Vlastimil Brodský a… nejmilejší filmaři (2000). Kamera a režie J. Eisner
00:00:00 ZNĚLKA:
00:00:01 Salvador Dali posvačil na bříšku plavovlasé dívky
00:00:05 a já se divit nestačil, když dal si růži do polívky.
00:00:09 A zatím kolem běžel čas a mně unikly souvislosti,
00:00:15 no, nedivte se, prosím vás, V TAKOVÝ KRÁSNÝ SPOLEČNOSTI.
00:00:25 Filmaři, to je strašně široká oblast na vyprávění.
00:00:31 Byli takoví režiséři, ke kterým jsem strašně přilnul.
00:00:35 Naše kolektivní práce byla taková, že já jsem tam přilnul k Vaškovi.
00:00:44 To byl elektrikář. To byl tak zlatý člověk!
00:00:50 Ale tam je vůbec ten počet spolupracovníků daleko větší
00:00:57 než v jiných médiích.
00:01:00 Tam se navazují hezká přátelství a hezky jsme se k sobě chovali.
00:01:06 Možná, že se jim zdálo, že já se příliš nenadřazuji.
00:01:12 Myslím, že i oni mě měli rádi.
00:01:18 Aspoň pro mě dělali některé věci, které dokazovaly,
00:01:24 že jsem pro ně oblíbený kumpán. Bylo to moc hezké.
00:01:30 A z těch velitelů a uměleckých tvůrců mi byl ze všeho nejbližší
00:01:38 jako režisér Evald Schorm.
00:01:42 To byl režisér, který byl mravně, morálně, vědeckým poznáním,
00:01:50 hloubkou svého charakteru, nejfundovanější ze všech režisérů.
00:01:57 Já jsem ho strašně obdivoval.
00:02:01 Měl tu geniální vlastnost zvláštní pokory vůči práci.
00:02:09 To byl nesmírně zvláštní člověk.
00:02:14 Myslím, že jsme v sobě navzájem našli zalíbení.
00:02:20 Strašně rád na něho vzpomínám a myslím si, že nás opustil
00:02:25 zbytečně předčasně.
00:02:28 I když taky pod vlivem událostí, které na něho působily velmi
00:02:33 negativně v minulém systému a řekl bych, že ho i zahubily.
00:02:38 Ta potřeba dělat film byla tak velká, že tím zákazem ztrácel
00:02:48 vlastně kus svého života. To byl velký člověk.
00:02:54 Ale tam byli i jiní. Jirka Menzel byl skvělý.
00:03:01 I jeho mezinárodní úspěchy svědčí o tom, že to byl pan Někdo.
00:03:10 A zrovna tak Vojtěch Jasný. Toho jsem měl strašně rád.
00:03:17 Zajímavé bylo, že všichni tihle režiséři měli metodu spolupráce
00:03:23 s lidmi, kteří tvořili jeho štáb. To byli trvalí spolupracovníci.
00:03:32 I z té herecké oblasti. To, co měl Bergman nebo Felini.
00:03:37 Felini měl svého Mastroianniho.
00:03:42 Ale to nebylo proto, že si nějak vzájemně vyhovovali povahově.
00:03:51 Tam ta závislost byla zřejmě daná souzněním toho filmového názoru.
00:03:59 Takže oni si nemuseli nic vysvětlovat.
00:04:04 Ten Evald Schorm mi nic nevysvětloval.
00:04:07 Já jsem se ptal, jak si to představuje s určitou scénou
00:04:14 a on říkal, prosím tě, Vlastíčku, jak ode mě můžeš chtít rady.
00:04:22 Vždyť ty to víš líp než já, vždyť já bych tě jenom spletl.
00:04:28 A on třeba takovému zamindrákovému herci, jako jsem já, tímhle naléval
00:04:36 to množství sebedůvěry, které je k té práci nutné.
00:04:41 A možná, že to byl od něho záměr.
00:04:43 On toho věděl víc o té scéně než já.
00:04:47 A takhle vznikaly stálé štáby spolupracovníků a to bylo užitečné.
00:04:56 Daleko méně záleželo na typu herce, jestli odpovídal nějakým
00:05:02 představám, ale spíš záleželo na vzájemném porozumění.
00:05:07 A z toho se rodily ty kvality.
00:05:09 A z toho vznikaly "Všichni dobří rodáci" Jasného
00:05:13 a další filmy jako "Touha" apod. A on mi naprosto důvěřoval.
00:05:20 On mi poslal scénář, mělo to název "Až přijde kocour", a k tomu mi
00:05:29 napsal, řekni mi, co tam chceš hrát?
00:05:34 A já jsem říkal, Vojtěchu, já jsem to přečetl,
00:05:38 ale v tom filmu nemůžu nic hrát, tam není nic pro mě.
00:05:43 Ten starší pán je vysloveně pan Werich.
00:05:47 Já jsem sice mladý, ale to zase je milovník
00:05:51 a toho já hrát neumím.
00:05:54 A on říkal: Můžeš pro mě něco udělat?
00:05:57 Rád, když to pomůže věci.
00:06:00 Udělej to pro mě, přestaň žrát, shoď 7 kg, máš velkou prdel,
00:06:10 a budeš hrát toho milovníka.
00:06:14 Ve všem ostatním mi naprosto důvěřoval, ale on mi taky důvěřoval
00:06:18 v tom, že přestanu jíst.
00:06:21 Že zhubnu, že pro něj udělám všechno možné.
00:06:26 Tam i to přátelství hrálo pozitivní roli.
00:06:32 Dělali jsme všechno pro to, aby to nějak dopadlo.
00:06:37 Zrovna tak bych přiřadil i Zdeňka Podskalského.
00:06:43 Když ty jeho věci teď dodatečně hodnotím, tak přicházím na to,
00:06:52 že to je chvílemi na úrovni veseloher René Claira.
00:06:59 "Světáci" dodnes jsou tak živí, tak skuteční.
00:07:06 Ten film vůbec skoro nestárne.
00:07:10 On tou volností a důvěrou, kterou nám poskytoval,
00:07:16 dosáhl takové tvořivé atmosféry.
00:07:21 Ty scény z těch holčiček, které my si tam namlouváme,
00:07:26 to je všechno improvizace.
00:07:30 Ale on nám věřil, že tu improvizaci nebudeme zneužívat.
00:07:34 A když náhodou jsme šlápli vedle, tak nás na to upozornil.
00:07:38 Řekl, tak to už ne, to už by bylo moc.
00:07:41 Ale zase to bylo ze vzájemné důvěry a víry jednoho v druhého.
00:07:47 To byl velký muž a ve veseloherním oboru taky.
00:07:54 Ovšem ty komediální předpoklady Jirky Menzela byly taky obrovské.
00:08:03 Já si teď vzpomínám, že ten Evald v tom byl takový
00:08:09 vedoucí duch celé té filmařské vlny 60. let.
00:08:23 Já osobně vím, že režisér J. Menzel popadl scénář a kam šel?
00:08:33 Za Evaldem. A on mu řekl co a jak.
00:08:37 Aby mu ten scénář pročetl, přiblížil myšlenkově, záměrem.
00:08:44 Ale i paní Chytilová, veliká režisérka, konzultovala
00:08:49 své práce s Evaldem Schormem. A mnozí jiní.
00:08:55 To je taková figura dominující té režisérské oblasti.
00:09:05 Neblbni, vždyť jsem se koupal.
00:09:09 Takže to je osobnost, která mi imponuje a stále mi chybí
00:09:15 od té doby, co odešel, co už není mezi námi.
00:00:00 ZNĚLKA:
00:00:01 Salvador Dali posvačil na bříšku plavovlasé dívky
00:00:05 a já se divit nestačil, když dal si růži do polívky.
00:00:09 A zatím kolem běžel čas a mně unikly souvislosti,
00:00:15 no, nedivte se, prosím vás, V TAKOVÝ KRÁSNÝ SPOLEČNOSTI.
00:00:25 Filmaři, to je strašně široká oblast na vyprávění.
00:00:31 Byli takoví režiséři, ke kterým jsem strašně přilnul.
00:00:35 Naše kolektivní práce byla taková, že já jsem tam přilnul k Vaškovi.
00:00:44 To byl elektrikář. To byl tak zlatý člověk!
00:00:50 Ale tam je vůbec ten počet spolupracovníků daleko větší
00:00:57 než v jiných médiích.
00:01:00 Tam se navazují hezká přátelství a hezky jsme se k sobě chovali.
00:01:06 Možná, že se jim zdálo, že já se příliš nenadřazuji.
00:01:12 Myslím, že i oni mě měli rádi.
00:01:18 Aspoň pro mě dělali některé věci, které dokazovaly,
00:01:24 že jsem pro ně oblíbený kumpán. Bylo to moc hezké.
00:01:30 A z těch velitelů a uměleckých tvůrců mi byl ze všeho nejbližší
00:01:38 jako režisér Evald Schorm.
00:01:42 To byl režisér, který byl mravně, morálně, vědeckým poznáním,
00:01:50 hloubkou svého charakteru, nejfundovanější ze všech režisérů.
00:01:57 Já jsem ho strašně obdivoval.
00:02:01 Měl tu geniální vlastnost zvláštní pokory vůči práci.
00:02:09 To byl nesmírně zvláštní člověk.
00:02:14 Myslím, že jsme v sobě navzájem našli zalíbení.
00:02:20 Strašně rád na něho vzpomínám a myslím si, že nás opustil
00:02:25 zbytečně předčasně.
00:02:28 I když taky pod vlivem událostí, které na něho působily velmi
00:02:33 negativně v minulém systému a řekl bych, že ho i zahubily.
00:02:38 Ta potřeba dělat film byla tak velká, že tím zákazem ztrácel
00:02:48 vlastně kus svého života. To byl velký člověk.
00:02:54 Ale tam byli i jiní. Jirka Menzel byl skvělý.
00:03:01 I jeho mezinárodní úspěchy svědčí o tom, že to byl pan Někdo.
00:03:10 A zrovna tak Vojtěch Jasný. Toho jsem měl strašně rád.
00:03:17 Zajímavé bylo, že všichni tihle režiséři měli metodu spolupráce
00:03:23 s lidmi, kteří tvořili jeho štáb. To byli trvalí spolupracovníci.
00:03:32 I z té herecké oblasti. To, co měl Bergman nebo Felini.
00:03:37 Felini měl svého Mastroianniho.
00:03:42 Ale to nebylo proto, že si nějak vzájemně vyhovovali povahově.
00:03:51 Tam ta závislost byla zřejmě daná souzněním toho filmového názoru.
00:03:59 Takže oni si nemuseli nic vysvětlovat.
00:04:04 Ten Evald Schorm mi nic nevysvětloval.
00:04:07 Já jsem se ptal, jak si to představuje s určitou scénou
00:04:14 a on říkal, prosím tě, Vlastíčku, jak ode mě můžeš chtít rady.
00:04:22 Vždyť ty to víš líp než já, vždyť já bych tě jenom spletl.
00:04:28 A on třeba takovému zamindrákovému herci, jako jsem já, tímhle naléval
00:04:36 to množství sebedůvěry, které je k té práci nutné.
00:04:41 A možná, že to byl od něho záměr.
00:04:43 On toho věděl víc o té scéně než já.
00:04:47 A takhle vznikaly stálé štáby spolupracovníků a to bylo užitečné.
00:04:56 Daleko méně záleželo na typu herce, jestli odpovídal nějakým
00:05:02 představám, ale spíš záleželo na vzájemném porozumění.
00:05:07 A z toho se rodily ty kvality.
00:05:09 A z toho vznikaly "Všichni dobří rodáci" Jasného
00:05:13 a další filmy jako "Touha" apod. A on mi naprosto důvěřoval.
00:05:20 On mi poslal scénář, mělo to název "Až přijde kocour", a k tomu mi
00:05:29 napsal, řekni mi, co tam chceš hrát?
00:05:34 A já jsem říkal, Vojtěchu, já jsem to přečetl,
00:05:38 ale v tom filmu nemůžu nic hrát, tam není nic pro mě.
00:05:43 Ten starší pán je vysloveně pan Werich.
00:05:47 Já jsem sice mladý, ale to zase je milovník
00:05:51 a toho já hrát neumím.
00:05:54 A on říkal: Můžeš pro mě něco udělat?
00:05:57 Rád, když to pomůže věci.
00:06:00 Udělej to pro mě, přestaň žrát, shoď 7 kg, máš velkou prdel,
00:06:10 a budeš hrát toho milovníka.
00:06:14 Ve všem ostatním mi naprosto důvěřoval, ale on mi taky důvěřoval
00:06:18 v tom, že přestanu jíst.
00:06:21 Že zhubnu, že pro něj udělám všechno možné.
00:06:26 Tam i to přátelství hrálo pozitivní roli.
00:06:32 Dělali jsme všechno pro to, aby to nějak dopadlo.
00:06:37 Zrovna tak bych přiřadil i Zdeňka Podskalského.
00:06:43 Když ty jeho věci teď dodatečně hodnotím, tak přicházím na to,
00:06:52 že to je chvílemi na úrovni veseloher René Claira.
00:06:59 "Světáci" dodnes jsou tak živí, tak skuteční.
00:07:06 Ten film vůbec skoro nestárne.
00:07:10 On tou volností a důvěrou, kterou nám poskytoval,
00:07:16 dosáhl takové tvořivé atmosféry.
00:07:21 Ty scény z těch holčiček, které my si tam namlouváme,
00:07:26 to je všechno improvizace.
00:07:30 Ale on nám věřil, že tu improvizaci nebudeme zneužívat.
00:07:34 A když náhodou jsme šlápli vedle, tak nás na to upozornil.
00:07:38 Řekl, tak to už ne, to už by bylo moc.
00:07:41 Ale zase to bylo ze vzájemné důvěry a víry jednoho v druhého.
00:07:47 To byl velký muž a ve veseloherním oboru taky.
00:07:54 Ovšem ty komediální předpoklady Jirky Menzela byly taky obrovské.
00:08:03 Já si teď vzpomínám, že ten Evald v tom byl takový
00:08:09 vedoucí duch celé té filmařské vlny 60. let.
00:08:23 Já osobně vím, že režisér J. Menzel popadl scénář a kam šel?
00:08:33 Za Evaldem. A on mu řekl co a jak.
00:08:37 Aby mu ten scénář pročetl, přiblížil myšlenkově, záměrem.
00:08:44 Ale i paní Chytilová, veliká režisérka, konzultovala
00:08:49 své práce s Evaldem Schormem. A mnozí jiní.
00:08:55 To je taková figura dominující té režisérské oblasti.
00:09:05 Neblbni, vždyť jsem se koupal.
00:09:09 Takže to je osobnost, která mi imponuje a stále mi chybí
00:09:15 od té doby, co odešel, co už není mezi námi.
00:00:00 ZNĚLKA:
00:00:01 Salvador Dali posvačil na bříšku plavovlasé dívky
00:00:05 a já se divit nestačil, když dal si růži do polívky.
00:00:09 A zatím kolem běžel čas a mně unikly souvislosti,
00:00:15 no, nedivte se, prosím vás, V TAKOVÝ KRÁSNÝ SPOLEČNOSTI.
00:00:25 Filmaři, to je strašně široká oblast na vyprávění.
00:00:31 Byli takoví režiséři, ke kterým jsem strašně přilnul.
00:00:35 Naše kolektivní práce byla taková, že já jsem tam přilnul k Vaškovi.
00:00:44 To byl elektrikář. To byl tak zlatý člověk!
00:00:50 Ale tam je vůbec ten počet spolupracovníků daleko větší
00:00:57 než v jiných médiích.
00:01:00 Tam se navazují hezká přátelství a hezky jsme se k sobě chovali.
00:01:06 Možná, že se jim zdálo, že já se příliš nenadřazuji.
00:01:12 Myslím, že i oni mě měli rádi.
00:01:18 Aspoň pro mě dělali některé věci, které dokazovaly,
00:01:24 že jsem pro ně oblíbený kumpán. Bylo to moc hezké.
00:01:30 A z těch velitelů a uměleckých tvůrců mi byl ze všeho nejbližší
00:01:38 jako režisér Evald Schorm.
00:01:42 To byl režisér, který byl mravně, morálně, vědeckým poznáním,
00:01:50 hloubkou svého charakteru, nejfundovanější ze všech režisérů.
00:01:57 Já jsem ho strašně obdivoval.
00:02:01 Měl tu geniální vlastnost zvláštní pokory vůči práci.
00:02:09 To byl nesmírně zvláštní člověk.
00:02:14 Myslím, že jsme v sobě navzájem našli zalíbení.
00:02:20 Strašně rád na něho vzpomínám a myslím si, že nás opustil
00:02:25 zbytečně předčasně.
00:02:28 I když taky pod vlivem událostí, které na něho působily velmi
00:02:33 negativně v minulém systému a řekl bych, že ho i zahubily.
00:02:38 Ta potřeba dělat film byla tak velká, že tím zákazem ztrácel
00:02:48 vlastně kus svého života. To byl velký člověk.
00:02:54 Ale tam byli i jiní. Jirka Menzel byl skvělý.
00:03:01 I jeho mezinárodní úspěchy svědčí o tom, že to byl pan Někdo.
00:03:10 A zrovna tak Vojtěch Jasný. Toho jsem měl strašně rád.
00:03:17 Zajímavé bylo, že všichni tihle režiséři měli metodu spolupráce
00:03:23 s lidmi, kteří tvořili jeho štáb. To byli trvalí spolupracovníci.
00:03:32 I z té herecké oblasti. To, co měl Bergman nebo Felini.
00:03:37 Felini měl svého Mastroianniho.
00:03:42 Ale to nebylo proto, že si nějak vzájemně vyhovovali povahově.
00:03:51 Tam ta závislost byla zřejmě daná souzněním toho filmového názoru.
00:03:59 Takže oni si nemuseli nic vysvětlovat.
00:04:04 Ten Evald Schorm mi nic nevysvětloval.
00:04:07 Já jsem se ptal, jak si to představuje s určitou scénou
00:04:14 a on říkal, prosím tě, Vlastíčku, jak ode mě můžeš chtít rady.
00:04:22 Vždyť ty to víš líp než já, vždyť já bych tě jenom spletl.
00:04:28 A on třeba takovému zamindrákovému herci, jako jsem já, tímhle naléval
00:04:36 to množství sebedůvěry, které je k té práci nutné.
00:04:41 A možná, že to byl od něho záměr.
00:04:43 On toho věděl víc o té scéně než já.
00:04:47 A takhle vznikaly stálé štáby spolupracovníků a to bylo užitečné.
00:04:56 Daleko méně záleželo na typu herce, jestli odpovídal nějakým
00:05:02 představám, ale spíš záleželo na vzájemném porozumění.
00:05:07 A z toho se rodily ty kvality.
00:05:09 A z toho vznikaly "Všichni dobří rodáci" Jasného
00:05:13 a další filmy jako "Touha" apod. A on mi naprosto důvěřoval.
00:05:20 On mi poslal scénář, mělo to název "Až přijde kocour", a k tomu mi
00:05:29 napsal, řekni mi, co tam chceš hrát?
00:05:34 A já jsem říkal, Vojtěchu, já jsem to přečetl,
00:05:38 ale v tom filmu nemůžu nic hrát, tam není nic pro mě.
00:05:43 Ten starší pán je vysloveně pan Werich.
00:05:47 Já jsem sice mladý, ale to zase je milovník
00:05:51 a toho já hrát neumím.
00:05:54 A on říkal: Můžeš pro mě něco udělat?
00:05:57 Rád, když to pomůže věci.
00:06:00 Udělej to pro mě, přestaň žrát, shoď 7 kg, máš velkou prdel,
00:06:10 a budeš hrát toho milovníka.
00:06:14 Ve všem ostatním mi naprosto důvěřoval, ale on mi taky důvěřoval
00:06:18 v tom, že přestanu jíst.
00:06:21 Že zhubnu, že pro něj udělám všechno možné.
00:06:26 Tam i to přátelství hrálo pozitivní roli.
00:06:32 Dělali jsme všechno pro to, aby to nějak dopadlo.
00:06:37 Zrovna tak bych přiřadil i Zdeňka Podskalského.
00:06:43 Když ty jeho věci teď dodatečně hodnotím, tak přicházím na to,
00:06:52 že to je chvílemi na úrovni veseloher René Claira.
00:06:59 "Světáci" dodnes jsou tak živí, tak skuteční.
00:07:06 Ten film vůbec skoro nestárne.
00:07:10 On tou volností a důvěrou, kterou nám poskytoval,
00:07:16 dosáhl takové tvořivé atmosféry.
00:07:21 Ty scény z těch holčiček, které my si tam namlouváme,
00:07:26 to je všechno improvizace.
00:07:30 Ale on nám věřil, že tu improvizaci nebudeme zneužívat.
00:07:34 A když náhodou jsme šlápli vedle, tak nás na to upozornil.
00:07:38 Řekl, tak to už ne, to už by bylo moc.
00:07:41 Ale zase to bylo ze vzájemné důvěry a víry jednoho v druhého.
00:07:47 To byl velký muž a ve veseloherním oboru taky.
00:07:54 Ovšem ty komediální předpoklady Jirky Menzela byly taky obrovské.
00:08:03 Já si teď vzpomínám, že ten Evald v tom byl takový
00:08:09 vedoucí duch celé té filmařské vlny 60. let.
00:08:23 Já osobně vím, že režisér J. Menzel popadl scénář a kam šel?
00:08:33 Za Evaldem. A on mu řekl co a jak.
00:08:37 Aby mu ten scénář pročetl, přiblížil myšlenkově, záměrem.
00:08:44 Ale i paní Chytilová, veliká režisérka, konzultovala
00:08:49 své práce s Evaldem Schormem. A mnozí jiní.
00:08:55 To je taková figura dominující té režisérské oblasti.
00:09:05 Neblbni, vždyť jsem se koupal.
00:09:09 Takže to je osobnost, která mi imponuje a stále mi chybí
00:09:15 od té doby, co odešel, co už není mezi námi.
00:00:00 ZNĚLKA:
00:00:01 Salvador Dali posvačil na bříšku plavovlasé dívky
00:00:05 a já se divit nestačil, když dal si růži do polívky.
00:00:09 A zatím kolem běžel čas a mně unikly souvislosti,
00:00:15 no, nedivte se, prosím vás, V TAKOVÝ KRÁSNÝ SPOLEČNOSTI.
00:00:25 Filmaři, to je strašně široká oblast na vyprávění.
00:00:31 Byli takoví režiséři, ke kterým jsem strašně přilnul.
00:00:35 Naše kolektivní práce byla taková, že já jsem tam přilnul k Vaškovi.
00:00:44 To byl elektrikář. To byl tak zlatý člověk!
00:00:50 Ale tam je vůbec ten počet spolupracovníků daleko větší
00:00:57 než v jiných médiích.
00:01:00 Tam se navazují hezká přátelství a hezky jsme se k sobě chovali.
00:01:06 Možná, že se jim zdálo, že já se příliš nenadřazuji.
00:01:12 Myslím, že i oni mě měli rádi.
00:01:18 Aspoň pro mě dělali některé věci, které dokazovaly,
00:01:24 že jsem pro ně oblíbený kumpán. Bylo to moc hezké.
00:01:30 A z těch velitelů a uměleckých tvůrců mi byl ze všeho nejbližší
00:01:38 jako režisér Evald Schorm.
00:01:42 To byl režisér, který byl mravně, morálně, vědeckým poznáním,
00:01:50 hloubkou svého charakteru, nejfundovanější ze všech režisérů.
00:01:57 Já jsem ho strašně obdivoval.
00:02:01 Měl tu geniální vlastnost zvláštní pokory vůči práci.
00:02:09 To byl nesmírně zvláštní člověk.
00:02:14 Myslím, že jsme v sobě navzájem našli zalíbení.
00:02:20 Strašně rád na něho vzpomínám a myslím si, že nás opustil
00:02:25 zbytečně předčasně.
00:02:28 I když taky pod vlivem událostí, které na něho působily velmi
00:02:33 negativně v minulém systému a řekl bych, že ho i zahubily.
00:02:38 Ta potřeba dělat film byla tak velká, že tím zákazem ztrácel
00:02:48 vlastně kus svého života. To byl velký člověk.
00:02:54 Ale tam byli i jiní. Jirka Menzel byl skvělý.
00:03:01 I jeho mezinárodní úspěchy svědčí o tom, že to byl pan Někdo.
00:03:10 A zrovna tak Vojtěch Jasný. Toho jsem měl strašně rád.
00:03:17 Zajímavé bylo, že všichni tihle režiséři měli metodu spolupráce
00:03:23 s lidmi, kteří tvořili jeho štáb. To byli trvalí spolupracovníci.
00:03:32 I z té herecké oblasti. To, co měl Bergman nebo Felini.
00:03:37 Felini měl svého Mastroianniho.
00:03:42 Ale to nebylo proto, že si nějak vzájemně vyhovovali povahově.
00:03:51 Tam ta závislost byla zřejmě daná souzněním toho filmového názoru.
00:03:59 Takže oni si nemuseli nic vysvětlovat.
00:04:04 Ten Evald Schorm mi nic nevysvětloval.
00:04:07 Já jsem se ptal, jak si to představuje s určitou scénou
00:04:14 a on říkal, prosím tě, Vlastíčku, jak ode mě můžeš chtít rady.
00:04:22 Vždyť ty to víš líp než já, vždyť já bych tě jenom spletl.
00:04:28 A on třeba takovému zamindrákovému herci, jako jsem já, tímhle naléval
00:04:36 to množství sebedůvěry, které je k té práci nutné.
00:04:41 A možná, že to byl od něho záměr.
00:04:43 On toho věděl víc o té scéně než já.
00:04:47 A takhle vznikaly stálé štáby spolupracovníků a to bylo užitečné.
00:04:56 Daleko méně záleželo na typu herce, jestli odpovídal nějakým
00:05:02 představám, ale spíš záleželo na vzájemném porozumění.
00:05:07 A z toho se rodily ty kvality.
00:05:09 A z toho vznikaly "Všichni dobří rodáci" Jasného
00:05:13 a další filmy jako "Touha" apod. A on mi naprosto důvěřoval.
00:05:20 On mi poslal scénář, mělo to název "Až přijde kocour", a k tomu mi
00:05:29 napsal, řekni mi, co tam chceš hrát?
00:05:34 A já jsem říkal, Vojtěchu, já jsem to přečetl,
00:05:38 ale v tom filmu nemůžu nic hrát, tam není nic pro mě.
00:05:43 Ten starší pán je vysloveně pan Werich.
00:05:47 Já jsem sice mladý, ale to zase je milovník
00:05:51 a toho já hrát neumím.
00:05:54 A on říkal: Můžeš pro mě něco udělat?
00:05:57 Rád, když to pomůže věci.
00:06:00 Udělej to pro mě, přestaň žrát, shoď 7 kg, máš velkou prdel,
00:06:10 a budeš hrát toho milovníka.
00:06:14 Ve všem ostatním mi naprosto důvěřoval, ale on mi taky důvěřoval
00:06:18 v tom, že přestanu jíst.
00:06:21 Že zhubnu, že pro něj udělám všechno možné.
00:06:26 Tam i to přátelství hrálo pozitivní roli.
00:06:32 Dělali jsme všechno pro to, aby to nějak dopadlo.
00:06:37 Zrovna tak bych přiřadil i Zdeňka Podskalského.
00:06:43 Když ty jeho věci teď dodatečně hodnotím, tak přicházím na to,
00:06:52 že to je chvílemi na úrovni veseloher René Claira.
00:06:59 "Světáci" dodnes jsou tak živí, tak skuteční.
00:07:06 Ten film vůbec skoro nestárne.
00:07:10 On tou volností a důvěrou, kterou nám poskytoval,
00:07:16 dosáhl takové tvořivé atmosféry.
00:07:21 Ty scény z těch holčiček, které my si tam namlouváme,
00:07:26 to je všechno improvizace.
00:07:30 Ale on nám věřil, že tu improvizaci nebudeme zneužívat.
00:07:34 A když náhodou jsme šlápli vedle, tak nás na to upozornil.
00:07:38 Řekl, tak to už ne, to už by bylo moc.
00:07:41 Ale zase to bylo ze vzájemné důvěry a víry jednoho v druhého.
00:07:47 To byl velký muž a ve veseloherním oboru taky.
00:07:54 Ovšem ty komediální předpoklady Jirky Menzela byly taky obrovské.
00:08:03 Já si teď vzpomínám, že ten Evald v tom byl takový
00:08:09 vedoucí duch celé té filmařské vlny 60. let.
00:08:23 Já osobně vím, že režisér J. Menzel popadl scénář a kam šel?
00:08:33 Za Evaldem. A on mu řekl co a jak.
00:08:37 Aby mu ten scénář pročetl, přiblížil myšlenkově, záměrem.
00:08:44 Ale i paní Chytilová, veliká režisérka, konzultovala
00:08:49 své práce s Evaldem Schormem. A mnozí jiní.
00:08:55 To je taková figura dominující té režisérské oblasti.
00:09:05 Neblbni, vždyť jsem se koupal.
00:09:09 Takže to je osobnost, která mi imponuje a stále mi chybí
00:09:15 od té doby, co odešel, co už není mezi námi.
Přední český herec Vlastimil Brodský tentokrát zavzpomíná na své oblíbené filmové režiséry, se kterými se setkal během své herecké kariéry. V této souvislosti se zamyslí nad různými přístupy filmových režisérů k hercům a také ke zpracovávaným látkám. Opět diváky čeká poučné zamyšlení předního českého umělce, které oplývá životní zkušeností, nadhledem a také jemným humorem.