Zuzana Slavíková provází dílem rodu Kouniců a jeho italskými i francouzskými inspiracemi (2009). Režie J. Novák
Zuzana Slavíková provází dílem rodu Kouniců a jeho italskými i francouzskými inspiracemi.
Foto © Archiv ČT, Daniela Radková
00:00:07 Lidská touha proměnit tento svět v rajskou zahradu
00:00:10 je odnepaměti stále stejná.
00:00:13 I naši předkové cítili, že unavená mysl a zemdlené údy
00:00:18 se nemohou zavčasu osvěžit lépe než v pěkném libosadu.
00:00:22 Jistě by tedy bylo důstojné, aby byl potomstvu zachován na věčnou památku.
00:00:33 Jak asi vzniklo jméno Slavkov?
00:00:36 Nikde jsem se nedočetla, že by tu panoval nějaký Slávek.
00:00:40 Říká se mu také Austerlitz.
00:00:42 Původ tohoto názvu je ale taky dost zamotaný.
00:00:47 Důležité však je, že toto místo vstoupilo do dějin,
00:00:50 a nejen do dějin zahradní architektury.
00:00:53 Ale kluci, no tak.
00:00:59 Přestaňte, bude to?
00:01:00 VÝSTŘEL
00:01:03 Jako malí.
00:01:05 Vojáci císaře Napoleona po vítězné bitvě.
00:01:08 A jejich společnice.
00:01:14 Uctivost!
00:01:16 Císařovna Marie Terezie. A hrabě Kounic.
00:01:22 Prostě jak jsem říkala, slavkovský zámek se v minulosti často stával
00:01:27 křižovatkou historických okamžiků.
00:01:31 Zámek ve Slavkově u Brna je barokní a je 1 z nejvýznamnějších na Moravě.
00:01:37 Na jeho místě původně stálo středověké sídlo
00:01:40 řádu německých rytířů.
00:01:42 Počátkem 16. století získali panství Kounicové
00:01:46 a ti je potom drželi víc jak 400 let.
00:01:51 Ráda bych vám představila pana inženýra Aleše Šilhánka,
00:01:54 ředitele Zámku Slavkov Austerlitz.
00:01:57 -Můžu vám říkat Aleši?
-Určitě.
00:02:00 Tak tedy Aleši, jak se z malé gotické tvrze stane tenhle barokní skvost?
00:02:08 Tak určitě to není jednoduché.
00:02:13 Na původních základech komendy německých rytířů rod Kouniců,
00:02:16 konkrétně Dominik Ondřej Kounic rozhodl koncem 17. století,
00:02:20 že přestaví původní renesanční zámek na tento barokní zámek.
00:02:25 -Ale nestavěl to sám, že ne?
-Ne, nestavěl.
00:02:28 Přizval si italského architekta Domenica Martinelliho z Luccy.
00:02:32 Zase ti Italové, že?
00:02:36 Martinelli to vzal z gruntu.
00:02:38 Přestavěl nejen zámek, ale také řadu domů ve městě
00:02:42 a pustil se do stavby nového kostela na místě,
00:02:45 kde stával zpustlý špitál z dob řádu německých rytířů.
00:02:49 V rodinné hrobce pod kostelem našlo věčný klid 7 příslušníků
00:02:53 hraběcího rodu Kouniců.
00:02:58 Jé, já mluvím o konci a my jsme ještě ani nezačali.
00:03:02 -Vezmeme to nějak po pořádku?
-Dobře.
00:03:05 Tak jak to bylo?
00:03:06 Takže v roce 1692 hrabě Dominik Ondřej Kounic ...
00:03:10 A moment, kdyžtak mi pomozte.
00:03:12 C. K. komoří, zemský soudce, tajný rada, rytíř?
00:03:17 Řádu zlatého rouna.
00:03:19 Ano. A říšský dvorní místokancléř. Tak, výborně. Co udělal?
00:03:25 Spolu s Domenicem Martinellim zahájili přestavbu
00:03:28 slavkovského zámku a slavkovského parku.
00:03:31 Bylo to krátce poté, co se oba vrátili ze společné cesty
00:03:34 po Holandsku.
00:03:37 Odkud si přivezli spoustu semen a cibulí vzácných rostlin
00:03:40 a dali základ této zámecké zahradě s rozlohou 16 ha,
00:03:45 která dnes patří k nejvýznamnějším na Moravě.
00:03:49 Mimochodem, 1 sazenička karafiátu byla tak ceněna,
00:03:52 že za ni bylo možné koupit dům.
00:03:58 Aleši, zdá se mi to, nebo Dominik s Domenicem trošku opisovali?
00:04:03 -Myslíte podle Versailles?
-Ano.
00:04:06 Určitě. Podobnost tady je.
00:04:08 Umístění bazénu, fontána pod parterem, členění trávníkové plochy
00:04:14 a systém alejí.
00:04:17 Je ale samozřejmě mnohem menší.
00:04:20 Jistě, nesmíme zapomenout, že to bylo dáno ekonomickou situací
00:04:23 habsburské monarchie, která v té době byla sužována válkou s Turky.
00:04:28 Nákladné rezidence po vzoru pařížské módy
00:04:31 a dvora Ludvíka XIV. se v ostatní Evropě začaly stavět
00:04:36 asi až s 50letým zpožděním.
00:04:39 Měly reprezentovat moc krále a šlechty.
00:04:42 Ve stylu Versailles probíhala také obnova císařského sídla Schönbrunnu,
00:04:48 který byl roku 1683 zničen Turky.
00:04:53 Barokní zahrada a renesanční zahrada jsou asi rozdílné.
00:04:56 Ale dala by se najít nějaká spojitost?
00:04:59 Myslím si, že ano. Obojí vychází z určitých matematických vztahů.
00:05:03 Dobře, Aleši. A teď mi to řekněte nějak jednodušeji pro laika.
00:05:07 Zahradní architekti využívali toho, že ošálili lidské oko
00:05:11 a vytvářeli geometrické tvary, které to oko vnímalo určitým způsobem
00:05:16 z různých směrů a z různých úhlů pohledu.
00:05:18 Tomu rozumím.
00:05:19 Takže tím myslíte to, že obdélník se z určitého úhlu
00:05:24 může jevit jako čtverec a třeba elipsa se může zdát, že je kruh.
00:05:28 Ano. Využívali zrakových klamů a kromě toho také momentů překvapení.
00:05:32 Momentů překvapení?
00:05:33 Zapamatujte si, jak je vidět odtud zámecký park,
00:05:37 a nyní, jak to vypadá shora.
00:05:43 Protože je hlavní plocha zahrady položená v terénu kus níž,
00:05:47 nebyla z horní terasy téměř vůbec vidět a zůstala skrytá
00:05:51 i ta fontána pod svahem.
00:05:55 Páni. Takže moment překvapení spočívá v tom,
00:06:00 že některé architektonické prvky jsou umístěny níže v údolí
00:06:04 a my je uvidíme teprve až z nadhledu, nebo když k nim přijdeme blíž?
00:06:08 Přesně tak.
00:06:09 To, co vidíme ze spodní části, není vidět z horního parteru, a obráceně.
00:06:14 Tím se vytváří dojem hloubky celé zahrady.
00:06:20 Barokní zahrada, to je taková prostorová divadelní scéna.
00:06:25 Její kulisy se mění podle toho, odkud se díváte.
00:06:28 Odlesky ve vodních plochách, průhledy alejemi, spousty barokních soch,
00:06:33 kontrast mezi otevřenými prostory parterů a uzavřenými plochami lesíků.
00:06:40 To vše jsou prvky barokního slohu, které mají kořeny v renesanci.
00:06:46 Když počátkem roku 1705 podlehl Dominik Ondřej Kounic ve Vídni
00:06:52 náhlému záchvatu mrtvice,
00:06:55 bylo ale dostavěno teprve západní křídlo zámku.
00:06:59 Ano, zámek byl dostavěn až v roce 1752
00:07:01 a jeho dostavbu dokončil Václav Antonín, kníže Kounic-Rietberg.
00:07:06 A ještě 15 let poté trvalo, než byla dokončena vnitřní výzdoba.
00:07:10 -A Antonín Václav byl kdo?
-Vnuk Dominika Ondřeje.
00:07:17 Ale úsilí se vyplatilo.
00:07:19 Vznikla vskutku reprezentativní rezidence
00:07:22 významného politika své doby.
00:07:24 115 bohatě zdobených komnat.
00:07:28 Unikátem je například centrální oválný sál zvaný historický,
00:07:32 kde se odehrávala významná vysoká politická jednání. Ale nepředbíhejme.
00:07:40 Václav Antonín Kounic měl rád umění a rozuměl mu.
00:07:44 Rozšířil zámeckou obrazárnu i rodinnou knihovnu
00:07:47 o spoustu cenných přírůstků.
00:07:50 Ach ano, ano.
00:07:53 Můj kancléř, říšský dvorní rada a ministr pro zahraniční záležitosti.
00:07:59 Skvělý to muž.
00:08:02 Císařovna Marie Terezie.
00:08:04 Nemusíte šeptat, děvenko. Stejně vás slyším.
00:08:09 Nu což, přijela jsem navštívit muže, který toho pro habsburskou monarchii
00:08:15 tolik vykonal.
00:08:17 A jehož sídlo jsem si velmi oblíbila.
00:08:21 Mohu se zeptat, jaké byly jeho největší zásluhy o blaho říše?
00:08:29 Bylo jich mnoho.
00:08:31 Ale aspoň 1. Když jsem ho poslala, jak byste dnes řekli,
00:08:35 na služební cestu do Paříže, hned si všimnul,
00:08:38 že jakmile se u dvora šustlo co šustlo,
00:08:42 vždycky u toho byla ta Pompadourka. Na tohle on měl čich jako ohař.
00:08:49 Pompadourkou císařovna myslela milenku francouzského krále,
00:08:54 Markýzu de Pompadoure.
00:09:00 Jestli se nepletu, díky hraběti Kounicovi jste se rozhodli
00:09:06 o větší spolupráci s francouzským královstvím.
00:09:12 Ano. Dokonce tak moc, že jsem se rozhodla provdat svou dceru
00:09:19 Marii Antoinettu za syna Ludvíka XV.
00:09:26 Marie Terezie, alespoň dle dochovaných svědectví,
00:09:31 skutečně navštěvovala svého oblíbeného kancléře na zdejším zámku.
00:09:35 Domlouvali zde řadu státnických záležitostí
00:09:38 a při svých návštěvách již viděla zámeckou zahradu
00:09:42 v její současné velikosti.
00:09:47 Aleši, vy jste říkal, že barokní architekti rádi pracovali s hádankou,
00:09:53 -překvapením a že si hráli s perspektivou, že? -Ano.
00:09:56 To se povedlo, protože mně se ta zahrada opravdu zdála kratší,
00:09:59 než ve skutečnosti je.
00:10:01 O to také šlo. Aby nebylo možné odhadnout velikost toho prostoru.
00:10:06 Proto jsou vzdálenější objekty ve skutečnosti daleko větší,
00:10:09 než se nám zdají.
00:10:11 Optické klamy. A nám, laikům, se zdá, že to je kousek, že?
00:10:18 Zahrada jakoby pocitově přecházela do sousedního lesa.
00:10:22 Za zdí pak pokračují 2 impozantní aleje ― kaštanová a lipová.
00:10:26 A rozbíhají se dál do dáli jako by do nekonečna.
00:10:31 I tento prvek je dokladem inspirace u francouzských zahrad a sídel.
00:10:38 Víte, co mě potěšilo? Ty sochy. Jsou barokní, viďte?
00:10:42 Vypadají, jako by chtěly seskočit z podstavců
00:10:46 a rozutíkat se po zahradě, nezdá se vám?
00:10:50 Ano. Zatímco renesance je statická, barokní umění je dynamické.
00:10:55 To vím. Barokní sochy můžete obcházet ze všech stran,
00:10:59 a vždycky naleznete ještě něco nového.
00:11:02 Přesně tak.
00:11:05 Baroko obecně dává přednost asymetrickým tvarům,
00:11:09 vyklenutým a vydutým zaoblením, nadsazeným proporcím,
00:11:14 prostorově rozvinutým gestům, hře světel a stínů
00:11:17 a efektivní perspektivě.
00:11:23 Tohle už není baroko, a začíná pěkně přituhovat.
00:11:30 Je časně ráno 3. prosince roku 1805.
00:11:34 Včera se na polích u obce Tvarožná kousek od Slavkova
00:11:37 střetla ve slavné bitvě vojska generála Kutuzova a císaře Napoleona.
00:11:43 Byla to strašlivá bitva!
00:11:47 S prominutím, císařovno, ale vy jste se jí nedožila.
00:11:50 Zaplať pánbůh! Sledovala jsem ji shora.
00:11:56 Druhý den prý nad Slavkovem vyšlo krvavé slunce.
00:11:59 I zdejší úrodná pole byla dosyta zalita krví.
00:12:03 Na bojišti zůstalo na 40 000 vojáků. Mrtvých.
00:12:10 Napoleonovi stačilo 16 hodin, aby habsburskou armádu na hlavu porazil.
00:12:16 A prý, představte si to, přespal na zámku.
00:12:21 A dokonce v posteli, kde jsem spávala já.
00:12:26 Prý si s sebou vždycky vozil své polní lůžko.
00:12:30 A druhý den z balkonu pronesl ke svým vojákům velkou děkovnou řeč.
00:12:37 Do zámku se na čas nastěhovalo prý až 350 francouzských důstojníků,
00:12:43 kteří podle dobových svědectví věnujíce se všemožnému pohodlí
00:12:48 poukazovali hlavní pozornost nejen kuchyni a sklepům,
00:12:52 nýbrž i dívkám moravským.
00:12:57 Počátek 19. století zastihl Slavkov pouze v odlesku
00:13:01 jeho tehdejší slávy, ne?
00:13:03 Ano, ale kromě bitvy u Slavkova.
00:13:06 Jistě. Takže pro ambice Kouniců byl příliš vzdálen od císařského dvora,
00:13:11 což znamená, že si myslím, že byl používán spíše k lovu
00:13:16 a jiným kratochvílím.
00:13:18 Ano, tak nějak.
00:13:19 Zahrada byla přebudována do stylu anglického parku.
00:13:23 Všechny pravidelnosti byly zrušeny a zjednodušeny.
00:13:28 Bohužel se do dnešních dnů nedochovala
00:13:31 ani oranžerie zdobená freskami ani kašna od Petera Williameho.
00:13:37 Zůstala pouze dřevěná stavbička čínského pavilonu, původní voliéra.
00:13:46 -Krásný vzduch tady mají, viďte.
-Dobrý den.
00:13:51 Ale vpodvečer je tady trochu komárů.
00:13:54 Můj syn mě pozval na pár dní na letní byt.
00:13:57 -Promiňte, váš syn je ...
-Hrabě doktor Václav Kounic.
00:14:03 Ten známý právník, poslanec a mecenáš?
00:14:06 Představte si, nedávno se oženil s herečkou.
00:14:12 Josefína Čermáková se jmenuje a je to švagrová
00:14:15 jistého hudebního skladatele.
00:14:18 Antonín Dvořák, jestli vám to něco říká.
00:14:21 Takže vy jste Eleonora Voračická z Paběnic,
00:14:26 dobrá víla našich obrozenců a 1 z nejpozoruhodnějších žen
00:14:31 19. stol., jak jsem se o vás dočetla.
00:14:34 Jistě přeháníte.
00:14:36 Teď jsem zde na Moravě a odpočívám v tomto nádherném parku.
00:14:47 Hrabě doktor Václav Kounic jako vlivný politik prosazoval
00:14:52 volební právo, emancipaci žen, 8hodinovou pracovní dobu.
00:14:56 To on přišel jako první s myšlenkou Evropské unie.
00:15:00 A také se stal mecenášem studentských kolejí v Brně.
00:15:08 -Můžu se podívat?
-Zajisté.
00:15:17 Věnování. Vysokorodé paní, paní Eleonoře, hraběnce z Kounic,
00:15:22 ve vší úctě věnuje Božena Němcová. Babička.
00:15:28 Naše skvělá paní Božena Němcová mi toto dílko věnovala
00:15:35 a já od něj nemohu oči odtrhnout.
00:15:41 Od časů paní Eleonory se zámecká zahrada příliš neměnila.
00:15:45 Po r. 1945 spíše pustla.
00:15:49 Teprve koncem 70. let prošla rozsáhlou rekonstrukcí.
00:15:55 A neuvažovalo se vrátit ji do zcela původní barokní podoby?
00:15:59 Ano, to byla 1 z možných variant, ale nakonec se zvolil kompromis,
00:16:03 který umožnil zachovat řadu vzácných stromů a dřevin, které zde rostly,
00:16:08 aby se nemusely vykácet.
00:16:12 A tak zde najdete jinan, ořešák černý, nahovětvec kanadský,
00:16:17 dřezovec trojtrnný, buk, kaštan, katalpu, lípu řapíkatou, zerav, habr.
00:16:26 No prostě nádhera.
00:16:32 A zachovalo se z původní barokní zahrady vůbec něco?
00:16:36 Bohužel nic. Proto za poslední přestavby v 70. letech
00:16:41 se horní část parku obnovila podle původních plánů
00:16:46 do francouzského stylu, postavily se 4 bazény s fontánkami
00:16:50 a spodní část parku byla upravena v anglickém stylu.
00:16:53 -Aleši, a co ty barokní sochy?
-Ano, tak ty jsou původní.
00:17:05 V zrcadlech vod zdejších jezírek se odrážely tváře
00:17:09 mnohých slavných osobností, které pootočily soukolím dějin.
00:17:13 Kde je jim konec? Slavkovská zahrada se ale na hladině odráží dál.
00:17:40 Skryté titulky: Věra Mikulenková Česká televize, 2009