Obrazový životopis slavných – tentokrát Gabriely Vránové – díky kterému si uvědomíte, jak plyne čas a jak formuje každého z nás (2008). Režie R. Šofr
00:00:00 Zjevila se meteoricky.
00:00:02 Mladá, půvabná, vílovitá Gabriela Vránová.
00:00:08 Kouzelná holčička, křehoučká, půvabná.
00:00:14 V momentě se stala mámou všech děcek, které učila.
00:00:18 Ona je Gabriela Vránová. To je jako firma dobrá.
00:00:45 Gabriela Vránová se narodila 1939 v Novém Mestě nad Váhom
00:00:49 v rodině moravského profesora literatury a francouzštiny
00:00:53 Jaroslava Veriána Vrány.
00:00:56 Její maminka Marie pocházela z maďarského-slovenského prostředí.
00:00:58 Její prababička byla Rakušanka. Zatímco pradědeček Chorvat.
00:01:02 V mládí se Gabriela setkávala s nejrůznějšími kulturními vlivy.
00:01:06 Vyrůstala v pravém slova smyslu jako středoevropanka.
00:01:10 Dědeček, jako profesor češtiny, francouzštiny,
00:01:13 především jako katolický básník, žil poezií.
00:01:15 Poezie byla všude kolem něj.
00:01:17 Máma se narodila v jedné velké knihovně.
00:01:20 V rodném domku v Kohoutovicích byla samá knížka, samá poezie.
00:01:24 Myslím si, že poezie a literatura přivedla mámu k divadlu.
00:01:29 Její otec miloval poezii. Poezii psal, ani ne nejhorší.
00:01:36 On sám otec Gabriely Vránové o sobě říká,
00:01:42 básník je skrytý ve všech nás, jen mír a milost je různá.
00:01:52 Jezdila s dědečkem na takové naučné besedy.
00:01:55 Osvětové besedy, jak se tehdy říkalo.
00:01:58 Přednášela úryvky z poezie na dané téma.
00:02:02 To si myslím, že byla taková její herecká škola.
00:02:11 V průběhu 50.let se komunistický režim snažil upevnit své výsadní
00:02:15 postavení ve společnosti.
00:02:17 Vydal se cestou tvrdých represí
00:02:19 vůči nepohodlným skupinám obyvatelstva.
00:02:22 Jednou nejvíce z postižených byla komunita duchovních.
00:02:25 Nástrojem těchto represí se staly vykonstruované soudní procesy,
00:02:29 které byly pro všeobecné zastrašování okázale
00:02:31 prezentovány před veřejností.
00:02:34 Mámin strýc, páter Alois Vrána, jako katolický kněz byl v 50.letech
00:02:38 odsouzen v politickém procesu na více než 10 let.
00:02:42 Vrátil se domů v podstatě umřít.
00:02:45 Jeho bratr, mámin tatínek, Jaroslav byl suspendován.
00:02:50 Nesměl učit na střední škole.
00:02:52 Nesměl samozřejmě publikovat jako katolický básník.
00:02:56 Vyučoval ruční práce, což samozřejmě jeho obor nebyl.
00:03:00 Tahle celá situace logicky dolehla i na generaci mámy a mé strýce,
00:03:06 kteří to měli trošku poznamenané ve svém kádrovém profilu.
00:03:12 Jeden ze členů přijímací komise prokázal obrovskou osobní odvahu.
00:03:15 Zatajil nedoporučující posudek.
00:03:18 Gabriela Vránová byla na poprvé přijata ke studiu herectví
00:03:22 na JAMU v Brně.
00:03:26 Díky tehdejším zmatkům ve školním systému se máma
00:03:29 dostala na JAMU v 17 letech.
00:03:32 S Gabrielou Vránovou jsem se setkal v roce 1956 na přijímačkách.
00:03:37 Musím říct, že mi padla do oka.
00:03:41 Byla pěkná sedmnáctka.
00:03:46 Když jsme udělali přijímačky, když jsme byli hotoví,
00:03:50 tak jsme se po pár měsících potkali.
00:03:53 Naštěstí jsme se potkali v jedné třídě.
00:03:56 Pokud si vzpomínám, tak její ročník byl zajímavý tím,
00:04:00 že měli spoustu představení, že měla velmi praktickou školu,
00:04:04 že opravdu hrála v Martě, tedy v brněnském školním divadle.
00:04:09 Myslím, že to ji hodně ovlivnilo pro další profesní kariéru.
00:04:14 Krátce po absolvování JAMU přišel Gabrielin debut před kamerou.
00:04:17 Přinesl jí stěžejní roli v celovečerním filmu po boku
00:04:20 výrazné filmové osobnosti, jakou byl Vladimír Menšík.
00:04:24 S Menšíkem pak Gabrielu spojovalo nejenom celoživotní přátelství,
00:04:27 ale také společná láska k jižní Moravě.
00:04:31 Vy jste strašnej člověk.
00:04:32 Jak to?
00:04:33 Vy jste už viděla někdy mužského, který by se zachoval jinak?
00:04:36 Vy se ani trošku nestydíte?
00:04:37 Ne, já nevím proč?
00:04:39 Prosím vás, podívejte se na něho.
00:04:41 Jiný by za takového kluka dal nevím co.
00:04:43 Vás ani nenapadlo přijít a říct, Honzíku, já jsem tvůj tata.
00:04:45 No dobř...jakejpak tata?
00:04:48 Ve stejné době, ve které vznikal film Hledá se táta,
00:04:51 byla Gabriela Vránová přijata do svého prvního profesionálního
00:04:54 angažmá ve Státním moravskoslezském divadle v Ostravě.
00:04:59 Brali jsme nové herce, novou herečku.
00:05:02 Zjevila se meteoricky
00:05:04 mladá, půvabná, vílovitá Gabriela Vránová.
00:05:11 Ona tam hostovala. Byli jsme okouzleni.
00:05:14 Vešla do angažmá.
00:05:17 Nebyla taková ta levná švitorka.
00:05:21 Jak někdy mladé madamky, když přijdou do souboru,
00:05:25 aby se leskly, aby byly přijaty.
00:05:29 Ona byla sebe si vědoma a důstojná.
00:05:36 Po 2 úspěšně završených sezonách na ostravské scéně,
00:05:39 dostává Gabriela Vránová životní nabídku
00:05:42 z pražského Divadla na Vinohradech.
00:05:45 Když Gábinka přišla do angažmá v roce 1962,
00:05:51 tak byl uměleckým šéfem a ředitelem divadla
00:05:54 Luboš Pistorius.
00:05:57 Přetáhl ji z ostravského divadla, kde byla jenom 2 sezóny po škole.
00:06:06 A přivedl ji do našeho souboru.
00:06:09 Kouzelná holčička, křehoučká, půvabná, fotogenická.
00:06:16 Prostě nádherné zjevení přišlo do Vinohradského divadla.
00:06:22 Měla jakousi vnitřní opravdovost.
00:06:27 Přišly role, které tomu odpovídaly.
00:06:31 Markétka v Goethově Faustovi, ale také Nora,
00:06:37 Madlenka v Tvrdohlavé ženě, později Plajznerka nebo Maryša.
00:06:46 Je strašná škoda, že to není zachovalé, protože to byla
00:06:49 nejkrásnější Maryša, kterou já jsem v životě viděla.
00:06:54 Málokdo má šanci dostat tu roli, protože na to nestačí,
00:07:00 anebo se k ní dopracovat.
00:07:02 A hlavně dostat tu roli v ten pravý okamžik.
00:07:05 Výrazně ztvárněné divadelní role na vinohradském jevišti
00:07:07 brzy vynesly Gabriele Vránové i nabídky k televizní práci.
00:07:11 Osud tomu chtěl, aby šlo o nepřehlédnutelné role
00:07:14 ve velkolepě pojatých historických seriálech,
00:07:16 které si získaly zaslouženou oblibu u diváků.
00:07:20 Dostala se i do těch prvních, dneska už klasických seriálů,
00:07:24 černobílých ještě, což byl F.L.Věk a Sňatky z rozumu.
00:07:31 Tam ona zazářila
00:07:34 Ona byla krásná, světlovlasá, mladá,
00:07:42 očička jí zářily, děvčica jako vítr.
00:07:46 Já ji poznal velice záhy. To byla mladinká.
00:07:49 To byla holčička. Takovou jsem potřeboval.
00:07:52 Poprvé to bylo v roce 1968.
00:07:56 V tom roce jsme točili Sňatky z rozumu.
00:08:00 Tam vystřihla krásnou roli, takže mě hned okouzlila.
00:08:08 A zalíbila se mi.
00:08:10 Myslím, že František Filip ji má hodně rád.
00:08:12 Jako spoustu herců má rád. Je to vždycky znát na jeho dílech.
00:08:17 Pan režisér Filip si vždycky vybíral herce par excellence.
00:08:21 Od paní Medřické přes paní Brejchovou,
00:08:23 Janu Hlaváčovou, pana Menšíka, pana Brodského.
00:08:25 To se nedá všechno vyjmenovávat.
00:08:28 Gábinka je mezi nimi. Patří tam do té totální elity.
00:08:32 Mít kojnou, chůvu, kuchařku, to je pak snadné být matkou.
00:08:37 Nemůžeš mi odpustit, že jsem nevyrostla v chudobě jako ty.
00:08:40 Ale jakou chudou by sis mě asi nevzal, nezdá se ti?
00:08:47 Pak jsem dělal seriál F.L.Věk, tak jsem ji zneužil hned podruhé.
00:08:51 Ona byla zlatá. S tou se pracovalo krásně.
00:08:55 Ona vypadala.
00:08:58 Měla v sobě náboj poezie a romantiky.
00:09:02 Ist hier frei, bitte?
00:09:05 Oni asi nerozuměj německy, že? Jsou asi z venkova, ne?
00:09:12 Ano.
00:09:14 A odkud, smím-li se ptát?
00:09:16 Z Dobrušky.
00:09:18 Z Dobrušky, to asi znají pana Věka?
00:09:22 Ano, znám ho.
00:09:24 Já ho také znám, dobře ho znám.
00:09:28 Vedle seriálů Františka Filipa začíná Gabriela účinkovat
00:09:31 v televizních inscenacích dalších významných režisérů,
00:09:34 jako byl Jiří Bělka nebo Eva Sadková.
00:09:37 Vyvrcholením tohoto období byla inscenace Slečna Rajka.
00:09:43 Vy jste mi prve dobře nerozuměl.
00:09:47 Já jsem neměla na mysli půjčku. Já, já...
00:09:55 Co může stát zařízení takové ordinace?
00:10:00 Víte, já neumím počítat.
00:10:03 Já jsem se musela naučit.
00:10:09 V Chalupářích dělala manželku Vladimíru Menšíkovi.
00:10:14 Byla to pravdivá figura z venkovského prostředí.
00:10:18 Vzpomínám si, že s Láďou Menšíkem měla krásné scény,
00:10:24 kdy on na ni žárlil.
00:10:26 U Fleků jsme točili.
00:10:29 Tam ona tančila na stole. Byla taková rozjetá.
00:10:31 Chtěla vzbudit zájem svého manžela. Dělala to výborně.
00:10:37 Pusťte mě!
00:10:38 Jo ták, tak ty tady se svlíkáš? No co je? Vždyť já to vidím.
00:10:43 Řekni mi, jak to je?
00:10:45 Já jsem se sem nepřišla svlíknout, já jsem se sem přišla oblíknout.
00:10:48 Tak ty jsi do Prahy jela nahá? Mě neoblbneš, nemysli si.
00:10:51 Co to máš za hadry? Odkud je máš? Jak to, že jsi taková načinčaná?
00:10:55 Dejte mi pokoj!
00:10:57 Ona doma přede mnou chodí jako zmoklá myš.
00:11:00 A tady kvůli tomuhle starýmu... ...vymydlenýmu...
00:11:05 Nešahejte na mýho dědečka!
00:11:07 Ty do toho nekecej.
00:11:09 Ne každý herec má to štěstí,
00:11:12 že dostane výraznou seriálovou roli.
00:11:14 Nebo se někdy objeví v seriálu, a je to zapomenuto.
00:11:17 Řekla bych, že její působení v seriálu Chalupáři
00:11:23 bylo prostě nepřehlédnutelné.
00:11:26 My všichni školou povinní. Ta její kantorka, myslím,
00:11:30 že se vryla pod kůži hodně divákům.
00:11:32 Tak strašně vyčnívalo z té role to její já, to citlivé,
00:11:38 že by člověk mohl říct, ježíš, to je moc.
00:11:41 Když to pozorujete dál a dál, žijete s tou postavou,
00:11:45 s tím jejím provedením té postavy,
00:11:48 tak najednou začnete tu postavu vnímat takovým způsobem
00:11:52 a prožívat mnohem víc než ty kolem.
00:11:55 Každý herec musí být výjimečný, osobitý, jedinečný, nenahraditelný.
00:12:03 To byla Gábina Vránová. Proto taky si ji každý zapamatoval.
00:12:06 Proto po ní režiséři s jistotou sáhli,
00:12:09 když potřebovali někoho zajímavého,
00:12:12 neopakovatelného, aby si to lidi zapamatovali, aby s ním šli,
00:12:15 aby ho milovali, aby je zajímal.
00:12:22 Gabriela Vránová měla štěstí na své herecké partnery.
00:12:25 Zejména ty mužské.
00:12:27 Zahrála si ve výrazných rolích po boku téměř všech
00:12:29 nejvýznamnějších herců své doby.
00:12:31 To se jí stalo inspiračním zdrojem pro krátké prózy, které začala
00:12:35 v 80.letech publikovat v denících, zejména v Lidové demokracii.
00:12:41 To jsou vzpomínky na herce, kolegy, kolegyně, s nimiž také pracovala.
00:12:49 Medřická, Zdeněk Štěpánek, Eduard Kohout, Menšík a jiní.
00:12:55 Pak to vydala v roce 1994 pod názvem Magnetický vítr.
00:13:04 To jsou fejetony naprosto špičkové úrovně.
00:13:08 Já si myslím, že kdyby Gabriela nebyla zahlcena prací hereckou,
00:13:14 že by tady byl další zjev.
00:13:21 Málokterá herečka nebo herec dovedou tak hezky promluvit.
00:13:31 Tak chápavě a výstižně o svých spolupracovnících.
00:13:37 K pravidelnému účinkování na své domovské scéně
00:13:39 si Gabriela Vránová přibrala další náročný úkol.
00:13:42 Vychovávat nové herecké generace.
00:13:45 Přijala post profesorky na Pražské konzervatoři.
00:13:50 Když s námi začala pracovat, jako s patnáctiletými dětmi,
00:13:53 tak jsme byli trošičku zklamaní,
00:13:55 protože my jsme chtěli hned hrát divadlo a užívat si to.
00:13:58 Ona s námi nastoupila takový trend, že si s námi začala hrát, povídat.
00:14:03 Dokonce přišla s tím, že na veřejné vystoupení na konci ročníku,
00:14:08 že budeme dělat verše Josefa Václava Sládka.
00:14:12 To jsme si řekli,
00:14:13 to jsme se vrátili do mateřské školky. Co tohle znamená?
00:14:17 Musím říct, že nakonec na to máme všichni krásné vzpomínky.
00:14:20 Díky těm veršům v nás probudila hravost.
00:14:24 Tak jsme si i objevili sami sebe.
00:14:28 V momentě se stala mámou všech děcek, které učila.
00:14:33 Řešila s nimi jejich problémy. Žila s nimi.
00:14:37 Dá se říct, že opravdu se stala druhou mámou pro ta děcka.
00:14:41 Když člověk měl nějaký problém doma,
00:14:43 tak šel za ní a vyřešil to s ní. Ona si vždycky našla čas.
00:14:47 To bylo úžasné.
00:14:48 To bylo spojení výuka herectví s takovou rodičovskou poradnou.
00:14:55 Ona je věčně mladá. Ona nebude kyselá dáma,
00:15:02 která s dětmi bude jenom tak hýbat jako s loutkami.
00:15:09 Ona bude pracovat přes jejich nitro.
00:15:12 Pro ni je důležité, kam ty lidi dovede.
00:15:15 Byla nesmírně oblíbená.
00:15:18 A ten výsledek se studenty byl vždycky výborný.
00:15:22 Napij sa, aby ti nepřišlo mdlo.
00:15:26 Napij sa!
00:15:31 Pánbůh ráč dát zdraví, súseda.
00:15:35 Len sa napij pochuti, alaška je zdravá.
00:15:41 Gábinka, myslím si, měla to štěstí, nejenom že stanula na prknech
00:15:46 Vinohradského divadla, protože má to svou váhu,
00:15:50 ale ona stoupila do hereckého života i v tom,
00:16:00 že se dostala okamžitě do rozhlasu,
00:16:04 kde literární pásma, četby, přednes veršů.
00:16:14 Přednes poezie je speciální druh umění.
00:16:19 Je to něco jiného než divadelní projev,
00:16:23 který musí být i v určité nadsázce.
00:16:26 Poezie potřebuje jistou tlumenost, ztišenost.
00:16:34 Před nějakým přehráváním dostává přednost obsah.
00:16:40 V tomto smyslu, myslím, Gábina Vránová je jednou
00:16:45 z nejlepších interpretek poezie.
00:16:48 Polka sedí v zlatých saních, chce až k vzdálenému městu.
00:16:53 Nuže, jeď už, milá polko, šťastnou cestu, šťastnou cestu!
00:16:58 Ti se budou v pyšném městě, co to přišlo ze vsi, dívat,
00:17:04 budou nožičkami šoupat, boky vzpírat, bujně zpívat!
00:17:08 Polka jede - polka jede.
00:17:12 Když ji slyšíte, jak tu básničku převypráví, tak zapomenete,
00:17:16 že básnička má nějaký verš, rým.
00:17:19 Vnímáte velkou výpověď nebo velkou emoci toho sdělení,
00:17:25 o čem ta poezie je. To je prostě to nejpodstatnější.
00:17:30 Nachází ve verších logickou stavbu a umí verš sdělit.
00:17:37 Ona dokáže naprosto jinak rozvrstvit tu báseň,
00:17:45 že hodně lidí si myslí, že ta báseň je patetická.
00:17:49 Ona ta báseň je hluboce citová.
00:17:52 Říct o mámě, že má ráda poezii, to je strašně málo.
00:17:55 Ona je doslova sžitá s poezií.
00:17:58 Přijedeme do nějaké zapadlé vesničky, ona řekne,
00:18:00 tady se narodil ten a ten, zarecituje hned jeho básně.
00:18:04 To si myslím, že všechno je důkaz toho dědečkova odkazu,
00:18:08 který v ní zůstává po celý život.
00:18:11 Která dcera by vydala verše svého otce?
00:18:14 Ten vztah k rodině, tam je vidět, jaké ona má kořeny.
00:18:21 Na Gábince obdivuji a vážím si té její mnohostrannosti.
00:18:28 Ona totiž těch talentů má víc.
00:18:34 Máme spolu mnoho společného,
00:18:37 protože oba dva máme rádi něco krásného.
00:18:41 Máme rádi muziku.
00:18:43 Ona navíc má ten talent, že dovede krásně zpívat.
00:18:49 ZPĚV
00:19:10 Já jsem v Praze dělal program. Jmenovalo se to Bratislavská káva.
00:19:16 Měl jsem tu slovenskou romskou kapelu.
00:19:20 Pozval jsem si několik hostů.
00:19:23 Hlavním hostem byla Gábina Vránová.
00:19:27 Když zjistila, že je tam ta kapela, naběhla na repertoár kapely.
00:19:34 A švihla si tam pět písniček.
00:19:39 Potom kteroukoliv písničku ta kapela začala hrát,
00:19:42 ona ji uměla zpívat. To mě teda překvapilo.
00:19:46 Znala i takové písničky, které jsem já neznal.
00:19:49 My jsme jednou jeli se ženou v noci po představení autem.
00:19:53 Pustili jsme si rádio Vltavu.
00:19:56 Najednou slyšíme dívčí hlas zpívat slovenské národní písně.
00:20:02 Tak jsme říkali, kdo to zpívá?
00:20:05 Ti Slováci, to je úžasné, jak oni to umí.
00:20:08 A nakonec to byla Gábinka.
00:20:12 ZPĚV
00:20:25 Rok 1992 přináší události, které se Gabriely Vránové hluboce dotýkají.
00:20:30 Po parlamentních volbách se česká a slovenská politická reprezentace
00:20:34 nedokáže shodnout na dalším fungování společného státu.
00:20:37 Dokonce i jeho oficiální název se stává předmětem nechutných
00:20:41 politických tahanic.
00:20:43 Gabriela, která v sobě integruje obě národnosti
00:20:45 a byla vždy pro spojování různých kultur,
00:20:48 musí být naopak svědkem rozpadu společného státu.
00:20:51 Nebere to ovšem osudově.
00:20:53 Spíše ji to motivuje k práci, aby aspoň kulturní komunity
00:20:56 obou nových států neztratily svůj vzájemný vztah.
00:21:01 Gábina Vránová pokračuje v tom, co tu fungovalo celé století.
00:21:06 co není vázané na to, zda existuje Československá republika.
00:21:11 Bylo to tu před vznikem Československé republiky.
00:21:14 Je to tu dál i po jejím zániku.
00:21:19 Gábina Vránová je živým důkazem toho, že to tu je.
00:21:24 Nepromešká žádnou příležitost,
00:21:28 když sama se může zúčastnit na nějakých akcí,
00:21:34 jako je Československý duchovní parlament,
00:21:38 společné setkání Čechů a Slováků při různých příležitostech.
00:21:48 V 90.letech čeká na Gabrielu méně divadelních rolí
00:21:53 než v desetiletích předešlých.
00:21:55 Přesto dostává příležitost si zahrát v zajímavých počinech,
00:21:57 jako je například hra Máma říkala, že bych neměla.
00:22:02 Je spousta lidí, kteří by si zasloužili větší pozornost
00:22:05 třeba vedení divadla.
00:22:07 Myslím si, že přesně tomu bylo i u Gabriely Vránové.
00:22:13 Řekla bych, že její tvůrčí potenciál byl nedoceněný,
00:22:19 že by si zasloužila nějakou pořádnou roli.
00:22:23 Hlavně v tom zralém věku.
00:22:26 To je na tom povolání hrozné, že to člověk nemůže ovlivnit sám.
00:22:32 Jihočeská filharmonie. To ty zvládneš.
00:22:36 Menší rozsah divadelní práce Gabriele vynahrazuje televize.
00:22:40 V roce 2003 dostává v seriálu Náměstíčko příležitost k další
00:22:44 výrazné postavě, která se vryla do diváckého povědomí.
00:22:50 Ona je Gabriela Vránová. To je jako firma dobrá.
00:22:54 A ona má rukopis.
00:22:56 Někdo třeba je profesionálně dobrý, přesto ho zapomenete.
00:23:00 Gabrielu Vránovou nezapomenete.
00:23:03 Pro mě je ztělesněním renesančního člověka.
00:23:06 Podívejte se, co ona má koníčků, co stíhá všechno.
00:23:12 A všechno dělá poctivě a výborně.
00:23:15 Zajímala se i o výtvarné umění, o starožitnosti.
00:23:19 Snažila se ten svět vidět komplexně.
00:23:25 Má velké štěstí ve svém muži. V panu Kepkovi Jiřím.
00:23:30 To je velká osobnost a silný muž.
00:23:34 Má bezvadného syna Ondřeje Kepku.
00:23:38 U Gábinky je strašně hezké, že ten Ondra, který jí vyrostl,
00:23:41 vystudoval vlastně režii, že spolupracuje s tou mámou,
00:23:48 že ji dokáže ocenit jako režisér.
00:23:52 Uvědomuje si, že ona je skvělá herečka.
00:23:55 Tak se mi hrozně líbí,
00:23:57 že když spolu spolupracují jako rodina,
00:24:00 tak ten výsledek je velmi dobrý a stojí to za to.
00:24:04 U hereckého povolání je nevyzpytatelné,
00:24:07 kdy přijde vaše hvězdná chvilka.
00:24:10 Třeba nepřijde nikdy. Třeba budete někde v řadě.
00:24:14 A budete na tu hvězdnou chvilku čekat.
00:24:16 Já bych řekla, že Gabriela neměla jednu hvězdnou chvilku,
00:24:20 ona jich měla několik. Myslím, že ta její ještě přijde.
00:24:25 Každému Pánbůh někde ubral a někde zase přidal.
00:24:29 A tobě přidal co? Co ti přidal Pánbůh?
00:24:34 Co ti přidal?
00:24:41 Paměť.
00:24:43 Dovedete si představit Gábinku bez klobouku?
00:24:46 Širokého, klopeného klobouku?
00:24:48 Gábina, ať je móda jaká chce,
00:24:51 ať se nosily šátky, ať se nosily pletené čepice,
00:24:55 nepotkáte ji v nich nikdy.
00:24:58 Ona si ten klobouček nechává i v místnosti.
00:25:01 Já můžu na mámu prozradit jednu věc.
00:25:03 Ona je vášnivá sběratelka ozdobných lžiček.
00:25:06 Každý jí udělá radost, když jí doveze odněkud ze světa
00:25:09 krásnou lžičku s nápisem
00:25:16 Skryté titulky: Yveta Bartlová Česká televize 2008
Gabriela Vránová, která v těchto dnech slaví významné životní jubileum, patří k našim nejvýznamnějším herečkám především díky svému smyslu pro charakterní a dramatické herectví. Celý život se také věnuje recitaci, a tak se bez nadsázky dá nazvat královnou české poezie. Narodila se na Slovensku českému učiteli a slovensko-maďarské mamince. Otec byl profesorem češtiny a francouzštiny, ale především lyrickým básníkem. Vystudovala herectví na brněnské JAMU a odešla do Ostravy, kde prožila dvě sezóny v Moravskoslezském národním divadle. Již v Ostravě přišly první nabídky na účinkování v televizi, filmu a v rozhlase. Připomeňme slavnou komedii Hledá se táta, kde se poprvé setkala s Vladimírem Menšíkem, který jí byl později partnerem například ve slavných Chalupářích. Mezi nejvýznamnější patří její televizní role v seriálech F. L. Věk, Sňatky z rozumu, My všichni školou povinní. Na prknech Divadla na Vinohradech vytvořila téměř stovky rolí. V rozhlase a v dalších zvukových médiích natočila celou řadu pohádek, rozhlasových her, večerníčků. Přečetla stovky veršů, tisíce stránek četby na pokračování. Spolupracuje s významnými umělci – výtvarníky, hudebníky, spisovateli atd. Získala prestižní cenu Prix Bohemia za herecký rozhlasový výkon a Křišťálovou růži – nejvyšší ocenění v oblasti uměleckého přednesu. Neopomenutelná je i její práce v dabingu, kde „spolupracovala“ s takovými hvězdami, jakými byly a jsou M. Monroe, C. Deneuve, L. Taylor, J. Moraue. Po svém otci podědila i talent spisovatelský. Její syn Ondřej Kepka je herec a režisér, manžel Jiří Kepka středoškolským profesorem matematiky.