Od třicátých let do nedávné minulosti
00:00:12 Ve 20. století Slovensko zažilo 2 války, okupaci, 1 revoluci.
00:00:18 Vystřídaly se tu 4 společenské režimy.
00:00:21 Příběh moderní architektury na Slovensku,
00:00:25 to je zároveň příběh vytváření moderního národa.
00:00:50 Na troskách Rakousko-Uherska vzniklo Československo.
00:00:55 Masaryk, Beneš a Štefánik prosadili u západních mocností
00:00:59 model jednotného československého národa
00:01:02 jako nejschůdnější cestu k vytvoření samostatného státu.
00:01:10 4. května 1919 viděli lidé v Ivance při Dunaji padat letadlo.
00:01:15 Brigádní generál Milan Rastislav Štefánik byl mrtvý.
00:01:21 Když se Jurkovič dozvěděl o smrti generála Štefánika,
00:01:26 hned začal uvažovat nad tím, kde by tento velký Slovák
00:01:30 mohl mít místo svého posledního odpočinku.
00:01:33 Napadlo ho Bradlo, vrch, který se rozprostírá
00:01:37 nad rodným krajem obou těchto slovenských velikánů.
00:01:42 V pamětech Dušana Jurkoviče čteme:
00:01:45 Porozumět jeho poslední vlastenecké žádosti,
00:01:49 tak jak jí nikdo jiný porozumět nemohl,
00:01:53 bylo mou vlasteneckou povinností.
00:01:56 Myšlenka hrobu, místa a pomníku je mým vlastním projevem
00:02:00 lásky a úcty k velké a světlé památce na naše styky v dětství,
00:02:03 jak vznikla v první chvíli velké bolesti nad tragickým osudem.
00:02:07 Ve chvíli, kdy ho mrtvého objala osvobozená zem.
00:02:16 Mezi unikáty určitě patří výkres,
00:02:19 který vytvořil Dušan Jurkovič pro pohřební obřad.
00:02:23 Jde vlastně o nákres rozmístění artefaktu pohřbu,
00:02:29 to znamená rakve samotného Štefánika,
00:02:33 jeho doprovodu, uspořádání výzdoby,
00:02:36 ale i o rozmístění účastníků tohoto pohřbu.
00:02:40 Je tu přesně nakreslené, kde stály dívky a ženy,
00:02:43 kde stáli příslušníci vlády, kde stál lid.
00:02:47 Pravděpodobně šlo o jednu z největších událostí,
00:02:50 kde se architektura spojila
00:02:53 s takovou velkolepou politickou záležitostí.
00:03:15 Mohyla má dvě terasy,
00:03:18 spodní má rozměr 90x62 metrů, horní 48x36 metrů.
00:03:23 Na horní terase je umístěné mauzoleum
00:03:26 a 4 obelisky, každý je vysoký 12 metrů.
00:03:33 Kompozice mohyly svým způsobem
00:03:36 reaguje na monumentální stavby antického Říma.
00:03:40 Dílo je vybudované z hrubě opracovaných travertinových kvádrů.
00:03:44 Právě travertin se později stal
00:03:47 kultovním kamenem slovenské architektonické moderny.
00:03:51 V našem středoevropském prostoru
00:03:54 nebývá zvykem stavět politikům velké památníky.
00:03:57 Když už je postavíme, máme tendenci je za pár desítek let opět zbourat.
00:04:02 V případě Bradla se to však nestalo.
00:04:17 Památník na Bradle patří
00:04:21 mezi nejlepší díla architekta Dušana Jurkoviče.
00:04:26 Vynikajícím způsobem zde využil všechny zkušenosti,
00:04:31 které získal během první světové války.
00:04:35 Na Haliči tehdy projektoval hřbitovy pro padlé vojáky.
00:04:40 V nové Československé republice postupně sílila
00:04:45 vrstva podnikatelů a inteligence, která se nebránila
00:04:50 výdobytkům techniky a modernímu způsobu života.
00:04:55 Pěstoval se sport, vzrůstala obliba automobilismu.
00:05:00 Objevovali se první milovníci
00:05:04 abstraktního umění a moderní architektury.
00:05:09 Umělecká beseda slovenská sdružovala výtvarné umělce,
00:05:14 literáty a architekty působící na Slovensku.
00:05:19 Vznikla ve dvacátých letech 20. století.
00:05:24 Jejím prvním předsedou byl právě architekt Dušan Jurkovič.
00:05:29 Když se představitelé tohoto spolku rozhodli postavit si
00:05:34 vlastní reprezentační budovu,
00:05:37 kde by mohli organizovat výstavy a další podobné akce,
00:05:44 město Bratislava jim darovalo pozemek v záplavové oblasti Dunaje.
00:05:50 Nakonec chyběl už jen projekt. Byla vypsána soutěž,
00:05:53 které se zúčastnili mnozí bratislavští architekti,
00:05:56 mezi nimi i architekti Balán a Grossmann.
00:06:12 Moderní architektura začátkem 20. století
00:06:16 využívala nové technologie, zjednodušovala půdorysy,
00:06:20 průčelí zbavovala ozdob, zdůrazňovala se funkce.
00:06:25 Průmyslový vzhled ocelové konstrukce střechy
00:06:29 s velkými skleněnými plochami symbolizoval tento trend.
00:06:32 Na pavilonu Umělecké besedy
00:06:35 představoval nejavantgardnější prvek.
00:06:45 Budova Umělecké besedy slovenské je považována
00:06:48 za mezník ve vývoji slovenské architektury.
00:06:52 Naznačuje nástup moderny.
00:06:55 Architekti Balán a Grossmann se možná právě touto budovou,
00:06:59 anebo díky jí,
00:07:01 řadí mezi nejvýznamnější architekty funkcionalismu na Slovensku.
00:07:21 Moderní architekty fascinovala estetika zaoceánských parníků.
00:07:26 Jaromír Krejcar,
00:07:28 jeden z největších představitelů funkcionalismu v Československu,
00:07:31 vynikajícím způsobem použil tyto motivy pro svoji tvorbu.
00:07:35 Jeho nejlepší dílo, sanatorium Machnáč,
00:07:38 je zhmotněním zaoceánské lodi,
00:07:40 která přistála v údolí Trenčianských Teplic.
00:08:30 Machnáč také představil, do té doby
00:08:34 v Trenčianských Teplicích neznámý, koncept slunečních teras.
00:08:38 Na dobových fotografiích vidíme lehátka,
00:08:42 na kterých původní hosté lázní lehávali
00:08:44 a užívali si blahodárných účinků slunce,
00:08:49 na které doba třicátých let velmi věřila a upřednostňovala je.
00:09:02 Machnáč je takovým poutním místem nadšenců moderní architektury,
00:09:07 protože v sobě zahrnuje všechno.
00:09:09 Kromě venkovní krásy i velmi promyšlený půdorys.
00:09:13 A je opravdu fascinující přijít do tohoto domu a sledovat
00:09:17 jak architekt rozvrhl prostory.
00:09:20 Pohybovat se v nádherných chodbách,
00:09:23 které jsou velmi účelné, ale přitom stále krásné.
00:09:26 Snažit se otevřít ta nádherné okna, která jsou dodnes funkční,
00:09:29 je to neuvěřitelné, po tolika letech.
00:09:32 Pro mě osobně to byl určitě jeden z nejvelkolepějších zážitků.
00:09:37 Mít možnost vejít do Machnáče a pochopit jeho úžasnou atmosféru,
00:09:41 jeho nádherné, s láskou udělané detaily.
00:10:07 Mosty mívají významný vliv na rozvoj měst.
00:10:11 Tak je tomu i v případě Kolonádového mostu v Piešťanech.
00:10:14 Jeho výstavbu inicioval ředitel lázní dr. Ludovít Winter,
00:10:18 který spojením města a Kupežného ostrova
00:10:21 přispěl k rozkvětu celých lázní.
00:10:24 Realizací mostu pověřili mladého architekta Emila Belluše.
00:11:06 Funkcionalistická architektura se snažila programově očistit
00:11:10 architekturu od všech zbytečností, i od výtvarného umění.
00:11:14 Emil Belluš si však tento přístup nikdy neosvojil.
00:11:18 I na svém nejvýraznějším funkcionalistickém díle
00:11:21 Kolonádovém mostě, dokázal použít klasickou plastiku
00:11:25 od sochaře Kühmayera, nápisy na obou stranách mostu,
00:11:29 anebo leptané skleněné výplně na motivy Martina Benka.
00:11:34 Právě spojení architektury s výtvarným uměním
00:11:37 se později stalo jeho charakteristickým rysem.
00:12:06 Náročnou konstrukční část projektu
00:12:09 zpracoval švýcarský inženýr Alexandr Schwarz.
00:12:12 Stavba uskutečnila bratislavská filiálka stavební společnosti
00:12:16 Pittel & Brausewetter.
00:12:18 Most má sedm polí a délku 141,8 metrů.
00:12:22 Je vyspělou architektonickou kompozicí, vyniká funkčností,
00:12:26 racionálností a smyslem pro praktické řešení.
00:12:30 V rodinném archivu Bellušových se zachovala fotografie
00:12:33 slavnostního otevření mostu. Šťastný usměv mladého architekta,
00:12:38 před kterým stojí prezident Beneš a ministerský předseda Milan Hodža.
00:12:44 Málokdy se v našich zeměpisných šířkách stane, aby se architektu
00:12:48 dostalo při otevření stavby tolik pozornosti.
00:13:00 V první Československé republice se rozvíjely sportovní aktivity.
00:13:04 Sportovní organizace Sokol sdružovala okolo milionu členů.
00:13:09 Mezi její prominenty patřili i Beneš a Masaryk.
00:13:37 Velkého brněnského architekta Bohuslava Fuchse
00:13:41 proslavily exaktní formy funkcionalistické architektury.
00:13:45 Když ale navrhoval koupaliště
00:13:48 pro malebné slovenské lázně Trenčianské Teplice
00:13:51 sáhl po jiných výrazových prostředcích.
00:13:54 Citlivé osazení stavby do přírodní scenérie,
00:13:57 zaoblené tvary, a přírodní materiály.
00:14:00 To všechno později kritici hodnotili,
00:14:04 jako příklon k organické architektuře.
00:14:07 Ne nadarmo Fuchse porovnávali s Hansem Scharounem,
00:14:10 nebo s jinými německými expresionisty,
00:14:13 kteří dokázali narušit stereotyp přísného funkcionalismu.
00:14:44 Zelená Žába je určitě nejkrásnější přírodní koupaliště
00:14:49 v celém Československu.
00:14:51 I když je mnoho let nepřístupné pro veřejnost,
00:14:55 tak je jakousi tajuplnou výzvou pro nadšence moderní architektury.
00:15:01 Nikdy nezapomenu, jak přijel
00:15:04 velký zájezd rakouských architektů, kteří chtěli vidět tento skvost.
00:15:09 Ale v podstatě jsme se nemohli do areálu dostat.
00:15:12 Našli jsme cestičku přes les,
00:15:15 dírou v plotě jsme nakonec všichni propochodovali
00:15:19 a s nadšením obdivovali nádherné křivky této stavby.
00:15:32 V Bratislavě ve 20. a 30.letech byly postaveny celé nové čtvrti,
00:15:37 obytné domy a školy, ale i řada reprezentačních paláců.
00:15:41 Nejvíc jich vyrostlo a tehdejším Náměstí Republiky,
00:15:45 dnes se jmenuje Náměstí Slovenského národního povstání.
00:15:50 Výstavba Kolonádového mostu v Piešťanech
00:15:53 proslavila architekta Emila Belluše nejen mezi architekty,
00:15:57 ale i mezi slovenskými stavbaři. Nelze se tedy divit,
00:16:01 že když významná organizace Rolnické družstvo
00:16:04 začala uvažovat o stavbě reprezentační budovy
00:16:08 na tehdejším hlavním bratislavském Náměstí republiky
00:16:11 oslovila právě Emila Belluše.
00:16:34 Družstevní domy jsou velkolepá stavba,
00:16:38 která se skládá ze 3 objektů: z Ústředí družstev,
00:16:42 Rolnické pokladny a Svazu rolnických družstev,
00:16:46 které vlastně symbolizovaly sílu zemědělství,
00:16:50 sílu Agrární strany, a samozřejmě i sílu moderní architektury.
00:16:58 Prostorné pasáže s obchody, kavárnami a s kinem,
00:17:01 dávaly stavbě velkoměstský ráz, a otvíraly ji široké veřejnosti.
00:17:06 Ušlechtilá průčelí s keramickým obkladem,
00:17:09 velkými okny, a elegantním chromovým kováním,
00:17:12 zase dokumentovaly architektův smysl pro práci s detailem.
00:17:17 Belluš, když tento obrovský komplet dokončil,
00:17:20 se musel zodpovídat za finance, které při stavbě utratil.
00:17:25 Napsal o tom velký článek a v něm obhajoval své pozice.
00:17:30 I přesto, že je mladý, prostředky utrácel účelně,
00:17:34 nic neprohospodařil, dům je opravdu v pořádku,
00:17:38 i pokud jde o fungování, konstrukci i vzhled.
00:17:42 Mladý architekt Emil Belluš nejenže navrhl
00:17:46 perfektně fungující budovu, ale jednoznačně přispěl
00:17:50 i k formování podoby Náměstí republiky.
00:18:01 Nerada dělám žebříčky architektonických děl,
00:18:05 ale kdybych měla vybrat na Slovensku nejrevolučnější
00:18:08 funkcionalistické dílo, pravděpodobně by to byla
00:18:12 budova bývalé Městské spořitelny v Bratislavě
00:18:15 od architekta Juraje Tvarožka.
00:18:20 Jako největší kuriozita těchto výkresů
00:18:24 bude určitě působit původní návrh ze soutěže na Městskou spořitelnu,
00:18:29 který architekt Tvarožek vytvořil v takovém, řekla bych,
00:18:34 velmi tradičním, až přímo v konvečním duchu.
00:18:37 Ale řediteli spořitelny, vlastnímu bratru Jury Tvarožka,
00:18:43 Tomáši Tvarožkovi, se tento návrh viditelně nelíbil.
00:18:48 Proto svého bratra povzbuzoval, aby přemýšlel ještě dál,
00:18:52 aby vymyslel něco ještě hezčího, čím by se mohla spořitelna chlubit.
00:19:02 Konstrukční základ budovy tvoří ocelobetonový skelet.
00:19:06 Moderní povrch stavby navrhl architekt
00:19:09 jako zavěšenou fasádu s výplní z opaxitového skla.
00:19:13 Na Slovensku se tak poprvé objevilo řešení
00:19:17 charakteristické pro moderní světovou architekturu.
00:19:27 Architekt věnoval stejnou pozornost i vnitřním prostorám spořitelny.
00:19:32 Bankovní hala prosvětlená sklobetonovými tvárnicemi
00:19:36 připomíná velkolepou halu vídeňské Poštovní spořitelny
00:19:40 od architekta Otto Wagnera. Unikátní jsou i vstupní prostory,
00:19:43 kde Tvarožek obložil stěny levickým onyxem,
00:19:47 nádherným slovenským kamenem,
00:19:50 který se už dnes v tak velkých deskách nedá vytěžit.
00:19:54 Dobová kritika velmi ocenila fakt,
00:19:57 že autorem tohoto moderního díla byl právě slovenský architekt.
00:20:17 Rudolf Manderla, velkopodnikatel s masem a masnými výrobky,
00:20:22 se vrátil z návštěvy USA a zatoužil postavit v Bratislavě
00:20:27 tak vysoký dům, jaký viděl za Atlantikem.
00:20:38 Dvanáctipodlažní věžák je ocelobetonovým skeletem.
00:20:42 Jeho objem se směrem nahoru zužuje.
00:20:45 Zatímco do 7. poschodí zabírá plochu celé parcely,
00:20:48 výše je už jen jednoduchou štíhlou věží.
00:20:51 Manderlák, stejně jako Družstevní domy,
00:20:54 přispěl k velkoměstské atmosféře
00:20:57 obchodní pasáží v přízemí a velkou kavárnou v 1. patře.
00:21:01 Právě kavárna Grand se stala místem střetnutí
00:21:05 bratislavské umělecké bohémy, která si tento mrakodrap
00:21:08 mimořádně oblíbila.
00:21:10 Manderlák lze stále vnímat jako velmi hladké, krásné těleso,
00:21:15 které je ukončené jen střešními nástavbami.
00:21:19 Nad tím veliký nadpis Manderla, který celé Bratislavě oznamoval,
00:21:23 že tady sídlí ten velký výrobce masa.
00:21:26 Bratislavský Manderlák,
00:21:30 první výšková stavba v tehdejším Československu,
00:21:34 se stal nejen symbolem prosperujícího kapitalismu,
00:21:37 ale i potvrzením možností moderní architektury.
00:21:46 Lidé bez práce, bída a hlad. Velká hospodářská krize zasáhla
00:21:51 ve 30. letech 20. století i Československo.
00:21:55 Architekt židovského původu Fridrich Weinwurm byl přesvědčený,
00:22:00 že každý člověk má právo na práci a střechu nad hlavou.
00:22:03 Této myšlence podřídil i svoji tvorbu.
00:22:07 Odstraňte ornament, zbavte se deček a váziček,
00:22:11 více světla a vzduchu, pryč se zbytečnostmi.
00:22:15 Krásná forma nechce příkras, účelnost nade vše.
00:22:19 Tato hesla zformuloval dobový kritik architektury Antonín Hořejš
00:22:23 do publikace o výstavbě obytného komplexu Nová doba.
00:22:29 Velmi charakteristicky vyjadřoval dobové pocity
00:22:33 a názory na bydlení a na obytnou architekturu.
00:22:43 Fridrich Weinwurm své levicové přesvědčení a silné sociální cítění
00:22:47 promítl nejen do architektury,
00:22:50 ale i do publicistické a organizační činnosti.
00:22:53 Byl jedním z vydavatelů časopisu Nová Bratislava,
00:22:56 který kritizoval společenskou situaci v republice,
00:23:00 zmítané hospodářskou krizí. Své názory na moderní bydlení
00:23:04 zhmotnil v návrhu obytného souboru Nová doba.
00:23:08 Hospodárnosti stavby dosáhl
00:23:10 unifikací prvků ocelové konstrukce, kterou smontovali během 3 měsíců.
00:23:15 Byla to velká novinka, protože na Slovensku se do té doby
00:23:19 obytné stavby nestavěly jako ocelové konstrukce.
00:23:23 Bohužel se nestavěly ani potom, protože ocel byla tehdy drahá,
00:23:27 takže si to už nemohli dovolit, a v podstatě jen 1. blok Nové doby
00:23:31 zůstal v takovém experimentátorském duchu.
00:23:35 Novým příspěvkem k architektuře obytných staveb
00:23:39 byla i řadová zástavba, která nahradila tradiční blok.
00:23:43 Nová doba má přesto vnitřní dvory plné života.
00:23:46 Autoři vytvořili 5 typů bytů, od garsonky až po 2pokojový byt.
00:23:51 Byty měly ústřední topení, teplou vodu
00:23:54 a společnou prádelnu se sušárnou.
00:23:57 Obytný soubor Nová doba je působivým puristickým dílem,
00:24:01 nejlepší prezentací dobových snah o novou kulturu bydlení.
00:24:24 Architekt Fridrich Weinwurm byl pro své levicové aktivity
00:24:29 a židovský původ v roce 1941 zatčen a později zastřelen.
00:24:33 Významní čeští architekti museli opustit Slovensko.
00:24:38 Poměry, které nastaly v republice po Mnichovské dohodě,
00:24:42 a následující světová válka,
00:24:46 hluboce otřásly demokratickými základy společnosti.
00:24:51 Důsledky této situace se promítly i do architektury.
00:24:56 Slibně se rozvíjející moderna musela ustoupit ideologii.
00:25:08 50. léta přinesla na Slovensko kulturní vzory ze Sovětského svazu.
00:25:13 Moderní architekturu nahradil socialistický realismus.
00:25:18 Slovenští architekti už koncem 50. let
00:25:21 opět navázali na tradici meziválečné moderny.
00:25:26 Vynikající příležitostí byly školní stavby,
00:25:29 které dostávaly mimořádnou podporu socialistického státu.
00:25:39 Základní myšlenkou rozvoje vysokoškolských areálů
00:25:43 byla jejich budoucnost, to znamená jejich rozvoj.
00:25:48 Taková škola je obklopená skleníky, pokusnými pozemky,
00:25:56 pomocnými laboratořemi. Například tam měla být
00:25:59 laboratoř izotopů, to nemohlo být ve středu města.
00:26:03 Takže to jednoznačně hovořilo pro velkou plochu,
00:26:06 a jedinou velkou plochou bylo letiště.
00:26:09 Architektům se nakonec podařilo iniciovat změnu staveniště.
00:26:12 Znamenalo to však kompletně přepracovat celý projekt.
00:26:16 Vznikly tak 2 alternativy,
00:26:19 konzervativnější od architekta Rudolfa Miňovského,
00:26:22 a progresivnější od architekta Vladimíra Dědečka.
00:26:26 Architekti předložili oba návrhy vedení univerzity,
00:26:29 které se přiklonilo k modernějšímu Dědečkovu řešení.
00:26:36 Kolega Miňovský krátce nato zemřel.
00:26:39 Podle domluvy měl pomáhat u hlavního objektu,
00:26:43 ale pak jsem dokončoval areál sám.
00:27:14 Podoba auly se několikrát změnila.
00:27:17 Dědeček pracoval s hmotou tohoto expresivního tvaru,
00:27:21 modeloval čočku, měnil ji, nakláněl ji různými způsoby,
00:27:25 až nakonec, po poradě se statikem, skončila v dnešní podobě.
00:27:33 Aula je unikátně řešená,
00:27:36 připomíná vesmírné těleso, které přistálo na střeše budovy.
00:27:41 Spočívá na kruhovém věnci z vidlicových pilířů.
00:27:45 Má diskový tvar s průměrem 36 metrů.
00:27:48 Strop má tenkostěnnou skořepinovou klenbu.
00:27:51 Interiér je koncipovaný jako aréna s kapacitou 600 míst.
00:28:02 Konstrukce této složité kompozice byla častokrát přirovnávána
00:28:06 k různým stavbám světové architektury.
00:28:10 Připomínal se Oscar Niemeyer, hovořilo se konstrukcích
00:28:15 Piera Luigi Nerviho, připomínala se torontská radnice.
00:28:19 Avšak to, že Dědeček dokázal ve stejný čas,
00:28:23 kdy ve světě vznikala tato vynikající díla,
00:28:27 vyprojektovat aulu v takové podobě,
00:28:31 svědčí o tom, že na Slovensku se vznikala architektura,
00:28:35 která mohla soupeřit s tím, co se stavělo jinde ve světě.
00:29:08 V květnu v roce 1962 mně zemřela matka,
00:29:15 se kterou jsem měl velmi vzácný, blízký vztah.
00:29:19 Krátce nato jsem byl pozvaný
00:29:23 ujmout se návrhu na první krematorium na Slovensku.
00:29:37 Bratislava o výstavbu krematoria usilovala už od roku 1889.
00:29:42 Komunistům, kteří společnost vychovávali k ateizmu,
00:29:46 se ideologicky krematorium velmi hodilo.
00:29:50 Bylo potřebné ustavit jiný, než náboženský obřad.
00:29:54 Architekt Ferdinand Milučký
00:29:57 předložil první nákresy krematoria už v roce 1962.
00:30:05 Klíčovým tématem architektury v tomto období
00:30:09 bylo nalezení souladu mezi architekturou a přírodou,
00:30:13 opětovný návrat k lidové tradici, a nakonec existencionální filozofií
00:30:18 ovlivněné hledání prapodstaty lidské existence,
00:30:21 se kterou bylo právě krematorium velmi intenzivně spojené.
00:30:26 Architekt spolu se sochařem Vladimírem Kompánkem dlouho hledali
00:30:30 výtvarné a obsahové vyjádření duchovního centra krematoria.
00:30:34 Zkoumali slovenskou hřbitovní kulturu.
00:30:37 Nakonec se inspirovali hálkou,
00:30:40 zakončením stříšky na štítech dřevěné lidové architektury.
00:30:45 Myslím si, že tato hálka nebyla dodnes hlouběji doceněná,
00:30:50 brali ji jako ozdobný prvek, ale podle mě skrývá
00:30:54 hlubokou podstatu duchovna našeho člověka v těch dřevěnicích.
00:31:05 Tak vznikl Kompánkův totem, kultovní symbol
00:31:09 vytvořený ryze se zdrojů slovenské lidové kultury.
00:31:28 Spisovatel Dominik Tatarka
00:31:31 nazval vnitřní prostor krematoria pasáží.
00:31:35 Tímto uměleckým přirovnáním vynikajícím způsobem vystihl
00:31:39 celoživotní tvůrčí záměr architekta Milučkého.
00:31:43 Paralelní stěny, vymezující architektonický prostor,
00:31:47 jsou charakteristické pro celé jeho dílo.
00:31:56 Stalo se zvykem považovat bratislavské krematorium
00:32:00 za nejlepší stavbu 20. století na Slovensku.
00:32:03 Dokumentuje posun, ke kterému došlo v moderní architektuře.
00:32:08 Umělecké formování hmoty
00:32:11 vyjadřuje hlubší souvislosti lidské existence.
00:32:37 Stavba památníku SNP v Banské Bystrici,
00:32:40 trvala od prvních skic z roku 1959, až do otevření celých 10 let.
00:32:46 Centralistické politické síly nechtěly,
00:32:49 aby se památník realizoval.
00:32:52 Práce na projektech se hned v začátcích zastavila.
00:32:55 Slovenská politická reprezentace
00:32:58 prosadila myšlenku jeho výstavby až v roce 1964.
00:33:03 Měl jsem na mysli jen to,
00:33:05 že se ve společnosti něco vážného stalo.
00:33:08 Tak jsem to přesekl.
00:33:11 Architekt Dušan Kuzma, s modelem a výkresy památníku
00:33:16 sedl do letadla a letěl do Prahy na zasedání ÚV KSČ.
00:33:20 Jediným bodem programu byl nový návrh památníku.
00:33:24 Hlavní slovo měl tehdejší
00:33:27 1. tajemník Komunistické strany Antonín Novotný.
00:33:31 Ten po chvíli váhání řekl: Mně se to líbí.
00:33:34 Konečně se mohlo začít stavět.
00:33:37 Změněný návrh byl výsledkem Kuzmova uměleckého vývoje,
00:33:41 a také jeho spolupráce
00:33:44 s mladým avantgardním sochařem Jozefem Jankovičem.
00:33:50 Pokud šlo o architekturu, tak převážná část tomu nerozuměla,
00:33:54 to je fakt.
00:33:57 Jeden poslanec povídal, že ta socha je velice smutná.
00:34:05 To oni, když šli do povstání v Čierném Balogu,
00:34:08 tak byli veselejší, než je to dnes na 1. máje.
00:34:16 Druhý mi spočítal ležící a stojící figury,
00:34:22 a samozřejmě dospěl k názoru,
00:34:26 že takový poměr živých a mrtvých v povstání nikdy nebyl.
00:34:39 Plastika "Oběti varují" se zrodila
00:34:43 jen díky obrovskému chaosu, který vládnul v zemi po srpnu 1968.
00:34:48 Odlévali ji v Maďarsku, a tak se na ni trochu zapomnělo.
00:34:52 Problémy začaly až v roce 1969,
00:34:55 když plastiku osadili do centra památníku.
00:35:00 Sousoší v létech normalizace v památníku dlouho nevydrželo.
00:35:05 V roce 1972 ho odstranili a převezli do malé obce Kaliště,
00:35:10 kde mělo upadnout v zapomnění.
00:35:22 Personální sankce na sebe nenechaly dlouho čekat.
00:35:26 Sochař Jozef Jankovič nemohl nadále svobodně tvořit.
00:35:29 Architekta Dušana Kuzmu
00:35:32 vyhodili z předsednictva Svazu slovenských architektů,
00:35:35 a statik Robert Lamprecht emigroval do zahraničí.
00:35:45 Tvůrci památníku se stali oběťmi politických represí,
00:35:49 které nastoupily po vpádu sovětských vojsk,
00:35:52 a postupně zasáhly celou společnost.
00:37:21 Nepředpokládal jsem, že právě most SNP
00:37:28 se dostane do této polohy, že bude stavbou století.
00:37:38 Myšlenka postavit v Bratislavě nový most přes Dunaj,
00:37:42 vznikla koncem 60. let, když začali představitelé města
00:37:47 plánovat výstavbu na pravém břehu Dunaje, výstavbu Petržalky.
00:37:51 Vypsali tehdy soutěž a vítězem se stali architekti,
00:37:55 kteří navrhli železobetonovou konstrukci.
00:37:58 Realizační firma, která měla tento most stavět,
00:38:02 však preferovala ocelovou konstrukci.
00:38:05 Tak se nakonec realizoval projekt, který skončil v soutěži druhý,
00:38:09 projekt architektů Lacka, Kušníra a Slameňa.
00:38:21 Most postavili na místě tradičního přemostění řeky,
00:38:24 kde se spojovalo Staré město s Podhradiem.
00:38:27 Kvůli jeho výstavbě byla zbourána
00:38:31 část historického centra Bratislavy.
00:38:48 Významnou součástí návrhu mostu byla jeho konstrukce.
00:38:52 Složité otázky stability řešil statik Arpád Tesár,
00:38:56 který tehdy patřil k československé špičce.
00:39:02 Určité pochybnosti, respektive strach,
00:39:06 nastaly při otvírání mostu, když skončila ta velká sláva.
00:39:10 Celá masa lidí přešla na druhou stranu.
00:39:14 Most byl nakloněný, ale potom, když se ta část uvolnila,
00:39:20 tak se most vyrovnal.
00:39:23 Potom začal působit kinetický princip tohoto mostu.
00:39:28 Most začal kmitat. Vážně, ještě druhý den most kmital.
00:39:33 Bylo vysloveně cítit, jak kmitá.
00:39:44 Most měří 432 metrů,
00:39:47 mostní trám je zavěšený na ocelových lanech ukotvených
00:39:51 na dvojici šikmých pylonů na petržalském břehu Dunaje.
00:39:55 Vyhlídková kavárna je situovaná v 80metrové výšce.
00:39:59 V jednom pylonu jezdí výtah, ve druhém je nouzové schodiště.
00:40:04 Most váží úctyhodných 7 537 tun.
00:40:11 Když se v roce 2001 uskutečnila anketa
00:40:15 o stavbu století na Slovensku, odborná i laická veřejnost
00:40:19 dala paradoxně právě toto dílo na první místo.
00:40:43 V šedesátých letech
00:40:45 některá slovenská města zažila přestavbu svých center.
00:40:49 Jinak tomu nebylo ani v Bratislavě.
00:40:51 Soutěž, vypsanou na úpravu Kamenného náměstí a Špitálské,
00:40:55 vyhrál tehdy jen třicetiletý architekt Ivan Matušík.
00:41:06 Jak mohl uspět tak mladý architekt?
00:41:09 Na Vysoké škole architektury, založené v roce 1946,
00:41:14 vyrostla velmi silná generace mladých tvůrců.
00:41:17 Byli dobře připravení realizovat
00:41:20 svoje avantgardní, často utopistické plány.
00:41:29 Pro mě byl vzorem pan profesor Belluš,
00:41:33 kterého jsem naplno zažil jako svého učitele,
00:41:37 který měl takový vytříbený vkus, a speciálně vztah k travertinu.
00:41:41 Potom to ještě byl významný
00:41:45 slovenský architekt Dušan Jurkovič, autor Bradla.
00:42:02 Tam byly ještě pily z dob Marie Terezie.
00:42:06 Jak se to piluje, už tehdy jsou pláty číslované 1, 2 až x.
00:42:11 Nemohli to rozházet, jak se to jinak běžně dělo.
00:42:15 Takto sledované pláty 1 až x se musely odvézt na stavbu,
00:42:19 až na lešení, aby to kameník mohl obložit.
00:42:28 V průběhu těch let, mám to spočítané,
00:42:32 přijelo 111 kamiónů, které představovaly plochu
00:42:37 asi 28.000 metrů čtverečních, která je na fasádách i na ploše.
00:42:47 Když před ním dnes řeknete spišský travertin,
00:42:50 tak se jen usměje a řekne,
00:42:53 ten už není, já jsem ho všechen vytěžil.
00:43:05 Hotel byl tehdy pro Bratislavany symbolem západního způsobu života.
00:43:10 Do jeho nádherných interiérů, do nádherné restaurace,
00:43:15 do barů se chodívalo jako na Západ, byl to takový ostrůvek konzumu.
00:43:26 Architekt Ivan Matušík
00:43:29 nevědomky zasadil konzum do svého pozoruhodného díla.
00:43:33 Dnes paradoxně právě konzum a zisky
00:43:36 ohrožují existenci jeho budov na Kamenném náměstí.
00:43:40 Nový majitelé objektů se totiž rozhodli
00:43:44 toto dílo navždy srovnat se zemí.
00:44:08 Dalo by se říct,
00:44:10 že je to kostel slova a hudby, společně s továrnou.
00:44:29 Na vrcholu ocelobetonového pilíře
00:44:32 jsou umístěna vysílací pracoviště chráněná proti otřesům a hluku.
00:44:38 Architekti koncipovali budovu
00:44:41 jako poměrně složitý prostorový komplex.
00:44:44 Umožnilo jim to umístit na jednom patře několik pracovišť
00:44:48 s různými prostorovými a provozními nároky.
00:44:52 Vnější plášť obrácené pyramidy tvoří důmyslný obal,
00:44:56 který zvukově izoluje výrobní prostory a studia.
00:45:02 Koncertní sál má kapacitu 1200 míst.
00:45:06 Všechny vnitřní povrchy jsou odpružené,
00:45:09 jednotlivé části se navzájem nedotýkají,
00:45:12 aby se zabezpečily dokonalé akustické vlastnosti sálu.
00:45:19 Stěny, které váží desítky tun jsou uloženy po celé délce
00:45:24 na takové ocelové vlnovce, která to v podstatě pruží.
00:45:29 Bylo potřeba vymyslet systém, jak časem měnit tyto prvky,
00:45:35 protože ocel tím zatížením stárne, poklesne a přestane pružit.
00:45:40 Bylo třeba vytvořit takové prvky, aby se konstrukce dala zdvihnout,
00:45:46 vybrat tu starou konstrukci, a vložit novou.
00:45:50 To všechno se muselo nějak nastudovat.
00:45:52 V běžné architektuře se s tím člověk nikde nesetká,
00:45:56 ale bez toho zase nemohl ten rozhlas fungovat.
00:46:01 Štefan Svetko je však nejen skvělý architekt,
00:46:04 dokázal se velmi výrazně angažovat i společensky.
00:46:07 Právě tato angažovanost v 60. letech, zejména v roce 1968,
00:46:11 se mu nakonec stala osudnou.
00:46:14 Budova byla v polovině stavby, muselo se tedy pracovat,
00:46:19 nakonec mi to nikdo nezakazoval, ale nesměl jsem nic podpisovat.
00:46:28 Unikátní forma budovy Slovenského rozhlasu
00:46:31 symbolizuje tvůrčí vzepětí slovenské architektury
00:46:35 2. poloviny 20. století.
00:46:43 Budovu rozhlasu uvedli do provozu v roce 1984,
00:46:47 jen 5 let před pádem komunistického režimu.
00:47:22 Budova Národní banky Slovenska byla první velkou investicí
00:47:26 mladé Slovenské republiky v 90. letech.
00:47:30 Zaměstnanci Národní banky se do této architektury stěhovali
00:47:34 z původní budovy Národní banky,
00:47:37 kterou na konci 30. let navrhl Emil Belluš.
00:47:41 Ta byla zase poslední stavbou demokratického Československa.
00:47:45 Tyto dvě budovy krásně ukazují, jaký velký oblouk překonala
00:47:49 překonala architektura od 30. let do 90. let.
00:47:53 Současně naznačují, jak silné byly moderní principy,
00:47:57 které přetrvaly z 30. let až do současnosti.
00:48:03 Vidíme to na materiálech,
00:48:05 technologiích, na kompozicích prostorů.
00:48:37 Národní banka Slovenska je první stavbou,
00:48:41 kterou architekti koncipovali jako inteligentní budovu.
00:48:45 Jedním z jejich nejvýraznějším komponentů je dvouplášťová fasáda,
00:48:50 která je v takovém rozsahu použita na Slovensku poprvé.
00:48:54 Dvouplášťová fasáda umožňuje mnohem efektivnější přímé větrání.
00:48:59 Součástí konceptu inteligentní budovy
00:49:03 je také důmyslné řízení
00:49:05 celkového provozu jednotlivých složek stavby.
00:49:08 Problémem budovy není topení, ale chlazení. Chladit se musí,
00:49:13 protože tyto skleněné budovy se velmi přehřívají.
00:49:16 Aby se nepřehřívaly, musíte je clonit.
00:49:19 Clonění má význam jen z vnější strany.
00:49:33 V atriu jsou umístěny trezory Národní banky,
00:49:37 kde je uschovám státní poklad.
00:49:41 Stromy jsou symbolicky lípy.
00:49:44 A je to takový odkaz na pohádku o stromech,
00:49:50 které plodily zlatá jablka.
00:49:52 Je to takový kousek poezie v tom racionálním světě peněz.
00:50:42 Moderní slovenskou architekturu 20. století
00:50:46 formovaly osobnosti tvůrců a stavitelů
00:50:50 různých národností, etnik a vyznání.
00:50:53 Společně vytvořili jedinečnou místní architektonickou kulturu,
00:50:58 která pomáhala vytvářet obraz moderní krajiny,
00:51:02 postupně se měnící z neznámého regionu
00:51:05 na severu rakousko-uherské monarchie
00:51:09 na moderní evropský stát.
00:51:34 Skryté titulky: Matěj Hodr, Česká televize 2010
Stačí jmenovat: Dušan Jurkovič, Millan Michal Harmink, Emil Belluš, Viktor Uhliarik, Dušan Maňák, Ferdinand Milučký, Richard Lichý – významné představitele Moderní architektury na Slovensku. Slovenská architektura měla silné zastoupení v rámci Dnů slovenské architektury v roce 2010, pražská expozice se jmenovala Bratislavská nábřeží – kompilace historie a současnosti vodního nábřeží Dunaje, dokumentující jeden z důležitých městských a urbánních počinů v Bratislavě. Další akcí byla výstava VŠVU v Bratislavě, umístěná ve Slovenském institutu v Praze, která představila tvorbu a projekty studentů architektury. Prezentace slovenské architektury byla doplněna blokem přednášek, v říjnu 2010, rovněž ve Slovenském institutu. Hlavní město Bratislava bylo prezentováno v rámci výstavy Arch Works v budově Mánes v Praze.