Ohlédnutí za závodem série leteckého šampionátu z německého Lausitzringu
Red Bull Air Race 2016 Německo
Premiéra: Sobota 17. 9. 2016 po půlnoci na ČT sport00:00:01 RED BULL AIR RACE
00:00:55 Sportu zdar a tomu leteckému zvlášť.
00:00:57 Průmyslová krajina východně od Berlína
00:00:59 změnila svou podobu.
00:01:01 Po mnoho let se v tomto regionu těžilo uhlí.
00:01:03 Německo bylo v jeho těžbě světovou velmocí.
00:01:06 Ale dnes už jsou těžké stroje jen památkou zakouřené minulosti.
00:01:10 Oblast prošla obměnou, vznikl tady nový svět
00:01:13 s velkým množstvím jezer a vodních cest.
00:01:17 Obnovitelná energie je tu hlavní hnací silou.
00:01:21 I sport získal novou dynamiku na vodě i na souši.
00:01:27 A právě na souši si Eurospeedway Lausitz
00:01:31 vybudovala novou pověst od svého otevření v roce 2000.
00:01:35 Tohle je poslední závod v Evropě před vyvrcholením celé sezony.
00:01:38 Ve Spojených státech nás v říjnu čekají ještě dva podniky.
00:01:42 V té době už ale může být šampionát rozhodnutý.
00:01:46 Vítejte u 6. závodu série Red Bull Air Race.
00:01:49 Tohle je německá oblast jezer, kde se jezdí závody
00:01:53 jak na motocyklech, tak i v autech.
00:01:55 A je to také místo, kam se Red Bull Air Race vrací
00:01:58 po 6leté pauze.
00:02:00 Závod bohužel opět nepříjemně ovlivnilo počasí.
00:02:03 Když se mělo začít závodit, velmi silně začalo pršet.
00:02:06 Liják to byl tak vydatný a trať byla tak mokrá,
00:02:09 že letadla nemohla vzlétnout.
00:02:11 Takže už kvalifikační kolo muselo být minimálně o hodinu
00:02:14 odloženo.
00:02:15 Všem pilotům nezbývalo než doufat, že se počasí umoudří.
00:02:18 Čekali ve svých stanech a snažili se udržet
00:02:21 koncentraci na závod.
00:02:23 Ale předpověď byla pozitivní, radar ukazoval,
00:02:26 že by se mělo vyčasit.
00:02:27 A také se tak stalo.
00:02:29 Diváci trpělivě čekali a těšili se především
00:02:32 na představení domácího pilota Matthiase Dolderera,
00:02:35 vedoucího závodníka celé tour, který si samozřejmě přál
00:02:39 před domácím publikem jak jinak než zvítězit.
00:02:43 Koneckonců toto se mu v této sezoně celkem 2x podařilo,
00:02:48 takže ta očekávání nebyla rozhodně planá.
00:02:56 -Popravdě se ani necítím pod tlakem,
00:02:59 spíš mě to pozitivně hecuje.
00:03:03 Trať je nová, nemám s ní zkušenosti,
00:03:05 bude to pro nás nová zkušenost.
00:03:07 Ale jsem si jistý, že jakmile budu ve vzduchu,
00:03:11 budu se soustředit jen na to a nebudu ve stresu.
00:03:19 -Dolderer vede průběžné pořadí celkového šampionátu.
00:03:24 4x z 5 závodů byl na stupních vítězů.
00:03:29 2. v pořadí Hannes Arch, který si také myslel
00:03:33 na úspěch tak, aby stále mohl být ve hře
00:03:36 o titul mistra světa.
00:03:39 -Nevím, jestli to musím vyhrát.
00:03:42 Záleží také na tom, jak se umístí ostatní,
00:03:44 ale už není čas na nějaké taktizování,
00:03:47 takže musím odstartovat s tím, že vyhrát prostě chci.
00:03:50 -Matt Hall ovládl minulý závod v Ascotu a v Budapešti byl 3.
00:03:53 Jeho loňské zkušenosti s bitvou o titul
00:03:55 tak mohou být dost podobné letošnímu vývoji.
00:04:01 -Budu se snažit zaútočit, mám s tím zkušenosti z minulosti.
00:04:06 Matthiase je vždy těžké porazit, ale on v podobné situaci
00:04:09 ještě nikdy nebyl, zato já ano.
00:04:12 To je moje výhoda.
00:04:14 -Je tu také Kirby Chambliss, dvojnásobný mistr světa
00:04:18 se ještě nevzdal nadějí na 3. světový titul,
00:04:21 ale potřeboval by se před závěrem seriálu v Americe
00:04:24 pořádně pohnout z místa.
00:04:27 -Jsme opravdu důslední, ale zatím máme jen jedno umístění
00:04:33 na stupních vítězů.
00:04:34 Byli jsme 4., pak 6., pak zase 4.
00:04:37 To nestačí, musíme začít vyhrávat a sbírat hodně bodů.
00:04:40 -10 ze 14 pilotů tu letělo závod před 6 lety,
00:04:43 ale trať, letadla a technologie se od té doby změnily.
00:04:47 Tohle je nové teritorium, kde ze sebe každý
00:04:50 musí vymáčknout to nejlepší.
00:05:11 -Já jsem Steve Jones, vítejte v Lausitzu.
00:05:14 Po 6leté přestávce je Red Bull Air Race
00:05:17 zpátky v Německu.
00:05:18 Trať na Eurospeedway má 2 kola, 15 bran a 2 vertikální obraty.
00:05:24 První část trati je důležitá pro další vývoj závodu.
00:05:28 Po průletu bránou 3.
00:05:31 Pak je tu velký obrat doleva, brána 4 a dokončení obratu
00:05:35 do šikany.
00:05:38 Po bráně číslo 7 čeká piloty první vertikální obrat
00:05:43 a pak návrat do brány číslo 8, která byla v 1. kole startovní.
00:05:49 Druhé kolo je úplně stejné jako první.
00:05:52 Při vertikálním manévru má pilot diváky
00:05:55 na levé i pravé straně.
00:05:57 Z toho důvodu musí letět úplně svisle až na vrchol
00:06:00 a pak zpátky přímo dolů do poslední brány.
00:06:03 Buď a nebo, tak musí piloti letět mezi branami 1 a 2.
00:06:06 Když to zvládnou, brány 3 a 4 proletí krásně
00:06:09 včetně následující šikany.
00:06:11 Pokud začátek nezvládnou, budou se trápit po zbytek kola.
00:06:15 Další klíčový faktor je nedostatek informací.
00:06:18 Týmy tu nebyly 6 let, takže analytici teď musí
00:06:21 dělat přesčas, aby vymysleli co nejlepší trasu.
00:06:25 -Kvalifikace, to byla one man show.
00:06:28 V hlavní roli Nigel Lamb, mistr světa z roku 2014
00:06:31 vytvořil nový traťový rekord, letěl téměř o 1,5 sekundy rychleji
00:06:35 než jeho rivalové.
00:06:37 Matt Hall byl 2. nejrychlejší.
00:06:39 A nejlepší z pilotů, kteří okupují první 4 příčky
00:06:42 v průběžném pořadí.
00:06:44 Lídr Matthias Dolderer skončil až 8.,
00:06:47 ale o místo si polepšil, když byl Martin Šonka
00:06:49 diskvalifikován.
00:06:51 Český pilot přišel o 3. příčku po tom,
00:06:53 co se zjistilo, že překročil maximální
00:06:55 povolené otáčky.
00:06:57 Tohle rozhodnutí mělo na celý závod výrazný vliv.
00:07:00 Znamenalo totiž, že Martin Šonka letěl ve dvojici s Nigelem Lambem.
00:07:03 Hannes Arch, vítěz z roku 2010, se utkal s Juanem Velardem.
00:07:06 Petr Kopfstein, druhý český zástupce
00:07:09 v kategorii Master Class, se utkal s Kirby Chamblissem.
00:07:24 -Ticho je v dnešní době luxus.
00:07:26 Mnoho lidí jezdí na jih Francie na dovolenou.
00:07:29 A já mám to štěstí, že tu žiju celý rok
00:07:33 spolu se svými dětmi a mou ženou.
00:07:35 Nejsem typ člověka, který se snadno
00:07:38 vyrovnává se stresem, ale během pracovního týdne
00:07:41 a během závodů to zvládám.
00:07:44 Ale tohle místo je naprostý opak toho shonu.
00:08:01 Když jsou závody, na nic jiného nemyslím.
00:08:05 Základem je znát perfektně rytmus letu,
00:08:08 znát každý detail od startovní brány
00:08:11 až po tu cílovou.
00:08:14 Nechci ztrácet, chci si zasloužit svou pozici
00:08:18 a na konci dne si moci říct, že ničeho nelituji.
00:08:22 Ať už je výsledek jakýkoli, udělal jsem pro něj maximum.
00:08:36 Když se vrátím ze závodu nebo nějaké akrobatické akce,
00:08:41 cítím se často velmi vyčerpaný, takže jen odložím zavazadla
00:08:46 a dobíjím baterky.
00:08:48 Ale myslím, že mi to bude chybět.
00:08:52 Je fajn užívat si rodinný život a den na to jet závodit,
00:08:56 být najednou v takovém stresu a napětí,
00:09:00 no, mám velmi zajímavý život.
00:09:19 Lilou má létání velmi ráda, pořád se mě ptá,
00:09:22 kdy zase poletíme.
00:09:26 Je ještě moc malá, aby dosáhla na pedály,
00:09:30 ale vždycky dokonale zná dráhu letu, ví nadmořskou výšku.
00:09:39 Oni se v tomto věku učí velmi rychle,
00:09:42 to je naprosto hromující.
00:09:52 -Francois Le Vot řeší jisté aerodynamické problémy
00:09:56 s designem svého letadla.
00:09:58 Ze všech pilotů v seriálu má i užší křídla
00:10:02 a je si vědom toho, že je to samozřejmě
00:10:04 velká nevýhoda.
00:10:06 Příští sezonu se to možná změní, ale letos se s tím
00:10:09 ještě musí popasovat a letět tak, jako letěl na začátku března
00:10:14 v Abú Dhabí, tam totiž skončil na stupních vítězů.
00:10:17 Bylo to poprvé, co se Francois Le Vot
00:10:20 ve své kariéře v kategorii Master Class
00:10:23 podíval mezi trojku nejlepších.
00:10:25 V Abú Dhabí obsadil 2. místo a na stupních vítězů
00:10:28 vlastně byli dva Francouzi.
00:10:30 Le Vot byl jedním z nich, protože Nicolas Ivanoff
00:10:34 byl na 1. příčce, další Francouz v kategorii
00:10:38 Master Class v Red Bull Air Race.
00:10:41 Jenomže Francois Le Vot od té doby velice stagnuje,
00:10:45 nedaří se mu ani v kvalifikacích, nedaří se mu ani v závodech.
00:10:49 Tady navíc měl velmi silného soupeře,
00:10:52 Peta McLeoda z Kanady.
00:10:54 A jako první odstartoval do závodu,
00:10:57 který musel být o hodinu zpožděn kvůli velmi nepříznivému počasí.
00:11:01 Počasí, to je vůbec největší soupeř všech pilotů
00:11:04 v letošním ročníku Red Bull Air Race,
00:11:06 protože jediný závod, který se letěl
00:11:09 bez jakéhokoli zaškobrtnutí, byl kupodivu závod,
00:11:13 který se konal v polovině srpna v Ascotu v Británii.
00:11:16 Tam počasí pilotům ani organizátorům
00:11:19 rozhodně život neztěžovaly.
00:11:22 Ale když se podíváme na začátek sezony,
00:11:24 Abú Dhabí, problémy se silným větrem.
00:11:27 Ve Spielbergu dokonce sněžilo, v Chibě další problémy
00:11:30 s velkými vlnami a dalším větrem.
00:11:33 V Budapešti, tam se dokonce neletělo ani Final Four
00:11:36 kvůli silnému proudu na Dunaji a silnému větru a dešti.
00:11:40 A Lausitz, tam se závod posouval o celou hodinu,
00:11:44 ale nakonec to všem vyšlo, počasí se uklidnilo
00:11:48 a Pete McLeod mohl předvést, co v něm je.
00:11:51 Časy, které se létaly v samotném závodě,
00:11:55 byly pomalejší v průměru o 1,5 vteřiny než ty,
00:12:00 které se létaly v kvalifikaci.
00:12:02 A bylo to právě vinou počasí, neboť pro kvalifikaci
00:12:05 panovaly na německém Lausitzringu téměř ideální podmínky,
00:12:09 což se o prvních kolech čtrnáctky rozhodně říct nedalo,
00:12:13 ale Pete McLeod se s tím popasoval velmi dobře
00:12:17 a celkem s jistotou si od začátku duelu
00:12:22 s Francoisem Le Votem držel náskok.
00:12:25 Koneckonců vidíte ta zelená čísla na jednotlivých mezičasech.
00:12:29 A Pete McLeod navyšoval svůj náskok až do poslední,
00:12:33 cílové branky.
00:12:39 Francois Le Vot tedy ani tentokrát neuspěl a Pete McLeod
00:12:43 se mohl těšit z postupu do osmičky.
00:12:47 Což byla velmi vítaná šance na zisk bodů poté,
00:12:49 co v Ascotu vyšel naprázdno.
00:12:51 Další na řadě byla evropská bitva mezi Juanem Velardem
00:12:54 a Hannesem Archem.
00:12:56 Rakušan potřeboval Španěla porazit,
00:12:58 aby zůstal ve hře o titul.
00:13:01 -Včera to pro nás byl náročný den, měli jsme nějaké problémy
00:13:04 s letadlem a šlo nám to opravdu pomalu.
00:13:06 Na řešení jsme přišli včera večer a já doufám,
00:13:09 že dnes už bude všechno v pořádku.
00:13:11 -Dneska se cítím celkem dobře, je to trochu stresující,
00:13:14 ale mně to nevadí.
00:13:17 -Juan Velarde jde na to, má letadlo, které patřilo
00:13:21 gentlemanovi mezi piloty, Paulu Bonhommovi,
00:13:23 který aktuálně působí v roli spolukomentátora.
00:13:27 Samozřejmě že Velarde, který stroj převzal potom,
00:13:30 co Paul Bonhomme loni ukončil kariéru,
00:13:32 provedl na letadle spoustu změn, ale je to pořád ten samý Edge 540.
00:13:37 A pro Hannese Archa to může být těžký soupeř,
00:13:41 ačkoli Rakušan je samozřejmě v tomto souboji favoritem.
00:13:45 V kvalifikaci měl velmi dobrý čas, ale slušně letěl také
00:13:49 Juan Velarde, na kterého se teď díváme.
00:13:51 Juan Velarde zaletěl 11. čas.
00:13:54 Hannes Arch byl v kvalifikaci 4.
00:13:57 Juan Velarde dokonce v jednom případě
00:14:00 dokázal ovládnout kvalifikaci a bylo to na konci dubna,
00:14:04 kdy 23. ovládl kvalifikaci v závodu ve Spielbergu,
00:14:09 pak letěl proti Peteru Podlunšekovi
00:14:13 a byl diskvalifikován pro překročení
00:14:16 maximální možné hranice přetížení, takže nedokázal potvrdit
00:14:21 ve Spielbergu tu první pozici z kvalifikace.
00:14:25 Tady v Lausitzu tedy 11. a viděli jste jeho čas, 55,972,
00:14:30 kterým si vylepšil svůj vlastní čas z kvalifikace
00:14:33 o téměř 3 vteřiny.
00:14:35 A proti němu Hannes Arch.
00:14:38 Hannes Arch, mistr světa z roku 2008,
00:14:42 který jako první přišel s vylepšením aerodynamiky
00:14:47 a obtékání vzduchu kolem křídel, s technologií zvanou žraločí kůže,
00:14:53 tedy přípravek, který imituje vlastnosti žraločí kůže tak,
00:14:58 aby letadlo vykazovalo maximální možnou aerodynamiku.
00:15:08 Bohužel tři dny po závodech přišla velmi smutná zpráva
00:15:12 hovořící o tom, že tento šampion,
00:15:16 tento mistr kniplu udělal pilotní chybu
00:15:21 při obyčejném zásobovacím letu s vrtulníkem
00:15:26 a pro Hannese Archa to byl vůbec poslední závod
00:15:31 ve svém životě, který na Lausitzringu odletěl.
00:15:35 Hannes Arch kolizi vrtulníku se skalní stěnou nepřežil.
00:15:40 Tady se ještě společně se svým týmem mohl radovat
00:15:44 z postupu do osmičky.
00:15:54 Další souboj byl jen formalitou pro zkušeného Kirby Chablisse.
00:15:58 Poté, co Petr Kopfstein nezaletěl vůbec dobrý čas,
00:16:01 Američan zvolil ideální trasu a zaletěl
00:16:04 svůj nejrychlejší čas týdne.
00:16:06 V dalším rozletu oba piloti chybovali.
00:16:08 Nicolas Ivanoff dostal penalizaci za příliš nízký průlet
00:16:12 branou číslo 10.
00:16:14 A tak dal šanci Yoshimu Muroyovi.
00:16:18 Jenže ten ji nevyužil, byl diskvalifikovaný
00:16:21 za překročení maximální povolené hranice g
00:16:24 při prvním vertikálním obratu.
00:16:26 Takže diskvalifikace a žádný bod.
00:16:29 V dalším duelu se utkal místní favorit Matthias Dolderer
00:16:32 s Američanem Michaelem Goulianem.
00:16:36 -Všichni máme Matthiase rádi, ale tohle je závod.
00:16:38 Já do toho dám maximum, takže tam půjdu
00:16:41 a zaletím osobní rekord.
00:16:43 Uvidíme, jestli ho Matthias dokáže překonat.
00:16:45 -Je skvělý být lovnou zvěří.
00:16:47 Jsem radši vpředu než vzadu, protože pod tlakem jsou teď oni.
00:16:51 Mě čeká parádní domácí závod, co víc si přát?
00:16:54 -A Michael Goulian, jak řekl, tak také udělal.
00:16:57 Ono mu nic jiného nezbývalo.
00:16:59 Michael Goulian se vzhledem k posunu kvalifikace
00:17:03 kvůli diskvalifikaci Martina Šonky posunul na 8. místo
00:17:07 a za soupeře mu byl Matthias Dolderer,
00:17:10 který nakonec v kvalifikaci obsadil 7. pozici.
00:17:14 A Michael Goulian, ten dostal od svých partnerů
00:17:17 a sponzorů nůž na krk, protože první polovina sezony
00:17:21 nebyla rozhodně nic moc, všichni si představovali
00:17:24 něco jiného, protože po 5. závodě patřila Michaelu Goulianovi
00:17:28 9. příčka za zisk necelých 14 bodů.
00:17:32 A s tím rozhodně jeho sponzoři, kteří se řadí do okruhu
00:17:36 výrobců náhradních dílů do letadel nebyli 100% spokojeni
00:17:41 a Michael Goulian do toho musel začít šlapat naplno.
00:17:46 Svůj čas z kvalifikace si vylepšil o více než 1 vteřinu,
00:17:50 o 1,2 vteřiny.
00:17:56 A kdybychom porovnávali čas Michaela Gouliana,
00:17:59 který zaletěl tady ve čtrnáctce, s tím, čím se prezentoval
00:18:03 tento muž, Matthias Dolderer, v kvalifikaci,
00:18:05 tak by Michael Goulian jednoznačně postoupil.
00:18:08 Jenomže Matthias Dolderer je lídr celkové průběžné
00:18:11 klasifikace Red Bull Air Race a podívejte se,
00:18:14 tady to porovnání je naprosto patrné.
00:18:17 Matthias Dolderer, jeho bílý Edge 540
00:18:19 ve srovnání s Michaelem Goulianem je na tom lépe
00:18:22 ve všech směrech, ve vertikálních obratech
00:18:25 i při těch rovných pasážích, kterých v této trati moc nebylo.
00:18:30 Když to vezmeme do detailu, tak de facto žádná rovná pasáž.
00:18:34 Všimněte si, že trať byla tak postavena,
00:18:37 že neexistovalo žádné dorovnávání.
00:18:39 Tady, jakmile piloti nenasadili správný rytmus na brance číslo 1,
00:18:43 tak pak už měli velké problémy po celou dobu letu.
00:18:47 Jenomže Matthias Dolderer ne náhodou od začátku sezony
00:18:51 dokazuje, že je zatím nejúspěšnějším mužem ročníku 2016.
00:18:57 Z 5 závodů byl 4x na stupních vítězů
00:19:00 a teď předvedl čas 53,528.
00:19:03 Vůbec nejrychlejší čas závodního dne.
00:19:07 A dost výrazně se přiblížil traťovému rekordu Nigela Lamba.
00:19:11 A to znamenalo, že Matthias Dolderer
00:19:14 celkem v klidu postoupil do osmičky.
00:19:17 -Bylo to úžasné.
00:19:18 Když jsem slyšel, jaký má Mike čas,
00:19:21 věděl jsem, že nemám co ztratit.
00:19:24 On letěl opravdu dobře, takže jsem do toho šel naplno.
00:19:26 Letěl jsem přesně tak, jak mi taktici řekli.
00:19:29 A vyšlo to.
00:19:38 -Tady je Paul Bonhomme z Eurospeedway Lausitz.
00:19:41 Podíváme se teď na souboj Nigela Lamba a Kirbyho Chamblisse
00:19:45 a také na duel Matthiase Doderera proti Mattu Hallovi.
00:19:49 Konkrétně se zaměříme na rozdíl mezi MXSR a Edge 540
00:19:52 a na způsob, jakým letěli.
00:19:55 Nejdřív ze všeho se podíváme na to, jakou trasu zvolil
00:19:58 Kirby Chambliss.
00:20:00 Obrys, tedy ten duch, patří letadlu Nigela Lamba.
00:20:03 Tady letí kolem brány číslo 2. Zastavím video v bráně číslo 3.
00:20:07 A vidíte, že jsou v podstatě na stejné úrovni.
00:20:11 Ale co se stalo potom, je velmi zajímavé.
00:20:13 Kirby v Edgi zatočil velmi rychle, Nigel se svým MXSR
00:20:17 letěl trochu víc ze široka, což se zdá jako chyba.
00:20:21 Ale když se podíváte na pozici v bráně 4,
00:20:25 Kirby směřuje vlevo k těm větrným mlýnům.
00:20:30 A Nigel má velmi dobrý směr.
00:20:33 Důležité také bylo, že MXSR udrželo rychlost.
00:20:37 A jak můžete vidět tady, kombinace směru a křídel
00:20:40 znamenala obrovský skok před Kirbyho.
00:20:44 Tady je vidět, že průlet 6 a 7 už byl v pohodě.
00:20:53 Tah, který MXSR má, pomohl Nigelovi
00:20:55 ve vertikálním obratu.
00:20:57 Může to být stylem, ale my si myslíme,
00:20:59 že je to právě stavbou letadla.
00:21:01 Teď se pojďme podívat na let Matthiase Dolderera
00:21:05 a srovnáme to s duchem nebo s obrysem, chcete-li,
00:21:08 Matta Halla.
00:21:10 Tady přilétají do brány číslo 3, tedy stejné místo,
00:21:12 jaké jsme už sledovali.
00:21:14 Oba jsou víceméně na stejném místě.
00:21:16 Edge Matthiase zatočil velmi rychle,
00:21:18 MXSR Matta vyletěl trochu víc ven.
00:21:20 Je to velmi podobné předchozímu duelu,
00:21:22 na který jsme se dívali.
00:21:24 Opět to vypadá, že tady Matt chyboval.
00:21:26 Když se dostávají do brány číslo 4,
00:21:28 Matthias míří podobným směrem jako předtím Kirby,
00:21:31 kdežto Matt letí přímo.
00:21:33 A jak můžete vidět, je to velká výhoda.
00:21:35 Tady byli ještě docela vyrovnaní a tady už má
00:21:38 Mattovo letadlo náskok.
00:21:40 Využil toho, že jeho letadlo neztratilo rychlost
00:21:42 za branou 4, když nezatáčel tak ostře.
00:21:44 Matt letěl trochu víc zeširoka a pro jeho letoun to bylo ideální.
00:21:48 Může to být leteckým stylem, ale my si opět myslíme,
00:21:51 že tady k vítězství hodně pomohl typ letadla.
00:21:54 -Matt Hall a jeho MXSR.
00:21:58 Bylo před soubojem s Petrem Podlunšekem v Edgi 540.
00:22:05 -Myslím, že v každém letadle se dá vyhrát,
00:22:08 ale v některých prostě budete trochu rychlejší.
00:22:14 -Peter Podlunšek, jeden z dvojice nováčků,
00:22:17 kteří se letos propracovali do Master Class.
00:22:20 Peter Podlunšek a český pilot Petr Kopfstein.
00:22:23 Peter Podlunšek patří k těm pilotům,
00:22:26 kteří se skutečně musí dost výrazně učit
00:22:29 létat takhle ostrý závod.
00:22:33 Slovinec vynakládá velké finanční prostředky k tomu,
00:22:37 aby zdokonalil své letadlo, jenomže řekněme
00:22:41 že tu poměrnou část, kterou by měl vkládat do zlepšení
00:22:46 svého leteckého stylu, ta tam chybí.
00:22:50 A podle toho výsledky také vypadají.
00:22:53 Takže Peter Podlunšek sice přichází
00:22:56 s technickými inovacemi jako třeba s winglety
00:22:59 obrácenými směrem dolů, kterých si můžete všimnout
00:23:02 na jeho Edgi 540.
00:23:04 I tady na Lausitzringu dost často montuje ty vylepšeniny
00:23:10 těsně před startem závodu.
00:23:13 Tedy rozumějme těsně před startem celého závodního týdne.
00:23:17 A to je dost pozdě, není čas na to,
00:23:20 testovat věc, které by měly fungovat.
00:23:23 Úplně jinou cestou se vydal Petr Kopfstein,
00:23:26 který na letadlo de facto vůbec nesahá
00:23:29 a snaží se vylepšovat své letecké zkušenosti.
00:23:33 To se mu zatím daří a ze širokého okruhu lidí
00:23:37 zainteresovaných v rámci Red Bull Air Race
00:23:41 i přesto, že je Petr Kopfstein na průběžné poslední příčce,
00:23:45 tak sklízí pochvalu.
00:23:47 Matt Hall, ten může sklízet spoustu pochval,
00:23:50 protože ten patří mezi to nejlepší,
00:23:52 co světová letecká série může nabídnout i přesto,
00:23:55 že start do této sezony Australanovi příliš nevyšel.
00:23:59 Den, kdy se letěl závod, byl v Austrálii Den otců.
00:24:04 A Mattův syn Mitchell byl vzhůru, i když v Austrálii bylo
00:24:07 kolem 2. nebo 3. hodiny ráno, a sledoval tatínkův závod
00:24:11 a držel mu palce a přál krásný Den otců.
00:24:14 A Matt, vypadá to, že by mu mohl na oplátku
00:24:18 přivézt ten nejlepší dárek, protože v tomhle kole
00:24:22 měl všechno pod kontrolou a celkem v pohodě postoupil
00:24:25 do dalšího kola.
00:24:28 Matt Hall ukázal svým soupeřům, že by se ho měli začít bát,
00:24:31 protože jeho forma stoupá.
00:24:33 Poslední souboj byl těžko odhadnutelný.
00:24:36 Nigel Lamb se svým traťovým rekordem
00:24:38 proti Martinu Šonkovi.
00:24:41 -Abych pravdu řekl, je mi docela jedno,
00:24:44 proti komu soupeřím.
00:24:45 Budu se soustředit na svůj let a na trať, a uvidíme,
00:24:48 jak to půjde.
00:24:50 -Snažil se nechat Martin Šonka za sebou tu věc s diskvalifikací?
00:24:53 Možná budu trochu taktizovat, protože nechci udělat
00:24:56 stejnou chybu jako včera, to by bylo hloupé.
00:25:03 -Martin Šonka předvedl v kvalifikaci 3. nejrychlejší čas.
00:25:07 V průběhu celého závodního týdne ukazoval, že by se mohl dostat
00:25:11 do velké závodní pohody, kterou si přivezl
00:25:15 z mistrovství Evropy v letecké akrobacii,
00:25:18 která se konala v Moravské Třebové.
00:25:21 Martin Šonka tam získal titul vicemistra Evropy
00:25:24 v klasické akrobacii a vyhrál kategorii Freestyle.
00:25:27 Jenže tady chyboval v brance číslo 3,
00:25:30 dostal 2vteřinovou penalizaci.
00:25:33 A to samozřejmě nevěstilo nic dobrého.
00:25:37 Jinak to byl krásný čistý let.
00:25:39 Jenomže přeci jen Martin Šonka věděl, proti komu letí.
00:25:43 Proti držiteli traťového rekordu, proti mistru světa z roku 2014
00:25:48 a proti nejstaršímu muži celé světové letecké série
00:25:52 Red Bull Air Race, Nigelu Lambovi.
00:25:55 Tak za to vzal. Musel letět na hranici rizika.
00:25:59 Jenomže v jednu chvíli, konkrétně v brance číslo 3,
00:26:03 byl až za hranicí rizika a celý tým včetně Josefa Šonky,
00:26:07 Ivana Krákory, Lance Wintera byl hodně skleslý
00:26:12 z celkem pochopitelných důvodů.
00:26:16 Aktuálně na pozici lucky losera, tedy nejrychlejšího z poražených
00:26:21 byl Michael Goulian, protože čas Martina Šonky
00:26:24 nezaručoval českému pilotovi ani postup z této pozice.
00:26:32 Nigel Lamb měl ukázat, co v něm je.
00:26:38 V roce 2014 získal titul mistra světa,
00:26:40 vůbec první ve své kariéře v rámci nejrychlejšího
00:26:44 motoristického sportu na světě, kde se pohybuje
00:26:48 od samotných prvopočátků, od roku 2003.
00:26:52 A samozřejmě byl u toho, kdy se ze závodů mezi pylony
00:26:57 stala oficiální soutěž, oficiální mistrovství světa
00:27:01 v roce 2005.
00:27:04 Od té doby patří Nigel k absolutní světové špičce.
00:27:07 V roce 2014 tedy premiérový titul a tady to vypadalo,
00:27:12 že si letí znovu pro velmi dobrý čas.
00:27:15 Pak přišla tahle kolonka, "under review".
00:27:19 To znamenalo, že rozhodčí se museli poradit
00:27:22 a nakonec Nigel Lamb 2vteřinová penalizace.
00:27:27 A to znamenalo, že Martin Šonka o 0,4
00:27:31 kvůli hrubé chybě Nigela Lamba postoupil do osmičky.
00:27:36 -Udělal jsem prostě chybu, musel jsem se rozhodnout
00:27:41 v rámci tisícin sekund a na brance číslo 11
00:27:46 jsem chyboval.
00:27:49 To je jediné, co vám k tomu můžu říct.
00:27:52 Ten rozdíl je samozřejmě malý, ale když chcete vyhrát,
00:27:55 tak musíte riskovat.
00:27:57 A já jsem měl tu trať velmi rychlou,
00:28:00 velmi rychle jsem se otočil a pak už jsem nestačil
00:28:03 křídla srovnat tak, jak bych měl.
00:28:06 -A Martin Šonka se mohl radovat z postupu stejně
00:28:08 jako Michael Goulian z pozice lucky losera.
00:28:11 -Chtěl jsem na Matthiase vytvořit tlak,
00:28:14 aby se musel hodně zasnažit.
00:28:16 A taky to udělal.
00:28:17 V tomhle závodě potřebujete všechny porazit.
00:28:20 A já jsem rád, že jsem letěl, co to dá, že oba postupujeme
00:28:23 do dalšího kola.
00:28:28 -Také Michael Goulian ukázal svou sílu,
00:28:31 byl 3. nejrychlejší za Matthiasem Doldererem
00:28:33 a Mattem Hallem.
00:28:35 Pro Nigela Lamba a Yoshihide Muroyu
00:28:37 znamenalo ztrátu nadějí na zisk titulu v roce 2016.
00:28:47 -Vítejte v našem technickém okénku.
00:28:50 Já jsem Jim Reed a v této epizodě se mrkneme
00:28:53 na tahle vertikální rozšíření na křídlech, říká se jim winglety.
00:28:58 Winglety můžete vidět na různých typech letadel.
00:29:00 A od té doby, kdy Nigel Lamb vyhrál
00:29:03 Red Bull Air Race v roce 2014, se staly důležitou součástí
00:29:06 letadel také v tomto seriálu.
00:29:09 Takže proč někteří piloti přidávají winglety
00:29:11 na svá letadla, i když jsou kvůli nim těžší
00:29:14 a také trochu rozhazují jejich těžiště?
00:29:17 Musíte mít opravdu pádný důvod.
00:29:19 Tak zaprvé křídlo má díky nim větší rozpětí, tedy tah.
00:29:25 A zadruhé redukují vzdušné víry, které zvyšují odpor vzduchu.
00:29:30 Ke vzniku vírů dochází, když se vysoký tlak vzduchu
00:29:34 pod křídlem snaží dostat k nižšímu tlaku vzduchu
00:29:37 v horní části křídla, to vytváří.
00:29:40 Myšlenka wingletů je tedy minimalizovat víry,
00:29:43 a tím snížit odpor vzduchu.
00:29:45 Nigele, tys byl první, kdo v Red Bull Air Race
00:29:48 začal winglety používat.
00:29:50 Můžeš nám říct něco o procesu jejich vývoje?
00:29:53 -Byl to 18měsíční proces, pořád jsme komunikovali
00:29:56 s Markem Marmem z USA, to je wingletový guru,
00:29:59 ten nám poradil, co je třeba.
00:30:02 Bylo to lepší využití tahu, snížení degradace
00:30:06 koncové rychlosti a také zvýšení obratnosti.
00:30:10 A to nám umožnilo oříznout křidélka,
00:30:13 což zlepšilo manipulaci.
00:30:16 -Winglety pomáhají držet letadlo pod hranicí g,
00:30:19 trochu letadlo zpomalují, ale díky nim je letadlo
00:30:23 určitě efektivnější a vede to naopak
00:30:25 ke zvýšení rychlosti do dalšího kola při vysokých g.
00:30:29 Díky nim se s letadlem lépe manipuluje.
00:30:32 -Je vždy spousta věcí, které je třeba
00:30:35 správně nakombinovat.
00:30:37 Pokud chcete létat rychleji, jde o celé letadlo,
00:30:40 ne jen o některé jeho části.
00:30:43 Ale winglety mi určitě pomáhají lépe zatáčet
00:30:45 a ztrácet při obratech méně energie.
00:30:48 -Víme, že všechna letadla s winglety
00:30:51 mají na této trati výhodu, proto je máme.
00:30:53 -Aerolinky díky wingletům ušetří spoustu paliva.
00:30:57 Ale jsou dobré také pro Red Bull Air Race?
00:30:59 To nikdy nevíte.
00:31:03 -Top 5 pilotů celého šampionátu může stále dosáhnout
00:31:06 na vysoké body.
00:31:08 A dva z nich, Hannes Arch a Matt Hall,
00:31:11 na sebe narazili v osmičce, takže jeden z nich
00:31:14 ztratí šanci na zisk titulu.
00:31:16 Ledaže by Nicolas Ivanoff překvapil Matthiase Dolderera
00:31:19 ve finálovém kole.
00:31:21 Ale nejdřív se podíváme na duel Peta McLeoda
00:31:24 a Kirbyho Chamblisse.
00:31:25 Před námi už jsou jen dva závody v Americe
00:31:28 a velký Texasan měl jediný cíl, vyhrát.
00:31:31 To bylo zásadně důležité pro to, aby mohl pomýšlet na zisk titulu.
00:31:39 Jako první se z této dvojice pustil do trati Pete McLeod.
00:31:43 V kvalifikaci zaletěl čas 54,933. Ve čtrnáctce potom 55,496.
00:31:51 Ale zatím jsme v průběhu tohoto závodu byli svědky
00:31:56 pouze jednoho překročení maximální možné
00:32:00 povolené hranice g, a to v případě Yoshihide Muroyi.
00:32:05 Vůbec Yoshihide Muroya, tento Japonec je vůbec
00:32:09 nejčastějším mužem, který je trestán
00:32:11 právě za tento prohřešek.
00:32:14 Ale Pete McLeod tentokrát bez chyb a díky tomu se naopak
00:32:19 nejmladší účastník světové letecké série,
00:32:23 Pete McLeod, mohl prohánět mezi pylony i v osmičce.
00:32:27 Pro Peta McLeoda to byla další příležitost,
00:32:31 jak se poprvé probojovat do Final Four,
00:32:35 do souboje o stupně vítězů.
00:32:37 55,496, čas, který by na Kirbyho Chamblisse
00:32:41 ve čtrnáctce rozhodně nestačil.
00:32:45 Kirby Chambliss před závodem v Lausitzu
00:32:49 figuroval na 4. místě celkové klasifikace
00:32:53 a necelých 20 bodů ztrácel na Matthiase Dolderera,
00:32:57 což je samozřejmě ztráta, která se dohnat dala.
00:33:02 Ovšem kdyby Kirby Chambliss netrefil pylon,
00:33:06 což v nových pravidlech znamená 3vteřinovou penalizaci.
00:33:10 V momentě, kdy se rozsvítila červená kontrolka
00:33:14 u jména Kirbyho Chamblisse, bylo jasné,
00:33:17 že Pete McLeod postoupí do Final Four.
00:33:20 A Kirby Chambliss, tomu se šance na souboj
00:33:24 o svůj 3. titul mistra světa vydatně vzdálila.
00:33:29 Kirby Chambliss dokázal ovládnout světovou leteckou sérii
00:33:34 v roce 2004, v roce 2006.
00:33:39 Ale v roce 2016 je to velice nepravděpodobné.
00:33:50 Martin Šonka versus Michael Goulian.
00:33:56 Martin Šonka po nepovedené kvalifikaci si vedl velmi dobře
00:34:00 a chystal se pokazit narozeninový den
00:34:03 Michaelu Goulianovi nejlepším časem závodního dne.
00:34:06 Goulian na jeho rychlý let nedokázal odpovědět,
00:34:09 takže se už bezstarostně mohl vrhnout
00:34:12 na svůj narozeninový dort, protože do Final Four
00:34:15 se neprobojoval.
00:34:17 Další na řadě byl souboj Hannese Archa s Mattem Hallem.
00:34:20 Druhý versus třetí pilot klasifikace šampionátu.
00:34:23 Ale pouze jeden z nich mohl postoupit.
00:34:34 A jako první se do tratě vrhnul Hannes Arch.
00:34:49 Hannes Arch se ve světové letecké sérii objevil poprvé v roce 2007.
00:34:53 V roce 2008 získal titul mistra světa.
00:34:58 Během let, které strávil mezi pylony,
00:35:02 se jeho letecký styl výrazně vytříbil.
00:35:07 Hannes Arch patřil k tomu nejlepšímu,
00:35:11 co tenhle náročný sport mohl na světě nabídnout.
00:35:15 Vždy přicházel s nějakými inovacemi, vždy přicházel
00:35:18 s něčím novým, čím chtěl nebeský rocknroll
00:35:22 posunout zase o kousek dál.
00:35:25 Do roku 2010 patřil tento Rakušan k těm pilotům,
00:35:30 kteří stáli vždy jako první na cestě technické revoluce
00:35:37 v rámci Red Bull Air Race.
00:35:43 V tomto letu zaletěl čas 54,452 a čekal, co předvede Matt Hall.
00:35:53 Australský pilot v té druhé polovině sezony
00:35:58 začal naplňovat předpoklady, které ho provázely
00:36:02 před startem sezony 2016.
00:36:05 Matt Hall dokázal ovládnout minulý závod v Ascotu.
00:36:09 V Budapešti skončil Matt Hall na 3. místě.
00:36:14 Tady v Lausitzu útočil Matt Hall na 2. vítězství v řadě
00:36:19 a celkově 4. vítězství ve své kariéře.
00:36:23 A podívejte se, Matt Hall byl na prvních dvou mezičasech
00:36:27 rychlejší, ale pouze o 16 desetin než Hannes Arch.
00:36:31 Znovu připomínám čas Hannese Archa, 54,452.
00:36:36 Bohužel poslední čas, který Hannesi Archovi
00:36:40 časomíra v rámci závodu Red Bull Air Race spočítala.
00:36:45 54,450 a od postupu Hannese Archa do finále dělily pouze 2 tisíciny.
00:36:52 Matt Hall se mohl radovat z vítězství a z postupu
00:36:56 do Final Four.
00:36:58 Pro Hannese Archa závod skončil.
00:37:11 Matt Hall je tak stále ve hře o titul mistra světa.
00:37:25 -Já vím, kde jsem ztratil nějaký čas, takže...
00:37:30 -Chci letět znovu a neudělat chybu,
00:37:33 kterou jsem udělal.
00:37:35 Problém byl, že jsem ve čtrnáctce neletěl dostatečně rychle
00:37:38 a narazil jsem tak na Matta Halla.
00:37:40 Letěl jsem rychle, ale on taky, a rozdíl 2 tisícin sekundy,
00:37:43 to je nic.
00:37:49 -Závěrečný souboj v osmičce.
00:37:52 Nicolas Ivanoff, který dokázal ovládnout
00:37:56 hned úvodní závod této sezony v Abú Dhabí.
00:38:00 Matthias Dolderer tam byl tehdy 2.
00:38:04 Nicolas Ivanoff od té doby ale na stupně vítězů
00:38:07 nedokázal vystoupat, zatímco Matthias Dolderer
00:38:11 už byl na stupních vítězů celkem 4x.
00:38:26 Nicolas Ivanoff v této sezoně předvádí to,
00:38:29 na co jsme u něho zvyklí celou kariéru.
00:38:33 V kvalifikaci dokáže být rychlý a pokazit závod.
00:38:37 A nebo kvalifikaci zaletět jen tak tak a pak v závodě
00:38:41 předvést třeba dvě skvělá kola, ale pak nasekat
00:38:45 jednu chybu za druhou a tím se připravit o lepší pozici.
00:38:50 Tady měl samozřejmě velmi těžkého soupeře,
00:38:53 Matthiase Dolderera, a potřeboval zaletět
00:38:56 svůj nejlepší let, který ovšem nepředvedl.
00:38:59 55,130, to byl čas, který dával tušit nejen týmu
00:39:03 Matthiase Dolderera, ale všem jeho příznivcům,
00:39:07 že by jejich domácí pilot na domácí trati mohl být úspěšný
00:39:12 i v rámci osmičky.
00:39:14 Nejrychlejší čas dne ale zaletěl Martin Šonka, 53,871.
00:39:18 Matthias Dolderer už se dokázal dostat během závodního dne
00:39:22 pod hranici 54 vteřin.
00:39:25 Ale proti Nicolasi Ivanoffovi by mu stačila
00:39:29 i hranice 54 sekund.
00:39:31 A podívejte se na 1. mezičase, rychlejší o 64 setin sekundy.
00:39:36 Jenomže po prvním vertikálním obratu tam Matthias Dolderer
00:39:41 byl příliš vysoký a okamžitě přišla ztráta
00:39:43 1 desetiny.
00:39:46 Jenže německý pilot je v této sezoně připraven skvěle
00:39:50 nejen takticky a technicky, ale především psychicky.
00:39:54 Matthias Dolderer znovu ukázal, že umí v těch kritických momentech
00:39:59 pořádně vzít za knipl.
00:40:02 A nakonec se dostal pod hranici 55 vteřin, 54,867.
00:40:07 A Matthias Dolderer znovu postoupil do Final Four.
00:40:12 A měl tak šanci bojovat o své 5. umístění
00:40:16 na stupních vítězů v této sezoně.
00:40:26 Rok 2016 by mohl být rokem Matthiase Dolderera.
00:40:30 A on to moc dobře ví.
00:40:45 -Myslím, že jsem trochu blázen, miluju rychlost a koňskou sílu,
00:40:49 miluju ten zvuk, když se nastartuje motor.
00:40:52 A je jedno, jestli jde o auto, o letadlo, motorku nebo loď.
00:40:56 Prostě mě baví ovládat jakýkoli stroj.
00:41:05 Když mám možnost řítit se po ulici na dvou kolech
00:41:09 a jet pořádně rychle, mám z toho skvělý pocit.
00:41:13 Cítím se svobodný, když mi vítr fouká kolem hlavy,
00:41:16 to je to, co na tom miluju.
00:41:21 Při jízdě na motorce musíte mít podobné schopnosti
00:41:24 jako při řízení letadla.
00:41:27 Je to o rychlosti, přesnosti a dovednostech.
00:41:36 V Red Bull Air Race, když letíte 15 nebo 20 metrů
00:41:42 nad zemí, uvědomujete si tu rychlost,
00:41:45 protože vidíte, jak rychle věci pod vámi ubíhají.
00:41:49 Takže sedět v letadle a prolétávat mezi pylony,
00:41:52 to je paráda.
00:41:54 -Už 2x v závodním týdnu překonal Matthias Dolderer
00:41:57 traťový rekord a pořád tuhle hodnotu snižoval.
00:42:00 A zdá se, že se mu to povede i tentokrát.
00:42:03 Ano, i tentokrát překonal traťový rekord.
00:42:06 -Můj tým je klíčem k úspěchu, protože sám bych nic nezmohl.
00:42:10 Můj tým je opravdu velmi dobrý.
00:42:12 Myslím, že je to jeden z nejlepších týmů.
00:42:15 Mají velkou zásluhu na mém momentálním úspěchu.
00:42:21 Po tom prvním vítězství ve Spielbergu
00:42:23 pro nás bylo důležité získat sebevědomí
00:42:26 a zase to zopakovat, což jsme zvládli.
00:42:38 Je to výborný pocit, být takhle nahoře,
00:42:41 mít za sebou kluky, kteří se mě snaží dohnat.
00:42:44 Lepší to ani být nemůže.
00:42:50 A když vyhrajeme letos titul, tak se pojedeme projet na mašinách
00:42:54 na Road 66.
00:43:05 -Vypadá to na pořádnou bitvu mezi Mattem Hallem
00:43:08 a Matthiasem Doldererem, ale ignorovat nemůžeme
00:43:12 ani Martina Šonku a Peta McLeoda.
00:43:24 Když se podíváme zpětně na výsledky této sezony,
00:43:27 Pete McLeod byl na úvod v Abú Dhabí 6.,
00:43:31 potom ve Spielbergu skončil na 4. místě,
00:43:35 takže tohle je jeho celkem 2. účast ve Final Four
00:43:39 v této sezoně.
00:43:41 Protože v Chibě Pete McLeod nezaletěl tak,
00:43:45 jak by si představoval, a skončil až 12.,
00:43:49 protože byl diskvalifikován.
00:43:51 V Budapešti skončil 9. a zatím v posledním závodě
00:43:55 Pete McLeod na 13. pozici, protože byl znovu diskvalifikován.
00:44:03 Tentokrát Pete McLeod ve Final Four
00:44:06 letěl velmi obezřetně, velmi disciplinovaně.
00:44:10 A to se mu nakonec vyplatilo, protože rozhodně nepatřil
00:44:15 k těm nejrychlejším pilotům, kteří se předvedli
00:44:18 v souboji o pódiové umístění.
00:44:22 Podívejte se, ten čas Peta McLeoda 54,916
00:44:26 rozhodně nebyl pomalý.
00:44:28 Ale když srovnáme jeho čas s časy soupeřů,
00:44:32 kterými se prezentovali v osmičce, tak by tenhle údaj, 54,916,
00:44:38 stačil Kanaďanovi pouze na 4. místo.
00:44:41 Ale nepředbíhejme.
00:44:43 Tohle už je Martin Šonka, stejně jako Pete McLeod
00:44:47 v této sezoně teprve podruhé ve Final Four.
00:44:50 Poprvé to bylo na začátku června, konkrétně 5. v Japonsku v Chibě,
00:44:54 kde Martin Šonka nakonec obsadil 2. místo.
00:44:58 Bylo to jeho 4. umístění na stupních vítězů v kariéře.
00:45:01 Celkem 2. stříbro, ale tady od začátku tohoto letu
00:45:05 nebyl Martin Šonka ve své kůži.
00:45:08 Viděli jste tu ztrátu na Peta McLeoda na 1. mezičase,
00:45:12 a ta ztráta nadále narůstala.
00:45:15 V prvním vertikálním obratu Martin vylétl příliš vysoko,
00:45:19 a to znamenalo obrovskou ztrátu, protože letadlo ztratilo rychlost.
00:45:24 Pak se muselo velmi dlouho vracet zpátky do tratě.
00:45:28 A tam byl klíč k tomu, že Martin Šonka
00:45:32 nedokázal být rychlejší než Pete McLeod i přesto,
00:45:35 že v průběhu celého závodního dne byl český pilot úspěšnější
00:45:39 v těchto soubojích na dálku s Kanaďanem.
00:45:43 Martin Šonka a jeho čas 56,126 nemohl být spokojený,
00:45:49 protože Martin je samozřejmě velký perfekcionista.
00:45:54 Nicméně částečná spokojenost tady byla.
00:45:58 Spokojenost s tím, že se dokázal dostat do Final Four
00:46:01 a získal tak důležité body do celkového hodnocení
00:46:05 světové letecké série.
00:46:08 Matt Hall nebo Matthias Dolderer.
00:46:10 To byla otázka, která byla tou nejžhavější
00:46:14 v posledních minutách celého závodu v Německu.
00:46:19 Matt Hall před tímto závodem v průběžné klasifikaci
00:46:24 na 3. pozici.
00:46:26 A vzhledem k tomu, že Hannes Arch nedokázal postoupit
00:46:29 do té čtyřky nejlepších, už bylo jasné,
00:46:32 že se Hannes Arch posune na 2. místo.
00:46:35 Šlo pouze o to, kolik bodů tady získá
00:46:38 a o kolik zkrátí náskok Matthiase Dolderera
00:46:41 na 1. místě průběžné klasifikace před závěrečnými dvěma závody,
00:46:46 které se konají v Indianapolis a v Las Vegas na začátku
00:46:49 a v polovině října.
00:46:55 Po těch prvních čtyřech závodech byl Matthias Dolderer
00:46:59 jednoznačným lídrem, pak ale do toho začal Matt Hall
00:47:03 hodně tvrdě dupat a předváděl to,
00:47:05 čím získal v loňské sezoně titul vicemistra světa
00:47:09 těsně za Paulem Bonhommem.
00:47:11 A tady náskok na Peta McLeoda.
00:47:15 Matt Hall se také dokázal dostat pod hranici 54 vteřin, 53,642.
00:47:22 Nebyl to sice nejrychlejší čas celého závodního dne,
00:47:27 ale Matt Hall dal jasně na srozuměnou
00:47:33 Matthiasi Doldererovi, že ten musí znovu předvést
00:47:37 své absolutní top.
00:47:41 Německý pilot v této sezoně skončil na stupních vítězů
00:47:46 v Abú Dhabí a v Ascotu, kde obsadil bronzovou příčku.
00:47:53 A 2x dokázal ovládnout závody, ve Spielbergu a v Budapešti.
00:48:01 Teď tedy Matthias Dolderer letí buď o 3. zlato
00:48:05 nebo o 3. stříbro.
00:48:08 Každopádně o své 5. umístění na stupních vítězů
00:48:13 ze šesti dosud odletěných závodů.
00:48:17 Podobnou bilancí se mohl chlubit Matt Hall v loňské sezoně,
00:48:21 kdy se 7x z osmi závodů podíval na stupně vítězů.
00:48:25 Jenomže Paul Bonhomme byl v roce 2015 nad jeho síly.
00:48:30 A Matt Hall letos znovu útočí z té 2. pozice.
00:48:34 V loňském ročníku byl lovnou zvěří Paul Bonhomme,
00:48:39 tentokrát je jako terč Matthias Dolderer.
00:48:43 Ale podívejte se na tu krásnou trajektorii kolem té šikany,
00:48:47 kolem každého z pylonů.
00:48:50 A Matthias Dolderer byl sice rychlejší o 21 setin
00:48:54 na tom 2. mezičase, pak ale ztratil
00:48:57 a ten poslední vertikální obrat už nic nezměnil na vítězství
00:49:01 Matta Halla a na stříbrné pozici pro Matthiase Dolderera.
00:49:05 Matt Hall dokázal vyhrát svůj 4. závod v kariéře.
00:49:11 A podruhé v této sezoně.
00:49:16 Matthias Dolderer ale nemusí být smutný,
00:49:19 protože stále zůstává v čele průběžné klasifikace.
00:49:24 -Je to dobře pro zbytek sezony, že šampionát je stále otevřený.
00:49:27 Byl to dobrý závod, povedlo se nám to tak,
00:49:30 jak jsme chtěli.
00:49:32 Lepší pozdě než později, stále jsme ve hře.
00:49:35 -Jsem velmi spokojený s 2. místem, gratuluji Mattovi,
00:49:38 jsem šťastný, je to další důležitý krok na naší cestě.
00:49:42 -Poprvé v kariéře vyhrál Matt Hall druhý závod v řadě za sebou.
00:49:46 Ani Matthiasi Doldererovi se to ještě nepodařilo.
00:49:54 Matt Hall si mohl užívat celkové 4. vítězství,
00:49:57 znovu připomínám, ve své kariéře.
00:50:00 Vybojoval ho v prostředí, kde všichni fanoušci
00:50:03 drželi palce jeho soupeři.
00:50:05 Hannes Arch ve svém posledním závodě
00:50:08 skončil na 5. pozici.
00:50:10 Kirby Chambliss 8. Martin Šonka nakonec na 4. místě.
00:50:17 Petr Kopfstein obsadil 11. pozici, nezískal tak ani jeden bod
00:50:22 a zůstává stále v celkové klasifikaci
00:50:25 na posledním místě.
00:50:27 Ale v té první sezoně Master Class to není zase až tak důležité.
00:50:31 Tohle je pořadí šampionátu.
00:50:33 Po 6 závodech vede Matthias Dolderer,
00:50:35 Matt Hall je na 2. místě. Hannes Arch 3., Kirby Chambliss 4.
00:50:40 Další závod je na programu na začátku října v USA
00:50:44 v Indianapolis.
00:50:46 Mějte se krásně a pokud někam letíte,
00:50:48 hladké přistání.
00:50:54 Skryté titulky: Tomáš Seidl Česká televize, 2016