Dokument o natáčení nové výpravné filmové pohádky P. Göbla. Režie E. Knopp
Film o filmu Kovář z Podlesí
![Film o filmu Kovář z Podlesí](http://img.ceskatelevize.cz/program/porady/10273757515/foto/uni.jpg?1367171710)
00:00:03 V tomto filmu hraji invalidu,
00:00:07 zaměstnávám dva hlodavce, takže svým způsobem i kapitalista.
00:00:10 A je líný a ještě je na to hrdý. Ten kovář z Podlesí.
00:00:16 Podlesí je vesnička blízko Valašského Meziříčí,
00:00:19 kdyby někdo náhodou se chtěl orientovat.
00:00:37 Co to je?
00:00:46 Film Kovář z Podlesí vznikl na základě mého vlastního scénáře,
00:00:50 takže se mě občas někdo ptá,
00:00:52 kde jsem přišel k inspiraci k tomuto filmu.
00:00:55 Těch zdrojů bylo několik.
00:00:57 První teda byl poměrně nečekaně skutečný barokní zákoník,
00:01:01 který se týká odstraňování duchů z domů,
00:01:05 kde straší nějaké strašidlo.
00:01:07 Další dva byly takové archetypy. Nebo dva až tři.
00:01:10 Archetyp nechtěného ženicha pohádkový,
00:01:15 kouzelného meče a pak draka, ale ve smyslu tom,
00:01:20 že s tím drakem je zacházeno jinak, než bychom čekali.
00:01:28 Opravdu si myslíš, že se ti povede zkřížit chleba s dýní tak,
00:01:32 aby to rostlo na poli jako dýňový chleba?
00:01:35 Doufám.
00:01:38 Všechno má v sobě možnost být něčím jiným.
00:01:41 A blesk, kterého síla...
00:01:47 Toník je sirotek ze mlýna a vyrůstá u strýčka kováře.
00:01:54 A je nesmírně chytrej a takovej vynálezce.
00:01:58 A strejda, kterej přišel o nohu ve válce,
00:02:02 tak mu staví v kovárně takový různý přístroje a tak.
00:02:07 Aby mu to pomohlo. A ještě tak experimentuje se sílou blesku.
00:02:11 Vlastně takový první pokusy s elektrikou.
00:02:20 Tento pokus nevyšel.
00:02:23 Já jsem vnučka starosty.
00:02:28 Jsem asi do něj zamilovaná. Do Toníka. Nevím.
00:02:31 -Asi?
-Asi určitě. Já nevím. Jo, jsem.
00:02:34 A já vlastně jsem spíš taková aktivní.
00:02:40 On je takovej někdy ťulpas. Jemu vždycky trvá,
00:02:43 než třeba si uvědomí, že víly můžou existovat.
00:02:48 Ptáš se, holčičko, komu je tady do smíchu?
00:02:52 Vida! Víly jsou tady!
00:02:59 -Toníku!
-Bětko!
00:03:05 Ne!
00:03:21 Vítej, Antoníne! Přistup blíž a vrať mi můj amulet.
00:03:27 Já hraju Paní víl. Ona nemá až takovou úlohu jako to,
00:03:31 že ona sama je zachráněná. Tím, co se děje nad zemí,
00:03:36 tím, že se tam někdo rozhodne něco změnit a za něčím si jít,
00:03:41 tak vlastně pomůže i tomu nadpřirozenému.
00:03:44 Já jsem sice v podzemí, ale jsem nadpřirozená.
00:03:51 Pivo v láhvi. Vynález našeho hospodského.
00:03:55 Taky dobré.
00:03:57 Je to takovej hospodskej, kterému to moc nejde. Moc nevydělává.
00:04:01 Kdyby vydělával, tak by vybrali nějakého tlustšího herce.
00:04:05 Tohle vypadá, že jsem těsně před krachem.
00:04:10 Když jsem si poprvé přečetla scénář,
00:04:13 tak jsem se vlastně do toho příběhu zamilovala už v obraze číslo 6,
00:04:17 což vzhledem k tomu, že celý film má 86 obrazů,
00:04:20 tak je poměrně na začátku.
00:04:22 A vlastně mě strašně baví poetika toho filmu.
00:04:30 Je to už spousta let, kdy do našeho kraje přišli první osadníci.
00:04:36 Vyhnali medvědy a vystavěli si tady domy.
00:04:43 Ten nejdůležitější inspirační zdroj byl u tohoto stromu.
00:04:47 Tady jsem před dvěma, třemi lety potkal pana Křečka,
00:04:51 pana Veverku a paní Veverkovou a vyslechl jsem jejich rozhovor
00:04:56 o tom, čím se křeček s veverkou živí,
00:04:58 jaký postoj k tomu má paní Veverková, jejich starosti,
00:05:01 jejich problémy se zaměstnavatelem, kterým je někde nějaký kovář
00:05:05 tady poblíž toho parku.
00:05:13 Vstáváme!
00:05:15 Veverko, vstáváme!
00:05:17 Honem!
00:05:18 Sám sis na to přišel, že u kováře dostaneš tolik louskaných ořechů,
00:05:22 kolik v lese za rok nenasbíráš. Tak šup!
00:05:26 Jedna noha z postele! Druhá pracka!
00:05:30 Slyšíš? Už tady máš pana kolegu.
00:05:33 Šlo o to, že celý film byl kombinace několika technologií,
00:05:38 které se navzájem musely respektovat.
00:05:41 Pro který teda člověk musel vytvořit podmínky.
00:05:49 V tomto je kostra kovová.
00:05:53 A jsou tam klouby.
00:05:56 Tak se dá v podstatě takhle s tou loutkou hýbat.
00:06:00 Vždycky se to cvakne a udělá další pohyb.
00:06:04 V těch uších je rozplácané olovo,
00:06:09 takže se s nima dá manipulovat taky.
00:06:14 Frňák ještě. Tam je taky kloub.
00:06:16 A ještě tady pusinka, aby mohl mluvit.
00:06:21 Kouzelný zaručeně není, ale aspoň by byl od nich klid.
00:06:27 To by byl. Představte si, mistře, ty ťulpasy.
00:06:31 Šli by na draka se dvěma vojáky jako na výlet.
00:06:34 A s mečem obyčejným. To koukali by, až drak by je všecky slupnul.
00:06:39 A byl by od nich pokoj.
00:06:42 -Fuj, vy hlodavci krvelační!
-Krvelační? My?
00:06:47 -My ale maso nejíme.
-Ano. Býložravci jsme.
00:06:52 -To vy jste lhal! -Ano. A přitom jde o Toníka s Bětkou.
00:06:57 A vůbec!
00:06:58 Mlasknutí ne, to je moc, to dělá křeček.
00:07:01 Spíš do toho dechu a takový někdy pitomý rytmus.
00:07:06 Ani mluví trošku jak Frankensteini.
00:07:11 Kováři, ty vrtáku, právě jsi poranil radix primaria!
00:07:15 Můj nejhlavnější kořen. Co teď?
00:07:21 Posloucháš? A rozumíš?
00:07:26 A pořádně to provedeš.
00:07:29 Kolikrát se pracovalo s imaginárnem,
00:07:33 že tam byly green screeny a hercům se říkalo,
00:07:38 kam se mají dívat, že tam budou postavičky,
00:07:43 aby vlastně reagovali jakoby na ně.
00:07:47 Do kůry hluboce vetřít, sic ti ten meč už nikdy nevydám!
00:07:54 A navěky do mě zarosteš.
00:07:57 Tady vlastně dáváme v hodně záběrech
00:07:59 ty hlodavce i do záběrů exteriérů. Tady vidíte,
00:08:03 že veverka vyskakuje zpoza Bolka Polívky, z toho křesla.
00:08:07 Tohle se v reálu natočit nedá, protože Bolek je točený
00:08:11 reálným časem a veverka je animovaná.
00:08:14 A tady vidíte, že jsme zase měli v animačním ateliéru
00:08:16 přenesené křeslo. Tady je jasný, že hrozně pomáhají animátorům,
00:08:21 různé pomocné prvky. Vidíte, že veverka je napíchnutá
00:08:24 jako jednohubka na tyčce, aby mohla volně skočit prostorem.
00:08:28 To v normální klasické animaci jde velice těžko.
00:08:32 Nám se právě líbí, že tady je spojená ta živá herecká akce
00:08:35 s tou stylizovanou klasickou loutkovou animací.
00:08:39 My jsme na začátku poměrně složitě řešili,
00:08:43 jak vymyslet a zkombinovat technologicky to,
00:08:47 že v pohádce hrají herci,
00:08:49 že v pohádce mají hrát dvě mluvící zvířátka
00:08:52 a navíc že potřebujeme draka.
00:08:56 Po dlouhých zvažováních a dlouhých diskuzích s Borisem Masníkem
00:09:01 jsme dospěli k tomu, že nejlepším řešením bude zkombinovat herce,
00:09:05 klasické animační loutky, a draka naopak vytvořit
00:09:10 tou nejmodernější metodou, to znamená ve 3D.
00:09:18 -Na!
-Děkuju.
00:09:21 Jsem doma a mám návštěvu.
00:09:26 Tak to nebudeme rušit.
00:09:29 Drak se líhne v takovémhle počítačovém pracovišti.
00:09:32 Můžeme se podívat na hliněný model toho draka.
00:09:35 Ten vytvořil vlastnoručně Franta Skála mladší.
00:09:38 A podle tohoto modelu jsme vyráběli počítačový 3D model draka.
00:09:42 A ten se teď musí obalit, musí se mu přidat prostorová textura,
00:09:46 barevná textura, potom různé lesky, stíny
00:09:50 a všechny ty prvky, které z toho dělají reálný objekt.
00:09:53 Ještě by to chtělo ty rukavičky.
00:09:55 Já už jsem tam přidala trochu bílý, aby se to oddělilo barevně.
00:09:59 No. A trošku i v tom bampu nebo v textuře. Jako v prostoru.
00:10:03 Takže my už jsme viděli, jak se drak líhne,
00:10:05 jak se vytvářejí ty povrchy. A tady uvidíte,
00:10:08 jak se s tím drakem pohybuje, jak se animuje.
00:10:11 Vidíte, že drak má na sobě prvky, pomocí kterých se ten drak
00:10:16 dá ovládat. Nejdříve se animují takové ty hrubé pohyby
00:10:19 a dochází se potom až k mimice obličeje a mimice toho objektu.
00:10:23 Takže tady je vidět vlastně už taková základní, hrubá animace
00:10:27 ještě bez jemnější mimiky. Tady už vidíme,
00:10:30 jak pomocí animace přes ty ovládací prvky
00:10:33 už jsme schopni rozhýbat tu postavu pohádkovou.
00:10:37 Otvírání pusy je samozřejmě navázáno na zvukový záznam,
00:10:41 který vznikl při zvukových postsynchronech toho projektu.
00:10:45 A kdyby vám to, pane mistr, nebylo proti srsti,
00:10:48 mohl bych být kovářem po vás já.
00:10:51 Naše pohádka je jiná.
00:10:54 Ano, je jiná. Není ukřičená, je přívětivá.
00:11:01 A hlavně je pro dnešní dobu velmi atypická.
00:11:11 Krásný na tý pohádce je právě to, že tam nejsou přisouzený
00:11:16 ty vlastnosti pouze konat dobro, nebo pouze zlo.
00:11:20 Je pro mě v tomto směru pravdivá,
00:11:23 že každej dobrej má v sobě kus něčeho špatnýho
00:11:27 a naopak každý zlo má v sobě kus něčeho dobrýho.
00:11:30 My se musíme jenom naučit to používat.
00:11:39 Tahle pohádka se mi líbí z několika důvodů
00:11:42 a doufám, že na tohle se "nachytají" v uvozovkách i diváci.
00:11:47 Za prvé je to klasický příběh,
00:11:49 kde hraje král, královna, nějaký zlotřilý komoří.
00:11:53 Je to hodně o lidech a o takových zvláštních postavičkách
00:11:57 ve vesnici Podlesí. Další důvod je to,
00:11:59 že má jednotnou výtvarnou podobu. Hodně tady zafungovala
00:12:03 výtvarná stránka Franty Skály mladšího, který dělal výtvarníka
00:12:07 jak rekvizit, tak některých prostředí.
00:12:10 Ale já tam mám strašně rád ty postavičky. Za prvé tím,
00:12:13 jak se rozhýbávají, ale i svýma povahama a tím,
00:12:16 jak v tom filmu fungují. To jsou takoví moji oblíbenci tady.
00:12:23 Stačí!
00:12:25 Pohádka Kovář z Podlesí je jiná,
00:12:28 než se v posledních letech pohádky točí.
00:12:32 A je jiná právě tou poetikou.
00:12:34 Je vlídná, je vtipná. A to, co je pro mě podstatný,
00:12:39 je tam poselství,
00:12:42 že se zlem není nutno bojovat násilím,
00:12:48 ale rozumem, srdcem a odvahou.
00:12:51 -Bětka to ví?
-Ode dneška určitě.
00:12:55 -Co na to řekla?
-Nic. Nestojí o něj. Ale děda ano.
00:12:59 Vám taky dohodil manželku dědek?
00:13:03 Kdepak. V lese se přece bereme z lásky.
00:13:06 No tak ji musíš dát taky prsten. Zásnubní. Dříve než on.
00:13:10 Musíš ho předehnat. Pojď!
00:13:12 Na základě té zkušenosti, toho, co jsem tady zaslechl,
00:13:16 jsem pak celý ten scénář vlastně přepsal,
00:13:18 tady ty postavičky do něho zapadly
00:13:20 a navíc byly všechny tři ochotny ve filmu vystupovat a hrát,
00:13:24 za což teda bychom jim měli být vděční.
00:13:28 A teda i jejich jménem vás zvu do kina.
00:13:52 Skryté titulky: Jaroslav Švagr Česká televize 2013