Novinky, informace a přehled výsledků ze světového i domácího rally sportu
Reportáž z Rally Příbram — Reportáž z Rally Vsetín — Ohlédnutí za Katalánskou rallye
Premiéra: Čtvrtek 30. 10. 2014 na ČT sport00:00:32 Hezký den, vítejte u sledování dalšího Rallye magazínu.
00:00:35 Posádky historických, ale i soudobých vozů
00:00:38 závodily o poslední mistrovské body v Rallye Příbram
00:00:41 a reportáží z této soutěže dnešní vydání odstartujeme.
00:00:46 Poté se přesuneme na Vsetínsko,
00:00:49 kde se uzavřel rallysprintový šampionát
00:00:51 a kde jsme si také s předsedou Českého svazu rallye povídali
00:00:54 o novinkách na příští rok.
00:00:56 A zda už letos máme nového mistra světa,
00:00:59 to se dozvíte na závěr. Tak se hezky bavte.
00:01:04 Závěrečný podnik letošního
00:01:07 Mediasport mezinárodního mistrovství ČR
00:01:09 v automobilových soutěžích přivítala středočeská Příbram,
00:01:12 kde má tento sport velkou tradici
00:01:14 a z Příbramska pochází řada známých soutěžáků.
00:01:23 Momentálně nejlepší domácí pilot, Václav Pech,
00:01:26 je sice z Plzně, ale příbramskou rallye má také v oblibě
00:01:30 a letos sem přijel už jako jistý mistr republiky.
00:01:35 Součástí příbramské rallye
00:01:38 byla i soutěž mistrovství ČR historických automobilů,
00:01:41 a tak si nejprve ukážeme tuto partu závodníků.
00:01:44 Poslední závod se Škodou Favorit si chtěli rozhodně užít
00:01:47 Vlastimil Čuřín s Václavem Vorlem,
00:01:50 ale u jejich vozu zkolaboval už zkraje motor
00:01:53 a tato posádka společně s týmem celý den opravovala,
00:01:55 aby mohla nastoupit alespoň do druhé etapy.
00:01:58 To se povedlo
00:02:01 a v rámci samostatné neděle byl Čuřín osmý nejrychlejší.
00:02:06 Také s Favoritem na Příbrami závodili
00:02:09 Martin Knížek s Petrem Šimůnkem
00:02:11 a tato dvojice se velkou část první etapy pohybovala
00:02:14 na 2. místě v absolutním pořadí historiků.
00:02:17 Jenže pak Knížek urazil kolo a bylo po nadějích.
00:02:20 Naopak opět nezklamali bratři Petr a Martin Hejhalovi.
00:02:24 Ti svou škodovku 110 L div nepřetrhli,
00:02:27 a přesto tohle velké nasazení technika vydržela až do cíle.
00:02:31 Hejhalovi byli pátí absolutně a svou třídu bezpečně vyhráli.
00:02:35 Tohle už je BMW 2002 Stanislava Budila a Petra Vejvody,
00:02:39 kteří v závěrečném podniku roku
00:02:42 obsadili nepříliš oblíbené 4. místo.
00:02:47 Od stupňů vítězů dělila Budila 1 minuta a 22 sekund,
00:02:51 protože právě tolik ztratil na Pavla Karlíka.
00:02:55 Pilot Lady VFTS, navigovaný Martinem Fabiánem,
00:02:58 tak obsadil bronzový stupínek
00:03:01 a se svým vozem se na erzetách vůbec nemazlil.
00:03:08 Tady už je ale historická Alfa Romeo 1750 GTAm,
00:03:13 se kterou závodí posádka Petr Hustý a Václav Tesař.
00:03:23 Petr Hustý bodoval ve všech závodech sezony
00:03:26 a nedojel jen jednu etapu, a to, že byl tady v cíli druhý,
00:03:29 mu nakonec zajistilo titul letošního vicemistra republiky.
00:03:37 Svou pozici Hustý o jediný bodík uhájil před Janem Krejčou,
00:03:40 a to přesto, že pilot této krásné škodovky 130 LR
00:03:44 v příbramské rallye zcela jasně zvítězil.
00:03:48 Jan Krejča a Pavel Šárka tak v konečném hodnocení šampionátu
00:03:51 skončili na místě třetím.
00:03:54 V Příbrami už nestartoval
00:03:56 jasný mistr republiky Jiří Kalista.
00:04:01 To v soudobých vozech soutěž šampiona nepostrádala,
00:04:04 protože oslavit další titul do Příbrami přijel Václav Pech.
00:04:08 Brzda, do prvé osm, minus dlouhá,
00:04:13 padesát, pravá šest utáhne, probrzdi, levá sedm,
00:04:16 rozbalí minus písek.
00:04:19 Váže brzda, levá sedm, písek.
00:04:21 A že to byla oslava nadmíru vyvedená,
00:04:24 možná nejlépe ukazují Pechovy průjezdy na všech místech,
00:04:27 kterými projížděl.
00:04:29 Posádka Mini S2000 jela pro radost, a to nejen svou,
00:04:32 ale tentokrát všech fanoušků rallye,
00:04:35 protože ti, co se do Příbrami přijeli podívat, nelitovali.
00:04:38 Pech prostě letěl a jeho styl byl mírně řečeno uvolněný.
00:04:46 Titul v kapse, překvapivě dobrý pocit z jiných pneumatik
00:04:49 a v neposlední řadě vedoucí pozice v průběžném pořadí,
00:04:52 to vše vytvářelo v celém týmu bezvadnou atmosféru,
00:04:55 kterou si všichni členové náležitě užívali.
00:05:00 A že všechno na jedničku fungovalo i v kabině soutěžního Mini S2000,
00:05:04 o tom svědčí následující onboard.
00:05:08 Úzká, písek, váže horizont předem hup,
00:05:13 váže brzda, levá sedm, utáhne středem...
00:05:17 -Ty krávo.
-Co to bylo? -Levá dva.
00:05:21 Váže horizont do levé jedna.
00:05:24 Váže pravá jedna ven.
00:05:26 V rámci českého mistráku Pech s Uhlem
00:05:29 až na jednu výjimku ani jednou nezaváhali
00:05:31 a všechny soutěže vyhráli, takže i příbramskou rallye na závěr.
00:05:39 V Příbrami se však schylovalo k bitvě o titul vicemistra
00:05:42 a přímými účastníky tohoto souboje
00:05:44 byli Miroslav Jakeš a Jaroslav Novák.
00:05:46 A byla to právě posádka Citroënu DS3 R5,
00:05:49 která byla ve výhodnější pozici než její největší rivalové.
00:05:54 Na druhou stranu Jakešovi poslední závody příliš nevyšly.
00:05:58 Tím největším rivalem Miroslava Jakeše
00:06:01 byl Roman Odložilík, který do Příbrami přivezl
00:06:03 svůj čím dál lépe vyladěný Ford Fiesta R5.
00:06:11 Čekal se tedy vzájemný souboj těchto dvou jezdců
00:06:13 a lépe do této bitvy vstoupil mladší Jakeš.
00:06:20 Pilot Citroënu se dokonce dostal do čela průběžného pořadí,
00:06:23 ale to vydrželo jen do čtvrté erzety.
00:06:38 Miroslav Jakeš si tedy i na Příbramsku
00:06:41 zkomplikoval život, protože 2. místo ve velkém mistráku
00:06:44 ještě jisté neměl a právě o něj v této soutěži šlo.
00:06:49 Jak jste viděli,
00:06:51 u Jakešova Citroënu došlo k poškození pravých kol
00:06:54 a s tím samozřejmě nešlo pokračovat dál.
00:06:58 V tuto chvíli to tedy vypadalo, že titul vicemistra republiky
00:07:01 získají Roman Odložilík s Martinem Turečkem.
00:07:04 Posádka Fordu Fiesta R5 ale vinou technických problémů
00:07:07 skončila v té samé erzetě jako Jakeš s Novákem.
00:07:15 -To už ani nejede.
-A jéje.
00:07:18 Čtyřicet horizont, sto dvacet vlásenkou probrzdi.
00:07:22 -A konec.
-To se odstaví, to je jasné.
00:07:28 Jak Odložilík, tak Jakeš však byli připraveni bojovat
00:07:31 ještě ve 2. etapě, na což musel bohužel zapomenout Martin Vlček.
00:07:37 Pilot Škody Fabia S2000 se totiž dopustil
00:07:40 své první větší chyby v letošní sezoně,
00:07:43 a jak uvidíte, draze za ni zaplatil.
00:07:45 Naštěstí ale utrpěla pouze technika.
00:08:01 Roman Odložilík s Martinem Turečkem
00:08:03 podle očekávání nastoupili do druhého,
00:08:06 zvlášť bodovaného dne soutěže,
00:08:08 ale motor jejich Fiesty R5 nedával požadovaný výkon,
00:08:11 takže to bylo v podání Odložilíka spíš jen čekání na chybu soupeře.
00:08:14 Že by ale jeho jízda nebyla atraktivní, to se říci nedalo.
00:08:19 Na dravé mládí a hlavně na zcela opravený Citroën
00:08:22 Miroslava Jakeše to však stačit nemohlo.
00:08:25 Jakeš s Novákem odjeli dobrou etapu,
00:08:27 vyhráli víc než polovinu rychlostních zkoušek
00:08:30 a po zásluze vybojovali titul republikových vicemistrů.
00:08:39 Do absolutního pořadí příbramské rallye
00:08:41 ale ani jeden z této dvojice nezasáhl.
00:08:44 První pětku tohoto pořadí
00:08:46 tak obsadil navrátilec na scénu Karel Trojan.
00:08:52 Minus dlouhá přes horizont, pravá čtyřicet tři,
00:08:55 sedmdesát, levá čtyřicet.
00:08:57 Trojan s Chlupem závodí se svým Mitsubishi jen ojediněle,
00:09:01 a i když se to sem tam neobejde bez drobného zaváhání,
00:09:04 je tato posádka stále dostatečně rychlá.
00:09:07 Důkazem budiž stříbro v kategorii produkčních aut.
00:09:13 Po jisté přestávce se do kolotoče české rallye
00:09:16 vrátil také Václav Kopáček.
00:09:18 Bezesporu šikovný jezdec usedl za volant Subaru Impreza Sti
00:09:22 a s ním kategorii produkčních vozů bezpečně vyhrál.
00:09:26 Brzda levá dva přes hlavní, v klidu, v klidu,
00:09:29 dvacet levá deset, je to tam hned.
00:09:36 Pravá pět.
00:09:41 Kopáček s Pickou jeli podle očekávání hodně atraktivně,
00:09:44 a přitom to bylo dostatečně rychlé.
00:09:49 Tato posádka pak kromě triumfu ve třídě
00:09:52 obsadila cenné 4. místo absolutně.
00:09:55 Pozdě ale přece, i tak by šlo popsat příbramskou rallye
00:09:58 z pohledu Jana Jelínka.
00:10:01 Sto odboč, pravá čtyři minus, váže levá jedna,
00:10:05 sto padesát horizont do levá jedna.
00:10:10 Třicet.
00:10:12 Posádka Jelínek Machů zažila rok plný nehod, ale i smůly,
00:10:15 a tak třetí místo tady na Příbrami lze považovat za ideální náplast.
00:10:20 Tato Škoda Fabia S2000 letos cíl mockrát neviděla
00:10:23 a alespoň teď na závěr se to povedlo.
00:10:27 Podobně na tom byli i Jan Dohnal se Štěpánem Palivcem.
00:10:33 Padesát levá, pět, sedm, odboč.
00:10:37 Pravá čtyři, dvě stě padesát šest, levá šest.
00:10:43 Posádka Peugeotu 207 S2000
00:10:46 letos zažila také několik výpadků a karambolů,
00:10:49 ale tady doma v Příbrami jí to konečně vyšlo.
00:10:52 Jan Dohnal byl druhý a tady máme jen pro pořádek
00:10:55 znovu vítěze posledního mistráku sezony, Václava Pecha.
00:11:02 Váže pravá čtyři, plus cíl. Sto padesát.
00:11:10 -To je dobrý.
-Gratuluju.
00:11:16 Václav Pech potvrdil i na Příbramsku své kvality
00:11:19 a svůj už sedmý titul mistra republiky ozdobil
00:11:21 dalším z řady vítězství.
00:11:23 V tomto ohledu nemá plzeňská posádka konkurenci,
00:11:27 protože sedm titulů se dosud nikomu posbírat nepovedlo.
00:11:31 Pech s Uhlem tak i nadále vládnou české rallye
00:11:34 a s tímto konstatováním můžeme poslední soutěž
00:11:36 Mediasport mezinárodního mistrovství ČR opustit.
00:11:41 Příští rok dojde na poli národních sportovních řádů
00:11:44 k podstatným změnám, ke kterým se dnes ještě dostaneme,
00:11:47 ale už teď je skoro jasné, že obhajoba sedmého titulu
00:11:50 nebude pro Pecha s Uhlem ničím jednoduchým.
00:11:55 Přesto posádka tohoto Mini
00:11:57 bude znovu patřit k největším favoritům.
00:12:07 Babí léto už definitivně skončilo, nicméně poslední podnik
00:12:10 Timeseal mistrovství ČR ve sprintrally
00:12:13 se ještě stihl odjet za krásného podzimního počasí.
00:12:23 Mistrovskou sezonu rallysprintů
00:12:26 tradičně uzavřela Vsetínská rallye.
00:12:37 Až tato závěrečná Říha Group Partr Rally Vsetín
00:12:41 musela rozhodnout o tom,
00:12:43 kdo se letos stane mistrem republiky.
00:12:45 Jedním ze dvou adeptů na titul byl Jan Sýkora,
00:12:48 tedy pilot Fordu Fiesta R5.
00:12:51 Ve výhodnější situaci než Jan Sýkora
00:12:53 byl před startem vedoucí muž průběžného pořadí
00:12:55 Jaromír Tomaštík.
00:12:58 Domácímu jezdci se Subaru Impreza WRC
00:13:00 stačilo dojet do třetího místa
00:13:03 a v tu chvíli bylo jedno, jak se bude dařit jeho rivalovi.
00:13:05 Kalich hořkosti až do úplného dna si tady ve Vsetíně vypili
00:13:08 Martin Vlček s Richardem Lasevičem.
00:13:11 Posádka Fabie S2000 nepříjemně havarovala už v Příbrami,
00:13:14 ale ještě větší rána přišla tady na Valašsku.
00:13:20 Vlček vyletěl z tratě a čelně trefil strom,
00:13:23 a jak to dopadlo, to právě vidíte.
00:13:25 I teď ale nejdůležitější bylo, že posádka vyvázla bez úhony.
00:13:33 Tady už máme německou posádku
00:13:36 Mattias Kahle a Christian Doerr, kteří v tomto mistrovství nebodují,
00:13:39 ale rádi u nás závodí a ve Vsetíně nechyběli.
00:13:42 Kahle byl klasifikován jako šestý.
00:13:55 Zdejší nesmírně technické erzety jsou hodně specifické
00:13:58 a pravidelně tady mívají navrch domácí borci.
00:14:01 Mezi ně se sice neřadí Jan Dohnal, ale pilot Peugeotu
00:14:04 se v závěru roku dostal do velice dobré formy
00:14:07 a v tomto sprintu předchozí slova potvrdil
00:14:10 konečným 5. místem v cíli.
00:14:13 Jan Sýkora své postavení v tabulce nezlepšil,
00:14:16 a je tedy letošním vicemistrem republiky.
00:14:21 Hned pravá čtyři plus, levá tři rozbalí, padesát,
00:14:25 levá čtyři plus, hned pravá tři minus,
00:14:28 hned levá, šedesát.
00:14:33 Sýkora se Šlehoferovou byli absolutně čtvrtí,
00:14:36 a k tomu, aby se stali mistrovskou posádkou, potřebovali vyhrát.
00:14:41 Nic na tom nezměnil ani fakt,
00:14:44 že Roman Odložilík s Martinem Turečkem
00:14:46 ve Vsetíně nebodovali.
00:14:48 V celkovém pořadí dojela posádka další Fiesty R5 třetí.
00:14:55 Šedesát.
00:15:00 Pravá čtyři dlouhá, rychlá ven, sto, probrzdi pravá čtyři, dlouhá.
00:15:07 Odložilík letos závodil hlavně ve velkém mistráku,
00:15:10 kde vybojoval celkový bronz.
00:15:12 Loni se tento pilot radoval ze zisku sprintového titulu
00:15:15 a toto žezlo právě tady ve Vsetíně předal dál.
00:15:19 Tohle už jsou ale Miroslav Jakeš s Jaroslavem Novákem.
00:15:23 Posádka Citroënu DS3 R5 tady ve Vsetíně
00:15:25 obhajovala loňské vítězství.
00:15:31 Levá čtyři plus, osmdesát dva, levá šest plus.
00:15:38 Jakeš se snažil ze všech sil,
00:15:40 nicméně v poslední rychlostní zkoušce o vedoucí příčku přišel
00:15:44 a skončil druhý.
00:15:47 O nejlepší možný konec aktivní kariéry
00:15:50 se totiž postaral Jaromír Tomaštík.
00:15:53 Pilot Subaru Impreza WRC totiž
00:15:55 v samotném závěru zatáhl a vyplatilo se.
00:16:04 Pravá čtyři do levé čtyři.
00:16:10 -Bylo mi ctí, Robko.
-Geniální, nádhera.
00:16:15 Posádka Tomaštík ― Baran vyhrála jak poslední erzetu,
00:16:18 tak celou vsetínskou rallye
00:16:20 a největší odměnou jí za to byl zisk mistrovského titulu.
00:16:24 Tomaštík tak zažil tečku za kariérou,
00:16:27 o které se musí zdát každému soutěžákovi.
00:16:30 Vicemistrem republiky je Jan Sýkora
00:16:33 a třetí skončil Karel Trněný.
00:16:37 Ze vsetínské rallye a vůbec
00:16:40 z celého Timseal mistrovství ČR ve sprintrally
00:16:42 je to už úplně všechno,
00:16:45 takže nám nezbývá než se těšit na sezonu příští.
00:17:13 Jak už bylo dnes nejednou řečeno,
00:17:15 českou rallyovou scénu čeká příští rok dost podstatných změn
00:17:18 v národních sportovních řádech.
00:17:23 Tyto změny se budou týkat obou našich top šampionátů
00:17:26 a dotknou se jak používané soutěžní techniky,
00:17:29 tak i formátu mistrovství jako takového.
00:17:40 Hodně se změní charakter malého českého mistráku,
00:17:43 tedy domácích rallysprintů, a o tom všem a o mnohém jiném
00:17:47 jsme si v rámci vsetínské rallye povídali
00:17:50 s předsedou Českého svazu rallye Tomášem Kuncem.
00:17:58 Co nás tedy napřesrok čeká nového?
00:18:02 Tou největší změnou je,
00:18:06 že chceme stabilizovat náš šampionát,
00:18:08 to znamená, že chceme ty předpisy upřednostnit
00:18:11 vůči našemu šampionátu, a mít tak stabilní předpisy,
00:18:14 dlouhodobě trvající a zjednodušené pro naši formu.
00:18:17 To znamená, řekli jsme si,
00:18:20 že to, co fungovalo ve sprintrallyovém šampionátu,
00:18:24 tak přetransformujeme do našeho velkého šampionátu.
00:18:28 Rozdělíme rallysprintový šampionát na rallye sprint sérii,
00:18:32 náš velký mistrák dvoudenních závodů
00:18:35 bude sestávat z těch klasických, které strašně dobře známe,
00:18:41 a v podstatě ty předpisy budou uvolněnější tak,
00:18:44 aby nám pasovaly, aby se každý, kdo má závodní auto, v tom našel.
00:18:48 To je poměrně zásadní změna, protože v minulých letech
00:18:52 to spíše kopírovalo FIA předpisy a evropské předpisy.
00:18:56 Co vás k tomu vedlo?
00:18:58 Nás k tomu vedl ubývající počet posádek
00:19:01 a také naše potřeby národní.
00:19:04 To znamená, jedou nám tady nějaká vozidla,
00:19:07 která si myslíme, že by patřila do velkého mistrovství,
00:19:10 a chceme zjednodušit předpisy tak,
00:19:13 aby nám přibývaly posádky, ne ubývaly,
00:19:17 a abychom to stabilizovali startovní pole.
00:19:20 Pro laického fanouška nosná zpráva nebo dost zásadní informace je,
00:19:24 že ve velkém mistrovství znovu budou moci závodit vozy WRC.
00:19:28 -Je to tak?
-Ano, je to tak.
00:19:30 My jsme kolem toho vedli poměrně dlouhou diskusi
00:19:33 a v podstatě ta auta tady máme
00:19:36 a myslíme si, že na ty tratě patří,
00:19:39 a řekli jsme si, pojďme je znovu uvést na ty tratě,
00:19:42 aby tam jezdila, ale jsou to auta,
00:19:46 která jsou omezena věkem roku 2006 včetně,
00:19:50 to znamená, chceme je dojezdit, aby mohla být v šampionátu znovu.
00:19:56 Když to teď vezmeme početně nebo z pohledu počtu závodů,
00:19:59 kolik čeká na závodníky velkých mistráků
00:20:03 a kolik v rallysprintové sérii?
00:20:06 Budeme vycházet z letošního šampionátu,
00:20:09 to znamená, velké mistrovství je poměrně známé,
00:20:13 tam nám budou patřit podniky dvoudenních závodů,
00:20:16 to znamená od Klatov po Krumlov, Hustopeče,
00:20:20 Bohemka, Barumka, Příbram,
00:20:23 a co se týká rallysprint série,
00:20:26 tak ta bude vycházet ze sprintového šampionátu.
00:20:28 A teď ještě k pneumatikám,
00:20:31 protože na ty "evropské" se snesla spousta kritiky,
00:20:35 prostě ne, že by na tom jezdci neuměli jet,
00:20:37 ale byly to gumy, které neměli moc v oblibě.
00:20:40 I v tomto ohledu dochází ke změně?
00:20:43 V tomto ohledu dochází ke změně,
00:20:46 že jsme se rozhodli uvolnit ten předpis,
00:20:49 jak jsem řekl, z rallysprintového šampionátu,
00:20:52 to znamená, chceme použít libovolnou pneumatiku
00:20:55 pro velké mistrovství,
00:20:57 ať to bude specifikace současná nebo ta předtím homologovaná,
00:21:01 takže gumy jsou a řezání je povoleno.
00:21:04 Jak to bude v podnicích, pokud budou spadat pod FIA,
00:21:07 respektive budou evropskými závody, například Barum rallye?
00:21:13 My si uvědomujeme, že bude nutné zřídit dvě startovní pole,
00:21:18 to znamená to, které bude odpovídat evropským předpisům,
00:21:21 na Barumce, evropský šampionát,
00:21:24 co se týká Krumlova, tak také máme s tím zkušenosti,
00:21:27 a myslím si, že se toho nebojíme,
00:21:29 že pořadatelé o tom vědí, a nebude to žádný problém.
00:21:32 Je nějaký předpoklad, kolik v takové rallye, třeba krumlovské,
00:21:36 pojede aut ve startovním poli a v tom daném poli?
00:21:39 Už máte zpětnou vazbu od jezdců, co radši pojedou?
00:21:43 Zatím takovou vazbu nemáme,
00:21:46 ale tím, že jsme ctili doposud evropské předpisy,
00:21:49 v podstatě jsme měli jedno z nejsilnějších polí v Evropě,
00:21:52 tak se neobávám toho, že by nám dramaticky ubylo posádek.
00:21:56 Vy osobně jste ve funkci předsedy Svazu rallye rok, dá se říct,
00:22:00 jaké jsou vaše dojmy?
00:22:06 Já chci především poděkovat za spolupráci všem,
00:22:09 kteří se Svazem rallye spolupracují,
00:22:12 a myslím, že se nám podařilo napříč jak startovním polem,
00:22:16 tak pořadatelskou základnou fungovat tak,
00:22:19 že předpisy, které teď připravujeme, vycházejí z toho,
00:22:24 jaké jsou potřeby a jaká ta komunikace byla,
00:22:28 já jsem za to rád a myslím si, že příští sezona ukáže,
00:22:31 že budeme úspěšnější než v letošní sezoně.
00:22:37 Neberte to nijak zle,
00:22:40 ale na adresu Federace automobilového sportu
00:22:42 ze strany třeba fanoušků té kritiky bylo dost a dost,
00:22:46 ale teď mi přijde, že se ten trend trošku obrací. Vnímáte to i vy?
00:22:53 Já si myslím, že vždy rozhodnutí jsou oboustranná,
00:22:57 ne každému se můžeme zavděčit,
00:23:00 ale jde nám o to, aby náš šampionát
00:23:03 a jezdecké pole byly stabilní i s respektem k pořadatelům,
00:23:06 kteří ty soutěže připravují,
00:23:09 tak proto chceme mít předpisy stabilní a uvolněnější,
00:23:12 a aby pasovaly pro nás,
00:23:15 tak může se to zdát, že jdeme vstříc celému tomuto spektru,
00:23:19 ale opravdu to děláme proto,
00:23:22 že chceme výkladní skříň motorsportu
00:23:25 udržet minimálně na té úrovni, jaká je.
00:23:29 Že Svaz rally nečeká lehká práce, o tom není žádných pochyb,
00:23:32 ale směr, který momentálně tento řídící orgán nabral,
00:23:35 zdá se být ten správný.
00:23:38 Vždyť který z fanoušků
00:23:40 by si nepřál na tratích erzet vidět stará wéercéčka?
00:23:43 Tato auta mají nezaměnitelné kouzlo a charisma
00:23:46 a hlavně jsou ve správných rukou stále hodně rychlá.
00:23:50 Posádky nejmodernějších vozů
00:23:52 to tedy v příštích sezonách budou mít o něco těžší
00:23:55 a bude moc zajímavé tuto konfrontaci sledovat
00:23:58 i na poli velkého českého mistráku.
00:24:01 Domácí tratě jsou navíc velice rychlé,
00:24:04 což ne úplně svědčí moderním speciálům,
00:24:06 a naopak dvoulitrové vozy WRC na těchto tratích vydělávají.
00:24:09 Velkou novinkou je skutečnost,
00:24:12 že ve sprintech se mistry budou moci stát
00:24:15 jen posádky tzv. dvoukolek,
00:24:17 takže změn nás příští rok čeká opravdu docela dost.
00:24:24 Světový šampionát má své legendy
00:24:26 a mezi ně samozřejmě patří ti nejúspěšnější piloti.
00:24:29 Historie pamatuje sedm vícenásobných mistrů světa
00:24:32 a mezi dvojnásobné patří Walter Röhrl, Miki Biasion,
00:24:35 ale také Carlos Sainz.
00:24:38 To Fin Juha Kankkunen dokázal vybojovat tituly hned čtyři
00:24:42 a ten samý počin se povedl také jeho krajanovi
00:24:45 Tommimu Mäkkinenovi.
00:24:50 A do třetice Fin, Marcus Grönholm, dvojnásobný mistr světa,
00:24:54 který by titulů získal pravděpodobně víc,
00:24:56 ale to by v roce 2003 nesměl naplno do hry vstoupit
00:24:59 fenomenální Sebastien Loeb.
00:25:02 Tento Francouz má titulů rovnou devět.
00:25:05 Rozšířit seznam vícenásobných mistrů světa
00:25:08 mohl už minulý víkend další zástupce země galského kohouta,
00:25:11 Sebastien Ogier.
00:25:14 Nepovedlo se nám titul obhájit ve Francii,
00:25:16 povede se to ve Španělsku.
00:25:19 Jediným, kdo mohl Ogierovi zkazit radost
00:25:22 byl jeho týmový parťák Jari-Matti Latvala,
00:25:24 ale jeho šance už byly také minimální.
00:25:27 Tím, kdo se v Katalánské rallye blýskl opravdu kvalitním výkonem,
00:25:30 byl náš Martin Prokop.
00:25:33 Pilot Fordu Fiesta WRC zajížděl až nevídaně dobré časy
00:25:36 a jeho konečná osmá příčka moc neodpovídá podanému výkonu.
00:25:39 Prokop s Tománkem už v kariéře dosáhli i na 4. místo,
00:25:42 ale tak konkurenceschopné časy jako v Katalánsku
00:25:45 ještě nezajížděli.
00:25:47 Jihlavský pilot měl bohužel jeden technický problém
00:25:50 a snad jednu jedinou krizovku, kterou jste právě viděli.
00:25:53 Tu ale ustál a do cíle přijel velice spokojený.
00:25:56 Pátou příčku ve své domácí soutěži
00:25:59 obsadil pilot továrního Hyundaie, Dani Sordo,
00:26:02 navigovaný zkušeným spolujezdcem Marcem Martím.
00:26:25 Sordo i jeho fanoušci asi pomýšleli o kousek výš,
00:26:29 nicméně z trojice pilotů vozů i20 WRC
00:26:32 na tom byl Dani Sordo nejlépe.
00:26:34 Od čtvrtého Nora Madse Ostberga
00:26:37 byl Sordo vzdálen necelých 9 sekund.
00:26:40 Na bednu však tentokrát dosáhl Fin Mikko Hirvonen.
00:26:59 Mikko Hirvonen se alespoň na závěr sezony probudil
00:27:02 a Katalánská rallye připomněla jeho kdysi slavné časy,
00:27:05 kdy na stupních vítězů stával pravidelně.
00:27:08 Tohle už je Jari-Matti Latvala,
00:27:11 bývalý dlouholetý Hirvonenův týmový parťák.
00:27:26 Latvalovi nevyšla úvodní šotolinová etapa soutěže,
00:27:29 a i když na asfaltu byl rychlejší než kdokoli jiný,
00:27:32 na lepší než na 2. místo v cíli to nestačilo.
00:27:35 Katalánskou rallye a zároveň i druhý titul mistra světa
00:27:38 v řadě za sebou tak vybojoval Sebastien Ogier.
00:27:48 Pro Ogiera a Ingrassiu to bylo už sedmé vítězství v sezoně,
00:27:52 a je tak jasné, že titul šampionů je ve správných rukou.
00:28:15 Dvojnásobným světovým šampionem
00:28:18 se Sebastien Ogier stal až v předposlední soutěži roku,
00:28:21 takže úplně snadné to letos určitě neměl,
00:28:23 ale na druhou stranu od třetí soutěže roku byl na čele
00:28:26 a svůj náskok výrazně navyšoval a dohnat už se nenechal.
00:28:31 Z 12 letos odjetých soutěží jich posádky továrních Volkswagenů
00:28:35 vyhrály rovnou 11, a to je bilance, která nemá obdoby.
00:28:40 Sebastien Ogier triumfoval hned na úvod v Monte Carlu,
00:28:44 ale následně chyboval ve Švédsku
00:28:46 a dal tím šanci Jarimu-Mattimu Latvalovi.
00:28:51 Krátce nato však Latvala neměl štěstí
00:28:54 a od třetího podniku kalendáře se opratí pevně chytil Ogier.
00:29:00 Ten vyhrál zatím sedm závodů oproti čtyřem triumfům Latvaly,
00:29:04 který nezklamal doma ve Finsku,
00:29:06 ale v následující Německé rallye
00:29:09 nedokázal využít zaváhání Sebastiena Ogiera.
00:29:14 Latvala svůj vůz také rozbil, a to z 1. místa,
00:29:18 a tento moment byl v sezoně klíčový,
00:29:20 protože následující Australskou rallye
00:29:23 vyhrál opět Ogier, který si ani nemusel dělat těžkou hlavu
00:29:26 z neúspěchu doma ve Francii.
00:29:28 Vše totiž potvrdil tady v Katalánsku
00:29:31 a touto informací dnešní Rallye magazín končí.
00:29:34 Za čtyři týdny na shledanou!
00:30:02 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2014