Ekologický magazín
00:00:25 Ještě před 10 lety byly u nás dopravní zácpy...
00:00:28 ...vzdáleným problémem.
00:00:30 Dnes se české silnice a centra měst liší...
00:00:32 ...od západoevropských jen arogancí řidičů.
00:00:35 Hustota silniční dopravy se mnohonásobně zvětšila.
00:00:38 Pro přepravu člověka nastolujeme diktát automobilu.
00:00:43 Silnice ukrajují, dělí a nabodávají volnou krajinu...
00:00:46 ...i její zbytky uvnitř města.
00:00:48 Příkladem je pozůstatek údolí říčky Ponávky v Brně.
00:00:52 "To je bývalý rybník u Červeného mlýna.
00:00:55 Červený mlýn už dnes není.
00:00:58 Rybník zůstal, ale není to rybník.
00:01:02 Je to retenční nádrž, která slouží k zachycování...
00:01:06 ...dešťových vod. Díky domu zůstal zachován.
00:01:12 Retenční nádrž Červený mlýn je ukázkou:
00:01:21 Jak uprostřed městské zástavby, může zůstat zachovaný kus přírody.
00:01:25 Díky rákosu se vytvořilo svérazné prostředí.
00:01:28 Je to vidět málokde.
00:01:31 Když srovnáme živočichy s jihomoravkými rákosinami,...
00:01:36 ...tak je to stejné.
00:01:38 To je hnízdo moudivláčka.
00:01:41 Staví si visací hnízdo, jako jediný druh v Evropě,...
00:01:46 ...po způsobu afrických snovačů. Je to dobré ochranné zařízení.
00:01:54 Moudivláček je poměrně vzácný, rozšířil se tu až v tomto století.
00:02:02 Hnízda jsou v dřevovém porostu kolem potoků, v rákosinách,...
00:02:08 ...na vrbách, v mokřadlu.
00:02:10 Za svitavskou radiálou má být takový kříž s odbočkou...
00:02:17 ...do Židenic a Žabovřesk.
00:02:24 Mokřad u Červeného mlýna je zázračným příkladem...
00:02:27 ...životaschopnosti přírody.
00:02:29 Izolován ze dvou stran silnicí, benzínovou pumpou...
00:02:33 ...a průmyslovým areálem je ostrůvkem života v asfaltu.
00:02:38 Silniční průtah svitavské radiály se dotkne jeho severního okraje.
00:02:45 Že tu hnízdí moudivláček? Tak jaká škoda?
00:02:49 Souvislostmi dopravy a životního prostředí...
00:02:53 ...se od roku 1992 zabývá Český a Slovenský dopravní klub v Brně.
00:03:06 "Dostal jsem se k dopravě náhodou.
00:03:08 Jako člen Děti země jsem měl na starosti dopravu.
00:03:11 Mojí 1. velkou akcí bylo uspořádání demonstrace...
00:03:14 ...proti zdražení veřejné dopravy 5.8.1990.
00:03:20 Touto demonstrací se rozjela v České republice kampaň...
00:03:23 ...proti automobilové dopravě.
00:03:30 Na jaře 1991 jsem s Naďou Johanesovou...
00:03:34 ...z Nadace Rosa odjel na stáž do Holandska,
00:03:38 Chtěli jsme vidět jakým způsobem spolupracují státní správa,...
00:03:43 ...samospráva, neziskový sektor, odborníci a soukromé firmy.
00:03:48 Jak postupují při řešení dopravních problémů z hlediska...
00:03:51 ...životního prostředí.
00:03:54 Po návratu jsme se rozhodli, že založíme v České...
00:04:00 ...a Slovenské federativní republice Dopravní klub.
00:04:09 Podnětem bylo několik důvodů.
00:04:16 Cítili jsme, že doprava je tématem, kde je nutná...
00:04:23 ....vzájemná informovanost a soulad dopravních aktivit.
00:04:28 Je nutné mít zázemí odborníků.
00:04:34 Dopravní klub zpracovává připomínky, stanoviska...
00:04:45 ...a pojetí materiálů s ohledem na životní prostředí.
00:04:53 Upřednostňujeme ochranu.
00:04:56 Nevyhýbáme se financování dopravy, nebo politickým aspektům.
00:05:05 Například použití lobby a podobně.
00:05:09 Dopravní klub má 40 členů.
00:05:16 Ví o nás v neziskovém sektoru, ale i na Ministerstvu dopravy...
00:05:22 ...a životního prostředí.
00:05:25 Podařilo se to díky tomu, že se loni posuzovala koncepce...
00:05:29 ... rozvoje dopravních sítí.
00:05:32 Netradiční návrh Dopravního klubu se stal podkladem při posuzování.
00:05:38 Považujeme to za úspěch."
00:05:48 "Řešení dopravních problémů má 3 možnosti:...
00:05:51 ...řešení nabídkou, poptávkou, nebo regulací.
00:05:55 Řešení nabídkou je ve formě infrastruktury,...
00:06:00 ...nebo dopravního prostředku.
00:06:03 Příkladem je vybudování dálničního spojení...
00:06:07 ... mezi Vídní a Stockerau, kde došlo k nárůstu dopravy.
00:06:13 Rakouská vláda nabídla kvalitnější vlakové spojení.
00:06:19 Došlo k přesunu cestujících na železnici.
00:06:25 Řešení poptávkou je opačné.
00:06:27 Tlak dopravního prostředku nutí změnit dopravní infrastrukturu.
00:06:35 Po vybudování nákupních center, jižně od Brna, je potřeba řešit...
00:06:44 ...komunikační propojení ve směru na Břeclav.
00:06:50 Když není možná nabídka ani poptávka,...
00:06:56 ...je potřeba cenové, nebo organizační usměrňování.
00:07:04 Nebo také časové omezení."
00:07:16 "Dopravní klub se zabývá nejen dálnicemi,...
00:07:19 ... ale zpracoval alternativní pojetí železniční dopravy.
00:07:24 Jde o obnovu zrušených tratí v oblasti hraničních přechodů,...
00:07:30 ...které zanikly na konci 2. světové války.
00:07:34 Je také navržena výstavba nových krátkých tratí.
00:07:39 Účelně by doplnily železniční síť tak, aby byla propojenější...
00:07:49 ...a poskytovala lepší služby.
00:07:54 V Brně, kde žiji, hrozí nebezpečí v odsunu...
00:08:03 ...hlavního nádraží asi 800 metrů od centra města.
00:08:08 Znamenalo by to odliv cestujících.
00:08:13 Řada z nich by změnila vlak za automobil...
00:08:18 ...a zhoršilo by se životní prostředí.
00:08:21 Proti tomuto záměru vystupují brněnská ekologická sdružení.
00:08:26 Podporují rekonstrukcí hlavního nádraží v poloze,...
00:08:30 ...která je pro cestující optimální.
00:08:33 Navazuje na všechny druhy hromadné dopravy."
00:08:38 Symbolem závislosti na automobilu jsou Spojené státy.
00:08:42 Dnes si Američané uvědomují, že zrušení veřejné dopravy...
00:08:46 ...nebyla náhoda, ale cílevědomý postup automobilové lobby.
00:08:50 Profesof Kohák, který ve Spojených státech...
00:08:53 ...prožil většinu života, to pocítil na vlastní kůži.
00:09:04 "Vrátil jsem se do Československa a viděl jsem,...
00:09:07 ...že tato země opakuje chyby, kterých dnes Amerika trpce lituje.
00:09:10 Ruší veřejnou dopravu.
00:09:12 V Americe je to škoda a u nás, vzhledem k hustotě osídlení,...
00:09:14 ...by to bylo neštěstí.
00:09:17 Veřejná doprava se stala obětí krátkozrakosti.
00:09:20 Teď toho litují.
00:09:23 Na jih od Bostonu se podařilo obnovit 3 železniční tratě.
00:09:31 Bylo to nesmírně náročné, protože nezachovali...
00:09:36 ...ani drážní cesty, třeba jako cyklistické stezky.
00:09:42 Museli znovu vykupovat zastavěné pozemky.
00:09:48 Litují toho.
00:09:50 Evropská unie se snaží propagovat kolejovou dopravu,...
00:09:54 ...protože v přelidněné Evropě je tato doprava únosná."
00:10:11 "Klub pro záchranu železnic, je sdružení...
00:10:14 ...ekologických a občanských iniciativ obcí a měst.
00:10:28 Ke vzniku dalo podnět Hnutí Duha na podzim 1997...
00:10:31 ...jako reakci na přijatý způsob reformy železnic.
00:10:34 To mělo vést ke zbavení odpovědnosti státu...
00:10:37 ...za regionální železniční tratě.
00:10:39 Ty tvoří zhruba třetinu železniční sítě.
00:10:42 Buď na nich přeruší provoz, rozprodá je, nebo je levně...
00:10:45 ...rozdá zájemcům.
00:10:50 K rušení tratí docházelo občas i za minulého režimu.
00:10:55 Byly to především tratě pro nákladní přepravu.
00:11:03 Po schválení koncepce v roce 1997 tratě rušeny nebyly.
00:11:13 Ve vztahu k železnici nastoupila jiná filozofie.
00:11:22 Byly zastaveny některé provozy. Rušení tratí nebylo tak drastické.
00:11:29 Některé se pronajaly soukromým zájemcům.
00:11:36 Dnes je cena železnice proti silniční dopravě relativně vysoká.
00:11:44 Je to způsobeno tím, že uživatel nehradí plně náklady.
00:11:54 V Evropské unii 92 % z těchto nižších nákladů...
00:11:59 ...čini doprava silniční.
00:12:01 U železnice připadají na vnější náklady necelá 2 %."
00:12:13 Ani novému vedení se České dráhy nedaří reformovat.
00:12:17 Místo zkvalitnění služeb a schopnosti soutěže,...
00:12:21 ...se do roku 2000 plánuje další omezení spojů.
00:12:24 Nedávná krize místních tratí ukázala, že řešení existují.
00:12:30 Příkladem je obnovení železnice na Jablonecku.
00:12:43 "Rok 1997 byl černým rokem pro naši železnici.
00:12:46 Byla zastavena osobní doprava na 2 horských tratích:
00:12:48 Tanvald - Harachov a Trutnov - Svoboda nad Úpou.
00:12:51 Také provoz na nejstrmější a památkově chráněné trati...
00:12:56 ...z Tanvaldu do Kořenova v září 1997.
00:13:05 Bylo nutné vyřešit, aby byl provoz znovu obnoven.
00:13:12 Řešení se našlo způsobem pronájmu přes sdružení obcí...
00:13:17 ...Jizerská dráha.
00:13:19 Postupně našlo provozovatele v pražské společnosti GJV.
00:13:27 Železničáři pochopili, že je nutné bojovat jako o život.
00:13:32 Byl nastolen co nejefektivnější provoz, zvětšen počet vlaků...
00:13:39 ...a byly zkráceny soupravy.
00:13:41 Udělalo se všechno pro přiblížení veřejnosti.
00:13:48 Byl přizpůsoben jízdní řád, ceny jízdenek tak,...
00:14:00 ...aby železnice byla výhodnější, než autobusová doprava."
00:14:05 Železničáři na Jablonecku dokázali přesvědčit veřejnost,...
00:14:09 ...že vlakem se dá jezdit stejně jako autem nebo autobusem.
00:14:13 Ztrát na železnici jsou plné sdělovací prostředky.
00:14:16 Nad miliardami do nevyhovujících silničních staveb...
00:14:19 ...se nikdo nepozastavuje.
00:14:21 Praha je toho příkladem.
00:14:29 "Teď jsme na Smíchově.
00:14:31 Staví se tu nová severojižní magistrála.
00:14:33 Zeleň stromů bude pryč. Ceny domů klesnou.
00:14:35 Časem budou opuštěny. Vznikne prostor pro další pruhy.
00:14:39 Bude tady 6 dálničních pruhů zapustí se do tunelu...
00:14:45 ...a pojedou dál na Smíchov.
00:14:48 Časem tam uvidíme další zkázu a spoušť.
00:14:52 Jsme na severojižní magistrále u strahovského tunelu.
00:15:00 Na tomto místě byly zbourány obytné domy...
00:15:06 ... a zničeny památkově chráněné budovy.
00:15:14 Je to příklad vynuceného rozvoje při napojení dálniční sítě...
00:15:24 ...se středem měst."
00:15:26 "Má to obdobu v mnoha amerických městech.
00:15:30 Dálnice rozdělily čtvrtě, a klesla ekonomická aktivita.
00:15:36 Nastěhovala se tam chudina, nastalo další bourání,...
00:15:39 ...další šíření dálnic.
00:15:43 Vzrostla zadluženost měst.
00:15:45 Extrémním případem je New York kde došlo k bankrotu města.
00:15:49 Všechny závazky převzal stát.
00:15:51 Praha je svým zadlužením na tom podobně, jako byl...
00:15:57 ...New York v 70. letech."
00:16:00 "Na alternativu pro Smíchov je už pozdě.
00:16:03 Je nutné nepouštět dovnitř velkého vnějšího okruhu...
00:16:07 ...žádné víceproudé komunikace.
00:16:10 Soustředit vše do vnějšího dopravního okruhu.
00:16:13 Uvnitř pak investovat do hromadné dopravy."
00:16:18 "Jedním z posledních úspěchů Dopravního klubu bylo...
00:16:22 ..vypracování netradičního rozvoje dopravní sítě v České republice.
00:16:27 Rozdíl je především v silniční dopravě.
00:16:34 Upřednostňuje se údržba a modernizace současné...
00:16:41 ...dopravní sítě.
00:16:43 To znamená, už žádnou výstavbu dálnic podle plánu...
00:16:49 ...Ministerstva dopravy z 60.let."
00:16:57 "Železnice může zvítězit, když nasadí více krátkých spojů,..
00:17:07 ...plně využije současný, nebo snížený počet pracovníků.
00:17:13 Nabídne co nejširší služby, využije motorové vozy...
00:17:20 a podnítí zaměstnance k co nejvyššímu výkonu."
00:17:25 Dnešní povídání o dopravě zakončíme malým kvízem.
00:17:28 Víte, kolik stojí výstavba jednoho kilometru...
00:17:30 ....průměrné dálnice v České republice?
00:17:42 Na 3 výherce čekají zajímavé ceny.
00:17:45 .