Obrazový životopis slavných – tentokrát Marie Rottrové – díky kterému si uvědomíte, jak plyne čas a jak formuje každého z nás (2008). Režie K. Průchová
00:00:00 Profesorka řekla, že zpívá jako pulec.
00:00:02 To riskovala hodně.
00:00:05 Lidé vůči ní mají určitý respekt z pochopitelných důvodů.
00:00:09 Jak to podepsala, tak s tím perem praštila vztekle.
00:00:13 Myslela si, že s hudbou skončí.
00:00:16 Je to velmi silná žena. Velice krásná a velice nestárnoucí.
00:00:45 Jen otevřu ráno oči, lovím hudbu v éteru.
00:00:49 Marie Rottrová se narodila 13.11.1941 v Ostravě.
00:00:54 Studovala jedenáctiletku v Bohumíně,
00:00:56 kde maturovala v roce 1960. Už od malička ji to táhlo k hudbě.
00:01:00 Na lidové škole umění se učila hrát na klavír.
00:01:03 Navíc vyrůstala v muzikálním prostředí.
00:01:06 Marie Rottrová měla neštěstí v tom, že pochází z muzikantské rodiny.
00:01:09 Její otec byl dirigent a varhaník.
00:01:13 V rodině se běžně muzicírovalo a zpívalo.
00:01:17 Její maminka byla také zpěvačka.
00:01:19 Ve svém mládí hodně vyrůstala na klasice.
00:01:25 Pokud si pamatuji, chtěla být učitelkou.
00:01:29 Vím, že obdivovala krasobruslaře. Vystřihovala si obrázky.
00:01:33 Ale ta muzika tam byla automaticky pod kůží.
00:01:38 Zajímavé bylo, že se hlásila na konzervatoř,
00:01:41 kde ji ovšem nepřijali.
00:01:43 Tam jí nějaká profesorka řekla, že zpívá jako pulec,
00:01:46 že se pro konzervatoř nehodí.
00:01:48 Když pracovala jako bankovní úřednice,
00:01:51 tak si společně s kolegyněmi utvořily nějakou kapelu.
00:01:54 Tam si jí všimli lidé z prostředí ostravského hudebního byznysu.
00:01:59 A posunuli ji dál.
00:02:02 Z oblasti soul music zazpívá Marie Rottrová.
00:02:16 Marii jsem poprvé viděl v porubském Domě kultury
00:02:20 na koncertu skupiny Majestic.
00:02:23 Ona byla takové kuře. Hubeňoučká, malinká,
00:02:27 okatá, černovlasá, příjemná dívka.
00:02:32 Byla ještě hodně mladá, ale už tehdy byla maminkou.
00:02:35 Měla 2 malé syny.
00:02:38 Ostravská líheň zpěváků a skupin byla
00:02:41 a dodnes je něco unikátního.
00:02:43 V éře totality byl přístup řady médií a muziky ze světa
00:02:49 zablokovaný.
00:02:51 Ovšem v Ostravě existovalo takové okénko na sever,
00:02:53 okénko do Polska,
00:02:55 které dávalo určitý ostravský ráz celé té populární hudbě.
00:03:00 Richarde, kde je Marie?
00:03:09 Po éře Majesticu přišel rozhodující krok.
00:03:12 Byla to nabídka, aby vystupovala se skupinou Flamingo,
00:03:15 kterou v té době opouštěla Hana Zagorová.
00:03:19 Takže ona ji vlastně střídala.
00:03:21 To byl důležitý moment její kariéry.
00:03:24 Ona poměrně rychle rostla.
00:03:27 S kapelou Flamingo koncertovala a hrála jadrnější repertoár,
00:03:33 který měl stále kořeny v tom, jak se říkalo, ostravském soulu.
00:03:38 O Marii se mezi muzikanty říká, že je to Lady soul.
00:03:43 Já bych se vás ráda zeptala, je to móda, že jste přišli na soul?
00:03:49 Nebo co v tom vězí?
00:03:52 Částečně móda, je to tak trochu nový směr.
00:03:55 Každá skupina prodělává určitý vývoj.
00:03:58 My jsme dospěli k tomu soulu.
00:04:00 Líbí se nám to. Dobře se nám to hraje a zpívá.
00:04:03 Tak jsme se do toho pustili.
00:04:06 Tak to prostě děláme. Je to fajn.
00:04:08 Vzpomínám si, že v roce 1969 jsem odešel z Českého rozhlasu.
00:04:14 Richard Kovalčík, šéf skupiny Flamingo, mi nabídl práci
00:04:21 manažéra skupiny Flamingo. Tím i Marii Rottrové.
00:04:25 Tak jsem rád tu práci přijal.
00:04:28 Byla to velmi důležitá pro mě práce.
00:04:31 Myslím si dokonce, že i pro Marii.
00:04:38 Po příjezdu sovětských tanků v roce 1968 byla situace v zemi napjatá.
00:04:43 Události roku 1969,
00:04:46 demonstrativní sebevražda upálením Jana Palacha a Jana Zajíce
00:04:50 a nastupující normalizace
00:04:52 zostřila situaci nejen ve společnosti,
00:04:54 ale také v populární hudbě.
00:04:57 Marie Rottrová byla v roce 1969, kdy už se tu opravdu těžko dýchalo,
00:05:06 tak hodná, šikovná a statečná,
00:05:09 že s Milošem Zapletalem vzala rozhlasovou nahrávku.
00:05:14 Koncert věnovaný Janu Palachovi a Janu Zajícovi.
00:05:19 S nahrávkami Kryla a Merty do Svobodné Evropy do Mnichova.
00:05:25 To riskovala hodně.
00:05:29 Karel Kryl emigroval.
00:05:31 Byla velká obava, co bude s těmi písničkami dál.
00:05:34 Dokonce to pomohlo vydání prvního Krylova elpíčka
00:05:40 Bratříčku, zavírej vrátka.
00:05:45 Při pověstné české žvanivosti je takřka neuvěřitelné,
00:05:50 že se nikdy neprošvihlo.
00:05:53 Jak je Marie taková skromná, tak ani po listopadu 1989
00:05:59 o tom nikdy nemluvila. Miloš Zapletal taky ne.
00:06:02 Já jsem rád, že to můžu říct aspoň vám.
00:06:09 Správná mela, rány jako z děla, šlapalo se do tří půl.
00:06:17 Ve Flamingu byl hlavní hvězdou Petr Němec.
00:06:20 Marie byla tehdy béčko. Teprve později se vypracovala.
00:06:24 Pro Marii jsem začal textovat, když byla ve Flamingu,
00:06:29 první soulové věci.
00:06:32 A ta spolupráce díky Richardu Kovalčíkovi
00:06:35 pokračovala i dál.
00:06:38 Dobrá víla. Orchestr Flamingo. Richard Kovalčík.
00:06:44 Myslím, že R.Kovalčík byl jeden z vyhraněných bodů jejího života.
00:06:48 Jak muzikantských, tak lidských.
00:06:51 Včetně toho smutného závěru,
00:06:54 kdy naprosto předčasně tenhle skvělý člověk odešel.
00:06:57 Uvidíš, až den se schýlí, najdem vodu kouzelnou.
00:07:01 Po odchodu Richarda Kovalčíka byl její život dost strastiplný.
00:07:04 To byl nepochybně její životní partner,
00:07:08 na kterého dodneška určitě vzpomíná,
00:07:12 který zádně ovlivnil její život.
00:07:14 Bylo to bez něho složitější. To byla pro Marii velká ztráta.
00:07:19 Nejen privátní, ale samozřejmě také umělecká a pracovní,
00:07:24 protože Richard Kovalčík výrazně určoval její repertoáry,
00:07:29 její růst a celou její kariéru.
00:07:36 Tahle první stavba mládeže na metru splnila všechny úkoly
00:07:40 v ražení tunelů vždycky na a nad 100%.
00:07:43 Ale přece jen dneska vyšli dřív, když se tak zvoní.
00:07:48 Praha se radovala. Stavěla si metro.
00:07:50 Provoz metra na prvním provozním úseku linky C Sokolovská-Kačerov,
00:07:53 byl zahájen 9.5.1974.
00:07:57 O 4 roky později 12.8.1978,
00:08:00 pak zahájila provoz linka A v úseku Leninova-Náměstí Míru.
00:08:05 Ale to předbíháme.
00:08:07 Takhle to všechno vypadalo, když se teprve stavělo.
00:08:10 Metr k metru a bude hotovo metro.
00:08:13 O to pečuje Dopravní podnik METRO jako přímý investor a provozovatel.
00:08:17 Jeden z jeho kolektivů inženýra Martina Jurky, kontroluje průběh
00:08:21 práce stavby C od samého začátku až do převzetí hotové stavby.
00:08:26 Totéž se týká jejich kolegů pod vedením inženýra Škrly,
00:08:30 kteří připravují plným tempem budoucí podzemní dopravu.
00:08:35 Až budete za 2 roky každých 120 vteřin
00:08:37 v plném bezpečí nasedat do další vlakové soupravy,
00:08:41 vzpomeňte si na oba tyto svědomité pracovní kolektivy.
00:09:00 Marie Rottrová měla štěstí na vynikající autory.
00:09:03 Jedním z nich byl Jaroslav Wykrent
00:09:05 Z jeho pera pochází její největší hit písnička Lásko.
00:09:10 Psát a vymýšlet písničky pro Marii Rottrovou není
00:09:14 jednoduchá záležitost,
00:09:16 protože ta ženská je hrozně náročná.
00:09:18 Má svůj rozum a je tvrdohlavá.
00:09:22 Písniček mých, které Marie Rottrová nezpívala, je daleko víc než těch,
00:09:29 které zpívala a zpívá dodnes.
00:09:32 Marie je písničkový fajnšmekr,
00:09:35 ale když něco vezme, tak už to pak stojí za to.
00:09:40 Lásko, nevymřeš po přeslici, lásko.
00:09:49 Dá se říci, že v tom startu její celostátní kariéry byl
00:09:54 důležitým člověkem zpěvák a písničkář Jaroslav Wykrent.
00:09:59 Marie Rottrová si všimla, že má dobré písně.
00:10:05 Jednu z nich, která se jmenuje Lásko, převzala.
00:10:10 Zpočátku ji chtěli nazpívat v takové rockovější úpravě,
00:10:16 Odmítla rockovější a komplikovanější aranžmá.
00:10:20 Postupně si prosadila tu písničku v takové podobě,
00:10:24 kterou známe dnes, která postupně prorazila.
00:10:29 Pravda je taková, že dodnes děkuji Marii za to, že písnička existuje.
00:10:33 Kdyby nebylo Marie, tak ta písnička by nebyla.
00:10:37 Najednou se stal zázrak. Je to zázrak dodneška,
00:10:40 protože ta písnička se líbila nejen posluchačům, ale i kritikům.
00:10:46 Což je největší výkon, který jsem v životě zažil.
00:10:56 Chartu 77 komunistická vláda označovala jako protistátní
00:10:59 protisocialistický, demagogický a hanlivý dokument.
00:11:03 Jednotliví signatáři byli nazýváni ztroskotanci a samozvanci.
00:11:07 Jen málokdo znal skutečný text Charty 77.
00:11:11 Většina československých občanů o Chartě věděla zprostředkovaně.
00:11:15 Prostřednictvím komunistické kampaně založené proti ní.
00:11:18 Jednou z nejvýraznějších kampaní byla tzv. Anticharta,
00:11:21 kterou podepsala většina umělců.
00:11:25 Společně jsme zvažovali, zda tam jít nebo nejít,
00:11:28 jak se z toho vykroutit.
00:11:30 Oni tehdy hrozili tím, že lidé, kteří tam nepůjdou,
00:11:34 nezúčastní se toho,
00:11:36 tak budou mít problémy, že je zakážou.
00:11:39 Byla to jejich obživa. Byla to jejich práce.
00:11:41 Na závěr setkání připojili všichni přítomní své podpisy pod Provolání
00:11:44 československých výborů uměleckých svazů.
00:11:47 Celý smysl těch akcí byl, to je můj názor,
00:11:51 zastrašovací, částečně ponižovací a částečně,
00:11:56 aby si komunistický režim a vládní moc mohly honit triko,
00:12:03 že národ je za nimi.
00:12:06 Naši zpěváci, textaři, skladatelé populárních písní dokázali jasně
00:12:10 svoji příslušnost k celé kulturní frontě.
00:12:15 Odvážit se a nepodepsat Antichartu dokázalo hrozně málo lidí.
00:12:22 Všichni tito umělci chtějí aktivně přispět k šťastnému životu
00:12:25 a pohodě naší zemi.
00:12:28 Jak to podepsala, tak s tím perem vztekle praštila.
00:12:31 Zatvářila se opravdu úplně jasně.
00:12:34 Každému muselo být jasné, že to podepisuje z donucení.
00:12:38 Nicméně to podepsala, jak to podepsali prakticky všichni.
00:12:47 Jejím z největších hitů, které Marie Rottrová nazpívala,
00:12:51 je písnička Lásko, voníš deštěm.
00:12:54 Což je vlastně skladba Shes Gone
00:12:56 od skupiny Black Sabbath.
00:12:58 Přivezla malou desku, kterou věnovala svým synům.
00:13:02 Všimla si, že na P straně této desky je právě tahle písnička
00:13:06 v podání Back Sabbath a jejího zpěváka Ozzyho Osbourna.
00:13:11 Jde déšť a já jdu s ním, jdu městem, jež znám.
00:13:20 Textu této písně se ujal tehdy málo známý Jaromír Nohavica,
00:13:24 který byl profesionálním textařem.
00:13:27 Ale tato skutečnost byla zajímavá až později,
00:13:30 kdy Jaromír Nohavica udělal velkou písničkářskou kariéru.
00:13:36 Marie Rottrová mu s ní dokonce určitým způsobem pomohla,
00:13:39 protože chtěla, aby v počátcích, kdy nebyl tolik známý,
00:13:43 jezdil s Flamingem a s ní na společné koncerty
00:13:48 a stal se pevnou složkou programu.
00:13:50 Jaromír Nohavica zjistil,
00:13:52 že jeho písničky na lidi zabírají tak silně,
00:13:55 že u kapely vydržel týden nebo dva.
00:13:58 Rozhodl se pro samostatnou sólovou kariéru.
00:14:03 Jarku, já tě vždycky pozoruji jenom ze zákulisí.
00:14:06 Zajímalo by mě, čemu se lidi při tvém vystoupení smějí.
00:14:12 Jestli to možná nebude proto, že na pódium po takové dámě,
00:14:19 vejde někdo takový jako já.
00:14:22 Já myslím, že tím to nebude.
00:14:26 Když odcházím, předem vím, co řečí zas zítra uslyšíš.
00:14:37 Za mikrofonem jsme se setkali poprvé mým přičiněním.
00:14:40 Já jsem slyšel takovou krásnou americkou písničku
00:14:43 v podání Kennyho Rogerse a Kim Carnes.
00:14:45 Dont Fall In Love With A Dreamer byl originál.
00:14:48 Vladimír Poštulka to krásně přeložil.
00:14:50 S tím bláznem si nic nezačínej.
00:14:52 Já jsem byl posedlý myšlenkou, že bych byl rád,
00:14:55 kdyby to se mnou zpívala Marie Rottrová.
00:14:58 Jenže jsem měl takový ostych.
00:15:00 Říkal jsem si, není to nehorázné něco takového od ní chtít?
00:15:03 Pak jsem ji někde potkal. Ona byla nadšená.
00:15:07 Já jsem byl nadšen dvojnásobně.
00:15:11 To bylo asi mé šťastné rozhodnutí.
00:15:13 Vybrat písničku, vybrat textaře, ale hlavně...
00:15:17 ...vybrat si Marii Rottrovou.
00:15:20 S tím bláznem si nic nezačínej.
00:15:26 Písnička byla určena pro pořad Divadélko po věží.
00:15:33 To byl program, který ve své době byl oblíbený, velmi populární,
00:15:38 protože Marie kromě vynikajícího zpívání je silnou osobností.
00:15:44 Uměla moderovat, mluvit.
00:15:46 Dobrý večer.
00:15:47 Už potřetí z ostravského Divadélka pod věží.
00:15:49 Ona se v konferování uměla velmi dobře pohybovat.
00:15:52 Já bych ji možná přirovnal k Marku Ebenovi v sukni.
00:15:57 Ona se nepokoušela o vtipy, nepsala si scénáře sama,
00:16:01 ale zvládala to moderování v domácky civilní rovině.
00:16:07 Slova jako med.
00:16:08 To jste vedle, pane, na tohle mě nelapíte.
00:16:12 Puget růží? Marná sláva! Laciný trik.
00:16:17 Byla tam vždycky nádherná atmosféra.
00:16:19 Naprosto otevřená a přátelská.
00:16:21 Nikdy si nevybírala hosty, kteří by nebyli dobří.
00:16:25 Takže to bylo vždycky setkání s báječnými lidmi.
00:16:28 Já bych řekl, že to bylo na svou dobu moderní talk show.
00:16:31 Marie to zvládala bezvadně.
00:16:35 Ještě by to chtělo trošku komorní atmosféru.
00:16:41 Děkuji.
00:16:43 Chtěla bych vám zazpívat písničku, kterou mám ráda.
00:16:46 Byla bych ráda, kdyby se líbila i vám.
00:16:50 Jak jsme se seznámili?
00:16:52 Já si myslím, že to bylo při práci, kdy jsme točili,
00:16:54 pokud si vzpomínám, Divadélko pod věží.
00:16:57 Zapůsobila na mě tak, že ze začátku jsem měl takový určitý odstup.
00:17:01 Ona také. Že jsme se tak oťukávali.
00:17:04 Lidé vůči ní mají určitý respekt z pochopitelných důvodů.
00:17:08 Nejdříve jsme si vykali.
00:17:11 Potom jsme se při práci sblížili, že jsme si brzy potykali.
00:17:16 Stali jsme se na dlouho velice dobrými kamarády.
00:17:21 Je to zpěvačka mého srdce. Známe se už léta.
00:17:24 Seznámil nás Jirka Lábus, když měla kdysi koncert v Lucerně.
00:17:29 Měl volný lístek. Pozval mě.
00:17:31 Já byla okouzlena. že ji vidím živou,
00:17:34 že se s ní můžu setkat, protože pak byl nějaký raut.
00:17:37 Něco se popilo. Já jsem se pořád na ni dívala.
00:17:40 Ona se mi šíleně líbí.
00:17:42 Já říkám, vy si mi moc líbíte, já vás mám tak ráda.
00:17:47 Ona se na mě koukala s takovým trošinku odstupem
00:17:50 a řekla, ano?
00:17:52 Já říkám, já vás mám moc ráda, až jsem koktala.
00:17:56 Ona vždycky řekla, ano?
00:17:58 Pak jsem pochopila,
00:18:00 že se dřív setkala s těma dvěma recesisty.
00:18:02 Oldřichem a Jirkou.
00:18:04 Čekala, odkud přiletí nějaká recese.
00:18:06 Vůbec mě nebrala vážně.
00:18:11 Štěstí je pryč. Hlava je prázdná.
00:18:15 Zůstalo jen pár otázek bez odpovědi.
00:18:17 A pár hlubokých tónů.
00:18:20 Večerem zhýčkaná, za sliby provdaná.
00:18:27 Vydávala desky, koncertovala, jezdila na zájezdy, na festivaly
00:18:31 až do toho závěru 80.let, kdy ji zdravotní i psychické potíže
00:18:38 donutily k tomu, aby z kariéry ustoupila.
00:18:42 Poprvé jsem se od něj vracela šťastná.
00:18:45 Hlava plná not, uši plné hudby, ale ústa plná otazníků.
00:18:51 Měla nový vztah.
00:18:53 Podruhé se vdala. Odstěhovala se do Německa.
00:18:55 Myslela si, že s hudbou skončí.
00:18:59 Marie odsud odešla z několika důvodů.
00:19:01 Jedním z hlavních důvodů bylo, že po Richardu Kovalčíkovi
00:19:07 tady nenacházela takovou oporu, tak ji hledala někde jinde.
00:19:13 Byla to velmi krušná doba pro špičkové umělce,
00:19:17 kteří byli tím režimem sužováni. Marie byla člověk vzdorovitý.
00:19:22 Její život, myslím, nebyl a není jednoduchý.
00:19:27 Nikdy jsem se jí na to neptal.
00:19:33 Myslím, že její povaha je taková,
00:19:36 že se svým trápením málokdy a málokoho obtěžuje.
00:19:39 Je naučená vyrovnat se se svými životními kroky
00:19:44 i omyly i pochybeními sama.
00:19:47 Zůstala jsem já.
00:19:49 Dnes ještě sama se zavřenýma očima.
00:19:53 Ale zítra už s novou nadějí a krásnými vzpomínkami.
00:20:01 Rok 1989 přinesl prohlášení Několik vět.
00:20:05 Otevřeně projevovalo touhu po společenských změnách
00:20:08 v tehdejším socialistickém Československu.
00:20:11 Komunističtí vládní představitelé se z posledních sil snažili ty,
00:20:14 kteří Několik vět podepsali, před národem zostudit.
00:20:20 Já si pamatuji, jak jsme spolu účinkovali v roce 1989
00:20:23 na nějakém festivalu, už nevím přesně, kde to bylo.
00:20:26 Tam jsme se společně rozhodli, že podepíšeme petici Několik vět.
00:20:34 Marie mi potom telefonovala, už jsem to podepsala taky.
00:20:38 Děkuji ti, já bych to třeba sama neudělala.
00:20:41 Jsem rád, že jsi mě o tom přesvědčil.
00:20:44 Ale mnozí z těch, kteří se takhle dobře mají, protestovali.
00:20:47 A když s nimi mluví nakonec, tak se neví, proč to podepsali.
00:20:52 A co vlastně podepsali.
00:21:16 Ona tím vlastně tu Antichartu smazala, aspoň z mého pohledu.
00:21:22 Ukázala, že to bylo něco, co bylo vynucené dobou.
00:21:28 Nebo co s ní nějak přišlo.
00:21:30 Ona to tímto způsobem dokázala poslat zpátky do historie.
00:21:35 Marie Rottrová kvůli lásce opustila nejen svou rodnou zem,
00:21:38 ale také kariéru.
00:21:40 Dokonce prý uvažovala o tom, že v zahraničí bude žít natrvalo.
00:21:43 Ke svému zpívání už se nevrátí.
00:21:45 Ale všechno naštěstí dopadlo úplně jinak.
00:21:49 Ona se jako by stáhla do ústraní na nějakou dobu.
00:21:52 Shodou okolností ji sametová revoluce zastihla,
00:21:56 když žila v Německu.
00:21:58 Poté se vrátila samozřejmě domů.
00:22:02 I když tam byla legálně, neemigrovala.
00:22:05 Ona si vzala tehdy za manžela Čecha, který žil v Německu.
00:22:10 S ním se pak vrátila do Prahy.
00:22:12 Posléze se rozvedli, protože to nebyl nejšťastnější vztah.
00:22:19 Ten vztah, který já znám, ten se nepovedl,
00:22:24 protože ten muž vedle ní nebyl vřelého srdce jako Marie.
00:22:28 Marie začala vadnout.
00:22:30 Je dobře, že se to rozseklo.
00:22:33 Moc jí přeji, že potkala někoho, s kým může trávit čas.
00:22:38 Nejsi největší, že jsi jen malý kamínek...
00:22:44 Zajímavé ještě u ní, že ona má, ona vůbec vlastně,
00:22:47 řeklo by se zpěváci, to je život bohéma,
00:22:49 ale Marie, bych řekl, není bohém.
00:22:52 V 10 večer už se cítí, že už skoro by si šla lehnout.
00:22:55 A zase strašně brzy vstává.
00:22:59 Což u umělců není dvakrát zvykem.
00:23:04 Teď už mi je hej, tak se klidně měj.
00:23:09 Já jsem měl vždycky pocit,
00:23:12 že stojíte jakoby mimo tu populární hudbu.
00:23:15 Sice jste byla zpěvačkou populární hudby,
00:23:18 ale jako byste byla trošku na vlastní koleji někde vedle.
00:23:22 Byl to úmysl?
00:23:25 To nebyl vůbec žádný úmysl, ale to se vám nezdálo.
00:23:30 Já taky mám pocit, že jsem vždycky byla trošku mimo.
00:23:33 Jde déšť a já jdu s ním.
00:23:36 Marie Rottrové se jako jedné z mála populárních zpěvaček
00:23:39 podařilo vychovat 2 děti,
00:23:41 což byla a dodneška je poměrně velká vzácnost.
00:23:44 Oba její synové, Vít a Martin, zůstali u populární hudby.
00:23:50 Jeden syn je v zahraničí. Živí se hudbou.
00:23:52 Vítek dělá Marii manažéra. To si myslím, že je skvělé.
00:23:57 Mít někoho, kdo je mi takhle blízký.
00:24:00 Právě pro tuto důležitou funkci.
00:24:04 Vždycky toužila vytvořit takové rodinné zázemí, jaké sama poznala.
00:24:10 Řízením osudu, ať už něčí smrtí, omylem
00:24:14 nebo jakýmkoliv hledáním se jí to nedařilo.
00:24:18 Ale já mám u ní pocit, že to nikdy nevzdala,
00:24:21 že i když se pokoušela v určitém období, že bude sama,
00:24:26 že cítila, že její cesta je ve dvou.
00:24:29 Já mám pocit, že to tak cítí dodnes, že je šťastná.
00:24:34 Ona je úžasná máma. Vychovala 2 syny.
00:24:38 Je skvělá kuchařka.
00:24:40 Dokáže udělat to teplo domova.
00:24:44 Já vždycky říkám, že bych chtěla být taky členem její rodiny.
00:24:49 Je to velice silná žena. Velice krásná a velice nestárnoucí.
00:24:56 Marie Rottrová je veřejností vnímaná jako seriózní stálice.
00:25:00 Ona se nikterak neměnila. Byla vždycky svá.
00:25:04 Myslím, že je tak dosud vnímaná, že ji objevují i mladí diváci,
00:25:10 že je velmi pozitivně zapsaná v historii moderní české hudby.
00:25:17 Řekl bych, že v tomto směru je nesmrtelná.
00:25:28 Titulky zpracovala Yveta Bartlová
00:25:33 .
Marie Rottrová má za sebou pestrou a bohatou profesionální kariéru. Věnovala se nejen zpěvu, ale i moderování. Ve své době moderovala talk show Divadélko pod věží. Kromě toho hrála ve dvou filmech – v hudební pohádce Plaváček a v slovenském muzikálu Neberte nám princeznu. Jinak ale po celou svou kariéru zůstala věrná zpěvu. Začínala jako rocková, soulová zpěvačka, později odbočila více k popu, ale nadále v jejím projevu zůstaly soulové kořeny. Stala se tak naprosto výjimečnou osobností naší populární hudby.
Zajímavý je také její bohatý osobní život, který nebyl vždy šťastný, nicméně Marie Rottrová poměrně statečně zvládala veškeré životní překážky. A tak dokázala zanechat za sebou nejen úspěšnou kariéru profesionální zpěvačky, ale vedle toho také vychovat dva syny. Kariéra pro ni nikdy nebyla na prvním místě. Vždy se věnovala také svému osobnímu životu, který pro ni byl velmi důležitý a tak trochu korespondoval i s texty písní, které zpívala.
Marie Rottrová pochází z hudebnické rodiny, otec byl varhaník, matka zpěvačka. Od mládí se učila hrát na klavír. Po maturitě pracovala jako úřednice. V roce 1960 se zúčastnila ostravské hudební soutěže, která hledala mladé talenty a kterou doprovázel Orchestr Gustava Broma. Na podkladě této soutěže dostala pozvánku do Československé televize, kde vystoupila poprvé s písničkou Rozmarné stvoření.
Po celou dobu odolávala nabídkám na přesídlení do Prahy a až do roku 1985 zůstávala věrná rodné Ostravě. První gramofonové nahrávky se dočkala až se skupinou Flamingo (později byla přejmenována na skupinu Plameňáci).
Dobře otextované písničky a pečlivost při svých veřejných vystoupeních následně způsobily, že si Marie Rottrová vytvořila image velice milé, příjemné a neustále optimisticky naladěné ženy. Koncem 80. let se objevily zdravotní problémy, později také psychické problémy, které způsobily to, že se Marie Rottrová rozhodla svou kariéru ukončit a stáhnout se do ústraní. Naštěstí to nebylo navždy a ke zpívání se opět vrátila.