Reportáž ze zákulisí závodu domácího šampionátu
Za oponou 51. Rally Český Krumlov
Premiéra: Sobota 18. 5. 2024 po půlnoci na ČT sport00:00:11 -Dobrý den,
00:00:12 vítejte u posledního dílu pořadí
00:00:14 za oponou z posledního dílu
00:00:16 Český Krumlov.
00:00:17 Dnes jsme si pro vás připravily
00:00:19 technické okénko.
00:00:21 Zajímá vás rozdíl mezi těmito
00:00:23 technickými speciály
00:00:24 a klasickými automobily.
00:00:26 Dnes se zaměříme na podvozek.
00:00:28 Ukážeme si to na tom legendárního
00:00:30 Fordu Focus WRC Václava
00:00:32 Pecha junior.
00:00:34 -Je to hlavně o způsobu uchycení
00:00:36 a o materiálech,
00:00:37 ze kterých ty nápravy a jednotlivé
00:00:41 díly jsou udělané.
00:00:42 Tady vidíme, co máme náprav
00:00:44 nic i, přední.
00:00:46 Na auto z materiálu,
00:00:48 používá se chrom
00:00:50 molybdenové, ocelový.
00:00:53 Ten se používá na ramena,
00:00:55 na nápravnice.
00:00:56 Pak se používají tvrdé duraly
00:01:00 na ramena,
00:01:02 většinou jsou
00:01:03 to speciální materiály.
00:01:05 Vždy ty ramena jsou opatřené pevnými
00:01:08 kloubky, které mají závit.
00:01:10 Jsou stavitelné kvůli
00:01:12 na štelování geometrie.
00:01:13 Pak z materiálů používáme pevnostní
00:01:16 dural, jako toto přední ramen.
00:01:18 Vyfrézovaný dural,
00:01:20 který má obrovskou pevnou.
00:01:22 Zase oproti sériovému autu,
00:01:24 kde je kloubek, obyčejný.
00:01:27 Tak tady máme kloub, obrovský.
00:01:29 Který absolutně bez vůlí.
00:01:31 A je to na obou dvou stranách.
00:01:35 A dá se říci,
00:01:36 že ten průměr pochytí všechny rázy,
00:01:40 které to závodní auto dostává.
00:01:42 Tam pak vidíme přední nápravy,
00:01:44 na druhé straně.
00:01:45 Ta je taká udělaná celá
00:01:47 z chrom molybdenu.
00:01:48 Ta nápravnice uchycená v kastli,
00:01:52 ne přes gumové silentbloky,
00:01:54 ale natvrdo.
00:01:56 To se stahuje natvrdo do karoserie.
00:01:59 A následně se natvrdo připevní
00:02:02 všechna ramena a ostatní
00:02:04 díly náprav.
00:02:06 Takže oproti sériovému autu
00:02:09 se dá říci,
00:02:10 že tam není žádný pružící element,
00:02:13 který by byl nevhodný,
00:02:15 co se týče jízdních vlastností
00:02:18 závodního vozu.
00:02:19 Tak tady máme celé zadní zavěšení.
00:02:22 Zadní rameno i s poloosou,
00:02:23 o které máme takto připravené
00:02:25 z důvodu, kdyby došlo k poruše,
00:02:27 tak se to většinou mění takto
00:02:29 kompletně celé.
00:02:31 Tady je to vše uložené
00:02:32 na těch kloubkách.
00:02:34 Je to pevný spoj, je to otočné,
00:02:36 přesně co rameno potřebuje
00:02:38 v těch polohách.
00:02:40 Je to krásně otočné.
00:02:42 Pak je tady vidět kotouč,
00:02:43 chlazený, velký.
00:02:47 A tady máme pak držák kotouče.
00:02:50 Ten je také z titanu.
00:02:51 Plus ještě ten mezi držák,
00:02:54 je ze speciálního tvrdého duralu.
00:02:56 -Třída historiků měla na Rallye
00:02:58 Český Krumlov možno
00:03:00 vzdáleného servisu.
00:03:01 Víc k němu dodá jeden z předních
00:03:03 pilotů, Libor Kotrman.
00:03:05 -Více mě vzdálený servis je povolený
00:03:07 servis na určité úkony.
00:03:09 Které můžeme mít.
00:03:10 A to že můžeme použít vlastní
00:03:12 nářadí, co vezeme ve vozidle.
00:03:15 Nesmíme měnit pneumatiky,
00:03:17 nesmíme tankovat.
00:03:18 A víceméně,
00:03:19 když to vezmeme pro diváky,
00:03:21 tak z laického hlediska je,
00:03:23 že použijeme mechanikovi ruce.
00:03:25 A nemusíme se mazat my sami.
00:03:27 -Vy jedete tady v tom krásném
00:03:29 Fordu eskort.
00:03:30 Ale samozřejmě nádherné auto,
00:03:32 je na něm udělat spousta věcí.
00:03:34 Co vy v tom zeleném servisu
00:03:36 tady řešíte?
00:03:37 -Víceméně se to vždy odvíjí,
00:03:39 erzet od erzet.
00:03:40 Jaký mám pocit z vozidla?
00:03:42 Jestli potřebu změnit nastavení
00:03:44 na podvozku nebo ne?
00:03:45 Teď se to jelo relativně dobře.
00:03:47 Trochu jsme prokaučovali pneumatiky,
00:03:49 ale to k tomu patří.
00:03:51 Mám novou spolujezdkyni,
00:03:53 takže si na sebe zvykáme.
00:03:55 Ale jinak kluci provedou pravidelnou
00:03:57 kontrolu, zkontrolují brzd.
00:03:58 Zkontrolují, zda není volné řízení?
00:04:01 A teď se měl požadavek,
00:04:02 takže motor běží moc ve vysokých
00:04:04 otáčkách ve volnoběhu.
00:04:06 -Jisté rád,
00:04:08 že tady můžete mít možnost
00:04:09 vzdáleného servis?
00:04:11 Samozřejmě jezdci,
00:04:12 kteří jezdí v soudobých autech,
00:04:14 ji nemají.
00:04:16 -Určitě to je obrovská výhoda.
00:04:17 Minimálně pro toho historika který
00:04:19 potřebuje ne větší údržbu,
00:04:21 ale prostě je to stařeček.
00:04:23 A je to čistokrevné auto skupina A.
00:04:26 Ty náhradní díly se těžce shánějí
00:04:29 a musíme tomu věnovat větší pozor.
00:04:31 -Nejen Václav Pech je ve startovní
00:04:33 listině už několik desítek let.
00:04:34 Ale dříve se jednalo o otce jednoho
00:04:37 z tvářích tohoto šampionátu.
00:04:38 Ten nabíral zkušenosti po boku
00:04:41 navigátora Václava Šimka.
00:04:43 -Někdy po roku 1970 jsme zač.
00:04:48 Soutěže byly ji,
00:04:49 ne bylo daleko
00:04:51 víc rychlostních zkoušek.
00:04:52 Servis mohl stát za každou
00:04:54 rychlostní zkoušku.
00:04:56 Za každou RZ jsme mohli mít jiné
00:04:58 pneumatiky, dělat na autě neomezen.
00:05:00 Bylo to jiné.
00:05:02 -Pro mě to bylo dřív náročnější.
00:05:04 Musel jsem vymyslet plán doprovodu.
00:05:06 To na některých soutěžích bylo
00:05:09 náročné na čas.
00:05:10 Vymyslel to tak, aby vždycky všude,
00:05:12 aby byli v pravý čas.
00:05:14 Pro mě těší.
00:05:16 Ale ty soutěže byly podle mého
00:05:18 názoru zajímavější, tenkrát.
00:05:20 Bylo to takové,
00:05:21 že jsme opravdu si mohli auto
00:05:23 připravit za každou vložkou,
00:05:25 opravili co jsme se rozbily.
00:05:27 Bylo to víc členité.
00:05:29 Mohli jsme víc trénovat,
00:05:31 než dnes ti kluci.
00:05:32 Já ji úplně lituji, začátečníky,
00:05:34 který má tři průjezdy
00:05:36 a má se to naučit.
00:05:37 My jsme mohli trénovat celý týden
00:05:39 předtím, to jsme tady krouží.
00:05:41 -Když se zaměříme konkrétně
00:05:43 na Rallye Český Krumlov,
00:05:44 jak ta se proměnila během let?
00:05:46 -No tak zůstaly Malonty,
00:05:48 zůstala spousta
00:05:49 rychlostních zkoušek.
00:05:51 Ale vrátím se ještě k té technice,
00:05:53 tenkrát nebyly GPS, a podrobné mapy.
00:05:58 Když Franta chtěl najít něco
00:06:00 podrobné,
00:06:01 tak si to musel půjčit od vojáků,
00:06:03 abychom našli někde nějakou zkratku
00:06:05 nebo něco.
00:06:06 Bylo to prostě jiné.
00:06:08 O 50 let.
00:06:09 -A já vzpomínám na Krumlov rád,
00:06:11 protože jsem tady začínal.
00:06:13 To byla moje první soutěž.
00:06:15 A bylo to takové, prostě,
00:06:16 pro nás přijatelnější.
00:06:18 Protože jsme měli tu techniku
00:06:20 v pořádku, pořád při sobě.
00:06:22 Kdežto tady musíte zvolit pneumatiky
00:06:24 na tři vložky,
00:06:25 a přitom počasí co jedno,
00:06:27 jestli to obrovská loterie.
00:06:29 Není to vůbec jednoduché.
00:06:31 Ale ta soutěž byla vždy těžká,
00:06:32 hodně těžká.
00:06:34 Počítám skoro nejtěžší.
00:06:35 Ale ta zůstala těžká.
00:06:37 -A to byl poslední pohled
00:06:39 do zákulisí 51.
00:06:40 Rallye Český Krumlov,
00:06:42 přihlásíme se vám opět v polovině
00:06:44 června z Hustopečí.
00:06:45 Do té doby se mějte krásně,
00:06:47 na viděnou.
00:00:11 -Dobrý den,
00:00:12 vítejte u posledního dílu pořadí
00:00:14 za oponou z posledního dílu
00:00:16 Český Krumlov.
00:00:17 Dnes jsme si pro vás připravily
00:00:19 technické okénko.
00:00:21 Zajímá vás rozdíl mezi těmito
00:00:23 technickými speciály
00:00:24 a klasickými automobily.
00:00:26 Dnes se zaměříme na podvozek.
00:00:28 Ukážeme si to na tom legendárního
00:00:30 Fordu Focus WRC Václava
00:00:32 Pecha junior.
00:00:34 -Je to hlavně o způsobu uchycení
00:00:36 a o materiálech,
00:00:37 ze kterých ty nápravy a jednotlivé
00:00:41 díly jsou udělané.
00:00:42 Tady vidíme, co máme náprav
00:00:44 nic i, přední.
00:00:46 Na auto z materiálu,
00:00:48 používá se chrom
00:00:50 molybdenové, ocelový.
00:00:53 Ten se používá na ramena,
00:00:55 na nápravnice.
00:00:56 Pak se používají tvrdé duraly
00:01:00 na ramena,
00:01:02 většinou jsou
00:01:03 to speciální materiály.
00:01:05 Vždy ty ramena jsou opatřené pevnými
00:01:08 kloubky, které mají závit.
00:01:10 Jsou stavitelné kvůli
00:01:12 na štelování geometrie.
00:01:13 Pak z materiálů používáme pevnostní
00:01:16 dural, jako toto přední ramen.
00:01:18 Vyfrézovaný dural,
00:01:20 který má obrovskou pevnou.
00:01:22 Zase oproti sériovému autu,
00:01:24 kde je kloubek, obyčejný.
00:01:27 Tak tady máme kloub, obrovský.
00:01:29 Který absolutně bez vůlí.
00:01:31 A je to na obou dvou stranách.
00:01:35 A dá se říci,
00:01:36 že ten průměr pochytí všechny rázy,
00:01:40 které to závodní auto dostává.
00:01:42 Tam pak vidíme přední nápravy,
00:01:44 na druhé straně.
00:01:45 Ta je taká udělaná celá
00:01:47 z chrom molybdenu.
00:01:48 Ta nápravnice uchycená v kastli,
00:01:52 ne přes gumové silentbloky,
00:01:54 ale natvrdo.
00:01:56 To se stahuje natvrdo do karoserie.
00:01:59 A následně se natvrdo připevní
00:02:02 všechna ramena a ostatní
00:02:04 díly náprav.
00:02:06 Takže oproti sériovému autu
00:02:09 se dá říci,
00:02:10 že tam není žádný pružící element,
00:02:13 který by byl nevhodný,
00:02:15 co se týče jízdních vlastností
00:02:18 závodního vozu.
00:02:19 Tak tady máme celé zadní zavěšení.
00:02:22 Zadní rameno i s poloosou,
00:02:23 o které máme takto připravené
00:02:25 z důvodu, kdyby došlo k poruše,
00:02:27 tak se to většinou mění takto
00:02:29 kompletně celé.
00:02:31 Tady je to vše uložené
00:02:32 na těch kloubkách.
00:02:34 Je to pevný spoj, je to otočné,
00:02:36 přesně co rameno potřebuje
00:02:38 v těch polohách.
00:02:40 Je to krásně otočné.
00:02:42 Pak je tady vidět kotouč,
00:02:43 chlazený, velký.
00:02:47 A tady máme pak držák kotouče.
00:02:50 Ten je také z titanu.
00:02:51 Plus ještě ten mezi držák,
00:02:54 je ze speciálního tvrdého duralu.
00:02:56 -Třída historiků měla na Rallye
00:02:58 Český Krumlov možno
00:03:00 vzdáleného servisu.
00:03:01 Víc k němu dodá jeden z předních
00:03:03 pilotů, Libor Kotrman.
00:03:05 -Více mě vzdálený servis je povolený
00:03:07 servis na určité úkony.
00:03:09 Které můžeme mít.
00:03:10 A to že můžeme použít vlastní
00:03:12 nářadí, co vezeme ve vozidle.
00:03:15 Nesmíme měnit pneumatiky,
00:03:17 nesmíme tankovat.
00:03:18 A víceméně,
00:03:19 když to vezmeme pro diváky,
00:03:21 tak z laického hlediska je,
00:03:23 že použijeme mechanikovi ruce.
00:03:25 A nemusíme se mazat my sami.
00:03:27 -Vy jedete tady v tom krásném
00:03:29 Fordu eskort.
00:03:30 Ale samozřejmě nádherné auto,
00:03:32 je na něm udělat spousta věcí.
00:03:34 Co vy v tom zeleném servisu
00:03:36 tady řešíte?
00:03:37 -Víceméně se to vždy odvíjí,
00:03:39 erzet od erzet.
00:03:40 Jaký mám pocit z vozidla?
00:03:42 Jestli potřebu změnit nastavení
00:03:44 na podvozku nebo ne?
00:03:45 Teď se to jelo relativně dobře.
00:03:47 Trochu jsme prokaučovali pneumatiky,
00:03:49 ale to k tomu patří.
00:03:51 Mám novou spolujezdkyni,
00:03:53 takže si na sebe zvykáme.
00:03:55 Ale jinak kluci provedou pravidelnou
00:03:57 kontrolu, zkontrolují brzd.
00:03:58 Zkontrolují, zda není volné řízení?
00:04:01 A teď se měl požadavek,
00:04:02 takže motor běží moc ve vysokých
00:04:04 otáčkách ve volnoběhu.
00:04:06 -Jisté rád,
00:04:08 že tady můžete mít možnost
00:04:09 vzdáleného servis?
00:04:11 Samozřejmě jezdci,
00:04:12 kteří jezdí v soudobých autech,
00:04:14 ji nemají.
00:04:16 -Určitě to je obrovská výhoda.
00:04:17 Minimálně pro toho historika který
00:04:19 potřebuje ne větší údržbu,
00:04:21 ale prostě je to stařeček.
00:04:23 A je to čistokrevné auto skupina A.
00:04:26 Ty náhradní díly se těžce shánějí
00:04:29 a musíme tomu věnovat větší pozor.
00:04:31 -Nejen Václav Pech je ve startovní
00:04:33 listině už několik desítek let.
00:04:34 Ale dříve se jednalo o otce jednoho
00:04:37 z tvářích tohoto šampionátu.
00:04:38 Ten nabíral zkušenosti po boku
00:04:41 navigátora Václava Šimka.
00:04:43 -Někdy po roku 1970 jsme zač.
00:04:48 Soutěže byly ji,
00:04:49 ne bylo daleko
00:04:51 víc rychlostních zkoušek.
00:04:52 Servis mohl stát za každou
00:04:54 rychlostní zkoušku.
00:04:56 Za každou RZ jsme mohli mít jiné
00:04:58 pneumatiky, dělat na autě neomezen.
00:05:00 Bylo to jiné.
00:05:02 -Pro mě to bylo dřív náročnější.
00:05:04 Musel jsem vymyslet plán doprovodu.
00:05:06 To na některých soutěžích bylo
00:05:09 náročné na čas.
00:05:10 Vymyslel to tak, aby vždycky všude,
00:05:12 aby byli v pravý čas.
00:05:14 Pro mě těší.
00:05:16 Ale ty soutěže byly podle mého
00:05:18 názoru zajímavější, tenkrát.
00:05:20 Bylo to takové,
00:05:21 že jsme opravdu si mohli auto
00:05:23 připravit za každou vložkou,
00:05:25 opravili co jsme se rozbily.
00:05:27 Bylo to víc členité.
00:05:29 Mohli jsme víc trénovat,
00:05:31 než dnes ti kluci.
00:05:32 Já ji úplně lituji, začátečníky,
00:05:34 který má tři průjezdy
00:05:36 a má se to naučit.
00:05:37 My jsme mohli trénovat celý týden
00:05:39 předtím, to jsme tady krouží.
00:05:41 -Když se zaměříme konkrétně
00:05:43 na Rallye Český Krumlov,
00:05:44 jak ta se proměnila během let?
00:05:46 -No tak zůstaly Malonty,
00:05:48 zůstala spousta
00:05:49 rychlostních zkoušek.
00:05:51 Ale vrátím se ještě k té technice,
00:05:53 tenkrát nebyly GPS, a podrobné mapy.
00:05:58 Když Franta chtěl najít něco
00:06:00 podrobné,
00:06:01 tak si to musel půjčit od vojáků,
00:06:03 abychom našli někde nějakou zkratku
00:06:05 nebo něco.
00:06:06 Bylo to prostě jiné.
00:06:08 O 50 let.
00:06:09 -A já vzpomínám na Krumlov rád,
00:06:11 protože jsem tady začínal.
00:06:13 To byla moje první soutěž.
00:06:15 A bylo to takové, prostě,
00:06:16 pro nás přijatelnější.
00:06:18 Protože jsme měli tu techniku
00:06:20 v pořádku, pořád při sobě.
00:06:22 Kdežto tady musíte zvolit pneumatiky
00:06:24 na tři vložky,
00:06:25 a přitom počasí co jedno,
00:06:27 jestli to obrovská loterie.
00:06:29 Není to vůbec jednoduché.
00:06:31 Ale ta soutěž byla vždy těžká,
00:06:32 hodně těžká.
00:06:34 Počítám skoro nejtěžší.
00:06:35 Ale ta zůstala těžká.
00:06:37 -A to byl poslední pohled
00:06:39 do zákulisí 51.
00:06:40 Rallye Český Krumlov,
00:06:42 přihlásíme se vám opět v polovině
00:06:44 června z Hustopečí.
00:06:45 Do té doby se mějte krásně,
00:06:47 na viděnou.