V Chlumci nad Cidlinou se můžeme potkat s jednou z posledních geniálních prací Jana-Blažeje Santiniho (1997). Připravili M. Kubala a R. Urban
00:00:46 -Přijměte pozvání do světa architektury, s duší příjemně
00:00:50 naladěnou a očima otevřenýma.
00:00:52 Už proto, že o zámku, který bude objektem našeho zájmu,
00:00:56 vznikla krásná písnička "Ten chlumecký zámek".
00:01:00 Od odhodlání přijmout naše pozvání vás nesmí odradit
00:01:03 ani skutečnost, že právě u této zámecké brány
00:01:06 a kolem této zahradní cesty proběhla řež, jež si dodnes
00:01:09 připomínáme smutným pořekadlem "dopadli jako sedláci u Chlumce".
00:01:22 Snad už mnozí poznali, že je to právě zámek Karlova Koruna
00:01:25 v Chlumci nad Cidlinou, který vám dnes chceme představit.
00:01:29 A to nejen v souvislostech jeho vzniku, stavby a historie,
00:01:32 ale zejména pro jedinečnost jeho architektonických záměrů,
00:01:36 které se prolínají v matematické, estetické a snad i mystické rovině
00:01:40 tvarů a čísel.
00:01:42 Po dlouhých politických, mocenských i vojenských peripetiích
00:01:47 bylo chlumecké panství habsburským císařským majestátem
00:01:52 Matyášem, a později Leopoldem, i českým stavovským sněmem
00:01:56 dědičně stvrzeno starému českému šlechtickému rodu Vchynských
00:02:01 z Vchynic u Tetova.
00:02:03 Zasloužil se o to zejména Václav z Vchynic
00:02:07 svými odvážnými a pragmatickými politickými manévry
00:02:11 v těžké době počátku naší národní poroby potlačením českého
00:02:15 stavovského povstání v bitvě na Bílé hoře.
00:02:19 A zejména pak v letech upevňování habsburské moci
00:02:22 Jeho císařskou milostí Matyášem.
00:02:26 Nelze opomenout ani skutečnost, že tomuto panovníku vlastně pomohl
00:02:31 Václav z Vchynic k císařské moci, když se pod Matyášovou zástavou
00:02:35 se svými ozbrojenci účastnil pražské pouliční bitvy
00:02:39 o český trůn, na němž až do té chvíle
00:02:42 pomalu chřadnul na příjici Matyášův bratr,
00:02:45 rozmařilý milovník vědy, alchymie i umění, císař Rudolf II.
00:03:01 Zámek, o kterém se zpívá v písni, a který se ve své proměnlivé kráse
00:03:04 představuje vašim očím, patří svým vznikem
00:03:08 do daleko pozdější historie.
00:03:10 To se již František Ferdinand Vchynský podepisoval
00:03:14 jako hrabě Kinský.
00:03:16 Zlí jazykové tvrdí, že zámek byl vlastně postaven pro jednu noc,
00:03:21 kterou zde strávil otec Marie Terezie, poslední dědičný
00:03:26 habsburský panovník, který po sobě nezanechal potomka
00:03:30 mužského pohlaví.
00:03:33 Císař Karel VI. na cestě z Prahy do Vídně. A byla to cesta slavná.
00:03:37 Vždyť císař se dal v Praze korunovat českým králem.
00:03:41 Ne snad z náklonnosti vůči svým česky mluvícím poddaným,
00:03:46 ale zejména proto, aby český stavovský sněm zavázal
00:03:50 přijmout a dodržet tzv. Pragmatickou sankci.
00:03:54 Dokument, jímž česká šlechta uzná dědičný nárok Marie Terezie
00:03:58 na císařský trůn ve Vídni.
00:04:01 Císař Karel VI. se skutečně u nejvyššího kancléře
00:04:05 Českého království a svého nejvyššího lovčího,
00:04:08 hraběte Františka Ferdinanda Kinského, na své cestě z Prahy
00:04:12 zastavil, aby pokritizoval stav českých silnic
00:04:16 a přenocoval v tomto vrcholně estetickém prostředí.
00:04:19 Hostem tu o několik let později byla i Marie Terezie se svým chotěm
00:04:23 Františkem Štěpánem Lotrinským, který sem jezdíval také na lovy.
00:04:27 Vždyť Kinští byli nejen po několik generací vrchními lovčími
00:04:30 mocnářství, ale okolní velmi mírně zvlněný terén
00:04:34 s mnoha rybníky byl jako stvořený pro parforsní lovy
00:04:38 i hony na drobnou.
00:04:40 Zámek se skutečně v době korunovace Karla VI.
00:04:44 skvěl novotou a jeho stavba jako by byla načasována
00:04:48 k této slavnostní příležitosti.
00:04:51 Ale vezměme to i tak, že starý vodní hrad nejvyššímu
00:04:55 kancléři Českého království už dlouho nevyhovoval.
00:05:00 Proto zadal František Ferdinand plány k výstavbě nového zámku
00:05:05 na pahorku za městem přednímu architektovi své doby
00:05:09 Janu Blažejovi Santinimu.
00:05:12 Tento architekt a stavitel vlašského původu se narodil
00:05:17 v roce 1677 kameníku Santinu Aichlovi.
00:05:20 Vyučil se malířem, ale již od svých 23 let se věnoval
00:05:25 výhradně architektuře.
00:05:28 V následujících letech se stal nejvýznamnějším a nejosobitějším
00:05:32 představitelem barokní stavby v Čechách.
00:05:36 Vytvořil neobvyklý gotizující vysoce expresivní barokní sloh,
00:05:41 který nemá v Evropě obdoby.
00:05:44 Tvořil návrhy pro řadu církevních staveb, jako je např. poutní kaple
00:05:48 na Zelené Hoře, chrám v Sedlci u Kutné Hory, kostel Panny Marie
00:05:53 v Kladrubech, chrám kláštera v Želivě, konvent v Plasech
00:05:56 a poutní chrám Panny Marie v Mariánském Týnci.
00:06:00 Zasáhl významně do palácové architektury stavbou
00:06:03 Kolowratského a posléze Thunovského paláce
00:06:06 na Malé Straně.
00:06:09 Stavěl zámky v Lázních Bělohrad a Manětíně.
00:06:12 A to jsme hovořili jen o jeho nejvýznačnějších dílech.
00:06:16 Karlova Koruna byla zřejmě jednou z jeho posledních prací,
00:06:20 protože v době jejího dokončení v roce 1723 již Santini umírá.
00:06:24 Stavbu vedl Santiniho vrstevník František Maxmilián Kaňka,
00:06:28 rovněž významný český architekt.
00:06:31 Architektonický záměr zámku je zajímavý už svým půdorysem.
00:06:35 Do centrální válcové stavby jsou vetknuta
00:06:38 tři čtvercová diagonální křídla. Toto řešení již v nákresu vychází
00:06:43 ze zajímavých geometrických obrazců.
00:06:46 Nutno přiznat, že tato koncepce byla ovlivněna skicami
00:06:50 J. B. Fischera z Erlachu, profesora architektury ve Vídni,
00:06:54 se kterým zřejmě hrabě Kinský své záměry konzultoval.
00:06:57 Ale dejme teď slovo docentu architektury Jiřímu Kotalíkovi.
00:07:01 -Santiniho architektura je postavena
00:07:04 na starometrickém průniku geometrických tvarů.
00:07:08 Ta velice čistá, krystalická až kubizující struktura je
00:07:12 potom završena typickou mansardovou střechou
00:07:16 s výraznými akcenty střešních makovic.
00:07:19 A to všechno podtrhuje vyznění celé stavby,
00:07:22 které má velice malebnou siluetu a proměnlivou konfiguraci.
00:07:29 -K takto fundovanému popisu by bylo zbytečné dodávat
00:07:32 nějaké laické komentáře. Pojďme se dívat.
00:07:36 -Na fasádě se setkáváme s některými charakteristickými
00:07:40 prvky Santiniho architektonického repertoáru.
00:07:43 Jako jsou např. protržené frontony, výrazně profilované římsy,
00:07:48 mohutné klenáky, charakteristické okenní šambrány,
00:07:53 armování a zejména plastická bosáž, která perspektivním,
00:07:57 iluzivním způsobem prohlubuje prostor jinak mělkých nádvoří
00:08:02 mezi jednotlivými křídly zámku.
00:08:39 Velmi originální je i trojramenné hlavní nástupní
00:08:42 schodiště, jehož tři ramena se rozbíhají a opět sbíhají.
00:08:47 Z hlediska typologického je ve své době v Evropě
00:08:51 naprosto ojedinělé.
00:08:53 Navíc tím, že jde o schodiště otevřené - to souvisí s tím,
00:08:57 že zámek byl využíván jenom sezónně, že tady byl záměrně
00:09:01 akcentován vztah mezi přírodou a architekturou, že schodiště
00:09:06 sloužilo vlastně jako vyhlídková terasa a vpravdě teatrálním
00:09:10 způsobem připravila nástup do hlavního sálu
00:09:14 v prostorách 1. patra zámku.
00:09:25 -A teď se vydejme po odvážném Santiniho schodišti
00:09:30 dolů, do saly terreny.
00:09:32 -Jan Blažej Santini byl architektem nesmírně invenčním a osobitým.
00:09:38 A stopy jeho originálního řešení nese i tento prostor saly terreny.
00:09:43 Skleněné arkády byly původně asi volné a otevíraly se
00:09:47 do volné přírody ve třech osách, alejí a nástupových cest.
00:09:55 A docházelo tady k takovému pro barok velice typickému efektu,
00:10:00 nápaditému propojení exteriéru a interiéru,
00:10:04 krajiny a architektury.
00:10:09 Do tohoto prostoru umístili i dveře jednotlivých místností
00:10:14 tří lichoběžníkových křídel, mezi ně byly vsazeny
00:10:18 oválné prostory, a do jednoho z nich umístěno
00:10:22 i komunikační schodiště.
00:10:25 Ta komplikovanost a prostorová složitost této skladby je dána
00:10:29 navíc i tím, že monumentální volné sloupy v prostoru
00:10:33 i srostlice pilířů při zdech vynášely klenební pasy,
00:10:38 které podpíraly mohutný ústřední sál nad námi.
00:10:42 Čili vlastně fungovaly i jako základové zdivo.
00:10:46 Takže my se tady nacházíme na jakési komunikační křižovatce,
00:10:51 takovém těžišti nebo středobodu celé kompozice tohoto zámku,
00:10:56 která je velice rafinovaná, komplikovaná.
00:11:01 Na druhé straně velice přehledná a jasná, promyšlená.
00:11:08 Nejen z hlediska geometrického, architektonického, ale -
00:11:13 a to je velice důležité - i z hlediska provozního.
00:11:49 Hlavní sál chlumeckého zámku je kruhový.
00:11:53 Ale je do něj vložena hudební empora, která má zvláštní tvar.
00:11:57 Je taková konvex-konkávní zprohýbaná dynamická křivka,
00:12:02 která vytváří takovou kontinuální melodickou vlnu -
00:12:06 jsme taky v tanečním sále.
00:12:09 A zároveň celý ten statický útvar prostorový dynamizuje.
00:12:13 A to je velice charakteristické právě pro vrcholný barok
00:12:18 a tuto polohu baroka, kterou někdy označujeme jako radikální barok
00:12:23 nebo dynamický, pohybový nebo hybný barok.
00:12:29 A právě české země 1. čtvrtiny 18. století byly vlastně centrem
00:12:34 této slohové polohy.
00:12:36 Byly uměleckou avantgardou tehdejší Evropy
00:12:40 a významným ohniskem, odkud ty nejprogresivnější tendence
00:12:45 a vlivy soudobé architektury se potom rozlévaly
00:12:49 po celé střední Evropě.
00:13:07 -Santini jako architekt mnoha církevních staveb dbal
00:13:12 i na zámku Karlova Koruna na výstavbu prostor
00:13:15 k duchovnímu rozjímání.
00:13:18 -Malebným doplňkem celého komplexu je zámecká kaple Panny Marie.
00:13:23 Vznikla sice až po Santiniho smrti, někdy kolem roku 1730,
00:13:27 a později k ní byla přistavěna zvonička, ale evidentně vznikla
00:13:31 podle původního architektonického Santiniho konceptu.
00:13:35 O čemž svědčí některé znaky jako zprohýbaná nároží
00:13:38 nebo výrazná lineární bosáž.
00:13:41 -A ještě na závěr je třeba upřesnit, že celková dispozice zámku
00:13:45 je provedena tak, aby jednotlivá nádvoří
00:13:49 mezi hranolovými kvádry zámeckých křídel směřovala
00:13:53 v prodloužené ose k určitým místům.
00:13:56 A to ku Praze - jako hlavnímu městu Českého království -, k Vídni
00:14:00 a 3. nádvoří je obráceno k severu.
00:14:03 Tedy ke krajům, odkud vlastně Kinští do Chlumce přišli
00:14:07 a kde měli už za vlády Přemysla Otakara I. své panství.
00:14:10 Ke Všenicím u Lovosic.
00:14:12 Ve všech třech směrech zakončují zámecký park
00:14:15 výstavné přístupové brány. Avšak vraťme se k zámku.
00:14:19 Snad je v geometrickém protínání ploch a tvarů ještě nějaký
00:14:22 další smysl, jenž nám zůstává skryt.
00:14:25 Snad právě toto tajemství způsobuje zvláštní pocit,
00:14:28 který tu na člověka doléhá.
00:14:30 Nebo je to jen talent Santiniho uměleckého ducha,
00:14:33 co tu rozechvívá naše nitro?
00:14:36 SKRYTÉ TITULKY: Simona Sedmihorská Česká televize, 2014
Nedaleko zámku v Chlumci nad Cidlinou se v 18. století střetli vzbouření sedláci s císařským vojskem. O výsledku svědčí známé rčení, že dopadli „jak sedláci u Chlumce“. Barokní zámek stylově patří do pozdější doby, kdy Ferdinand Vchynský se už podepisoval jako hrabě Kinský. Podle legendy byl zámek postaven jen proto, aby tu mohl přenocovat císař Karel VI., když jel na korunovaci z Vídně do Prahy. Později tu byla i císařovna Marie Terezie se svým manželem Štěpánem Lotrinským, který sem jezdil na hony. Podobu zámku vyprojektoval Jan Santini, Karlova Koruna byla jednou z jeho posledních prací. Po jeho smrti stavbu vedl jiný známý architekt – František Maxmilián Kaňka.
V zahradě je také zámecká kaple Panny Marie, postavená po smrti Jana Santiniho, ale odpovídající jeho koncepci. Celý zámek je přesně orientován svými křídly – jedno vede ku Praze, druhé k Vídni a třetí na sever, odkud rod Vchynských pochází. Zámecký park ve všech třech směrech zakončují brány.