O českých skvostech.
00:00:43 Jablonné v Podještědí je městečko
00:00:46 zasazené do hornaté krajiny severních Čech.
00:00:49 Bylo založeno r. 1249 pravděpodobně Havlem z Lemberka.
00:00:54 Od poloviny 14. stol. patřilo Berkům z Dubé.
00:00:59 Ze středověkého kostela, který kolem r. 1252
00:01:03 při klášteře dominikánů založila svatá Zdislava,
00:01:07 se dochovaly jen kusy zdiva,
00:01:10 které svědčí o jeho gotickém slohu.
00:01:13 Po smrti svaté zde byly uloženy její ostatky,
00:01:17 a tak se kostel záhy stal centrem jejího kultu
00:01:21 a Jablonné v Podještědí důležitým poutním místem.
00:01:28 Z vnitřního zařízení kostela se zachovalo
00:01:31 pár pozdněgotických soch.
00:01:51 Mezi nimi vyniká svou uměleckou hodnotou
00:01:55 Madona na půlměsíci, datovaná ještě před r. 1510.
00:02:12 Stalo se zajímavou shodou okolností,
00:02:15 že zde, v Jablonném v Podještědí, vyrostl na rozmezí 17. a 18. stol.
00:02:21 jeden z nejvýstavnějších a umělecky nejvýznamnějších kostelů v Čechách.
00:02:27 Za svou velkolepost, která zcela dominuje městečku,
00:02:30 vděčí zbožnosti a rodové okázalosti Františka Antonína Berky z Dubé.
00:02:37 Významný barokní šlechtic a diplomat
00:02:39 zde chtěl monumentální stavbou oslavit sv. Zdislavu
00:02:43 i svůj pohasínající rod.
00:02:47 Za architekta si vybral jednoho z protagonistů
00:02:50 zaalpské barokní architektury, slavného Jana Lukáše Hildebrandta.
00:02:54 Ten byl původem z Janova, většinu života však prožil
00:02:58 a většinu svých honosných staveb postavil ve Vídni.
00:03:09 V kostele v Jablonném, jeho nejstarší sakrální stavbě,
00:03:13 se projevuje jako stoupenec radikálních
00:03:17 architektonických myšlenek perspektivního italského baroka.
00:03:21 Při kreslení plánů se nechal inspirovat
00:03:25 zejména Guariniho kostelem sv. Lorenza v Turinu.
00:03:29 Avšak na rozdíl od jeho výrazně centrálního půdorysu
00:03:32 je kostel v Jablonném vymezen zhruba pravoúhlým obdélníkem.
00:03:38 Kostel sv. Vavřince a sv. Zdislavy je odvážná barokní kombinace
00:03:43 podélného a centrálního typu kostela,
00:03:46 které dominuje oválný prostor pod kupolí.
00:03:50 Šířkový dojem je tu zdůrazněn, hloubkový potlačen.
00:03:57 Kupole se opírá o 4 mohutné pilastry,
00:04:00 které zdůrazňují celkové rozdělení prostoru do několika elips.
00:04:15 Na centrální prostor navazuje ve tvaru protáhlého kříže
00:04:19 presbytář ukončený apsidou.
00:04:25 Na 2. straně je do konvexně se vzdouvajícího vstupního prostoru
00:04:30 vbudována kruchta, nesena šesti elegantními sloupy.
00:04:40 Dojem odlehčenosti a pohybu, tak oblíbený v době baroka,
00:04:43 podporuje tady i kontrast velikých pilastrů nesoucích kupoli,
00:04:48 které se konvexně vzdouvají
00:04:51 s konkávními menšími prostory výklenků.
00:04:54 Do prostorů mezi pilastry jsou umístěné
00:04:57 do oválů zakomponované chiaroscurové malby K. Krattnera,
00:05:01 zobrazující výjevy ze života sv. Zdislavy.
00:05:20 Kupole není postavena podle původního plánu.
00:05:23 Podle rekonstrukce to měla být 8-dílná klášterní klenba
00:05:27 s klenebními pásy, dělících tambur na 8 polí, prolomených okny.
00:05:48 Na architektonických detailech, stejně tak
00:05:51 jako na prostorovém řešení kostela v Jablonném,
00:05:54 se projevuje Hildebrandt jako předchůdce a připravovatel
00:05:59 radikální barokní architektury ve střední Evropě
00:06:03 na přelomu 17. a 18. stol., z níž vyjde
00:06:06 a později ji dovede do důsledků Kilián Ignác Dientzenhofer.
00:06:10 V jeho pozůstalosti se našly kresby,
00:06:14 které dokazují, že tuto skvělou stavbu studoval.
00:06:17 Její vybudování mělo však velmi složitý průběh.
00:06:35 Mramorová busta hraběte Berky, skvělá italská práce
00:06:40 berniniovské školy, je umístěna
00:06:43 do elipsoidního výklenku v presbytáři.
00:06:46 Pod jeho dohledem začala r. 1700 stavba,
00:06:49 která čile pokračovala až do jeho smrti v r. 1706.
00:06:52 Jeho slavný pohřeb v Jablonném znamená konec
00:06:55 horečnaté stavební činnosti.
00:06:58 Po 2-leté pause se v díle svého bratra
00:07:01 pokouší pokračovat ovdovělá hraběnka Kinská-Berková.
00:07:05 To už Hildebrandt opustil své dílo
00:07:08 a stavitelem se stal Domenico Perini z Janova.
00:07:11 Smrt hraběnky v r. 1714 znamená další zastavení prací.
00:07:16 Její mramorová busta, rovněž velice zdařilá,
00:07:20 je už dílem neznámého domácího autora.
00:07:27 Růžencový oltář zdobí jižní rameno centrálního prostoru.
00:07:32 Ústřední postavou je sv. Dominik, který přijímá růženec
00:07:36 od Panny Marie, po stranách stojí
00:07:39 sv. Tomáš Akvinský a sv. Albert Veliký.
00:07:55 Tato zdařilá práce z r. 1732 je nádhernou ukázkou
00:07:59 barokní kompozice.
00:08:01 Celkově je však barokní výzdoba kostela
00:08:04 daleko za jeho architekturou.
00:08:07 Vznikla totiž až po smrti hraběte Berky.
00:08:10 Jenom jednotlivé kusy původního mobiliáře
00:08:14 zůstaly nezničeny velikým požárem v r. 1788.
00:08:33 Na čistě barokní prvky ve výzdobě a zařízení kostela
00:08:37 potom navazují pozdější dary, jako je kazatelna
00:08:40 s bustou sv. Petra.
00:08:46 Krásná mosazná křtitelnice je sem přenesená
00:08:50 z někdejšího farního kostela.
00:08:56 Duchovním centrem je tady oltář Panny Marie
00:08:59 s ostatky sv. Zdislavy v SZ výklenku,
00:09:03 na který potom navazuje průhled do jejího hrobu.
00:09:08 Uprostřed stojí pozdněgotická socha Madony na půlměsíci
00:09:12 z původního gotického kostela.
00:09:18 Pod ní je umístěna lebka sv. Zdislavy
00:09:21 zabalená do průsvitného bílého hedvábí.
00:09:29 Otvor spojující kostel s hrobem v podzemní kryptě
00:09:33 je opatřen kovovým zábradlím zdobeným štítky se znaky a symboly.
00:09:38 Je to dar opata želivského kláštera.
00:09:54 Krypta sv. Zdislavy je podélná a valeně sklenutá.
00:09:59 Uprostřed, na profilované tumbě, stojí rakev
00:10:02 překryta červeným sametem se zlatou výzdobou.
00:10:07 Tato přikrývka je osobním darem hraběnky Kinské-Berkové.
00:10:14 Na stěnách visí ikonograficky zajímavý cyklus
00:10:18 zobrazující život svaté zároveň se zázraky, které způsobila.
00:10:26 Nedaleko hrobky sv. Zdislavy spočívá
00:10:29 i stavitel kostela František Antonín Berka,
00:10:33 který se dokončení svého životního stavebního podniku nedožil.
00:10:37 Podzemní prostory kostela opakují jeho stavební osnovu,
00:10:42 vznikly tedy současně s ním.
00:10:45 Sloužily jako pohřebiště místní šlechty
00:10:48 a dodnes slouží jako pohřebiště příslušníků dominikánského kláštera.
00:11:14 Fasádě kostela sv. Vavřince a sv. Zdislavy
00:11:18 dominuje západní průčelí.
00:11:21 Jeho centrální křivku zde rámují na obou stranách věže,
00:11:25 které mají vedle oken vsazené 2 korintské polosloupy.
00:11:29 Do jinak převážně horizontální výzdoby
00:11:32 vnášejí vertikální prvek.
00:11:53 Masivní zdobené členění fasády je ještě rysem 17. stol.,
00:11:58 a kromě svého konvexního zakřivení nenapovídá mnoho
00:12:04 o vnitřním prostoru kostela.
00:12:06 Stěna průčelí je členěna kolmo a vodorovně
00:12:10 systémem pilastrů a říms.
00:12:13 Dokončování této náročné stavby probíhalo velice zdlouhavě.
00:12:18 Velkorysost se kterou byla navržena přesahovala
00:12:22 možnosti lokální šlechty.
00:12:24 I díky drobným darům věřících se 4. srpna 1729
00:12:28 konečně konalo zasvěcení kostela.
00:12:43 Sochařská výzdoba pravděpodobně také neodpovídá
00:12:46 ambicióznímu původnímu záměru.
00:12:49 Jejím autorem je František Binnert.
00:12:52 Na balustrádě není plný počet soch
00:12:55 a jejich nepravidelné uspořádání podporuje předpoklad,
00:12:59 že byly rozestavěné až později.
00:13:01 V 1. patře jsou zobrazeni hlavní představitelé kazatelského řádu.
00:13:05 Sv. Dominik a sv. Tomáš Akvinský.
00:13:11 V přízemí stojí patroni kostela - sv. Vavřinec s roštem
00:13:18 a sv. Zdislava, která uděluje almužnu s modelem kostela v ruce.
00:13:27 Významné poutní místo se zde snoubí s důležitou
00:13:31 architektonickou památkou - odvážnou barokní stavbou,
00:13:35 která navždy změnila panorama Jablonného v Podještědí.