V premiérových dílech Šumných stop nachází žasnoucí architekt David Vávra otisky práce českých rukou v Bulharsku. Toto putování prochází křížem městy jako Albena, Gabrovo či Varna, kde se všude nachází významné české stopy. Režie R. Lipus

Obsah dílu

Kostel Narození Páně, Šipka

Kostel Narození Páně, Šipka

Antonín Tomíšek, 1885–1902

Památník, Buzludža

Památník, Buzludža

Stanislav Libenský (výzdoba schodiště), 1981

Rodinná vila, Ruse

Rodinná vila, Ruse

Lila Chaterak, počátek 19. století

Škola, Stará Zagora

Škola, Stará Zagora

Libor Bayer, konec 19. století

Přímořský park, Varna

Přímořský park, Varna

Antonín Novák, 1895

Objekt mořských lázní, Varna

Objekt mořských lázní, Varna

arch. Macháček, 1926

Přehrát vše

Závěrečný díl bulharského putování začíná symbolicky u památníku v průsmyku Šipka, kde ve slovanské jednotnosti bojovali po boku Bulharů a Rusů proti turecké nadvládě i Češi. Skutečná šipka nám pak ukazuje místa jako Albena, Gabrovo či Ruse, kde se všude nachází české stopy. Libor Bayer autor urbanismu Staré Zagory nebo bratři Škorpilové, zakladatelé bulharské archeologie, to jsou jen některá jména, která nám tento ?šumný díl? nabídne.

Kostel Narození Páně od Antonína Tomíška

Klikněte pro větší obrázek Český architekt Antonín Tomíšek dokázal, jako řada jeho kolegů poskytnout balkánskému obyvatelstvu tvarosloví a zdobnost, kterou vyžadovali. Kostel Narození Páně postavený v letech 1885 – 1902 ve městě Šipka by každý považoval za dílo, které se sem sneslo jako pravoslavná modlitba z bratrské Rusi. Chrámu budovanému podle vzorů ruských pravoslavných chrámů ze 17. století vévodí alegorický obraz Cyrila a Metoděje, nástěnné malby pocházejí ze dvou období z roku 1902 a pak z let 1957-59. Zlaté kopule jsou věčnými odlesky téměř 20 000 zmařených slovanských životů. Ty připomíná 17 zvonů odlitých z nábojů nalezených po bitvě v průsmyku Šipka.