Tak dlouho se chodí se džbánem pro vodu, až se ucho utrhne. Dánský film pro mládež ověnčený cenami na Berlinale a na zlínském festivalu. ### Hrají: B. Mejding, A. W. Berthelsen, J. J. Spottag, P. H. Overgaard, J. D. Rathke a další. Režie Niels Arden Oplev
00:00:08 Česká televize uvádí dánský film
00:00:24 JEDNOU BUDEME DÁL
00:00:58 -Tati, přijeli pro harampádí.
00:01:03 -Pojď. Pojď.
00:01:06 -Co tam děláš?
-Pojď, pojď.
00:01:11 MUŽSKÝ HLAS:Je-je-je někdo doma?
00:01:13 -Proč se schováváš?
-Nemám náladu se s ním vykecávat.
00:01:18 Zabere to strašně času.
00:01:26 -Je-je-je-je někdo doma?
00:02:05 -Tati, co se děje?
00:02:12 Tati, co se ti stalo?
00:02:16 Tati, tati!
00:02:31 -Fritsi!
-Mami!-Co se stalo?
00:02:42 Fritsi.
00:02:54 Fritsi.
00:03:07 Nepůjdeš si domů lehnout?
00:03:24 To bude dobrý, uvidíš.
00:03:27 My dva... a holčičky to tu všechno zastaneme, než se táta vrátí domů.
00:04:40 Není nová, ale obraz je dobrý.
00:04:47 Aspoň nám nebude smutno, zatímco tu budeme sami.
00:04:52 TV: V poslední době dochází ke střetům mezi pořádkovými silami
00:04:56 a mladými, kteří prohlašují Čapí fontánu v Kodani
00:04:59 za své útočiště.
00:05:02 Tyto mladé lidi, kteří si říkají květinové děti,
00:05:05 poznáte podle pestrobarevného oblečení a dlouhých vlasů.
00:05:11 Dále došlo znovu k násilnému střetu na demonstracích
00:05:15 proti vměšování USA ve válce ve Vietnamu.
00:05:20 Policie musela použít obušky,
00:05:35 Propukly silné nepokoje po násilném skonu významného vůdce
00:05:38 afroamerického hnutí za lidská práva Martina Luthera Kinga.
00:05:44 Situaci těžko zvládá 12 000 vojáků.
00:05:48 Podobná situace se opakuje prakticky ve všech větších městech USA.
00:05:54 Martina Luther King byl zastřelen
00:05:57 při svém projevu v Memfisu ve státě Tennessee...*
00:06:15 -Já a můj bratr jsme chodili do školy jen tři a půl roku.
00:06:19 Ob den, takže sedm let. Jezdili jsme totiž do školy na kole.
00:06:23 Ale bylo jen jedno, takže já začínal.
00:06:27 Minul jsem tři sloupy, pak jsem kolo odhodil a běžel.
00:06:30 Přiklusal můj brácha... vzal kolo, předhonil mě rychlou jízdou.
00:06:35 Minul další tři sloupy a pak jsem ho zase předjel já.
00:06:41 A tak dokola.
00:07:23 -Děkuji.
00:07:28 -Takže... Milý Lindume Svendsene.
00:07:33 Váš význam pro tuto školu nelze vyjádřit slovy.
00:07:37 Za školskou radu a učitelský sbor bych vám rád předal tento dárek
00:07:44 jako poděkování za 25 let ředitelování.
00:07:49 Prvních 25 let jsem měl na mysli.
00:07:51 -Podívejme...
00:07:57 To je krása!
00:08:01 Tisíceré díky.
00:08:04 Vítám vás zpátky po prázdninách.
00:08:08 Můžu vám slíbit, že neusnu na vavřínech.
00:08:11 Každý nový školní rok je nový boj a každý den ve škole je nová bitva,
00:08:17 ve které je potřeba zvítězit.
00:08:37 -Tenhle Svendsen...
00:08:40 Jednou zlomil smyčec o hlavu mýho staršího bráchy.
00:08:44 Jednomu klukovi zas dal facku, že měl na tváři obtisknuté prsty.
00:08:49 Celý podzim.
00:08:59 -Jens Nielsen, 6. B, Inger Larsenová, 6. A,
00:09:05 Jergen Pedersen 6. A, Soren Bak 6. B,
00:09:12 Lars Frederiksen 6. B, Léne Serensenová 6. A
00:09:20 a Frits Johansen e... 6. B.
00:09:26 Měl by sis co nejdřív udělat výlet k holiči, Fritsi.
00:09:46 -Hele! Venkovský balíci sedí vzadu. Jak to vlastně vypadáš? Jako holka.
00:09:52 -Udělejte místo generálovi! Posaďte se a napište svoje jména.
00:10:00 Vítejte zpátky.
00:10:03 A taky vítáme nováčky z vesnické školy.
00:10:07 Co nevidět k nám do školy dorazí nový učitel,
00:10:10 ale do té doby se musíte spokojit s mojí maličkostí.
00:10:14 Takže mám i šanci dát vás trošku do latě.
00:10:19 Slečno Iben, řekni nám, co jsi dělala o prázdninách.
00:10:24 -Byli jsme v Norsku.-V Norsku.
-Naším novým autem.-Aha.
00:10:29 -Obrovské hory a dřevěné domečky nás uchvátily.
00:10:32 -Ano, Norsko je země velkých rozměrů. Můžeš se posadit.
00:10:38 Troelsi, teď vypravuj ty.
00:10:41 -Já a moje rodina...
-Ne. Říká se moje rodina a já.
00:10:45 -Moje rodina a já jsme byli na chatě místo na Mallorce.
00:10:49 -Španělsky se el vyslovuje jako j, Majorka.
00:10:55 -Majorka.
-Správně. Sedni si.
00:11:04 Fritsi, co tys dělal o prázdninách?
00:11:09 -Koukal na televizi.
-Koukal na televizi?-Ano.
00:11:13 -Ano? A to ses celé prázdniny koukal na televizi?
00:11:17 -Ano.
00:11:19 -No... To zní skutečně poučně.
00:11:24 -Ellen a Henne, pojďte.
00:11:34 Tatínek volal, stýská se mu po vás, musí tam ještě nějaký čas zůstat.
00:11:41 Ale ptal se, jak ses měl v nové škole.
00:11:45 -Skvěle.
00:11:51 -Hned první den dopis pro rodiče?
00:12:00 Beatlesácké háro není povoleno. Vždyť jsem ti to říkala.
00:12:05 -Je to moderní.
00:12:10 POKŘIK DĚTÍ NA CHODBĚ
00:12:14 -Vý-prask! Vý-prask! Vý-prask!
00:12:19 -Kam jde?
-K řediteli, rozbil okno!
00:12:22 -Vý-prask! Vý-prask! Vý-prask!
00:12:44 -Tak co??
00:13:19 -Proč se na to koukáte? Že vám není hanba.
00:13:28 -Otroci byli prodáváni na trhu na ostrovech San Crois a San Thomas.
00:13:33 Ticho!
00:13:36 Takzvaný trojúhelníkový obchod
00:13:39 byl zastaven ve 40. letech 19. století.
00:13:42 A to proto, že Dánsko jako první země na světě
00:13:45 přijala velmi odvážné rozhodnutí zrušit otroctví,
00:13:51 -Pane Olsene, máte volno. Už vás tu nebudeme potřebovat. Díky.
00:13:58 -Ten má delší vlasy než ty.
-Jo.
00:14:01 -Vedu vám nového učitele dánštiny a hudební výchovy, pana Svaleho.
00:14:08 Byl tak laskav a přišel nám pomoci,
00:14:11 jelikož se nám nepodařilo najít plně kvalifikovaného učitele.
00:14:15 Dosud jsem vyučoval žáky já osobně.
00:14:18 Ukážeme panu Svalemu, co jsme se naučili? A...
00:14:56 Vítejte na naší škole, pane Svale.
00:15:21 -Jak se jmenuješ?
-Inga.
00:15:24 -Můžeš mi říkat Fredy. A... můžete se posadit.
00:15:38 -Kam jedeš?
00:15:40 -Co takhle k tobě domů?
00:16:10 -Takže... ty se jmenuješ Iben?
00:16:13 -Ano, Iben Severinsenová.
00:16:21 -Děda ležel v posteli už, když jsem se narodil.
00:16:24 Babička se o něho stará.
00:16:27 Říká, že mu nic není, jen nechce chodit.
00:16:29 Ale když spí, tak se vyplíží ven pro něco na zub.
00:16:32 -Vždycky ti dobří umřou nejdřív, Fricečku.
00:16:37 -Jo a proto tu ty ještě jsi.
00:16:40 -Mmmm...
00:16:43 -Máma si nemyslí, že je babička jasnovidec,
00:16:46 ale táta říká, že pozná, když má někdo umřít.
00:16:49 Má sen o voze, který vjede na dvůr k tomu dotyčnýmu.
00:16:54 Je to černý kočár tažený koňmi, který veze rakev.
00:16:59 Přijíždí vždycky přesně, před svítáním, v čase vlků.
00:17:13 -Fritsi.
00:17:17 Fritsi! Přijdeš pozdě do školy.
00:17:23 Fritsi. Fritsi.
00:17:28 -Fritsi, jdeš pozdě.
00:17:31 -Pošlete mě do ředitelny?
00:17:34 -Nikdo tě neviděl, pospěš si.
00:17:51 -Ty Fritsi!
00:17:54 Pojď.
00:18:02 Psst, musíš být tiše. Pojď.
00:18:27 Pojď.
00:18:41 Vylez na věšák a koukni se. Ale tiše.
00:18:49 Dělej. Takovou šanci už nedostaneš.
00:19:53 Klídek, Fritsi. Jen se mrknou, jestli už máš dole chlupy.
00:20:03 -Stáhněte mu kalhoty. Kalhoty!
00:20:12 Jen mu dejte! Kal-ho-ty, kal-ho-ty!
00:20:46 -Cos dělal v dívčí šatně? Odpověz!
00:20:49 -Nic.
00:20:52 -Vý-prask, vý-prask!
00:21:20 -Pane Svale, pojďte rychle. Frits se zamknul na záchodě.
00:21:29 -Fritsi! Fritsi, otevři, tady Fredy.
00:21:42 Kdo ti to... krucinál udělal? Kdo to udělal?
00:21:47 -Už musím jít do třídy, jinak mě pošlou do ředitelny.
00:21:50 -Kdo mu to udělal?
00:21:53 -Byl v ředitelně.
00:22:33 -Jestli je tohle dílo Linduma Svendsena,
00:22:35 tak to tentokrát přehnal, paní Johansenová.
00:22:39 -Zlatíčko.
00:22:42 -Fritsovo ucho je natržené jak u lalůčku, tak i nahoře.
00:22:45 Uděláme několik stehů.
00:22:48 Kromě toho má výrazné zarudnutí na levé tváři.
00:22:50 -Vy jste jeho matka? Nepracujete pro školu?
00:22:53 Já jsem Fritsův nový učitel.
00:22:56 -To ucho bych ti měl přišít, aby moc neodstávalo.
00:22:59 Nikoliv aby ti neupadlo.
00:23:13 -Fritsi! Počkej! Zůstaň tu.
00:23:49 -Fritsi! Fritsi!
00:23:57 Fritsi.
00:24:08 -Už nikdy nesmíš odejít, tati, už nikdy.
00:24:25 -Už je mi dobře, jsem jako rybička.
00:24:36 -No, za nás jsme dostávali nářez, to ti říkám, Fritsi.
00:24:42 Rákoskou na prdel a facky,
00:24:46 po kterých nám hučelo ještě několik dní v uších.
00:24:49 Nebo tě zavřeli do skříně ve školním kabinetu.
00:24:54 Jeden kluk měl jizvu na prstech po mlácení pravítkem.
00:24:58 A jiný zase přestal slyšet na jedno ucho.
00:25:01 Ale tahat takhle za ucho, to je už přespříliš.
00:25:07 A kdybych tu nemusel ležet,
00:25:10 ukázal bych tomu tajtrlíkovi ředitelskýmu co proto!
00:25:14 Ten by teda koukal!
00:25:17 -To chceš? Zmlátit ředitele?
00:25:20 A být obviněn z napadení veřejného činitele? Ano?
00:25:23 Tahle škola spadá pod můj obvod. Já s těmihle lidmi musím vycházet!
00:25:27 -Naženeme mu strach.
00:25:30 -Taky mě to štve, ale zachovat se takhle?
00:25:33 Po tom všem, čím jsi si právě prošel?
00:25:49 -Fritsi.
00:26:02 -Pusť mě! Pusť moji ruku!
00:26:04 -Pojď sem.
00:26:08 Sedni si! Zítra půjdeš do školy se stejným účesem, jako ostatní.
00:26:13 -Nikdy!-Seď klidně. Tomuhle jsme se mohli vyhnout.
00:26:21 -Pozor na ucho. Nerad se vyhýbám hajzlům. Kruciál!
00:26:24 -Neklej přede mnou.
-A ty mi nešahej na vlasy!
00:26:27 -Nemel sebou!
00:26:32 Ty uši se měly přišít už dávno. Říkal to i doktor.
00:26:51 Frits byl u lékaře, aby mu přišili ucho.
00:26:54 Přijel ze školy a přivezl ho pan Svale,
00:26:57 takže si myslím, že mám právo požadovat vysvětlení, co se stalo.
00:27:02 -To požadujte od svého chlapce. On sám nejlépe ví, co udělal.
00:27:06 -Nemluvím o tom, co udělal náš kluk. Mluvím o tom, co se stalo tady.
00:27:11 A já požaduji za takové zacházení omluvu.
00:27:15 -Milá paní Johansenová.
00:27:17 Vy si hleďte své práce, jako já si hledím školy.
00:27:22 Vy nejste schopná zvládnout svého chlapce.
00:27:24 Tak jsem byl přinucen udělat to sám. Děkuji.
00:27:27 -Nemyslete si, že to takhle nechám být.
00:27:30 -Toto obvinění je věc mezi vámi a školou.
00:27:34 Policii do toho nazatahujte.
00:29:00 -Pomodleme se.
00:29:02 Pane, děkuji Ti z celého srdce, protože Ty jsi mi ukázal cestu.
00:29:32 -Dobrý den. To je mi ale překvapení.
00:29:36 Nejsme zrovna zvyklí na hosty tak časně ráno.
00:29:40 -Díky za milé přijetí.
00:29:42 -Pedere, pojď pozdravit pana Svaleho.
00:29:46 -To vás poslal Svendsen? Jestli něco má, ať přijde sám.
00:29:52 -Nikdo mě neposlal. Přišel jsem tak za Fritsem.
00:31:12 Musíme něco provést s tím hárem, Fritsi.
00:31:25 Klidně ti upravím i ten vršek.
00:31:29 -Ne, takhle je to dobrý.
00:31:32 -Jo, je to praštěný, vypadáš jako indián.
00:31:54 -Fricek pozbyl sluchu, že má šňůru v uchu.
00:32:03 -To je hezké, že tak rád zpíváš. Dostaneš šanci.
00:32:09 Půjdete se mnou do hudebny. Pojďte všichni dovnitř.
00:32:16 Teď vezměte zpěvníky a odhoďte je támhle do rohu.
00:32:27 Takhle.
00:32:45 -Odkud jsou?
-Moje.
00:32:50 Poslouchejte.
00:32:52 Rocková muzika vychází z blues. A blues má dvanáct taktů.
00:33:08 Jasný? Umí někdo na klavír?
00:33:16 Iben, pojď sem.
00:33:21 Jo to je ono!
00:33:25 A změna!
00:33:28 A zpátky!
00:33:31 Ty si vem basovku.
00:33:36 Tohle Troels.
00:33:39 Tak berte si.
00:33:46 Takhle.
00:33:51 Raz, dva, tři, čtyři. Raz, dva, tři, čtyři.
00:33:58 I was broken and drunk, going down.
00:34:04 Stop.
00:34:08 Třeba ty, Fritsi. Pojď, budeš zpívat.
00:34:14 Pojď, neboj se. Čím víc chraplavěji, tím líp.
00:34:36 -I was broken and drunk.
00:34:53 I was broken and drunk,
00:34:57 going down.
00:34:59 -Dobrá. Raz, dva, tři, čtyři.
00:35:01 -I was broken and drunk, going down.
00:35:08 I was broken and drunk, going down.
00:35:16 -My mummy was mad, and my father was going down,
00:35:23 I was broken and drunk, going down.
00:35:30 -Ředitel by chtěl s vámi mluvit, pane Svale. Hned.
00:35:38 -Z dětí nemůže nic být,
00:35:40 pokud vy jako učitel sám nedodržujete pravidla.
00:35:44 Proto, pane Svale, už žádná černošská hudba.
00:35:48 My jsme škola, která ctí staré hodnoty.
00:35:52 A vy, jako mladý učitel, a navíc ve zkušební době,
00:35:56 uděláte nejlépe, když se přizpůsobíte.
00:35:59 -Rozumím.
00:36:04 -Von Sollten byl opravdový Dán s velkou odvahou.
00:36:08 Úplně sám se odvážil jít proti absolutistickému králi v Kodani.
00:36:13 Sám usoudil, co je nejmoudřejší.
00:36:15 A tak se Dánsko stalo první zemí na světě, která osvobodila otroky.
00:36:21 Fritsi, mohl bys zopakovat, co jsem teď řekl?
00:36:25 -Fricek pozbyl sluchu, protože má šňůru v uchu.
00:36:28 -Ticho! Fritsi, tak co bude?
-Já nemůžu.
00:36:34 -Protože jsi neposlouchal. Že?
00:36:37 -Protože je to jinak.
00:36:40 Nebyli jsme první, kdo osvobodil otroky.
00:36:44 Jen první, kdo zastavil plavby s otroky
00:36:46 přes Atlantik.
00:36:48 Ale jenom proto, že nám Angličani vyhrožovali.
00:36:52 Dál jsme měli otroky v Indii.
00:36:54 Tam jsme je chovali právě tak, jako to dnes děláme s dobytkem.
00:37:19 -A je to. Pojď dál.
00:37:34 Buď tu jako doma.
00:37:46 GRAMOFON: HOUSE OF THE RISING SUN
00:38:28 -Kolu?
00:38:30 -Ano, díky.
00:38:36 Byl jste na demonstraci?
00:38:39 -Ano.
00:38:42 Poslouchal jsi za oknem.
00:38:47 Posaď se.
00:38:54 Vím co cítíš. Svendsen si teď myslí, že vyhrál.
00:38:58 Že je konec s takovou hudbou. Ale tak to není.
00:39:01 Rád bych předělal celý školský systém.
00:39:04 Musíme se zbavit takových, jako je Svendsen.
00:39:07 -Proč se tak bojíte?
00:39:10 -Jsem tu jen na zkoušku.
00:39:13 Když někdo vystuduje, musí pak obstát ve zkušební době,
00:39:17 aby dostal kvalifikaci.
00:39:19 Pokud neobstojím, pak nic nezměním. Rozumíš?
00:39:26 Na zdraví.
-Na zdraví.
00:39:34 Nikdy jsem tolik desek neviděl.
00:39:37 -Chceš je pustit? Můžeš si je i půjčit domů.
00:39:41 Je tu od všeho něco, jsou tu...
00:39:44 Beatles, Steppeulvene, Chuck Berry, Jerry Lee Lewis a Elvis Presley.
00:39:54 S tím jsem tedy nepočítal. Máš si na čem to přehrát?
00:40:04 Můžeš si půjčit tohle, cestovní gramofon.
00:40:19 -Proč máte tak divné jméno?
00:40:23 -Když jsem studoval, bydlel jsem tam s takovými týpky.
00:40:26 Jména, co jsme dostali od rodičů, se nám zdála být měšťácká.
00:40:30 Tak jsme si je změnili.
00:40:32 -Jména, které jste dostali při křtu?
-Jo.
00:40:36 -A jak jste se jmenoval?
00:40:38 -Gunnar. Gunnar Jensen.
00:40:51 -Tati, koukej.
-Co to je?
00:40:54 -To je gramofon.
00:40:57 -Co to máš na hlavě?
00:41:02 -Kde jsi přišel k takovému účesu?
00:41:05 -Asi se chce se líbit holkám.
00:41:11 -Dáte si ještě?
-Ne.
00:41:14 -Co si myslíte, že máme dělat?
00:41:17 -Není lehké vyjít s někým, jako je Lindum Svendsen.
00:41:21 -Se Stine zatočil, a policie jí taky nepomohla.
00:41:24 -Podle mě je to rodinná záležitost a budeme o ní diskutovat.
00:41:29 -Mami, vždyť jsi na škole zdravotní sestra.
00:41:32 Proč jsi nic neudělala už dřív, aby nás nikdo nemlátil?
00:41:35 -Já ti to řeknu.
00:41:38 Bydlela tu rodina, na jejichž děti byl Lindum velmi hrubý.
00:41:41 Zkoušeli se s tím něco dělat, jenže všechno se jen zhoršilo.
00:41:45 -Takže si necháme líbit, že někdo urve ucho našemu dítěti?
00:41:48 -Myslím si, že uděláme to, co bude nejlepší pro Fritse.
00:41:58 -Kdyby to byl váš syn, co byste udělal?
00:42:08 -Nahlásil bych to školské radě, aby se tím zabývala.
00:42:22 -Ahoj. -Ahoj. -Sbohem.
-Mějte se.-Ahoj.
00:42:27 -Přijdeme pozdě.
-Kde je Frits?-To nevím.
00:42:38 -Mami, tati, chci vám říct něco důležitého.
00:42:42 Odteď se nejmenuju Frits Johansen, ale Martin Johansen.
00:42:54 -Proč?-Je nedůstojné, nemít možnost sám si vybrat jméno.
00:42:59 Jsem to přece já, kdo s ním bude celý život.
00:43:03 -To se nebude dědečkovi moc líbit.
00:43:10 -První, druhá, třetí, čtvrtá. První, druhá, třetí, čtvrtá.
00:43:23 Ano, děkuji, to by pro dnešek stačilo.
00:43:28 -Ach, skončily jste?
-Ano.
00:43:31 -Ještě trošku šťávy?
00:43:42 -Děkuji.
00:43:46 -Děláte velké pokroky.
-Ano, je to šikovné děvče.
00:43:51 -Eh, není to andílek?
-To ano.
00:43:56 -Fritsi, pojď sem.
00:44:11 -Udělal ti to Lindum Svendsen?
00:44:19 Co jsi provedl?
00:44:21 -I kdyby Frits udělal cokoliv, nikdo nemá právo natrhnout mu ucho.
00:44:27 -Přišli jsme za vámi pro pomoc.
-Ano.
00:44:32 Samozřejmě to musím prodiskutovat se zbytkem rady.
00:44:35 -Není o čem diskutovat. Musí odejít.
00:44:40 -Školská rada ho musí propustit. Nebo ho aspoň potrestat.
00:44:49 -Být vámi, tak bych to nechal být.
00:44:51 Ještě nikdy nic dobře nedopadlo, když se šlo proti němu.
00:44:56 -Ža-lob-ní-ček Frits! Ža-lob-ní-ček Frits!
00:44:59 -Ty fňukale! Když někdo dostane výprask, tak hned neběží žalovat!
00:45:04 Děti nevedou soudní spory proti dospělým. To není zvykem.
00:45:08 -Dětem nic jinýho nezbývá, když dospělí jsou celí podělaní.
00:45:12 I Ibenin táta se bojí.
00:45:14 -Včera byl v pracovně mýho táty. Držel svoji mámu za ruku a bulel.
00:45:20 -Fňukal a držel mámu za ruku?
00:45:23 -Lžeš! Je to lhářka.
-Iben že je lhářka?
00:45:27 -Odpal sakra! Nepleť se do toho!
-Tvůj táta je blázen.
00:45:30 -To teda není.
-Vždyť byl v blázinci.-To je lež.
00:45:34 -Nezavřeli by ho tam, kdyby nebyl blázen.
00:45:37 Prý dostal amok a rozzuřil se tak, že mu museli dát svěrací kazajku.
00:45:45 -Ža-lob-ní-ček Frits! Ža-lob-ní-ček Frits!
00:45:55 -Ano, slečno Birková.
-To je vrchol.
00:45:59 Právě jsem zaslechla, že si Fritsovi rodiče stěžovali u školské rady.
00:46:03 Budou se tím zabývat.
00:46:41 -Fritsi.
00:46:44 -Vypadni!
00:46:49 -Mrzí mě, co jsem řekla.
00:46:52 -Vypadni, ty lhářko! Vypadni!!
00:46:57 -Svendsen kdysi zmlátil učitele Olsena.
00:47:04 -On zbil učitele?
00:47:06 -Školská rada řekla Svendsenovi, že by se měl Olsenovi omluvit.
00:47:10 Ale on to odmítl udělat.
00:47:14 Ani táta ho nedonutil.
00:47:16 -Co se stalo pak?
00:47:19 -Nic.
00:47:32 -I have a dream, that one day this nation will rise up,
00:47:41 live up the true meaning of it's dream.
00:47:45 I have a dream that one day of the red hills of Georgia,
00:47:53 that the sons of farmer slave and the sons of farmers slave on
00:47:57 will be may be able to sit down together at the table
00:48:00 in brotherhood.
00:48:03 I have a dream.
00:48:06 -Mám sen, že jednou na rudých svazích Georgie
00:48:11 se synové bývalých otroků bratrsky sesednou ke stolu
00:48:16 se syny bývalých otrokářů. Mám sen...
00:48:23 -Můžeš pustit ten konec ještě jednou?
00:48:54 -No není to fakt dobrý?
00:48:57 -Vždycky ti dobří umřou nejdřív.
00:49:00 -Mmm... Takže ti teď máme říkat Martine?
00:49:12 Myslíš si, že si to můžeš dovolit?
00:49:15 Je mi strašně líto dědečka, po kterém tě pojmenovali.
00:49:20 A taky to bylo jméno jeho dědečka.
00:49:28 -Vždycky jsem to německý jméno nenáviděl.
00:49:31 Říkej si Martin, chlapče můj. Mm?
00:50:17 -Znamenalo to vznik moderní hudby. Prapočátek soulu a rock'n rollu.
00:50:22 Ten má své kořeny ve staré africké kmenové hudbě,
00:50:26 která se objevila spolu s voláním po svobodě.
00:50:34 -Myslel jsem, že jsme s tímhle už skončili.
00:50:36 -To je černošská hudba.
-No právě.
00:50:41 My jsme se dohodli, že tento druh hudby na škole nemá co pohledávat.
00:50:45 -Ale... Pan Olsen a já jsme se shodli,
00:50:48 že když se vyučuje o otroctví, je důležité znát hudbu otroků.
00:50:53 -Fritsi, pojď za mnou na chodbu.
00:51:00 Teď hned.
00:51:05 -Bohužel se teď bez Fritse neobejdu.
-Hleďte si své černošské muziky.
00:51:10 -Frits bude zpívat velmi důležitý hlas právě teď.
00:51:14 -Tak to mi stačilo.
00:51:21 -A co ten směšnej účes?
00:51:23 Všichni si myslí, že jsi cvok, dokonce i Iben. Nechápeš?
00:51:28 My ostatní si nehrajeme na žádnýho černocha z Ameriky, s jeho řečma.
00:51:34 Proč jsi tak divnej?
00:51:36 Jednou jsem k tobě přijel, a nemohl jsem tě najít.
00:51:39 Nakonec jsi byl na půdě a žvanil jsi o nějakým snu.
00:51:42 Myslel jsem, že ses zbláznil.
00:51:45 -Je to tohle: I have a dream,
00:51:48 a dream of freedom, I have a dream today...
00:51:51 -Fakt ses zbláznil.
00:52:06 -Sorene, nechápeš, že tu jde o spravedlnost?
00:52:10 Že by se člověk neměl pořád jenom bát?
00:52:13 -Mmm...
00:52:22 -Žák Frits Johansen ze 6. B má problémy a narušuje vyučování.
00:52:29 -Ano, došlo k pár nepříjemnostem.
-Přesně tak.
00:52:33 Taky jsem se doslechl, že mají nějaké problémy i doma.
00:52:37 -Já s Fritsem žádné problémy nemám.
-V angličtině je naprosto nejlepší.
00:52:44 -S úctou k vašemu idealismu, pane Svale a slečno Arsenová,
00:52:49 nemáte stejné zkušenosti jako většina z nás, co tu sedíme.
00:52:53 -Možná by se to vyřazení ze třídy mělo ještě zvážit.
00:52:58 -Někdo může být dobrý na jeden nebo dva předměty
00:53:01 a zároveň mít závažné kázeňské problémy.
00:53:04 Mít přehled, to je součástí mé práce.
00:53:06 A odpovědnost je na mně.
00:53:15 -To bylo dneska poslední dítě.
-Ano. Na shledanou.
00:53:19 -Na shledanou.
00:53:24 -Milá paní Johansenová, jak se daří u vás doma?
00:53:28 A jak je vašemu muži? Už je mu lépe?
00:53:31 -Ano děkuji, výtečně.
-Dobře. Tak poslouchejte.
00:53:36 Učitelský sbor se usnesl, že kvůli kázeňským problémům
00:53:39 bude Frits nyní chodit do pomocné třídy ke mně.
00:53:43 Zanedlouho budeme rozhodovat, zda bude přijat do reálky, nebo ne.
00:53:48 V tuhle chvíli to bohužel moc slibně nevypadá.
00:53:51 Ale může se stát, že se to změní, když budete rozumní. Prosím.
00:54:05 -Dobře!
00:54:16 -Tohle je jenom začátek. Podnikne proti nám cokoliv.
00:54:21 Frits nikdy nedostane doporučení na reálku.
00:54:25 Jen kvůli tobě a tvé směšné pýše, která našeho chlapce zničí.
00:54:29 -Stine.
00:54:41 Musíme držet při sobě.
00:54:49 -Mladý příteli, jistě znáš Andersenovu pohádku
00:54:54 o tom, že co dělá táta, je vždy správné.
00:54:57 Pamatuješ si, jak sedlák vymění koně za krávu,
00:55:00 krávu za ovci a ovci za husu?
00:55:03 Vždycky za něco, co má menší hodnotu.
00:55:05 Až nakonec skončí v hospodě s pytlíkem shnilých jablek.
00:55:10 Stejně jako ti arogantní a bohatí Angličané jsme si původně mysleli,
00:55:15 že dělá chybu.
00:55:17 Ale nakonec se ukáže, že si počínal víc než správně.
00:55:23 Jaké z toho příběhu plyne ponaučení, Fritsi?
00:55:29 -Nejmenuji se Frits. Změnil jsem si jméno na Martina.
00:55:43 -Dej tohle tátovi. Ano?
00:56:16 -Je nám to k něčemu?
00:56:22 Tak mu dej co proto.
00:56:31 -Žádám vás, abyste počkali venku.
00:56:34 Slyšíte?
00:56:36 -Dobrý den, přicházíme ohledně toho,
00:56:39 že jste přeřadil Fritse do pomocné třídy.
00:56:41 -Pan Johansen si může domluvit schůzku s mojí sekretářkou,
00:56:45 pokud si přeje o tom diskutovat.
00:56:47 -Žádná diskuze. Myslím, že došlo k nedorozumění.
00:56:52 -Nenazýval bych rozhodnutí celého učitelského sboru nedorozuměním.
00:56:59 -Tak vám to řeknu jinak. Frits se vrátí do své třídy. Ihned.
00:57:03 -Frits chodí do pomocné třídy. To nelze změnit. Rozhodla to škola.
00:57:09 Máte, pane Johansene, dojem, že rodiče určují postupy školy?
00:57:13 -Frits patří k nejlepším ve třídě. Je namístě dát ho do pomocné třídy?
00:57:18 -Důvodem nejsou studijní, ale kázeňské problémy.
00:57:21 -O jakých kázeňských problémech tu mluvíte?
00:57:24 -Většina učitelů na škole připouští, že Frits ruší žáky ve třídě.
00:57:30 -Kdo?
00:57:33 -Měl byste asi uvažovat o přeřazení vašeho syna do jiné školy.
00:57:39 -Teď poslouchejte vy mne, Lindume.
00:57:41 Dle školského zákona nelze zařadit žáka do pomocné třídy
00:57:45 bez souhlasu rodičů.
00:57:48 A vy náš souhlas nemáte a nikdy ho ani nedostanete!
00:57:52 Frits se hned vrátí do své třídy.
00:58:00 Pojď, Fritsi.
00:58:20 -Proč nesvazuješ slámu jako všichni ostatní?
00:58:27 -Chtěl jsem, ale napadlo mě, že letos je poslední šance
00:58:31 dělat snopy postaru, jako to dělal děda, praděda a všichni před nimi.
00:58:59 -Tati...
00:59:02 Co se ti stalo tenkrát pod stolem?
00:59:13 -To bylo...
00:59:19 Jako by přilétlo... hejno temných myšlenek
00:59:24 a celého mě... pohltilo.
00:59:31 Najednou jsem se bál, že ztratím tebe, Ellen a Henne.
00:59:49 -Jestli se ti to ještě někdy stane, tak se o tebe postarám.
01:00:01 -Temnota prohrává.
01:00:06 Už vím, že se člověk může jen tak zasnít o letních večerech.
01:00:10 Víš, když člověk cítí ten vlahý večerní opar...
01:00:17 Pomaličku se začínají vytvářet maličké perličky rosy na trávě.
01:00:24 Pak ví, že...
01:00:27 -Že co?
01:00:29 -Že to stačí. Víc člověk nepotřebuje.
01:00:36 -Paní Johansenová, musíme si promluvit.
01:00:40 -Ano. -Jedná se o vaši... povinnost mlčenlivosti.
01:00:47 -Nikdy jsem ji neporušila.
-Ne.
01:00:53 Ale když jdete do sporu proti řediteli školy,
01:00:58 staví to vztah mezi vámi a školou do zcela jiného světla.
01:01:03 Jde o veškeré citlivé informace o žácích a rodinných vztazích.
01:01:08 Proto si škola myslí, že to není zrovna vhodné.
01:01:14 Požádal jsem o přijetí nové zdravotní sestry.
01:01:18 Obecní úřad mi vyhověl. Mrzí mě to. Ano. Jste propuštěna.
01:01:28 -Ty zbabělej, hnusnej skřete!
01:01:41 -Dáme sprchu, než půjdem na besídku.
-Ještě že jsme ti pomohli.
01:02:00 -Fritsi, vezmi sestry domů a postarej se o ně.
01:02:15 Co se stalo, Stine?
01:02:20 -Dostala jsem výpověď. Problémy s důvěrou na škole.
01:02:27 -Á, ten parchant! Je to hajzl.
01:02:32 -To ty jsi hajzl! Tys zavinil tenhle problém!-Jak?
01:02:37 -Jde ještě vůbec o Fritse? Co? Nejde už jen o to nad ním vyhrát?
01:03:31 -Výborně.
01:03:44 -Nemáme důvod se schovávat.
01:03:48 -Jestli se ten spor bude řešit, a my prohrajeme, co pak?
01:03:52 Bude sem moct ještě chodit? Budeme tu moct dál bydlet?
01:04:16 -Ano, děkuji. Je čas na kávu.
01:04:42 -Šestá třída předvede ještě malé číslo navíc.
01:06:33 -Jako ředitel školy funguje po mnoho let bezvadně. Pozvednul úroveň.
01:06:40 Můj syn je nejlepší ve své třídě na gymnáziu.
01:06:43 -Tvůj syn dostal také od Svendsena výprask, když sem chodil.
01:06:49 Přišel s brekem za mnou do školní ordinace.
01:07:00 -To nemá nic do činění s tvojí výpovědí.
01:07:02 -Všechno tu má s tím co do činění. I to, že jsem dodržela mlčenlivost..
01:07:06 Ze strachu, co by se mi mohlo stát.
01:07:15 -Dobrý večer.
01:07:17 -Takže přestávka skončila, a...
01:07:22 my přistoupíme k hlasování o této záležitosti.
01:07:26 Ředitel naší školy byl obviněn, a my máme hlasovat,
01:07:29 zda se bude konat takzvané disciplinární řízení.
01:07:34 Ředitel mě požádal o slovo, než začneme hlasovat.
01:07:38 A protože je to nepříjemné obvinění, mohlo být... k věci. Prosím.
01:07:45 -Děkuji.
01:07:49 Když jsem...
01:07:52 jako mladý učitel přišel na tuto školu,
01:07:55 na chodbě se zakopávalo o špinavé boty, které se tam válely.
01:08:01 A ten randál!
01:08:03 To, o čem vlastně škola je, totiž něco naučit,
01:08:06 bylo v tu dobu naprosto nemožné.
01:08:08 Noví učitelé? Nikdo nechtěl marnit svůj čas.
01:08:12 Vyřešily to... tvrdé metody. Nic příjemného, ale byla to nutnost.
01:08:22 Děkuji.
01:08:25 -Děkujeme panu řediteli za moudrá slova.
01:08:29 A teď... přistoupíme... k hlasování.
01:08:36 Ano?
01:08:38 -Pan ředitel by se účastnit neměl.
-Přece se tu všichni známe.
01:08:44 -Dobrá, pokračujeme. Kdo hlasuje proti,
01:08:48 aby pan ředitel šel na disciplinární řízení?
01:08:58 Ano, všichni máte dostatek času se rozmyslet.
01:09:04 Ano, čtyři hlasy proti. Tak a pokračujeme.
01:09:09 Kdo hlasuje pro to, aby pan ředitel šel...
01:09:13 na disciplinární řízení?
01:09:21 -Fritsi, máš telefon.
-Pro mě? kdo je to?
01:09:25 -Iben, Iben ti volá.
01:09:44 -Tady Martin.
01:09:49 Ano.
01:09:53 Mockrát děkuju.
01:09:55 -To je to hlasování?
-Myslím, že ano.
01:09:58 -Uvidíme se ve škole. Ahoj.
01:10:09 Jo, jo, jo!
01:10:14 Jupíí!
01:10:51 Alelujá!!
01:11:09 -Mh... Pomodleme se. Pane...
01:11:13 -Ještě jsem neskončil.
01:11:29 Pomodleme se.
01:11:33 -Proč jsi tak pesimistická?
-Ještě jsme nevyhráli.
01:11:36 -Všichni přece vědí, že to byl on.
-Děti viděly Fritse v ředitelně.
01:11:41 Sekretářka Svendsena. Slečna Birková?
01:11:44 -Ano, nemůže se z toho sakra dostat.
01:11:50 -Neklej v kostele.
01:11:53 -Ano.
01:12:06 Dík. Rád bych pozval vás a vaši paní na dožínky k nám domů v sobotu.
01:12:11 -Už něco máme, ale uvidíme, třeba si najdeme chvilku.
01:12:17 -Děkujeme.
-Snad to vyjde.
01:12:21 -Přišel jsi o rozum? ti přece drží s ředitelem.
01:12:25 -Budou raději s vítěznou stranou. Nejsme bezvýznamný statek.
01:12:30 Neprohloupí, když k nám přijdou na dožínky.
01:12:35 Jdeme.
01:12:41 Když se dánská vlajka zvedá na stožár,
01:12:44 nesmí se dotknout země, proto se drží na rameni.
01:13:01 -Děkuji.
01:13:04 -No a co si myslíte, že udělal? Políbil žáka.
01:13:14 Safraporte tati, ty jsi vstal?
01:13:17 -Nemyslíš, že už bylo načase?
01:13:22 -Udělejte mu místo a nalijte mu.
01:13:30 Na zdraví přátelé, na zdraví tati, na zdraví všech.
01:13:37 -Na zdraví.
01:13:48 -Jsme... silná... parta, jsme...
01:14:06 -Alelujá!
01:14:12 -A na zdraví nového přítele...
01:14:17 který při nás stál v těžké chvíli.
01:14:20 Na Fredyho Svaleho. Na zdraví, příteli!
01:14:25 -Děkuji.
01:14:27 -Na zdraví.
01:15:14 PROTÁHNTÍ TÉHOŽ TÓNU
01:15:19 -Na zdraví, Fredy!
-Na zdraví!
01:15:22 -Bohužel se nemůžeme vyhnout disciplinárnímu řízení.
01:15:26 Moc dobře to nevypadá.
01:15:29 Takzvané oběžníky proti bití z předchozích let hovoří jasně.
01:15:35 Takže to znamená definitivní konec s tělesnými tresty.
01:15:39 V nejhorším případě vám hrozí výpověď.
01:15:51 -Zasvětil jsem této škole celý svůj život.
01:15:57 A teď sklízím nevděk jako odměnu.
01:16:04 Přál bych si, abych nikdy...
01:16:12 Všechno, za co jsem bojoval, teď hodím za hlavu.
01:16:20 -Ne.
01:16:26 Vy jste se toho chlapce nedotknul.
01:16:29 -When i was broken and drunk, broken and drunk.
01:16:35 My mama was sad, and my father was going mad.
01:16:42 Jajajajaj.
01:16:50 -Ahoj, Svale.
01:16:58 -Promluvme si spolu.
01:17:07 -Iben!
01:17:10 -Neslyšíš, co ti říká maminka?
01:17:16 -Půjdu tam s tebou.
-Ne, nepůjdeš.
01:17:19 Snad chápeš, že nezletilí nemohou svědčit.
01:17:22 Děti mohou mít důvody říkat věci, které nejsou pravda.
01:17:25 -Ano, to jistě. Co?
-A dospělí ne?
01:17:32 Chceš vědět, co se stalo?
01:17:36 Troels a já jsme nalákali Fritse do holčičí šatny,
01:17:39 abychom mu stáhli kalhoty.
01:17:41 Kvůli tomu šel do ředitelny.
01:17:49 -Proč tohle neřekl sám?
01:17:54 -Protože mě viděl... nahou.
01:18:00 -Proboha, říkala jsi, že jste ho nalákali dovnitř,
01:18:04 takže jsi dobře věděla, že by tě mohl vidět.
01:18:13 -Rozumím tomu dobře, že sis přála, aby tě viděl nahou?
01:18:27 -Viděli jsme to.
01:18:30 Všichni jsme viděli, jak Svendsen táhne Fritse za ucho celou chodbou.
01:18:34 Viděli jsme ho přijít se zakrvácenou košilí.
01:18:39 -Protože táhli z Anglie, nevraceli se domů a cestovali dál.
01:18:43 -Jsi hotový?
-Hm.
01:18:47 Podrž to.
01:18:51 Vikingové přijeli do Francie a přišel k nim vyslanec,
01:18:55 aby s nimi vyjednával.
01:18:58 Zeptal se, jestli by mohl mluvit... s jejich náčelníkem.
01:19:03 Víš, co mu odpověděli?
01:19:05 Rozchechtali se a křičeli: "Tady jsme náčelníky všichni!"
01:20:18 NENÍ SLYŠET DIALOG
01:20:35 -Dobrý večer.
01:20:38 -Dobrý večer.
01:20:47 -Takže vás vítám.
01:20:50 Byl jsem většinou školské rady pověřen provést disciplinární řízení
01:20:55 s naším váženým ředitelem.
01:21:00 Je to vážná věc.
01:21:02 Bude mít rozhodující význam pro budoucnost naší školy.
01:21:08 Jedná se tedy o to, co se stalo ve škole toho dotyčného rána.
01:21:13 Na začátku předávám slovo panu Lindumu Svensonovi.
01:21:19 -Na úvod bych rád řekl pár slov.
01:21:23 Jsem ředitelem této školy už přes 25 let.
01:21:27 Mám několik ocenění za příkladné vedení této instituce.
01:21:32 Proto je pro mne velmi těžké stát před vámi v disciplinárním řízení.
01:21:39 Nikdy jsem před takovou komisí nestál.
01:21:42 -Psst.
01:21:44 -Toho... dotyčného rána... byli všichni šokováni stavem,
01:21:50 v jakém se žák z 6. B Frits Johansen dostavil.
01:21:54 Naštěstí náš nový mladý učitel pan Svale
01:21:58 dovezl poraněného chlapce k lékaři, kde se mu dostalo ošetření.
01:22:02 -Z toho se nedostaneš, Lindume.
01:22:06 Frits byl, když přišel do školy, naprosto zdravý.
01:22:09 To může Fredy Svale dosvědčit.
01:22:12 -Ano, takže... přejdeme výslechu svědků.
01:22:17 Jak vidím, bohužel sekretářka školy slečna Birková
01:22:20 nemůže být dnes večer tady s námi, onemocněla jí matka.
01:22:24 A to znamená, že vyslechneme pouze jednoho svědka.
01:23:02 Pane Svale, řeknete prosím komisi,
01:23:05 co jste zažil toho dotyčného rána.
01:23:11 -Našel jsem Fritse na chlapeckých záchodech.
01:23:16 Měl... trochu... krve na košili a... zakrytou jednu tvář.
01:23:24 Jeho ušní lalůček byl natržený.
01:23:30 No...
01:23:32 Viděl jsem, že se mu to musí zašít, tak jsem ho odvezl k lékaři.
01:23:39 -Ano, ředitel školy před chvílí vyprávěl, že byl... šokován,
01:23:45 v jakém stavu Frits Johansen dorazil do školy.
01:23:54 -Ano, i já byl otřesen.
01:23:58 -Copak jsi ho předtím neviděl? Než přišel z ředitelny?
01:24:06 -Ano, viděl jsem ho ráno, když přišel do školy.
01:24:11 -Viděl jsi taky, že by mu něco bylo?
01:24:24 -Vyšel jsem ze třídy a Frits byl na cestě do tělocvičny.
01:24:29 -A co jste viděl?
01:24:46 -Byl příliš daleko, abych ho mohl pořádně vidět.
01:24:49 -Ne, ne, ne, to není...
01:25:00 -Dobrá, takže děkujeme panu Svalemu. Můžete jít.
01:25:13 Můžete jít, Svale, děkuji.
01:25:33 Takže po této výpovědi je to tvrzení proti tvrzení.
01:25:38 -Jak říká předseda školské rady, je to tvrzení proti tvrzení.
01:25:45 Ale nevypovídá o něčem...
01:25:47 lékařská zpráva o Fritsovu otci, Pederu Johansenovi,
01:25:50 z psychiatrické léčebny?
01:25:53 -Na to nemáte právo. Nesouvisí to s touto záležitostí.
01:25:58 -Peder Johansen byl hospitalizován s psychickou poruchou
01:26:02 a byl propuštěn toho rána, kdy se chlapcovi stal úraz.
01:26:07 -Ale on přijel domů, až když byl Frits už ve škole.
01:26:10 -Jsem bohužel donucen obrátit pozornost komise
01:26:15 na lékařskou zprávu, kde psychiatr z léčebny uvádí:
01:26:24 "Pan Johansen říká, že má strach, že se jeho dětem něco stane."
01:26:29 Konec citace.
01:26:35 -Tím jsem ale myslel...
01:26:39 že mým dětem...
01:26:41 by se mohlo stát nějaké... neštěstí nebo...
01:26:46 -Neštěstí, ano. Které byste vy mohl zapříčinit.
01:27:03 -Měli byste se stydět!
01:27:27 -Co tady děláš?
01:27:30 Co, Iben? Odpověz mi!
01:27:45 -Chléb náš vezdejší dej nám dnes,
01:27:48 a odpusť nám naše viny, jakož i my odpouštíme našim viníkům.
01:27:51 A neuveď nás v pokušení, ale zbav nás ode všeho zlého.
01:27:54 Neboť Tvé je království i moc i sláva navěky. Amen.
01:28:19 Ne! Ne!
01:28:25 Nikam nepojede, slyšíš?
01:28:27 -Fritsi, Fritsi, přestaň.
-Nech mě.
01:28:30 -Děláme to jen pro jeho dobro.
-Zůstane tady.
01:28:36 -Fritsi, přestaň.
01:28:40 -Jen pro jeho dobro.
01:28:43 -Fritsi.
-Tati, zůstaň tady. Tati, tati!
01:28:55 -Fritsi, přestaň, Fritsi, přestaň!
01:29:31 ODKAŠLÁNÍ
01:29:34 -Dobře, že jste přišel.
01:29:37 Ano, právě jsem dopsal váš... zcela nový posudek.
01:29:41 Bude se vám líbit.
01:29:43 -Dávám výpověď. Už to tady nevydržím. Kvůli vám.
01:29:49 Nemůžu vás vystát.
01:29:52 -To je mrzuté, teď, když jsme si začali rozumět.
01:30:05 -Co se stalo?
-Táta s mámou jsou děsně naštvaní.
01:30:10 Posílají mě do internátu. Na Fyn.
01:30:15 -Kdy?
01:30:17 -V pondělí. Když si táta vezme něco do hlavy, tak s tím neotálí.
01:30:25 -Takže dneska jsi tu naposledy.
01:30:28 -Jo.
01:30:37 -Pojď.
01:30:45 -Ahoj.
01:30:49 -Udělejte místo generálovi.
01:30:54 Ano. Dobrá.
01:31:00 Omlouvám se, že jste byli začátek hodiny bez učitele.
01:31:03 Důvodem je, že se pan Svale bohužel rozhodl opustit nás
01:31:07 v ne zrovna vhodnou chvíli.
01:31:09 To znamená, že budeme pokračovat tam, kde jsme skončili.
01:31:13 Určitě je toho hodně, co je zapotřebí napravit.
01:31:18 Ano, začneme písní 234, kterou každopádně umíte.
01:31:23 Raz, dva, tři. Zvedni hlavu...
01:31:26 -hochu milý, přesto, že tě zle tupili.
01:31:35 -Zpívejte... všichni!
01:31:41 Slečno Iben, zazpívej. Dobře.
01:31:45 Raz, dva, tři, zvedni hlavu...
01:31:59 Sorene, ty zazpívej.
01:32:03 Tak začni!
01:32:05 Zvedni hlavu, hochu milý.
01:32:12 Všichni zpívat! Je to jasné? Teď hned! Hned!!
01:32:22 Zvedni hlavu, hochu milý, přesto, že tě...
01:32:39 Fritsi, nejsi schopný otevřít pusu, co?
01:32:43 -Lháři.
01:32:49 -Vy ostatní se posaďte.
01:32:56 Fritsi, pojď sem ke mně!
01:33:20 Máš dojem, že jsme spolu pásli ovce? Máš dojem, že jsme si rovni?
01:33:26 -Lháři.
01:33:35 -Sednout.
01:33:39 Všichni sednout!!
01:33:46 Stačilo ti to?
01:33:49 -Lháři!
01:33:54 -Běž na své místo! Slyšíš? Hned!
01:33:59 ZVONEK
-Tak... zvoní!
01:34:01 Zvoní, odejděte ze třídy!
01:34:04 -Lháři.
01:34:15 Lháři.
-Můžeš sklapnout?
01:34:17 -Lháři.
01:35:27 -Nevolnost, ano.
01:35:30 Co možná nejrychleji sem do školy, do jeho kanceláře, do ředitelny.
01:35:35 Kdybyste byli tak laskavi. Děkuji.
01:35:48 -Lháři...
01:36:15 -Martine!
01:36:17 Martine!
01:36:21 Vrať se zpátky. Svendsen je v Pánu.
01:36:26 Umřel dřív, než dojel do nemocnice.
01:36:30 Za chvíli nám to všem oznámí.
01:36:37 Co je?
01:36:39 Myslela jsem, že budeš rád.
01:36:47 -Zabil jsem člověka.
01:36:54 Prosil jsem Boha, aby ho zabil.
01:36:57 A moc jsem si to taky přál.
01:37:03 -Ale jestli jsi o to žádal, a On to udělal,
01:37:08 tak proto, že si sám myslí, že to bylo spravedlivé.
01:37:13 -Myslíš?
01:37:17 -Ano.
01:37:41 -S velkým... zármutkem vám musím sdělit,
01:37:46 že náš drahý ředitel pan Lindum Svendsen dnes zemřel.
01:37:53 -Lindum Svendsen... umřel.
01:37:56 -Lindum Svendsen umřel.
01:38:14 Lindum Svendsen umřel. Lindum Svendsen umřel.
01:38:19 -Děti!
01:38:31 -Mrzí mě to. Máš odvahu, kterou jsem já neměl.
01:40:00 -Lindum Svendsen umřel.
01:40:05 Stalo se to včera. Dostal infarkt.
01:40:11 -Přišli jsme pro tebe.
01:40:18 -Bohužel to asi nepůjde.
-Půjdeš s námi. Bez tebe neodejdu.
01:40:29 -Nemůžu.
01:40:33 -Možná bude přece jenom lepší, když tu táta ještě chvíli zůstane.
01:40:38 -Kdybys tu zůstal, pak by vyhrál.
01:40:44 Pojď, tati.
01:40:47 Pojď, domů.
01:41:22 Skryté titulky: Raimund Koplík Česká televize 2010
01:41:35 Připravili: Překlad: Jitka Jančíková
01:41:39 Dramaturgie: Petr Šaroch Asistent režie: Petr Skarke
01:41:44 Vedoucí produkce: Miloslava Herynková
01:41:48 Vedoucí dramaturg: Alena Poledňáková
01:41:52 Šéfproducent: Vladimír Tišnovský
01:41:56 Dialogy a režie českého znění: Janoš Vaculík
01:42:01 Vyrobila Česká televize 2010
Dánský film pro mládež pojednává o chlapci Fritsovi, který na konci 60. let přejde z vesnické jednotřídky do provinční školy. Během prázdnin se prostřednictvím rodiči nově zakoupené televize zhlédne v ideálech amerického protiválečného hnutí a Martina Luthera Kinga. Na škole se hrdina setkává se dvěma protichůdnými autoritami – despotickým starým ředitelem kárajícím neposlušné žáky tvrdými tělesnými tresty a volnomyšlenkářským mladým učitelem hudební výchovy. Když ředitel v rámci svých kázeňských postupů Fritsovi natrhne ucho, rozhodnou se chlapcovi rodiče řediteli postavit, ale za ním stojí celá školská rada složená z konformních starousedlíků. Souběžně se snažením rodičů, kterým ostatní házejí klacky pod nohy, se hoch vydává na svůj vlastní boj zaštítěný ideály jeho oblíbeného Martina Luthera Kinga.
Snímek oceněný Křišťálovým medvědem na Berlinale a třemi cenami na mezinárodním filmovém festivalu pro děti a mládež ve Zlíně ukazuje nezkažený idealismus dětí v protikladu vůči konformnosti a zbabělosti dospělých.
Režisér Niels Arden Oplev náleží mezi nejpopulárnější dánské filmaře. Střídavě se věnuje natáčení televizních seriálů a celovečerních filmů. Vedle snímku „Jednou budem dál“ uvedeného na zlínském festivalu se čeští diváci mohli setkat s jeho dramatem „Oddělené světy“, které uvedl v roce 2009 Febiofest v rámci sekce mapující soudobou dánskou produkci (pod titulem „Vzdálené světy"), a mysteriózním thrillerem „Muži, kteří nenávidí ženy“ adaptovaném podle bestselleru Stiega Larssona.