Zábavná show, kde největší hvězdou je příroda sama. Moderátoři Maroš Kramár a Vladimír Kořen vás provedou pořadem, u kterého se budete divit, žasnout a bavit. Účinkují: O. Havlík (En. dru), P. Cerha (Nasty), M. Markovič a J. Kovařík. Režie A. Rezek
00:00:15 Dnešními hosty jsou:
00:00:17 mistr v kickboxu EN.DRU ONDŘEJ HAVLÍK,
00:00:21 moderátor, kickboxer NASTYN PETR CERHA.
00:00:27 Moderátor JAN KOVAŘÍK.
00:00:31 A bavič a moderátor MILAN MARKOVIČ.
00:00:37 Prosím, přivítejte moderátora MAROŠE KRAMÁRA.
00:00:43 -Dobrý večer.
00:00:46 Dobrý večer, milé dámy, vážení pánové, vítejte
00:00:49 u dalšího pokračování zábavné show ZÁZRAKY PŘÍRODY.
00:00:54 V našem pořadu jsme už odhalovali nejrůznější tajemství,
00:00:57 která před námi příroda po léta zatajovala.
00:01:00 Na jednu závažnou otázku jsme ale zatím ještě nenarazili.
00:01:04 Mě by totiž zajímalo, podle jakého klíče příroda
00:01:07 rozděluje talent?
00:01:09 Někomu ho dá hodně, třeba... jako, jo?
00:01:12 Jiný ho zase dostane málo, třeba jako... nebudu, jo?
00:01:17 A jsou mezi námi i tací, kteří dosahují mnoha úspěchů
00:01:21 s jediným talentem.
00:01:22 Talentem zakrývat, že vlastně vůbec žádný talent nemají.
00:01:27 Je jich hodně, víte o nich, že jo?
00:01:29 Sám odpověď na tento problém určitě nenajdu, a tak se radši
00:01:33 zeptám našich čtyř mimořádně talentovaných hostů.
00:01:43 Dobrý večer, pánové, já vás zdravím, jsem rád,
00:01:46 že jste tady.
00:01:47 Kluci, vás bych asi měl představit společně,
00:01:50 protože vystupujete hodně spolu.
00:01:52 A čeho všeho jste teď mistři? Řekněte ty tituly, co jste dostali.
00:01:58 -My jsme v rámci Beatburger bandu byli mistři republiky v beatboxu.
00:02:02 -Vicemistři světa 2009.
-Tak. A potom jako každý zvlášť.
00:02:07 Já mám takovou mašinku, na které nahrávám veškeré vokály,
00:02:12 harmonie hlasem a veškeré nástroje hlasem, jmenuje se to looping
00:02:17 nebo smyčkování, a v tom jsem taky vicemistr světa.
00:02:20 -Já jsem rozuměl akorát některým předložkám.
00:02:23 -Mně to je jasný, oni do tohohle prskaj.
00:02:26 -To nám vždycky zakazovali.
00:02:29 -Vám to zakazovali, ale oni na tom udělali kariéru.
00:02:32 Kluci, když mluvíme o talentu, máte talentovaný pusy, držky?
00:02:37 Nebo jak se tomu říká? Huby?
00:02:39 -Já umím hodnotit jen talent mého kolegy.
00:02:42 Ten je velice talentovaný jak na pohyb, tak na zvuky,
00:02:45 tak na ústa...
00:02:48 Co se týká té umělecké části, tak to je fakt talent přírody.
00:02:52 -Můj tatínek vždycky říkal, že život bez talentu je potřeba
00:02:55 co nejrychleji ukončit. SMÍCH-To je hezký přísloví.
00:02:59 -Tak to jsem na sebevraždu.
00:03:02 -Já bych to neviděl až tak drasticky.
00:03:06 Ale mně se to říká lehce, protože toho talentu mám hodně.
00:03:09 Zaprvý mám výborný talent na to, přijet vždycky pozdě.
00:03:13 To vám může potvrdit kolega.
00:03:15 Zadruhý mám super talent na to, vypustit ze sebe vždycky věci,
00:03:19 o kterých už ve chvíli, kdy je říkám, tak vím,
00:03:22 že to bylo špatně.
00:03:24 -Pozor, měl takovou šňůru talentů.
00:03:27 To znamená, že si zamkl auto v ten samý okamžik,
00:03:29 kdy si zamkl byt, řekl mi, že nedělá tolik chyb, a vlezl
00:03:33 na toaletu dámy a tam zapomněl iPad.
00:03:36 To se občas stává.
-Když je toho talentu hodně!
00:03:44 Ale v čem spočívá ten váš talent, že do toho takhle bušíte?
00:03:48 Ukažte nám něco, já to neumím.
00:03:51 Já jsem se ptal jedné... Beatboxer se to jmenuje?
00:03:54 -Beatboxer, nebo se tomu taky říká Mouthdrummer - tlučhubec.
00:03:59 -Toho máme tady hodně v politice. Jo, takže takhle jim budem říkat?
00:04:05 -Tlučhubci.
-Jo, Mouthdrummer. Dobře.
00:04:09 Já jsem se ptal jedné beatboxerky, na co má ona talent, a říkala,
00:04:14 že je orálně zdatná.
-I tak se to dá říct.
00:04:18 -Takže vy jste orálně zdatní.
-Jsme orálně zdatní.
00:04:22 -Tak teď budeme mít hodně příznivců. Ukažte nám to.
00:04:38 Dobrý, ne?
00:04:41 Nad Tatrou sa blýska hromy, divo bijú,
00:04:44 Nad Tatrou sa blýska hromy, divo bijú... Dobrý, stačí.
00:04:57 Já myslím, že tady nemůžeme pochybovat o talentu, kluci.
00:05:01 Honzíku, ty seš teda Jan.
-Mně říkávali Jeníčku.-Jeníčku.
00:05:05 -Ale je to dost divný, když máte 190 cm na výšku
00:05:08 a něco přes 100 na váhu.
-Ty už ses takhle narodil?
00:05:11 -Člověče, to ne.-Když jsi byl malej, tak ti říkali Jeníčku?
00:05:15 -Ale rychle jsem se dostal do kategorie přes cent.
00:05:18 To znáš - docent a přes cent, tak já jsem přes cent už dlouho.
00:05:22 A pokud tady kluci mluvili o tom tlučhubectví,
00:05:25 tak já jsem si uvědomil, že to je zřejmě můj talent,
00:05:28 který jsem nerozvinul, protože jsem nezabral dost
00:05:31 ve 3. třídě - tam se to láme, co z člověka bude.
00:05:34 Já jsem se místo toho ve 3. třídě omylem ocitl v Čs. rozhlasu Plzeň
00:05:38 jako malý reportér.
00:05:40 Dostal jsem 16kg magnetofon, když jsem vážil 24 kg, v tu dobu,
00:05:44 a začal jsem svoji profesionální moderátorskou dráhu.
00:05:47 -Myšáku...-Milane.
-Myšáku ne, to jsem se splet.
00:05:50 -Ale můžeš mi říkat Minďo, abych zapad. -Miňdo...
00:06:01 Minďo, ako seš na tom ty s talentom? Abys mi rozumel.
00:06:08 -Konečne, áno.
00:06:10 Já si myslím, že talent zaťažuje.
-Já si myslím, že talent zatěžuje.
00:06:19 -Len to prelož. Já hovorím, talent mám, ale nehovorím o tom.
00:06:25 -Správně. Já myslím, že talent jsme probrali, a teď přichází
00:06:29 multitalent dnešního večera, který nám řekne 1. téma.
00:06:33 Dámy a pánové, Vladimír Kořen!
-Dobrý večer.
00:06:40 Dobrý večer. -Ahoj!
-Ahoj, Maroši.
00:06:43 Nemohl jsi vybrat lepší námět pro úvodní rozhovor,
00:06:46 protože mimořádně talentovaní jsou i tvorové,
00:06:50 kterým bude patřit naše první soutěžní otázka.
00:06:53 Společně se podíváme do světa goril.
00:06:55 -No jo, takovej King Kong, to byl talentovanej herec, co?
00:06:59 Nejeden kolega by mohl závidět.
00:07:02 -Máš na mysli někoho konkrétního?
-Ani ne. Ne.
00:07:06 Ty bys mohl být třeba takovej šikovnej lidoop.
00:07:08 Ten film "Hop, a je tady lidoop".
00:07:11 -Dík, Maroši, jsi opravdový kamarád.
00:07:14 V minulosti se v lidské fantazii stala gorila ztělesněním
00:07:18 nejdivočejšího a nejděsivějšího zvířete. Tento mýtus vyvrcholil
00:07:21 v roce 1933 právě natočením King Konga.
00:07:25 A přitom jde o mírumilovná zvířata, která jsou velmi plachá.
00:07:30 Živí se rostlinkami, kůrou stromů...
00:07:33 -Kořeny třeba taky, že jo.
00:07:36 A Vladimír ví, o čem mluví, protože on se byl za nimi podívat.
00:07:40 A my se tam podíváme taky.
00:07:49 -Gorila je největší žijící primát.
00:07:51 Vzrostlý samec může na výšku měřit až 2 metry.
00:07:54 A může mít také stejný obvod hrudníku.
00:08:01 Gorily žijí v rodinných tlupách čítajících většinou 2 - 30 jedinců.
00:08:05 Skupinu vede dospělý stříbrohřbetý samec, chráni ji,
00:08:10 dohlíží na pořádek a řeší spory mezi podřízenými členy.
00:08:14 Jmenuje se tak podle šedavé barvy spodní části hřbetu.
00:08:23 Pokud je ve skupině víc samců, samice rozhoduje o tom,
00:08:26 kdo bude jejím partnerem.
00:08:28 Občas přitom samice můžou dát přednost jinému,
00:08:31 než tomu hlavnímu, který se s nimi pak páří za zády vůdce.
00:08:37 Můžou k tomu mít ten důvod, že chtějí přesvědčit ostatní samce,
00:08:41 že můžou být otci jejich mláďat.
00:08:44 Samci pak mláďata chrání a nesnaží se je odstranit z cesty.
00:08:50 Pokud se totiž tlupa rozpadne, nový vůdce pozabíjí všechna
00:08:54 mláďata, která ještě matky kojí. Důvod je jednoduchý.
00:08:57 Samice je připravena k páření jen jednou za 4 roky.
00:09:01 A jinak se stará o potomka.
00:09:04 Nový vůdce se tedy snaží samice potomků zbavit.
00:09:07 Chce, aby rychle zabřezly s ním, zplodily jeho potomky
00:09:11 a neztrácely čas péčí o potomky jeho předchůdce,
00:09:14 kteří jsou pro něj geneticky bezcenní.
00:09:26 Jinak jsou gorily velmi mírumilovní a citliví tvorové.
00:09:30 Svoji náklonnost si dávají najevo mj. i vzájemným probíráním srsti.
00:09:36 Do očí se jim však nedívejte, to je pro ně výzva k boji.
00:09:51 Takže otázka první zní, pánové, dávejte pozor:
00:10:10 Máte 10 vteřin. Časomíra běží.
00:10:21 A my se podíváme, co jste volili:
00:10:28 Honzíku, Jeníku, céčko:
00:10:32 Skoro všechny mají krevní skupinu B, proč si to myslíš?
00:10:36 -Mně všechny ty další možnosti připadaly, že jsou pravdivé.
00:10:40 Že pijí vodu, o tom asi nepochybujeme.
00:10:42 A jestli Vladimír správně říkal, že ta samice pečuje o mládě 4 roky,
00:10:47 tak já nevěřím tomu, že roste dvakrát rychleji
00:10:50 než lidské dítě. Mně to přijde nepravděpodobné.
00:10:53 -Já vím, co je pravda o goriálách, že si svůj jídelníček obohacují
00:10:58 třeba hlínou, dokonce svým trusem, ale co není pravda o gorilách,
00:11:02 to ví Vladimír.
00:11:05 -Správně bylo za A - gorily vodu nepijí, svůj pitní režim zajišťují
00:11:10 žvýkáním listů stromů z okolí.
00:11:12 Gorilí mládě roste dvakrát rychleji a podobně jako dítě se učí
00:11:16 od maminky nejrůznější dovednosti a znalosti.
00:11:20 V roce a půl už zná všechny jedlé stromy, jako dospělá gorila,
00:11:25 a dokázalo by se bez problémů samo uživit.
00:11:29 Maminka ho ale kojí do svého dalšího porodu,
00:11:32 tedy do věku nějakých 3 - 4 roků.
00:11:36 Stejně jako lidský novorozenec nedokáže zpočátku ani gorilí mládě
00:11:39 udržet svoji hlavičku vzpřímeně.
00:11:42 Matka mu musí pomáhat, při kojení mu hlavičku drží.
00:11:45 Pak to jde ale rychle.
00:11:47 Ve věku 3 - 5 týdnů se prořezávají první mléčné zuby a malá gorila
00:11:52 začíná lézt. Ve věku 5 - 6 měsíců už dokáže šplhat po stromech.
00:11:59 Ve věku 8 měsíců už dokáže bez problémů vzpřímeně chodit.
00:12:05 V pražské ZOO chovají gorily nížinné přesně 50 let.
00:12:09 ZOO tehdy pořizovala nové přírůstky prostřednictvím specializovaných
00:12:13 obchodníků, a tak se mohlo snadno stát, že očekávaná zásilka
00:12:18 obsahovala nemalé překvapení.
00:12:21 A přesně to se stalo v r. 1963, kdy zaměstnanci ZOO přijeli
00:12:26 na nádraží pro bedny, které dorazily z Holandska.
00:12:30 Očekávali především ptáky a běžné druhy opic,
00:12:33 v jedné z beden na ně kulil oči bezmála dvouletý sameček
00:12:38 právě gorily nížinné. Dostal jméno Titan.
00:12:42 Stal se základem zdejšího úspěšného chovu.
00:12:49 -Tak, pánové...
00:12:53 Pravidla říkají, že bychom se měli teď podívat na body,
00:12:57 takže se na to podíváme.
00:13:01 Takhle to vypadá, když jste úplně blbí.
00:13:03 -Nám to nevadí.-Ne, promiňte, to byla těžká otázka.
00:13:07 Já to taky nevěděl, ale teď už to víme, že gorily nepijí vodu.
00:13:11 Dozvěděli jsme se o gorilách, jak rostou, ale jací jste byli vy,
00:13:15 když jste byli děti?
00:13:17 -Já jsem byl vždycky průměrnej.
00:13:19 Kamkoli jsem přišel, tak jsem byl průměrnej žák
00:13:22 co se týká známek, nadprůměrnej v poznámkách, protože jsem měl
00:13:26 roupy, říkala babička.
00:13:28 Potom jsem se dozvěděl, že to jsou červíky v zadku.
00:13:31 -Jo, to jsou.
00:13:32 -Vy jste to měl taky?
-Já jsem to slyšel vyprávět.
00:13:35 -Odmala jsem se věnoval hokeji, kam mě rodiče nasadili,
00:13:39 takže vznikala taková témata, jako je Superman, pak hodinář,
00:13:44 jak se při těch hodinách různě usíná, protože ten člověk
00:13:48 je absolutně vyčerpanej.
00:13:50 Takže jsem byl tělesně zničenej, ale to mi zase dalo
00:13:52 jinej režim do života.
00:13:54 -Ty nemluvíš podle mě, promiň, protože už si na dětství
00:13:57 nevzpomínáš moc.
-Ale ano. Pozor, o škole byla řeč!
00:14:00 A ve škole jsem strávil, nevím, možná nějakých 30 let.
00:14:04 Ne, že bych propadal, ale k té základní, střední, vysoké,
00:14:09 ještě mi to nestačilo, tak jsem se stal učitelem.
00:14:13 -To já vím.
00:14:15 -Ne, žádný Komenský, pozor!
00:14:17 To byl učitel národov, já jsem učitel náhodou.
00:14:21 Ale prostě já se všude vyskytuji omylem.
00:14:25 A pravdu má Maroš, když toho je hodně,
00:14:28 tak na co si z toho vzpomenete?
00:14:31 Já si vzpomínám na jeden trapas, kdyby tě tohle potěšilo,
00:14:36 že když jsem začínal učit v Gajaroch na západním Slovensku,
00:14:41 to už je skoro vaše...
00:14:43 Hlava plná Makarenka, nebo co to tam bylo?
00:14:47 Když jsem odcházel z třídy po hodině, tak jsem zaklepal.
00:14:52 A potom jsem hned, okamžitě, po 2 minutách jsem si to uvědomil
00:14:57 a vstoupil jsem na chodbu.
00:15:03 -Tys byl vtipný učitel, tam jsi pochopil,
00:15:06 že bys mohl dělat to, co děláš.
-Pozor, tam zase náhodou...
00:15:10 -Oni se ti smáli, tak sis říkal, ty vole, toho musím využít.
00:15:12 -Je to nejnáročnější publikum.
00:15:14 To by sis měl zkusit moderovat, kamaráde, abys zjistil,
00:15:17 že tvoje místo je jinde.
00:15:22 -Já jsem měl na ZŠ pedagoga, který učil brannou výchovu.
00:15:26 To se dneska už naštěstí neučí.
00:15:28 To je takovej ten obor, jak se nosily ty pytlíky,
00:15:31 plynový masky a toto. Tak on učil brannou výchovu.
00:15:33 A ten nás zaujal naprosto geniálně, Maroši, to jsem si vzpomněl,
00:15:36 když ses ptal Milana, ten vždycky vzbudil zájem
00:15:39 jednoduchým způsobem.
00:15:41 On, jak měl natrénovanej vrh granátem, tak měl velkej svazek
00:15:44 klíčů, spolehlivě trefoval v poslední lavici od katedry.
00:15:48 Normálně něco psal a říkal: "Mlčte tam. Mlčte, říkám!"
00:15:52 A pak to levou rukou bral, takhle to letělo, a vůbec neřešil
00:15:56 nějaký zranění, stížnosti rodičů, nebo tak, protože jsme chodili
00:16:01 domů s monokly. Tenhle pan učitel byl hodně vostrej.
00:16:05 A pak jsem měl hrozně vostrou chemikářku, která říkala:
00:16:08 Kovaříku, já ti tu jedničku můžu dát, abych ti nezkazila
00:16:12 to vysvědčení, ale tady si klekneš a budeš přísahat, opakuj po mně:
00:16:17 "Já, Honza Kovařík, přísahám, že nikdy v životě se nebudu živit
00:16:21 chemií, ani ničím, co s ní vzdáleně souvisí,
00:16:25 k tomu mi dopomáhej Bůh."
00:16:35 -Když mluvíš o tý chemii, tak já ti dám zapravdu,
00:16:38 podpořím tě v tom, já jsem měl z chemie čtyřky.
00:16:42 To byl jedinej předmět, z kterého jsem je měl.
00:16:45 A můj táta vždycky říkal, protože z toho měl taky čtyřky,
00:16:49 tak říkal: Opovaž se přinést z chemie něco lepšího než trojku!"
00:16:52 Já jsem vždycky musel mít špatnou známku.
00:16:54 A vlastně se mi to dařilo a bylo to hrozně jednoduchý.
00:16:57 Ale chemikářka mě takhle neholila, jako tebe tvoje chemikářka,
00:17:01 ale holila mě angličtinářka. Tak mi vždycky říkala:
00:17:04 "Havlíku, já vás chytím za to prdítko a vyhodím z vokna."
00:17:08 Ona mě měla za takovýho drobnýho chlapečka
00:17:11 a vždycky říkala: "Já, když vás vidím mezi těma primánama, Havlíku,
00:17:16 to vaše prdítko, jak se tam třepetá mezi nima, vy jste o 5 let starší,
00:17:20 ale vy tam tak zapadnete."
00:17:22 A jednou si pamatuju, že jsem měl novýho discmana
00:17:25 a polil jsem si ho před hodinou vodou. A teď ona přišla,
00:17:29 podívala se na mě a říkala: "Havlíku, co tam zas děláte?"
00:17:33 Já říkám: "Já jsem si polil discmana vodou, tak to čistím,
00:17:37 abych si neporušil ten elektronickej kontakt."
00:17:40 A ona: "Havlíku, vy se mnou budete mít takovej kontakt!"
00:17:49 -Dobrý. Kluci, jsem rád, že jste vzpomínali chemii,
00:17:52 protože nás čeká jeden velice zajímavej pokus z chemie.
00:17:56 Ale předtím si vás ještě vyzkouším z fyziky.
00:17:59 Takže, dávejte pozor, otázka zní:
00:18:13 A vy máte 10 vteřin na to, abyste zodpověděli
00:18:16 tuhle velice těžkou otázku.
00:18:21 Pozor, končí časomíra, teď! A podíváme se, co jste volili:
00:18:29 Hm, zase tady máme tři stejný, zas ty béčko.
00:18:32 -Já mám jinou žárovku doma.
-Ty máš jinou žárovku.
00:18:36 -To je klasická.
00:18:38 -Klasická, 38 % jsi volil. Ty to víš, nebo sis tipnul?
00:18:42 -No, já jsem žárovky studoval.
00:18:45 Tak tipnul jsem to, vlastně nemám žádnej důvod.
00:18:49 Já jenom vím, že jsme jednou točili nějakou znělku a měli tam
00:18:53 ty světlomety za zádama, takže takhle teplo mi v životě nebylo.
00:18:57 Ale vlastně teď mi dochází, že to nebyla klasická žárovka.
00:19:01 -Přesto to má jednu pozitivní věc, že z Nastyho odpovědi můžeme
00:19:05 vydedukovat, že poprvé neopisoval.
00:19:08 -To je pravda, na teplo jsme se neptali, my jsme se ptali,
00:19:11 kolik toho světla dělá. Tys dal, Milánku, céčko, tj. 8 %.
00:19:19 -Céčko, já mám strašně malou dvacítku žárovku,
00:19:22 tak tam je toho světla minimálně.
-Ty si svítíš doma očima?-Odrazem.
00:19:34 -Jeníku, tys dal taky céčko.
00:19:36 -Já jsem dal 8%, protože klasická žárovka je ve své podstatě věc
00:19:40 zařízená na topení, to pochopili už ti chytráci,
00:19:43 co obcházejí to nařízení EU.
00:19:46 Tak už neprodávají klasické žárovky, ale prodávají
00:19:49 topné kouly! To jste doufám někde zaznamenali.
00:19:52 Kdybys chtěl klasickou žárovku, najdi si na internetu topné koule.
00:19:57 To jsou klasické žárovky.
-Ty jsou ale 10krát dražší.
00:20:00 -Ano, desetkrát dražší, úplně stejná.
00:20:02 -Ale proto, že ona svítí i topí.
00:20:04 -Ano, ona i svítí a topí. To je dva v jednom.
00:20:07 -Já jsem na to šel jednoduchou dedukcí - když chytneš tu žárovku
00:20:11 a zároveň se do ní díváš, tak 10 - 13krát tě víc bolí ruka
00:20:15 než oči. Z toho jsem vydedukoval, že toho tepla je fakt víc
00:20:19 než toho světla.
-Správně, správně.
00:20:23 Kluci, víte, kdo tady ve studiu teď zná správnou odpověď?
00:20:27 Je to samozřejmě Vladimír.
00:20:30 -Umělé zdroje světla okolo sebe bereme jako samozřejmost,
00:20:34 ale přitom první žárovka byla rozsvícena teprve
00:20:36 21. října 1879. A svítila pouhých 40 hodin.
00:20:40 Prvním cíleně vytvářeným světlem ve tmě byl velmi dlouho oheň.
00:20:46 A tím je v podobě svíček, plynových lamp nebo petrolejek dodnes.
00:20:51 Toto jsou ale zdroje světla s velmi malou účinností.
00:20:55 Např. klasická žárovka přemění 92 % energie na teplo,
00:21:00 jenom 8 % na světlo. Změnilo se to.
00:21:03 Ve 2. polovině 20. století totiž došlo k objevu chemiluminiscence.
00:21:09 Za použití chemické sloučeniny, která má dlouhý název,
00:21:13 ale jednoduchou zkratku - DNPO.
00:21:17 Tahle látka má účinnost kolem 80 %, což odpovídá moderním
00:21:21 LED svítidlům. A máme ji v téhle baňce.
00:21:26 Zároveň je tam fluorescenční barvivo ve vhodném rozpouštědle.
00:21:30 A v téhle baňce máme peroxid vodíku.
00:21:33 To je startér zázračné chemické reakce.
00:21:36 A podívejte, co to dokáže.
00:21:46 DNPO můžeme smíchat s různými fluorescenčními barvivy
00:21:50 a dokážeme tak různé zajímavé barevné světelné efekty.
00:21:54 Jako v tomto případě.
00:22:09 A zázračná chemie ještě nekončí.
00:22:11 Protože všechny tyto sloučeniny se nemísí s vodou, tak si můžeme
00:22:15 ukázat efekt světélkujících kapek.
00:22:22 Tak, tady to máme modré...
00:22:24 Teď se dívejte na další zázračné kouzlo.
00:22:39 Takhle vydrží DNPO svítit plných 24 hodin.
00:22:44 A vy víte, že správná odpověď byla za C.
00:22:49 -Hezky to svítí, krásný.
00:22:51 Já nevím, co by se stalo, kdyby to člověk vypil?
00:22:54 -Tak by viděl i v noci, protože kdyby močil, tak...
00:22:57 -To by byl hezký příklad do nějaký pohádky,
00:23:00 třeba o Jeníčkovi a Mařence.
-Krásnej příklad.
00:23:03 -Mařenko, já nevidím.
00:23:04 Tak vypij tohle, Jeníčku, hezky čurej a budeš vidět."
00:23:08 -Ale my se teď podíváme na body, protože konečně budeme moct
00:23:11 někomu přidělit body.
-Někomu. -Ano, někomu.
00:23:14 Nasty, máš pravdu, ty máš nulu, takže se snaž.
00:23:19 -Díky, budu se odteď snažit.
-A vy ostatní jste zatím jedničky.
00:23:23 My jdeme dál. Je to pořad o přírodě, o zvířátkách,
00:23:26 takže mě by zajímalo, vy kluci děláte Na stojáka.
00:23:29 Vím, že jste tam dělali výstup s tím lachtanem. Jak se jmenoval?
00:23:35 -Piškůtek. -Jo, Piškůtek.
00:23:38 Jak vás to napadlo? Chodíte do ZOO? Nebo proč lachtan?
00:23:41 -Tak my jsme chtěli dělat zvíře už od začátku.
00:23:44 První nápad jsem byl já jako orangután,
00:23:47 protože jak jsem 18 let hrál hokej, tak se mi udělala lordóza.
00:23:52 Já vám to jenom ukážu. Tím jsem disponoval hodně.
00:23:55 To byl první nápad, že jsem měl chodit, měl mi házet banány
00:23:59 a já bych dělal: "Hu hu."
00:24:01 -A pak jsme zjistili, že Nastyho pozadí
00:24:04 není na tu scénku dost vystrčený.
-Což mě dost zklamalo teda. -Aha.
00:24:09 -No, takže jsme zvolili jinou scénku. Začali jsme koketovat
00:24:12 s myšlenkou, protože jsme se dívali na televizi, tehdy zrovna dávali
00:24:17 "Zachraňte Willyho", tak že bychom udělali drezúru kosatky.
00:24:21 -Kde vlastně on by mluvil toho chlapečka...
00:24:23 -My už jsme měli dialogy, že ti přinese: "Willy!"
00:24:27 My už jsme je udělali podle toho českýho dabéra:
00:24:30 "Willy! Willy, dones jsem ti čerstvý rybičky, dáš si?"
00:24:34 -A já bych odpovídal jako ta kosatka.
00:24:38 -"Taky tě mám rád, Willy. Seš nejlepší velryba na světě.
00:24:43 To je jasný." A jenom problém byl v tom...
00:24:49 Pak jsme si jako uvědomili, že lidi to vnímali jako monolog.
00:24:53 Oni nerozuměli tý velrybě.
-Aha. -Oni nevěděli, co říká.
00:24:58 -Přitom jsme měli tak dobrou artikulaci!-Pro nás to je dialog.
00:25:03 Tak jsme si řekli, pojďme ještě jinam.
00:25:05 Ale nakonec jsme zašli tam, kde taky nerozuměj tomu lachtanovi,
00:25:09 ale aspoň nesežere tolik ryb.
00:25:12 On tam ten lachtan potom spotřebuje tak 2 kg za vystoupení.
00:25:16 -Piškůtku, pojď. Pojď, pojď.
00:25:18 Tak, přátelé, tohle je lachtan kalifornský. 3,5 - 5 kg sní za den.
00:25:24 Taková levná spotřeba, něco jako ta žárovka.
00:25:27 Udělej hodnýho žraloka.
00:25:31 Ukaž, jak plaveš.
00:25:36 -Takhle. A vlastně jsme vymejšleli ten pohyb.-Počkej!
00:25:40 -Mně vypad port, víš.
-Klauníku, portík do kapsičky.
00:25:44 -Kluci, já myslím, že vy budete takoví stálí hosté tohoto pořadu,
00:25:48 protože nebudeme sem tahat a mučit zvířátka,
00:25:51 že byste nám je zahráli. Umíte ještě nějaký zvířátko?
00:25:55 -Nasty dává výbornou slípku. Mohl bys ji, prosím tě, ukázat.
00:25:59 On, když mu hodíte na zemi nějaký zrní, tak se dívejte,
00:26:03 co to udělá.
-To taky vzniklo úplně spontánně.
00:26:06 -Na, puťa puťa. Na, puťa puťa.
00:26:08 KDÁKÁ
00:26:11 -Výborně.
00:26:16 -Ono to není o tom, že by to bylo výborný,
00:26:20 ale on to Ondra miluje, protože si při tom dávám
00:26:23 hlavou do země, takže kamkoli přijdem, on řekne: Udělej slípku!
00:26:28 A vyndá něco a hodí to přede mě.
-A on si dá přes hubu.
00:26:31 -Já si tam dám dvě tečky do čela a Ondra je spokojenej.
00:26:36 -Vy, pánové, asi neděláte lachtany ani jiná zvířata,
00:26:39 vy jste takoví seriózní moderátoři.
00:26:42 -Já dělám výhradně koně.
-Koně? Ukaž.
00:26:45 -Koně. To milujou všechny moje děti.
00:26:48 -To je dobrý. To chce detail, prosím vás.
00:26:54 -Jinak zvířata nedělám.
00:26:56 Sem tam ze sebe udělám vola, jako každej v tý naší profesi.
00:27:00 Když je moderátor v situaci, že na něj režisér huláká do ucha,
00:27:05 už tečeš 6,5 minuty, už ta pokuta stojí 680 tisíc!
00:27:12 -Já s tím ouškem vůbec neumím dělat. Já jsem to jednou zkusil.
00:27:16 Ten režisér do toho řekl: Maroši. Já jsem se vždycky otočil.
00:27:20 Tam nikdo nebyl.
00:27:21 -To není špatná věc, když to máš a funguje to korektně.
00:27:25 Hloupý je, oni mají v režii to tlačítko, kdy na tebe mluvěj,
00:27:29 a když domluvěj, tak to musej zase zmáčknout.
00:27:32 Já jsem jednou vysílal hodinu a půl show, kde v první desetiminutovce
00:27:35 to režisér zamáčkl, něco mi řek, ale nechal to bejt.
00:27:39 A ty mluvíš s tím hostem a říkáš:
00:27:41 "Cenu za 10. místo přichází předat..."
00:27:43 A teď se v tom uchu ozve: "Zaber ji trochu víc zprava."
00:27:47 "Přichází předat úspěšná pěvkyně...." "Dělej detail."
00:27:51 -Ježiš, ta vypadá!
-A teď právě.
00:27:54 -Oni ji snad zapomněli nalíčit.
00:27:57 -To jsou ještě decentní hlášky, ale pak tam přijdou hlášky,
00:28:00 z kterejch se začneš rosit a...
00:28:02 -Tam je nejhorší, že se vám to potom zaplete do tý mluvy.
00:28:05 -Mě jednou takhle řekli: "Přestřihněte na dvojku."
00:28:08 Já říkám: "Co byste si přáli, přestřihněte na dvojku.
00:28:11 Ne, teda, co byste si přáli?
00:28:13 Ona řekne, kam mám přestřihávat? A teď je tam to nedorozumění.
00:28:17 -To je skoro ponižující, že se moderátor takhle stává
00:28:20 nesvéprávný, hračkou v rukách režiséra.
00:28:23 -Hlásná trouba.
-Hlásnej trouba.
00:28:26 -Tohle já mám např. v autě, když mi navigace říká,
00:28:30 kam mám jet, ale já nevím proč?
00:28:33 Teda vím, ona mě tam přinejlepším dovede, kam chci, ale já nevím,
00:28:37 jak je to možné?
00:28:39 -A ještě jakým způsobem: Zahněte vpravo. Jeďte rovně.
00:28:43 Kdyby aspoň, prosím, odbočte vpravo.
00:28:46 -Mě to tak ponižuje!
-Nebo: Buďte tak hodnej.
00:28:49 -Já se přiznám, já vůbec nevím, jak jsem žil bez toho.
00:28:52 Já netrefím nikam. A když to nefunguje...
00:28:55 -Já to používám i v bytě.
-No, no. SMÍCH, POTLESK
00:29:03 Toaleta! Ale když se splete a ty to uděláš v kuchyni.
00:29:07 -Toaleta vlevo, vlevo! Pozdě.
-Pozor, kuchyň.
00:29:12 -Na druhou stranu, jestli vás to už nudí,
00:29:15 tak teď už jsou varianty, že si můžete koupit navigaci
00:29:18 s určitým hlasem.
00:29:19 Můj kamarád v Německu měl nějakýho křesťanskýho kněze, který mu říkal:
00:29:24 "Ve jménu Boha, odbočte vpravo," atd. V Čechách zase je P. Liška.
00:29:29 Tam je zase: "Na prvním objezdu jeďte druhou odbočku vpravo."
00:29:34 A vlastně jede to tímhle způsobem, takže ono se to dá zpestřit.
00:29:39 -Horší je, když vás to postaví před zeď a řekne,
00:29:43 abych pokračoval 4 km rovně.
00:29:53 -Říkali vám někdy, když jste byli malí,
00:29:55 ty seš jak zpomalenej film?
-Mně to říkají ještě dnes.
00:29:59 -Mně říkali, že jsem jak přetočená kazeta.
00:30:02 -Dnešní svět je opravdu hrozně rychlej,
00:30:04 ale když si ho zpomalíme, tak je to nádherný,
00:30:07 něco opravdu zázračnýho. Pojďte se na to podívat.
00:34:03 Hezké, ne?
00:34:07 Moc hezké. A teď bude otázka, pánové.
00:34:23 Co myslíte? Zkuste si tipnout. Časomíra běží...
00:34:31 Stihli jste to? En.dru, stihl jsi to?
00:34:33 -Je to tam.
-Jo? Tak se podíváme.
00:34:37 -Já zůstávám furt u toho béčka.
-Hele, hele.
00:34:40 -Máme tady všechny tipy.
-En.dru A - 100krát. To sis tipnul?
00:34:44 -Je to A, nebo B, přiznám se, že jsem napůl cesty. Ale ten pes.
00:34:49 Ten pes mě přesvědčil o tom...
00:34:51 Představoval jsem si, jak by to dlouho trvalo v reálném čase.
00:34:56 Já si myslím, že to bylo stokrát pomalejší.
00:34:59 -Jste dvojka, tys dal béčko, tak je to mezi A a B, máte oba tipy.
00:35:03 -Já si pamatuji, že se dělaly foťáky, který zpomalovaly.
00:35:07 Já jsem dělal dřív v takovým střihacím studiu na počítači
00:35:10 a ty foťáky, který zpomalovaly víc než 200krát, byly o dost dražší.
00:35:15 A proto jsem je neměl, tak jsem aspoň zvolil béčko,
00:35:17 abych se cítil, jako že už ho mám.
00:35:20 -Dobře, Jane, tys dal áčko taky...?
00:35:23 -Já úplně nevím, proč jsem dal A.
00:35:25 Mně se zdá, že tisíckrát pomalejší by to bylo ještě mnohem pomalejší,
00:35:30 ale nedokážu se opřít o nic.
00:35:32 Až na to, že se mi to všechno hrozně líbilo.-A Milan céčko.
00:35:36 -Tak já jsem v tomhle velkorysý. To zaprvé.
00:35:38 A jednak jsem tak tušil, že 10 000krát nedá nikdo.
00:35:42 A mně toho čísla bylo líto.
00:35:45 -Tak správnou odpověď zase ví Vladimír, protože je nejrychlejší,
00:35:49 a teď ho předběhnu! Je to 1000krát.
00:35:53 FANFÁRA
00:35:55 -Správně, budeme přidělovat body.
00:35:59 No konečně, je to vyrovnaný.
-Dobrý. -Nasty, perfektní.
00:36:03 Kluci, ale vy byste uměli takhle zpomaleně nebo zrychleně něco?
00:36:14 -Tak co, jak je?
00:36:17 -Nazdar.
00:36:20 Já jsem včera byl na chatě...
00:36:28 a bylo to neuvěřitelný...
00:36:34 -Počkéééj.
00:36:38 Jaký bylo počasí...
00:36:44 -Tak nějak takhle.
00:36:49 A potom zrychlený...
00:36:53 -A teď zrychlený.
00:36:55 -To nebylo zpomalené, to bylo nesvéprávné.
00:36:59 -Zrychlení, tak to je rychlovka, to by zas vypadalo takhle:
00:37:15 -Bravo!
00:37:22 Dobře, pánové, a teď se přesuneme do vod technických.
00:37:25 Následuje pokus, kterému tedy vůbec nerozumím, ani nechci rozumět,
00:37:29 od toho tady taky nejsem.
00:37:31 Takže, pojďme, dáme si další otázku, pánové:
00:37:40 To jsem rád, že jsem to řekl.
00:37:41 -Já jsem přísahal, že nebudu dělat chemii.
00:37:53 -Co není pravda o hexafluoridu síry? Co není pravda, pozor!
00:38:02 Já doufám, že jste to stihli, kluci, podíváme,
00:38:05 jestli jste tipovali, nebo jestli jste to věděli:
00:38:11 -My jsme se rozdělili na tým A a tým B.
00:38:14 -Je těžší než vzduch, proč?
00:38:16 -Tak jak jsem to naposledy vážil, tak to takhle vyšlo.
00:38:20 -A vážil jsi hexafluorid?
-No jasně.-Bezpečně, jo?
00:38:23 -Já jsem převažoval úplně všechno.
-Před tejdnem jsme to dělali.
00:38:27 -Ani ne.-Před tejdnem jsme si ho vážili a vyšlo nám to takhle.
00:38:31 -Jo? No, dobře. -Takže jestli máte jinou odpověď, tak ji máte špatně.
00:38:35 Protože my to máme zvážený.
-Já ne.
00:38:38 Jestli to je špatná odpověď, tak to má Vladimír špatně.
00:38:41 Pojďme se na to podívat.
00:38:43 -Hexafluorid síry je bezbarvý plyn, bez zápachu, je 6krát těžší
00:38:47 než vzduch a na rozdíl od ostatních fluoridů síry
00:38:50 není jedovatý.
00:38:51 Proto se používá při různých fyzikálních pokusech.
00:38:54 Ročně se ho vyrobí asi 8000 tun, přibližně 70 % se využije
00:38:59 v elektrotechnickém průmyslu jako izolant nebo na plynnou výplň
00:39:03 izolačních skel do oken.
00:39:05 Dá se s ním užít zábava, např. při jeho vdechnutí.
00:39:13 HLUBOKÝ HLAS
00:39:14 Tenhle kouzelný plyn se dá využít i k dalším efektním pokusům.
00:39:19 Tady máme akvárium se vzduchem. Nafoukám do něj bublinky...
00:39:24 A nic, dopadnou na dno. Teď přidám hexafluorid síry.
00:39:38 Archimedův zákon neplatí jenom pro kapaliny, ale i pro plyny.
00:39:42 Co to udělá s bublinkami? Tipnete si?
00:39:51 Jak vidíte, bublinky plavou jako lodičky po hladině.
00:39:57 Podobný pokus si můžete vyzkoušet i vy doma.
00:40:00 Stačí smíchat jedlou sodu...
00:40:07 s octem...
00:40:10 Jednoduše si tak vyrobíte oxid uhličitý.
00:40:15 A protože oxid uhličitý je také těžší než vzduch,
00:40:19 tak bublinky samozřejmě unese.
00:40:32 Na dno neklesnou. Správná odpověď byla C.
00:40:41 -Tak, pánové, je mi to líto, my se podíváme na tabulku,
00:40:45 ale přidělovat body asi nebudeme, protože správně bylo za C.
00:40:50 Ale jste všichni jedničky. Zatím.
-No, to asi tak zůstane.
00:40:54 -A stejní blbci.
00:40:55 -Chemie vám doopravdy moc nejde, tak půjdem trošku do techniky.
00:40:59 Jste technicky zdatní? Já vám dám nesoutěžní otázku:
00:41:03 V čem byste si neporadili? Zase je tam zápor.
00:41:06 Co byste nebyli schopní technicky udělat?
00:41:10 A) Vyměnit žárovku, B) vyměnit kolo u auta,
00:41:14 C) vyměnit partnerku?
00:41:18 -Jak jsi to, Maroši, zadal, ty 3 úkoly, tak postupně
00:41:21 jsem si říkal - žárovku, to dám, kolo, to dám, partnerku,
00:41:25 to mám taky za sebou, tak jsem asi zdatnej nejspíš.
00:41:28 -Kluci, vy jste jak schopní technicky?
00:41:31 -No, já jsem až dodneška byl přesvědčenej, že jsem absolutní
00:41:35 technický antitalent, ale potom, co jsi řek ty 3 otázky,
00:41:38 zjistil jsem, že všechny bych nějakým způsobem dokázal
00:41:42 dřív či později.
00:41:44 I když tím samozřejmě nechci říct, že se s tebou, Vendulko,
00:41:47 budu rozcházet. Buď v pohodě, zatím to neplánuju.
00:41:50 -Já si pamatuju, protože Ondra...
00:41:52 -Tak dopověz to. Pojďme si skákat do řeči.
00:41:55 -Já jsem nevěděl, že není konec, ale chtěl jsem jenom říct,
00:41:59 že vlastně Ondrova vize je, že by chtěl bydlet v chatičce
00:42:03 v Ústí nad Labem, pracovat jen tak občas, a pravda je...
00:42:07 -To je moje vize? To koukám.
00:42:10 -že u mě teď bydlí asi tak 20 dní z měsíce, bydlí v Praze
00:42:14 a pracuje hlavně v Praze. A to každej den.
00:42:17 -Ono je to malinko jinak.
00:42:18 Když to všechno trošku vylouhujete...
00:42:20 -Pozor, jdeme vlastně na začátek, jestli je to technickej typ,
00:42:24 tak tam jsem se setkal poprvý s tím, když jsem mu ukazoval
00:42:26 můj gauč, kde měl spát, a že si ho má sám rozložit,
00:42:29 tak tam je jedinej moment, že to zatáhnete, uděláte hup
00:42:33 a je z toho to letiště.
00:42:34 Tak jsem mu řekl, tady si to povytáhni, já si vyčistím zuby.
00:42:38 Přijdu zpátky, teď vidím, jak on nad tím bloumá.
00:42:41 Říkám, za chvíli jsem zpátky, šel jsem se převlíct do pyžama,
00:42:45 jdu zpátky a teď vidím, jak je tam chudák celej zlomenej,
00:42:48 ta sedačka je pořád na místě.
00:42:50 Já říkám, vezmeš, postavíš. Tak pojď do toho.
00:42:53 On říká, já vůbec nevím, co mám dělat.
00:42:55 Tak jsem mu to ukázat. Jo takhle!
00:42:57 Já jsem to chtěl takhle udělat, já jsem o tom věděl,
00:43:00 já jsem to viděl takhle v prodejnách, ale nějak mě to...
00:43:03 -Počkej, to sis teď vymyslel?
00:43:05 -Ne, to bylo poprvý, co jsi u mě...
00:43:07 Tak on už je to samozřejmě rok, protože rok spolupracujeme
00:43:10 na takovej plnej úvazek.
-A dopadlo to jak?
00:43:13 Spí v tvý posteli a ty spíš na tý sedačce?
00:43:16 -Ne, je možné, že když to nestihl za jedno vyčištění zubů,
00:43:19 že máte málo zubů.SMÍCH
-To je možný.
00:43:22 Dopadlo to tak, že po 3/4 roce, co u mě strávil, tak mi přinesl
00:43:26 balení 4 toaleťáků jako poděkování.
00:43:32 -Počkej, předevčírem jsem nakoupil dvoje čtyři balení.
00:43:36 Čtyři balení jsem nakoupil.
-To je manželská hádka.
00:43:40 -On to překrucuje.
-Vy už jste dlouho spolu, kluci?
00:43:44 A když jedete na zájezd, jedete jedním autem,
00:43:47 nebo každý svým?
-My nejezdíme na zájezdy.
00:43:50 -Vy nejezdíte?
-Jezdíme, ale každej zvlášť.
00:43:53 -Jakej seš ty řidič?
00:43:55 -Klidný řidič. Vybouřený se tomu říká.
00:43:58 I když, člověče, minule se mi stalo, ale to jsem se sám nachytal,
00:44:02 že se sám dokážu zblbnout a rozesmát.
00:44:05 Jel jsem do toho našeho nového bratislavského tunelu,
00:44:10 a stále za mnou nějaký kamion, protože jsem nejel povolenou
00:44:15 osmdesátkou, ale asi jen 73, a on troubil, svítil a tak.
00:44:23 A potom mě předjel s velkým hukotem.
00:44:26 A já, protože přece jen nemám rád takové jednodušší lidi,
00:44:32 tak jsem mu chtěl, jak to bývá zvykem, ukázat prstík.
00:44:41 A než jsem si vzpomněl, jak to mám ukázat...
00:44:46 Úplný idiot, já jsem nejdřív ukázal tohle, tohle...
00:44:49 A než jsem přišel na to který, byl pryč.
00:44:53 To je skličující věc.
00:45:01 -Dělali jste, kluci, někdy tu školu smyku?
00:45:03 Teď je zima.
00:45:05 -To souvisí s těma bodama, já už jsem tam byl třikrát.
00:45:09 -Tys byl odmazávat!
-Hm. Nechci, aby to vypadalo,
00:45:12 že jezdím jak prase. Ono to tak vůbec není.
00:45:15 Ono je to fakt o tom, že jezdím moc.
00:45:17 Já najedu třeba 70 - 80 000 km ročně. Nasty má jinej názor.
00:45:22 -Ty seš takovej požitkář.
00:45:24 My jedeme centrem Prahy a on, hele, zajíc! A mine nás červená.
00:45:28 Kdybys vyměnil zajíce za červenou, možná by to bylo lepší.
00:45:32 -Já jsem jak ten Hrušínský z Vesničko má středisková.
00:45:35 Zase když Nasty řídí, tak pravou nohou řeší volant,
00:45:38 levačkou pedály, levou rukou řeší maily a pravou ještě stihne
00:45:43 masírovat přítelkyni.
00:45:45 -Hele, chlapi, vás bych nechtěl potkat.
00:45:49 -Tak to máš dneska blbej den.
-No, myslím v autě.
00:45:53 -Taková škola smyku je dobrá věc, to byste si měli vyzkoušet,
00:45:57 hlavně v zimě. Ono to není nic moc, když se člověk klouže.
00:46:01 Ale my se teď dozvíme něco o takovém materiálu,
00:46:05 který klouže velice dobře.
00:46:07 A o tom nám samozřejmě řekne něco klouzek Vladimír.
00:46:14 -Když vám někdo řekne, jdi se klouzat, tak běžte.
00:46:17 A může to být dokonce velká zábava.
00:46:19 Každý z nás poznal na vlastní kůži, že tření na různých materiálech
00:46:24 se může diametrálně lišit, kdyby šel třeba po zamrzlém chodníku.
00:46:28 Žádná plocha není ideálně hladká a tak se za běžných okolností
00:46:32 nerovnosti o sebe dotýkají a vzniká tření.
00:46:36 Když však vstoupíte na ledovou plochu, trocha ledu pod vámi
00:46:41 odtaje, mezi podrážkou a ledem vznikne tenounká vrstva vody
00:46:45 a vy si můžete užít nefalšovaný aquaplaning.
00:46:49 Což je vlastně to samé, jako když se pod pneumatiku auta
00:46:54 dostane ve vysoké rychlosti tolik vody, že nestačí odtéct.
00:48:17 Existují ovšem i jiné velmi zrádné látky, jako např. metylcelulóza.
00:48:23 Ta pohlcuje velké množství vody, která se váže na jednotlivé
00:48:27 molekuly, které dokonale od sebe oddělí.
00:48:30 Vzniká pak sice hustá, ale na hladkém povrchu
00:48:33 extrémně kluzká hmota.
00:48:36 A když pak přidáme ještě teflonový prášek, tak je se třením amen.
00:48:43 -A je tady 5. otázka dnešního večera, dávejte pozor:
00:49:02 Máte na to 10 vteřin.
00:49:05 Kdo se bude kde klouzat?
00:49:08 Jestli hokejisté, nebo bezpečnostní složky, nebo jsou to zábavní parky?
00:49:13 Pojďme se podívat, co jste volili:
00:49:18 No... Nasty, ty pořád proti proudu.
00:49:21 -Tak já jsem dlouho hrál hokej, a vím, že je umělej led,
00:49:24 takže se pořád spekuluje o nějakým posunu dopředu.
00:49:28 -On moc nejezdí, viď, ten umělej?
00:49:30 -Pozor, on je úplně stejnej, jenom se čas od času musí
00:49:33 sestrouhat ta horní vrstva.
00:49:34 Jinak se nemusí rolbovat a je to téměř bez údržby.
00:49:38 Ale navíc se to dá používat v létě.
00:49:40 -Nasty dal A, an.dru B - americké bezpečnostní složky.
00:49:44 -Já jsem s klukama ve spojení, takže vím, že o tom spekulujou.
00:49:47 -Jo takhle, jasně.
00:49:49 -En.dru, víš, že to nesmíme říkat, neblázni.
00:49:53 -Já už jsem to chtěl vypnout.
00:49:55 Zkrátka jsme ve spojení a jedná se o tom.
00:49:58 -My víme svoje a víme, kdo se bude klouzat.
00:50:00 -Jo, proto šéf mlčí.
-Mně nesedí ani jedna ta možnost.
00:50:04 Protože na děcka se vynálezci vždycky vyfláknou, hokejistům,
00:50:08 těm se to smýká samo. A americké složky?
00:50:11 No dobře, ale na co by to využily?
00:50:17 -Ono by se to hodilo i třeba v autoškolách,
00:50:19 že by se na tom učila škola smyku.
-To by bylo drahé!
00:50:24 -Zbytečně drahé, stačí voda.
-Já nevím, ale užitečné.
00:50:27 Ale myslím, že Vladimír by asi neprošel.
00:50:30 Pojďte se na to podívat.
00:50:31 -Použití této kluzké směsi bude velmi zajímavé.
00:50:35 Bude to totiž zřejmě nová účinná americká zbraň.
00:50:38 Americké bezpečnostní síly se totiž chystají potírat směsí
00:50:42 podobnou té naší přístupové cesty k ambasádám.
00:50:46 A jak to tam bude klouzat, tak se tam nedostanou auta teroristů.
00:50:50 Jednoduché a účinné.
00:50:53 Jak je to účinné, tak to si teď vyzkoušíme.
00:50:59 Jau! Á...
00:51:10 Á! Jauvajs.
00:51:19 Jau! Jau! Á!
00:51:28 Au. Účinné.
00:51:58 ZVONĚNÍ
00:52:00 Jsem terorista z nejmenované země a vydal jsem se
00:52:03 před americkou ambasádu.
00:52:06 Á!
00:52:17 Á! Jau!
00:52:25 -Dobře, kluci, šli jste na to dobře, budeme přidělovat body.
00:52:29 -To byl dobrej hokejista.
-Máme to tady.
00:52:33 Jé, no, tak Nasty jednička, vy tři jste si připsali bod,
00:52:37 tak to vypadá dobře.
00:52:39 -Jak říkala moje babička, kdybyste se líp učili,
00:52:41 mohli jste mít taky jedničku.
00:52:43 -Stejně si myslím, že je to jenom sen budoucnosti, tahle klouzavá
00:52:48 hmota kolem ambasád. Měli jste nějaký sny?
00:52:51 -Já, když spím, tak jsem v podstatě v bezvědomí.
00:52:55 To je moje báječná vlastnost.
00:52:57 My spíme takhle všichni tři v jedný velký posteli
00:53:00 a nikdy se ráno nevzbudíme tak, jak jsme se tam zastlali.
00:53:04 Vždycky je tam nějakej přesun.
00:53:06 To znamená, já pravděpodobně lítám nějakou dobu, pak přistanu,
00:53:10 a co dělají ti ostatní dva, úplně přesně nevím.
00:53:13 Ale zatím si nestěžujou.
00:53:15 -Já jsem zjistil, že opravdu je pravda, že sen, jakkoli se nám zdá,
00:53:20 že je rozvláčný a dlouhý, fakt trvá zlomek sekundy.
00:53:24 Víš, jak se mi to potvrdilo?
00:53:26 Zdálo se mi, že jsem něco udělal, někam jsem šel, něco jsem říkal,
00:53:31 s někým jsem se setkal a přišel jsem až k nějakým dveřím,
00:53:35 tam jsem zazvonil. A to zazvonil budík! Rozumíš?
00:53:38 A to znamená, že v tom momentě, jak on zazvonil,
00:53:41 se mi tohle všechno stalo.
00:53:43 -Ale možná se ti to zdálo od té doby, cos usnul.
00:53:46 -To je blbost, jak jsem mohl vědět, že zazvoním?
00:53:49 -Čekal jste tam 4 hodiny takhle u toho budíku.
00:53:52 -4 hodiny jsem nešel k tomu zvonku.
-To nevíš.
00:53:55 A nepřistihl ses někdy, když se tak na tebe koukám,
00:53:59 nepřistihl ses někdy, že bys vypadal úplně jinak?
00:54:03 -No tak jednou jsem se probudil, koukám se do zrcadla,
00:54:07 a v hlavě díra, člověče.
00:54:11 Ale ta zmizela, když jsem přestal zívat.
00:54:21 -Já to mám úplně jednoduchý, tady na Kavčích horách
00:54:25 se to o mně ví ve všech maskérnách, mě to popadá zásadně v okamžiku,
00:54:30 kdy vstupuju do maskérny - a děvčata z maskéren
00:54:33 od zpravodajství až po Kavčí hory potvrdí, že já chci vždycky
00:54:36 Paula Newmana. Vždycky přijdu a říkám: Děvčata, tak dneska
00:54:40 Paula Newmana. Hele, už 20 let se smějou, ještě nikdy to nevyšlo.
00:54:44 -Co vlasy třeba, netoužil jsi...
-Vlasy? Myslíš jako nějaký navíc?
00:54:49 Ne, já jsem přesvědčen, že vysoké čelo je znakem
00:54:51 vysoké inteligence.
00:54:53 Já jsem k tomuhle účesu přišel úplně náhodou, nevím,
00:54:56 jestli by tomu národ věřil, ale já jsem jako velký šéf
00:54:59 na gymnáziu, když jsme končili, tak jsem měl takovýhle afro.
00:55:03 Přísahám.-Fakt?
-Takhle kudrnatý.
00:55:06 Škoda, že tady nemám fotku.
00:55:11 A pak jsem přišel na vysoký škole na vojenskou přípravu a oni říkali,
00:55:14 Kovaříku, to přijde pryč. A od tý doby tohle.
00:55:17 A pak to jenom takhle couvá.
00:55:19 A jak říkal Ivan Mládek, když to docouvá až na záda,
00:55:21 tak se to vytapetuje a začne se znova.
00:55:24 Na to já spoléhám.
00:55:25 -Honzo, já jsem si celou dobu říkal, že seš někomu podobnej.
00:55:29 A už to mám, kdo to je. To je Paul Newman.
00:55:32 -Bravo, dobře.
-Já to tam vidím.
00:55:35 Není zač, pak mi to vrátíš.
00:55:37 -Na vlasy jsem se ptal záměrně, protože se blížíme k další otázce.
00:55:41 A to mě bude zajímat, kolik vlasů bude zapotřebí,
00:55:44 aby unesly člověka? Teda konkrétně Vladimíra.
00:55:48 Bavíme se o čísle asi 80 - 100 kg, podle toho,
00:55:51 jestli už byl na obědě nebo ne. Takže otázka zní:
00:56:06 Vy na to máte jen 10 vteřin, abyste si tipli.
00:56:15 Jo. Nasty, tys dlouho váhal, já jsem to viděl,
00:56:18 ale podíváme se, co jste volili.
-Já jsem to přepočítával.
00:56:24 Nasty váhal, ale dal béčko - 10 000, proč si to myslíš?
00:56:28 Zkoušel jsi to taky někdy jako Jeník?
00:56:32 -Tak předtím to bylo taky B, zlatá střední,
00:56:34 tak já zůstávám u toho středu. Ale 10 000 je teda hodně.
00:56:38 Vím, že jeden kolega si to nechával nastřelovat, a kdyby mu
00:56:42 nastřelovali tolik vlasů, tak je z něj šimpanz.
00:56:45 To je fakt jako hodně.
-Dobře, pánové.
00:56:47 Kolik toho unese Vladimír, to jsme viděli
00:56:50 v tom předcházejícím příspěvku, ale co unese Vladimíra?
00:56:53 Na to se podíváme teď.
00:56:55 -Průměrná tloušťka lidského vlasu je 0,05 - 0,06 mm.
00:56:59 Vlasy jednotlivých ras a dokonce i pohlaví se liší
00:57:02 mj. tloušťkou a tím i pevností.
00:57:05 Průměrný lidský vlas by měl unést zatížení silou 1 Newtonu,
00:57:09 což odpovídá 0,1 kg.
00:57:11 A teď si tady provedeme jednoduchý trhací test.
00:57:15 Tady máme vlas, tady měřicí zařízení, tady je počítač,
00:57:19 který nám to všechno změří. Já ho spustím, běží.
00:57:24 A začnu tahat za vlas.
00:57:29 Povol.
00:57:32 No ten je silný.
00:57:35 Tak, už to prasklo. A teď to zastavím...
00:57:40 a ukážeme si, jaká byla síla v době přetržení vlasu.
00:57:47 Jak vidíte, dělá to necelý 1 N.
00:57:49 Jednoduchou matematikou tedy zjistíme, že by mě mělo udržet
00:57:53 pouhých tisíc vlasů.
00:57:56 A protože jsme v ZÁZRACÍCH PŘÍRODY, tak nezůstaneme jenom u teorie,
00:58:00 vyzkoušíme si to prakticky.
00:58:03 Těch tisíc vlasů máme tady nahoře. Tak.
00:58:17 A je jasné, že správně bylo A.
00:58:21 -Tak, je to jasný, pánové, budeme přidělovat body.
00:58:29 Pánové, gratuluji, zatím jste na tom nejlíp.
00:58:38 Ale ještě máme před sebou 1 otázku, ještě není rozhodnuto.
00:58:41 Před námi je poslední pokus večera. Bude taky hodně zajímavej.
00:58:46 Zkoušeli jste někdy třeba tlačit auto?
00:58:50 Je to těžký, že jo.
00:58:52 Na to potřebujete pořádnýho chlapa, třeba jako ty, Jeníku,
00:58:56 ale taky bys měl možná problém.
00:58:58 Ale my nebudeme dělat pokus s tlačením auta,
00:59:01 ale my to auto pověsíme.
00:59:03 Abyste neřekli, že nejsem kamarád, tak já tu mám věci,
00:59:06 které máme doma v každé domácnosti. Jeníku, tohle určitě znáš.
00:59:10 -To znám. Tím se dělají halušky.
-Ne, to je na větší praženici.
00:59:15 -Pak tady máme třeba knížky, to taky je v každé domácnosti.
00:59:19 -Ano, také máme doma dvě. SMÍCH
00:59:22 -Tohle je taky v každé domácnosti, i když, kluci, u vás nevím?
00:59:26 -To už nenosím.
-Tohle nemáte.
00:59:29 Tak to jsou věci, na které budeme věšet to auto.
00:59:33 A pozor, otázka zní:
00:59:48 Měli jste možnost si to osahat.
00:59:58 Tak, máte na to 10 vteřin.
-Ale jak to unese auto?
01:00:02 -Bude na tom viset.
01:00:03 Pozor, časomíra! Stihli jste to, kluci?
01:00:09 Bude viset na 2 knížkách, na vařečce nebo na podprsence?
01:00:15 Dobře, máme tady tři céčka. Teď je Jeník béčko.
01:00:19 -Já jsem přesvědčen, že tento kousek dámské garderóby
01:00:23 musí vydržet ledacos, tak zřejmě i nějaký menší vůz
01:00:27 by mohl viset. Jestli je to dobře štepované...
01:00:31 -On neříkal, že nemyslí kamion.
01:00:35 -To neříkal. Spoustu věcí nám zatajil.
01:00:37 -Kluci, vy jste dali dvě knihy, Milane? -Jo.
01:00:40 -Knížky. Už jsi někdy nesl kufr plný knih?
01:00:44 Už jen to by tě mělo přesvědčit, že kniha je mocná čarodějka,
01:00:48 nejen obsahem.
01:00:50 -Tak říkalo se, že papír snese všechno. -To je pravda.
01:00:54 -Ale jestli unese všechno, to já úplně nevím.
01:00:58 -A vy, kluci, proč jste si tipli knížky?
01:01:00 -Tak ta vařečka je podobná lopatě a hrábím.
01:01:03 To se týká tady té části, která by zřejmě to auto měla nést.
01:01:07 Ale jelikož jsem dvoje hrábě u babičky už zlomil,
01:01:10 podprsenku jsem jednou překousl, tak si myslím, že je to ta kniha.
01:01:14 -Pán je znalec!
-Ne, kousal.
01:01:17 -On to jenom vrací Marošovi. My to nemáme doma.
01:01:21 -Takže máte to doma?
-Nasty už jo.
01:01:24 Ne, ono je to tak, že viděl jsem v těch siláckých show,
01:01:28 jak trhaj knížku.-No právě.
-Ale něco jinýho je ji roztrhnout
01:01:31 takhle a něco jinýho je ji roztrhnout takhle.
01:01:34 Já jsem si samozřejmě představoval, že to auto bude na těch 2 knihách
01:01:37 viset takhle.
01:01:39 -To bude ještě zajímavější, opravdu hodně zajímavý,
01:01:41 mě to taky překvapilo.
-To jsem zvědavej.
01:01:42 -Pojďme se na to podívat.
01:01:44 -Všechny tři varianty jsou zajímavé, tak si je vyzkoušíme.
01:01:47 Dřevěná varečka patří do kuchyně, i když tahle spíš do té školní.
01:01:51 Nejedno dítko okusilo také její výchovnou sílu.
01:01:54 Unese ale kromě křiku také auto o váze 1200 kg? Uvidíme.
01:03:02 O podprsence se říká, že je to ryze demokratické oblečení.
01:03:06 Podporuje malé, posiluje velké, masy drží pospolu.
01:03:10 Podíváme se na to, jestli tedy uspěje
01:03:12 v našem zátěžovém testu, který se dělá úplně poprvé na světě.
01:03:59 A teď prověříme pevnost literatury.
01:04:02 V tomto případě ale výjimečně nepůjde o obsah.
01:04:05 I když napadlo nás několik titulů, u kterých by použití v tomto pokusu
01:04:10 bylo minimálně kontroverzní.
01:04:12 Raději využijeme obyčejný Slovník cizích slov.
01:04:16 A s českými slovy - "podmaň si sílu knih a můžeš měnit svět" -
01:04:21 se pustíme do posledního pokusu.
01:04:27 Se třením se člověk setkává na každém kroku.
01:04:29 Právě díky němu můžeme chodit, jezdit autem, držet předměty
01:04:33 a vůbec dělat všechny běžné činnosti.
01:04:36 Tření je přímo závislé na velikosti styčných ploch.
01:04:39 Pokud tuto plochu zvětšíme, zvětšuje se nám i třecí síla.
01:04:43 V tomto pokusu použijeme dvě obyčejné knihy,
01:04:46 přičemž každá má 370 stran o rozměrech 8 x 20 cm.
01:04:51 Knihám střídavě proložíme listy.
01:04:53 Papír jsou v podstatě slisovaná celulózová vlákna,
01:04:57 takže je docela drsný a listy knihy se tak o sebe silně třou.
01:05:01 Díky velkému počtu stran se nám tak třecí plocha
01:05:04 rozroste na bezmála 6 m2.
01:05:06 To je dvojnásobek plochy manželské postele.
01:06:02 Správně bylo C. Jak je vidět, papír opravdu snese všechno.
01:06:11 -Zajímavý, ne, pánové?
-Řekli byste to?
01:06:14 Dvě knížky, žádný lepidlo, stránka po stránce...
01:06:18 -Opravdu žádný lepidlo?
01:06:20 -No, dá se to dát dohromady za 20 minut, ale záleží na tom,
01:06:24 jak je tlustá knížka.
01:06:27 -Je to úplně jedno, jaká knížka to je?
01:06:30 Třeba Leninovy spisy by to taky udržely?
01:06:32 -Ty by byly dobrý.
-Vojenská knížka je slabá.
01:06:35 -Ale mě to taky překvapilo.
01:06:37 Vás to nepřekvapilo, že to ten papír udrží?
01:06:39 -Ne. My to s en.druem nacvičujeme od soboty.
01:06:43 -Vy dva jste vlastně odpověděli správně, tak se podíváme,
01:06:45 kdo má kolik bodů a uvidíme, kdo je vítězem dnešního večera.
01:06:50 A je to tady!
01:06:53 Gratulujeme!
-Děkujeme, díky.
01:06:55 -Milánku, tady máš cenu. To je 1. cena.
01:07:01 Tady máš taky, en.dru, to je pro tebe.
01:07:03 -Už ji má vytahanou.
01:07:06 -Mě nezbývá, než poděkovat našim hostům, kterými byli:
01:07:09 en.dru Ondřej Havlík!
01:07:13 Nasty Petr Cerha!
01:07:16 Jan Kovařík!
01:07:19 A Milan Markovič!
01:07:22 Děkuji, pánové.
01:07:24 Já myslím, že dnešní ZÁZRAKY by si zasloužily fanfáru
01:07:28 nebo aspoň doprovod.
01:07:31 -Dnešní díl byl opravdu nabitý informacemi,
01:07:34 takže co si pamatuješ, Maroši?
01:07:36 -Já si třeba pamatuju, že na rozdíl ode mě ty gorily
01:07:40 nepijí vodu.
01:07:41 -Nebo že osud teroristů visí na vlásku, chystá se na ně
01:07:45 zcela nová kluzká zbraň, zvaná metylcelulóza.
01:07:49 -A to nejdůležitější - už nikdy nebudete potřebovat hever,
01:07:52 protože vaše auto unesou např. dva dívčí romány.
01:07:56 -Myslím, že daleko lepší by byla literatura faktu.
01:07:59 -Nebo tak. Mějte se krásně, brzy na shledanou. A je to!
01:08:03 -A je to!
01:08:07 SKRYTÉ TITULKY: Simona Sedmihorská Česká televize, 2013
Moderátoři Maroš Kramár a Vladimír Kořen vás provedou pořadem, u kterého se budete divit, žasnout a samozřejmě se bavit.
Naším tématem je genialita matky přírody a to, jak lidé dokáží využít jejích obrovských „vynálezů“. Těšit se můžete na Milana Markoviče, Honzu Kovaříka, En.dru Ondřeje Havlíka a Nastyho Petra Cerhu.
Podíváme se do světa goril, kde zjistíme, co nikdy nedělají. Ukážeme vám doslova magickou luminiscenci, a jak úžasně vypadá svět kolem vás, když ho zpomalíme. Vyzkoušíme si, kolik vlasů unese člověka a budete překvapeni, co z vaší domácnosti unese auto.
Otestujte si své znalosti zázraků přírody:
Gorily
Gorila je největší žijící primát. Vzrostlý samec může na výšku měřit až dva metry a může mít také stejný obvod hrudníku. Gorily žijí v rodinných tlupách čítajících většinou 2 až 30 jedinců. Skupinu vede dospělý stříbrohřbetý samec, chrání ji, dohlíží na pořádek a řeší spory mezi podřízenými členy. Jmenuje se tak podle šedavé barvy spodní části hřbetu. Pokud je ve skupině více samců, samice rozhoduje o tom, kdo bude jejím partnerem. Občas přitom mohou dát přednost jinému než tomu hlavnímu, který se s nimi pak páří za zády vůdce. Mohou k tomu mít ten důvod, že chtějí přesvědčit i ostatní samce, že mohou být otci jejich mláďat. Zajišťují si tak, že samci mláďata chrání a nesnaží se je odstranit z cesty. Pokud se totiž tlupa rozpadne, nový vůdce pozabíjí všechna mláďata, která ještě matky kojí. Důvod je jednoduchý – samice je připravená k páření jen jednou za čtyři roky, jinak se stará o potomka. Nový vůdce se tedy snaží samice potomků zbavit, aby rychle zabřezly s ním a zplodily jeho potomky. A neztrácely čas“ péčí o potomky jeho předchůdce, kteří jsou pro něj geneticky bezcenní. Jinak jsou gorily velmi mírumilovní a citliví tvorové. Svoji náklonnost si dávají najevo mimo jiné i vzájemným probíráním srsti. Do očí se jim však nedívejte, to je pro ně výzva k boji.
Co o gorilách není pravda?
Svítící voda
Kolik energie přemění klasická žárovka na světlo?
Lodička + bublina
Co není pravda o hexafluoridu síry?
Sliz
Žádná plocha není dokonale hladká, a tak za normálních okolností na sebe nerovnosti různě narážejí a vzniká tření. Ovšem vkročíme-li na led, trocha ho pod námi roztaje, vytvoří se vrstvička vody, která vnikne mezi led a naší podrážku a my si už jen můžeme užívat nefalšovaný aquaplaning, což je to samé, jako když se pod pneumatiku auta dostane ve větší rychlosti tolik vody, že nestihne odtéci. Existují ovšem i jiné látky, které se mohou chovat velice zrádně – např. metylcelulóza, která dokáže pohltit velké množství vody. Ta se pak naváže na její molekuly a dokonale je od sebe oddělí, čímž vzniká sice hustá, nicméně na hladkých površích nesmírně kluzká kapalina a po přidání práškového teflonu je se třením opravdu amen.
Kdo plánuje používat směs na bázi podobné metylcelulóze?
Vlasy
Kdo někdy kouřil a snažil se z vyfouknutého dýmu vytvořit kroužek, ví, že to není úplně jednoduché. Jsou však zvířata, která umí dělat bubliny ve tvaru stejného kroužku, jako je ten z cigaretového dýmu.
Kolik vlasů unese člověka o váze 80–100 kg?