Premiérová zábavná show, kde největší hvězdou je příroda sama. Moderátoři Maroš Kramár a Vladimír Kořen vás provedou pořadem, u kterého se budete divit, žasnout a bavit. Dále účinkují: A. Banášová, D. Morávková, J. Carda a J. Onder. Režie A. Rezek
00:00:14 -Dnešními hosty jsou:
00:00:16 Tanečník JAN ONDER.
-Dobrý večer.
00:00:19 -Moderátorka ADÉLA BANÁŠOVÁ.
-Dobrý večer.
00:00:23 -Herec JOSEF CARDA.
-Dobrý večer.
00:00:26 -A herečka DANA MORÁVKOVÁ.
-Krásný dobrý večer.
00:00:30 -Prosím, přivítejte moderátora MAROŠE KRAMÁRA.
00:00:35 -Dobrý večer. Dobrý večer. Dobrý večer, dámy a pánové.
00:00:38 Dobrý večer, vítejte v ZÁZRACÍCH PŘÍRODY.
00:00:42 V jedné anketě se nedávno ptali dětí, jaké vlastnosti
00:00:45 by měla mít správná učitelka.
00:00:48 Většina z nich se shodla na tom, že musí být hlavně zábavná,
00:00:52 trpělivá a vzdělaná.
00:00:54 Já, při vší úctě ke své paní učitelce, které mě úspěšně provedla
00:00:58 1. stupněm základní školy, musím uznat,
00:01:01 že vím o ještě trpělivější a zábavnější kantorce.
00:01:04 A tou je pochopitelně naše příroda.
00:01:07 Vzdělává nás už tisíce let.
00:01:09 A stále neztrácí naději, že se něco přeci jenom naučíme.
00:01:13 Já doufám, že naši dnešní hosté ji svými hlubokými znalostmi
00:01:17 mile překvapí.
00:01:22 Dobrý večer, dámy a pánové. Danuško, já tě vítám.-Ahoj.
00:01:26 -Já jsem tak rád, že tě vidím po dlouhé době.
00:01:28 -Já taky. Ahoj, Marošku.
00:01:30 -Tys byla moje partnerka dlouho, pak jsem tě musel opustit.
00:01:33 -Ale jenom v seriálu, v práci.
-Tak to je jasný.
00:01:36 Já jsem se chtěl zeptat, protože vím, jaká seš,
00:01:40 seš pořád připravená na place, všechno umíš.
00:01:43 Tys byla určitě dobrá žákyně.
00:01:46 -Mně trošku nic jinýho nezbejvalo, protože jsem dělala
00:01:48 vrcholovej sport, krasobruslení.
00:01:51 -To vím, o tom si budeme ještě povídat.
00:01:52 -Takže jsem vstávala ráno v pět, abych v šest byla na tréninku,
00:01:54 a pak jsem šla do školy.
00:01:56 Tak jsem musela bejt na všechno připravená.
00:01:58 Ale na školu vzpomínám ráda.
00:02:00 -A vzpomínáš si na nějakou kantorku?
00:02:02 -Moje milovaná paní učitelka byla z 1. a 2. třídy,
00:02:05 paní učitelka Kašparová.
00:02:07 A pak oblíbená profesorka byla na gymnáziu, učila mě češtinu,
00:02:10 a to byla paní profesorka Lukelová.
00:02:12 A vídáme se dodnes, byla na mojí svatbě a máme se moc rády.
00:02:16 -Jo? To je hezký, takovej vztah s paní učitelkou.
00:02:19 Na svatbu dokonce?
-Ano, jsem ji pozvala.
00:02:21 -No vidíš to. Já nevím, jestli moji učitelé ještě žijí.
00:02:23 -Určitě.-Myslíš?
-Mladej kluk.
00:02:25 -Já jsem trošku starší. Tak to nevadí.
00:02:27 Pepo, ty a učitelé, měli tě rádi ve škole? Byls oblíbenej?
00:02:32 -Člověče, to nevím, ale myslím si, jak který. Ale ve 3. třídě
00:02:36 asi ta paní učitelka moc ne, protože já jsem hodně vyrušoval.
00:02:40 Já jsem všechno glosoval, poutal jsem na sebe pozornost.
00:02:43 -To je dobře. Proto seš tady, už podruhé.
00:02:46 -Jo, jo. A měl jsem asi 53 poznámek.
00:02:49 A naši už nevěděli, co s tím.
00:02:52 Takže myslím, že na mě moc ráda nevzpomíná.
00:02:55 -Máme tady Adélku. Adélka moje...
-Ahoj.
00:02:59 -Ahoj. Ty a učitelia, pamätáš si na nejakého?
00:03:02 -Pamatuju si na moji první učitelku ze základní školy
00:03:05 z 1. ročníku, protože jsem z jistých důvodů chodila
00:03:08 do české školy. Takže jsem měla českou paní učitelku.
00:03:11 A mám úplně zafixovanou její větu, když jsme vyrušovali:
00:03:13 "Mě odvezou." A já jsem si jako malá říkala,
00:03:17 proboha, oni ji odvezou, a kdo bude na nás dávat pozor?
00:03:20 Takže jsem měla takový stres z mojí první učitelky.
00:03:24 -Takže ty jsi chodila do české školy, výborně.
00:03:28 Honzíku, ty učíš tanec dokonce, ty jsi už učitelem.
00:03:30 -Já jsem už učitel, to je pravda.
00:03:32 -Kdybys byl ženská, tak bysme si mohli zazpívat:
00:03:34 Učiteľka tanca je môj sen...
00:03:37 -Já jsem poměrně přísný učitel. Samozřejmě záleží, koho učím.
00:03:41 Když učím děti, tak jsem neuvěřitelně zlej.
00:03:44 A když učím dospěláky v těch svejch tanečních kurzech,
00:03:46 tak jsem samozřejmě strašně příjemnej.
00:03:49 -Protože jsou to ženský většinou.
00:03:51 -Přesně tak, to člověk musí, to je jasný.
00:03:54 Ale co se týče učitelek, tak já si pamatuju na jednu
00:03:57 paní učitelku, která držela dozor u nás na základce.
00:04:00 Ona byla chudinka tak strašně unavená, otrávená tou profesí.
00:04:05 Vždycky přišla do tý naší třídy a sama pro sebe si vždycky šeptala:
00:04:10 "Dejte pokoj. Přestaňte.
00:04:13 Nechte toho." Zase odešla.
00:04:16 Mně to přišlo tenkrát strašně komický. A k těm poznámkám.
00:04:20 Já jsem dostal na základní škole myslím velice originální
00:04:23 poznámku - a sice: "Přehnaně používá vůni".
00:04:27 Tímto zdravím paní učitelku Neužilovou ze Sokolova.
00:04:37 -Je tanečníkem od dětství.
-Přesně tak!
00:04:40 -Tanečníci se potí, tak se musí vonět.
00:04:43 Já zase mám rád, když někdo radši přehnaně voní, než smrdí.
00:04:46 Jestli byste chtěli vědět, jak by měl vypadat pedagog
00:04:50 21. století, tak já vám ho teď ukážu.
00:04:53 Dámy a pánové, pan profesor ZÁZRAKŮ PŘÍRODY
00:04:58 VLADIMÍR KOŘEN!
00:05:02 -Dobrý večer, ahoj všem.
-Ahoj.
00:05:05 -Neboj, Maroši, samozřejmě jsem tu lehkou ironii
00:05:09 v tvém hlase postřehl.
-Ne, žádná ironie.
00:05:11 -Ale byla tam. Pojďme raději k 1. tématu.
00:05:15 Myslím, že budete spokojeni, protože se budeme věnovat
00:05:19 velmi ušlechtilému a krásnému zvířeti, kterým je antilopa vraná.
00:05:24 -A já jsem se na to připravil. Pedagog by taky něco měl vědět.
00:05:28 Jakou největší rychlostí antilopy běhají, pane profesore? Víš to?
00:05:33 -Nevím. Jestli by si neměli tipnout tady naši hosté.
00:05:37 -Já jsem to teď nepochopila. Antilopa, nebo vrána?
00:05:41 -To jsou... To je jedno označení.
00:05:45 Antilopa vraná! -Jo vraná! -Vraná.
-Jako jsou koně vrané...
00:05:49 -Ale pojďme k tý rychlosti.
00:05:52 -Strašně rychle.
-Ale jak rychle...
00:05:55 -Ona strašně rychle běhá, Adélko, když má tu vránu na sobě.
00:06:00 Vrána jí pomáhá, ony pak běží daleko rychleji.
00:06:04 (VLADIMÍR)
-Takovej spojler.
00:06:07 -Zkuste si tipnout. To bude takový první zahřívací kolo.
00:06:10 -Za A, B, C, ne? To je nejlepší?
-Co?-Za A, B, C, prej.
00:06:13 -50, 90, 130.
00:06:16 -Devadesát.
-A já také.
00:06:18 -A děláte správně, protože je to opravdu 90 km/h,
00:06:21 což je velká rychlost na savce.
00:06:24 Skoro jedna z největších. Předběhne ji ještě gepard.
00:06:28 -Ten je nejrychlejší.
00:06:30 -Ten je úplně ze všech nejrychlejší, ale nedokáže běhat tak dlouho.
00:06:35 -Kdyby měla 4 vraný, tak možná. Co? Dá větší rychlost.
00:06:39 -A kolik běhá antilopa v obci?
00:06:42 -No 50, maximálně.
-Záleží na radarech.
00:06:50 -Dobře, správná otázka. Za rychlost pokuta, antilopo, dolů, 50.
00:06:55 -Přijde o 12 bodů a končí. A jde do zoologický!
00:07:01 -Tak se pojďme podívat na antilopu vranou.
00:07:08 -Antilopa vraná patří k nejimpozantnějším
00:07:11 africkým antilopám.
00:07:13 Je příbuzná antilopě koňské a má výrazný sexuální dimorfismus,
00:07:18 což je výraz, kterým se u zvířat označuje velký vzhledový rozdíl
00:07:23 mezi samicí a samcem. Vrubované rohy,
00:07:26 které jsou šavlovitě zahnuté dozadu, mají obě pohlaví.
00:07:29 Stejně jako krční hřívu.
00:07:35 Samci mají rohy delší a mohutnější. Srst je krátká a hrubá.
00:07:39 Býci jsou vždy černě zbarvení, samice a mláďata jsou obvykle
00:07:44 kaštanově hnědí, u jižněji žijící populace pak hnědočerní.
00:07:50 Břicho, vnitřní strana stehen a krajina pod ocasem jsou bílé,
00:07:54 stejně jako obličejová maska.
00:07:57 Telata mladší dvou měsíců jsou béžová.
00:08:01 Základem společenského uspořádání jsou skupinky
00:08:04 dospělých samic seskupených kolem jednoho
00:08:07 dominantního samce. Samci si hájí teritorium,
00:08:11 které značkují a lákají do něj samice.
00:09:15 -Tak jsme se seznámili s antilopou vranou.
00:09:19 Kdy jste byli naposledy v zoologické?-Teď.
00:09:22 -Teď. Hezkej pořad. Musíte uznat.
00:09:24 Tak a jdeme hned na 1. otázku, je jednoduchá:
00:09:30 Adélko, vraných, ne vraních. Vraných.
00:09:49 Tak, máte 3 možnosti, A, B, C. Časomíra běží!
00:09:51 Honem, tady A, B, C, honem! Něco z toho si vyberte.
00:09:55 To jsem zvědav, co jste volili, nebo jste to věděli, uvidíme,
00:10:00 co jste dali.
00:10:03 Máme tady čtyřikrát áčko, vy opisujete.
00:10:06 -Musíš nás rozsadit.
00:10:09 -Takže uvidíme. Pojďme se podívat, co je pravda a co je lež.
00:10:26 -Období říje se u jednotlivých populací liší,
00:10:29 aby k porodům docházelo vždy v období nejvyšší hojnosti potravy.
00:10:33 Mládě několik dní po porodu leží stočené a nehybné ve vysoké trávě,
00:10:37 aby uniklo pozornosti predátorů.
00:10:40 Stejně tak matky se drží stranou a na své mládě dohlíží.
00:10:44 Pak se k mláděti vrací, jen aby ho nakojila.
00:10:47 A už po týdnu se přidává zpět ke stádu.
00:10:50 Tele se přestane skrývat až po 3 týdnech.
00:10:53 Pouto mezi matkou a mládětem je slabé.
00:10:56 I ve stádě telata tráví víc času se svými vrstevníky a matku
00:11:00 vyhledávají jenom jako zdroj mléka. Odstaveno je po 6 měsících.
00:11:05 Samice pohlavně dospívají ve 2,5 letech, samci se páří
00:11:08 až po 5 letech stáří.
00:11:10 Dospělé kusy nemají ve volné přírodě kromě člověka
00:11:14 příliš mnoho nepřátel.
00:11:16 Když jsou v nebezpečí, dokážou běžet rychlostí až 57 km/h,
00:11:20 a to na velké vzdálenosti.
00:11:23 Tady v pražské ZOO chovají antilopy vrané od roku 1970,
00:11:27 kdy z divoké přírody přivezli první trio.
00:11:31 Hned rok na to se zde narodilo první mládě a do roku 2014
00:11:35 jich bylo celkem 113.
00:11:41 -A je to. Tak já, abych vám zvedl sebevědomí, tak vám ukážu tabulku.
00:11:46 Podíváme se, kdo má kolik bodů. Tak se na to podívejte, pěkný nuly.
00:11:53 Dobře. Gratuluji.
-Děkujem.
00:11:57 -Tak, 1. kolo nám proběhlo velice hezky, doufám,
00:12:00 že budeme v tomhle pokračovat.
-Takhle to zvládnem do šestýho.
00:12:04 -Mluvili jsme o škole.
00:12:05 Adélko, ty jsi cestovala díky rodičům, protože otec byl
00:12:09 v diplomatických službách, takže jsi studovala
00:12:12 už jako malé dítě v zahraničí.
00:12:14 -Jako dítě, protože to bylo za starého režimu,
00:12:16 tak jsme byli jen ve východním Německu,
00:12:19 což byla taková lepší verze socialistického fungování.
00:12:22 A tam jsem nejprve chodila do německé školky,
00:12:25 protože jako diplomati jsme chodili do české školy.
00:12:29 Takže jsem byla v německé školce.
00:12:31 A německé děti byly, jak si umíte představit, jako německé děti.
00:12:36 -A jak seš na tom s němčinou?
-S němčinou jsem na tom dobře.
00:12:39 Trošku jsem na tom hůř s traumaty z dětství,
00:12:43 když mě dali rodiče do té německé školky.
00:12:46 A na to jsem už mockrát vzpomínala.
00:12:48 Když mě tam posadili, já jsem ničemu nerozuměla.
00:12:51 3 měsíce jsem neříkala vůbec nic, ani slovensky, neboť jsem se
00:12:54 urazila na rodiče, že mě takhle hodili mezi ty německé děti.
00:12:57 Děti mě zavíraly do skříňky, dělaly mi zle,
00:13:00 do takové dětské kuchyně mě zavíraly.
00:13:03 Kuchyňská linka pro děti je asi takhle velká,
00:13:06 do té mě zavřely, tak mě nechaly celý den.
00:13:08 -Ale tys byla taková malinká ještě, ne takováhle.
00:13:10 -Asi takhle.
00:13:13 -To ses vešla.
-To jsem se vešla.
00:13:15 A pak, když jsem začala mluvit, tak jsem se jim začala mstít.
00:13:18 A říkala jsem jim, že maminka už nikdy pro ně nepřijde.
00:13:22 A byla jsem spokojená.
00:13:24 -Já, když jsme u tý němčiny, tak si vzpomínám na ty zájezdy,
00:13:29 jak se jezdily vždycky do Německa.
00:13:31 -S divadlem? Ne, na nákupy.
00:13:34 -Ne, na nákupy se jezdilo kdysi, ještě za totáče.
00:13:37 A to si pamatuju, že jsme tam něco kupovali, teď už jinej zájezd
00:13:42 potřeboval odjet, ale ta ženská chtěla
00:13:45 ještě něco koupit, protože jí zbyly marky.
00:13:48 Tak tam přiběhla, my jsme stáli na hodinky, ty byly v NDR levný,
00:13:51 a ona chtěla budíka.
00:13:53 Tak předběhla celou frontu a říkala:
00:13:55 "Prosím vás, tamhle toho budíka, červenýho."
00:13:58 "Bitte, Ich verstehe nicht." "Toho budíka! Ale červenýho!"
00:14:02 A ona zase ta prodavačka na ni koukala.
00:14:05 A my jsme jí poradili, musíte pomalejc, ona vám nerozumí.
00:14:08 "To-ho bu-díka, červenýho." Nic nekoupila.
00:14:18 -Já jsem měla spolužáka, který neuměl nic z němčiny,
00:14:20 akorát, když bylo téma Die Schauspieler, jakože herci,
00:14:24 tak paní učitelka říkala:
00:14:25 "Řekněte nám něco z 'achtung etwas über Leonardo DiCaprio'."
00:14:30 A on se přihlásil a opravil ji: "Paní učitelko, snad 'Der Caprio'."
00:14:37 -Hezký.
00:14:43 -Honzíku, ty jsi už tančil jako dítě, proto ses voněl hodně.
00:14:47 -Je to tak.
00:14:49 Já jsem tančil jako dítě a byl jsem ve škole
00:14:52 samozřejmě naprostým outsiderem.
00:14:54 A na střední škole jsem měl několik přezdívek. I na základní.
00:14:57 Já jsem se chtěl vždycky odlišovat.
00:14:59 Viděl jsem ty dobrý tanečníky, oni měli takový ty stylový oblečky.
00:15:02 Takže jsem na základní škole měl takový černý kožený boty
00:15:05 s přezkou a vysloužil jsem si přezdívku "krtek Sas ranger".
00:15:13 A na střední škole jsem viděl, že ti skvělí tanečníci vozí
00:15:17 oni už tenkrát cestovali po světě a měli tašky na kolečkách.
00:15:21 A já jsem si koupil batoh na kolečkách a opravdu jsem
00:15:24 v tom prváku tahal místo školní tašky za sebou ten kufřík.
00:15:29 A oni mi říkali "pošťáku".
00:15:32 A pak jsem se taky hnědil, protože všichni tanečníci se hnědí,
00:15:36 aby byli opálení.
00:15:38 A když jsem to takhle poprvý zkoušel, tak jsem si koupil
00:15:41 samoopalovací krém.
00:15:43 Byl jsem samozřejmě strašně flekatej a strašně žlutej.
00:15:46 A oni mi říkali "žloutenko".
00:15:48 Já jsem toho měl docela hodně, těch přezdívek.
00:15:51 Byla to zábava, byl jsem exot.
00:15:53 -A bili tě? (MAROŠ)
-Já myslím, že jste byli hodní.
00:15:56 -Ne?-Ani moc ne. Já jsem se vždycky nějak pohádal.
00:16:00 Já jsem tu případnou bitku vždycky nějak diplomaticky vyřešil.
00:16:03 -Rozumně, já taky jsem byl...
00:16:06 -Tak já na to moc neměl se s někým...
00:16:08 -Já jsem se porval jednou kvůli jedný holce na devítce.
00:16:11 -Jo? Tys byl zamilovanej?
-No hrozně. A on mně dal do držky,
00:16:14 já jsem padl na zem a řekl jsem: "Nech si ji."
00:16:20 Tak co, ne?
00:16:22 No, my půjdeme dál. Já vás budu trošku trápit zase.
00:16:26 Víte, co jsou to mouchy bílého muže?
00:16:29 -Pepo, poraď. Bílí muži.
-Tipněte si, co by to mohlo být?
00:16:34 -Člověk může mít různý mouchy, že jo.
00:16:37 Já nevím, že se třeba 14 dní nemyl a lezou po něm bílý mouchy.
00:16:40 -Že je má ve vlasech...
00:16:42 -Ne, já vám to řeknu, já vám to prozradím.
00:16:44 Takhle indiáni říkali včelám medonosným.
00:16:48 -Aha.
-No, mouchy bílého muže.
00:16:51 Protože tenkrát v Novém světě včeličky nebyly.
00:16:55 Ty tam donesl až člověk z Evropy.
00:16:58 A my se teď těmto včeličkám budeme chvíli věnovat.
00:19:06 -Přátelé, je to dobrý, mám je spočítaný. Dobrý to je.
00:19:09 -Já už jsem tak vystreslej, že jim počítám nohy, všechno.
00:19:12 -Já je mám spočítaný všecky.
00:19:14 -To jo, stejně vám to nebude nic platný, protože moje včelí otázka
00:19:17 je úplně jiná. Tak, poslouchejte:
00:19:27 -Ty bláho.
-Kdo to počítá?
00:19:29 -Jedna včela?
-Jedna včela.
00:19:36 -Jak to počítají, Adélko?
-Normálně.
00:19:40 -Časomíra běží, tipuj si.
-Co je správně?
00:19:43 -Tipni si, A, B, C, 10 000, 100 000, milion.
00:19:46 Já vám zapomněl říct, že podle této otázky budeme pak dávat cenu.
00:19:52 -Aha. Jakou?
-10 000, 100 000 nebo milion.
00:19:56 -Aha, dobře.-Tak to je dobrý. To jsem tipnul dobře, ehm.
00:20:00 SMÍCH
-Ale v medu!
00:20:02 -Máme tady jedno B, tři C. Ve včelách se jeden nevyzná.
00:20:06 -Jeden ne.-Ale jeden jo. A je to Vladimír Kořen.
00:20:11 Vláďo, jak to je s těma včelama?
00:20:13 -S odpovědí nám pomůže včelař Rosťa, Ovčáry. Tak jak to je?
00:20:18 Kolik je potřeba květů na 1 kg medu?
00:20:21 -Představ si, na 1 kg medu musí včely navštívit až 1 milion květů.
00:20:25 -Panejo.
-To jsou skutečně velké pracovnice.
00:20:30 -No, včela je synonymem pracovitosti.
00:20:32 Jak to vlastně v tom jejich životě vypadá? Co dělá?
00:20:35 Jak se to vlastně naučí?
00:20:39 -Ona je uklízečkou, je krmičkou nebo chůvou,
00:20:43 je hlídačkou úlu, stavitelkou - staví to krásné voskové dílo.
00:20:52 A když zvládne všechny tyhle domácí práce,
00:20:55 tak se z ní stane létavka a začne snášet pyl a nektar,
00:21:00 takže další zbytek života už prolítá.
00:21:04 A v podstatě se upracuje.
00:21:07 -Taky je to bojovnice.
00:21:09 Ty se včel nebojíš, ale já se jdu podívat tady blíž.
00:21:12 Mám na to speciální oblek a taky kuřidlo.
00:21:15 Takhle se vůbec nebojíš mezi těma včelama? Je jich tady několik set.
00:21:19 Kolik jsi dostal už žihadel?
-Tak žihadel už jsem pár dostal.
00:21:23 Ale včely, když je takovéhle krásné počasí, tak mají svoji práci,
00:21:26 proč by nás bodaly?
00:21:29 To nejsou žádní zuřiví tvorové, kteří by nás chtěli pobodat.
00:21:33 -Tak a my se teď půjdeme podívat přímo do úlu, protože tam nás
00:21:37 bude zajímat hierarchie.
00:21:43 Tak, jdeme se podívat dovnitř.
-Trošku mi tam foukni.-S radostí.
00:21:48 -Tak, no a, podívej, tady je krásně vidět...
00:21:51 -Panejo, těch tam je.
-Podívej se, jak se tady hemží.
00:21:56 -Co se z toho všechno dá přečíst?
00:21:59 -Tady toto je plodový rámek.
00:22:01 Tady to žluté na vrchu, to jsou buňky, ve kterých je
00:22:05 zavíčkovaný dělničí plod.
00:22:08 Tady na druhé straně je vidět krásně trubčina.
00:22:12 -Aha, takže tady se narodí trubci.
-Z toho se líhnou trubci.
00:22:16 -Jak je to s hierarchií v takovém úlu? Existuje tam nějaká?
00:22:20 -Hierarchie, no, v úlu jsou 3 kasty včel.
00:22:23 Je tam jedna matka, lidově taky nazývaná královna.
00:22:27 Pak je tam několik set nebo maximálně tisícovka trubců.
00:22:31 A pak je tam několik desítek tisíc včelích dělnic.
00:22:40 To všechno jsou včelí dělnice, které udělají veškerou práci.
00:22:45 A tady na tomto plástu ještě vidíš krásně plodové těleso
00:22:49 a kolem plodu včely ukládají svoje zásoby.
00:22:54 Tady toto je dělničí plod, jsou tam vidět i malé larvičky,
00:22:59 které se zakuklí. A tady je už med.
00:23:02 -A jak ten med vlastně vzniká?
00:23:05 -Ten med vzniká tak, že včely přinesou do úlu sladinu,
00:23:09 kterou slíznou z květů nebo ze stromů.
00:23:12 A tu si postupně předáváním ze sosáčku do sosáčku zahušťují.
00:23:17 A až dosáhne určité hustoty, tak ho ukládají do buněk.
00:23:26 Tam ho ještě dále vysušují, až dosáhne hustoty
00:23:30 někde kolem 18 % vlhkosti, tak ho zavíčkují.
00:23:33 A to už je ten med, který se vytáčí.
00:23:37 -Jak se vlastně včely dorozumívají? Mají nějaké rituály?
00:23:40 Mají nějaký druh komunikace?
00:23:43 -Dorozumívají se různými signály. Především jsou to feromony.
00:23:48 Matka předává celému včelstvu svoji vůni
00:23:52 a tím se to včelstvo stmeluje a poznají ty včely mezi sebou,
00:23:57 že patří k sobě. Zajímavý je systém,
00:24:00 jakým se informují o tom, kde je zdroj snůšky.
00:24:06 -Jak to dělají?-Dělají to takovým tanečkem na plástu.
00:24:11 POTLESK
-Děkujeme za výlet do světa včel.
00:24:15 -Bylo mi potěšením.
00:24:17 -Krásné, viďte? Nádherný.
00:24:20 Budeme nejdřív přidělovat body, abyste měli radost v dalším kole.
00:24:25 Ano, máme tady tři jedničky. No vidíte, gratulujeme.
00:24:28 Ještě jednou potlesk. Honzíku...
00:24:31 -Gratuluju vám.
00:24:33 -Honzíku, a ty za trest teď, kdybys nám zatančil
00:24:37 třeba takovej včelí tanec.
00:24:39 My jsme slyšeli, že ony si tím tancem dovedou předat informaci,
00:24:43 kde je jídlo, jak je to daleko.
-A já si říkám...
00:24:46 -A navíc se voní. Ta královna je navoní. To víš.
00:24:49 -Stejně jako já.
-Pak se poznávají.
00:24:51 -Ne, tak já samozřejmě něco rád ukážu.
00:24:53 Proč si neudělat ostudu v sobotu večer, že jo?
00:24:56 -V osm večer.
-Poprosím nějakej rytmus.
00:25:01 Bzzz... POTLESK
00:25:07 -Dobrý!
00:25:09 Bravo, bravo. Pochopili jste, kde je nejblíž ta květina?
00:25:13 Podle toho tance?
00:25:15 -Tady. Nejblíž květina je tady.
00:25:18 -Ano, cítila jsem se taková hodně neoslovená tímhle tancem teda.
00:25:21 -Je pravda, že to nebyl párový tanec.
00:25:22 -To nebyl párový tanec, že?
00:25:24 -Mám si to vyložit tak, že si chceš zatančit se mnou včelí tanec?
00:25:27 -Tak nevím, mám tanečníka doma, ale ty jsi evidentně víc ve formě.
00:25:31 -Tak můžeme něco vyzkoušet.
-Á! Teď sis naběhla.
00:25:35 -To jsem nemyslela. Nějakou lehčí, normální. Co tohle je?
00:25:39 Co ty v té škole učíš, proboha?
00:25:42 -Otočka a uklonit.
-Ježišmarjá.-Dobrý, bravo!
00:25:48 Honzíku, to se ti tančí s tanečnicí.
00:25:50 Ona má doma tanečníka, pozor, už 5 let.
00:25:53 -Ta průprava je tam vidět.
-Petr s námi tančil ve všech?
00:25:57 -Myslím, že skoro ve všech.
00:25:59 -Ale já se divím, že s tebou vydržel.
00:26:02 Vždyť jsi ho málem vyhodila.
-Jeho ne, to byl jiný.-Jo?
00:26:04 -To byl jiný. Ne, takhle.
00:26:07 Teď si budeme povídat trošku o tanci.
00:26:09 Já nevím, Pepo, ty seš mimo, protože my všichni jsme tančili
00:26:12 v Let's Dance, nebo StarDance u vás.
00:26:16 -To smekám, opravdu, jste dobrý.
00:26:18 -A tebe to asi jenom čeká, protože ty seš taky dobrý tanečník.
00:26:21 -Nejsem. Jak já říkám, já tancuju na řidiče. Já furt tancuju takhle.
00:26:25 -To je dobrý.
-Řidič, ten těžkej chleba má.
00:26:29 -Adélka má tanečníka, protože tam ses s ním seznámila,
00:26:33 na tom Let's Dance.
00:26:35 -Já jsem Let's Dance moderovala a jeden jsem moderovala,
00:26:39 takže tam jsme se dali dohromady.
00:26:41 -Poprvé moderovala, tam jsem tančil taky já, že jo?-Ano.
00:26:46 -Tam byla taková vtipná věc, protože já jsem v té době točil
00:26:49 tady v Praze MAHARAL a točil jsem seriál, takže jsem pořád jezdil
00:26:54 nahoru, dolů. A neměl jsem čas to cvičit.
00:26:57 Dokonce moji partnerku vybrali tak, že byla studentka,
00:27:01 že mohla jezdit sem za mnou.
00:27:03 A to bylo málo času. A to bylo asi 5. kolo, myslím...
00:27:06 -Už se to dost blížilo k finále. Já jsem tehdy chodila
00:27:09 s někým jiným. S takovým zpěvákem ze SuperStar.
00:27:12 Já si vždycky někoho stáhnu z nějaké reality show.
00:27:16 -Kam se chystáš, Adélko?
00:27:18 -Už nějak není ten výběr, takže já jsem zůstala
00:27:21 spokojená s tanečníkem.
-Bylo hlášení výsledků, živý.
00:27:25 -A buď měl vypadnout Maroš se svojí partnerkou, nebo Tomáš,
00:27:29 ten můj tehdejší přítel se svojí partnerkou.
00:27:32 A nám vždycky přišly výsledky na kartičce, a teď to přišlo
00:27:35 napsané normálně, jako nějaká Mendělejova tabulka.
00:27:38 Já jsem fakt nechápala, protože zakroužkovaný byl
00:27:41 Maroš i Tomáš, ale jeden byl dvakrát zakroužkovaný,
00:27:43 jeden byl vlnovkovitě zakroužkovaný,
00:27:46 takže já jsem fakt nechápala, kdo vypadává.
00:27:48 Jenomže v té chvíli musíte někoho vyhodit.-Živé vysílání.
00:27:51 -Tak jsem si říkala, tak vyhodím Maroše,
00:27:54 bude to vypadat, že si chci zachránit frajera.
00:27:57 Tak vyhodím svého frajera, to bude asi to lepší řešení.
00:28:00 Tak jsem ho vyhodila.
-Vyhodila, teď já řeknu tu reakci.
00:28:04 Já jsem úplně ztvrdnul, poněvadž jsem si říkal,
00:28:07 tak do týdne se musím naučit tři tance, točím celej týden,
00:28:11 to nemůžu zvládnout. To bude ostuda za ten týden.
00:28:15 -Ale partnerka se těšila.
-Partnerka se těšila!
00:28:18 A teď tam přišli, nebo ti to přišlo do ucha?
00:28:20 -Do ucha: "Špatně jste vyhodili."
00:28:22 Tak já: "Tak zavolám ještě jednou paní notářku."
00:28:25 "Paní notářka už šla na autobus." Tak co teď? "Pardon, stal se omyl."
00:28:30 Ten můj kolega Pico, který to se mnou moderoval,
00:28:33 se tak na mě díval, co jsem to udělala.
00:28:35 Já mám jinak ráda trapasy v televizi, ono je to osvěžující.
00:28:38 -Tomáš už odcházel z toho jeviště. Teď Adélka: "Změna, zpět.
00:28:42 Tomáši, zpět, vypadává Maroš." A mně se ulevilo.
00:28:46 A moje partnerka "béé". Já jsem se těšil.
00:28:52 -To jsou krásné televizní emoce. Pláč, radost, stále se to tak mění.
00:28:56 -Živý vysílání má něco do sebe.
00:28:58 Danuško, kterej tanec tebe nejvíc oslovil?
00:29:02 -Mně se teda líbily všechny tance.
00:29:04 Já jsem si říkala, když jsem měla to štěstí,
00:29:06 že jsem se do StarDance dostala, že si to užiju od začátku do konce.
00:29:09 A my jsme s Jirkou strašně makali. Honzík to ví, strašně mě to bavilo.
00:29:13 A tím, že jsem nikdy společenský tanec předtím nedělala,
00:29:16 jenom v tanečních, tak ten Jirka, nebo každý profesionální tanečník
00:29:19 byl hodně dopředu.
00:29:21 Tak jsem si domů brala úkoly, co mám doma dělat.
00:29:24 A strašná makačka byl jive, který byl strašně rychlej.
00:29:27 A teď takový ty kopky.
00:29:30 A tím, že ten Jirka byl mistr světa a fakt ty kopky ovládal,
00:29:33 tak já jsem je doma trénovala ve dvě ráno.
00:29:36 Teď Petr vstal: "Proboha, co se děje?" A já říkám:
00:29:39 "Prosím tě, musím tancovat." Petr se tak na mě podívá a říká:
00:29:41 "Prosím tě, víš co? Dej gól a pojď spát."
00:29:50 -Pepo, a ty jsi...
00:29:52 -Pepa tančí v muzikále. A tančíme spolu v divadle.
00:29:55 Ale on by ti to sám nepřiznal.
00:29:57 -No tak ono se tomu tancování říkat nedá.
00:29:59 -Mohl bys zatančit?
00:30:01 Ty jsi tančil v nějaký relaci na slavnou písničku... Kde to bylo?
00:30:06 -Ano, umíš, Kotvalda a Hložka.
-No jo, to bylo taky...
00:30:11 To jsme točili kdysi, když se dělalo Tele Tele, tak se tam dělaly
00:30:15 takový klipy na známý písničky.
00:30:19 Já jsem zrovna vyfasoval MUMULAND od Kotvalda.
00:30:22 Tak jsem tam zůstal sám v tom studiu,
00:30:24 dělalo se to na modrou.
00:30:26 Všichni šli domů, já jsem ještě zastavil Geňu a říkám:
00:30:29 "Hele, ty seš tanečník, tak mi vymysli nějakou choreografii."
00:30:33 On se tak na mě koukl a říká: "Tolik času nemám," a šel domů.
00:30:37 Tak jsem si to vymyslel a ono se to chytlo.
00:30:39 -Jak to vypadalo? Aspoň kousek.
00:30:41 -Tak já nevím, počkej, jestli si to pamatuju.POTLESK
00:30:44 -Ne! To je dobrý! Já stejně rytmus necejtím, to nemusíte.
00:30:49 Nemyslete si. To byl takovej Tarzan. To začínalo takhle:
00:30:53 Ho ho hó, ho ho hó, buch, buch, buch, buch,
00:30:57 pak jsem dělal takhle furt. A hodil jsem tam takhle řidiče.
00:31:01 -Toho řidiče. POTLESK, SMÍCH
00:31:07 Adélko, co je lehčí, moderovat StarDance,
00:31:10 nebo Let's Dance, a nebo tančit, soutěžit?
00:31:13 -Moderovat, určitě. Já jsem z toho měla neskutečný stres.
00:31:17 Můj přítel, tehdy jsme se tak dávali do kopy,
00:31:20 při tom Let's Dance, tak on byl ještě takový, že všichni už hned
00:31:24 v pondělí po přenosu začali trénovat, a on tak ve středu
00:31:27 jen tak mimochodem řekl: "Pojďme něco zkusit."
00:31:31 A já úplně ve stresu, jestli to stihneme.
00:31:34 Takže jsme to měli vždycky na poslední chvíli. On už mi říkal:
00:31:37 "Oni ostatní budou přetrénovaní, my budeme odpočinutí."
00:31:40 My jsme chodili na kolotoče, na zmrzlinu...
00:31:43 A tak jsme to zvládli až na 3. místo.
00:31:47 -No, to je hezký, 3. místo. Ale já chci ještě o Petrovi.
00:31:50 Já nevím, jestli se to může říct, ale mně se u něj líbila
00:31:53 krásná historka.
00:31:55 On, jak začal tančit, předtím ho nikdo neznal,
00:31:58 ale po Let's Dance se stal slavným.
00:32:01 Protože vyhrál vlastně s partnerkou Zuzkou Fialovou.
00:32:05 -A je pěknej?
-Ani ne.
00:32:07 -Ale jo, je to fešák. Umí krásně chodit.
00:32:11 Oni to ti tanečníci mají v sobě.
00:32:13 -On je takový ten typ tanečníka ne hubeného, ale je to...
00:32:17 -Jako že je to mužný, že to je radost se na něj dívat.
00:32:20 -Ale co je krásný na tom, mě to hrozně bavilo,
00:32:24 že on měl tatínka, kterej byl konduktérem ve vlaku.
00:32:27 Ten, co cvaká ty lístky.
00:32:30 A on jezdil Budapešť až Berlín, takhle nahoru, dolů.
00:32:34 A jak Petr začal bejt slavnej, tak se mu ozývali nevlastní
00:32:38 sourozenci po trati od...
-Po trati, to zní hrozně.
00:32:42 -Ne, jako myslím na té trati...
00:32:45 na té trati od Budapešti po Berlín má hodně sourozenců.
00:32:49 -On má 9 sourozenců a jeho otec je má s 9 různými matkami.
00:32:54 -A to je fakt?-To je fakt. A on ho nikdy neviděl ale.
00:32:58 -To je fakt, to je krásné, ne?
00:33:00 On se stal slavnej, tak oni říkali, jé, ty seš můj bratr.
00:33:04 A už mu psali.
00:33:05 Já jsem tvoje sestra. Takhle má sourozence.
00:33:09 -To bude velká svatba.
-Tatínek byl šikovnej.
00:33:12 -No, asi ano, jen ho nepustit na vlak. Petra.
00:33:15 -Ale hlavně, jestli je po tatínkovi, tak se máš na co těšit.
00:33:18 To budete mít hezky velkou rodinu.
00:33:20 -Ano, budu mít hodně kamarádek.
-A lístky máte na dráhu zadarmo?
00:33:25 -Nevím. To jsem ještě neřešila.
00:33:33 -Nejhorší, přátelé, je, když vás něco učí člen rodiny.
00:33:37 V mém případě manžel.
-Petr neumí tančit?
00:33:40 -Zpěv, kdy on tam byl jako skladatel a já jako zpěvačka.
00:33:44 Takže to dopadlo tak, že Petr musel odejít z toho studia
00:33:47 a točil to se mnou jenom pan zvukař.
00:33:50 A jednou do jedný inscenace jsem se potřebovala naučit
00:33:53 něco hrát na piano. Tak jsem to doma zkoušela
00:33:57 podle not, podle nahrávky, aby to vypadalo co nejlíp.
00:34:00 A běžela jsem za tím Petrem, říkám: "Péťo, prosím tě,
00:34:03 tak seš klavírista, nemoh bys mi poradit nějakej fígl
00:34:07 nebo něco, aby to vypadalo co nejlíp?"
00:34:09 A Petr se tak na mě podívá a říká: "Ty? Usmívej se."
00:34:17 Nejhorší.
00:34:19 -Já jsem se takhle učil zpívat taky, do jednoho muzikálu
00:34:22 jsem to musel umět rychle, tak...
00:34:23 -Já to řeknu, jo? Hrál a zpíval Lucince Bílý tatínka.
00:34:27 -V první verzi KRYSAŘE. Musel jsem se to naučit rychle.
00:34:30 Tak mi dali cédéčko, to byl náš kluk malej,
00:34:33 já jsem se zavřel do pokoje, tam jsem to zpíval, řval jsem.
00:34:36 On tam vběh: "Mami, pojď sem, táta má infarkt!"
00:34:40 Já naběhlý žíly...
00:34:47 -Jdeme dál. Jakej máte vztah k penězům?
00:34:50 Ne, že by mě zajímalo, kolik vyděláváte, to já přesně vím, ale...
00:34:54 SMÍCH
00:34:56 Máte kladnej vztah k penězům?
-Určitě, já teda jo.
00:34:59 -Já si myslím, že každej má kladnej vztah k penězům,
00:35:02 protože je to určitá volnost a může třeba si za ty peníze...
00:35:05 -...si něco koupit.
-...dělat koníčky.
00:35:08 -No, to mě velice zajímá.
00:35:10 -Ne, dělat koníčky nebo vidět, cestovat, kam by chtěl.
00:35:14 -A hlavně - může pomáhat druhým.
00:35:18 -Jasně, ale taky si něco koupit.
-No jistě, třeba kabelku.
00:35:22 -Miloš Forman říkal, peníze nejsou všechno, ale šíleně osvobozují.
00:35:27 -Je to ta volnost.
-Máš volnost.
00:35:28 -Nebo se taky říká, že peníze kazí charakter.
00:35:31 Ale asi spíš platí, že ho ukazují. Takže myslím si, že peníze nekazí.
00:35:35 -To je pravda. Dobře, tak další otázka bude tedy trošku o penězích.
00:35:39 Podívejte se na tu nádobu, je plná vody až úplně po okraj,
00:35:43 a moje otázka zní:
00:36:07 Časomíra běží. Je to plný vody až po okraj.
00:36:10 A kolik se tam mincí vejde. Honem, mačkejte.
00:36:16 -Já jsem se spletla.
-Hm. -To by mohl říct každej.
00:36:22 -Pepo, tys to nestih. Cos tam dal? Já jsem viděl céčko.-Céčko.
00:36:26 -Céčko jsi dával, já jsem to viděl. My ti ho tam dáme teda.
00:36:29 Tak, Honzík dal A - 150.
00:36:32 -Jenom jsem to zkusil. Doufám, že to vyjde.
00:36:37 -Honzíku, ale je to plný vody. 150 mincí tam ještě musíme naházet.
00:36:42 -No tak... -Než to přeteče.
-Koruna je malá.
00:36:46 -Já to tedy nevím, protože my máme to euro, ale ví to určitě Vladimír.
00:36:51 -Povrchové napětí je poměrně důležitou fyzikální
00:36:54 vlastností kapalin.
00:36:56 Je to velmi jednoduché, tak si ho můžete zkusit doma
00:36:59 spolu s námi.
00:37:01 Potřebujete jenom mísu s vodou a také rozbít prasátko.
00:37:06 Využijeme poměrně velké povrchové napětí vody a do mísy
00:37:10 naplněné vodou po okraj budeme opatrně vhazovat korunové mince.
00:37:33 Osm, devět, deset...
00:37:37 494...
00:37:41 495...
00:37:44 496...
00:37:48 497...
00:37:52 498...
00:37:56 A je jich tu málo - 499...
00:38:01 -Dej svůj honorář.
-Přesně.-Mám!-Má.
00:38:04 -Pět set! POTLESK
00:38:08 Je to neuvěřitelné, ale vešlo se tam přesně 500 korunových mincí.
00:38:13 A vy víte, že správná odpověď byla za B.
00:38:17 -Já nevím, čemu tleskám? Já to neuhod.
00:38:20 -Nám s Adélkou.-Ano.
-Pojďte se podívat na body.
00:38:25 Dámy po dvou bodech, krásné, gratuluji.
00:38:29 -Jste dobrý.
00:38:33 -Pepo, ty cestuješ hodně po světě?
-Tak po světě. Cestuju, samozřejmě.
00:38:37 My to máme trošku limitovaný, protože manželka nerada lítá.
00:38:41 -Do Tater?
-Jo takhle! To jo, tohle jo.
00:38:44 Ale na Kypr, to je tak 4 hodinky, ale víc ne už.
00:38:49 -Adélo, ty cestuješ odmalička.
00:38:51 -Ale my jsme fakt byli v tom východním Německu,
00:38:54 to zase nebyl až takový výlet. Tam jsme jezdili trabantem,
00:38:57 takže já jsem ležela vzadu na zavařeninách a na starší sestře,
00:39:00 takže to nebylo až takové...
00:39:03 -Vy jste zavařili starší sestru?
-Ona nebyla součástí zavařování.
00:39:08 -Jo takhle.
-To bysme se nenajedli.
00:39:11 Ale tím, že jsme jezdili Bratislava, východní Berlín.
00:39:14 Ale my rádi cestujeme i třeba na Bali,
00:39:17 kde jsou hodně velké vlny a silné proudy.
00:39:19 To samozřejmě dva takoví průměrně inteligentní Evropané
00:39:23 moc neberou do úvahy, když jsou tam ty vlajky
00:39:26 s těmi smrtkami. Říkali jsme si, takové krásné moře.
00:39:29 Tak jsme do něj tak rychle vběhli, já jsem chtěla jít stále dál a dál.
00:39:33 A najednou jsem pochopila sílu toho živlu, že mě to podmývalo.
00:39:38 Já jsem tak sotva uplavala metr k břehu,
00:39:41 a najednou 5 metrů do moře.
00:39:44 -Jo, to je pravda.
-A ten nepoměr byl velice silný.
00:39:46 Já jsem začala absolutně iracionálně pištět,
00:39:49 říkala jsem si, to mi pomůže.
00:39:51 Můj přítel byl trošku blíž ke břehu a on si myslel,
00:39:53 že se tak raduju z vody. Já jsem hrozně vřískala,
00:39:56 on mi tak zakýval, já jsem řvala: "Já už nemůžu!" On mě neslyšel.
00:40:00 Fakt jsem se bála o život, věděla jsem, že bych to nedala.
00:40:04 Naštěstí tam mají zkušenosti s takovými turisty, tak najednou
00:40:08 se vedle mě objevil takový ten board na takových surfech,
00:40:13 co tam připlavou.
00:40:15 Já jsem si to ani nepřečetla, kdokoli mohl jet okolo,
00:40:18 já jsem se mu přes to přehodila jako takový hadr.
00:40:21 A to bylo celkem vtipné zachraňování,
00:40:23 protože ten člověk sedí takhle na tom surfu,
00:40:26 takhle si toho nebožáka hodí před sebe,
00:40:28 takže on má tady můj zadek.
00:40:30 Já jsem tam visela a on takhle doplaval nazpět.
00:40:33 A teď jsme připlavali na břeh a já mu říkám:
00:40:36 "Promiňte, moc mě to mrzí, že jsme takoví idioti. Kde je můj přítel?"
00:40:40 On říkal: "Tam ho zachraňuje druhý kolega."
00:40:42 A Péťa takhle seděl na tom surfu, ta voda mu tak smyla plavky,
00:40:47 takže měl holý zadek.
00:40:49 A ten otrávený záchranář tak jako... Idiot.
00:41:01 Takže Péťa se takhle držel a po celou dobu se takhle smál.
00:41:05 Úplně šťastný. A ještě, jak slezl, tak tomu chalanovi "ťapol".
00:41:11 A já mu říkám: "Co děláš? Co se směješ?
00:41:14 Vytáhni si gatě, co si ťapáš?" "No, jak nás zachraňovali."
00:41:19 "Nás zachraňovali?" "My jsme se topili."
00:41:23 "My jsme se topili? Já jsem myslel,
00:41:25 že nás jen takoví dobří lidé převezli."
00:41:29 On měl zážitek...
00:41:33 On se ohromně bavil, a já jsem úplně...
00:41:37 To je ten rozdíl mezi námi. On i když přichází o život, tak...
00:41:40 -...tak se raduje.
00:41:43 Další otázka zní, pozor:
00:42:00 Pozor, časomíra začíná běžet.
00:42:04 -Můžem?
-Teď. Rostlina, motýl, nebo brouk.
00:42:08 Tak možná to nevíte, protože ona je kalifornská.
00:42:13 Byli jste v Kalifornii někdy někdo?
00:42:17 -Já ne.
-Já jsem byl.
00:42:20 -A co?
-Proto to vím.
00:42:22 -A co Sluncovka?
-A viděl jsi tam Sluncovku?
00:42:25 -Hodně.
-Je hezká?-Krásná.
00:42:27 -Hýbe se to?
-To uvidíš za chvilku. Tak...
00:42:31 Tys dala áčko.
-Hm, jediná.
00:42:33 -Myslíš, že je to rostlina.
-Já to neznám, nevím.-Nevíš.
00:42:36 My jsme natočili jeden takovej celej den Sluncovky,
00:42:39 to uvidíte zrychleně.
00:42:41 A točil jsme to v pražské Botanické zahradě, takže je to asi jasný.
00:42:46 -Takže je to rostlina.
-Fakt?-Pojďte se podívat.
00:44:31 Tak to byl jeden krásnej den Sluncovky kalifornské,
00:44:34 za kterou dostane Danuška bod.
00:44:37 Pojďte se podívat, kdo má kolik bodů. Ano, vedeš!
00:44:43 Dana Morávková 3 body!
00:44:45 -Děkuji.
-Honzíku, nula. Co se děje?
00:44:48 -Někdo tu musí bejt za toho hloupýho.
00:44:51 Já jsem tu roli přijal, respektuju to.
00:44:54 -Hloupý Honza jako? Ne, neboj, ještě budou nějaký otázky.
00:44:58 Teď se vás zeptám všech, máte rádi takovou práci třeba v zahradě?
00:45:05 -Já jsem jako malej musel pomáhat, furt jsem zalejval a tak,
00:45:08 tak k tomu mám docela odpor. O všechno se stará manželka.
00:45:12 A já už jsem na tom tak, že tuhle jsem si říkal, tak jí pomůžu,
00:45:15 budu sekat trávník.
00:45:17 Tak jsem přišel, říkal jsem, ta sekačka zase nejde.
00:45:20 Ona přišla... Hum! A běž.
00:45:23 Absolutně jako prostě... Všechno dělá ona.
00:45:30 -Tak, půjdeme dál.
00:45:32 Já vám teď něco ukážu a vy dávejte velkej pozor, co to je.
00:46:04 Tak, doufám, že jste se pozorně koukali.
00:46:07 Pepo, ty to nestihneš zase!
00:46:09 Přemejšlíš, jak kdyby šlo fakt o milion.
00:46:13 Tak, jsem zvědav, co jste dali.
00:46:17 No, zase opisovali, hele. Čtyřikrát béčko.
00:46:21 Já vám to prozradím tentokrát, ano, je to kapka krve. Bravo.
00:46:26 Budeme přidělovat body. Pojďte se podívat na tu tabulku.
00:46:32 Jasně, Honza má bod!
00:46:34 -Jo!
-Ale Dana 4.
00:46:37 Danička se opravdu připravovala, má 4 body, to je dobře.
00:46:41 A jako doktorka určitě ví, že to byla 10 000krát zvětšená
00:46:45 kapička krve.
00:46:47 Ale my se teď podíváme na detaily krásných krystalů.
00:47:00 -Krystalizace neboli růst krystalů se většinou využívá pro získávání
00:47:04 čistých látek z kapaliny.
00:47:06 Při vysychání roztoku postupně dochází k uspořádání částic
00:47:10 látky do tzv. krystalové mřížky.
00:47:13 Postupně se tak před našima očima objevuje až neskutečně
00:47:17 geometricky pravidelná stránka přírody.
00:47:20 Třeba jako tady, v případě krystalů dichromanu draselného.
00:47:25 Tyto krystaly by se hodily spíše do vánočního dílu.
00:47:29 Vylučování stříbra z dusičnanu stříbrného na měděném povrchu
00:47:33 pod mikroskopem totiž více než co jiného připomíná
00:47:37 blýskání sněhových vloček.
00:47:43 Na obdivování této krásy budeme potřebovat mikroskop.
00:47:47 Ale pak můžeme vidět tento fascinující růst modré skalice.
00:48:47 -Krásný, že jo? Herečky taky mají rády detaily, že jo?
00:48:51 -Ano.
-Když jsou mladý.
00:48:53 -I když jsou starý.
-Jo?-Ano.
00:48:56 -Ještě pořád chceš detaily?
00:48:58 Já znám kolegyně, který říkaj, hele, už bys mohl ten milosrdnej
00:49:01 detail, takhle jako po kolena.
00:49:03 -Jo takhle!
-Dál už moc ne.
00:49:05 -Tak, kluci, pojďte do mě.
-Detaily.-Myslím kluci kameramani.
00:49:08 -Jo, můžete dělat detaily krásný.
00:49:11 Ale bavili jsme se o volným čase, koníčky a tak,
00:49:14 ale k tomu patří taky sport.
00:49:17 O tobě to všichni vědí, že jsi dělala krasobruslení.
00:49:21 -Já jsem dělala krasobruslení vrcholově.
00:49:23 A byli jsme s Martinem Šimečkem dvakrát mistři republiky
00:49:27 v tancích na ledě.
-Ó, bravo!
00:49:29 -Ale to už je dávno. Teď bych se zabila.
00:49:32 -U nás, jak se dělal ten Let's Dance, StarDance,
00:49:36 tak se dělaly taky tance na ledě.
00:49:38 -To jsem vám záviděla. To u nás ještě nebylo.
00:49:40 -To bys tam byla dobrá teda.
-Já bych byla Zdena Studénková.
00:49:43 Já bych tam tak seděla a říkala to hodnocení.
00:49:45 -Já čekám, kdy budou akvabely.
00:49:49 -To by bylo taky krásný!
-Akvabely? To bys chtěla dělat.
00:49:52 -To bych bral, tam bych šel.
00:49:54 -Ale to by bylo krásný, pod vodou.
-Jako že celebritové akvabely.
00:49:57 -Co děláš za sporty normálně, Adélko?
00:49:59 -Já si tak ráda zajdu do posilovny trošku zacvičit,
00:50:02 to je asi evidentní.
-Co tam cvičíš?-Tělo.-Ukaž.
00:50:07 -Tak toto mám biceps.
-Ty bláho, má!
00:50:10 -Tohle mám triceps...
-Ty jo!-Dobrý!
00:50:14 -A to vám stačí.
00:50:16 -A jak říkají kulturisti, triceps dělá ruku.
00:50:19 -Tak, tak, tak. Triceps dělá ruku, ano. A potom si jdu ráda zaplavat.
00:50:24 Měla jsem takové jógovější období.
00:50:27 Když jsem byla malá, tak jsem dělala judo. To je asi tak všecko.
00:50:32 -Já bych třeba rád uměl chodit po vodě jako Ježíš.
00:50:35 A nebo jako vodoměrka. Víte, co je to vodoměrka?
00:50:38 -Taková vážka.
00:50:40 -Takovej brouček, co má nožičky a leze po vodě.
00:50:44 -Tak, správně. A otázka zní:
00:50:51 Povrchové napětí vody. O tom jsme už tady mluvili dnes.
00:51:04 Tak, to áčko, o tom jsme mluvili, ale může to být zavádějící.
00:51:08 Chloupky na končetinách a C - zvláštní těžiště těla.
00:51:12 O těžišti něco ví Honza. Že jo?
00:51:15 -Taky jsem to tam dal, ale myslím si, že to je...
00:51:20 -Aha, tak máme všechno, A, C i B.
00:51:23 Pojďme si tedy poslechnout, co se od svých kamarádek
00:51:26 vodoměrek doslechl Vladimír.
00:51:28 -Vodoměrka štíhlá je často chybně zaměňována za bruslařku obecnou,
00:51:33 což je jiný druh vodní ploštice.
00:51:36 Obě dvě často vídáme, jak se ladně pohybují
00:51:39 po hladině louží, rybníků i zahradních jezírek.
00:51:42 Využívají k tomu fyzikální vlastnost kapalin,
00:51:44 která je definována jako povrchové napětí.
00:51:47 A udává se v Newtonech na metr.
00:51:50 Povrchové napětí kapaliny vzniká tak, že se její molekuly vzájemně
00:51:54 přitahují a kapalina se tak snaží mít co nejmenší povrch
00:51:58 k danému objemu.
00:52:00 I z tohoto důvodu je kapka vody ve stavu beztíže dokonalou koulí.
00:52:05 Bruslařka využívá své nízké hmotnosti vzhledem k ploše
00:52:09 nožiček, které se hladiny dotýkají.
00:52:12 Povrchové napětí vody je při 20 stupních Celsia
00:52:15 přibližně sedm setin Newtonů na metr.
00:52:18 Kdežto hmotnost bruslařky tlačí na vodu napětím přibližně
00:52:22 jedné setiny Newtonu na metr.
00:52:25 Takže přitažlivá síla molekul, která brání vniknutí cizího tělesa,
00:52:30 unese tohoto živočicha bez problémů na hladině.
00:52:33 Jak se ale situace změní, když snížíme řádově povrchové
00:52:37 napětí vody, po které se bruslařka pohybuje?
00:52:40 K tomuto pokusu použijeme ekologické smáčedlo.
00:52:44 V našem případě je to mýdlová voda, která nám umožní sledovat
00:52:48 chování bruslařky na hladině se sníženým povrchovým napětím.
00:52:52 Takže já tam mýdlovou vodu naleji...
00:52:56 a uvidíte, co se bude dít.
00:53:02 Jak vidíme, bruslařka se na hladině doslova rozplácne
00:53:06 jako neopatrný bruslař.
00:53:08 A jakmile ji dáme do bezpečí a přemístíme ji do nádoby
00:53:12 s čistou vodou, dokáže se zase znovu postavit na hladinu.
00:53:21 Při natáčení tohoto pokusu nedošlo k žádné újmě zvířátka.
00:53:25 A vy víte, že správná odpověď byla za A!
00:53:32 -Budeme přidělovat body! Podíváme se na to:
00:53:38 Ano, děvčata, vyrovnanej souboj.
00:53:41 -Dano, ty jsi jako bruslařka měla kolik Newtonů?
00:53:47 -Kolik Newtonů? Pojďme se podívat na vás jako na vodní sportovce.
00:53:52 -Plavu, no.
-Doplaveš někam. Vodoměrka.
00:53:55 -Ne, to jsem nezkoušel. Ani jsem nezkoušel ten, jak se to jmenuje?
00:53:59 Na tom padáku?
00:54:01 -Na padáku?
-Jak máš to prkno.
00:54:04 -Windsurfing
-To ne!
00:54:07 -My ty sporty nedáme dohromady, přátelé.
00:54:11 -Tohle jsem viděl někde v Egyptě.
-A zkoušels to?
00:54:14 -Ne, já to nezkoušel.
00:54:17 Já jsem viděl, jak tam přišli takoví dva Moraváci,
00:54:19 každej měl tak sto kilo.
00:54:21 Ten člun se postavil a oni byli furt nad vodou a nešli nahoru.
00:54:24 -Běželi!
-Tak je museli vzít po jednom.
00:54:27 -A vypadali jako vodoměrky, šlapali po tý vodě. To je dobrý.
00:54:35 My máme s Vladimírem štěstí, že si tady vyzkoušíme různé sporty.
00:54:39 Třeba jsme dělali flyboarding. Víte, co to je?
00:54:42 -Fly je letět, boarding... Ježiš, co to může...? Je to v zimě?
00:54:46 -Ne! To ještě to tak.
-Nějaká létající deska.
00:54:48 -Na vodě. Je to taková destička, na tom jsou dvě botičky,
00:54:52 do toho si takhle stoupneš, na to se natáhne taková hadice
00:54:56 do vodního skútru.
00:54:58 A ta voda, co tlačí ten skútr, tak ona jde do té hadice
00:55:01 a ta tě vynese na 10 metrů třeba.
00:55:04 -A to dělá Leonadro DiCaprio, já jsem viděla fotky.
00:55:07 -Co Caprio, my to děláme s Vladimírem.
00:55:10 -DiCaprio a Kramár.
00:55:12 -Já jsem vylítl např. do 3 metrů. Vyhrál jsem.
00:55:14 A znáte takovej vodní..., já nevím, jestli je to sport, ale takovej
00:55:18 přístroj, jmenuje se to waterboard...
00:55:22 -Vodního ptáka jsem viděl.
-Nenapínej nás.-Já mám nápady.
00:55:27 -Tak já vám představím dva vodní ptáky.
00:55:30 Jeden se jmenuje Maroš a druhej je Vladimír. Pojďte se podívat.
00:55:35 -Lidé mají od pradávna mnoho snů. Např. naučit se dýchat pod vodou
00:55:39 nebo létat vzduchem či suchou nohou překonat moře.
00:55:43 Časem lidé ovládli i prostředí, která do té doby patřila
00:55:46 jenom zvířatům a jejich schopnostem.
00:55:49 No a překonávání fyzikálních zákonů, to je občas i dobrá zábava.
00:55:54 -A na takovouhle zábavu je nejvhodnější léto.
00:55:57 Možná jste si v poslední době všimli na různých vodních plochách
00:56:01 lidí, kteří se pohybují na zvláštních strojích,
00:56:03 kterým se říká waterboard, neboli česky vodní pták.
00:56:07 Je to stroj, na kterým se jednoduše pohybujete pomocí síly
00:56:11 vlastního těla.
00:56:13 Tedy jednoduše. Jednoduše, když to umíte aspoň takhle.
00:56:21 -To jsem viděl, to vůbec nevím, že se to tak jmenuje.
00:56:25 -Vodní pták.
-Nějakej sportovec.
00:56:33 To je dobrý.
-No nic, chodíš po vodě jak Ježíš.
00:56:37 -A furt takhle děláš a...
-Hm.
00:57:03 To má jenom takový dvě lyže.
00:57:05 -A ty seš šikovnej, tobě to mohlo jít.
00:57:08 -Zajímavý, co? Rovnováha, jak se drží? Dobře?
00:57:11 -Hele, jak on si pán přeskakuje.
-No.
00:57:14 -A to bude fyzicky náročný hodně, viď?-Hodně. To je náročný.
00:57:18 -To je na hubnutí.
00:57:20 -On udělá jedno kolečko a je udejchanej.
00:57:23 -No. A proč je pod vodou?
-Protože přestane dělat...
00:57:27 -Přestal skákat.
00:57:29 -Vypadá to celkem jednoduše.
-Jdem do toho, že jo?-Jasně.
00:57:32 -Ale odborníkem na tohle skákadlo je pan Karel Hodač. Ahoj.
00:57:36 Kdo to vymyslel? Kde se zrodil tenhle nápad?
00:57:39 -Vymyslel to americký Číňan, který to prezentoval v r. 2005
00:57:43 v Las Vegas na veletrhu, který se jmenoval Zázraky 21. století.
00:57:47 A vyhrál hlavní cenu ve sportovní kategorii.-Super.
00:57:50 Hele, já jsem si to koupil, a ještě jsem na tom neprojel ani 2 metry.
00:57:53 Jak to funguje?
00:57:55 Já jsem to fakt zahodil, normálně jsem myslel, že to zlostí rozbiju.
00:57:59 -Ten princip toho pohybu vypadá na videu hrozně jednoduše.
00:58:02 -No právě.-Praxe potom ukáže, jak je člověk zdatný fyzicky.
00:58:05 -Já jsem zdatnej.
00:58:07 -A jakým způsobem se na tom pohybuje bez nějaké instruktáže.
00:58:11 Bez instruktáže 2 hodiny padat do vody, a ani metr neujetý,
00:58:15 to je myslím tvůj případ.
-Ne, dvě hodiny, jedno celé léto.
00:58:19 -Jedno celé léto ještě k tomu. S instruktáží půl hodiny.
00:58:23 -Já jsem strašně rád, že se to teď dozvím, jak to funguje.
00:58:27 -A ten princip, jak se vlastně ten člověk udrží
00:58:30 nad tou hladinou tím hopsáním?
00:58:33 -Pokud se dostaneme k fyzice, tak spodní křídlo má tvar
00:58:37 leteckého křídla. To znamená profil.
00:58:41 Pod vodou pohybem, kmitavým pohybem nohou
00:58:45 vzniká hydrodynamický vztlak a dopředný pohyb.
00:58:49 Je to trošku složité, v praxi to vypadá tak,
00:58:53 že se člověk pohupuje v kolenou, rukama se opírá o řidítka a jede.
00:58:58 -To všechno jsem dělal, takhle jsem si poskakoval
00:59:01 a uděláš dvě tempa a jdeš do vody, kamaráde.
00:59:04 -To musíš umět. Za jak dlouho se to já naučím?
00:59:07 -Věřím tomu, že půl hodiny při dobré fyzické kondici
00:59:10 a s dobrou instruktáží.
-A jak rychle pojedu? Maximálně?
00:59:15 -Maximální rychlost stroje pro dobrého sportovce je až 27 km/h.
00:59:19 -Jdeme na to?
-Dáme závod?-Jdeme na to.
00:59:22 -No jasně, ale nejdřív se to naučíme, ne?
00:59:25 -Půl hodinu až hodinu teda.
-Dobře, jdem na to.
00:59:28 -Základní věc číslo jedna je rovnováha.
00:59:31 Na rozdíl od jakékoli jiné činnosti musí být váha mírně přenesena
00:59:36 na řidítka. Tzn., budeme stát na tom skákadle zaprvé na špičkách.
00:59:42 A abychom dostali tu váhu dopředu, tak se opřeme mírně o řidítka.
00:59:47 Základní postoj je vždycky na špičkách.
00:59:51 Tak, abysme na těch špičkách ještě dokázali vyvíjet ten pohyb,
00:59:55 aby to rozpohybovalo to skákadlo, tak já jsem si připravil
00:59:59 malou cvičební pomůcku. To znamená, v mírném postoji
01:00:03 na špičkách si takhle třikrát vyzkoušíme to přeskočení.
01:00:08 Tak, abychom do toho výskoku dali sílu, tzn., že se nadlehčíme.
01:00:12 To bude něco, co bude kopírovat to, co potom bude v tý vodě.
01:00:17 -A jak to vypadá teda?
-Vypadá to asi takhle.
01:00:22 -To je srandovní.
-Tak prosím. Na špičky!
01:00:27 Výborně.
01:00:29 -Ty jsi jak Golem.
-Já myslím, že to dám.
01:00:34 -Na špičky. Ano. A pořádnej odraz! Dobrý, dobrý, dobrý.
01:00:38 -Můžu ještě jednou?-Samozřejmě.
-Jdeme v tandemu, pojď.
01:00:43 -Maroši, výš! Výborně. POTLESK
01:00:46 -Já chci jenom upozornit, že ty neopreny jsme měli ne proto,
01:00:50 že bysme čekali, že půjdem do vody, ale když jsme to točili,
01:00:55 bylo jenom 8 stupňů. Tam byla hrozná zima.
01:00:58 -Slušelo vám to.
01:01:00 -Slušelo, no. Když myslíš, tak jo. Tak, otázka je úplně jednoduchá:
01:01:17 SMÍCH
01:01:22 -No to je všechno pravda.
01:01:25 -Všechno může být pravda taky. Zkuste si tipnout.
01:01:29 To jsem zvědav, kdo mně důvěřuje. Podle toho budete kamarádi.
01:01:33 Podíváme se.
01:01:39 -Promiň, Marošku.-Tak já myslel, že mně věříte trošku.
01:01:43 -Věříme.
-Jak céčko? Jak zničil?
01:01:46 Dobře, vidím, že mně nevěříte.
01:01:48 Ale pojďte se podívat, jak to tedy dopadlo.
01:01:51 -Tak co nás čeká?
01:01:53 -Pánové, teď nás čeká to, abyste si ozkoušeli to,
01:01:55 co jsme udělali na tom písku, ty přeskoky.
01:01:58 Tak teď si to ozkoušíme rozhoupat tím kmihavým pohybem tohle to molo.
01:02:03 -Aha.
-Jednoduchá ukázka.
01:02:05 Postavím se na kraj a celou energii musím přenést z těch špiček
01:02:09 do toho, abych to molo rozhoupal.
01:02:11 Neudělám tohle, že nadskočím, já musím udělat kmih dolů,
01:02:15 že tlačím nohama. To znamená...
01:02:23 Jo? To znamená, dávám tu energii do toho. Tak prosím.
01:02:27 -Maroši, ukaž. To bylo dost bez energie.
01:02:32 -Ano!
01:02:34 Nejenom dřep, ale dát tomu... Dobrý, dobrý, dobrý, dobrý.
01:02:39 Ano.
01:02:44 -On je hrozně snaživej.
01:02:47 -A teď ty řidítka.
-Ano, ano, výborně.
01:02:52 A teďka začnu dávat skákadlo směrem dolů, v ten okamžik se
01:02:56 odrazím a nastoupím první touto nohou.
01:03:00 A ta druhá teprve k tomu přiskočí, až když budu na vodě.
01:03:04 Odraz jde do mírného skluzu, tak, abych se sklouznul po tý hladině.
01:03:09 -Nemůžu to dělat obráceně? Já mám obráceně nohy.
01:03:13 -Samozřejmě, jedno jaká noha je.
-Obě levý, že jo.
01:03:16 -To chce zvolit si tu odrazovou.
01:03:20 Tak, já bych vám to teďka ukázal.
01:03:23 Jestli můžu poprosit, tak na tohle modrý.
01:03:26 Posíláme špičku dolů,
01:03:29 v ten okamžik tahle noha se uvolní
01:03:32 a odrazím se do skluzu. A jedu!
01:03:35 A hop, hop, hop, hop!
01:03:39 -Takže špička, odrazit se, sklouznout se a hopsat.
01:03:47 (DANA)
-Jé. On to chce zvednout.
01:03:56 -Ano! Hop! Hop! Hop!
01:03:58 (ONDER)-Hezky!
-Dobrý! Dobrý! Dobrý, Maroši, dýl.
01:04:06 (HODAČ)
-Hop! Dopředu! Dopředu!
01:04:11 (CARDA)-Musí opravdu bejt na špičkách a dopředu.
01:04:14 No, tohle. A na špičkách.
01:04:21 -Zima je.
-Pozdě začal. To se musí hned.
01:04:27 -Hop! Hop!
-Brutál. Hyjé! Hyjé!
01:04:30 -Hop! To je bezvadný, jak zajížděl.
01:04:33 -Co je špatně?
-Nechápeš to.
01:04:36 SMÍCH
01:04:44 (Vladimír) -A je po závodech. POTLESK
01:04:59 -Už pozdě. Pozdě! Pozdě!
01:05:02 -Pomalý.
-Pomalý, ale musí hned.
01:05:06 (HODAČ)
-Tři, dva, jedna, start!
01:05:09 -Jé, počkej!
-Makej!
01:05:15 -Tři, dva, jedna, start! Hop!
01:05:20 -Hop! Hop! Hop!
01:05:22 -Hezky!
01:05:24 -Hezky, dobrý.
01:05:28 -Tři, dva, jedna, start!
01:05:32 Hop, hop, hop!
01:05:37 -Vidíš, Maroši!
-Dobrý, Maroši.
01:05:40 -Bravo.
-Super.
01:05:44 -Ach jo. Herdek! SMÍCH, POTLESK
01:05:54 -Dobrý!
01:05:56 -Zkoušels to?
01:06:02 -To bylo dobrý, ne?
-To bylo moc dobrý.
01:06:05 -Potom vám to už šlo.
01:06:07 -Mně se líbilo, jak jste to tady komentovali, jako, to musíš dřív!
01:06:11 -Ale ty, Maroši, jak na koně, hyjé!
01:06:14 -Ale já ti řeknu, já to opravdu koupil.
01:06:18 Vytáhl jsem to na to jezero u nás a všichni kolem: "Co to máš?"
01:06:23 Já říkám: "Neboj, za chvíli budu tady chodit po vodě."
01:06:27 Tak jsem to vytáhl, přesně, buch, hned do vody. A všichni hned:
01:06:31 "To musíš takhle!" A všichni z těch mol. Já říkám:
01:06:34 "Pojďte mi to, volové, ukázat. Každej je chytrej." Nikdo! Nic.
01:06:38 Pak jsme si otevřeli počítač, na YouTube jsme na to koukali.
01:06:41 Všichni takhle lehce, jak ti dva, co to uměj. Já nevím, v čem...
01:06:45 -A co ten člověk z toho cítí, abych věděla?
01:06:47 -Oni ti kluci, co to uměj, udělali třeba jedno dvě kolečka
01:06:50 a taky vyšli ven. Suchou nohou, ale zadejchaní.
01:06:53 -Oni vydržej tak minutu.
-Z toho musí bolet lejtka.
01:06:57 -Nohy bolej.
-A zadek taky?
01:06:59 -Na zadek je to taky dobrý.
-Na zadek pro ženský asi taky.
01:07:02 -Je to lepší než posilovna.
01:07:04 -Proto se ptám, co mám chalanům v posilovně říct?
01:07:07 Ale umíš si představit mě v neoprenu? Co se tak směješ?
01:07:12 -To musí být krásnej pohled.
01:07:15 -My tady ostudy zažijem hodně v těch neoprenech.
01:07:18 -Je pravda, že ten neopren měl namále, ale vydržel.
01:07:21 -Povrchové napětí bylo.
01:07:24 Tak, já věřím, že jste se pobavili na náš účet.
01:07:26 A mně už nezbejvá, než se podívat, kdo z vás vyhrál.
01:07:31 Pojďme se na to podívat.
01:07:34 Ano, máme tady 2 vítěze, Adélka Banášová a Dana Morávková
01:07:38 po pěti bodech!
01:07:41 Gratulujeme! Dámy, nejdřív kytičky, to si zasloužíte.
01:07:45 A taky tady máte...
01:07:49 české korunky, 250 a 250. Hele.
01:07:52 -Honorář!
-Honorář.
01:07:57 A já děkuju našim dnešním báječným hostům, kterými byli:
01:08:01 JAN ONDER!
-Mějte se hezky, ahoj!
01:08:05 -ADÉLA BANÁŠOVÁ!
-Dovidenia.
01:08:07 -JOSEF CARDA!
-Na shledanou.
01:08:09 -A Dana Morávková.
-Hezký večer.
01:08:11 -Ještě jednou děkuju.
01:08:14 -Další ZÁZRAKY PŘÍRODY končí.
01:08:17 Ještě než se definitivně rozloučíme,
01:08:19 je tu opět krátká rekapitulace.
-Dozvěděli jsme se na příklad,
01:08:23 co přesně znamená výraz pilný jako včelička.
01:08:26 -Ano, na 1 kg medu musí tito pracovití tvorové nasbírat
01:08:30 nektaru z milionu květin.
01:08:33 -Včely se opravdu nalétají. A vodoměrky zase naběhají.
01:08:37 -Po vodní hladině se pohybují po svých dlouhých štíhlých nohách
01:08:41 díky povrchovému napětí, ale jakmile byste kápli do vody
01:08:44 saponát, potopí se.
01:08:47 -To v našem případě nic takového dělat nemusíte,
01:08:50 protože my dva svá dlouhá a štíhlá těla pro vás potápíme rádi
01:08:54 a zcela dobrovolně.
01:08:57 -Hezký zbytek večera.
-A někdy příště na shledanou.
01:09:02 SKRYTÉ TITULKY: Simona Sedmihorská Česká televize, 2014
Velká show o fascinujících zákonech přírody. Přinášíme zábavný pohled do tajů a zajímavostí tohoto světa. Tentokrát se můžete těšit na Adelu Banášovou, Danu Morávkovou, Josefa Cardu a Jana Ondera. Seznámíme vás s ušlechtilým a velmi rychlým zvířetem, antilopou vranou. Dalším hostem budou včely, které mají naprosto unikátní vlastnosti a smysly. Podíváme se i do světa krásných krystalů a ve studiu vám ukážeme, proč dokáží vodoměrky chodit po hladině. Na té zůstaneme i v závěru, kdy se oba moderátoři promění ve vodní ptáky.