Historie a současnost nejznámějších mostů „Velkého jablka“. Americký dokument
00:00:05 (muž) New York je branou do Spojených států.
00:00:12 Broadway,
00:00:14 Times Square, místa známá po celém světě.
00:00:33 Přemostit newyorský záliv se kdysi považovalo za naprosto nemožné.
00:00:59 Česká televize uvádí americký dokumentární film
00:01:07 Na ploše necelých 800 kilometrů čtverečních dnes žije
00:01:14 Městská část Manhattan je nejhustěji obydleným územím
00:01:21 V první polovině 17. století se na jižním cípu ostrova
00:01:44 East River na východě a Hudson na západě.
00:02:06 Nedovedu si vůbec představit,
00:02:09 jak by se tato městská aglomerace vyvíjela,
00:02:15 Město tvoří pět částí a mosty je navzájem propojují.
00:02:34 Na konci 60. let 19. století
00:02:37 se začal rozptylovat dým výstřelů občanské války.
00:02:50 Mnozí Newyorčané tam však pouze dojížděli za prací.
00:03:08 kterým však v zimě bránila v plavbě zamrzlá hladina.
00:03:32 East River byla důležitou plavební cestou.
00:03:55 Projektanti navrhli dvě proti sobě stojící věže, pylony,
00:04:03 Ta byla ukotvena v kamenných blocích o hmotnosti 60 tisíc tun.
00:04:40 Je to nesmírně důmyslné řešení.
00:04:43 I když se může zdát, že odporuje přírodním zákonům.
00:04:54 Střední pole měří na svou dobu neuvěřitelných 480 metrů.
00:05:15 I v nejužším místě byla East River téměř dvakrát širší než řeky,
00:05:32 Navržené kamenné mostní pylony
00:05:35 se měly stát nejvyššími stavbami ve městě.
00:05:42 V roce 1869, krátce před zahájením vlastní stavby,
00:05:49 Do rány se mu dostala infekce
00:05:52 a on záhy poté zemřel na otravu krve.
00:06:16 3. ledna 1870 nastoupily do práce první z tisícovky dělníků,
00:06:25 V první fázi bylo nutné vztyčit dnes už legendární gotické pilíře.
00:07:08 Kompresorem byl dovnitř přiváděn stlačený vzduch.
00:07:29 V těchto obtížných podmínkách pracovali dělníci po celý rok.
00:07:41 Ti muži měli jenom krumpáče a lopaty.
00:07:58 Postižených bylo několik desítek, tři z nich zemřeli.
00:08:10 Teprve o šest let později se zjistilo,
00:08:24 Ti lidé denně riskovali život.
00:08:27 Zároveň to však brali jako určité dobrodružství
00:08:52 Na jeho horní část se průběžně pokládali těžké žulové kvádry.
00:09:04 a vznikl tak základ pro stavbu mostního pilíře.
00:09:21 Po šesti letech byly pylony hotové.
00:09:26 Panorama New Yorku se navždy změnilo.
00:10:04 a celou konstrukci zavěšení výrazně odlehčil.
00:10:17 pouze spletením pramenů o slabším průměru.
00:10:35 Jednotlivé části proto musely být spojeny do nekonečné smyčky.
00:10:55 Používá se přitom takzvaná lisovací objímka.
00:11:03 V trubičce je vložená spirála z tvrdé oceli.
00:11:14 K sestavení jednoho nosného lana bylo zapotřebí více než 5000 drátů.
00:11:42 Z jednotlivých drátů se splétají svazky nazývané prameny,
00:12:10 Zásadním způsobem tak zdokonalil techniku stavby visutých mostů.
00:12:20 Tohle je buben s drátem a tady dole je kotevní blok.
00:12:33 Na ni byl zavěšen dopravník a ten přetahoval odvíjený drát
00:12:40 A to se opakovalo tak dlouho,
00:12:43 dokud nebyly všechny svazky na svém místě.
00:13:01 Konečně se mohlo přistoupit k závěrečné fázi.
00:13:15 Toto je originální část lana
00:13:18 z původního závěsu Brooklynského mostu.
00:13:26 které se vinou kolem takzvané drátěné duše.
00:13:47 24. května 1883 byl v té době
00:13:51 nejdelší visutý most na světě dokončen.
00:13:58 Slavnostního otevření se zúčastnilo 6 tisíc lidí.
00:14:09 Symbolické spojení Brooklynu a Manhattanu bylo prvním krokem
00:14:30 Počet obyvatel stoupl na téměř 800 tisíc.
00:15:40 jiní jezdili v drožkách nebo tramvajích.
00:16:05 Ale v roce 1896 vypukla hotová stavební horečka.
00:16:20 jak to příště udělat lépe, rychleji a levněji?
00:16:32 Pětiproudová vozovka na Brooklynském mostě
00:17:00 pro prověřený a spolehlivý materiál.
00:17:08 prvním mostem s celoocelovými pilíři.
00:17:37 Navržené ocelové pylony byly o 22 metrů vyšší
00:18:18 Protože jsou nájezdy na Williamsburg Bridge
00:18:24 bylo možné centrální část zavěsit na tenčí lana,
00:18:32 Stavba byla zahájena 7. listopadu 1896.
00:18:49 Toto uspořádání umožňuje most přirozeně zpevnit.
00:19:18 Je to struktura tvořená sítí trojúhelníků,
00:20:06 Trochu severněji položený Queens se ovšem rozvíjel mnohem pomaleji.
00:20:24 Díky své poloze umožňoval městu na stavbě podstatně ušetřit.
00:20:40 ležel uprostřed řeky kus pevné země,
00:20:56 Konzola je stavební prvek, který podpírá převislou část konstrukce.
00:21:43 Rooseveltův ostrov tento problém vyřešil.
00:21:50 V následujících šesti letech bylo na montáž konstrukce
00:22:25 Na Manhattanu a v Brooklynu však žily už 3 miliony lidí.
00:22:31 Proto urychleně započala příprava na stavbu čtvrtého mostu.
00:22:44 si opět vynutil další propojení městských částí.
00:23:02 Stavební práce však stále trvaly příliš dlouho,
00:23:19 stavět ještě rychleji a ještě levněji.
00:23:44 v podstatě všechny požadavky na tuhost splňují.
00:24:38 Pilíře mostu jsou velmi štíhlé.
00:24:41 Ve srovnání s mostními věžemi jeho předchůdců jsou téměř ploché.
00:25:12 Začala nová éra mostního stavitelství.
00:25:33 k překonání mohutného toku na západě města.
00:26:05 byli stavitelé postaveni před další výzvu.
00:26:15 Ozvěny první světové války zvolna odeznívaly.
00:26:47 Je to úplně jiná liga.
00:26:51 Vysunout vozovku na takovou vzdálenost
00:27:16 Nakonec bylo předloženo 18 návrhů.
00:27:20 Všechny byly odmítnuty jako nevzhledné a příliš nákladné.
00:28:25 Ammannův projekt posunul možnosti mostního stavitelství
00:28:32 Úplně se obešel bez zpevňovacích nosníků,
00:29:22 Poprvé jsem se prošel po nosném laně,
00:29:39 Podle původních plánů měly být pilíře zpevněny betonem.
00:29:47 A my proto můžeme obdivovat křížení vzpěr
00:29:54 To všechno by zůstalo ukryto pod betonovým obložením.
00:30:01 že ocel žádnou další výztuhu nepotřebuje.
00:30:08 Byl dokončen osm měsíců před termínem a za cenu nižší
00:30:28 Most George Washingtona byl otevřen 25. října 1931.
00:31:01 Svůj most postavil tak, aby se dal bez problémů rozšířit.
00:31:50 a kus po kuse připevněny ke stávajícím nosníkům.
00:32:25 usnadnit pozemní dopravu přes vodní plochy,
00:32:48 však v sobě skrývaly jedno nebezpečí.
00:33:03 vysokých 184 metrů, je i za pošmourného počasí
00:33:28 Tři z pěti městských částí měly přímé spojení s centrem.
00:33:54 Měl spojit lokality s rozdílnou topografií.
00:34:14 Tvrdším oříškem se však stal visutý most
00:34:21 Stavba byla zahájena v pátek 25. října 1929.
00:35:00 Investoři se obrátili na inženýra Ammanna.
00:35:16 Hned v něm objevil mnoho nepotřebných a nákladných prvků.
00:35:39 Ammann rychle provedl řadu změn.
00:35:42 Z dvoupatrového mostu udělal jednopatrový.
00:36:02 Jenom na pilířích architekt ušetřil 10 milionů dolarů.
00:36:32 Inženýr Othmar Ammann znovu potvrdil svůj výjimečný talent.
00:36:40 protože ty lze postavit mnohem rychleji.
00:37:48 a vytvořil typickou štíhlou konstrukci.
00:37:55 na kterém funkci výztuhy plnila jeho nejvyšší část.
00:38:01 Montáž každého z pilířů, vysokých 115 metrů, trvala pouhých 18 dní.
00:38:40 Snaha dosáhnout více užitku za nižší cenu zašla příliš daleko.
00:39:10 Nejprve spustili z věží dodatečná lana, která tam jsou dodnes.
00:39:30 Ty jsou už dnes minulostí.
00:39:34 V roce 2003 byly odstraněny a nahrazeny sklolaminátovými kryty.
00:39:43 snadnější obtékání vzdušných proudů,
00:40:19 Je to pořád stejný problém.
00:40:22 Postavíte nový most a za chvíli po něm začne jezdit tolik lidí,
00:40:30 Ty, které byly postaveny v Bronxu, od sebe dělí více než 20 let.
00:40:51 O dvě dekády později, mezi roky 1900 a 1910,
00:41:04 Ve 30. letech minulého století posílily další tři velké mosty
00:41:11 Počátkem let 60. pak dozrál čas pro jinou velkolepou stavbu.
00:41:28 Projektanti stále vylepšovali jejich vzhled.
00:41:39 Chtěli sloužit městu.
00:41:43 Zatímco stavba mostu Throggs Neck byla v plném proudu,
00:41:58 Nadešla chvíle, kdy se měly zúročit všechny zkušenosti
00:42:32 V obvodu třikrát větším než Manhattan žilo 225 000 obyvatel.
00:43:06 Měla to být největší visutá konstrukce,
00:43:12 A měla mít nejdelší střední pole na světě.
00:43:23 Radnice oslovila autora všech nejvýznamnějších mostů,
00:44:00 Obvyklým těžkostem se tentokrát Ammann díky moderní technice vyhnul
00:44:22 Pylony o výšce 211 metrů byly sestaveny z 20 000 ocelových prvků.
00:44:31 a vyráběly se na speciálním pracovišti.
00:44:54 V podstatě museli vztyčit dvojici ocelových mrakodrapů,
00:45:02 Už to byl sám o sobě velmi těžký úkol.
00:45:15 Stavitelé proto museli řešit velmi specifické problémy.
00:45:23 I když jsou oba pylony dokonale svislé,
00:45:32 Je to způsobeno zakřivením zemského povrchu a skutečností,
00:46:17 Nosná lana mají v průměru téměř 1 metr. To už je pořádná tloušťka.
00:46:52 ale přesto zůstává dostatečně tuhá a pevná.
00:47:12 Stal se dalším ze symbolů města.
00:47:15 Těmito stavbami chceme návštěvníkům New Yorku
00:47:23 Visuté mosty zdánlivě popírají fyzikální zákony.
00:47:35 21. listopadu 1964 byl most Verrazano Narrows otevřen.
00:47:59 Role mostů při propojení pěti městských částí v jeden celek,
00:48:07 je podle mého názoru naprosto zásadní.
00:48:18 V posledních 50 letech se pozornost přesunula
00:48:56 abychom je udrželi v co nejlepším stavu,
00:49:07 Na všech mostech provádíme pravidelné inspekční prohlídky.
00:49:24 kdy budeme muset některý z nich nahradit.
00:49:35 Pevně věřím, že i ty newyorské
00:49:39 nám vydrží ještě několik dalších století.
00:50:28 Jsou důležitými dopravními tepnami
00:50:31 i historickými svědky technologických revolucí.
New York, brána do Spojených států. Na ploše necelých osmi set kilometrů čtverečních žije více než osm milionů lidí. Komunikace mají pro velkoměsto opravdu životní význam. V New Yorku je dnes více než dva tisíce mostů, ale film amerických dokumentaristů se z pochopitelných důvodů věnuje jen devíti z nich. Těm, které jsou nejpozoruhodnější z historických a technologických důvodů. Na prvním místě je pochopitelně onen nejznámější – visutý most z roku 1883, spojující Manhattan s Brooklynem.