Víte, co chcete? Udělejte to! Víte, co nechcete? Sabotujte to! (2008). Smršť nápadů a rad Vladimíra a Tobiho pro všechny mladé nejen duchem
00:00:36 Vladimíre, neznáš korálový útes na čtyři?
00:00:39 To je klasika, atol.
00:00:42 Já tady mám pecku. Nevíš, kdo napsal F. L. Věka?
00:00:47 Vím, to je super dobrodružství na Stínadlech, Čapek.
00:00:52 To mi ale nevychází, já to mám na sedm.
00:00:55 Tak to je potom...
00:00:59 Seifert.
00:01:02 -Ten by šel.
-Taky si myslím.
00:01:06 ZVONÍ TELEFON
00:01:09 -Profesor. Prosím?
-To mám asi mžitky před ušima.
00:01:13 To si nedokážu vysvětlit.
00:01:15 -Ale profesore...
-Jsem pohoršen!
00:01:18 Čapek a F. L. Věk! Kdo vám tohle nakukal?
00:01:21 Vždyť to byla nevinná lušťovka. Nejitřil bych psýchu, profesore!
00:01:26 Mlč! Čtenářský deník se mi z vás otevírá v kapse!
00:01:31 Neříkal jsem vám snad, že se máte literárně vzdělávat?
00:01:35 To jste říkal, to jsme zkoušeli, je to strašná nuda.
00:01:40 -Malá písmenka v tlustých knihách.
-A dlouhé kapitoly!
00:01:45 Nuda? Jak chcete!
00:01:48 Zjistěte mi, jak se dá zdárně prokousat
00:01:51 nudnou knihou účinně a zábavně.
00:01:55 Sabotujete povinnou četbu! Jak, to je mi předmluva a doslov.
00:02:00 Já velím: akce!
00:02:04 Hmm...akce... Vladimíre, nevíš prudiče na pět?
00:02:12 Nevín.
00:02:23 -Co to je? Chápeš to?
-Nevím, nějaký lístek.
00:02:28 Pokud bude akce neúspěšná, máte do jara co dělat, profesor.
00:02:34 To shoří rychleji.
00:02:43 Pánové, říkala jsem vám, že jednou se na to přijde.
00:02:47 Na co?
00:02:49 Že jediné, co jste vy dva kdy četli, je můj manuál
00:02:52 a kartičky s vašimi jmény.
00:02:54 To je pravda, ale co teď?
00:02:56 Jak se dá rychle a zábavně nastudovat povinná četba?
00:03:00 No, napadá mě jediné.
00:03:02 Tam, kde přebývají písmenka, bych doporučila více obrázků.
00:03:11 -Vládíku, co ti říká tahle klasika?
-Možná babičce by to něco řeklo.
00:03:16 Božena Němcová. Tu znám.
00:03:19 -Čtete?
-Čtu dost.
00:03:21 -A co klasická literatura?
-To ne.
00:03:24 -Vůbec ne?
-Ne, o těch rybičkách je to super.
00:03:28 -Je mi 13 a půjdu teď do sedmé.
-A jaké jsi měl známky?
00:03:32 Ale čepuju pivo!
00:03:34 Čepuju, v hospodě dělám, babička kasíruje, já točím pivo,
00:03:45 nosím pivo ven.
00:03:48 -A griluješ ryby.
-Máme i grilovák.
00:03:53 Natočím, máme tam i narážečku, tím se naráží pivo.
00:04:02 Je to u chlaďáku, tam je velká zima.
00:04:05 Někdy se tam vypne kompresor, takže to někdy přes noc nejede.
00:04:11 Nepiju, ani nekouřím, ale dělám tam takového číšníka.
00:04:17 Karamelové, Starobrno a Radegast.
00:04:32 Nás zajímá sabotáž klasických literárních děl,
00:04:37 které jsou na školách nucené, povinné četby.
00:04:43 A ty ses podílel jako spoluvýtvarník tohoto krásného klasického díla
00:04:48 pana Erbena, Kytice.
00:04:50 -Nepouštěj se do větších akcí.
-Nepouštím se, to přišlo samo.
00:05:00 Nevím, proč by mělo docházet zrovna k sabotáži.
00:05:02 Když se někdo pokusí převyprávět klasiku komiksem.
00:05:06 Děti jsou dnes nuceny do toho, aby četly něco, co je nebaví.
00:05:11 A tak přestaly číst.
00:05:14 Tímhle to sabotují, že to vstřebají příjemnější formou.
00:05:17 Budou znát obsah.
00:05:23 Komiks se vyjadřuje znakovitě, výtvarně, je blíž lidem,
00:05:30 kteří touží po vizuálním zážitku.
00:05:56 Co vás vedlo k tomu, že jste si vybrali zrovna Kytici?
00:05:59 Tohle je klasika.
00:06:01 Může proto být atraktivní pro starší čtenáře
00:06:04 a zároveň pro ty mladší.
00:06:06 Tahle kniha rozvířila stojaté vody kulturního
00:06:10 a literárního mínění.
00:06:13 To jsou ale 2 díla v jednom. Je tu celý text
00:06:22 a pak následuje komiksová verze.
00:06:31 Je to jako s dvojjazyčnými romány.
00:06:34 Na jedné straně je čeština, na druhé straně angličtina.
00:06:41 Tohle je podobný způsob toho, jak zprostředkovat
00:06:44 komiksovou adaptaci.
00:06:48 Jde o volné podání jednolitých balad.
00:06:52 Spousta kolegů, kteří na tom se mnou podíleli,
00:06:56 příběh přepracovala, nebo ho interpretovala jinak.
00:07:00 A došlo tak k posunu, což komiks dovoluje.
00:07:03 Proto ho máme rádi a proto se jím snažíme vyjadřovat,
00:07:07 když to jde.
00:07:12 Kde jste hledali inspiraci, podle čeho jste vybírali postavy.
00:07:16 Tahle třeba vypadá jako z kapely Slipknot.
00:07:19 Každý z výtvarníků si mohl udělat podoby hrdinů po svém.
00:07:24 -Erotická zápletka tady je!
-To jsem zrovna dělal já.
00:07:37 Mohl by ses pokusit o nějakou prognózu?
00:07:40 Jestli se to bude vyvíjet i nadále?
00:07:43 Bude pokračovat povinná četba v komiksovém vydání?
00:07:47 Rozhodně bych byl pro. Literatura si to zaslouží.
00:07:53 A komiks je umělecká disciplína svétbyně stojící vedle literatury
00:08:01 a filmu.
00:08:03 Jak napsal jeden můj kolega:
00:08:07 Komiks není pro blbečky, což bylo nadiktováno
00:08:13 za minulých dob.
00:08:18 Přečetl jsem několik svazků Čtyřlístku
00:08:20 a za blbečka se nepovažuju a do dneška si je rád projedu.
00:08:23 No vida!
00:08:34 -Vzpomenete si na nějakou knihu?
-Jednu mám.
00:08:38 -To jste přečetly?
-Jo.
00:08:42 -Vy ne, slečno?
-Ne.
00:08:45 -Co to je? Co vám to říká?
-Babička.
00:08:48 To my víme. Ale co je to za knihu?
00:08:54 Dokázaly byste říct stručně děj?
00:08:57 -Četly jste někdy Babičku?
-Ne.
00:09:01 Viděla jsem to jen v televizi.
00:09:04 Takže jste sabotovala povinnou četbu filmem.
00:09:09 -O co tam tedy šlo?
-Nevím.
00:09:13 -Tak Viktorka u splavu.
-Já jsem to moc nesledovala.
00:09:16 Je dobré v dnešní době číst povinnou četbu?
00:09:20 -Asi ano.
-Ale vy ji nečtete.
00:09:21 Ne.
00:09:32 Napadl nás vynikající nápad. Je to taková logická premisa.
00:09:35 Když nám jako malým mohla Babičku předčítat babička,
00:09:39 tak proč bychom Babičku jako velcí nemohli slyšet i bez babičky?
00:09:43 -Dává to smysl?
-Zatím ne, ale bude.
00:09:53 -Tvrdíte, že se dá poslouchat ušima?
-To jde.
00:09:57 Já myslel, že se dá číst ušima. Jsem to zkazil.
00:10:26 Založili jsme si vydavatelství a své webové stránky jsme navzali:
00:10:30 Čtěte ušima.
00:10:31 Věříme tomu, že číst ušima se dá.
00:10:34 Je to dnes navíc příhodná a zajímavá záležitost.
00:10:37 Zvlášť proto, že je doba uspěchaná a my trávíme hodně času v autech.
00:10:42 Poslouchání v autě je ideální věc, jak se dostat k zajímavé literatuře.
00:10:46 My jsme tady ale kvůli knihám, které nikoho nezajímají,
00:10:49 kvůli povinné četbě.
00:10:51 Tu my chceme sabotovat, máte takovou literaturu?
00:10:53 Ta by se nám hodila.
00:10:55 Načítání knih je výjimečné v tom, že dobrý interpret a dobrý režisér
00:11:01 mohou z nudné díla udělat velmi zajímavou záležitost.
00:11:37 "To snad ne!“
00:11:40 Odpověď, ke které se dopracoval, se mu zřejmě zamlouval....
00:11:46 Vezmeme to od toho muže sedícího na baru.
00:11:50 Chystáme se na Hemingwaye, na Starce a moře.
00:11:55 Ale děláme i knihy, které rozhodně nejsou povinnou četbou,
00:11:59 jako třeba poslední díl od D. Maslowske Královnina šavle.
00:12:12 -Jaký to má formát?
-Audio CD.
00:12:15 Ale můžete si stáhnout MP3 přímo z internetu,
00:12:18 což je velká výhoda audioknížek.
00:12:21 Nemusíte si je jít koupit do obchodu,
00:12:23 ale přímo si je stáhnete do svého PC.
00:12:45 Sic můj otec je spisovatel, tak já jsem k tomu nikdy nenašel
00:12:48 cestu.
00:12:49 A to až do druháku na gymplu.
00:12:53 -Tvůj otec je Remarque?
-Ne, můj otec je Pytlík.
00:12:55 -Brouk?
-Ne, Radko.
00:12:57 Ale toho asi těžko budete znát.
00:13:02 Začal jsem číst, až když jsem k tomu našel si cestu sám.
00:13:05 A cesta budoucnosti je pro tebe audio kniha, nebo klasická kniha?
00:13:11 Normální kniha má neuvěřitelné kouzlo.
00:13:17 Ale audioknížka se zase výborně poslouchá.
00:13:43 Kolik takových audioknih jste už vydali?
00:13:46 15.
00:13:47 A mohli bychom se podívat na to, jak CD vypadá?
00:13:51 Vy to vydáváte jako digipacky.
00:14:01 Sášo, co myslíš? Pátrání se zdá být zatím úspěšné.
00:14:05 Profesor by mohl být spokojen.
00:14:07 To se vám možná zdá, ale nepodívali
00:14:10 jste se na věc z 2. břehu.
00:14:13 To je dobrý nápad! Ale co tím myslíš?
00:14:17 Třeba se zeptat na názor někoho z řad profesorů a učitelů.
00:14:23 -Profesora máme.
-A učitele?
00:14:36 Dobrý den. Říkal jste něco? Vás nebylo slyšet.
00:14:39 Vybrali jsme si vás, protože učíte na specifické škole.
00:14:43 Co to je waldorfská škola.
00:14:45 Jedna ze studentek byla na propagační akci naší školy,
00:14:51 a vždycky povídala něco žákům.
00:14:53 A já se ptal, o čem s nimi mluví?
00:14:55 Jen se jich ptám, jestli na ZŠ můžou říct
00:14:58 svůj vlastní názor.
00:15:00 A oni říkají, že ne.
00:15:02 A já jim pak říkám, že tady je to povinnost.
00:15:09 Nám jde hlavně o povinnou četbu, nechvalně známou.
00:15:15 Není účelem zadávat povinnou četbu, aspoň u nás ne.
00:15:19 Takže vy jste pro ji zrušit? Povinná četba není nutná?
00:15:24 Ta četba, kterou znáte vy, ne.
00:15:49 Zadáváme určité knihy, které si přečíst musí.
00:15:52 Otázka ale zní, o co vůbec jde.
00:15:54 Jde o to, aby se žáci seznámili s obsahy
00:15:57 50, 100 a já nevím, kolika knih?
00:16:00 Anebo jde o to, aby získali zájem o četbu
00:16:03 a aby se naučili, co vlastně mají v literatuře hledat?
00:16:07 -Mně přijde, že jde o to druhé.
-Ano.
00:16:20 A to nezískáte tím, že přečtete kvantum knih,
00:16:23 ale tím, že se intenzivněji podíváte na jednu, nebo dvě knihy.
00:16:33 Poznáte, že student podvádí, že knihu nečetl,
00:16:37 že si stáhl obsah na internetu?
00:16:40 Je to stále obtížnější.
00:16:42 Proto klasicky povinnou četbu nezkouším.
00:16:48 Dám studentům většinou nějaký úkol.
00:16:57 Např. srovnejte Staré pověsti české a Kosmovu kroniku.
00:17:16 -Vy Staré pověsti české znáte, že?
-Jsem to četl v té malované podobě.
00:17:21 To je pěkné.
00:17:23 Je to pozdější než Jirásek, ale vychází to z něj.
00:17:27 Bivoj a tak, ne?
00:17:28 A zkuste říct, co není v Kosmově kronice.
00:17:32 Které pověsti nejsou v Kosmově kronice
00:17:35 oproti Starým pověstem českým?
00:17:39 -O Bruncvíkovi.
-Máte pravdu, to tam není.
00:17:43 -Dokonce tam není ani ten Bivoj.
-Není?
00:17:52 Na shledanou a děkujeme.
00:17:54 Pane učiteli, velice nás těšilo a nemohl bych si zopakovat
00:17:57 ještě jednou ZŠ?
00:17:58 Já jsem ji celkem flinkal.
00:18:04 -Co myslíš, mám už referovat?
-Jo, ale opatrně. Ať máme kde spát.
00:18:10 Profesore, jak hodnotíte průběh akce?
00:18:13 Máme reference i z řad učitelských.
00:18:17 Měl bych říct, že informace jsou dostatečné.
00:18:22 Ale nejsou! Samé obrázky a namluvené pohádky.
00:18:26 Na to vás užije.
00:18:28 Ale chce to kulturnější prostředí a hluboký zážitek!
00:18:33 Už vám svítá?
00:18:35 Nesvítá, spíš bledneme strachy, abychom měli kde spát.
00:18:41 Váš problém.
00:18:44 Super, vždycky dobře poradí.
00:18:52 Pojďte se mnou, paní kněžno, na zámek.
00:18:56 -Půjdu s vámi, babičko.
-Co tam budeme dělat?
00:19:01 Ukážu vám svou sbírku obrazů.
00:19:05 -A kde je Vilímek?
-Kdo?
00:19:08 -Vilímek.
-Kelímek!
00:19:10 -Vnuk.
-Mám ho s sebou, na zuby.
00:19:15 -A teď si dáme honěnou!
-Já jsem si přišlápl sukeň!
00:19:27 -Dobrý den.
-Vy jste herci?
00:19:30 My jsme babka.
00:19:40 Taková myšlenka.
00:19:42 Nebudeme číst povinnou četbu, ale půjdeme do divadla
00:19:49 na nějaký ten klasický kus, a pak už nemusíme dál číst.
00:19:51 Co na to říkáte?
00:19:52 -Že to zvládneme za vás.
-Vy jste chodící knihy.
00:19:55 -Povinná četba.
-Povinná četba.
00:19:58 Když se povinná četba zdramatizuje, kolik ve hře zůstane knihy
00:20:08 a jaký je pak mezi tím rozdíl?
00:20:12 Zůstane to nejdůležitější, co dramaturg uzná za vhodné.
00:20:17 ZPĚV
00:20:18 Palič sebevrah přemýšlí, jak nejrychleji odejít ze světa,
00:20:21 svatba se blíží a on dostává dobrý nápad.
00:20:23 Polívá kvartýr benzínem a na podlahu ztěžka uléhá
00:20:26 po tom, co do sebe vysypal nějaký sajrajt.
00:20:31 Krvavý román, ten zná snad každý z vás.
00:20:39 Která z povinných četeb je nelepší na hraní?
00:20:42 Já jsem se s povinnou četbou na divadle moc nesetkala.
00:20:46 Ajaj, to je chyba.
00:20:48 Není to chyba, povinná četba se má číst.
00:20:59 Myslíte si, že ta povinná četba, která je vybrána, je opravdu dobrá?
00:21:09 Třeba k povinné četbě, kterou jsem ve škole nečetla,
00:21:12 se teď vracím, protože teď už mě to zajímá.
00:21:17 Když to nechceš dělat, tak to nakonec děláš celý život.
00:21:20 Stejně na to jednou dojde.
00:21:22 Co kdybyste nám pomohli zdramatizovat tu Babičku?
00:21:25 Máte tady nějaké solidní pódium?
00:21:31 Dobrý den, můžeme na chviličku?
00:21:34 -Kam kráčíte?
-Kráčím k řezníkovi.
00:21:40 -Čtete ráda?
-Ano.
00:21:42 -Povinnou četbu?
-Mně to bylo jedno.
00:21:46 A co metoda, poslouchat povinnou četbu?
00:21:48 To by nebylo nejhorší.
00:21:51 -Prosím vás, kde mě pak budete...
-Citovat? Jen v televizi.
00:21:57 Ve vyšších čtenářských kruzích.
00:22:00 -Vaše oblíbená, životní kniha?
-Babička B. Němcové.
00:22:05 Ne! To není možné! Co vytáhnu z batohu?
00:22:10 "Jen se posaďte, já ji zavolám.
00:22:12 To víte, ona vždy jen jako kvočna mezi kuřaty se batolí,“
00:22:16 řekl myslivec jda zavolat ženu.
00:22:20 Hezké, že?
00:22:26 -Tobi, je to pro tebe dost velké?
-Ano, slečno Hortenzie.
00:22:33 Kněžno.
00:22:35 Jak bych se měl postavit, jako babička?
00:22:38 Měli bychom si nejdříve říct, jaká je to situace,
00:22:42 kde se nacházíme.
00:22:43 Na str. 86.
00:22:44 Čistí lidé. Milostivá paní otce nezapře.
00:22:50 Co?
00:22:53 -Tak tady mám napsáno...
-Ale jestli ty nemáš jiný text.
00:22:57 -No, strana 86.
-Aha.
00:23:00 Tady: "Ty můj Pane Bože,“ povídala, když komorník odešel.
00:23:04 Dobře. Tak můžeme.
00:23:07 Ty můj Pane Bože, to je ale zlata.
00:23:14 No a dál..
00:23:15 Jakých tu prapodivných krojů a tváří.
00:23:17 Kde?
00:23:19 Tady to bude někde, no vidíš tady to bude někde.
00:23:22 Už to vidím.
00:23:25 Ty můj Pane Bože... No já můžu...
00:23:30 Ty můj Pane Bože...
00:23:33 Ano, babičko.
00:23:35 Tady ta paní na tom obrázku to je moje babička.
00:23:39 No pročpak taky ne? Je to tuze pěkná paní.
00:23:43 Teď mám špatný hlas, ty vole.
00:23:45 Tak můžeme? Připraveni?
00:23:47 Dobře.
00:23:48 Jaké to bylo s tím císařem pánem?
00:23:50 Oooh.... Rudolf Druhý byl super! Úplně skvělý císař.
00:23:57 To byl Josef, že?
00:24:01 Nebylo by lepší se na tu povinnou četbu z pohledu laika vykašlat, co?
00:24:07 A hrát něco jiného?
00:24:09 Proto se ta povinná četba moc nehraje, že jo.
00:24:19 Profesore? Jste tam?
00:24:21 Exot - rostlina nebo živočich pocházející z dalekých zvláště
00:24:26 tropických exotických krajin. Např. papagáj velkoprstý.
00:24:31 Co to tam máte profesore? Nějaký sjezd přátel ornitologie?
00:24:36 Rozhodl jsem se sabotovat povinnou četbu nás géniů,
00:24:40 a proto nahrávám do audio podoby Ottův slovník naučný.
00:24:46 Takže jsme vás inspirovali, profesore?
00:24:49 Ano, věřím, že nejenom mě, a teď už prosím nerušte,
00:24:52 ještě musím přepracovat do komiksové podoby tabulku
00:24:56 chemických prvků.
00:24:59 Beze všeho, profesore, nebudeme rušit.
00:25:05 My si tiše zopákneme naše heslo. Víte, co chcete?
00:25:08 Vstřebávat literaturu uchem i obrazem?
00:25:11 Dělejte to.
00:25:12 Víte, co nechcete?
00:25:13 Drtit povinnou četbu tím starým nudným způsobem?
00:25:16 Sabotujte to.
00:25:27 -Jsem četl skvělou knihu.
-Fakt?
00:25:29 Proč ti tak smrdí z pusy?
00:26:03 Skryté titulky: Kristina Staškivová, Česká televize, 2008