Záznam závodu mezinárodního šampionátu v motokrosu družstev z Lokte nad Ohří
MM ČR v motokrosu družstev 2014 Loket nad Ohří
Premiéra: Čtvrtek 9. 10. 2014 na ČT sport00:00:57 Hezký den, vítejte na trati v Lokti,
00:01:01 kde se jede mistrovství republiky motokrosu v družstvech.
00:01:03 Já tady vítám Jiřího Čepeláka,
00:01:05 který bude spolu se mnou provázet pořadem.
00:01:08 Pojďme si říci něco o formátu, který se pojede.
00:01:11 Hezký den, zdravím všechny fanoušky motokrosu.
00:01:16 Závod družstev je hodně zajímavý tím,
00:01:18 že tam jede každý sám na sebe a zároveň za svůj tým,
00:01:21 sbírá body za každou rozjížďku.
00:01:24 Jsou tři jezdci v týmu,
00:01:27 každý udělá dva výsledky, pojede dvě rozjížďky,
00:01:30 to je dohromady šest výsledků. Nejhorší výsledek se škrtá,
00:01:33 a kdo má nejmíň bodů, tak je vítězem.
00:01:36 Například minulý rok to bylo hodně dramatické, ten finiš,
00:01:39 rozhodovalo se vlastně až v úplně poslední jízdě.
00:01:41 Můžeme čekat něco podobného i letos?
00:01:44 Já si myslím, že určitě, protože týmy jsou podobně vyrovnané,
00:01:46 určitě se tady bude rozhodovat minimálně mezi třemi týmy,
00:01:49 a myslím, že určitě se dočkáme toho,
00:01:52 že do poslední minuty nebude rozhodnuto.
00:01:55 A pro diváky to bude hodně zajímavé.
00:01:57 A jací jsou největší favorité?
00:02:00 Určitě to je tým LR Cosmetic, je to Orion RS Petrol Litomyšl
00:02:03 a určitě bez šance není ani Team MAX 2.
00:02:06 Ahoj, Martin Michek z týmu Buksa/ADOS KTM Racing Team,
00:02:11 jedu s kolegy Julianem Sulivanem, s Olsenem
00:02:14 a jsme tady proto, abychom je všechny pozlobili a vyhráli.
00:02:33 Ahoj, já jsem Franta Smola,
00:02:36 jedu za Orion RS Petrol Racing Team,
00:02:39 mí týmoví kolegové jsou Petr Bartoš a Martin Krč
00:02:41 a určitě budeme bojovat o ty nejvyšší příčky.
00:02:51 Ahoj, já jsem Jára Romančík,
00:02:54 jedeme za tým MAX 2-KRTZ.
00:02:57 Mými kolegy jsou Petr Michalec a Marek Sukup.
00:03:00 Marek Sukup teď zrovna vede kvalifikaci,
00:03:02 takže si myslím, že máme dost velkou šanci bojovat
00:03:05 o pódiové stupně vítězů.
00:03:16 Takové bylo představení největších favoritů,
00:03:18 kteří se na závodě družstev v Lokti sešli.
00:03:21 Nicméně, protože jde právě o závod družstev,
00:03:24 který se jede jen jednou za rok,
00:03:26 udělali jsme ještě mezi jezdci drobnou anketu:
00:03:28 Co pro ně tento podnik znamená?
00:03:34 Je to týmová práce.
00:03:36 Tady se budou počítat všechny výsledky,
00:03:39 to znamená podat co nejlepší výkon
00:03:42 a pokud možno bez chyb.
00:03:44 Něco zvláštního, co je jen jednou za rok.
00:03:46 -Týmová spolupráce a štěstí.
-Závěr sezony.
00:03:49 Vrchol sezony.
00:03:51 Nejlepší závod z celého roku,
00:03:53 ten systém nedovolí jasný výsledek do posledního kola.
00:03:56 Ještě jednou dobrý den, tentokrát z pražského studia.
00:03:59 Poslední příspěvek v anketě patřil Jiřímu Čepelákovi.
00:04:02 který je tady se mnou, ahoj, Jirko.
00:04:04 Hezký den, zdravím všechny fanoušky.
00:04:07 Ještě předtím, než se vrhneme na závodění,
00:04:09 tak se podíváme, co je třeba udělat před jízdou
00:04:12 a jak se připravuje motorka.
00:04:15 A to nám poví Petr Bartoš.
00:04:18 Základ je dát gumu hrankou, nejlépe novou zadní gumu,
00:04:24 ta přední vydrží celý den,
00:04:26 samozřejmě zkontrolujete řetěz, dráty,
00:04:28 nalijete benzin a pak by motorka mohla být připravena,
00:04:32 pokud jste nespadli v tréninku, takže nemusíte nic rovnat.
00:04:35 Pak si jezdec připraví brýle a takové věci a můžete vyrazit.
00:04:40 A pokud je nějaký pád,
00:04:42 jak náročné je dostat motorku do provozuschopného stavu?
00:04:45 Zaplaťpánbůh, vozíme dvě motorky,
00:04:48 někdy je to opravitelné, pokud je to nějaká páčka jen.
00:04:51 Když je to něco většího,
00:04:53 když ohnete zadní rámeček nebo urvete výfuk, dá se to vyměnit
00:04:57 a někdy je i varianta, že berete druhou motorku.
00:05:00 Je lepší výměna a jet na motorce, na které jste zvyklí,
00:05:03 nebo výměna celé motorky?
00:05:06 Většinou ta závodní motorka má malinko méně najeto,
00:05:09 takže by měla malinko líp jet,
00:05:11 ale samozřejmě tréninková motorka
00:05:14 je taky připravena na sto procent,
00:05:16 takže jezdci je to, dá se říci, téměř jedno.
00:05:19 Tolik tedy k předstartovním procedurám,
00:05:22 a protože se jedná, dá se říci, o výjimečný závod,
00:05:25 tak se můžeme věnovat trochu víc detailům ze zákulisí,
00:05:28 takže Jirko, děláš tu samou proceduru jako Petr Bartoš?
00:05:31 Jednoznačně, všichni závodníci to dělají hodně podobně.
00:05:35 Jak Petr zmiňoval přípravu motorky,
00:05:38 to má většinou na starosti mechanik,
00:05:41 jezdec si chystá svoje oblečení, umyje si výstroj
00:05:44 a jednou z podstatných věcí je nachystání brýlí.
00:05:47 Tady vidíme start do první jízdy,
00:05:50 a na trati v Lokti hodně rozhodovala kvalifikace,
00:05:53 protože jsme v pozadí na začátku reportáže mohli vidět
00:05:57 zarostlý starý start. Bylo to tak celou dobu,
00:06:00 že kvalifikace byla takto důležitá?
00:06:03 Dříve, tuším před dvěma lety, byl start na starém místě
00:06:07 a tam to tolik nerozhodovalo,
00:06:10 byl hodně dlouhý, zatáčka široká,
00:06:13 takže to tak podstatné nebylo.
00:06:15 V současné době je start velmi náročný
00:06:18 a jednoznačně rozhoduje dobré postavení na startu.
00:06:21 To dobré postavení se vyjíždí v kvalifikaci,
00:06:24 takže kvalifikace je opravdu důležitá.
00:06:27 Tady už vidíme, jak jezdci odstartovali do první jízdy.
00:06:31 Na začátku vedl Petr Bartoš,
00:06:34 tady bys možná mohl srovnat,
00:06:36 jak se s tím závoděním vypořádávají starší jezdci,
00:06:39 protože Petr Bartoš měl tady opravdu formu,
00:06:42 oproti těm novým? Je tam dravost versus zkušenosti?
00:06:45 Jednoznačně.
00:06:48 Pokud můžu krátce k Petrovi, tak opravdu měl svůj den
00:06:51 a jel naprosto skvěle, jak to umí,
00:06:54 agresivní, dravá jízda, a přitom bez chyb,
00:06:57 to opravdu bylo absolutně na jedničku.
00:07:00 Jinak se tam hodně mísí zkušenost s dravým mládím,
00:07:03 ale myslím si, že v osobě Petra Bartoše je vidět,
00:07:07 že zkušenost zatím ještě rozhoduje.
00:07:12 Ve vedení v prvním kole jezdil Marek Sukup,
00:07:16 který se ale postupně propadal.
00:07:18 Ve 2. kole už jezdil na 2. místě a potom na třetím
00:07:21 a pak se propadl až na šestou pozici.
00:07:24 Ten byl z týmu MAX 2-KRTZ, za který jsi měl startovat i ty.
00:07:28 Nestartoval jsi, takže pro ty,
00:07:31 kteří nesledují celý šampionát pravidelně, co se stalo?
00:07:34 Bohužel na posledním závodě mistrovství republiky
00:07:37 jsem si natáhl vazy v koleně a musím mít závodní přestávku,
00:07:41 než se mi koleno úplně zahojí,
00:07:44 tudíž jsem musel odříci účast na tomto závodě.
00:07:48 A neměl jsi nějaké tendence
00:07:51 do toho závodu přece jen zasáhnout?
00:07:54 Nesvrběly tě ruce?
00:07:56 Samozřejmě závodit se mi chtělo,
00:07:59 na druhou stranu to koleno mě pořád ještě pobolívá,
00:08:02 stěží zvládnu normální chůzi, takže koleno mě limitovalo,
00:08:05 ale pokud bych byl zdráv, určitě bych rád jel.
00:08:08 Vidíme Petra Bartoše, který sice vedl,
00:08:11 ale jeho týmový kolega Martin Krč
00:08:13 jezdil asi na 20. místě,
00:08:16 sice se potom probojoval na 13. pozici,
00:08:19 tam jezdil několik kol,
00:08:21 a nakonec dojel na místě desátém.
00:08:24 Sice to byl slušný začátek, ale úplně snový asi také nebyl.
00:08:27 Martin měl bohužel špatný start,
00:08:30 tuším, že měl dokonce pád po startu,
00:08:33 tak musel opravdu hodně dohánět,
00:08:35 ale pral se s tím statečně.
00:08:38 V Lokti není vůbec jednoduché předjíždět,
00:08:41 celkově není jednoduché někoho stahovat,
00:08:44 protože trať je relativně jednokolejná,
00:08:46 ale to se mu dařilo poměrně slušně, polem šel dopředu
00:08:49 a pro tým Orion Litomyšl získal potřebné body.
00:08:52 Tady vidíme souboj o 3. místo, který spolu sváděli
00:08:55 Marek Sukup a Petr Smitka.
00:08:58 Marek Sukup byl z týmu MAX 2-KRTZ
00:09:01 a nakonec v této jízdě dojel na 5. místě.
00:09:04 Jeho týmový kolega Petr Michalec byl osmý.
00:09:06 Petr Smitka byl úspěšnější, ten dojel třetí,
00:09:09 nicméně jeho týmový kolega Martin Finěk měl problémy
00:09:12 a dojel až na 26. místě.
00:09:15 Možná by bylo zajímavé si říci,
00:09:18 pomáhají si nějak jezdci při týmovém závodě?
00:09:21 Čekají na sebe, nebo jedou sami na ten nejlepší výsledek?
00:09:25 Závod družstev je zajímavý v tom,
00:09:28 že každý v podstatě jede sám na sebe
00:09:30 nebo musí jet sám na sebe,
00:09:33 ale přitom je hodně důležité dojet co nejlépe,
00:09:35 protože body se sčítají,
00:09:38 takže není vhodné na sebe počkat,
00:09:40 každý musí jet nejrychleji, jak umí, samozřejmě bez chyb,
00:09:43 ale určitě tam funguje taková alchymie a nadšení,
00:09:46 protože to je závod týmový,
00:09:49 jezdci si ho hodně přejí a spolupracují se sebou.
00:09:52 Formát závodu byl takový,
00:09:54 že se jelo na půl hodiny plus dvě kola.
00:09:57 A protože se věnujeme zákulisním věcem,
00:10:00 tak jak moc náročné je vydržet takhle dlouho?
00:10:03 Určitě to není jednoduché.
00:10:06 Na takovou dobu člověk musí mít odježděné
00:10:09 dostatečné hodiny a trénink musí být tvrdý,
00:10:12 aby jezdec zhruba těch 35 minut vydržel.
00:10:16 Tam vidíme Stefana Kjer Olsena, který jede před Petrem Smitkou.
00:10:20 On se probojoval na 2. místo,
00:10:22 takže pořadí první jízdy vypadalo:
00:10:25 Petr Bartoš, druhý byl Stefan Kjer Olsen,
00:10:28 Petr Smitka a Sulivan Jaulin.
00:10:30 A to je možná zajímavé,
00:10:33 protože Sulivan Jaulin byl na 2. místě,
00:10:35 ale pak se propadl až na 4. místo,
00:10:38 Co se mu tam stalo?
00:10:41 Sulivan měl pád, udělal jezdeckou chybu,
00:10:44 proto ten propad v pořadí, ale tím se to zdramatizovalo,
00:10:47 otevřela se cesta i pro ostatní týmy,
00:10:49 a proto závod družstev byl po první jízdě vyrovnaný.
00:10:53 Potom ještě byla situace,
00:10:56 když spolu bojovali Smitka a Olsen,
00:10:58 že se jim do toho připletl o kolo pomalejší jezdec,
00:11:01 takže jak se co nejlépe vypořádat
00:11:04 se závodníky o kolo pomalejšími?
00:11:07 Většinou je to tak, že když je ten závodník mladší,
00:11:09 tak je na ně docela agresivní, já jsem taky takový býval,
00:11:12 na ty kluky okolo zakřičíme, aby o nás věděli, aby uhnuli,
00:11:16 někdo to udělá, uhne, někdo si jede dál svou stopou.
00:11:19 Není to jednoduchá věc,
00:11:22 ale na druhou stranu i ti pomalejší na závody patří
00:11:26 a musí být vytvořena kompletní závodní kulisa,
00:11:29 takže bez pomalejších kluků to nejde a je potřeba tam najít
00:11:33 nějaký soulad mezi sebou.
00:11:35 Před chvílí jsme mohli vidět Martina Krče,
00:11:38 týmového kolegu Petra Bartoše,
00:11:41 který se ke konci závodu propracoval na desátou pozici.
00:11:44 Jak se změní chování jezdců před koncem?
00:11:47 Říkali jsme, že se jezdí půl hodiny, což je velká doba,
00:11:50 a pak přijdou ta dvě rozhodující kola.
00:11:53 Jsou ještě síly na to, s pořadím něco udělat?
00:11:55 Nebo člověk musí pracovat celý závod?
00:11:58 Záleží na tom, jak je natrénováno,
00:12:01 jestli jezdec je dobře připraven,
00:12:03 potom závěr může mít velmi silný.
00:12:06 Tohle už je vítězný Petr Bartoš, který byl připraven nejlépe.
00:12:09 Hlavně zapracovala týmová strategie.
00:12:12 Pustili mě prvního na start, ten jsem neměl nejlepší,
00:12:15 ale prodral jsem se dopředu. Trať mi sedla a já jsem šťastný,
00:12:18 že jsem pro tým Orion RS Petrol vyjel takovéto umístění,
00:12:21 jednička, to je perfektní, jsem moc šťastný.
00:12:23 Dostáváme se k závodu žen. Tady vidíme Lucii Simonovou,
00:12:27 která měla před závodem náskok 42 bodů na Barboru Laňkovou,
00:12:31 ale rozhodnuté to ještě úplně nebylo.
00:12:34 Jinak žen startovalo 18, zde vidíme Kristýnu Řeřichovou.
00:12:40 Jezdecká základna je poměrně slušná.
00:12:45 Já si myslím, že to není špatné.
00:12:48 Účast holek jde určitě nahoru
00:12:50 a má o to zájem stale větší počet závodnic.
00:12:54 Když Lucie Simonová odjela na start ostrého závodu,
00:12:58 tak tam probíhala jistá úprava motorky.
00:13:00 Co se tady přesně dělo?
00:13:03 Tady dochází k čištění gufera přední vidlice,
00:13:06 protože v Lokti je docela dost kamenů a ostatní drobné hlíny
00:13:10 a občas se stane, že se vidlice naťukne,
00:13:13 a to potom může prodřít gufero.
00:13:16 Je potřeba to něčím zabrousit a minimálně to zkontrolovat.
00:13:21 Sledujeme start první jízdy žen.
00:13:26 Výborně se povedl Barboře Laňkové,
00:13:29 což možná bylo i trochu překvapivé.
00:13:31 Jenomže Lucie Simonová se jí hodně držela,
00:13:34 ale Barbora Laňková jezdila na čele celé první kolo.
00:13:40 Bára Laňková se určitě snažila,
00:13:43 ale Lucka Simonová je skutečně o dvě třídy lepší.
00:13:47 Měl jsem možnost nebo podrobně jsem se věnoval jízdám děvčat
00:13:51 a skutečně Lucka je na tom oproti ostatním hodně dobře,
00:13:55 a proto si myslím, že to netrvalo tak dlouho a dostala se do čela.
00:14:02 Možná by bylo zajímavé nebo rád bych znal tvůj názor na to,
00:14:06 jestli kdyby jela třeba v družstvu,
00:14:09 protože byl závod družstev, kdyby jela v družstvu s muži,
00:14:12 jestli by byla schopná zajet nějaký slušný výsledek,
00:14:15 protože jsi říkal, že je o dvě třídy lepší než ostatní ženy.
00:14:17 Oproti ostatním soupeřkám určitě lepší je,
00:14:20 ale myslím si, že pokud by jela v kategorii mužské,
00:14:24 tak tam ten rozdíl je znatelný
00:14:28 a rozdíl ve výkonnosti obou pohlaví
00:14:31 nejde víceméně dohnat.
00:14:33 Přirovnal bych to, když by se postavil tenista proti tenistce,
00:14:36 tak si myslím, že by taky neměla moc šancí.
00:14:40 Je to tam prostě takhle dané silou, nasazením,
00:14:44 větší odvahou, takže myslím, že je vhodné,
00:14:47 aby to zůstalo takhle a ty třídy byly oddělené.
00:14:52 Tady už vidíme, jak Lucie Simonová je na 1. místě,
00:14:55 Barbora Laňková se jí zatím stále drží,
00:14:58 ale možná ještě zajímavější a rozhodně těsnější souboj
00:15:01 probíhal o 3. místo, a to právě tady,
00:15:05 kde sváděly mezi sebou bitvu
00:15:07 Kristýna Vítková a Tereza Hromková.
00:15:11 Jak se líbila tobě?
00:15:14 Holky předváděly moc pěknou bitvu
00:15:16 v závěrečných kolech, opravdu mě to upoutalo,
00:15:19 a jejich souboj jsme pozoroval, bylo to hodně zajímavé
00:15:23 a jednoznačně to bylo zpestřením té jízdy.
00:15:26 Kristýna Vítková je možná trochu takovou anomálií,
00:15:29 protože ona dříve jezdila freestyle motokros,
00:15:32 potom přešla ke klasickému závodění,
00:15:34 normálně to bývá opačně,
00:15:37 takže co myslíš, že jezdce táhne na takovémto druhu přechodů?
00:15:40 Já si myslím, že to je od samostatného jezdce.
00:15:45 Jestliže ho to nejdříve táhne ke skákání, potom k motokrosu,
00:15:48 u někoho jiného to může být naopak,
00:15:52 takže je to skutečně jednoznačně individuální věc.
00:15:55 Na čele byla situace naprosto jasná
00:15:58 a pro vítězství si jela Lucie Simonová.
00:16:12 A nešlo jen o vítězství v tomto závodě,
00:16:15 ale bylo to i vítězství v celém šampionátu.
00:16:20 Byla jsem z toho strašně nervózní,
00:16:22 protože mi chybělo jen pár bodů, ale nakonec v pohodě,
00:16:25 takže jsem šťastná hodně, že to vyšlo.
00:16:28 Máte mistrovský titul, jaké jsou tedy pocity?
00:16:30 Jaká vlastně byla sezona,
00:16:32 protože když se na to podíváme bodově, tak je to celkem jisté.
00:16:35 Jo, tady to bylo docela v pohodě, ale škoda že nevyšel ten svět,
00:16:38 ale jinak sezona dobrý, jsem spokojená, paráda.
00:16:41 Mistrovský titul byl tedy rozhodnut už po prvním závodě
00:16:45 a složení stupňů vítězů celkových bylo Lucie Simonová,
00:16:48 Barbora Laňková a Tereza Hromková.
00:16:53 A tady si výsledky ještě můžeme prohlédnout v tabulce.
00:17:08 Dostáváme se před další jízdu,
00:17:10 budeme se věnovat dalšímu tématu,
00:17:13 a tím je řízení týmu.
00:17:16 Zeptali jsme se, jaké to je,
00:17:18 manažera HT Groupe Racing Teamu Radima Vavříka
00:17:21 a potom manažera Buksa/ADOS KTM Teamu Aleše Buksy.
00:17:24 Ten měl největší ambice.
00:17:31 Tak ambice našeho družstva, já si myslím, že jenom proto,
00:17:37 že jsme to viděli teď v kvalifikaci,
00:17:40 kde jsme na jednom závodě byli první, na druhém druzí,
00:17:44 ale to mi řekl Sulivan, že jel jen na 80 procent schválně.
00:17:49 A na třetím závodě jsme zase vyhráli s náskokem 30 vteřin.
00:17:55 Takže si myslím, že ambice jsou určitě dobré.
00:17:59 Přece jenom ale tady není úplně vše podle vašich představ,
00:18:03 protože vy jste v průběhu sezony říkal,
00:18:05 že chcete závodit hlavně s vašimi jezdci,
00:18:08 s jezdci z vašeho týmu,
00:18:10 aby se žádní nekupovali přímo na tento jeden závod,
00:18:13 ale nakonec to tak úplně nevyšlo, takže co se stalo?
00:18:16 Je faktem, že já jsem zastáncem toho,
00:18:19 aby všichni jeli s těmi družstvy, s kterými se utkávali na trati
00:18:23 během normálního mistrovství republiky jednotlivců.
00:18:30 Já si myslím, že tak by to bylo okaj a morálně spravedlivé.
00:18:35 A teď jsem musel kousnout do kyselého jablka,
00:18:39 protože mám tři ambiciózní a nejlepší závodníky v nemocnici
00:18:43 nebo těžce zraněné,
00:18:47 a teď to dopadlo tak, že bychom nepostavili ani jeden tým,
00:18:51 aby si ostatní mohli aspoň zazávodit a soupeřit,
00:18:56 tak jsem bohužel byl nucený "koupit" jednoho závodníka,
00:19:01 abychom vůbec mohli družstva jet.
00:19:06 Bohužel mrzí mě to, ale dopadlo to takhle.
00:19:11 Podle čeho jste toho náhradního závodníka vybíral?
00:19:14 Podle výsledků, podle výkonu.
00:19:17 Nemělo smysl, abychom z Dánska vezli sem závodníka,
00:19:22 který by jezdil někde, jak se říká, na ocase.
00:19:28 Viděli jsme tedy, jak to chodí ve velkém týmu.
00:19:32 A pojďme se podívat, jestli i ty menší mají podobné starosti.
00:19:42 Samozřejmě jsou týmy, kde mají jezdců hodně
00:19:47 a můžou si vybírat sami ze svých řad,
00:19:49 jako je třeba LR Cosmetic,
00:19:52 ale nejvíce týmů je těch, kteří mají třeba jen dva jezdce,
00:19:55 takže musí se snažit toho nejlepšího jezdce získat.
00:19:58 Takže je to taková trošičku bitka,
00:20:01 protože na konci sezony je už spousta jezdců zraněná
00:20:04 nebo už jsou unavení, nechce se jim,
00:20:07 takže dnes už to v podstatě je tak,
00:20:10 že se jezdci vybírají na začátku sezony pro ten tým.
00:20:13 Třeba Jirka Čepelák byl zamluvený v podstatě na začátku roku,
00:20:16 takže je to hodně těžké.
00:20:19 Jak se takoví dobří jezdci "přetahují"?
00:20:22 Penězi a samozřejmě je to pořád ještě dnes
00:20:25 i trošku na kamarádství, protože se známe hodně let,
00:20:28 takže je to tak i tak.
00:20:31 Pojďme na druhou jízdu, ale dříve, než se tak stane,
00:20:35 tak tady byly zmíněny jakési námluvy v týmech,
00:20:38 byl zmíněn i Jirka Čepelák.
00:20:40 Jak probíhalo toto přemlouvání nebo angažování do týmu?
00:20:44 Já jsem byl osloven týmem MAX 2
00:20:47 již na prvním závodě v Kaplici,
00:20:51 kde jsme si na to dali slovo s tím,
00:20:54 že si mě víceméně "zarezervovali",
00:20:57 a samozřejmě konkrétní věci bychom potom doladili
00:21:00 až relativně krátkou dobu před mistrovským závodem,
00:21:03 ale bohužel samotného mě to mrzí,
00:21:06 že kvůli tomu úrazu 14 dní před tímto závodem
00:21:10 jsem musel odříci.
00:21:12 I když jsi byl takto zarezervovaný,
00:21:15 chodily ti třeba jiné nabídky během té doby, během sezony?
00:21:19 Ano, řešil jsem další dvě nabídky,
00:21:22 ale protože se snažím být korektní člověk,
00:21:25 tak samozřejmě jsem tu ústní domluvu bral jako hotovou věc
00:21:29 a s díky jsem musel ty ostatní dotazy odmítnout.
00:21:35 Oba manažeři mluvili o penězích,
00:21:38 tak možná ještě naposledy trochu mimo téma,
00:21:41 je funkce motokrosaře profesionální?
00:21:46 -Dá se tím uživit?
-Úplně uživit určitě ne.
00:21:50 Je to závislé na sponzorech a jak ten tým je silný,
00:21:54 takže pokud je to velmi silný tým,
00:21:57 toho jezdce si může dovolit zaplatit
00:21:59 a jezdec se tím může živit,
00:22:01 ale v republice byste takové závodníky
00:22:04 spočítali asi na prstech jedné ruky.
00:22:07 Co se týká závodu družstev, tam nějaké finance se vyplácejí,
00:22:10 ale většinou se to rovná tomu, co vás ten závod stojí.
00:22:16 Tady naprosto bez problémů vede Martin Michek,
00:22:20 viděli jsme, jak mu něco ukazují na tabulce.
00:22:23 Možná pro úplně neznalé diváky, co se na tabulkách vše ukazuje?
00:22:27 Nejvíce se na té ceduli píše zbývající čas do konce rozjížďky,
00:22:33 potom záleží na tom, jak je ten jezdec dobrý
00:22:37 nebo zda to vyžaduje, píšou se třeba časy na kola,
00:22:41 protože jezdec vidí, jaká jede kola.
00:22:44 Samozřejmě to trošku máme v ruce, takže víme,
00:22:47 jestli jsme zajeli dobré kolo nebo špatné,
00:22:49 ale už tak úplně netrefíme,
00:22:52 jestli to bylo o dvě vteřiny pomalejší nebo rychlejší,
00:22:54 takže když jedete další kola
00:22:57 a vidíte, že to je o dvě vteřiny pomalejší,
00:22:59 tak vždycky to závodníka motivuje k tomu, aby přidal
00:23:02 a vrátil se zpátky na ty časy, které byl zvyklý jezdit.
00:23:05 Je to hodně motivační prvek.
00:23:08 Před chvílí jsme sledovali souboj
00:23:10 Františka Smoly a Jaromíra Romančíka,
00:23:13 tedy závodníků týmu Orion RS Petrol Racing a MAX 2-KRTZ.
00:23:17 Jak dramatické bylo pro tebe sledovat tento souboj?
00:23:20 Ty jsi právě v MAX 2-KRTZ měl závodit?
00:23:23 Hezky se na kluky koukalo,
00:23:26 protože Jarda nedal Frantovi Smolovi moc vydechnout,
00:23:29 minimálně 20 minut mu jel těsně za zády,
00:23:33 a myslím si, že Frantovi se nejelo nejlépe,
00:23:36 protože vždycky je to nepříjemné, když je někdo těsně za vámi
00:23:39 a vy nevíte, v kterém okamžiku zaútočí,
00:23:42 ale zase na druhou stranu budiž ke cti Frantovi Smolovi,
00:23:46 skutečně se s tím dokázal vyrovnat poměrně snadno,
00:23:50 ani jednou nepřipustil to, aby ho Jarda předjel,
00:23:54 a myslím si, že zaslouženě si dojel pro 2. místo.
00:23:59 Pro úplnost dodejme,
00:24:02 že František Smola jezdil na 2. místě, které udržel,
00:24:05 a jeho týmový kolega Martin Krč byl osmý.
00:24:08 Jaromír Romančík jezdil na 3. místě
00:24:10 a jeho týmový kolega Marek Sukup byl na 6. místě.
00:24:16 Sledujeme Rudolfa Veštu z týmu BV Racing,
00:24:20 jezdil na 4. místě, což bylo hodně pěkné,
00:24:22 ale jeho týmový kolega David Soldát byl až čtrnáctý,
00:24:26 takže tam opravdu bylo patrné, že nerozhoduje jeden jezdec,
00:24:29 ale musí rozhodnout celé družstvo.
00:24:32 Ano, Ruda Vešta měl dobrý den,
00:24:35 podařily se mu starty, byl tam pokaždé vpředu,
00:24:38 jeho jízda byla bezchybná,
00:24:41 4. místo si zasloužil zcela právem.
00:24:46 David Soldát na slabší motorce se vzadu trochu trápil,
00:24:50 a samozřejmě když se potom posčítaly body,
00:24:53 tak konečný výsledek nebyl na to, aby atakovali úvodní trojici.
00:25:00 Mohli jsme pozorovat i souboj o 6. místo,
00:25:03 a to v podání Marka Sukupa a Vaška Kováře.
00:25:06 Sukup byl nakonec šestý, respektive šesté místo udržel,
00:25:10 a s Jaromírem Romančíkem byli od sebe jen tři místa,
00:25:13 takže zvládli to strategicky, protože byli ze stejného týmu.
00:25:17 Já si myslím, že to se jim povedlo.
00:25:21 Pro tým udělali maximum
00:25:24 a myslím, že to těžko asi mohlo být lepší.
00:25:29 Vidíme jasně vedoucího Martina Michka.
00:25:33 Je on naším nejlepším motokrosařem?
00:25:36 On vyhrál titul a na této trati byl taktéž suverénní.
00:25:40 Má nějakou konkurenci u nás v jeho aktuální formě?
00:25:45 V neděli zcela jednoznačně konkurenci neměl.
00:25:48 Byl nejlepším jezdcem na trati,
00:25:51 minimálně o třídu lepší než ostatní,
00:25:53 a jednoznačně si to vítězství zasloužil,
00:25:56 nicméně Loket je trošku specifická trať
00:25:59 a Martinovi Michkovi extrémně sedí.
00:26:01 Dva týdny zpátky,
00:26:04 když se jel poslední závod mistrovství republiky ve Vranově,
00:26:07 tak tam úplně suverénní nebyl,
00:26:09 tam se na něj dotáhli ostatní soupeři,
00:26:12 takže není to jednoduché hodnotit to jen z jednoho závodu,
00:26:15 nicméně neděle patřila Martinovi Michkovi.
00:26:18 Mluvil jsi o trati, byla hodně specifická,
00:26:21 takže pojď nám říci čím.
00:26:24 V Lokti je hodně tvrdý povrch,
00:26:26 přirovnal bych to k jakémusi štěrku,
00:26:29 vůbec se tam nejedná o nějakou čistou hlínu nebo jíl,
00:26:32 kdy motorka na tom jílu, když se trošku připraví a nakropí,
00:26:36 tak motorka perfektně sedí.
00:26:39 Na trati v Lokti má závodník pocit, jako kdyby jezdil na hrášku,
00:26:43 hrozně motorka utíká do všech stran.
00:26:46 Je těžké trefit bod brzdění, protože to trošku přetáhnete,
00:26:49 a hned jste hodně dlouzí na brzdy nebo netrefíte optimální kolej.
00:26:54 Hrozně to klouže, motorka jde hned do smyku.
00:26:58 A tady jasně vyhrává Martin Michek.
00:27:09 Velká gratulace, první místo, dá se říci bez problémů,
00:27:12 jaké to bylo?
00:27:14 Jízda je těžká jako každý závod,
00:27:17 takže jsem se snažil a uvidíme druhou rozjížďku,
00:27:20 ještě máme před sebou poslední rozjížďku,
00:27:24 takže připravím se na ni.
00:27:26 Váš týmový kolega teď do cíle nedojel. Může to být komplikace?
00:27:29 Může to být komplikace,
00:27:32 ale jelikož Sulivan zajel výborně první rozjížďku,
00:27:34 tak uvidíme, jak si se Stefanem Olsenem zazávodíme. Uvidíme.
00:27:38 V Lokti to bylo především o závodění týmů,
00:27:41 takže si pojďme probrat, jaké bylo vlastně pořadí.
00:27:55 Závodníci teď právě jedou
00:27:58 do zaváděcího kola posledního závodu,
00:28:01 tak si pojďme říct, jaká panuje situace.
00:28:04 Na 1. místě po škrtnutí nejhoršího výsledku
00:28:06 je zatím LR Cosmetic,
00:28:09 a tam podle papírových předpokladů je velká šance,
00:28:12 že tento závod vyhrají.
00:28:14 Na 2. místě je tým Orion Litomyšl,
00:28:17 na třetím je tým MAX 2-KRTZ,
00:28:20 tyhle dva týmy si myslím, že si to rozdají o 2. a 3. místo,
00:28:23 nicméně na čtvrté příčce je tým HT Group,
00:28:26 který nemá rovněž extrémní bodovou ztrátu,
00:28:29 tak si myslím, že to bude závod hodně zajímavý.
00:28:32 Musíme říci, že ta předpověď se ti opravdu povedla,
00:28:35 nicméně aby diváci viděli,
00:28:37 že výsledky opravdu ještě nebyly rozhodnuté,
00:28:40 tak bez toho, aniž by se škrtala poslední jízda, tak bylo pořadí:
00:28:43 Orion RS Petrol, druhý byl tým MAX 2-KRTZ,
00:28:46 třetí byl HT Group Racing Team a až čtvrtý byl Buksa/ADOS KTM,
00:28:50 takže závod byl opravdu napínavý.
00:28:54 Tady už sledujeme třetí jízdu
00:28:57 a opět šel jasně do vedení Martin Michek.
00:29:00 Martin opět ve třetí jízdě toho dne potvrdil,
00:29:03 jakou má formu, a nejenže se mu povedl start,
00:29:06 ale od prvních metrů soupeřům ujížděl.
00:29:09 A i když se hned za jeho zády objevil Petr Smitka,
00:29:13 kterému jsem ten den také fandil a myslel jsem,
00:29:16 že by ho mohl trochu prohnat,
00:29:19 tak Martin byl v takové formě, že byl nechytatelný.
00:29:23 Martin Michek poměrně v pohodě vedl,
00:29:26 jeho týmový kolega Kjer Olsen byl po prvním kole na 6. místě,
00:29:29 a to by znamenalo pro Buksa/ADOS vítězství.
00:29:32 Ale mluvili jsme už v tom předchozím tématu,
00:29:35 respektive manažer pan Buksa mluvil o tom,
00:29:39 že musel jezdce přikoupit, takže jak ty se díváš na to,
00:29:42 že právě ten tým je složený tím,
00:29:44 že se k dosavadnímu družstvu dokoupí někdo ze zahraničí,
00:29:48 v tomto případě dánský závodník?
00:29:51 V rámci mistrovství republiky družstev je to věc poměrně častá,
00:29:55 dříve ty nákupy dokonce byly v takovém stylu,
00:29:59 že tým reprezentovali klidně tři cizinci,
00:30:02 takže to není skutečně nic neobvyklého.
00:30:06 Otázka je, jak hluboko si sáhne do kapsy,
00:30:09 protože samozřejmě čím lepšího jezdce kupujete,
00:30:12 souvisí s tím, i pokud je ze zahraničí,
00:30:15 tak většinou je cena dražší,
00:30:18 ale tím váš kredit a papírové předpoklady do závodu stoupají.
00:30:23 Ten jezdec samozřejmě odvede dobrou práci.
00:30:27 Tady s číslem 25 jezdí Petr Smitka,
00:30:30 o kterém už jsi mluvil,
00:30:32 a ten ze svého týmu jezdil suverénně nejlépe,
00:30:35 jenomže jeho družstvo se do první trojice nemohlo vejít,
00:30:38 protože Červenka ani Finěk nebyli tak zdatní.
00:30:41 Ale možná by bylo zajímavé si říct,
00:30:44 jaký má kredit ten závod družstev,
00:30:46 protože jsi mluvil o nakupování jezdců ze zahraničí,
00:30:50 takže jak se zvýší vaše prestiž, pokud vyhrajete závod družstev?
00:30:53 Určitě záleží na tom, jak je ten tým složen.
00:30:56 Pokud je složen z vlastních, kmenových jezdců,
00:30:59 tak si myslím, že kredit vítězství je tam opravdu dobrý,
00:31:02 ale jak jsem zmiňoval,
00:31:05 byly časy, kdy třeba družstva vyhráli jezdci,
00:31:08 kde byli dva členové,
00:31:10 kteří skončili ten rok v top desítce mistrovství světa,
00:31:13 a samozřejmě ten kredit nemá potom takovou váhu,
00:31:16 protože to bylo dokoupeno,
00:31:19 ale čím víc je kmenových jezdců, tak ten kredit je větší.
00:31:22 Sledujeme Michala Kadlečka, který byl na 7. místě,
00:31:25 k němu se ještě vrátíme na konci pořadu.
00:31:27 Ten byl z týmu HT Group Racing
00:31:30 a jeho týmový kolega Milan Špičák držel desátou pozici,
00:31:33 ale už to byla poměrně zadní místa,
00:31:36 takže naděje na stupně vítězů být nemohly.
00:31:39 Velice zajímavý souboj byl o 2. a 3. místo,
00:31:42 který sváděly týmy MAX 2-KRTZ a Orion Petrol Racing.
00:31:46 To byl velmi zajímavý okamžik,
00:31:48 protože v podstatě od prvního kola se na druhou příčku,
00:31:51 i přes bodovou ztrátu po dvou jízdách,
00:31:53 dostal tým MAX 2-KRTZ
00:31:56 a do 25. minuty toho závodu to tak skutečně bylo,
00:32:00 ale potom díky bezchybnému výkonu Petra Bartoš se pořadí otočilo
00:32:05 a v podstatě to byl Petr Bartoš,
00:32:08 kdo Orion Petrol dostal na druhou příčku.
00:32:14 Přesně tak. Petr Bartoš nasadil úplně výborné tempo
00:32:18 a začal se zhruba 10 kol před koncem
00:32:21 prokousávat ze šesté pozice. Sedm kol před cílem už byl čtvrtý
00:32:25 a nakonec svůj souboj se soupeři a časem dotáhl až na 3. místo,
00:32:28 a tím pádem vyjel pro svůj tým bronz.
00:32:31 Je třeba říci, že Petr Bartoš měl opravdu fantastický víkend.
00:32:36 Musím říct, že jeho výkon mě opravdu upoutal
00:32:39 a sledoval jsem pouze jeho a opravdu jsem mu fandil,
00:32:43 protože to, co předváděl na trati,
00:32:46 rychlost, preciznost a jízdu bez chyby, to bylo super.
00:32:50 Možná byla škoda,
00:32:52 že nedokázal odstartovat hned za Martinem Michkem,
00:32:55 ale myslím si, že výkon byl jeden z jeho nejlepších,
00:32:59 nebo možná jeho nejlepší v letošním roce.
00:33:03 Zmiňoval jsi Martina Michka, toho právě vidíme,
00:33:06 ten byl suverénně na čele,
00:33:09 byl to jezdec, jak už jsme několikrát zmínili,
00:33:12 z Buksa/ADOS KTM Team,
00:33:15 kterému stále někteří jezdci říkají LR Cosmetic.
00:33:18 Jeho týmovým kolegou byl Kjer Olsen, dánský závodník.
00:33:21 Jak náročné je dostat zahraniční jezdce do Čech?
00:33:26 Já si myslím, že to zas tak náročné není,
00:33:28 protože v Německu se jezdí
00:33:31 velice prestižní seriál ADAC Masters
00:33:34 a na tomto šampionátu startují špičkoví reprezentanti
00:33:37 skoro ze všech evropských zemí, takže vzhledem k tomu,
00:33:42 že tam je výrazná účast i českých závodníků,
00:33:45 potom tam samozřejmě s tím jezdí i čeští manažeři,
00:33:49 takže kontakt se závodníky je tam relativně snadný
00:33:53 a v podstatě je stačí oslovit a předložit jim nějakou nabídku.
00:33:56 Jakou má úroveň český motokros ve srovnání se světem?
00:34:00 Chodí sem zahraniční závodníci rádi?
00:34:04 Abych se přiznal, v podstatě vždycky zahraniční závodníky,
00:34:08 kvalitní zahraniční závodníky,
00:34:11 většinou přemluví nějaké zajímavé startovné.
00:34:14 Nějak extra je to sem netáhne.
00:34:18 Pro špičku mistrovství světa je to skutečně o penězích.
00:34:27 Tady vidíme nejstaršího jezdce dne, Michala Kadlečka,
00:34:30 který si myslím, že jel o víkendu také fantasticky.
00:34:36 Michal už je velezkušený závodník a ví, co tento sport potřebuje.
00:34:42 Obě závodní rozjížďky si pohlídal,
00:34:45 vyšly mu perfektně starty
00:34:47 a jeho jízda byla rovněž bezchybná
00:34:50 a myslím, že odvedl svůj standard.
00:34:53 Vidíme souboj Petra Bartoše,
00:34:56 který se dostal při svém tažení za medailí i před Kjer Olsena,
00:34:59 takže další ze starších závodník se ukázal v krásném světle.
00:35:02 Tady to byl další minisouboj,
00:35:05 a to právě Michala Kadlečka, o kterém jsme mluvili,
00:35:08 a Petra Michalce. Petr Michalec byl z týmu MAX 2-KRTZ
00:35:12 a byl lepší, i když na tomto záběru tomu ještě tak není.
00:35:15 A právě proto, že Petr Michalec byl lepší,
00:35:18 tak to jeho týmu zajistilo bronz.
00:35:21 Samozřejmě v závodě družstev je každý posun, každé předjetí,
00:35:24 bráno jako pozitivní věc, hned si připíšete o bod méně,
00:35:28 takže jednoznačně to pomohlo,
00:35:31 že Petr Michalec šel dopředu a zapisoval co nejméně bodů.
00:35:36 Tam jsme viděli ještě Jaromíra Romančíka
00:35:39 ze stejného týmu, tedy MAX 2-KRTZ.
00:35:42 A ten dojel čtvrtý.
00:35:44 Jarda Romančík měl taky slušný den,
00:35:47 třetí a čtvrté místo v první a třetí jízdě dne,
00:35:50 si myslím, že to může brát jako úspěch,
00:35:53 vyšly mu oba starty a moc pěkný výkon.
00:35:58 Tady už se závodníci blíží do cíle
00:36:01 a znovu suverénně vyhrál Martin Michek.
00:36:12 Obrovská gratulace, znovu vítězná jízda.
00:36:16 Jaké to bylo? Vypadalo to docela jednoduše.
00:36:19 Určitě to jednoduché není,
00:36:21 protože jsou tady perfektní jezdci ze zahraničí i od nás
00:36:24 a na našich tratích čeští jezdci umějí, takže perfektní.
00:36:27 Jaká je spokojenost s celkovým výsledkem?
00:36:30 Protože by to mělo být vítězství.
00:36:33 Mělo by to být vítězství, já ještě sám nevím, jak dojedou,
00:36:36 ale jestli to bude celkové vítězství, tak je to paráda!
00:36:40 Mistři republiky jestli budeme, tak super.
00:36:43 Dva cíle splněny, dva cíle byly odškrtnuté, takže super.
00:36:46 Při takovém jezdeckém složení nebylo vítězství povinnost?
00:36:49 Nebo to byl opravdu tvrdý boj dnes?
00:36:52 Víme, že Sulivan nedojel a teď vypadá, že jsme dojeli,
00:36:55 takže jsme mistři a pohoda.
00:36:59 Závod je tedy za námi a jaký podle tebe byl?
00:37:04 Já si myslím, že to byl určitě zajímavý závod.
00:37:07 Potvrdily se papírové předpoklady.
00:37:11 Buksa/ADOS KTM tým jednoznačné vítězství,
00:37:14 ale potom boj o druhé, třetí a v podstatě čtvrté místo
00:37:18 byl hodně zajímavý do posledního kola,
00:37:20 posledních pět minut před koncem ještě nebylo nic rozhodnuto.
00:37:24 Hodně zajímavý závod družstev.
00:37:26 A nejlepší týmy si můžeme prohlédnout v této tabulce.
00:37:36 Zároveň bychom mohli zmínit jednu trochu smutnou událost.
00:37:40 Už jsme mluvili o Michalu Kadlečkovi
00:37:42 a ten tady v Lokti jel svůj poslední závod.
00:37:45 Rozhovor s ním jako kolega udělal právě Jiří Čepelák.
00:37:49 -To klouže jako bejk.
-To je vidět, no.
00:37:54 Michale, dnes jedeš poslední závod své kariéry.
00:37:57 Chtěl jsem se tě zeptat, jak se cítíš
00:38:00 a jestli je na místě nějaká nostalgie a vzpomínky.
00:38:05 Určitě. Na loketské trati jsem získal svůj první bod
00:38:08 v mistrovství světa v roce 1997,
00:38:11 takže s takovou nostalgií tady jedu.
00:38:14 Snažím se na to nemyslet,
00:38:16 ale rozhodl jsem se, jak jsem se rozhodl,
00:38:19 dnes to bude poslední závod,
00:38:22 Trošku je mi smutno, ale bohužel můj zdravotní stav a i věk
00:38:25 už nedovolují, abych se mohl na to připravovat na sto procent,
00:38:28 jak bych chtěl, a proto jsem se rozhodl ukončit kariéru.
00:38:31 A ještě bych tě rád požádal, vyzdvihni nejlepší umístění
00:38:34 nebo čeho si ve své kariéře ceníš nejvíc?
00:38:37 Určitě nejvíc si cením pátého místa
00:38:39 v mistrovství světa v roce 2003, třída 650,
00:38:42 kde jsem v celkovém pořadí skončil na pátém místě,
00:38:45 tady v Lokti konkrétně jsem byl čtvrtý,
00:38:48 takže to byly moje největší úspěchy,
00:38:51 potom v roce 2000 18. místo v mistrovství světa, třída 250,
00:38:54 to ještě byly dvoutakty,
00:38:56 takže to byly staré dobré časy motokrosu,
00:38:59 tak to jsou největší úspěchy.
00:39:02 Takový byl tedy závod družstev.
00:39:04 Já moc děkuji Jiřímu Čepelákovi, že tady dnes byl,
00:39:07 a s vámi diváky zase někdy na shledanou!
00:39:51 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2014