Rubrika: Malý byznys. Téma: Architektka si otevřela ateliér malování a kreslení.
Úterý 31. ledna 2012
Úterý 24. 7. 2012 na ČT2400:00:17 Vystudovaná architektka Nina Mainerová
00:00:19 si chtěla po škole založit, jak sama říká,
00:00:22 studentské architektonické studio.
00:00:25 S kamarádem si před rokem a půl pronajala ateliér.
00:00:28 Po dvou měsících ale zjistili,
00:00:31 že nemají dost peněz na jeho provoz.
00:00:33 Rozhodli se proto činnost ateliéru rozšířit
00:00:36 o přípravu studentů na přijímací zkoušky.
00:00:39 Z nápadu, který měl původně ateliér jen zachránit,
00:00:42 se stal výnosný byznys.
00:00:46 Možná nejtěžší bylo úplně to první rozhodnutí jít do toho pronájmu,
00:00:49 pronajmout si ten prostor,
00:00:52 když jsem neměla dopředu domluvené žádné zakázky,
00:00:55 projekty jsme teprve chtěli začít shánět.
00:00:58 Takže to byl krok do neznáma, risk.
00:01:01 Když jsem to řešila s kamarády nebo s rodinou,
00:01:04 tak ti mě spíš od toho odrazovali.
00:01:06 Říkali, neblázni, ještě se zamotáš někde do dluhů, to nemůže vyjít,
00:01:10 radši to udělejte nějak jinak.
00:01:13 Pro mě takovéhle názory byly spíše inspirací.
00:01:16 Já jsem si říkala, na just to zkusím.
00:01:22 Pamatuji si úplně první klientku,
00:01:26 kdy jsem byla s tátou na dovolené Šumavě
00:01:29 a přišlo mi do e-mailu, že se hlásí na kresbu a malbu.
00:01:34 Řekla jsem: Ajajaj!
00:01:37 A od té doby jsem věděla, že už to skutečně je pravda.
00:01:40 Nakoupila stojany, štětce a barvy a první kurzy i sama vedla.
00:01:44 Do ateliéru na Žižkově zpočátku chodilo 40 - 50 lidí týdně.
00:01:47 Většina lidí sem chodí na kurz, který se jmenuje kresba a malba,
00:01:51 kde se lidi učí od základů kresbu, takže zátiší,
00:01:55 architektonický prostor, portrét, figuru, a pak přichází k malbě.
00:01:58 Je to kurz, který je určený, aby si měli možnost osahat
00:02:02 různé výtvarné techniky: úhel, pastel.
00:02:06 Pak přecházejí k malbě: akryl, olej.
00:02:11 Potom tady máme figurální kresbu.
00:02:14 Dnes má Nina Mainerová v Praze ateliérů pět.
00:02:17 Jeden pak v Brně. Už dávno nestíhá vést své lekce sama.
00:02:21 Počet studentů se zdesetinásobil.
00:02:24 Týdně se přijde do jednoho z jejích ateliérů něco nového naučit
00:02:27 zhruba 500 lidí. Těm se věnuje celkem 26 lektorů.
00:02:31 Ty oči by měly být namalované ostřeji a přesněji,
00:02:34 aby ten člověk koukal.
00:02:37 Práce malíře je o tom, že je člověk pořád zalezlý v ateliéru
00:02:42 a už vám z toho začne hrabat.
00:02:44 Takhle já taky přijdu mezi lidi a podělím se o svoje zkušenosti.
00:02:47 Dokud jsem byl na škole, tam kolektiv je, spolužáci, profesoři,
00:02:51 ale když člověk vypadne ze školy, je furt ve svém ateliéru.
00:02:54 Takže já takhle rád přijdu mezi lidi
00:02:57 a oni jsou zas vděční, že jim něco poradím.
00:03:01 Lidé sem přijdou, protože je to baví, a opravdu se snaží.
00:03:04 Někdo mi nosí ukázat i věci z domova, co nakreslil.
00:03:07 To mě hrozně těší a bavíme se.
00:03:11 Dopředu vědí, jaký bude program. Minulá lekce byla olejomalba.
00:03:15 Akorát jim vždycky dopředu řeknu, co potřebují s sebou.
00:03:18 Když přijdou, tak jim řeknu něco, co se týče té olejomalby,
00:03:21 pak jim řeknu, co se používá, jak se míchají média,
00:03:24 jaké štětce si vzít, jak je dobré začít,
00:03:27 co si rozkreslit jako první, jak si poradit s kompozicí.
00:03:39 Na kurzy si našli cestu lidé všech věkových skupin.
00:03:42 Nejde jen o studenty,
00:03:44 kteří se chystají na přijímací zkoušky na architekturu.
00:03:48 Ateliéry navštěvují i lidé, které malování prostě baví.
00:03:51 Od dětí po seniory.
00:03:54 Až úplně všude, kde máš tu bílou,
00:03:57 tak se můžeš dostat až k nám sem klidně.
00:04:00 Já jsem si chtěla splnit dětský sen.
00:04:03 Já jsem vždycky chtěla chodit kreslit a kreslila jsem si doma,
00:04:06 ale je skvělé, že mi tady vysvětlili, jak se to dělá,
00:04:09 a že mě hlavně chválí. A že mi to jde.
00:04:13 Jsou případy, že někdo přijde špatně naladěný.
00:04:17 To se stane každému, prostě přes den, když je v práci,
00:04:20 tak pak se přijde odreagovat.
00:04:22 A mě tyhle případy vlastně baví, protože mě i ta práce baví.
00:04:25 Takže já to beru jako výzvu a většinou si říkám,
00:04:28 ten člověk musí odcházet s úsměvem.
00:04:34 Ono je to hrozně o tom, jak se tomu člověk dokáže otevřít.
00:04:38 Třeba když vám rodiče odmalička říkali, ty nemůžeš zpívat,
00:04:41 ty neumíš zpívat,
00:04:43 tak je pro vás potom těžké před veřejností začít zpívat,
00:04:47 což je můj problém.
00:04:49 A stejně tak to někteří lidé mají s malováním.
00:04:53 Přestože začala podnikat v době krize,
00:04:55 za rok a půl vybudovala byznys s obratem 2 miliony korun ročně.
00:04:59 Možná je to tím, že když třeba lidé nemají finance
00:05:02 na investice do profesionálního umění,
00:05:05 tak možná víc tíhnou k tomu vyrobit si něco sami.
00:05:08 Taky myslím, že se vezu na vlně těch soukromých škol, kurzů,
00:05:11 kam lidé chodí učit se tancovat, učit se vařit,
00:05:14 pracují na svém vzdělávání po své práci ještě dál.
00:05:19 Svůj podnik vede hlavně intuitivně.
00:05:22 Pořád se učí zorganizovat si čas a oddělit práci od osobního života.
00:05:25 Daří se jí ale dobře propojit umělecké cítění a obchod.
00:05:29 Moje funkce v ateliéru se teď spíše přesunula k počítači.
00:05:35 Řeším, aby tady bylo hodně materiálu, aby byl zaplacený nájem
00:05:39 a další takové vize.
00:05:42 A přestože se v uměleckém světě pohybuje už řadu let,
00:05:45 se svými zaměstnanci malíři někdy nehledá společnou řeč lehce.
00:05:49 Podle mého názoru oni žijí víc takovým emocionálním způsobem,
00:05:55 takže mi někdy přijdou do lekce a já říkám: Co se děje?
00:05:57 Jak jsem byla zvyklá spolupracovat třeba s architekty, s inženýry,
00:06:01 s techniky, tak u nich je to chování jasné,
00:06:04 ale s umělci musíte komunikovat trošku jiným způsobem.
00:06:07 Mně se tedy jejich svět líbí, obdivuji ho,
00:06:11 ale vím, že to někdy mají hodně těžké.
00:06:16 Když malujete, tak většinou ten výsledek -
00:06:19 kamarádi vám řeknou, že je to pěkné,
00:06:22 kritici vám řeknou, no to je hrozné, musíte přidat.
00:06:27 Je to daleko náročnější,
00:06:30 když ten obraz malujete třeba měsíc, když je veliký,
00:06:33 a pak vám někdo řekne, to je strašné, vyhoď to.
00:06:36 Tak je to takové jako deprimující.
00:06:39 A tady u těch kurzů, které trvají třeba hodinu a půl,
00:06:42 skončí a pak vám třeba někdo poděkuje,
00:06:45 tak je to hrozně příjemné, takové motivující.
00:06:49 Takže člověk má takový pocit, že je užitečný.
00:06:52 Právě pocit z dobře odvedené práce je hnacím motorem
00:06:55 i pro majitelku ateliérů.
00:06:58 Ještě jako architektka se často setkávala s nepochopením.
00:07:01 Reakce na ty zakázky byly spíše takové,
00:07:04 že jsme třeba šli na úřad a oni řekli,
00:07:07 to nemůžete postavit, to vám nepovolíme.
00:07:09 Šli jsme za klientem a ten nám řekl,
00:07:12 to je moc drahé, to musíte změnit.
00:07:15 Bylo tam pro mě hodně negativních reakcí.
00:07:18 A tady to tak necítím.
00:07:20 Tady mi po lekci přijdou třeba tři e-maily nebo esemesky,
00:07:24 že ta lekce byla skvělá.
00:07:27 Nemoc maminky přivedla Ninu Mainerovou k charitě.
00:07:30 Plánuje spolupráci se sdružením Mamma Help.
00:07:33 Pro jeho klientky by chtěla otevřít terapeuticky vedené kurzy.
00:07:36 Jedná i s pečovatelskými domy,
00:07:39 kam by chtěla zdarma posílat lektory.
00:07:42 Ti by se pak věnovali seniorům,
00:07:45 kteří už nemůžou na její hodiny docházet.
00:07:48 Většinu sil ale soustředí na rozšíření svého byznysu.
00:07:53 Hledám pořád svůj vysněný prostor, kde bychom mohli mít ateliér.
00:07:56 Mám v myšlenkách nějakou školu ve stylu Bauhaus, velké prostory,
00:07:59 kam můžou lidé přijít tvořit přes den, večer se učit.
00:08:03 Plánuji v nejbližší budoucnosti se pokusit rozšířit
00:08:06 o pobočky v Plzni a v Liberci.
00:08:09 Kdyby třeba vyšlo založit i zahraniční pobočku -
00:08:12 Bratislava, Berlín, Londýn - tak bych se tomu vůbec nebránila.
00:08:15 Úplně takovým snem by byla nějaká mezinárodní škola,
00:08:19 která by pokrývala Evropu. Myslím si, že na to energii mám.
00:08:33 Skryté titulky: Alena Kardová, Česká televize 2012