Probíhalo první veřejné předvádění tehdy nejmodernějšího letadla na světě Airbus A320. 26. června 1988 však let skončil katastrofou. Novotou vonící letoun, který nedávno dokončili v Toulouse, vezl 123 cestujících, kteří měli slíbený vyhlídkový let kolem Mont Blancu. Série kanadských dokumentárních rekonstrukcí

Video nelze z licenčních důvodů přehrát
Litujeme, ale video není dostupné

Probíhalo první veřejné předvádění tehdy nemodernějšího letadla na světě Airbus A320. Piloti měli uskutečnit nízký průlet nad letištěm v Habsheimu. Předváděcí let 26. června 1988 však skončil katastrofou. Kapitán Michel Asseline byl jedním z nejzkušenějších pilotů Air France a pilotoval teprve třetí vyrobený kus. Tento tento novotou vonící letoun přelétl teprve před dvěma dny z výrobního závodu v Toulouse. Jeho úkolem bylo zavedení Airbusu A320 do flotily Air France. Společnost ho využívala k představení letounu. Musel pronášet proslovy, neustále byl v médiích.

Na palubě Airbusu bylo 123 lidí, což není při předváděcích letech příliš obvyklé. Neměli žádná zavazadla a pro mnohé to byl první let letadlem. Po průletu měl následovat vyhlídkový let kolem Mont Blancu, nejvyššího vrcholu Evropy.

Airbus A320 byl prvním civilním letounem, který využíval technologii elektroimpulzního řízení fly-by-wire. Tento systém do té doby používala jen vojenská letadla. Se systémem fly-by-wire řídí pilot počítač a teprve počítač řídí letadlo. Nový systém mění vztah mezi pilotem a letounem. Palubní počítač eliminuje lidské chyby při řízení. U letounu měl opravovat všechny zásahy do řízení, které by vyhodnotil jako nebezpečné. Airbus se zavedením této technologie ocitl na špici ve výrobě civilních letadel.

Kapitán Asseline chtěl předvést atraktivní manévr. Nízký průlet s letounem nataženým na maximální úhel náběhu, kdy stroj letí těsně nad hranicí pádové rychlosti. Na letiště v Habsheim, kde probíhal letecký den, to bylo jen 5 minut letu.

Letecký den přilákal přes 5 000 lidí. Nicméně šlo o tak malé letiště, že jeho koordináty v navigační databázi Airbus vůbec nebyly uvedeny. Piloti ho museli najít vizuálně. Piloti zpozorovali letiště pozdě. Museli rychle klesat do výšky plánovaného průletu. Letoun vysunul podvozek a chystal na pomalý průlet. Letadlo bylo v plánované výšce. Nastávala nejnáročnější část celého manévru. Kapitán Asseline musel držet letoun natažený ve stabilní pozici, ale nesměl ho přetáhnout. Kapitán vypnul automatické ovládání přípustí, což byl jeden z bezpečnostních prvků, který by automaticky zvýšil tah motorů pomalu letícího letounu. V té chvíli si kapitán Asseline všiml nebezpečí, které nezpozoroval dříve; v ose dráhy byl les… Sledujte další díl cyklu Letecké katastrofy.