Obrazový životopis slavných – tentokrát Elišky Balzerové – díky kterému si uvědomíte, jak plyne čas a jak formuje každého z nás (2008). Režie R. Šofr
00:00:01 Eliška Balzerová jedna z nekrásnějších hereček.
00:00:07 Ona je velmi náročná na sebe. Stejně náročná na okolí.
00:00:11 Je vidět, že je nejenom dobrá herečka,
00:00:14 ale že je i zdravě chytrá.
00:00:17 Ona byla takový ten valach, který šel vždycky za svým cílem.
00:00:21 A dokázal to.
00:00:45 Eliška Balzerová se narodila 25.5.1949 ve Vsetíně.
00:00:50 Dětství prožila v malebných Moravských Budějovicích.
00:00:53 Čas jejího mládí a dospívání už patřil Brnu,
00:00:56 kde pod svým dívčím jménem Eliška Havránková
00:00:59 nastoupila na konzervatoř ke studiu herectví.
00:01:03 Na začátku září jsem vstoupil do třídy, kde bylo piáno,
00:01:07 kde o ročník starší kolegové vesele zpívali něco u piána.
00:01:12 Tam stála taková blondýnka. Měla sukni s kšandami.
00:01:18 Už měla prsa. To mě zaujalo.
00:01:22 Eliška Balzerová, tehdy Havránková, to bylo takové vysoké hubené děvče.
00:01:30 Blondýnka s takovým otevřeným, skoro naivním úsměvem.
00:01:35 Vždycky jí červenaly tvářičky. Ale ne studem.
00:01:38 Ona když něco dělala, když se pro to zanítila,
00:01:43 tak se to projevilo jen na té tváři.
00:01:46 Už na konzervatoři měla Eliška Balzerová štěstí,
00:01:49 že se potkala s velice talentovanými spolužáky.
00:01:53 Kromě Elišky tam studovala také Laďka Kozderková,
00:01:56 Libuška Šafránková a Oldřich Kaiser.
00:02:00 To byly hezké doby. To byla druhá polovina 60.let.
00:02:06 To bylo takové společenské uvolnění.
00:02:11 My jsme byli uvolnění z domova.
00:02:13 To brzo skončilo, protože jsme taky museli studovat.
00:02:17 Museli jsme se připravovat. Chtěli jsme tu školu udělat.
00:02:20 Chtěli jsme jít dál.
00:02:22 Stali jsme docela brzy, tím rychlým vpádem do života, samostatnými.
00:02:28 A to byla dobrá škola.
00:02:32 Po absolutoriu na konzervatoři pokračovala Eliška Balzerová
00:02:34 ve studiu herectví na JAMU v Brně.
00:02:37 I tam poznala řadu výjimečných spolužáků, se kterými v budoucnu
00:02:40 představovala nejsilnější generaci brněnských herců.
00:02:44 To byl silně obsazený ročník.
00:02:48 Mám dojem, že o ročník níž byl Jiří Bartoška s Karlem Heřmánkem.
00:02:54 Elišku si pamatuji vedle Jany Švandové.
00:02:58 Já jsem byla taková ta drzá holka. Ona mě v tom vlastně obdivovala.
00:03:04 Já jsem ji zase obdivovala v tom,
00:03:06 jaká to byla slušně spořádaná děvčica.
00:03:09 A říkala jsem si, já tuhle holku musím předělat.
00:03:13 Už v době svého studia na akademii se Eliška Balzerová začala
00:03:16 objevovat v televizních inscenacích brněnského studia.
00:03:19 V té době dostala od svých spolužáků přezdívku,
00:03:22 která ji provází dosud.
00:03:27 V Brně, můžu říct, že ani moje maminka,
00:03:30 ani nikdo z kolegů nebo studentů jí neřekl nikdy jinak než Elzo.
00:03:38 Studentka to byla neobyčejně půvabná, ale zejména také dbala
00:03:43 své budoucí i přítomné herecké cti.
00:03:50 Celá ta neobyčejně silná generace brněnských divadelníků
00:03:54 se v 2.polovině 60.let zkoncentrovala kolem trojice
00:03:57 mladých režisérů.
00:03:59 Petra Scherhaufera, Zdeňka Pospíšila a Evy Tálské.
00:04:02 Společně vytvořili budoucí fenomén Divadlo Husa na provázku.
00:04:06 Koncept divadla byl svěžím závanem do brněnského divadelnictví.
00:04:10 Přineslo řadu inovativních přístupů.
00:04:12 Jako princip nepravidelné dramaturgie.
00:04:15 Hlavně byl veřejností nadšeně přijímán.
00:04:18 To společenství bylo neobyčejně soudružné a neobyčejně plodné.
00:04:22 Někteří z nich se uchytili Na provázku.
00:04:26 Někteří potom z Provázku odešli. Byla to neobyčejně silná generace,
00:04:32 která vystupovala v jednotném uměleckém znamení.
00:04:37 To si myslím, že je pravda.
00:04:40 Bylo to moc prima, ta 60.léta.
00:04:44 Tvůrčího kvasu kolem Husy na provázku
00:04:46 se aktivně zúčastňovala i Eliška Balzerová.
00:04:50 My jsme byly jedny ze zakladatelek Divadla na provázku.
00:04:54 I když jsme pak v něm nehrály.
00:04:57 Dělaly jsme tam první představení Evy Tálské.
00:05:00 Byly to především verše Morgensterna.
00:05:04 Tenkrát jsme to velice prožívali, protože to bylo avantgardní,
00:05:08 a velice hezké představení.
00:05:11 Já jsem ji pořád viděl v duchu, že nastoupí na Provázek.
00:05:14 Nevím, proč se tak nestalo.
00:05:17 Jestli jí to nabízeli, a ona nechtěla.
00:05:20 Nebo jestli jí to nenabízeli.
00:05:22 Nebo jestli ona dala hned najevo, že o to nestojí.
00:05:27 Na umělecké dráze Elišky Balzerové se ukazuje,
00:05:30 že co se v jistou chvíli zdá jako ztráta, může být v budoucnu
00:05:33 vynahrazeno daleko šťastnější uměleckou náhodou.
00:05:36 Elza se místo angažmá v Divadle na provázku více soustředí
00:05:40 na své studium a občasnou spolupráci s televizí.
00:05:43 Harry, podívej se.
00:05:47 Dělaly jsme ve velice slavném muzikálu, co natočil Dušan Klein,
00:05:53 který byl dokonce zakázaný.
00:05:55 Jmenoval se Růženko, spíte sama? Byl to opravdu první muzikál.
00:05:59 Hlavní roli tam hrál Jirka Hrzán.
00:06:02 My jsme hrály takové lehké dívky. To nás strašně bavilo.
00:06:08 Vy jste se mi líbil vždycky. Váš hlas je tak melodický.
00:06:12 A co bude prosím vás, jestli třeba ztratím hlas?
00:06:17 Vady těla skryje šek. Peníze jsou mocný lék.
00:06:23 V roce 1971 potkalo Elišku Balzerovou osudové setkání
00:06:27 s režisérem Jiřím Bělkou, který ji obsadil
00:06:29 do mezinárodně oceněné inscenace Varšavské melodie.
00:06:35 Byla to taková hra o klavíristce. Byla to nádherná inscenace.
00:06:39 A byl to ohromný objev.
00:06:40 Já si pamatuji, že se o tom krásně psalo.
00:06:44 Pod režijním vedením Jiřího Bělky si Eliška Balzerová zahrála
00:06:47 významné role v dalších několika televizních inscenacích.
00:06:50 Díky nim začala přicházet jako herečka do povědomí diváků.
00:06:58 Eliška odešla do Budějovic s částí našeho ročníku.
00:07:03 Byl tam Břeťa Slováček, Lenka Machoninová.
00:07:05 Ona tam šla s Janou Švandovou.
00:07:08 Byla to 70.léta.
00:07:11 My jsme netušily, že budeme v Budějovicích v divadle,
00:07:14 které bylo tenkrát hodně angažované.
00:07:17 Jak jsme byly mladé a nadšené,
00:07:20 tak vlastně jsme chtěly dělat dobré divadlo.
00:07:23 Myslím si, že se nám to v některých inscenacích podařilo.
00:07:27 Dostala tam spoustu příležitostí,
00:07:29 což pro mladou herečku je asi to nejdůležitější, co má mít.
00:07:34 Spolupráce s J.Bělkou pokračovala i v budějovickém angažmá.
00:07:41 Nikdy mě nedostaneš.
00:07:43 Nikdy nepřinutíš dívku ze vznešeného rodu,
00:07:46 aby si tě vzala.
00:07:47 Můj bratr si pro mě přijde. Najde tě i na té tvé Moravě.
00:07:53 Její opravdu první krásný film, kde výrazně herecky prorazila,
00:07:58 byl Břetislav a Jitka.
00:08:00 To byla jedna z prvních inscenací,
00:08:04 kterou jsem zaregistroval, že začala točit,
00:08:07 což se každému v tom věku nepovedlo,
00:08:11 protože nebylo tolik kanálů, nebylo tolik televizí.
00:08:14 Byla jedna Česká a byl jeden český film.
00:08:17 Dostat se takhle na plátno nebo na obrazovku
00:08:21 v hlavní roli nebylo jednoduché.
00:08:26 Eliška Havránková přišla do Národního divadla.
00:08:29 Myslím, že to byla 70.léta.
00:08:31 Byla pozvána, aby hrála jednu roli v inscenaci Millera
00:08:35 Všichni moji synové.
00:08:37 Myslím, že to bylo v zimním období, kdy byla zima.
00:08:41 Eliška denně jezdila do Českých Budějovic vlakem.
00:08:44 Dovedete si to představit?
00:08:47 Ona 3x za týden ve 4,00 ráno vstala, sedla na rychlík,
00:08:50 přijela do Prahy.
00:08:51 Samozřejmě divadlo zavřené. Přišla k nám na správu činohry.
00:08:55 Nám byla sympatická, tak jsme ji uvítali.
00:08:57 Udělali jsme jí čaj.
00:08:59 Tak jsme se spřátelily. Eliška za to byla vděčná.
00:09:08 Probíhalo období nejtužší normalizace.
00:09:11 Kdo se v Národním divadle udržel z dřívějších dob, mohl v angažmá
00:09:14 pokračovat s čistým štítem.
00:09:17 Ale v případě nově přijímaných mladých herců se předpokládala
00:09:20 aktivní spolupráce s režimem.
00:09:22 Proti Elišce Balzerové sehrála negativní roli tehdy často
00:09:25 praktikovaná personální protekce.
00:09:29 Byla premiéra. Eliška se líbila.
00:09:31 Všichni jsme si mysleli, že Elišku budou angažovat.
00:09:34 Najednou, když měli Elišku přijmout a navrhnout přijetí,
00:09:40 zjistilo se, že máme jednosměrné číslo, že tu mladou herečku
00:09:46 tak nepotřebujeme, že potřebujeme inspicienta.
00:09:49 Přijali inspicienta a Elišce to angažmá nedali.
00:09:53 To tak bylo. To všechno známe. Asi rozhodovaly jiné věci.
00:09:59 Eliška má krásný profil. Možná, že ne kádrový.
00:10:03 Někdo měl lepšího tatínka, lepší curriculum vitae
00:10:09 nebo lepší legitimaci.
00:10:12 Tak malinko v té frontě předbíhal.
00:10:15 To se asi stalo Elišce. Možná, že to bylo dokonce dobře.
00:10:21 V roce 1977 dostává Eliška Balzerová nabídku do Prahy
00:10:26 k angažmá na prestižní scéně Divadla na Vinohradech,
00:10:29 v jejímž souboru byla celá plejáda zvučných hereckých hvězd.
00:10:35 Pro každého kolegu je Vinohradské divadlo
00:10:39 zajímavá možnost plná nadějí.
00:10:44 Zinscenovali jsme v režii Vladimíra Kelbla
00:10:47 Klicperova Hadriána z Římsů.
00:10:51 To už při premiéře byla velmi úspěšná inscenace.
00:10:58 Já sama jsem v tu chorobu neupadla, ale slyšela jsem mnohokrát
00:11:00 o různých mužích co mají...
00:11:03 Co to meleš, ptám se tě, co budí Ruměnu?
00:11:06 Láska!
00:11:09 Pamatuji si, že ji na premiéře velmi potěšil můj muž
00:11:12 Jiří Adamíra, který jí tenkrát řekl, protože hrála Ruměnu.
00:11:16 Milá kolegyně, vy se na jevišti dovedete v kozla obrátit.
00:11:24 Čisté dušičky, to dítě...?
00:11:27 18 leté dítě. V mých očích už není dítětem.
00:11:31 Když já jsem byla v jejím věku...
00:11:33 Tak jsi byla podobnější než dnes.
00:11:37 Ona miluje jeviště. Každou roli inscenuje.
00:11:44 Hledá si pro ni veškeré vybavení velmi pokorně.
00:11:50 Myslím, že je to opravdu bytostná herečka.
00:11:56 Na počátku vinohradského angažmá se na Elišku Balzerovou znovu
00:11:59 usmálo umělecké štěstí.
00:12:03 Pro ni bylo hodně významné setkání s režisérem Dudkem,
00:12:06 který se začal připravovat se scénáristou Dietlem Nemocnici,
00:12:13 kde ji oslovil.
00:12:17 Eliška Balzerová tam dostala nádhernou roli,
00:12:20 která jí umožnila veškerý ten mladistvý půvab, který měla,
00:12:25 do toho vložit.
00:12:27 Takže člověk to málem prožíval.
00:12:31 Tu kliniku, na které se objeví mladá lékařka.
00:12:35 Ono to vypadá, jako když nakoukne sluníčko.
00:12:38 Měla pro tu roli vše.
00:12:40 Stačilo rozeznít tu svou partituru. A role fungovala.
00:12:54 První řada sériálu Nemocnice na kraji města se rychle stala
00:12:58 legendou televizního vysílání.
00:13:00 Takovou oblibu a úspěch u televizního publika nezaznamenal
00:13:04 žádný dřívější, ale už žádný pozdější
00:13:07 seriálový počin.
00:13:09 Sledovanost jednotlivých dílů dosahovala historických rekordů,
00:13:12 o kterých se dnešním televizím ani nesní.
00:13:15 Herečtí protagonisté hlavních postav získávali
00:13:17 stěží uvěřitelnou popularitu.
00:13:21 Ten seriál se stal nejúspěšnějším počinem svého žánru,
00:13:24 protože je dobře napsaný.
00:13:27 A je velmi solidně režírovaný. A je skvěle hraný.
00:13:31 Mě u toho fascinuje, že ti herci stárnou s tou rolí.
00:13:38 Já nevím, jestli je to někde na světě, že herec jde s rolí
00:13:43 od mládí až do zralého věku.
00:13:46 To je tenhle případ. Mně se to líbí.
00:13:49 Bety.
00:13:52 Přemku.
00:13:54 Panebože, to snad není možné. Neříkej, že jsi pořád tady?
00:14:01 No, pořád stejná nemocnice.
00:14:08 Sláva seriálu Nemocnice na kraji města velmi brzy překročila hranice
00:14:11 tehdejšího Československa.
00:14:14 V Německu, kde se ten seriál promítal, se stala Eliška populární.
00:14:22 Ten nádherný, slovanský, plavý půvab Němci uměli ocenit.
00:14:33 Dostala cenu v Německu jako nejlepší herečka.
00:14:37 Jela převzít tuto cenu. Volala mi a říkala,
00:14:41 já nevím, co si mám vzít na sebe, musíš mi poradit.
00:14:49 Ona věděla, že jsem zdědila krásný šperk na krk.
00:14:52 Říkala, nevadilo by ti třeba, kdybys mi ho půjčila?
00:14:57 Já jsem říkala, ne Eliško, to bude pro mě velká čest.
00:15:02 Já doufám, že ti to přinese štěstí.
00:15:04 Když se vrátila, tak říkala, že to bylo úžasné, že nevěděla,
00:15:07 jestli se muži dívali do výstřihu nebo na ten šperk.
00:15:11 Ale že sklidila velký úspěch, že měla opravdu pocit,
00:15:14 že je za hvězdu mezi těmi ostatními hvězdami.
00:15:18 Ona se stala právem populární. Umožnilo jí to na Vinohradech
00:15:25 být nějakou osobností, která má svou váhu.
00:15:28 To není mladá herečka, která se nějak doprosila
00:15:33 do toho souboru.
00:15:35 Ten soubor mohl být hrdý na to,
00:15:38 že takovou herečku uprostřed sebe má.
00:15:42 Potkala ji tam taková velmi silná konstelace hereckých kolegyň,
00:15:46 že uplatnit se bylo asi těžké.
00:15:50 Také si dokonce myslím, že s mnoha kolegy se na jevišti
00:15:53 Vinohradského divadla nesešla.
00:15:56 Její herecké možnosti byly asi širší než role,
00:16:00 které dostávala.
00:16:04 Tam se asi musela trošku nudit.
00:16:07 Já jsem pochopil, že chce z těch Vinohrad pryč.
00:16:12 To je podle mě něco,
00:16:15 já se nechci se dotýkat Divadla na Vinohradech,
00:16:18 to je divadlo plné právem vážených hereckých osobností.
00:16:23 Je to něco jako ve vědě akademie. To je akademie.
00:16:31 Eliška ve věku zralé ženy se rozhodla, že tu akademii opustí.
00:16:38 To je něco tak vzácného a nádherného.
00:16:42 Já jsem to obdivoval a obdivuji to dodneška.
00:16:45 Eliška se dlouho rozmýšlela.
00:16:48 Pak jsme si jednou sedli na víno, a říká, víš co, já tu výpověď dám.
00:16:53 Což je riskantní pro ženskou v určitém věku.
00:16:56 Vždyť se blížila padesátka.
00:17:01 Ale zatím poslednímu osudovému rozhodnutí Elišky Balzerové
00:17:03 předcházel pád totalitního režimu.
00:17:06 Nově nabitá svoboda nabídla Elišce možnost přicházet
00:17:08 s vlastními divadelními koncepty.
00:17:10 A začít tak samostatně určovat svoji uměleckou dráhu.
00:17:15 Eliška nikdy nepatřila k lidem, v tom asi máme k sobě blízko,
00:17:18 k lidem, kteří chodili plakat, že nevisí na obsazení,
00:17:24 že třeba další 3 měsíce nebudou mít práci.
00:17:27 Tak jsme si s Eliškou vymysleli hraní pod širým nebem v roce 1990.
00:17:32 Našli jsme Nejvyšší purkrabství. Tehdejší Dům československých dětí.
00:17:37 Říkali jsme, to je bezvadné.
00:17:39 Tak jsme tam s režisérem Kačerem udělali Sen noci svatojánské.
00:17:43 Přišlo 40 lidí, 80 lidí, 100 lidí. Už jsme byli nadšení.
00:17:48 Odehráli jsme asi 25 nebo 30 představení za to léto.
00:17:52 Další rok jsme to zopakovali.
00:17:54 Pak nám řekli, že je to bezvadný nápad, že na ten prostor
00:17:58 Správa Pražského hradu vypisuje výběrové řízení.
00:18:02 Mě to hrozně urazilo, protože ten prostor jsme si našli,
00:18:06 oživili, doslova ze země jsme to vydupali
00:18:10 a naučili jsme tam ty lidi chodit.
00:18:13 Tak jsme se nepřihlásili. Eliška objevila tohle divadlo.
00:18:18 Já si pamatuji, jak se jednoho dne u mě otevřely dveře,
00:18:21 respektive můj tajemník hlásil,
00:18:23 chce k vám přijít Eliška Balzerová a Tomáš Töpfer.
00:18:28 Přišli s báječnou myšlenkou, která vypadala naprosto šíleně,
00:18:33 že obnoví stařičké a trouchnivějící Divadlo Na Fidlovačce.
00:18:42 Starou Fidlovačku, kde se hrály operety U bílého koníčka atd.
00:18:48 Že to obnoví, že tam budou dělat divadlo pro diváky.
00:18:51 Oni měli na čele napsáno, že se jim to podaří.
00:18:54 To já si pamatuji.
00:18:56 Já jsem si byl jist, že se jim to podaří.
00:18:59 Ale ta myšlenka vypadala šíleně, poněvadž oni neměli ani halíř.
00:19:02 Tak jsme založili nadaci. Začali jsme shánět peníze.
00:19:06 Dělali jsme benefiční večery.
00:19:08 Tak vlastně vzniklo Divadlo Na Fidlovačce.
00:19:12 Když nás někde nechtěli, tak jsme si udělali jiné divadlo.
00:19:17 Ona vlastně teprve poté, co přešla Na Fidlovačku,
00:19:21 začala hrát velké plnokrevné role a velké komické role.
00:19:27 Tam ukázala, že má neuvěřitelně široký herecký rejstřík.
00:19:33 Že to je herečka, která je velmi výrazný komik.
00:19:37 Ženská, která se nebojí být směšná.
00:19:41 Jí se nestane, že by neuměla text. Jí se nestane, že by si nezjistila
00:19:46 o postavě, o jejích možnostech naprosto všechno.
00:19:49 Ona je vždycky stoprocentně připravená.
00:19:52 Do každé role jde úplně naplno.
00:19:57 Eliška jako první dáma souboru Na Fidlovačce,
00:19:59 nenechá na nikom nit suchou.
00:20:02 Ona si skutečně nebere servítky, když to situace vyžaduje.
00:20:08 Talent každého zavazuje k tomu, aby nějakým způsobem pracoval.
00:20:11 Její talent ji zavazuje, aby byla takhle přísná na sebe.
00:20:14 Tudíž i na to okolí.
00:20:17 Často to okolí v dobrém slova smyslu tyranizuje.
00:20:22 Tyranizuje k práci, aby zabrali, aby nebyli spokojeni, aby šli dál.
00:20:27 Když se jí něco nelíbí, ona to opravdu umí říct od srdce.
00:20:31 Co na srdci, to na jazyku.
00:20:34 Takže toto my mladí cítíme.
00:20:37 Tak se snažíme před Eliškou opravdu hrát, co to jde nejlíp.
00:20:42 Protože takový ten dohled, si myslím, je zdravý.
00:20:45 Pro mladé hrát s takovou zralou herečkou je dobré.
00:20:50 Mají dobrý vzor. To je to nejcennější, co může být.
00:20:55 Julius Caesar, Richard II., III., Jindřich IV., V., VI.
00:21:00 ve srovnání se mnou samí bezvýznamní panovníci.
00:21:03 Podněcovatelé válek, zbabělci, hamižní despotové.
00:21:07 A o všech jste přesto hru napsal. Jenom mně ne.
00:21:12 V Divadle na Fidlovačce Eliška dělá v podstatě úplně všechno.
00:21:16 Ona řeší, jestli se náhodou někde nesvítí, protože to už řešíme
00:21:21 všichni, že jsme soukromé divadlo, abychom neplýtvali elektřinou.
00:21:25 Vaří nám jídlo.
00:21:27 To se stane úplně běžně, že přinese tatarák z lososa.
00:21:31 Potom zalila kytky v nadaci. Vede tu nadaci. Shání peníze.
00:21:36 Hraje jak šílená, protože ona má nejvíc představení do měsíce.
00:21:41 Je moje partnerka na jevišti, ale i pro to divadlo.
00:21:45 My jsme takový divadelní manželský pár,
00:21:49 ale v civilu spíše brácha a ségra.
00:21:52 To se tak říká Na Fidlovačce,
00:21:54 že Tomáš Töpfer a Eliška Balzerová jsou mamka a taťka.
00:21:57 To bych řadila mezi ty silné okamžiky u nás v divadle,
00:22:00 když táta s mámou se jdou děkovat, většinou si kleknou k obecenstvu,
00:22:05 což je hrozně hezké a pokorné gesto.
00:22:13 Při vší práci pro vlastní divadlo zbývá Elišce Balzerové
00:22:15 ještě dostatek sil, k tak náročnému divadelnímu tvaru,
00:22:18 jakým je divadlo jednoho herce.
00:22:20 Původně pro pražskou Violu nastudovala hru Můj báječný rozvod.
00:22:24 Umíte si představit, jak mi bylo?
00:22:28 Byla jsem blahem bez sebe.
00:22:31 Protože mezi námi děvčaty, pravda je, že mi časem začala být
00:22:35 na mém manželovi protivná strašná spousta věcí.
00:22:39 Kupříkladu tvar jeho hlavy.
00:22:42 Je protivně kulatá.
00:22:45 Perfektně se naučila 65 stránek textu.
00:22:48 Dodneška ho říká velmi přesně.
00:22:52 Jak je perfektní a maximalistická,
00:22:55 tak když si osvojí kýžený tvar, tak ona ho už pak dodržuje.
00:22:59 Eliška si tam smlsla na všem.
00:23:03 Já úplně vidím, jak ona je jak dostihový kůň
00:23:06 před tím představením.
00:23:08 Tam vtrhne, ona prostě to tam dá, ty dvě hodiny.
00:23:12 To je opravdu sólo pro ni, že si to strašně si to užívá.
00:23:17 Jakože je Bůh nade mnou!
00:23:19 Seděli jsme tam v naprostém mlčení, plných 50 minut.
00:23:24 Už jsem se tam nikdy nevrátila.
00:23:27 Je to šťastná žena, která dostala od přírody velikánský dar.
00:23:32 Ale je tak ohromně pilná.
00:23:35 Je to dříč. Člověk, který je tahoun.
00:23:39 Takže ty dary zmnožuje. Umí je využít.
00:23:46 Myslím si, že je to člověk, který žije plný a bohatý život.
00:23:53 Na to, jakou je Elsa hvězdou, se jí povedla jedna věc,
00:23:57 že si zachovala rodinný život.
00:24:00 Vychovala 2 krásné děti. Strašně šikovné.
00:24:04 Má fantastického manžela, který ji stále podporuje.
00:24:07 A to je taky úžasná věc,
00:24:09 že se to povedlo někomu v naší branži.
00:24:12 Většinou, když se rozhlédnete, ono se to tak často nepovede.
00:24:15 Po tom krásném hereckém životě, bych řekla,
00:24:20 že je zrale moudře krásná.
00:24:24 Bych řekla taky důležitou věc, že svým způsobem měla taky štěstí.
00:24:29 Já věřím a jsem přesvědčen, že ona neřekla poslední slovo,
00:24:34 že si v té Fidlovačce vybudovala místo,
00:24:39 kde se pro ni otvírají další herecké možnosti,
00:24:44 že není u konce, že je stále na cestě.
00:24:48 Už budeme mít 10.výročí.
00:24:50 Eliška si tady zahrála tolik,
00:24:53 co by si nikdy v žádném jiném divadle nezahrála.
00:24:57 Navíc, nepočítám sebe, aby to neznělo pyšně,
00:25:01 navíc s lidmi, se kterými chce hrát.
00:25:04 To je ten nejkrásnější sen, který se herci může splnit.
00:25:12 Skryté titulky: Yveta Bartlová Česká televize 2008
00:25:16 .
Zájem o divadlo v Elišce Balzerové probudila a pěstovala její maminka, která byla nadšenou ochotnicí. Po studiu na brněnské konzervatoři a absolvování katedry herectví a režie na JAMU působila v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích a od roku 1977 byla dvacet sezon členkou Divadla na Vinohradech v Praze. Spolu s Tomášem Töpferem se podílela od poloviny 90. let na obnově Divadla Na Fidlovačce. Část svých filmových rolí hrála ještě před svatbou pod svým jménem Havránková. Na rozdíl od filmu jí však více příležitostí dala televize. Podle rolí z televizních inscenací je nazývána „herečkou emancipovaného ženství“. Největší popularitu jí přinesla postava lékařky Alžběty Čenkové dnes již v kultovním seriálu Nemocnice na kraji města. Když se představila jako nastupující lékařka, bylo jí dvacet pět let. Nyní natočila už její třetí pokračování. Co na Elišku Balzerovou prozradí její kolegové a přátelé? To vám prozradí další vydání cyklu Po stopách hvězd.