Novinky, informace a přehled výsledků ze světového i domácího rally sportu
Reportáž z Rallye Pačejov — Ohlédnutí za Německou rallye
Premiéra: Čtvrtek 4. 9. 2014 na ČT sport00:00:33 Hezký den, vítejte u zářijového vydání Rallye magazínu.
00:00:38 V předchozích čtyřech týdnech
00:00:41 se toho na soutěžácké scéně odehrálo opravdu hodně
00:00:44 a my dnes odstartujeme v Pačejově.
00:00:46 Náš kolega z redakce sportu ČT byl přítomen na Německé rallye,
00:00:50 deváté soutěži mistrovství světa,
00:00:53 a jeho reportáž bude následovat hned poté.
00:00:57 Tak se hezky bavte!
00:01:06 Timeseal mistrovství ČR ve sprintrallye
00:01:08 pokračovalo po relativně dlouhé, dvouměsíční pauze
00:01:11 a pokračovalo na západě naší země.
00:01:16 Na programu byla známá EPLcond Rallye Agropa Pačejov,
00:01:20 soutěž, kterou má naprostá většina domácích soutěžáků
00:01:23 ve velké oblibě.
00:01:26 Krásné tratě v neméně hezkém prostředí,
00:01:29 vždy velmi početná divácká návštěva
00:01:32 a v posledních letech i velice příjemné počasí,
00:01:35 i to jsou důvody, proč je Pačejov tak oblíbenou soutěží.
00:01:48 Podobné to bylo i letos a už na horažďovickém náměstí,
00:01:51 které mimochodem během následujících měsíců projde
00:01:54 celkovou rekonstrukcí, se sešla velice nabitá konkurence.
00:01:59 A my jsme samozřejmě s několika předními piloty
00:02:02 ještě před startem krátce hovořili.
00:02:08 Mezi velké favority se řadil Jaromír Tarabus,
00:02:11 pilot Fabie S2000, který letos jede mistrovství Evropy
00:02:14 a na asfaltu už dlouho nezávodil.
00:02:17 A proč tedy vyrazil sem do západních Čech?
00:02:24 Jelikož jsme měli dlouhou pauzu uprostřed sezony,
00:02:26 jezdíme Evropu a asfalt jsme jeli před půl rokem skutečně,
00:02:29 šotolinu nedávno, ale asfalt bychom chtěli vyzkoušet
00:02:32 a rozjet se před nastávající Barum rallye,
00:02:35 která je vlastně mistrovství Evropy,
00:02:37 takže se jedeme svézt, vyzkoušet auto,
00:02:40 vyzkoušet sebe, jak nám to jde na asfaltu.
00:02:43 Pravidelným účastníkem rallysprintového seriálu
00:02:45 je Jan Sýkora, který letos touží po mistrovském titulu
00:02:48 a tady v Pačejově se i on představil s Fabií S2000.
00:02:54 S Fabií už jsme jeli několikrát,
00:02:57 takže si myslím, že už jsme se sžili s tímhle autem trošku.
00:03:00 Máme jet nějaké nastavení, trošku tvrdší, než jsme chtěli,
00:03:04 ale myslím si, že to bude dobrý.
00:03:09 Startovní číslo 1 měli na svém voze
00:03:11 právě Jan Sýkora s Martinou Škardovou,
00:03:14 a ti se tedy jako první vydali vstříc osmi rychlostním zkouškám.
00:03:21 A jak už bylo řečeno, podél tratí pačejovských erzet
00:03:25 se už tradičně sešlo hodně fanoušků.
00:03:31 Dlouho se ale v soutěži neohřál domácí Petr Hozák,
00:03:34 protože pilot žlutého Lanceru EVO IX to přehnal
00:03:37 se svou snahou už v první rychlostní zkoušce.
00:03:55 A tady se na ten nepříjemný moment můžete podívat ještě jednou.
00:04:01 Hozákovi se auto lehce nadneslo a pak se stalo neovladatelným.
00:04:05 Naštěstí se nikomu nic nestalo.
00:04:08 Tohle už jsou ale Jan Černý s Pavlem Kohoutem,
00:04:11 kteří zde v Pačejově skončili na 3. místě
00:04:13 v rámci všech dvoukolek.
00:04:22 Pravá šestnáct, osmdesát, levá dva, pravá sedm.
00:04:32 Jan Černý s Peugeotem 208 R2 sice vyhrál svou třídu,
00:04:36 ale jeho výkon nebyl takový,
00:04:38 na jaký jsme bývali zvyklí v předchozích závodech.
00:04:43 V třídě 5, kde závodí dvoulitrové vozy
00:04:46 s pohonem přední nápravy, nakonec bronz získala posádka
00:04:49 ve složení Jiří Brynda a Zdeněk Pekárek,
00:04:51 startující s Renaultem Clio R3.
00:04:55 S tím samým autem už nějaký ten pátek jezdí
00:04:58 také Patrik Rujbr s Petrou Řihákovou,
00:05:01 a ti si v Pačejově vysloužili poháry za 2. místo.
00:05:04 Sto dvacet, pravá jedna, jedna, osmdesát horizont půl, sto dvacet,
00:05:09 levá tři do pravé tři, čtyři,
00:05:15 dvě stě, levá dva, dva, do pravé jedna.
00:05:20 Patrik Rujbr zároveň nebyl daleko od vítězství,
00:05:24 když rozdíl mezi ním a prvním byl jen 16 sekund a tři desetiny.
00:05:31 O tolik rychlejší byli na celkem osmi rychlostních zkouškách
00:05:35 Josef Peták s Alenou Benešovou.
00:05:43 Do pravé čtyři plus, brzdy levá pět,
00:05:47 padesát, pravá tři, do levé jedna šest,
00:05:51 třicet brzdy pravá čtyři, do levé tři dlouhá.
00:05:58 Zkušená posádka dalšího z řady Renaultů Clio R3
00:06:01 se tentokrát prosadila na stupínek nejvyšší,
00:06:04 a to i v rámci všech dvoukolek.
00:06:07 Tohle už jsou ale Jan Dohnal se Štěpánem Palivcem,
00:06:10 kteří se dopustili jen jedné výraznější chyby
00:06:13 a povedlo se jim to k jejich smůle
00:06:15 přímo před jednou z našich kamer.
00:06:20 I přes toto zaváhání však pilot Peugeotu 207 S2000
00:06:24 dokázal udržet 8. příčku,
00:06:27 na které také pačejovský sprint dokončil.
00:06:36 O necelých 25 sekund Dohnala porazil Martin Vlček,
00:06:39 který letos absolvuje svou první kompletní sezonu
00:06:42 se Škodou Fabia S2000.
00:06:47 Levá sedm nahoru.
00:06:50 Do pravé šest, do levé pět..., sto, pravá čtyři A.
00:06:57 Martin Vlček s Richardem Lasevičem obsadili 7. příčku,
00:07:00 což mimochodem v rámci českého mistráku znamenalo bronz.
00:07:05 V Pačejově totiž startovalo dost posádek,
00:07:08 které do rallysprintového mistrovství nebodují.
00:07:11 Nepatří však mezi ně dvojice Jan Sýkora a Martina Škardová,
00:07:14 kteří jeli tentokrát s Fabií S2000.
00:07:17 Levá tři minus půl ostrá na horizont,
00:07:20 pravá tři, dvacet, levá tři.
00:07:22 -To vůbec nefunguje oproti Siestě. -Tak opatrně.
00:07:28 Sýkora střídá Fiestu R5 s Fabií S2000
00:07:31 a že by mu to příliš svědčilo, to se říci nedá.
00:07:34 Nakonec bral body za 2. místo,
00:07:37 ale v absolutním pořadí skončil až šestý.
00:07:39 O pouhou sekundu a tři desetiny Sýkoru porazil Jaromír Tomaštík
00:07:42 se Subaru Impreza WRC.
00:07:45 Tomaštík s Baranem však zároveň ovládli
00:07:47 klasifikaci domácího mistráku.
00:07:50 Ani jedna z prvních čtyř dvojic v cíli
00:07:52 se letos do sprintů nepřihlásila.
00:07:55 Jaroslav Orsák tuto čtyřku uzavřel
00:07:57 a divákům opět předvedl velice atraktivní jízdu.
00:08:00 Z druhého místa na třetí se v samotném závěru propadli
00:08:03 Roman Odložilík s Martinem Turečkem,
00:08:05 ale vzhledem k tomu, že jim nešlo o body, nijak se tím netrápili.
00:08:09 Naopak test před Barum rallye se zcela vydařil.
00:08:14 K velkému útoku na závěr zatroubil Jaromír Tarabus,
00:08:17 který se nejprve dostal na 2. místo před Odložilíka
00:08:20 a pak si vyšlápl i na vedoucího Matthiase Kahleho.
00:08:25 Pilot Škody Fabia S2000 jel na trati před německým soupeřem,
00:08:29 takže si nakonec musel chvilku počkat
00:08:32 a celkem logicky v cíli nemohl tušit, jak vlastně dopadl.
00:08:37 Probrzdit levá tři, horizont půl, padesát levá jedna,
00:08:42 sto levá jedna a dva minus, cíl!
00:08:50 Uvidíme, co z toho vyleze.
00:08:54 Letošní Agropu ozdobil těsný souboj hned tří posádek.
00:09:00 Důležitý byl test před Barumkou, to se povedlo, uvidíme.
00:09:03 Myslím si, že tady to stačit nebude,
00:09:05 protože Roman tady jel už poprvé dobře
00:09:08 a Matthias Kahle měl dost velký rozdíl před námi.
00:09:16 Romana jsme prý dali, takže super,
00:09:19 uvidíme, jestli to bude oficiální.
00:09:22 Oficiální to nakonec bylo
00:09:24 a navíc přišel ještě jeden větší bonus.
00:09:26 Matthias Kahle totiž nebyl schopen
00:09:29 na tempo Jaromíra Tarabuse reagovat, i když dělal, co mohl.
00:09:35 MLUVÍ NĚMECKY
00:09:41 Do poslední 10kilometrové erzety
00:09:44 vstupoval Kahle s náskokem 2,8 sekundy,
00:09:46 ale právě v úplném závěru pilot Fabie WRC
00:09:49 ztratil 3,1 sekundy, a to rozhodlo.
00:09:57 Byla to krásná bitva,
00:09:59 na těch posledních dvou to byla vážně zábava.
00:10:02 Bojovali jsme, udělali jsme všechno, co jsme mohli,
00:10:04 ale nestačilo to. Ale bylo to fakt pěkné
00:10:06 a chtěl bych mým soupeřům pogratulovat.
00:10:09 Jaromír Tarabus nakonec Matthiase Kahleho porazil
00:10:12 o zanedbatelné tři desetiny sekundy
00:10:14 v součtu všech osmi erzet,
00:10:17 takže jsme byli svědky dalšího parádního závodu.
00:10:21 Jsme maximálně spokojeni.
00:10:24 Přišli jsme sem si odskočit před Barumkou, rozjet se na asfaltu,
00:10:27 povedlo se to ještě s třešničkou na dortu,
00:10:30 vítězství, takže co víc dodat, paráda, pěkné závody.
00:10:33 Jaké jsou po tomto vítězství,
00:10:35 dá se říct na začátku neplánovaném,
00:10:38 ambice na Barumku?
00:10:40 Tam bude zase samozřejmě jiná konkurence,
00:10:43 ale ambice vždycky ty nejvyšší, snažit se dojet co nejlépe,
00:10:46 ale těžko říkat o ambicích.
00:10:48 Minule jsme byli třetí, tak dojet co nejlíp to tam.
00:10:54 Lepší test před Barum rallye
00:10:56 si Jaromír Tarabus s Danielem Trunkátem ani nemohli přát.
00:11:01 Prvních šest posádek dělilo v cíli jen necelých 40 sekund,
00:11:05 takže máme za sebou další z řady vyrovnaných rallysprintů.
00:11:10 Po třech soutěžích, tedy vlastně po polovině sezony,
00:11:13 vede tabulku hodně přesvědčivě Jan Sýkora,
00:11:16 naopak jen bodík je mezi druhým Tomaštíkem a třetím Vlčkem.
00:11:24 Příštím podnikem Timeseal mistrovství ČR ve sprintrallye
00:11:27 bude Vyškovská rallye, která se do kalendáře vrací
00:11:30 a pojede se o prvním zářijovém víkendu, tedy co nevidět.
00:11:54 Německá rallye nabídla
00:11:57 nejen velmi zajímavou podívanou s napínavým vývojem,
00:11:59 ale během této soutěže jsme měli možnost hovořit
00:12:02 s legendárním navigátorem Carlose Sainze, Louisem Moyou.
00:12:06 Společně patřili mezi historicky nejúspěšnější posádku,
00:12:09 kterou překonala až francouzská dvojice Loeb - Elena.
00:12:12 Moya, který má na svém kontě 24 vítězných závodů,
00:12:15 teď působí u týmu Volkswagen
00:12:18 a poskytuje mu cenné zkušenosti a informace,
00:12:21 o které se ale rád podělí i s ostatními.
00:12:24 První závod mistrovství světa jel v roce 1988,
00:12:28 ale I když už nezávodí, lásku k tomuto sportu nezapře.
00:12:34 Rallye je jiná než ostatní sporty, není lepší nebo horší,
00:12:37 někdy lidé říkají, že v minulosti, v době, kdy jsem já závodil,
00:12:40 to bylo lepší, ale to si nemyslím,
00:12:43 prostě rallye prochází jako každý sport vývojem.
00:12:47 Ale rallye je pořád úžasným sportem. Proč?
00:12:50 Protože díky tomu, co jsem dokázal,
00:12:53 jsem si pak mohl dovolit spoustu věcí, a nejen já,
00:12:56 ale díky penězům z rallye
00:12:59 mohli jít studovat na univerzitu také moji dva synové.
00:13:02 Všechno bylo placeno díky rallye,
00:13:05 takže jsem tomuto sportu opravdu hodně vděčen
00:13:07 a rád bych mu to teď nějak vrátil zpátky.
00:13:10 Rallye je nádherný, ale náročný sport.
00:13:13 My třeba závodíme při různém počasí
00:13:15 a za velkých teplotních rozdílů.
00:13:18 Na rozdíl třeba od formule 1,
00:13:20 kde se jezdí tak od dvaceti, dvaadvaceti do pětatřiceti stupňů.
00:13:23 Když se ale třeba jede rallye ve Švédsku,
00:13:25 tak tam je minus 13 stupňů, a naopak v Řecku je plus 35.
00:13:28 Takže to je náročné jak pro auto,
00:13:31 tak pro lidi v týmu, a to nejen posádku,
00:13:33 ale třeba i mechaniky. A to dělá rallye velmi zajímavou.
00:13:37 I když se může zdát,
00:13:39 že velké tovární týmy budou mít i obrovský počet zaměstnanců,
00:13:41 není tomu tak.
00:13:44 Náš tým Volkswagen Motorsport
00:13:46 má sídlo v Hannoveru v Německu.
00:13:48 Sídlo automobilky je ve Wolfsburgu,
00:13:51 ale závodní tým je v Hannoveru.
00:13:53 Celkem tam pracuje 190 lidí.
00:13:55 To je pro celé oddělení Motorsportu.
00:13:58 Pro rallye je ale vyčleněno 120 pracovníků.
00:14:00 Na každou soutěž pak z tohoto počtu přijede
00:14:03 okolo 50 až 70 lidí.
00:14:07 To platí pro evropské soutěže, protože zde máme větší zázemí.
00:14:14 Mimo máme menší, a tak potřebujeme také méně lidí.
00:14:17 Ale prostě v průměru je to 50 až 70.
00:14:21 Mnoho lidí není ani v servisu. Zde pak dokonce platí,
00:14:25 že na jednom autě může pracovat jen omezený počet mechaniků.
00:14:33 Zde máme, jak můžete za mnou vidět, 2 týmy.
00:14:36 Jeden, tým 1, je pro Sebastiena Ogiera a Jariho-Mattiho Latvalu
00:14:40 a druhý pro Andrease Mikkelsena.
00:14:42 V každém týmu je osm mechaniků.
00:14:45 Osm pro Ogiera s Latvalou a osm pro Mikkelsena.
00:14:48 Na každém autě ale mohou pracovat pouze čtyři.
00:14:50 Tak to všeobecně platí. Ale protože teď máme situaci,
00:14:54 kdy Ogier v soutěži nepokračuje, protože měl nehodu,
00:14:57 může už na Latvalově autě během tohoto večerního servisu,
00:15:00 na který máme 45 minut, pracovat osm mechaniků.
00:15:07 Jak můžete vidět, mechanici mají na kombinéze zelenou pásku,
00:15:10 aby bylo dobře znatelné, kdo na autě pracuje.
00:15:13 U každého týmu je pak člověk od pořadatelů
00:15:17 a ten má za úkol hlídat
00:15:19 maximální povolený počet mechaniků,
00:15:21 kteří na autě mohou pracovat.
00:15:24 Je tu pak jen jedna osoba,
00:15:26 která se může navíc dotknout auta.
00:15:29 Jmenuje se Willy, a ten má za úkol starat se jezdcům o pití.
00:15:32 V autě je totiž camel bag, a ten se naplňuje.
00:15:35 Takže to je jediná další osoba kromě mechaniků,
00:15:38 která se může dotknout auta.
00:15:41 Podobně jako ve formuli 1 mohou inženýři i v rallye
00:15:44 sledovat na dálku aktuální data z jednotlivých vozů.
00:15:47 Zázemí je ale přísně tajné.
00:15:51 Není problém stát tady, můžeme zde fotit, natáčet,
00:15:54 ale nemůžeme do té místnosti vzadu.
00:15:56 Sedí tam totiž okolo 15 lidí včetně šéfa týmu a inženýrů.
00:15:59 Když jsem ještě závodil za Toyotu v roce 1999,
00:16:03 tak jsme na naše auto měli jednoho inženýra.
00:16:06 Teď je tady jeden inženýr na motor, jeden na převodovku,
00:16:10 a všechna data se kontrolují online.
00:16:17 Pak tam vzadu sedí také jedna žena.
00:16:20 Je to Němka, jmenuje se Silke.
00:16:24 Silke dělá v německé televizi meteoroložku.
00:16:27 Je to velká profesionálka a schopná žena,
00:16:30 a ta nám říká, jak se vyvíjí počasí.
00:16:33 V rallye stejně jako třeba ve formuli 1
00:16:35 je totiž předpověď počasí velmi důležitá
00:16:38 kvůli volbě pneumatik.
00:16:40 My skutečně potřebujeme přesně vědět,
00:16:43 jaké bude počasí, a podle toho nasadit pneumatiky.
00:16:46 Takže my neustále komunikujeme se Silke,
00:16:48 která je napojená na německé stránky o počasí,
00:16:51 ale také na americké, francouzské
00:16:53 a neustále hlídá, jak se počasí vyvíjí.
00:16:56 Pak celou situaci konzultuje s inženýry a jezdci,
00:16:59 aby popřípadě upravili volbu pneumatik.
00:17:02 Dnes nemáme k dispozici tolik pneumatik jako dříve,
00:17:04 ale stále je jejich volba velmi důležitá.
00:17:07 Máme tvrdé a měkké směsi.
00:17:09 Pokud uděláte při výběru chybu,
00:17:12 tak můžete mít sebelepší auto nebo jezdce,
00:17:14 ale přesto nebudete tak rychlí.
00:17:17 Podobně jako počet mechaniků je omezen i čas,
00:17:19 po který mohou být auta v servisní zóně.
00:17:26 Obvykle trvá servis během rallye,
00:17:28 není to absolutní pravidlo,
00:17:30 ale na většině soutěží tomu tak je,
00:17:33 15 minut ráno, 30 během oběda a 45 minut večer.
00:17:36 Na autě můžete během této doby vyměnit to,
00:17:39 co je povoleno pravidly.
00:17:41 Například převodovku, a to včetně diferenciálu,
00:17:44 dokážou dva mechanici vyměnit za 12 minut.
00:17:47 Turbo do 10 minut, zadní diferenciál během 8 minut.
00:17:50 Kompletní set tlumičů okolo 10 minut.
00:17:53 Auta jsou tak postavena, aby byla jednoduchá,
00:17:56 a to nejen ta naše, ale všech týmů.
00:17:59 Naštěstí to, co jsem jmenoval, nejsou tak časté případy,
00:18:02 protože naše auto je spolehlivé,
00:18:05 ale když už je potřeba vyměnit díly za nové,
00:18:08 dokážeme to během chvilky.
00:18:13 Luis Moya má díky své úspěšné kariéře mnoho zkušeností.
00:18:16 Proto jsou jeho informace cenné nejen pro tým,
00:18:19 ale i pro lidi okolo.
00:18:25 Moje role v týmu je mluvit s lidmi, jako jste vy.
00:18:28 S novináři, sponzory, dealery značky
00:18:31 a říkat jim, jak to na závodech chodí.
00:18:33 Jsem neustále ve spojení s vedením týmu,
00:18:36 a můžu tak poskytovat aktuální informace.
00:18:39 Takže co dělám, je to,
00:18:41 že jezdím s týmem na všechny závody mistrovství světa
00:18:44 a také na různé další akce.
00:18:48 Třeba v říjnu máme velkou, pro nás velmi důležitou,
00:18:51 na které budeme představovat nový model naší značky.
00:18:54 Přijde na ni spousta lidí, odhadem 20 000.
00:18:58 Budu tam mít projev k dealerům a budu zastupovat tento tým.
00:19:08 Zatímco Carlos Sainz stále závodí
00:19:11 a úspěchy sbíral třeba na Rallye Dakar,
00:19:13 Luis Moya se už do závodní sedačky vrátit nechce.
00:19:16 Myslím, že bych zvládl všechno to, co Carlos.
00:19:19 Mám s Carlosem stále velmi osobní vztah,
00:19:23 protože jsme stále velmi dobří přátelé.
00:19:26 Například telefonoval jsem mu dnes i včera.
00:19:29 On mi nedávno nabídl,
00:19:31 abych se opět připojil k jeho týmu
00:19:33 a dělal mu na závodech znovu spolujezdce.
00:19:36 Cítil jsem se pyšný, že mě Carlos stále chce,
00:19:38 ale už to nemohu dělat.
00:19:40 Takže jeho nabídku jsem odmítl. Carlos se mě ptal proč?
00:19:44 Řekl jsem mu, že oba jsme přece profesionálové,
00:19:46 tomuto sportu musíte dát všechno, neustále.
00:19:49 Musíte jít ne na sto procent, ale na víc,
00:19:52 protože když tomu všichni dají jen sto procent,
00:19:55 tak na tom budou stejně.
00:19:58 Fyzicky jsem na tom ok, třeba stále plavu hodně kilometrů,
00:20:01 ale prostě už bych tomu nemohl dát víc než těchto procent.
00:20:06 Na závodech je hodně důležitá volba pneumatik.
00:20:09 Oproti době, kdy závodil Sainz s Moyou,
00:20:12 je jejich počet hodně omezený.
00:20:15 Na této akci máme k dispozici 28 pneumatik tvrdé směsi.
00:20:18 Pak 20 s měkkou směsí.
00:20:21 Do velmi mokrých podmínek je pak k dispozici 8 pneumatik.
00:20:25 Ale v celém závodě jich můžete ze všech sad použít jen 28.
00:20:34 Takže dnes máme takto omezený počet pneumatik na auto.
00:20:38 Ale dříve, v roce 1999, když jsem jezdil s Carlosem,
00:20:42 to bylo jiné.
00:20:45 Dnes se rallye většinou po jednotlivých erzetách
00:20:48 vrací zpátky na jedno místo,
00:20:51 ale v minulosti se jelo neustále v linii někam jinam.
00:20:56 Třeba na Rallye Monte Carlo,
00:20:58 kde se podmínky neustále střídají,
00:21:01 mělo Pirelli pro nás s dalšími dvěma posádkami
00:21:03 celkem 3 000 pneumatik. Tisíc pneumatik pro každé auto.
00:21:08 Ale dnes by to bylo nemožné
00:21:10 a nedávalo by to vzhledem k úsporným opatřením smysl.
00:21:15 Navíc dříve se pneumatiky dělaly na míru jezdcům,
00:21:18 dnes mají všichni stejné podmínky.
00:21:23 Německá rallye byla zařazena do kalendáře
00:21:26 mistrovství světa v roce 2002.
00:21:29 Od té doby na těchto tratích okolo vinic
00:21:31 vítězily vozy jen značky Citroën.
00:21:34 Na samém začátku letošního ročníku
00:21:36 měl velké problémy Thierry Neuville,
00:21:39 který se svým Hyundaiem takto havaroval.
00:21:42 V shakedownu šel několikrát přes střechu
00:21:45 a mechanici pak měli plno práce,
00:21:48 aby do páteční první rychlostní zkoušky
00:21:51 stihli jeho auto opravit.
00:21:59 Dominanci Citroënu z předchozích let
00:22:02 chtěl ukončit domácí tým Volkswagen.
00:22:04 Německá stáj útočila na třinácté vítězství v řadě
00:22:07 a deváté v letošní sezoně. Pokud by uspěla,
00:22:10 překonala by tím také rekord francouzské automobilky.
00:22:13 Ve vedení byl během prvního dne
00:22:16 Sebastien Ogier, který zde měl co napravovat,
00:22:19 neboť v loňské sezoně tuto soutěž nedokončil.
00:22:24 A k jeho smůle se historie opakovala.
00:22:27 Vedoucí muž letošního šampionátu
00:22:30 v poslední páteční rychlostní zkoušce nezvládl řízení.
00:22:33 Vyjel mimo trať do vinice a skončil na špatné cestě,
00:22:36 odkud už nebylo možné vrátit se zpátky na trať.
00:22:49 Protože Ogier erzetu nedokončil,
00:22:52 pokračoval v sobotu s desetiminutovou penalizací.
00:23:00 Tady ještě jednou Ogierův výlet skrz vinici,
00:23:04 jak ho fotoaparátem zachytil jeden z fanoušků.
00:23:10 Bylo jasné, že pokud se nestane něco neočekávaného,
00:23:13 do bojů o vítězství
00:23:15 by Ogier s velkou penalizací zasáhnout neměl.
00:23:18 Ale světový šampion jel stále na riziko.
00:23:20 A to se mu nevyplatilo hned další den ráno.
00:23:25 Svodidla ho naštěstí dokázala zbrzdit natolik,
00:23:28 že se svým Volkswagenem tentokrát neskončil
00:23:31 na nedaleké dálnici, která vedla pod tratí závodu.
00:23:34 Ogierův vůz byl po této nehodě natolik zničen,
00:23:36 že už nemohl pokračovat v závodě.
00:23:39 A stejně jako loni tuto soutěž nedokončil.
00:23:47 Během Německé rallye chybovalo mnoho pilotů.
00:23:50 Mohlo za to také hodně proměnlivé počasí.
00:23:53 Během jedné erzety se vystřídalo sluníčko, déšť a mlha.
00:23:56 Možná i kvůli tomu vyjel mimo trať Bryan Bouffier.
00:24:01 Když se ale chtěl vrátit zpátky,
00:24:04 trefil pravým předním kolem betonový patník.
00:24:10 Naděje týmu Volkswagen na domácí úspěch
00:24:13 držel Fin Jari-Matti Latvala.
00:24:16 Ten byl v průběžném vedení
00:24:18 a před posledními čtyřmi rychlostními testy
00:24:20 měl téměř minutový náskok.
00:24:23 Všechno se zdálo být na nejlepší cestě.
00:24:26 Jenže v neděli ráno přišla školácká chyba.
00:24:30 Jak sám Latovala řekl,
00:24:33 nechal si smazat upozornění na jednu zatáčku.
00:24:36 A právě v ní chyboval.
00:24:41 I přesto, že skončil hluboko ve vinici,
00:24:44 ještě chvíli se snažil o návrat, jenže marně.
00:24:54 Volkswagen tak přišel těsně před cílem
00:24:57 o první domácí vítězství a deváté v letošní sezoně.
00:25:01 Na 1. místo se tak posunul Kris Meeke se Citroënem.
00:25:04 Francouzský tým byl blízko
00:25:06 k prodloužení vítězné série na této soutěži.
00:25:09 Bylo by to dvanácté vítězství v Německé rallye v řadě.
00:25:12 Navíc Citroën mohl ukončit letošní dominanci Volkswagenu
00:25:15 na jeho domácí půdě.
00:25:17 Jenže Brit Kris Meeke po startu další erzety
00:25:20 trefil nejprve malou zídku,
00:25:23 čímž si údajně přivodil defekt levé zadní pneumatiky,
00:25:26 a proto pak o kousek dál znovu havaroval.
00:25:40 Také Kris Meek musel ze závodu odstoupit.
00:25:47 Nehody soupeřů vynesly na 1. místo Thierryho Neuvilla.
00:25:50 Přitom po velké nehodě v shakedownu už to vypadalo,
00:25:53 že nebude moci pokračovat.
00:25:56 Přesto mechanici stihli jeho Huyndai opravit
00:25:58 a belgický pilot si trpělivou jízdou bez větších chyb
00:26:01 jel pro své první vítězství v rámci WRC.
00:26:05 Už loni druhým místem ukázal, že tyto asfaltové tratě mu sedí.
00:26:23 Velká radost panovala také u týmu Huyndai,
00:26:26 protože Neuvisle získal premiérový triumf nejen pro sebe,
00:26:29 ale i pro tuto automobilku.
00:26:31 Navíc i na 2. místě dojel vůz této značky,
00:26:34 pilotovaný Španělem Danem Sordem.
00:26:37 Třetí byl Nor Andreas Mikkelsen s Volkswagenem.
00:26:45 Německá rallye byla 41. závodem Thierry Neuvilla v kariéře
00:26:49 v mistrovství světa.
00:26:52 Dosud byla jeho maximem čtyři druhá místa,
00:26:54 která získal loni s Fordem
00:26:57 na italské, finské, německé a australské rallye.
00:27:00 Druhý skončil i v průběžném pořadí.
00:27:02 Letos přesedlal do týmu Huyndai
00:27:05 a díky tomuto vítězství patří Neuvillovi průběžná 5. příčka.
00:27:08 Ve vedení zůstal Sebastien Ogier s Volkswagenem.
00:27:11 Čech Martin Prokop dojel v Německu sedmý
00:27:13 a celkově je devátý.
00:27:15 Šampionát mistrovství světa se teď přesune do Austrálie.
00:27:18 Desátý závod sezony se pojede od 11. do 14. září.
00:27:55 Je to jen pár dní, co u nás proběhl vrchol sezony,
00:27:58 Barum Czech Rallye Zlín.
00:28:07 Z Barumky vás čeká už za několik desítek minut
00:28:10 velký speciální pořad věnovaný jen této soutěži,
00:28:13 takže teď jen taková malá ochutnávka.
00:29:22 S Rallye magazínem za čtyři týdny na shledanou.
00:29:54 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2014