Obrazový životopis slavných – tentokrát Jany Šulcové – díky kterému si uvědomíte, jak plyne čas a jak formuje každého z nás (2009). Režie Š. Šedivá
00:00:01 Říká se o ní, že je nekorunovaná královna bonmotů.
00:00:05 Je to sexuální symbol mých pubertálních let.
00:00:10 Nebylo možné si ji s nikým splést.
00:00:14 Sypala jednu historku za druhou.
00:00:18 Jana je smršť, která když začne, tak opravdu vás bolí bránice.
00:00:46 Jana Šulcová se narodila 12.2.1947 v Praze.
00:00:51 Přestože nepocházela z herecké rodiny,
00:00:53 herectví ji přitahovalo už od dětských let.
00:00:56 Se svým bratrem hrávala loutkové divadlo.
00:00:59 Recitovala ve škole a organizovala kulturní vystoupení.
00:01:02 Nebylo divu, když se v roce 1965 přihlásila na pražskou DAMU.
00:01:08 V dědečkovi a babičce nebyly žádné sklony k divadelnictví.
00:01:16 Myslím, že to byl nápad z čistého nebe, který vyšel.
00:01:20 Zaplať pánbůh za něj.
00:01:24 Ještě během studia se stala v roce 1969 členkou
00:01:27 Městských divadel pražských.
00:01:29 Disponovala nejenom talentem, ale i osobním šarmem
00:01:31 a fyzickým půvabem.
00:01:33 Získala proto ještě jako studentka první filmové a televizní role.
00:01:37 I když rozsahem nevelké.
00:01:41 Když se řekne Jana Šulcová, tak je to sexuální symbol
00:01:44 mých pubertálních let.
00:01:47 To musím říct na začátek, protože jsem tak Janu vnímal.
00:01:52 Byly 2 ženy v mém pubertálním životě.
00:01:56 Marie Rottrová a Jana Šulcová.
00:01:58 Tyhle 2 ženy byly vylepené na mých skříňkách ve škole.
00:02:04 To myslíte doopravdy?
00:02:06 Ano, tak doopravdy, jak doopravdy se mi líbíte.
00:02:09 Pane, jste ke mně tak laskav, že mě to uvádí do rozpaků.
00:02:13 Myslím si, že máma měla trochu smůlu na tu dobu.
00:02:17 Začala točit v roce 1968, kdy to bylo trošku volnější.
00:02:22 Dostala se i do Paříže.
00:02:24 Jen díky tomu, že nedělala jazyky v 50.letech to tady nebylo možné,
00:02:30 tak vlastně nešla ven.
00:02:32 Já si myslím, že kdyby ona žila ve svobodné zemi a učila se jazyky,
00:02:36 tak točila dneska venku.
00:02:39 Nemám právo stát tak blízko vás. Jste krásná a já jsem netvor.
00:02:44 Jste šeredný, strašně šeredný, ale zlý nejste.
00:02:54 Ta její krása byla nesmírná. Někdy si prohlížíme fotky.
00:02:58 To opravdu si nezadá, já se nechci rouhat,
00:03:01 ale se světovými herečkami té doby.
00:03:11 Po Šulcové každý z režisérů bez rozmýšlení sáhl,
00:03:15 když potřeboval půvabnou, krásnou, inteligentní, pravdivou osobu.
00:03:22 To byla ona.
00:03:24 Tak mě neposlouchej, když je ti to tak zatěžko.
00:03:28 Je mi to zatěžko, mami. Ráno zavolám esenbáky.
00:03:31 Sejmou z pojistek otisky prstů a pofrčí to.
00:03:34 -To nemůžeme.
-Co zas nemůžeme?
00:03:37 Hrozně mě překvapilo, že jsem nedávno viděl film z roku 1970
00:03:43 od pana režiséra Roháče Dlouhá bílá niť.
00:03:48 Přiznám, že jsem koukal jako výr.
00:03:51 Já jsem takhle úžasně Janu neviděl zahrát velkou roli ve filmu.
00:04:01 Pochopil jsem, že Jana je velká dramatická umělkyně.
00:04:10 -Můžu se tě na něco zeptat?
-Na všechno.
00:04:15 Už jsi někdy někoho pusinkoval?
00:04:18 Počátkem 70. let začala její kariéra nabírat na obrátkách.
00:04:21 Hlavně v televizi, kde získávala mimořádně velký prostor.
00:04:24 Její popularitu vytvářely televizní seriály, které měly
00:04:27 mimořádnou sledovanost vzhledem k omezené nabídce
00:04:30 tehdejšího televizního vysílání.
00:04:32 Do nejširšího povědomí veřejnosti se dostala Jana Šulcová díky
00:04:36 2 rozsáhlým televizním projektům.
00:04:38 Normalizačnímu seriálu Nejmladší z rodu Hamrů
00:04:41 a seriálu Byl jednou jeden dům, kde si zahrála luxusní prostitutku.
00:04:47 Já mám tajného ctitele. Je úžasně vytrvalý.
00:04:51 Až 3 dopisy týdně. Posledně dokonce i růže.
00:04:57 Asi byla z pohřebního věnce.
00:05:00 Když si vzpomenu na ten seriál Byl jednou jeden dům,
00:05:02 to se mi zasekla do paměti její scéna s Jirkou Hrzánem.
00:05:12 Víš, co bych mu řekla, kdybych ho poznala?
00:05:14 Ne.
00:05:19 Řekla bych mu,
00:05:24 děkuji ti, že mě máš rád,
00:05:28 ty blázne bláznivá.
00:05:32 Byla to krásná scéna, která mě tenkrát velice dojala.
00:05:34 Když to po letech vidím, tak mě to dojímá zase.
00:05:40 Račte si, prosím, buď zhasnout, nebo upravit zatemnění.
00:05:46 V tom domě žili Karel Höger, Jana Hlaváčová, Dana Medřická.
00:05:51 Ten byl nabitý hereckými osobnostmi.
00:05:55 Jana, i když byla tenkrát mladá, mladší než ti staří matadoři,
00:05:59 tak zasvítila stejným svitem, tak jako ti ostatní,
00:06:04 kteří už byly opravdu hvězdy.
00:06:06 A ona se tenkrát stala rázem hvězdou taky.
00:06:11 Vraťte to zpátky! Nebo zavolám bezpečnost.
00:06:13 Otevřu vám okno, aby vás bylo slyšet.
00:06:17 Co si o sobě myslíš, ty grázle všivej!
00:06:20 Pusť mě, já tě nenávidím.
00:06:23 Grázle jeden mizerný!
00:06:26 Když se člověk podívá na žebříčky popularity na konci 70.let
00:06:31 a na začátku 80.let, tak neměla konkurenci.
00:06:33 Nestalo se žádný rok, že by Jana v první trojce nebyla.
00:06:37 Až do konce 80. let šla z role do role.
00:06:39 V žebříčcích herecké popularity se umisťovala do 5.místa.
00:06:44 V 80. letech se přeorientovala na role mladých maminek
00:06:48 s elegantním vzhledem a chováním.
00:06:52 Proč jste se mi 3 dny vyhýbala?
00:06:54 Protože jste začal říkat hlouposti.
00:07:00 A nerušte mne. Nemůžu se dočkat, jak ten příběh dopadne.
00:07:05 Poprvé pracovně jsem se s ní sešla na televizní inscenaci,
00:07:08 která se jmenovala Hořká vůně léta. To jsem dělala jenom dramatizaci.
00:07:13 Druhou roli, kterou u mě měla, to bylo v Kotvě u přívozu.
00:07:18 To už jsem sama napsala a režírovala.
00:07:23 Kvůli komu to dělám? Kvůli tobě.
00:07:26 Vendulka a já budeme chtít bydlet sami, až se oženíme.
00:07:29 V životě herečky Jany Šulcové nelze opomenout osobní život.
00:07:32 Provdala se za herce Oldřicha Víznera,
00:07:34 který byl jejím spolužákem na DAMU.
00:07:36 Narodily se jim 2 dcery. Rozálie a Tereza.
00:07:40 Jestli si myslíš, že táta, který tě viděl jednou za dva roky
00:07:42 bude dneska rozhodovat o tom, co smíš, tak se šeredně pleteš.
00:07:47 Ve filmu Kotva u přívozu je Jana Šulcová velmi podobná
00:07:49 postavě, kterou tam hraje, té televizní hlasatelce.
00:07:52 Třeba v tom, že je pro ni důležitá profese.
00:07:55 Ve chvíli, kdy nastupuje rodina, tak ta profese couvá do pozadí.
00:07:59 Tohle, pokud já vím, Jana vždycky měla.
00:08:02 Nikdy nebrala natáčení nebo divadlo o prázdninách.
00:08:05 Spousta režisérů jí říkala, že si šlape po štěstí,
00:08:08 že nevzala tuhle nebo tuhle roli.
00:08:11 O prázdninách vždycky byli s námi celé 2 měsíce. To bylo jako svaté.
00:08:15 I když měli oba nabídky, tak je nebrali.
00:08:20 Věnovali se jenom nám dětem.
00:08:24 Plynaři přijdou ve středu.
00:08:26 A kdo zapojí vodu?
00:08:28 Jestli mi řeknete, že se ten chlapík z vodárny vrátí kvůli vám
00:08:31 dřív z dovolené, tak si troufnu s vámi postavit i Karlštejn.
00:08:34 Zatím spolu nanosíme vodu od Horáků.
00:08:38 Bylo to o ní hodně.
00:08:40 Ona byla takhle schopná, ale ten režim to vyžadoval.
00:08:43 Když jste chtěla mít hezký dům, tak jste musela jezdit
00:08:47 od nevidím do nevidím, abyste chytla truhláře, pokladače,
00:08:51 člověka, co vám postaví plot.
00:08:54 To jsou věci, které zařizovala.
00:08:57 Do toho se starala o nás. Do toho neustále jela pracovně.
00:09:03 Fuj, ze mě úplně leje.
00:09:07 Fajn, dobrý, mám to tady.
00:09:09 Já se jednou spletu a pustím ty tvoje vzdychy rovnou do éteru.
00:09:12 Ta Kotva měla velký úspěch.
00:09:15 Jana byla nominovaná jako nejlepší herečka toho roku.
00:09:18 Co se nestalo?
00:09:22 My jsme přijeli na Krokodýly. To byl tenkrát přímý přenos z Brna.
00:09:27 Jana za mnou přiběhla a říkala, že si ji zavolala soudružka,
00:09:31 která měla na starosti kulturu z ÚV a řekla,
00:09:35 že nesmí mluvit o mně a nesmí mluvit o Kotvě.
00:09:38 Jana říkala, o čem mám mluvit, když jsem to dostala za Kotvu?
00:09:45 Celý čas se člověk štve, aby to nastrkal podle svých představ.
00:09:49 Proč jsem to nestihla?
00:09:52 Proč zrovna mně přišlo všechno tak pozdě?
00:09:55 Neodjela, šla před kameru, mluvila o Kotvě, mluvila o mně.
00:10:00 Porušila všechny direktivní zákazy.
00:10:02 Tak jsem si říkala, to je tedy frajerka.
00:10:05 To bylo tenkrát velmi statečné od ní a nečekané.
00:10:12 Že to byl přímý přenos, tak to nemohl nikdo vystřihnout.
00:10:19 Matýsku, Matýsku, zlatíčko moje. Kdo ti to udělal?
00:10:26 Marie Poledňáková nabídla Janě Šulcové roli
00:10:28 Kateřiny Horákové ve svém dalším filmu S tebou mě baví svět.
00:10:31 Tato komedie měla a má u diváků obrovský úspěch.
00:10:35 Byla označena veselohrou století.
00:10:39 Nebyla to sice ve filmové kariéře Jany Šulcové její největší role,
00:10:42 zato ale bezkonkurenčně nejúspěšnější.
00:10:46 Kde máš Matýska, Alberte?
00:10:50 Co? Matýska? Našeho Matýska? Tady byl. Matýsku!
00:10:56 Jana Šulcová je takový typ herečky, divadelním žargonem bych řekla,
00:11:02 že je to Kateřina ze Zkrocení zlé ženy.
00:11:05 To znamená vtipná, veselá, prostořeká.
00:11:08 To je prostě její naturel.
00:11:10 Já jsem psala postavu taky Kateřiny ve S tebou mě baví svět.
00:11:15 Já si myslím, že taková role spíš toho herce nastartuje,
00:11:21 protože to je příležitost ukázat, co umí.
00:11:26 Jana tam tak velkou roli neměla. Ty 3 velké role byli ti chlapi.
00:11:33 Bertíku, Kačenko, jděte si zabalit věci.
00:11:37 Na komiku měli prostor chlapi kolem ní. Ona ne.
00:11:40 Ona musela dělat ten protipól, aby to bylo o to vtipnější.
00:11:45 Jana byla ideální, sympatická, hezká, milá, přísná maminka.
00:11:52 Prosím tě, pojď pryč, podívej se na ně,
00:11:55 že podpalují chalupu, pořádají orgie, to je jim všechno málo.
00:11:59 Víš, co je baví ze všeho nejvíc?
00:12:01 Když jim na ty jejich pitomé fóry někdo vlítne.
00:12:05 Máma působí dojmem nepřístupnosti. Hájí si svoje soukromí.
00:12:10 Vždycky to tak bylo.
00:12:14 Nevím proč, ale působí i přísně. Hodně přísně.
00:12:19 Ale vůbec taková není.
00:12:22 Jana Šulcová je výborná herečka s velikým smyslem pro humor.
00:12:26 Jiná věc je, když hraje tu konkrétní situaci,
00:12:28 tak ji hraje velmi vážně, což je správně.
00:12:31 Já si vzpomínám na jednu situaci,
00:12:36 jak se líbají na konci filmu se Satinským.
00:12:40 Jana tohle už dělala před tím, že před klapkou někoho rozesmála.
00:12:46 Jula za mnou přišel a říkal, já mám s tím líbáním problémy.
00:12:49 Já nejsem herec, já to nedokážu.
00:12:52 Já jsem říkala, neblázni, to je Jana Šulcová,
00:12:54 taková krásná holka, tak jí dáš pusu. Co se děje?
00:12:57 On říkal, ne, já to nedokážu.
00:13:00 Můžu ti něco říct, Alberte?
00:13:03 Ty jsi příšerný chlap.
00:13:06 Samozřejmě, že jela klapka, Jana na něj udělala nějaký obličej,
00:13:09 oni si klekli a Jula se odboural. Nemohli jsme točit dál.
00:13:13 To samé se opakovalo asi 4x, až jsem je musela okřiknout
00:13:18 a říct, a teď se budete líbat a nic jiného.
00:13:22 Bertíku, jdi si hrát, my tady máme s maminkou důležitou chvilku.
00:13:28 Když se podíváte na tu závěrečnou scénu, kdy tam drží toho Matýska.
00:13:32 Mimochodem to je scéna, která je točená před její vilou.
00:13:35 To se točilo víceméně u nich doma, u nich na zahradě.
00:13:38 Tak to je filmový závěr za všechny prachy, protože vypadala nádherně.
00:13:46 Jana z těch naivních krásek s velikánskýma očima
00:13:51 se přehrála do rolí starostlivých a dobrotivých maminek.
00:13:58 Jak stárla a herecky zrála, ty role přicházely automaticky.
00:14:06 Je to velký skok, ale pořád to byla Jana Šulcová.
00:14:09 Nebylo možné si ji s nikým splést.
00:14:16 Kam to chceš?
00:14:17 Tady. A nechte toho, dědo.
00:14:20 Prosím tě, jsem přece chlap.
00:14:23 To jste, ale nerada bych vás vozila na vozíku dřív, než to bude nutné.
00:14:27 Jana Šulcová měla také kliku, že nastoupila na vrcholu svých
00:14:32 uměleckých potencí v době, kdy seriály a televizní hry,
00:14:39 kdy to bylo, jak tomu říkal Pivec, maso na kosti.
00:14:43 Tak něco ti řeknu, měla jsem mu to říct sama.
00:14:46 To jen ty, že je malý, že ho z toho vynecháme,
00:14:48 že ho musíme šetřit.
00:14:50 Taky jsem chtěla, aby si k tobě zachoval úctu.
00:14:52 Bůhví co mu kdo teď nabulíkoval. Vláďo!
00:14:56 Mně se líbí, jak to jednou Jana řekla,
00:14:59 že teď se vyrábějí seriály na jedno použití.
00:15:03 Což je její terminus technicus, který se mi hrozně líbí.
00:15:06 Skutečně ty seriály, kde tedy účinkuji já,
00:15:09 tak skutečně to je na jedno použití.
00:15:12 Jana měla šanci hrát v seriálech, které drží, budou se promítat dál,
00:15:19 protože nebyly postavené v rámci toho totáče tak na tom ději.
00:15:24 Spíš na herecké kreaci těch herců.
00:15:28 Člověk se zase s chutí podívá na ty Kemry, Vozky a ostatní.
00:15:34 Dost, já mám jenom jedny nervy.
00:15:37 Co já si budu pořád od tebe otloukat ruku, co?
00:15:41 Koukni, tady to pravítko položím.
00:15:43 Ty se na něj po každém písmenku koukneš a vzpomeneš si,
00:15:46 že ti naliskám, co se do tebe vejde.
00:15:49 Tenkrát v 80. letech televizní seriály, to byl fenomén.
00:15:52 Televizní seriály dokázaly to, že se opravdu vylidňovaly ulice.
00:15:55 Byly 2 televizní programy. Byli jsme Československo.
00:15:59 Nebyla výjimka, že ten seriál sledovalo 10 milionů lidí.
00:16:02 To prostě všichni znali.
00:16:05 Prosím tě, jak je to s těmi Joklovými?
00:16:08 Ona za mnou byla, jestli bys to už neskončil.
00:16:13 A proč šla za tebou? To přece není tvůj případ.
00:16:17 Opatrovnictví jejích dětí má Petrovská.
00:16:19 Ale já jsem tvoje žena.
00:16:22 Kdysi jsme se bavili o tom, že Jana váhala,
00:16:25 jestli má vzít roli v televizní inscenaci Panenka.
00:16:28 Tam hrála zlou vražedkyni.
00:16:30 Měla tam, já jsem to viděl jako dítě, uvázaného u zábradlí
00:16:34 pana Abrháma, stříkala mu tam do žil nějakou drogu.
00:16:40 Ty idiote jeden, už toho mám dost. Nedá nám už ani jednu dávku.
00:16:46 Ani pro sebe už nemám.
00:16:49 Když mi neřekneš, jak jsi nás našel, on už mi nic nedá.
00:16:54 Byl jsem otřesen, že ta hodná paní ze seriálů a z inscenací
00:16:57 tam hraje takhle zlou. Z ní šel strach.
00:17:06 Úspěch a popularita si bohužel vybraly svou daň.
00:17:10 Manželství s hercem Oldřichem Víznerem po 20 letech končí.
00:17:13 Do života Jany Šulcové přichází velká životní krize.
00:17:18 To období, kdy Jana Šulcová zmizela z pohledu normálního diváka,
00:17:21 pro ni bylo složité v tom, že se sečetla celá řada věcí.
00:17:25 Začalo se rozpadat manželství, které 20 let normálně fungovalo.
00:17:29 Oni ještě 5 let se pokoušeli to dát dohromady, ale to bohužel nevyšlo.
00:17:33 Odešla z Městských divadel pražských, kde hrála od roku 1969.
00:17:39 Po 20 letech odešla z divadla.
00:17:41 Byla první, která podepisovala před revolucí petici
00:17:46 za propuštění Václava Havla.
00:17:51 Co se v této zemi stalo po revoluci,
00:17:54 když se všechno začalo dělat úplně jinak, než byli zvyklí.
00:17:58 Oni by se měli chodit nabízet. Doprošovat se o práci.
00:18:02 To tak tady nefungovalo.
00:18:05 U mámy se trhaly telefony, kdo si ji obsadí.
00:18:08 Ona byla zvyklá dělat.
00:18:12 Dodnes s ní mám rozhovory o tom, že říkám,
00:18:16 mami, ty nemůžeš vzpomínat, jak se to dělalo tehdy.
00:18:19 Dneska se to dělá jinak. Musí se tomu člověk přizpůsobit.
00:18:23 Jsi stále hodná a půvabná.
00:18:27 Kvůli tomu jsi přece nepřijel, abys mi tohle řekl.
00:18:31 Musím vařit kafe.
00:18:33 Janě Šulcové se nakonec podařilo životní krizi překonat.
00:18:36 Po téměř 10 leté pauze se vrátila před televizní i filmovou kameru.
00:18:40 V roce 1998 přišla nabídka od divadelní společnosti Háta.
00:18:51 Pro mě je to neuvěřitelný člověk v tom, že já nevím,
00:18:54 kdybych přestala pít, jestli bych vůbec mohla žít.
00:18:58 Já nevím, ale ta Jana nepije několik let.
00:19:00 My jezdíme na zájezdy.
00:19:02 Ona je schopná s námi sedět do tří hodin do rána.
00:19:04 Ona s námi drží krok. Přitom pije minerálku.
00:19:09 Počasí bylo pod psa.
00:19:12 George si vyvrl kotník. Já jsem se nastudila.
00:19:16 Musela jsem 2 dny jsem ležet v posteli.
00:19:19 K dovršení všeho se převrhla lampa a shořela Georgova práce.
00:19:28 Já jsem se s Janou Šulcovou setkal, řekněme před 4 roky,
00:19:33 v Divadle Bez Zábradlí.
00:19:37 Jana tam hrála po boku Oldy Kaisera, Evy Holubové.
00:19:41 Jezdili jsme na zájezdy.
00:19:44 Jana, která měla zkušenost s alkoholem,
00:19:49 tak nás s Oldou neustále hlídala.
00:19:52 Když jsme spali v Třebíči v hotelu, o půlnoci byla kontrola,
00:19:57 klepání na pokoj, já jsem musel otevřít.
00:20:00 Tam v pyžamu stála Jana a řekla, Bohoušku, doufám, že spíš.
00:20:04 Když jsem jednou tajně proklouzl do nočního baru,
00:20:08 tak byl druhý den průšvih.
00:20:25 Minulý týden jsme jeli do Kraslic.
00:20:29 Místní zjistili, že nemají zesilovač,
00:20:32 že si ho odnesl místní zvukař,
00:20:35 protože pořádá vedle ve vesnici diskotéku.
00:20:38 Bylo čtvrt na osm. Představení začínalo v půl osmé.
00:20:41 Plné hlediště lidí.
00:20:44 Já jsem říkala, Jano, co budeme dělat?
00:20:46 A Jana řekla, nechte to na mně.
00:20:48 Vešla na to jeviště. My jsme šli s ní.
00:20:51 Tři čtvrtě hodiny sypala jednu historku za druhou.
00:20:55 Lidi plácali. Začali jsme hrát v půl deváté.
00:20:58 Hráli jsme do půl jedenácté. V půl třetí jsme byli v Praze.
00:21:02 Ta Jana měla 2 vystoupení. Svoje třičtvrtěhodinové.
00:21:06 Pak ještě hrála dvouhodinové představení.
00:21:09 Lidi Janu Šulcovou milují.
00:21:14 Podívej se, kde bydlíš? Jak vypadáš?
00:21:17 Nežiješ zdravě. Jsi jako kost a kůže.
00:21:21 Najdi si už pořádnou ženskou s bytem.
00:21:26 Dokonce se dá říct, že mnoho lidí, kteří v době své slávy žili bujným
00:21:31 společenským životem, potom přestali žít bujným společenským
00:21:35 životem, jako by ztratili jiskru.
00:21:38 Jako by je ten alkohol trošku dopoval, dodával jim ten šmrnc.
00:21:44 Tak u Jany vůbec. Já bych řekla dokonce naopak.
00:21:50 Je taková čistší, průraznější v některých těch vtipech.
00:22:00 Potkala jsem tvého tátu, když ti bylo 5 let.
00:22:03 Jednu dobu jsem tě dokonce vídala každý den.
00:22:07 Jsme spolu na jedné fotce. Podívej.
00:22:11 Co se týče Janina comebacku,
00:22:15 nemyslím si, že se úplně ztratila, řekněme, že se jen vzdálila,
00:22:20 tak si pamatuji, že v seriálu Horákovi uplatnila tu svoji
00:22:26 komickou stránku herectví. Tam byla velmi rozkošná.
00:22:31 To byla moderní babička, jak když ji vyšijete.
00:22:35 Doprčic!
00:22:37 Co tu děláte?
00:22:39 Přišli jsme se podívat, jak utrácíš ty vypůjčené peníze.
00:22:43 Prosím tebe, v životě jsem tu nebyla, to je náhoda.
00:22:48 Paní Zdeno, kávičku ke hře jako obvykle?
00:22:51 No, spíš vodečku, Mirečku.
00:22:58 Herec nikdy nezapře, jaký je vevnitř.
00:23:00 Jaký je uvnitř, takový je před kamerou.
00:23:04 Jana byla hluboká. Nebyla jednoduchá.
00:23:08 Nebyla jalová, nebyla plytká. Byla to hluboká osoba.
00:23:13 I když z toho mám starou belu, žije se mi s tím kapánek líp.
00:23:17 Vždycky jsem si myslela, vzhledem k její osudové kráse,
00:23:21 že je to dramatický typ herečky, což samozřejmě je.
00:23:25 Pak když jsem ji poznala, tak jsem zjistila,
00:23:28 že má jednu dokonalou vlastnost. To je obrovský smysl pro humor.
00:23:33 Přiznám se, že asi neznám mezi herečkami a zpěvačkami nikoho
00:23:37 vtipnějšího, než je Jana Šulcová.
00:23:40 Říká se o ní, že je nekorunovaná královna bonmotů.
00:23:43 Jana je smršť, která když začne, tak opravdu vás bolí bránice.
00:23:51 Slunce pánové, nepopalte si prsty.
00:23:57 Jana je velice vtipná. Vždycky byla.
00:23:59 Je neskutečně pohotový glosátor.
00:24:04 Vidí věci v jasných obrysech. A tak jako zřetelně.
00:24:14 Vy se na tím zamyslíte a bude všechno v pořádku.
00:24:17 Když jsem přišla v 80. letech do Městských divadel pražských
00:24:20 jako mladá herečka, nepolíbená ničím,
00:24:23 všechny jsem tam milovala,
00:24:28 o všech jsem si myslela, že oni milují mě,
00:24:32 tak potom si mě Jana Šulcová vzala stranou a řekla mi krásnou větu,
00:24:39 Zuzko, v divadle nejsou hodné tety a strejdové,
00:24:43 kteří mají radost, jak to té naší Zuzce dneska sluší.
00:24:50 To víš, že ne.
00:24:52 Tam mně trošku otevřela oči.
00:24:54 Vím, že její nejoblíbenější citát nebo heslo, kterým ona se řídí,
00:24:58 život není to, co chceme, ani to, co máme, ale to, co vydržíme.
00:25:04 Myslím si, že Jana je ta pravá, která po tom, co zažila
00:25:07 a z čeho se dostala, tohle může říkat.
00:25:16 "Skryté titulky: Yveta Bartlová Česká televize 2009“
Přestože Jana Šulcová nepocházela z herecké rodiny, herectví ji přitahovalo už od dětských let. Se svým bratrem hrávala loutkové divadlo, recitovala ve škole a organizovala kulturní vystoupení. Mimo jiné chodila i do Dismanova rozhlasového dětského souboru a na gymnáziu se svým spolužákem Vítězslavem Jandákem hrála divadlo. Vystudovala DAMU a ještě během studia se stala v roce 1969 členkou Městských divadel pražských. Disponovala nejen talentem, ale i osobním šarmem a fyzickým půvabem. Získala proto ještě jako studentka první filmové a televizní role, byť byly rozsahem nevelké (např. pohádka Křesadlo, filmy Kulhavý ďábel a Spalovač mrtvol).
Počátkem 70. let začala její kariéra nabírat na obrátkách. Typické přitom bylo, že jejích kvalit film využíval výjimečně, zato v televizi získávala mimořádně velký prostor. Během celé své kariéry byla v převážné míře televizní herečkou. Její popularitu vytvářely televizní seriály, které měly mimořádnou sledovanost vzhledem k omezené nabídce tehdejšího televizního vysílání. Do nejširšího povědomí veřejnosti se Jana Šulcová dostala díky dvěma rozsáhlým televizním projektům – Byl jednou jeden dům a Nejmladší z rodu Hamrů.
Jana Šulcová hrála v drtivé většině kladné postavy. V 70. letech to byly romantické křehké dívky a sympatické holky ze sousedství, v 80. letech se plynule přeorientovala na role mladých maminek s elegantním vzhledem a chováním. Jednou z mála výjimek byla postava psychopatické narkomanky v televizní hře Panenka, kde byla protihráčkou Josefa Abrháma. Největší filmovou příležitost Janě Šulcové poskytla Marie Poledňáková, která si ji nejprve vybrala do hlavní role televizní hlasatelky Magdy v televizním filmu Kotva u přívozu a posléze jí nabídla roli Kateřiny Horákové v diváckém megahitu 80. let, rodinné komedii S tebou mě baví svět. Nebyla to ve filmové kariéře Jany Šulcové její největší role, zato bezkonkurenčně nejúspěšnější.
Provdala se za spolužáka ze stejného ročníku na DAMU Oldřicha Víznera a narodily se jim dvě dcery. Manželství, které bylo dlouhá léta považováno za vzorné, se koncem 80. let rozpadlo a nastupující životní krizi umocnily proměny televizního a filmového trhu, které přinesly úbytek pracovních příležitostí. Herečka upadla do závislosti na alkoholu a antidepresivech, což jí spolu s následnými zdravotními dopady bezmála na desetiletí téměř vyřadilo z herecké práce. V roce 1992 musela po 23 letech opustit Městská divadla pražská a poté, pokud jí to zdravotní stav dovolil, hostovala na scéně Divadla bez zábradlí. Vedle televizní práce je i výraznou divadelní herečkou.