O tvorbě tradičního hudebního nástroje. ### Režie K. Jureček
00:00:02 Zahrajce mi húsličky z javorovej destičky
00:00:05 A já musím domů jici lebo němám za čo píci
00:00:21 HRA NA HOUSLE
00:00:29 Housle jsou královnou zpěvu.
00:00:32 Obsahují všechny tóny a mají ohromný rozsah.
00:00:36 Od radosti k bolesti, od opojení k meditaci.
00:00:39 Od hluboké vážnosti k lehkosti.
00:00:43 Na houslích je všechno krásné. A všechno má svůj význam.
00:01:27 Snad k tomu, že se lidé rozhodovali pro své houslařství
00:01:31 přispívalo i to, že rozhodnutí k nástrojařskému činu
00:01:35 vzešlo z emoce k umnému a krásnému tvaru houslí,
00:01:40 a ze vzrušující touhy objevit a z nástroje vyvolat ušlechtilý tón.
00:01:49 HUDBA
00:01:59 Nemálo bylo i těch, kteří v úporném hledání
00:02:03 dokonalého tónu a tvaru pozbyli soudnosti.
00:02:10 HUDBA
00:02:15 Vyrobit po domácku housle schopné hry,
00:02:18 se pokládalo mezi lidem vždy za vynikající projev nadání a umu.
00:02:27 HRA NA HOUSLE
00:02:48 V nejmenších podrobnostech
00:02:50 je znát soulad rozumného instinktu a rozumu stoletých studií.
00:02:55 Desky jsou sklenuty podle přesného výpočtu.
00:02:59 Výřez boků má půvab, jež lze přirovnat
00:03:02 k nejshnilejší vlně od prsou ke kyčlím.
00:03:06 A průřezy jsou nejkrásnější integrály.
00:03:13 Toť tedy zázrak zvučícího života s jeho 83mi částmi, které jej tvoří
00:03:28 Lidový houslař nezřídka měnil tvar svých nástrojů.
00:03:32 Klasický tvar cremonských mistrů se měnil.
00:03:37 Ale tón, zpěv strun, vždycky zůstal houslový.
00:03:47 HRA NA HOUSLE
00:03:53 Na rozdíl od klasického zpěvu houslí
00:03:57 některé lidově vyráběné housle se liší svou tvarovou stavbou.
00:04:02 Jejich rezonanční skříň byla dlabána do podoby a velikosti
00:04:06 zkrojku z bochníku chleba. Odtud jejich pojmenování ochlebky.
00:04:16 Píseň a hudba je odvěkou pprůvodkyní člověka.
00:04:20 V tónech byl ukryt takřa celý život.
00:04:23 Od narození až po hrob.
00:04:26 A když mozolnaté, ztvrdlé ruce odložily motyku,
00:04:31 popustily opratě, když dlaně se přestaly laskat madly rádla,
00:04:36 obyčejně ty ruce vzaly hudební nástroj.
00:04:41 Nezáleželo jaký.
00:04:43 Lidová hudci, muzikanti, chodili mezi lidem a hráli.
00:04:51 HUDBA
00:05:02 Ale husle, husle, husličky,
00:05:06 ty dovedly ze všech nástrojů vyzpívat nejvíce.
00:05:14 Nejdokonalejším lidovým hudebním nástrojem
00:05:17 z rodu houslí se staly skřipky.
00:05:23 HUDBA
00:06:11 Komikem skřipkařské muziky je bas.
00:06:14 A přece, jaká je v tomto lidovém nástroji ukrytá síla.
00:06:19 Vnímání tvaru a hmoty. Romantismus ducha.
00:06:23 Ale i historická síla dovednosti prostého člověka.
00:06:56 HUDBA
00:07:08 V samorostlých představách lidových houslařů
00:07:11 byla vždy kladena vysoká důležitost dřevu, zpívajícímu materiálu.
00:07:17 Bylo to poetické založení
00:07:19 vycházející z mytických i pověrečných generací.
00:07:25 Vhodné jsou ty stromy, jež rostly v tichém a slunečném místě.
00:07:30 Nežádoucí jsou ty stromy, do nichž bil blesk,
00:07:34 jež stály na místech, jimž se lidé vyhýbali.
00:07:38 Nikdy se prý nebere osika a lípa,
00:07:41 které jsou podle lidového názoru plané
00:07:44 a tudíž nezvučné stromy s nešumící korunou.
00:07:53 HRA NA HOUSLE
00:08:33 Hotovitelským nářadím
00:08:35 byla sekyrka a vyhlubující motyčka užívaná korytáři.
00:08:40 A dokončovací poříz, nůž a sklo k broušení.
00:08:48 HRA NA HOUSLE
00:09:31 -Tenkrát ve Věstníku karosářů vyšel článek.
00:09:35 Někdo vyfotografoval housle a udělal plánek.
00:09:41 Kdo by se prý do toho chtěl pustit. Tak jsem se do toho taky pustil.
00:09:48 -Kolář a lidový houslař Josef Bumbálek má své housličky,
00:09:53 ty, které už nedohotovil, uschovány v šuplíku svého ponku.
00:09:58 Už ani neví, kdy naposledy se dotkly jeho ruce těch desek.
00:10:03 Ale jak prosté a při tom dokonalé jsou jeho housličky,
00:10:08 tak prosté a půvabné je jeho vzpomínání.
00:10:12 -Jen ty jedny. Ty druhé jsou rozpracované.
00:10:16 Potom bylo dost jiné práce, tak práce na houslích zůstala stát.
00:10:23 To víte, že radost je, když se něco takového udělá.
00:10:29 -Dodnes přepečlivě opatruje svoje nářadí,
00:10:32 kterým dávala dokonalý tvar, dokonalému nástroji.
00:10:45 HRA NA HOUSLE
00:10:52 -Dělal jsem to po chvilkách. Po hlavní práci.
00:10:58 Jsem vyučený kolář. Pak jsem přešel na truhlářství.
00:11:03 Nejvíc jsem dělal stavby.
00:11:07 Před důchodem jsem byl zaměstnaný v družstvu.
00:11:13 HRA NA HOUSLE
00:11:23 -Svoje housle nenalakoval. Zkrátka necítil potřebu.
00:11:27 I když, jak sám říká, to umí.
00:11:36 HRA NA HOUSLE
00:11:58 -Taky jsem na ně hrál.
00:12:05 -Housle Josefa Bumbálka z Kameničky.
00:12:27 HRA NA HOUSLE
00:12:41 Houslaři jsou stavitelé. Jsou architekty, jsou dělníky.
00:12:47 Tak jak ruce lidového kumštýře tvarovaly tyto štíty domů,
00:12:54 tak ruce lidového houslaře stavěly dokonalý nástroj.
00:13:02 HRA NA HOUSLE
00:13:15 Pozoruhodné nástroje lidových mistrů houslařů
00:13:18 ze sbírek muzeí z naší vlasti.
00:13:25 HRA NA HOUSLE
00:14:13 Počet lidových stavitelů houslí je v naší vlasti veliký
00:14:17 a není oblast, kde by se nenašel alespoň jeden.
00:14:20 Kupodivu, často se chápaly houslařství bednáři.
00:14:24 Byli jím i Rudolf Škamrada ze Židlochovic u Brna.
00:14:35 Jako pravdivý lidový umělec dokázal zhotovit všelicos.
00:14:39 Větrníky s umným mechanismem a půvabnými figurkami.
00:14:44 Stejně jako dobrý sud a dokonalé housle.
00:14:51 Tento nanejvýš věcný člověk dokázal sladit zájem řemesla
00:14:55 s mírou svých technických zkušeností.
00:14:58 A na rozdíl od mnoha vášnivých houslařů amatérů
00:15:02 neubral pro ně z povolání ani jediný den.
00:15:11 HRA NA HOUSLE
00:15:33 ZPĚV
00:15:34 Horénka kapová, keby si byla moja,
00:15:37 dal bych ťa okovat železom dokola
00:15:47 Železom dokola, zlatým plechom pobic
00:15:50 horénka kapová, ty mosíš moja bic
00:16:00 Hore hájom liška beží, hej horem hájom liška beží
00:16:04 Ej, při mej miléj kdosi leží
00:16:13 Leží, leží, bodaj zaspal Leží, leží, bodaj zaspal
00:16:17 Ej, kebych já ho při něj zastal
00:16:21 -Nejvýraznějším představitelem lidového hudce a lidového houslaře
00:16:25 Štěpán Šopík z Vyškovce u Uherského Brodu.
00:16:30 Filmový pás nám dochoval po dnešek tvář i taneční umění
00:16:35 tohoto lidového houslaře, stavitele smyčcových nástrojů.
00:16:40 Štěpán Šopík byl příliš chudý, než aby si koupil housle.
00:16:46 Proto je sám vyráběl.
00:17:04 -Toto jsou housle, které dělal můj otec.
00:17:08 Všechny hudební nástroje,
00:17:12 ať to byla basa nebo housle dělal doma po domácku.
00:17:18 Byl ze 16ti dětí. Vyrůstal v hornatém kraji, tvrdém..
00:17:23 -Vzpomíná Kateřina Kubínová. Šopíkova dcera.
00:17:27 -V jeho životě byla hudba a píseň to nejcennější,
00:17:31 co mu ulehčovalo jeho tvrdý život.
00:17:36 Každým rokem jsme se scházeli na narozeniny svého otce i maminky.
00:17:45 Bývalo to v měsíci říjnu.
00:17:55 -Když byl v roce 1960 Šopík požádán,
00:17:59 aby vyrobil troje housle
00:18:01 pro muzea ve Strážnici, Brně a Uherském Brodě,
00:18:05 jako památky na staré muzikanty, vznikly už bez jeho osobní potřeby.
00:18:11 Protože jeho umění houslařství bylo mu takovou potřebou,
00:18:16 jako je ptákům zpěv, člověku voda a chléb.
00:18:19 Prečo si čarovat zde nechádce
00:18:22 A já mám v zahrádce taký koreň, která mně zaplací, já jej pověm
00:18:38 Která mi zaplací na holbičku, já jej ho ukážem polovičku
00:18:43 Která mi zaplací na podruhej, já je ho ukážem celý koreň
00:18:51 -Jak krásně i po letech hude basička Štěpána Šopíka
00:19:00 Zahrajte mi húsličky z javorovej deštičky
00:19:03 Já musím domů íci, lebo nemám za čo píci
00:19:17 -Doktor Pavel Kurfürst,
00:19:19 ředitel Etnografického ústavu Moravského muzea v Brně,
00:19:23 rozumí skřipkám. Sám je i staví.
00:19:26 Protože jsou královnou mezi lidovými nástroji z rodu houslí,
00:19:31 věnujme jim svoji pozornost.
00:19:36 -Velice starobylým a zajímavým, v evropských podmínkách
00:19:41 ojedinělým smyčcovým nástrojem jsou jihlavské skřipky.
00:19:46 1. známý doklad je z roku 1480.
00:19:52 Je to ikonografický doklad, z konce 15. století.
00:19:57 Zajímavé je právě to,
00:19:59 že jenom na našem území se udržely až do 50. let našeho století.
00:20:05 Říkám-li udržely, znamená to,
00:20:08 že na širším Jihlavsku na ně hrálo asi 30 skřipkařských muzik.
00:20:20 Základ nástroje tvoří jednolitá báze,
00:20:24 která se skládá ze spodní desky.
00:20:27 Současně s ní jsou vydlabány luby, spodní špalík, vrchní špalík,
00:20:32 žalud na zavěšení struníku, krk a plochá kuličková hlavice.
00:20:38 Do té se zespodu zasouvaly ladící kolíky.
00:20:50 Tento korpus, který je vyráběn většinou z javoru nebo topolu,
00:20:55 byl přikryt víkem,
00:20:58 které mělo také velmi starobylé obdélníkové zvukové otvory.
00:21:04 To víko bylo vyráběno tak, že teprve rovná deska byla ohýbána.
00:21:10 Deska nebyla dlabána do oblouku.
00:21:20 Další zajímavá součást nástroje je kobylka.
00:21:27 Každá struna je zvlášť upevněna na takovém zubu.
00:21:32 Každý ten zub se chvěje současně se strunou.
00:21:37 Tím vzniká zajímavý bzučivý zvuk.
00:22:27 -Housle! Na nich je všechno krásné. Všechno má svůj význam.
00:22:33 Proto snad i bývalý učitel Otto Kunčer
00:22:38 jednou postavil své 1. housle.
00:22:41 A v dílně ve Frenštátě pod Radhoštěm
00:22:45 pak našly svůj křestní list další a další.
00:22:49 Otto Kunčer se stal mistrem.
00:22:56 HRA NA HOUSLE
00:23:13 Lidové houslaře najdeme
00:23:15 mezi příslušníky nejrůznějších zaměstnání a povolání.
00:23:19 Zemědělec, družstevník, lékař, truhlář, inženýr, učitel
00:23:25 i vědecký pracovník. Všichni spojili svou profesi
00:23:29 s láskou k hudebnosti lidu, jeho tradicím a dovednosti.
00:23:36 A to je snad jeden z nejprůkaznějších příkladů toho,
00:23:40 jak staletá tradice lidového umění proniká do vědomí nového člověka.
00:23:47 Ať javorové húsličky se rozezní tónem nejvyšším,
00:23:52 jenž přináší tu zvěst,
00:23:55 že lidové umění žije a kvete v naší současné podobě.
00:24:12 Zahrajce mi húsličky z javorovej destičky
00:24:15 A já musím domů jici lebo němám za čo píci
00:24:21 Skryté titulky: Alena Pelikánová Česká televize, 2011
00:24:26 .
Housle jsou královnou zpěvu. Obsahují všechny tóny a mají ohromný rozsah. Od radosti k bolesti, od opojení k meditaci. Od hluboké vážnosti k lehkosti. Na houslích je všechno krásné. A všechno má svůj význam. Snad k tomu, že se lidé
rozhodovali pro své houslařství přispívalo i to, že rozhodnutí k nástrojařskému činu vzešlo z emoce k umnému a krásnému tvaru houslí a ze vzrušující touhy objevit a z nástroje vyvolat ušlechtilý tón.