Kulturní odkaz poválečného Říma v italském dokumentu
00:00:08 Česká televize uvádí italský dokumentární film
00:01:55 Přicházejí dvě dívky s trojbarevnou vlajkou v ruce.
00:02:02 Ten ji dá kamarádům, kteří sedí nahoře na voze a klátí nohama:
00:02:09 Jeden uchopí vlajku, připevní ji na hlaveň a vztyčí ji."
00:03:48 A právě z těch trosek, z toho prachu, ze vší té zkázy,
00:04:06 Bylo to naprosto ohromující a neuvěřitelné.
00:04:20 Spíš by se zdálo, že jsou naprosto zničení a sklíčení.
00:04:28 která vyburcovala lidi a pozvedla tuto zemi na nohy."
00:04:56 Rodí se nové deníky a nová nakladatelství.
00:05:10 například Maria Bellonci a Alba De Céspedes,
00:05:26 Hojně navštěvované jsou také schůzky v domě Emilia Cecchiho,
00:05:35 Vydavatelé naříkají: v Itálii se nečte.
00:05:53 První obžalovaný Ungaretti. Je proti němu vzneseno obvinění,
00:05:59 Salsa autor knihy "Trincee" ("Zákopy"), používá mikrofon,
00:06:14 Také malířství se probouzí ze strašné noční můry.
00:07:00 Mezi náměstími Piazza del Popolo
00:07:03 a Piazza di Spagna podél Via Babbuino v Římě,
00:07:16 "Babington" na Piazza di Spagna, "Rosati" na Piazza del Popolo,
00:07:39 Cagli, otec abstraktivismu, Matta, který přijel z Ameriky,
00:08:18 Vyjít z redakce novin v noci
00:08:20 a vracet se domů může být vzrušující cestou.
00:08:27 "Přístav, ze kterého vyplouváme, je Piazza San Claudio.
00:09:07 A mají stejně provizorní vzhled, jako jméno.
00:09:13 peníze, které dali do oběhu Spojenci při svém příjezdu.
00:09:48 křesťanský demokrat Alcide De Gasperi.
00:09:55 námět, který Carlo Levi revokuje v knize "Hodinky",
00:10:50 Ti, kteří zemřeli,
00:10:53 když se postavili tomuto režimu na odpor,
00:11:12 Do análů se zapsala
00:11:15 společná večeře Orsona Wellese a Togliattiho,
00:11:49 Svoji činnost zahájil slavnostním večerem,
00:12:05 Komici, tanečnice vystavující štědře na odiv své vnady,
00:12:24 stává se činoherní divadlo konkurencí pařížských scén.
00:12:47 o které ale všichni mluví jako o premiéře Luchina Viscontiho.
00:12:55 Jak se jim asi bude Shakespeare líbit?
00:13:00 ale dychtící po svobodě a budoucnosti,
00:13:28 "Řím, otevřené město" úplnou novinku.
00:13:51 Tiburtino Terzo, San Basilio, Pietralatan.
00:13:57 Bigiaretti chce od dětí vědět, co jedí a jak spí.
00:14:06 po deseti nebo dvanácti v jedné posteli, do které shora prší."
00:14:51 Mezitím, v roce 1947, díky iniciativě Marie Beloncci,
00:15:10 Massimo Bontempelli. Elsa De Giorgi.
00:15:23 Porota vyhlašuje vítězem Vincenza Cardarelliho.
00:15:54 Giacomo Debenedetti čte zdůvodnění poroty.
00:16:13 Je to vynikající příležitost ke konfrontaci "ismů"
00:16:18 Současné dílo Bally, spoluzakladatele skupiny futuristů,
00:16:23 Je abstraktivismus Turcatův je sporný nebo přínosný?
00:16:29 vedle prosluněné srdečnosti krajiny od Trombadoriho.
00:16:44 Akt od Saveria Cavalliho.
00:16:47 Portrét od Guzziho a Harlekýn od Capogrossiho.
00:16:53 Savinio zobrazuje mistrně obrazy duše a dávné mýty.
00:17:16 Cocteau nazýval knihu De Chirica Tajuplným laiekm.
00:17:38 Vedle již zavedených mistrů vyrůstají nové školy a nové směry.
00:18:04 Vespignani s Muccinim a Burattim založil slavnou školu.
00:18:22 Římští umělci přenášejí
00:18:24 z jednoho ateliéru do druhého radost a veselí.
00:18:42 Carlo Levi hovoří s Elzou Morante.
00:18:50 Herec Raf Vallone, režizér De Santis
00:19:01 Skupina "Forma 1" zahajuje etapu abstraktivismu.
00:19:08 Giulio Turcato, Piero Dorazio,
00:19:30 proti mohutnému dovozu zahraničních filmů.
00:19:45 Na nákladních autech jsou ti, díky kterým žije italský film.
00:20:06 Brzy se stane Cinecittá "Hollywoodem na Tibeře",
00:21:20 Řím je také hlavním městem módy.
00:21:24 Linda Christian a Tyrone Power
00:21:27 si zkoušejí oblečení na svoji legendární svatbu.
00:21:57 který žil v Římě v měsících bezprostředně po válce, říkal:
00:22:07 Sabovy verše skrývají tajuplnou hudbu vzdálenou hermetické poezii.
00:22:16 "Slunce bez stínu nad mužnými těly opuštěnými.
00:22:23 Zvolna duše se hrouží - v mořské hlubině nachází zářivý sen.
00:23:43 jako slavný francouzský spisovatel André Gide.
00:23:57 Cenzura zasáhne například do původního textu divadelní hry
00:24:04 inspirovaného skutečnou událostí ze zpráv.
00:24:32 že takové filmy ukazují mnoho špinavého prádla.
00:25:24 Rossellini hledá jiné cesty.
00:25:26 Přechází k filmům, v jejichž středu stojí jedinečná osobnost,
00:25:40 především mladými filmovými umělci francouzské "Nové vlny".
00:26:27 I divadlo se snaží nějak inovovat.
00:26:30 "La Compagnia dei Gobbi" se svým zábavným surrealismem
00:26:37 Musí to být něco jako komičnost Longanesiho, Maccariho a Flaiana.
00:27:34 Ve své malířské tvorbě se zajímá především pojetím prostoru
00:29:07 "Botteghe Oscure" vdechl život především Giorgio Bassani.
00:29:15 pozoruhodných učitelů jako Ungaretti.
00:30:01 Senzaci začínají vzbuzovat také ohromující novinky
00:30:28 Stáli prakticky u zrodu moderní fyziky elementárních částic.
00:31:07 "Umění, věda, práce: samé hlouposti, věřte mi.
00:31:14 Proniknout poprvé do ženské intimity: to je vznešený okamžik.
00:31:22 To jsou slova z románu "Paolo il caldo",
00:31:47 Rodí se nové čtvrti, plánují se nové projekty,
00:32:19 Italo Insolera napsal: "Italský olympijský výbor a stát
00:32:29 Jednotlivé operace nebyly vzájemně koordinovány,
00:32:35 na budoucí urbanistický vývoj města.
00:32:49 politika velkých vlastníků a realitních společností.
00:33:04 Nové masmédium přinese do italských domovů
00:33:16 K lepšímu?
00:33:18 Diskuze na toto téma je dosud otevřená.
00:33:50 nebo s konečnou platností posvětí hvězdu
00:33:56 Mario Riva se stane nejpopulárnější
00:35:12 Ne všichni ho ale milovali.
00:35:14 Mario Soldati mu například řekl:
00:35:17 "Celá léta asistujeme při natáčení Sordiho filmů.
00:35:36 Snili jsme o Sordim méně lokálním, méně provinčním,
00:35:45 Zatímco vše moderní jde směle kupředu,
00:36:44 patří k nejvýznamnějším z nové italské poválečné básnické tvorby.
00:37:10 alespoň pokud jde o formát a grafiku,
00:37:22 jako například v případě stavby hotelu Hilton.
00:37:31 jako je ten, který následoval po smrti mladé Wilmy Montesi.
00:37:42 v nejčtenějším římském večerníku "Paese Sera".
00:38:01 Případ vraždy mladé ženy se stal také podkladem
00:38:20 Už před mnoha lety jste publikoval něco,
00:38:34 Je pravděpodobné, jisté ne, ale pravděpodobné,
00:38:53 Řím se ale přesto skutečně proměňuje
00:39:08 turecká herečka a tanečnice Aiché Nana
00:40:04 To, co bylo dobře myšleno, se ale stalo také velkým skandálem.
00:40:18 Spisovatel Flaiano, který se na filmu podílel, říká:
00:40:32 Tito fotografové vtrhnou do Via Venetto.
00:40:53 Tam jsme našli skvělé jméno: Paparazzo.
00:41:20 V titulní roli "Normy" měla vystoupit Maria Callas.
00:41:47 Řím žije jako v horečce a pociťuje první symptomy
00:42:00 Ale je tu ještě Moravia, aby vyvolal velké polemiky.
00:42:10 Mnozí se dokonce nudí, aniž by si to uvědomovali.
00:42:39 Bude pravidelně předvoláván k soudu
00:42:57 Přesto se režisér básník pouští do přípravy filmu vycházejícího
00:43:04 Neobvyklý podnik pro takového populistu,
00:43:15 Natočit ten nejpozoruhodnější příběh, který nebyl nikdy napsán.
00:43:22 protože tento příběh divákům nic neposkytne.
00:43:41 nového kulturního a politického klimatu,
00:45:12 a Vittorio Gassman zahájil etapu "Teatri Tenda".
00:45:22 zatímco Flaiaův kus "Marťan v Římě" se dočká ohromného fiaska.
00:46:06 Ale velkou novinkou jsou první vystoupení Carmela Beneho.
00:46:43 Také divadlo "lehčích" žánrů se obnovuje.
00:47:11 Nahrávací společnost RCA otevře své sídlo na via Tiburtina
00:47:19 Rita Pavone a Gianni Morandi, Gino Paoli, Nico Fidenco,
00:49:54 Malíři se inspirují stále častěji ve filmech,
00:49:59 V Římě jsou doma Rauschenberg a Cy Twombly.
00:50:47 Ale vy utíkáte přede všemi? Profesore, utíkáte?
00:51:10 a uvedou na pravou míru roli intelektuálů.
00:52:26 byl také ve sladkém životě zbytek něčeho rolnického,
00:52:58 ale dokonce i lidé jako by byli mrtví,
00:53:24 Připravili: Renata Jarošová
Po druhé světové válce byl Řím zbídačelý po všech stránkách. mnozí proto považovali za div, jak plodná byla jeho kultura, a to bezprostředně po skončení války, v některých případech ještě během jejího konce. Vznikaly nové deníky, literární salóny, nakladatelství. V divadlech se uváděly nápadité inscenace (jedním z tehdejších zázraků byl Luchino Visconti).A pak jsou tu samozřejmě světově proslulé filmy, jež vstoupily do dějin kinematografie. A právě podle jednoho z nich je pojmenován dnešní dokument. Šlo o Řím – otevřené město režiséra Roberta Rosselliniho.