Svět peněz a byznysu s přidanou hodnotou.
Rubriky:
Kariéra: Koučování pomocí divadla
Malý byznys: Brašnář: vsadit v krizi na řemeslo se vyplatí
Trendy: Mobilní reklama – nový způsob, jak oslovit zákazníky
Moderují: Veronika Marková a Tomáš Kolbaba
Sobota 16. června 2012
Sobota 25. 8. 2012 na ČT2400:00:10 Z hezkého prostředí vás musíme, jak jinak, než hezky přivítat.
00:00:14 -Tak tedy hezky vítejte.
00:00:16 Samozřejmě u sledování EKONOMIKY+ VÍKEND.
00:00:21 -I minulý týden se naši reportéři vydávali do terénu
00:00:24 a přiváželi zajímavé příběhy.
00:00:28 -A mě zrovna jeden napadá.
00:00:30 Zdejší Chvalský zámek totiž před dávnou dobou vyhořel
00:00:33 a od té doby se tady usídlila víla Ohnivka.
00:00:36 -To ale s ekonomikou příliš nesouvisí, co?
00:00:40 -Zajímavý příběh to ale je.
00:00:44 -To je.
00:00:46 Pojďme se ale raději přesunout z historie do současnosti.
00:00:49 -No dobře, tohle je naše nabídka.
00:00:52 -Všichni jsme vlastně herci. Jak divadlo může pomoci při koučinku.
00:00:56 -Nabídky v telefonech. Jaká je situace na trhu s mobilní reklamou?
00:01:00 -Originální opasek nebo peněženka?
00:01:02 Novodobý brašnář vyrobí vše podle vašich představ.
00:01:12 -Vstoupit na prkna, která znamenají svět,
00:01:14 by řadu lidí ani nenapadlo.
00:01:16 A přitom to může být docela poučné, vtělit se do někoho jiného.
00:01:20 -Umím si představit,
00:01:22 že třeba pro vrcholové manažery je to spíše taková šaškárna.
00:01:25 -Pro jednoho komediantství,
00:01:27 pro druhého velký koučinkový pomocník.
00:01:29 -Stejně si masky nasazujeme i bez jeviště,
00:01:32 jednu v práci, jednu třeba doma a jinou před známými.
00:01:35 -A ejhle, kolikrát jsme herci a ani si to neuvědomujeme.
00:01:38 -Takže se budeme učit part z byznysového jednání
00:01:41 nebo si budeme hrát na klienta a bankéře?
00:01:43 -Divil by ses,
00:01:45 ale i ve zdánlivě suchých oborech se najde spousta vzrůša.
00:01:48 Podívejme se na reportáž a sami si zhodnoťte,
00:01:51 do jaké míry jste amatérskými herci.
00:01:57 Nejen na jevišti, ale i v pracovním životě
00:02:00 si lidé často nasazují masky. Za ně se pak mohou schovat.
00:02:04 V organizacích, kde toto pravidlo umí porušit,
00:02:07 mohou získat nejen manažeři, ale i zaměstnanci.
00:02:10 Proto někteří absolvují kurz,
00:02:11 kde si vyzkouší kombinaci dramatických technik a koučování.
00:02:17 Korporátní drama mě zajímalo proto, že jsem si chtěl prohloubit
00:02:21 svoje koučovací techniky, ale i komunikační techniky.
00:02:24 Jiří Husák se stal ředitelem v roce 2001.
00:02:27 Ve firmě tehdy začínali čtyři.
00:02:29 Sám se zajímal o moderní postupy řízení lidí.
00:02:34 Ten můj prvotní zájem byl naučit se něco o koučinku,
00:02:37 postoupit v komunikaci. Říkal jsem si,
00:02:39 dobře, tak ty divadelní techniky tam nějak překonám.
00:02:43 Ale nakonec se ukázalo, že právě ty divadelní techniky
00:02:46 a ty metody byly nejvíc posouvací, že mě dostaly vlastně nejdál v tom,
00:02:50 kam až jsem zašel díky tomu výcviku.
00:02:53 -Proč jsem sem byla vyslaná firmou FOMFY?
00:02:57 Že to především pomůže mně, mně osobně.
00:03:00 A myslím si, že se to promítne do mojí práce
00:03:04 a jednak taky do osobního života.
00:03:07 S metodou divadelního koučinku začala pracovat Magdalena Vokáčová
00:03:11 poté, co vystudovala DAMU a zjistila,
00:03:13 že v herectví je mnoho disciplín,
00:03:15 které člověku pomohou získat nadhled.
00:03:18 Hlavně že se dají aplikovat téměř do všech oborů.
00:03:23 Drama jako takové se dá použít v mnoha úrovních.
00:03:26 Já jsem si připravila tyhle oblasti učení ne náhodou.
00:03:30 Oblast "vím, že vím" je docela nezajímavá.
00:03:32 Pokud něco umím a vím, že to umím,
00:03:35 tak se nepotřebuji nijak extra dál v tom zlepšovat.
00:03:38 Zajímavější je oblast "vím, že něco nevím".
00:03:41 Vím, že se dostatečně neumím prosadit,
00:03:43 že nejsem dost asertivní.
00:03:45 Tam potřebuji jít na nějaké školení,
00:03:47 kde se dozvím nějakou inspiraci, se kterou mohu dál pracovat.
00:03:51 Ještě mnohem zajímavější oblast je oblast "já nevím, že něco vím",
00:03:56 já si neuvědomuji, že jsem na něco dobrý,
00:03:58 protože mi to jde snadno, předpokládám, že to umí každý,
00:04:02 že to je lehké, snadné.
00:04:04 A neuvědomuji si, že v tom je moje jedinečnost.
00:04:07 To je velmi důležitá oblast pro koučování.
00:04:10 A vůbec nejzajímavější oblast pro mě v mojí práci je oblast
00:04:14 "nevím, že nevím". Já ani nevím, co dělám špatně,
00:04:17 dostávám se ale pořád do stejných situací
00:04:20 a neuvědomuji si, že něco mi chybí, nemám sebenáhled.
00:04:24 A tady jsou herecké techniky úplně nejvíc zajímavé, v této oblasti,
00:04:28 tady to začíná být dobrodružné, zajímavé, tam se dozvídám,
00:04:32 a proto na téhle úrovni už hovořím o transformaci.
00:04:37 Haj! Ha!
00:04:39 Ho!
00:04:42 Haj! Ha! Ho!
00:04:45 Je fascinující,
00:04:50 jak je použití těchto dramatických technik
00:04:53 funkční i ve zdánlivě suchých oborech,
00:04:55 jako je ekonomika, byznys, bankovnictví apod.
00:05:01 Protože na první pohled suchý obor se ukáže
00:05:05 jako velmi dramatický obor,
00:05:07 obor, za kterým se skrývají zase jenom lidé, lidské příběhy,
00:05:11 jejich komunikace, masky, které si nasazují,
00:05:14 schopnosti improvizace apod.
00:05:17 -Já myslím, že maska je něco, co všichni nosíme v určité podobě.
00:05:23 Jaký má význam? Určitě nás ochraňuje
00:05:26 anebo nám pomáhá zvládat určité role.
00:05:28 A proč my s maskou pracujeme, je proto,
00:05:31 abychom trošičku nahlédli, jak ty masky fungují,
00:05:34 a podívali se také na tu druhou funkci té masky,
00:05:38 která nejenže nám věci usnadňuje, ochraňuje nás,
00:05:41 ale vlastně může ta zkušenost
00:05:43 s tou maskou nás taky jakoby obnažovat
00:05:46 a my se pak vlastně bez té masky dozvídáme,
00:05:50 jací jsme skutečně za tou maskou.
00:05:58 -Někdy je dobré mít tu masku, ale mít ji vědomě.
00:06:18 Ta maska se usmívá na jiné lidi
00:06:21 a já bych se velmi ráda usmívala na jiné.
00:06:25 -Já jsem měla zase naopak...
00:06:29 Chtěla jsem mít ten prostor, abych si mohla být smutná,
00:06:33 abych mohla si dělat to, co já chci
00:06:35 a nechala si od někoho taky pomoct.
00:06:38 -Tam se objevují jak ty pozitivní skryté tváře,
00:06:41 které nechci, aby druzí viděli, tak i ty negativní.
00:06:44 A bylo to setkání dvou těchto skrytých tváří,
00:06:49 což je vždycky taková velmi náročná věc,
00:06:51 protože něco, co člověk tají, najednou vezme,
00:06:54 zkoncentruje do té masky
00:06:55 a ještě jde hrát improvizaci před druhé lidi.
00:06:58 Ale velmi to pomáhá tomu zvědomění toho, co já skrývám.
00:07:02 A vlastně nejde o to někam zahodit -
00:07:04 například tam bylo téma zranitelnosti,
00:07:07 skrývám svoji zranitelnost,
00:07:09 tak nejde o to zahodit svoji zranitelnost,
00:07:11 ale spíše ji přijmout a dokázat ji použít v životě ve správnou chvíli.
00:07:16 Cu, cu, cu.
00:07:19 Hm. Jé.
00:07:24 Jé. Ha? Hm.
00:07:28 Jé.
00:07:31 Jé! Jé!
00:07:35 -Takže půjde o volnou improvizaci a zároveň hru,
00:07:38 ve které jde o to, kdo komu dříve sebere čepici.
00:07:42 Zadání: šéfová a její podřízený. Téma: nařízení práce přesčas.
00:07:47 Kolega chce jít domů, těší se na hokej
00:07:50 a šéfová potřebuje přepočítat tržbu.
00:07:54 Já bych tě chtěla poprosit,
00:07:56 jestli by ses mohl podívat do toho systému.
00:07:58 Podívej se, jak to dopadlo.
-Ještě teď?-No jasně.
00:08:01 -Já už jdu domů.
-Jak domů?
00:08:03 -Mně začíná hokej, já už nemám ani minutu.-Prosím.
00:08:17 Ubránila se...
00:08:23 Téma: jste dobrý pracovník, ale v naší firmě končíte.
00:08:27 No dobře, nejsou bonusy, čau, tak asi můžu jít.
00:08:31 Kdyby nebyly bonusy, tak by to bylo jednodušší.
00:08:34 Takže já tě ještě poprosím, zkus si sednout,
00:08:37 možná potom spadneš.
00:08:39 Co je?
00:08:40 Situace se zhoršila. Přišel příkaz,
00:08:43 komunikace s Amerikou, potřebujeme snižovat stavy.
00:08:49 Ty ses zbláznil, po 10 letech mi toto uděláš!
00:08:52 -Rád bych to neudělal.
-No jak rád?
00:08:55 -Nemůžu.-Co nemůžeš?
-V tomto mám svázané ruce.
00:08:59 Ale prosím tě, jdi někam.
00:09:03 Lidé, kteří pracují v lidských zdrojích a mají na starosti
00:09:09 vyhazovací pohovory, tak potřebují ten pohovor vést co nejvíc šetrně
00:09:13 a zároveň se dostat rychle k věci.
00:09:15 Oni mohou dostat seznam nějakých pravidel,
00:09:17 jakým způsobem takový pohovor vést,
00:09:20 ale pak si ho mohou v rámci těch hereckých technik
00:09:23 na bezpečném území vyzkoušet.
00:09:25 Téma: práce kouče s klientem, který nemá náladu.
00:09:30 Vidím, že dnes nejste nejlépe naladěný. Čím to je?
00:09:37 Co by vám pomohlo to zjistit?
00:09:42 Já bych v tomto případě použila otevření té hry.
00:09:45 Klidně i tvrdší přístup, tvrdší, ve smyslu:
00:09:49 OK, já vím, že jste sem nebyl poslaný dobrovolně,
00:09:53 ale já taky nechci marnit svůj čas.
00:10:04 Takovýto kurz může zaujmout a přivést některé účastníky
00:10:10 k nápadu, že by se mohli začít věnovat divadlu sami,
00:10:14 ať už amatérsky nebo profesionálně. Mě samotnou to napadlo.
00:10:17 Divadlo tedy není určené jen pro zábavu a pobavení.
00:10:20 Herecké postupy se dají úspěšně používat
00:10:23 v moderním způsobu řízení a vedení lidí, týmů,
00:10:25 ale můžou pomáhat i v rozvoji osobnosti těch, kteří je využívají.
00:10:36 Mobilní telefony, každý z nás je má a denně používá,
00:10:40 ovšem před signálem je velmi těžké se schovat.
00:10:42 My jsme utekli do podzemí.
00:10:44 -Navíc mobily bereme do ruky stále častěji i ve volném čase.
00:10:47 A toho si samozřejmě všimli marketingoví odborníci.
00:10:50 Prostřednictvím těch chytrých telefonů
00:10:53 se nám takhle snaží něco prodat.
00:10:55 -Přesto, že je mobilní marketing v ČR stále ještě v plenkách,
00:10:58 už teď se v něm točí přes 150 milionů korun ročně
00:11:01 a zákazníků denně přibývá.
00:11:03 -Můžeme s tím nesouhlasit, může nás reklama v mobilu obtěžovat,
00:11:06 nicméně průzkumy mluví jasně: zboží a služby prostě kupujeme.
00:11:10 -A to je velmi silný argument pro ty,
00:11:13 kteří věří v další rozvoj tohoto byznysu.
00:11:17 Čtvrtinu volného času lidé tráví s mobilem nebo tabletem v ruce.
00:11:22 Přišel na to jeden z mnoha výzkumů,
00:11:25 který se zabýval volnočasovými aktivitami.
00:11:27 Vedle toho lidé používají chytré telefony neustále v práci.
00:11:31 Proto se mobily dostaly do hledáčku marketérů a obchodníků.
00:11:34 Trh je tady sice menší a nedělá tak velké projekty.
00:11:39 Přece jenom ve Velké Británii nebo jinde ty projekty
00:11:42 mají větší dosah, větší význam, ale z hlediska penetrace mobilů,
00:11:46 z hlediska osvojování si nových technologií a nových služeb
00:11:49 v mobilech i vývojová produkční základna je tady vyspělá.
00:11:52 V tomto smyslu jsme srovnatelní se špičkou trhu.
00:11:59 Chytré mobilní telefony má zhruba 42 procent
00:12:01 z aktivní internetové populace patnáct plus,
00:12:04 což si musíme představit,
00:12:06 že je zhruba 1 500 000 konkrétních telefonů.
00:12:10 Mobilní reklama bombarduje telefony Čechů několik roků,
00:12:14 jenže až v posledních dvou letech se stala zajímavou
00:12:17 pro obchodníky i zákazníky. Může za to růst trhu
00:12:20 s chytrými telefony, které umí přehrávat videa
00:12:23 nebo umožňují přístup na internet. Dříve zatracovaný komunikační kanál
00:12:27 se díky tomu proměnil v dynamicky rostoucí odvětví.
00:12:30 Marketéři a telefonní operátoři v mobilech spatřují
00:12:33 revoluční reklamní médium.
00:12:35 Podle Sdružení pro internetovou reklamu
00:12:38 se v mobilní reklamě už teď točí 150 milionů korun.
00:12:53 Co se týká poptávky, tak ta roste především proto,
00:12:56 že třetí strany, agentury, kreativky,
00:12:58 pořadatelé akcí si všimli,
00:13:00 že mobilní marketing se dost efektivně dá využít.
00:13:11 Mobilní marketing v Česku funguje už několik let.
00:13:14 To hlavní využití přichází v posledním roce a letos.
00:13:17 Inzerentní SMS, MMS nebo reklama ve webových vyhledávačích
00:13:21 patří mezi nejdynamičtěji se rozvíjející typy digitální inzerce.
00:13:25 Očekává se u nich více než 60% nárůst
00:13:27 ve srovnání s loňskem.
00:13:29 Mobilní marketing má velký potenciál,
00:13:31 protože schopnost oslovit lidi tak, aby nějak zareagovali,
00:13:36 je až nebývale vysoká.
00:13:37 Kdybychom to srovnali s tradičními metodami,
00:13:40 ať už je e-mail marketing, kde se úspěšná response rate
00:13:44 pohybuje někde v desetinách i setinách procent,
00:13:47 tak tady nastávají případy, znám případ fastfoodového řetězce,
00:13:51 kdy se to pohybovalo mezi 10 až 20 %,
00:13:54 kdy lidé zareagovali na tuto zprávu.
00:13:58 -Pro nás je to také novum, ale snažíme se hledat nové způsoby,
00:14:02 jak v dnešní době, kde je spousta marketingových aktivit,
00:14:07 cíleně oslovovat zákazníky.
00:14:09 Ostatní formy komunikace se zákazníky neopouštíme.
00:14:14 -Mobilní marketing je to, že jdete po ulici, něco chcete,
00:14:18 koukáte kolem sebe, co kde můžete koupit,
00:14:21 a do telefonu vám přijde zpráva.
00:14:35 Jsou to hlavně cílené SMS,
00:14:36 ať už cílené na základě nějakého sociodemografického parametru,
00:14:40 ale i třeba lokační SMS, to znamená zákazník,
00:14:43 který se pohybuje v nějakém místě,
00:14:45 může dostat SMS s upozorněním na akci,
00:14:47 která právě v daném místě probíhá.
00:14:50 Mobilní marketing se nehodí pro všechny typy byznysu.
00:14:53 U některých odvětví dokonce nemá smysl vůbec.
00:14:56 Zajímavý je hlavně pro firmy
00:14:58 se silnou základnou poboček nebo prodejen.
00:15:06 Dneska se nedá říci, že bychom dělali pouze jednu
00:15:08 nebo druhou část segmentu, ať už je to segment auto-moto,
00:15:11 bankovnictví, rychloobrátkového prodeje, techniky.
00:15:14 Všechny tyto segmenty dneska využíváme pro mobilní marketing.
00:15:17 Očekávali jsme od toho oslovit zákazníka jinou formou tak,
00:15:22 aby to bylo inovativní, aby to inspirovalo zákazníka.
00:15:25 První výsledky zatím ještě neznáme,
00:15:27 protože tato forma běží dva týdny, ale určitě očekáváme,
00:15:30 že budou splněné naše cíle, které jsme si stanovili,
00:15:33 jednak zvýšení prodejů, ale i zvýšení loajality
00:15:37 našich zákazníků a povědomí o naší značce.
00:15:40 Máme výsledky z posledních dvou víkendů,
00:15:42 kdy jsme to testovali ve velkých městech Praha, Brno, Ostrava.
00:15:45 Ty výsledky jsou velmi dobré.
00:15:47 Přes tři procenta lidí si otvírají tu zprávu,
00:15:51 čtou si tu zprávu a přicházejí k nám na prodejnu.
00:15:56 Co nám stačí, je, aby potenciální klient věděl,
00:15:59 co chce prodat, komu to chce prodat,
00:16:02 jakým způsobem by nabídka měla vypadat.
00:16:05 My už mu potom celou kampaň zpracujeme.
00:16:08 Udělají se pilotní akce, vydefinuje se,
00:16:10 co přesně by ten klient chtěl dostat,
00:16:12 jakým způsobem bychom ho měli oslovit, abychom ho nenaštvali.
00:16:17 Využíváme zákaznická data, která máme k dispozici.
00:16:19 Mezi základní patří zejména pohlaví věk, region.
00:16:22 Mezi ty pokročilejší může spadat možnost oslovení zákazníka
00:16:25 prostřednictvím toho, jaký má telefon, typ telefonu,
00:16:28 eventuálně nějaký operační systém.
00:16:31 Pracujeme pouze s telefonními čísly,
00:16:33 kde klient nebo zákazník dal výslovný souhlas ke zpracování dat
00:16:37 pro marketingové účely, a potom mu definujeme podobu cílové skupiny.
00:16:42 Když to řeknu jednoduše, my neříkáme,
00:16:45 že je to tento pán, který bydlí tamhle,
00:16:48 a že utrácí tolik a tolik za telekomunikační služby.
00:16:52 Definujeme cílové skupiny, takže například v rámci sportu
00:16:56 nebo sportovního oblečení si zadefinujeme,
00:16:59 že chceme muže nebo ženy mezi 20 až 35 lety,
00:17:02 kteří mají střední příjem a bydlí v Budějovicích.
00:17:06 Mobilní telefon je taková poměrně dost soukromá věc
00:17:09 každého uživatele a lidé jsou velice ostražití,
00:17:14 co se týče zpráv, které jim chodí.
00:17:17 Jednak jsou zde samozřejmě lidé, kteří s tím nemají problém.
00:17:21 Těch je zhruba 10 až 15 procent.
00:17:24 Pak je tady už silnější skupina lidí, zhruba dvě pětiny,
00:17:27 kteří říkají, ano, jsme ochotni, ale za určitých podmínek.
00:17:31 Čili chceme mít možnost ovlivňovat, jak často reklama bude chodit,
00:17:35 z jakých oborů reklama bude. Pak je tady téměř polovina
00:17:40 uživatelů mobilních telefonů, kteří zatím tu reklamu nechtějí.
00:17:46 Z konceptů, které věřím, že se ještě dál budou rozvíjet,
00:17:48 je propojení mobilní reklamy a mobilních plateb,
00:17:51 kdy zákazníkovi cíleně nabídneme nějakou službu,
00:17:54 která z jeho profilu vypadá, že by o ni mohl mít zájem,
00:17:57 a zároveň mu umožníme mu ji třeba nakoupit přímo.
00:18:00 Máme jeden takový příklad z minulosti,
00:18:02 kdy jsme testovali tento koncept. Je to cestovní pojištění,
00:18:05 které je nabízeno klientům na letišti,
00:18:08 a mají zároveň šanci si to pojištění
00:18:10 z prostředí mobilního telefonu nakoupit.
00:18:13 Přestože mobilní reklama může mít pro lidi informační hodnotu,
00:18:16 stále především inzerentní SMS, MMS a videa představují další způsob,
00:18:21 jak se lidem dostat do peněženek.
00:18:22 Každý má proto ze zákona možnost se na infolince operátorů
00:18:25 a dalších společností z kontaktní databáze odhlásit.
00:18:34 V dobách, kdy Chvalský zámek sloužil svým pánům
00:18:37 a nebyl jen atrakcí pro turisty nebo svatebčany,
00:18:40 se to v okolí jen hemžilo řemeslníky.
00:18:42 -Určitě byste mezi nimi bez problémů našli řezbáře,
00:18:45 brašnáře nebo sedláře. Ale dnes to je o poznání těžší úkol.
00:18:49 -Ale ne nadarmo se říká, že řemeslo má zlaté dno.
00:18:52 A tak i řemeslníky ze starých časů vlastně najdeme i dnes.
00:18:56 -Jen se museli přeorientovat
00:18:57 na movitější klientelu a zakázkovou výrobu.
00:19:00 Soupeřit s levným dovozem se prostě nedá.
00:19:03 -A tak dnešní brašnáři vyrábí třeba pásky, peněženky nebo tašky
00:19:07 na cesty do práce.
00:19:09 -A že zájem o takové zboží den ode dne roste,
00:19:12 vám ukáže podnikatel Ondřej Šíma.
00:19:18 Ondřej Šíma je jedním z těch, kteří i v dnešní době vsadili na řemeslo.
00:19:23 Vyplatilo se mu to a dnes úspěšně podniká.
00:19:26 Původně sedlář v současnosti vyrábí luxusní sety z kůže, peněženky,
00:19:30 pásky nebo cestovní tašky za tisíce až desetitisíce korun.
00:19:34 Já si myslím, že řemeslo má zlaté dno, když se dělá poctivě,
00:19:38 když ho člověk dělá rád, tak to tam musí být vidět.
00:19:46 Dá se velmi dobře řemeslem uživit, není čeho se bát,
00:19:51 akorát se to musí dělat s láskou a co nejlíp, co umíte.
00:19:56 Určitě je skupina lidí,
00:19:58 kteří za námi přijdou a chtějí po nás obyčejné výrobky,
00:20:02 ať je to třeba pásek na pejska nebo něco takového,
00:20:06 a samozřejmě si myslí, že jsme česká firma,
00:20:10 že to bude poměrně levné, ta zakázková výroba,
00:20:14 a že za námi přišli nás podpořit. Tak to ale bohužel není.
00:20:23 Spíš už teď cílíme na tu klientelu,
00:20:26 která chce opravdu luxusní zakázkovou věc,
00:20:30 solitér, originální tašku, originální pásek.
00:20:38 -Dřív to byli trošku jiní zákazníci,
00:20:41 byly to reklamní agentury a spíš sériová výroba.
00:20:45 My jsme od toho ani moc neupustili. Prostě to vymizelo.
00:20:49 Přišla krize
00:20:51 a firmy přestaly investovat do dárků a do reklamních předmětů.
00:20:55 Teď je rozhodně víc zákazníků,
00:20:58 kteří chtějí přímo pro sebe ušít na zakázku originál.
00:21:05 -Krize nám v tomhle směru malinko pomohla.
00:21:09 Dřív, když krize nebyla
00:21:12 a obchodovalo se všem velmi snadno a dobře,
00:21:15 tak jsme měli problém v nákupu menšího množství materiálu.
00:21:20 Méně kůže byl problém koupit. Dneska už je to naopak.
00:21:27 Už s námi komunikují i větší firmy.
00:21:30 Jsou ochotné nám prodat jednu dvě tři kůže
00:21:33 i případně se domluvit na zakázkové výrobě.
00:21:45 -Nejdřív přijde zákazník
00:21:47 s nějakou konkrétnější nebo méně konkrétní představou.
00:21:53 Buďto chce od nás vidět už hotový výrobek,
00:21:57 aby měl představu, aby se inspiroval,
00:21:59 anebo už má přesnou představu, třeba i obrázek,
00:22:03 vlastní kresbu nebo fotku něčeho.
00:22:05 Pak už se domlouváme na nějakém řešení.
00:22:10 Je to výběr materiálu, výběr barvy.
00:22:17 Technické řešení, co on od toho očekává, k čemu to bude potřebovat.
00:22:22 A potom my uděláme nákres, představu, jak bychom to vyráběli,
00:22:27 zákazník si to odsouhlasí a pak může začít výroba.
00:22:35 -Zákazník je pán. To je důležitá věc pro nás.
00:22:38 Zákazník určí a myslím si,
00:22:41 že my jsme taky poměrně zdatní v tom případně ho usměrnit v tom,
00:22:46 aby to vypadalo dobře.
00:22:49 Je to na nás, kam toho zákazníka až pustíme.
00:22:55 Není to úplně běžné, ale i se stane to,
00:23:00 že přijde zákazník, který má jasnou představu o tom,
00:23:03 co by chtěl, v jakých odstínech by to chtěl.
00:23:06 Buďto už je připravený od nějakého svého image konzultanta,
00:23:10 který mu případně poradí s barvami, co se k němu hodí,
00:23:13 nějakou jeho typologií.
00:23:16 Takže když třeba děláme aktovku,
00:23:18 tak ke svému pracovnímu dni využívá počítač, tužky, pera, razítka.
00:23:25 To už jsou věci na nás, které my technicky uspořádáme.
00:23:29 Možná bych byl radši, kdyby zákazníci byli víc odvážnější.
00:23:34 I když jsem za tu klientelu šíleně rád,
00:23:37 tak jsme trošičku konzervativní,
00:23:39 než to, co mám zkušenosti z Francie, Itálie, Švýcarska.
00:23:43 Tam jsou lidi víc odvážní, nebojí se barev.
00:23:53 Dá se říct, že všechno tady je ruční práce.
00:23:58 Jediný dotek stroje je vytenčení kůže, a jestli se to tak dá říct,
00:24:03 tak šití na ručním šicím stroji, ale tam ty ruce být musí.
00:24:11 Nejvíc práce na tom je lepení. Úplně na všem.
00:24:17 Všechno musíte strašně důkladně přilepit
00:24:20 a potom teprve to šití, to už je taková třešnička,
00:24:25 tím to vlastně zakončíte. Tak to mě baví víc.
00:24:28 -Nejčastěji využíváme hovězinu, teletinu,
00:24:32 ať česká výroba nebo dovoz ze zahraničí,
00:24:35 pak jsou to exotické kůže,
00:24:37 což je nejčastěji pštros, ještěrka, pak používáme aligátor, krokodýl
00:24:44 a pak netradiční, jako jsou ryby a žáby.
00:24:48 Pokoušíme se sehnat ty nejlepší materiály,
00:24:51 což pro nás znamená minimálně jednou dvakrát ročně
00:24:56 jet na veletrh, ať je to veletrh v Paříži
00:24:59 nebo ať je to veletrh v Itálii v Boloni.
00:25:05 Dnes dílna šlape a zakázek stále přibývá.
00:25:08 Několik let ale trvalo, než se podnikání ustálilo.
00:25:12 Měli jsme období, spíš to byly části roku,
00:25:16 že třeba před Vánocemi bylo samozřejmě hodně práce,
00:25:20 to se řešily dárky, pak byl lehký útlum - únor, březen.
00:25:29 Pak to trošku začalo
00:25:31 a zase o prázdninách lidi řešili dovolené
00:25:34 a nesháněli se po koženém zboží.
00:25:37 Bylo to možná několik let tímto způsobem
00:25:40 a teď bych řekla, že poslední rok dva roky už je to vyrovnanější
00:25:45 a práce je v průběhu celého roku stejně.
00:25:51 -Po tom, co se člověk naučí cokoli, jakékoli řemeslo,
00:25:55 tak by bylo vhodné si zaplatit kurz nějakého drobného podnikání
00:26:02 nebo uvedení do té problematiky,
00:26:05 ať je to sehnání zakázky, komunikace se zákazníkem,
00:26:09 vyřízení daňových věcí nebo účetních věcí,
00:26:14 aby ten řemeslník věděl od začátku do konce, co to obnáší.
00:26:23 Když jsem se vyučil, tak mi tyto zkušenosti chyběly
00:26:27 a neměl jsem je kde brát.
00:26:36 Zálibu v kůži má Ondřej Šíma už od mládí.
00:26:41 Na základní škole jsem se seznámil se sedlářem
00:26:44 a učarovala mi vůně kůže, vůně lepidla
00:26:47 a všechny ty věci kolem.
00:26:52 Otevřel se učební obor, do kterého jsem nastoupil,
00:26:55 vyučil jsem se
00:26:57 a po vyučení jsem začal ihned s živností sedlář.
00:27:06 Dělal jsem věci na koně, na jezdecký sport.
00:27:10 Svou první dílnu si otevřel v roce 1994.
00:27:13 Do Česka se ale začala dovážet levná sedla z Asie,
00:27:17 kterým nemohl konkurovat, aniž by snížil kvalitu,
00:27:20 a tak se přeorientoval na zakázkovou výrobu z kůže.
00:27:23 Práce bylo tolik, že potřeboval posilu.
00:27:26 Neznali jsme se, ale měli jsme společného kamaráda,
00:27:30 který se nějak dozvěděl, že pan Šíma potřebuje výpomoc.
00:27:37 Já jsem zrovna byla bez práce. Tak jsem tam šla mu pomáhat.
00:27:42 Původně to bylo myšleno na 14 dní
00:27:44 a teď se to protáhlo už na zhruba šest a půl roku.
00:27:52 Víc už se nám toho do společné půlhodinky nevešlo.
00:27:56 -V pondělí ale naplno pokračujeme a dopřejeme si trochu adrenalinu,
00:27:59 podíváme se na paragliding.
00:28:01 -A pro ty, co raději zůstávají při zemi,
00:28:03 vyrazíme na procházku do hor, samozřejmě s horským vůdcem.
00:28:06 -Jako obvykle se loučíme a do září se s vámi vidíme naposledy.
00:28:10 -Tome, s tebou se vidíme na obrazovce úplně naposledy,
00:28:13 nicméně dojemnou rozlučku vynecháme.
00:28:15 -Hezké léto, hezké prázdniny a mějte se krásně.
00:28:18 -Se mnou na viděnou.
00:28:21 Skryté titulky: Alena Kardová, Česká televize 2012