Reportáž o účasti českých letců na světovém šampionátu v polském Lešnu
MS juniorů v bezmotorovém létání 2013 Polsko
Čtvrtek 23. 1. 2014 na ČT sport00:00:58 Lešno je známým organizátorem závodů
00:01:01 i mistrovství světa seniorských.
00:01:05 Já osobně jsem tady létal asi čtyři závody.
00:01:08 Z toho dva byly světové a evropské.
00:01:18 Je to známé místo i z hlediska termického,
00:01:23 protože to je výborné prostředí pro vznik termiky.
00:01:26 Tady rovinaté Polsko, homogenní počasí.
00:01:29 Proto z mých zkušeností většina závodníků se sem těší,
00:01:32 protože se tady dobře létá, hodně létá.
00:01:35 Lešno je v povědomí všech světových plachtařů
00:01:38 bráno jako taková Mekka.
00:01:45 Celé juniorské závody, to mistrovství světa,
00:01:48 které běží takových patnáct let, takže je to nějaký osmý ročník,
00:01:51 se posunuly v posledních letech mezi špičku už i seniorskou,
00:01:55 takže spousta juniorů, kteří tady létají,
00:02:00 jsou už i úspěšní mezi seniory.
00:02:03 Pokud se týká českého týmu a českého juniorského plachtění,
00:02:08 tak musíme říci, že máme i takové lidi v našem týmu.
00:02:12 Z těch šesti závodnic a závodníků máme dva,
00:02:15 kteří jsou účastníky mistrovství Evropy a mistrovství světa
00:02:20 mezi seniory a nevedou si tam špatně.
00:02:24 Máme tady tři nováčky na juniorském mistrovství světa.
00:02:29 Z nich dvě jsou dívky.
00:02:32 Ty už byly také účastnice mistrovství světa žen
00:02:36 v letošním roce.
00:03:13 Jak jsem se dostala k plachtění?
00:03:16 Takhle jednou přišel můj tatínek, který létá v Aeroklubu Holešov,
00:03:20 jestli bych nechtěla vařit na letišti v baru kafe,
00:03:23 když tam nikdo není.
00:03:27 Od kávy z letištního baru za knipl už to pak nebylo až tak daleko.
00:03:40 Adrenalin mi přijde, že na mě přichází,
00:03:43 když točíme na závodech ve velkém houfu,
00:03:47 kde se tam mlátí hodně letadel skoro o sebe křídly.
00:03:51 Ještě větší adrenalin je, když jsou to junioři nebo ženské.
00:03:57 Jinak největší adrenalin zažívám asi,
00:04:01 když se zvedám někde z malých výšek v poli,
00:04:05 čemuž se snažím předcházet, a proto létám tak pomalu.
00:04:14 Moje maminka jako reprezentantka byla vždycky můj vzor
00:04:18 v závodním plachtění.
00:04:21 Chtěla jsem se dostat minimálně na její úroveň do reprezentace
00:04:25 a taky mi hodně pomáhala.
00:04:31 Jezdíme spolu často na soutěže.
00:04:33 Naučila mě, jak létat v horách na Slovensku a podobně.
00:04:47 Bála jsem se, že na juniorských závodech
00:04:50 budou lidé létat nebezpečněji a víc riskovat přece jenom jako mladí,
00:04:55 ale zatím mi to tak nepřijde.
00:04:58 Přijde mi to stejné jako na ženských seniorských závodech.
00:05:08 Létal můj děda, ale toho já jsem ani nepoznal,
00:05:12 protože ten se v letadle zabil.
00:05:14 Máma se mě pak snažila držet trochu od letadel dál,
00:05:18 nicméně dělala leteckého meteorologa,
00:05:20 takže jsem s letadly do kontaktu přišel.
00:05:23 A pak jsem na gymnáziu potkal kamaráda,
00:05:28 který ve čtrnácti letech, on byl trošičku starší,
00:05:30 začal do aeroklubu chodit, tak jsem šel taky.
00:05:38 Létání stojí hodně peněz.
00:05:40 Vydělat si třeba všechny ty peníze při studiu je dost náročné.
00:05:46 Samozřejmě něco si člověk vydělá.
00:05:48 Hlavně ze začátku děkuje za podporu svým rodičům
00:05:53 jakožto hlavním sponzorům.
00:06:01 Já jsem byl strašně rád,
00:06:03 že se mi povedlo nominovat se na takto velký závod.
00:06:06 Je to asi trošičku čest reprezentovat Českou republiku.
00:06:11 Je zajímavé, kolik třeba lidí, kolik národů se tady sešlo
00:06:16 a že člověk může být i trošičku hrdý na svoji zemi.
00:06:20 Tak to je hezké.
00:06:29 K létání jsem se dostal přes mého otce,
00:06:32 který létá jak s větroni, tak s ultralehkými letadly.
00:06:39 Už jsem byl dřív na letišti,
00:06:40 ale od čtrnácti let jsem začal výcvik skoro jako každý tady.
00:06:47 Když jsem byl ještě na střední, tak se mi dařilo létat
00:06:50 docela dost, skoro dvě stě hodin ročně.
00:06:54 Teď je to, jak jsem nastoupil na medicínu, o dost horší.
00:06:57 Začal jsem před třemi týdny letos s létáním.
00:07:10 Já vím, že z nás tří jsem ve standardní třídě,
00:07:13 co létáme, nejslabší pilot.
00:07:16 Ale to neznamená, že bych se snažil za kluky vézt.
00:07:19 Snažím se s nimi co nejvíc spolupracovat.
00:07:22 Samozřejmě už díky mým současným výsledkům vím,
00:07:26 že to nebude vítězství,
00:07:28 ale snažím se to dotáhnout na nějaká lepší místa.
00:07:43 Teď zrovna na nic. Měl jsem v hlavě jenom černo.
00:07:49 Relaxuji.
00:07:54 Táta mě dostal k létání, protože už odmalička jsem na letišti,
00:07:59 a vlastně jeho přičiněním jsem se začal o to zajímat.
00:08:03 Je to jeho zásluha.
00:08:06 Táta je tady kapitánem týmu.
00:08:10 Občas mi to dělá tak trochu problémy,
00:08:12 protože se ke mně chová trochu jinak než k ostatním.
00:08:15 Jsem jeho syn a občas je na mě přísnější.
00:08:18 Nevím, z jakého důvodu nebo proč, ale asi chce,
00:08:21 abych měl nějaké úspěchy, občas se tady i pohádáme.
00:08:26 Tak to je život.
00:08:33 Moje největší úspěchy... V minulém roce, v roce 2012,
00:08:37 jsem byl v Texasu na mistrovství světa seniorů
00:08:42 a tam jsem byl třetí v patnáctimetrové třídě.
00:08:48 To je asi můj největší úspěch z mezinárodního závodu
00:08:51 a zároveň zatím jediný.
00:08:56 Bylo to pro všechny asi překvapení.
00:08:57 Nikdo nečekal, že tam budu na tak dobrém umístění,
00:09:01 že skončím třetí.
00:09:05 Přišli mi gratulovat.
00:09:07 Myslím, že Sebastian Kawa, jak vydal knihu,
00:09:11 tak v ní o mně napsal pár řádků, že jsem nadějný plachtař,
00:09:15 tak asi jsem se tím nějak proslavil v plachtařské komunitě.
00:09:34 Komunikace v polštině, no.
00:09:41 Během celé mé letecké kariéry mě tatínek podporoval v létání.
00:09:46 Myslím si, že on má velkou zásluhu na tom,
00:09:50 že jsem dostal šanci se zúčastnit těchto závodů v Lešně i jiných.
00:09:54 Odmalička mě k tomu vedl a podporoval mě stoprocentně.
00:10:08 Austrálie, to byla taková etapa mého života,
00:10:11 která začala před dvěma lety. Všichni si myslí,
00:10:17 že jsem šel do Austrálie plachtit nebo létat motorově,
00:10:20 nalétat nějaké hodiny, ale ten prvotní důvod byla angličtina.
00:10:24 Hledal jsem různé cesty, jak to udělat.
00:10:27 Nakonec zvítězilo to, že můžu dělat to, co mě baví.
00:10:30 Budu létat jako vlekař a k tomu jako bonus byla ta angličtina.
00:10:35 Tak jsem se sebral a strávil jsem tam půl roku.
00:10:39 My jsme pracovali každý den, vlekali jsme zákazníky do vzduchu.
00:10:47 Létám s LS osmičkou, je to krásné letadlo, hodně se mi líbí.
00:10:50 Já se o letadlo vždycky rád starám a myslím si,
00:10:53 že tak, jak se člověk k němu chová, tak ono potom létá ve vzduchu.
00:10:57 Já si s ním povídám, já ho leštím před letem.
00:11:22 Ta doba, co se navigovalo podle mapy a foťáku, už je pryč.
00:11:27 Dneska se jde tou cestou,
00:11:29 že navigace se udělá co nejjednodušší,
00:11:32 aby se mohla veškerá energie věnovat samotnému létání
00:11:36 a hledání stoupáků než navigování podle mapy.
00:11:39 Proto tady máme takový přístroj,
00:11:42 kterým jsou vybavena všechna naše letadla.
00:11:45 Ten přístroj slouží hlavně k navigaci,
00:11:48 takže nám ukazuje, jakým směrem máme letět tak,
00:11:50 abychom otočili dané otočné body, které jsme povinni otočit ten den.
00:11:57 Naviguje nám to horizontálně, což je hezká věc
00:12:00 při závěrečném dokluzu, abychom my zjistili,
00:12:03 jestli ten větroň dokáže doletět nad letiště nebo ne,
00:12:07 tak nám to v závislosti na větru, na dané váze,
00:12:11 to znamená, kolik máme ještě vody v křídlech,
00:12:14 na rychlosti, tak nám spočítá,
00:12:16 jestli doletíme nad letiště a v jaké výšce anebo ne.
00:12:21 Když mi to ukáže plus třicet metrů,
00:12:23 tak skoro s devadesátiprocentní pravděpodobností doletím
00:12:27 ve třiceti metrech nad letiště,
00:12:29 což dneska se závodění hraje na metry.
00:12:34 Dneska je v podstatě nutnost takový budík mít.
00:13:08 Racing je určitě lepší v tom, že všichni letí po stejné trati,
00:13:11 takže my se ve vzduchu vídáme a můžeme si navzájem pomoci,
00:13:15 kdežto u AT každý letí trošičku jinak,
00:13:18 a nikdy nevíš, jak dobře na tom jsi nebo jak špatně na tom jsi.
00:13:21 Tady je to jasné. Ten, kdo je dál, je na tom líp.
00:13:24 Včera jsme letěli AT, takže ještě po přistání
00:13:27 jsem nevěděl, jestli jsem poslední nebo první.
00:13:33 Pokud hodnotíme rizikovost toho sportu, tak já myslím,
00:13:37 že na větších závodech, jako je mistrovství Evropy
00:13:40 nebo mistrovství světa, ti piloti už jsou tak vylétaní,
00:13:44 že nehrozí nějaké sblížení letadla za letu v kroužení,
00:13:47 v chumlu, kde může být až třeba třicet letadel v rozmezí
00:13:51 dvě stě metrů na jednom kruhu, ale spíš tu rizikovost přisuzuji
00:13:56 nějakému případnému přistání do pole,
00:13:59 na dokluzu nebo někde v komplikovanějších podmínkách,
00:14:03 kde je velký les, nebo v horách v nějakém závětří,
00:14:07 ale v takovém letění jako takovém ve vzduchu si nemyslím,
00:14:10 že by to bylo nějak nebezpečné.
00:14:18 Tam ten adrenalin se určitě může někdy zvyšovat,
00:14:21 hlavně když si představíš, že jsme na třicátém kilometru
00:14:23 a máme pořád zápornou hodnotu na dokluzu minus dvě stě metrů,
00:14:26 což znamená, že musíme být minimálně o dvě stě metrů výš,
00:14:29 abychom to vůbec doklouzali, a modlíme se,
00:14:31 aby před námi jsme tak něco pohoupali, někde přizvedli,
00:14:35 už není termika, doklouzáváš v sedm večer,
00:14:37 tak to určitě adrenalin je, protože jsi strávil
00:14:39 pět hodin v letadle, a teď ty můžeš sednout
00:14:42 na pátém kilometru od letiště a celé tvoje snažení,
00:14:45 celý den je pryč, takže tam určitě adrenalin je.
00:14:55 Na začátku to bylo trošičku slabší, pak to zesílilo.
00:14:57 Až jsme se toho nabažili, já jsem se tam dostal nízko
00:15:01 a pak jsem jel dlouho v šesti sedmi stovkách.
00:15:03 Poslední rameno možná bylo trošičku zajímavé,
00:15:06 že jsem asi padesát kilometrů letěl rovně
00:15:08 stále v těch sedmi stovkách, nemohl jsem se zvednout,
00:15:10 ale na druhou stranu jsem ani nepadal, takže to bylo fajn.
00:15:15 Bylo strašné horko, takže to bylo vyčerpávající.
00:15:18 Ale docela to šlo, žádné mraky.
00:15:21 Ale letěli jsme docela pomalu, uvidíme, co ostatní.
00:15:25 Myslím, že poslední nebudeme ani dneska.
00:15:31 Ten závěr byl špatný, už slabé stoupání, večer, nikde nikdo.
00:15:35 Žádná sranda takhle večer doklouzávat.
00:15:39 V čistém v Polsku v tisíci metrech.
00:15:43 Nepovedl se ten konec.
00:15:47 My jsme tam byli nejníž v tom balíku
00:15:49 a to nás stálo to, že jsme tam museli ještě jednou točit
00:15:53 deset kilometrů před letištěm.
00:15:55 To nás stálo nějaké tři kilometry v hodině.
00:15:59 Nebude to nějaký drastický propadák,
00:16:01 ale mohli jsme to zaletět líp.
00:16:07 Dneska se nám povedlo odejít, odešli jsme skoro poslední.
00:16:10 Ještě asi pět letadel šlo za námi, ale nevím jaká,
00:16:12 ale hlavní soupeři šli před námi.
00:16:14 Zhruba tak minutu dvě a doletěl jsem zhruba s nimi,
00:16:17 takže to bude, těžko říci, ale dobré, nějak jsme letěli.
00:16:19 Jsme doma, to se počítá.
00:16:26 Jsem rád, že jsem doletěl, protože podmínky byly různorodé.
00:16:30 Byli jsme rádi, že občas se držíme ve vzduchu.
00:16:32 Občas to bylo lepší.
00:16:34 Celkově asi jsme dneska trošku prohráli.
00:16:37 Já bohužel nevím, co jsem dneska dělal špatně,
00:16:39 ale ulétávali mi i kluci, se kterými létám,
00:16:42 zbytek naší grupy. A ulétávali mi tak,
00:16:45 že jsem nebyl schopen s nimi letět, takže jsme se většinou jen minuli.
00:17:21 Pokud se týká konkurence na těchto závodech,
00:17:26 tak v třídách je rozdílná.
00:17:28 Ve standardní třídě jednoznačně německý tým,
00:17:31 hodně zkušení piloti, je to vidět i z náletů jejich hodin,
00:17:35 kdy převyšují ostatní dvojnásobkem nalétaných hodin
00:17:38 ve svém věku, což je nespornou výhodou každého pilota.
00:17:42 Pokud se týká dalších konkurentů, určitě holandský tým,
00:17:47 momentálně vedoucí Peter Millenaar
00:17:51 je určitě jedním z favoritů tohoto závodu.
00:18:20 Pokud se týká Radka Krejčiříka,
00:18:23 tak tam je to těžké hodnotit z mé stránky.
00:18:26 Já ho znám samozřejmě od narození, vyrůstal na letišti,
00:18:31 cestoval se mnou po celém světě, po závodech už od dětství,
00:18:35 takže ví o světovém létání,
00:18:38 o celé organizaci závodů všechno jako málokdo.
00:18:41 Díky tomu, že už v závodním létání funguje nějakých šest let,
00:18:47 od svých šestnácti závodí, tak už o tom ví všechno
00:18:51 a jeho přístup k tomu tomu odpovídá.
00:19:01 Já Petra hodnotím jako velice klidného,
00:19:04 vyrovnaného člověka, který má kořeny létání v rodině,
00:19:08 protože jeho tatínek je profesionální pilot,
00:19:12 takže on od dětství asi je veden tady k tomu.
00:19:15 Jeho povahové rysy nahrávají tomu,
00:19:18 aby své lety zvládal relativně dobře i po stránce psychické,
00:19:23 což je nesporně jeho výhodou.
00:19:51 Skryté titulky: Věra Kotlínová Česká televize, 2013