Novinky, informace a přehled výsledků ze světového i domácího rally sportu
Rallye magazín
Premiéra: Čtvrtek 17. 4. 2014 na ČT sport00:00:32 Hezký den, opět po čtyřech týdnech se o slovo hlásí Rally magazín
00:00:35 a u jeho vysílání vás vítáme.
00:00:37 Dnes začneme ohlédnutím za druhým ročníkem Rallye kempu,
00:00:40 který se opět konal v Poděbradech
00:00:43 a nově i na trati v Motorlandu Bělá pod Bezdězem.
00:00:48 Krátce nato odstartoval malý český mistrák,
00:00:51 do kterého spadá nově i Valašská rallye
00:00:53 a ani ta dnes nebude chybět.
00:00:56 Závodilo se ale také i v asijsko-
-pacifickém šampionátu,
00:00:59 konkrétně na Novém Zélandu.
00:01:02 Ukážeme si ale také, jak vypadá přechod továrního týmu Citroën
00:01:05 z rallye na okruhy, a chybět nebude ani reportáž z mistrovství světa.
00:01:13 Začátek nové soutěžácké sezony
00:01:15 už druhým rokem symbolizuje Rallye kemp,
00:01:18 což je akce pořádaná Federací automobilového sportu
00:01:21 ve spojení s promotérem české rallye,
00:01:24 společností Mediasport.
00:01:26 Několik lektorů, lékař a také pilot domácí špičky,
00:01:29 ti všichni se podíleli na pořádání Rallye kempu z pozice školitelů.
00:01:34 Proč se tedy i letos Rallye kemp vlastně konal?
00:01:41 Z toho samého důvodu jako loňský rok,
00:01:43 to znamená, že je podmínkou pro možnost přestoupit
00:01:46 do nové, silnější kategorie,
00:01:48 to znamená vozy poháněné oběma nápravami,
00:01:51 a k tomu je potřeba Rallye kemp, jeho absolvování.
00:01:54 Loni se to setkalo s úspěchem.
00:01:57 Podmínka lidí, kteří žádali o licenci, byla splněna,
00:02:00 letos jaké je obsazení kempu?
00:02:03 Letos máme opět tři uchazeče o získání licence.
00:02:07 To, že byl úspěšný loňský rok, svědčí o tom,
00:02:10 že máme dobrovolnou účast i loňských absolventů,
00:02:14 což považujeme za relativní úspěch
00:02:17 v současné chvíli v rámci rallysportu.
00:02:21 Všiml jsem si, že kromě tří posádek,
00:02:24 které žádají o licenci, což je podmínka absolvování Rallye kempu,
00:02:28 tak je tady mnohem víc lidí. Tak to je právě možná dáno tím.
00:02:31 Je tady ještě dalších pět posádek, které měly zájem si vyposlechnout
00:02:35 informace od našich lektorů,
00:02:37 a hlavně se všichni těší na odpolední účinkování
00:02:40 Václava Pecha juniora jako aktuálního mistra republiky.
00:02:43 Loni tady byl Roman Kresta, letos Václav Pech,
00:02:46 to jsou asi ti nejlepší učitelé.
00:02:48 Samozřejmě jsou to ti nejlepší
00:02:51 s my se musíme starat o to, aby ty nejlepší informace
00:02:53 dostávali tím nejsnazším způsobem,
00:02:56 abychom zabránili těm nešťastným událostem,
00:02:58 kterých jsme byli svědky v předloňském roce.
00:03:01 Rallye kemp v Poděbradech, to je čistě teoretická část.
00:03:04 Co praktická?
00:03:06 Praktická část bude následovat zítra,
00:03:09 bude se odehrávat v Bělé pod Bezdězem na okruhu,
00:03:11 který je speciálně k tomu určen
00:03:14 a je to nejvhodnější okruh, na kterém si můžou vyzkoušet
00:03:17 různá nastavení vozu a zároveň i různý styl jízdy.
00:03:20 Na místě v Bělé budou také lektoři?
00:03:22 Nebo to bude už čistě o posádkách?
00:03:25 Na místě budou ti samí lektoři,
00:03:27 kteří jednak budou zadávat posádkám úkoly,
00:03:30 které by měly plnit, se kterými se dnes seznamují,
00:03:32 ale zároveň by měli kontrolovat i jejich plnění.
00:03:35 Pojďme malinko zpátky,
00:03:38 na rok 2012 nikdo z rallysportu nechce vzpomínat
00:03:41 nebo nerad vzpomíná, určitě ne v dobrém.
00:03:43 Sezona 2013 dávno proběhla,
00:03:47 možná trochu ji zhodnotit po stránce neprůšvihů.
00:03:52 Nebyla úplně jednoduchá ta sezona.
00:03:55 Pořadatelé měli velké problémy s absolvováním rallye,
00:03:59 co se týče vytyčení tratí a schvalovacích procesů.
00:04:03 Měli poměrně složitou situaci.
00:04:06 V tomto roce ta situace není o moc lepší,
00:04:09 nicméně myslím, že jak ze strany Svazu rallye,
00:04:13 tak i ze strany pořadatelů veškerá nová přijatá pravidla
00:04:18 jsou přijímána velmi intenzivně
00:04:21 a samozřejmě s velkou zodpovědností.
00:04:26 Vy osobně jste byl přítomen
00:04:28 na všech soutěžích domácího mistráku,
00:04:30 tak jak jste to viděl vy,
00:04:33 protože diváci se určitě chovali jinak,
00:04:35 a zároveň také možná ve srovnání se zahraničím?
00:04:38 Diváky musím za sezonu 2013 pochválit,
00:04:41 protože se opravdu chovali způsobem,
00:04:44 který je vhodný pro českého diváka.
00:04:47 Doufám, že pochvalou se to v roce 2014 nezhorší,
00:04:50 ale každopádně důležitým aspektem tam bylo,
00:04:52 že mnohem více poslouchali pokyny pořadatelů,
00:04:55 a když srovnám bezpečnostní opatření, která jsou u nás
00:04:57 a na mistrovství světa,
00:05:00 tak občas vzhledem k tomu,
00:05:02 že přinášíme pro Českou televizi i záběry z mistrovství světa,
00:05:05 tak nám občas vstávají teď hrůzou vlasy na hlavě z toho,
00:05:08 co se děje na mistrovství světa,
00:05:10 ale samozřejmě my se musíme orientovat
00:05:13 na podmínky v České republice.
00:05:16 Jak už bylo řečeno, letos za jezdce v rámci Rallye kempu
00:05:18 vystupoval šestinásobný český mistr Václav Pech.
00:05:21 Že to za volantem soutěžního auta tento závodník opravdu umí,
00:05:24 to všichni víme, ale jak se cítil v dosud nepoznané roli lektora?
00:05:31 Nevím, jestli úplně lektorem,
00:05:34 snažil jsem se předat ostatním závodníkům nějaké zkušenosti
00:05:37 nebo jak já jsem procházel nějakým vývojem, co je asi čeká,
00:05:40 co si z toho vezmou nebo nevezmou, to je na nich.
00:05:43 Upřímně jsem jim říkal můj vývoj.
00:05:46 A jaké to je učit? Je to úplně něco jiného?
00:05:48 Vy jste se učil celá ta léta, stále se učíte,
00:05:51 člověk v rallye se asi nikdy nepřestane učit,
00:05:54 ale předávat někomu jinému, jaké to je?
00:05:57 Je pro mě strašně těžké se koukat, jak se chovají k autům.
00:06:01 Já se k tomu chovám jako k miláčkovi,
00:06:04 prostě se s tím mazlím.
00:06:07 A teď kluci nebo holky co do toho sednou poprvé,
00:06:10 do čtyřkolky, která má bezsynchronní řazení,
00:06:13 tak úplně nevědí, jak se k tomu chovat,
00:06:15 tak duševně trochu trpím.
00:06:18 Ale jsou šikovní a poslouchají rady.
00:06:21 Rallye kemp roku 2014 měl opět dvě oddělené části
00:06:24 a po té teoretické, která se odehrála v Poděbradech,
00:06:27 následovala praxe v areálu Motorlandu Bělá pod Bezdězem.
00:06:32 Zde už jezdili pouze ti, kteří pro letošní rok žádali
00:06:35 o licenci na vozy s pohonem všech čtyř kol.
00:06:41 Se Subaru tu tedy byli bratři Michal a Marcel Kramlovi
00:06:45 a s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX
00:06:47 absolvovala své první kilometry Olga Lounová.
00:06:51 Ta ještě loni závodila s produkční variantou Renaultu Clio Sport,
00:06:55 takže přechod na silné a mnohem výkonnější Mitsubishi
00:06:58 pro ni nebyl ničím jednoduchým.
00:07:04 Už loni se v Poháru České republiky blýskl Vladimír Myslivec
00:07:07 a tento jezdec letos navíc přesedlal
00:07:10 na špičkovou Škodu Fabia S2000, se kterou ho uvidíme ve sprintech.
00:07:21 A právě seriálem Timeseal mistrovství ČR ve sprintrallye
00:07:25 se budeme zabývat nyní.
00:07:27 Tento stále velice oblíbený šampionát už totiž odstartoval
00:07:31 a jeho prvním podnikem byla známá Valašská rallye.
00:07:38 Spousta lidí, velice slušně obsazené startovní pole
00:07:41 a vydařené počasí,
00:07:43 takový byl úvod letošní sprintové sezony.
00:07:50 33. ročník Valašky měl 6 rychlostních zkoušek
00:07:53 o celkové délce 67 kilometrů.
00:07:57 Jen necelé dvě erzety však odjela domácí posádka Škody Fabia S2000,
00:08:01 kterou tvořili Antonín Tlusťák s Ladislavem Kučerou.
00:08:06 Tlusťák šel za jedním z horizontů pozdě na brzdy a vyletěl mimo trať.
00:08:10 Zpátky už se dostat nedokázal a musel odstoupit.
00:08:14 Stejný osud potkal dalšího domácího borce, Jaromíra Tomaštíka,
00:08:18 i když za jeho odstoupením stála technická závada.
00:08:35 Česko - slovenské duo Tomaštík - Baran
00:08:38 navíc od druhé do čtvrté rychlostní zkoušky
00:08:40 vedlo průběžné pořadí
00:08:43 a o to větší zklamání to samozřejmě bylo.
00:08:46 Převodovka u extovárního Subaru si ale postavila hlavu,
00:08:50 a tím vystavila stopku pro tuto posádku.
00:08:56 Na startu prvního sprintu roku nechyběli ani úřadující mistři
00:09:00 Roman Odložilík s Martinem Turečkem,
00:09:02 kteří se letos chtějí soustředit hlavně na velký mistrák.
00:09:05 Sem na Valašku tak přijeli především testovat Fiestu R5.
00:09:09 Bůhví z jakého důvodu
00:09:11 však Odložilík na konkurenty nezvykle ztrácel
00:09:14 a nakonec dosti rozmrzelý také odstoupil.
00:09:17 Naopak zcela spokojený musel být
00:09:20 se vstupem do nové sezony Martin Březík.
00:09:23 Pilot Mitsubishi Lancer EVO IX, navigovaný Markem Omelkou,
00:09:26 byl osmý absolutně, ale především jasně vyhrál svou třídu 3.
00:09:33 Začalo to už loni a letos to bude v mnohem větší míře pokračovat.
00:09:37 Řeč je o nástupu nové generace soutěžních aut,
00:09:40 kterým se už běžně říká R pětky.
00:09:44 Jako první svůj vůz představil britský M-Sport
00:09:47 a speciálů Ford Fiesta R5 je tedy logicky nejvíc.
00:09:51 Kromě Odložilíka se s tímto autem na Valašsce představil
00:09:54 Slovák Vlastimil Majerčák a ten dojel sedmý.
00:09:58 Početní převahu ale ještě stále mají posádky s vozy S2000
00:10:03 a jednu takovou letos tvoří Martin Vlček s Richardem Lasevičem.
00:10:08 Tato dvojka do loňska bojovala ve dvoukolkách
00:10:11 a start s Fabií S2000 na Valašce
00:10:14 byl jejich premiérou mezi velkými kluky.
00:10:18 Martin Vlček už v minulých sezonách dokazoval,
00:10:21 že je velkým bojovníkem
00:10:23 a vysoké nasazení si s sebou přinesl i sem,
00:10:26 mezi špičku absolutního pořadí. Pilot škodovky obsadil 6. místo,
00:10:30 ale v rámci mistrovství ČR to byla bramborová medaile,
00:10:34 a to je určitě dobrý vstup do sezony.
00:10:39 Na mistrovské body totiž neměli nárok dva zahraniční piloti
00:10:43 a jedním z nich byl Polák Lukasz Habaj.
00:10:45 Ten přijel do Valašského Meziříčí s Mitsubishi Lancer EVO IX R4
00:10:49 a s ním, po opravdu velmi dobrém výkonu, uzavřel první pětku.
00:10:57 Nadmíru spokojený odjížděl domů do středních Čech také Jan Dohnal,
00:11:01 který i letos zůstal věrný Peugeotu 207 S2000.
00:11:08 Společně s Jakubem Venclíkem odjel Dohnal bezchybnou soutěž
00:11:12 a absolutně skončil jako čtvrtý.
00:11:16 Jen necelých osm vteřin před Janem Dohnalem
00:11:19 byl na bronzovém stupínku klasifikován Němec Matthias Kahle,
00:11:21 a to mimo jiné znamenalo, že ani on si žádné body nepřipíše.
00:11:26 Kahle nemá českou licenci, což je podmínka,
00:11:29 takže Jan Dohnal se tím pádem v rámci českého mistráku
00:11:31 posunul na místo třetí.
00:11:35 První dvě příčky už obsadili čeští soutěžáci,
00:11:38 kteří si to zároveň v pěkné bitvě rozdali o vítězství.
00:11:41 Jedním z nich byl Jan Sýkora se Škodou Fabia S2000.
00:11:59 Před závěrečnou erzetou dělila Jana Sýkoru od 1. místa
00:12:02 jen 1,4 vteřiny, takže záleželo na tom,
00:12:05 jak se mu povede zkouška na závěr.
00:12:12 Některá místa byla lepší než minule,
00:12:15 v jednom místě, takové pasáži, kde pak jsem ztratil na rovinkách,
00:12:19 tak jsem trošku chtěl moc a byl z toho smyk zbytečný,
00:12:22 ale neflákali jsme se a uvidíme. Počkáme na Karla.
00:12:29 Tím Karlem myslel Jan Sýkora Karla Trněného,
00:12:32 který na Valašku přijel opravdu ve velice dobré formě.
00:12:36 Trněný s Kušnierem nakonec vyhráli s Fabií WRC tři zkoušky ze šesti,
00:12:40 a protože byli nejrychlejší i na závěr,
00:12:43 bylo z toho překvapivé vítězství v absolutním pořadí.
00:12:54 "Popravdě už si ani nevzpomínám, kdy jsme naposledy vyhráli,
00:12:57 ale je to samozřejmě hodně příjemné.
00:13:00 Mě trochu mrzí, že u toho není Vašek,
00:13:03 ale Palo byl fantastický, užili jsme si to nádherně.
00:13:06 Já bych chtěl moc poděkovat mechanikům,
00:13:09 protože to auto opravdu po zimě připravili úžasně,
00:13:12 a všem partnerům, protože to s námi nevypadalo dobře,
00:13:15 a já jsem hrozně rád, že můžeme vůbec závodit.
00:13:18 Rozpis Karlu Trněnému běžně čte Václav Pritzl,
00:13:20 ale toho tentokrát nahradil Slovák Pavol Kušnier
00:13:23 a tato posádka si na náměstí ve Valašském Meziříčí
00:13:26 převzala poháry pro vítěze.
00:13:28 Druhý Jan Sýkora ztratil v součtu všech erzet 6,5 vteřiny
00:13:32 a o další vteřinku zpět zaostal Mathias Kahle.
00:13:39 Timeseal mistrovství ČR ve sprintrally tedy odstartovalo
00:13:42 a stejně jako loni i letos má celkem 7 jednodenních podniků,
00:13:46 když tím druhým v pořadí bude známý Rallysprint Kopná.
00:13:53 Mezitím se však odjedou
00:13:56 další dvě soutěže velkého českého mistráku,
00:13:59 takže nás čeká opravdu hodně nabité jaro.
00:14:14 V plném proudu už je evropský šampionát v rallye
00:14:17 a ten měl své pokračování v Řecku.
00:14:20 Ze slavné Rally Akropolis máme pouze omezený obrazový materiál,
00:14:23 takže vězte, že na asfaltu
00:14:26 se v této legendární rallye jela jen jedna etapa.
00:14:29 Do desítky absolutního pořadí se vešli také dva čeští piloti,
00:14:33 jmenovitě Jaroslav Orsák a Jaromír Tarabus,
00:14:35 ale nejrychlejší Fabií S2000 byl nakonec ta tovární,
00:14:39 v rukou Fina Lappiho, který však dojel až jako čtvrtý.
00:14:42 I z toho lze usuzovat, že vozy kategorie S2000
00:14:45 už jsou pomalu, ale jistě na ústupu,
00:14:48 protože třeba v Rally Akropolis
00:14:50 opanovaly stupně vítězů posádky s vozy,
00:14:52 které mají přeplňované agregáty.
00:14:55 S Fordem Fiesta R5 si tak pro bronz dojela polská posádka
00:14:58 ve složení Kajetan Kajetanowicz a Jaroslaw Baran.
00:15:03 Polský soutěžák nadělil Lappimu bezmála minutu,
00:15:07 na druhou stranu více než půl minuty
00:15:09 ztratil na soupeře před sebou.
00:15:12 S vozem Citroën DS3 RRC se totiž v Řecku představil
00:15:15 známý Francouz Bryan Bouffier
00:15:18 a ten zde podle očekávání bojoval i o vítězství.
00:15:25 K tomu mu nakonec moc nescházelo,
00:15:27 protože tuto těsnou bitvu prohrál jen o necelých 9 vteřin.
00:15:33 Po stříbru ze slavné Rally Monte Carlo
00:15:36 tedy Bouffier s Panserim přidali další stříbro
00:15:38 v neméně slavné Rally Akropolis.
00:15:41 O velmi důležité vítězství se ale postaral Ir Craig Breen.
00:15:53 Podařilo se mu totiž vyhrát
00:15:55 při velké premiéře zbrusu nového vozu Peugeot 208 R5.
00:15:59 Pro francouzský tým tedy nová éra lépe začít nemohla
00:16:01 a rázem je na světě další rychlá R5.
00:16:11 Na Novém Zélandu už odstartoval další ročník
00:16:14 asijsko-pacifického šampionátu,
00:16:17 který čeští fanoušci budou letos sledovat s jistým zájmem.
00:16:20 Důvod je jediný.
00:16:22 V tomto seriálu se totiž letos představuje i naše posádka
00:16:25 Jan Kopecký a Pavel Dresler.
00:16:28 A tato dvojka už má za sebou své první vystoupení.
00:16:45 Jan Kopecký s vozem Škoda Fabia S2000
00:16:48 svedl velice těsnou bitvu o vítězství,
00:16:51 ve které nakonec o necelých 12 vteřin prohrál.
00:16:53 Přece jen přirozenějším povrchem pro našeho pilota zůstává asfalt,
00:16:56 kterého byste se na tratích
00:16:58 novozélandské rallye jen tak nedočkali.
00:17:01 Soutěž nakonec vyhrál Ind Gaurav Gill,
00:17:03 tedy Kopeckého týmový parťák.
00:17:11 Citroën, to je automobilka s bohatou sportovní tradicí.
00:17:14 Tovární tým Citroën Sport byl založen v roce 1982,
00:17:18 ale Citroëny DS brázdily světové rallye ještě předtím.
00:17:23 Za těch více než 30 let Citroën především v rallysportu
00:17:26 posbíral velkou řádku úspěchů.
00:17:29 Automobilka se účastnila také Dakarské rallye,
00:17:32 kterou několikrát s vozem ZX Rally Raid vyhrála.
00:17:36 Týmovými jezdci byli tehdy Ari Vatanen a Pierre Lartigue.
00:17:41 Tým se pak vrátil do mistrovství světa v rallye
00:17:44 s modelem Xsara Kit Car.
00:17:46 V tu dobu už také na rychlostních zkouškách závodil vůz Saxo Kit Car
00:17:49 a za volantem seděl tehdy neznámý Sebastien Loeb,
00:17:52 který se nakonec stal legendou rallysportu.
00:17:55 Značce Citröen zůstal věrný
00:17:57 a s jejími vozy vybojoval devět titulů mistra světa.
00:18:00 K úspěchům mu dopomáhaly speciály Xsara WRC,
00:18:03 Citroën C4 WRC a také Citroën DS3 WRC.
00:18:07 Citroëny sice ve WRC vídáme dál, ale fenomenálního Seba už nikoli.
00:18:11 Motoristickému sportu i stáji zůstal věrný,
00:18:14 ze šotoliny se ovšem přesunul na okruh
00:18:17 a čisté průjezdy vyměnil za poměrně kontaktní sport.
00:18:24 Závody s více auty na trati
00:18:26 už si Sebastien vyzkoušel v rallykrosu,
00:18:29 kde se minulý rok účastnil závodu mistrovství Evropy.
00:18:32 Proč se ale francouzský pilot pro takovou změnu rozhodl?
00:18:35 Sám to označil jako jakýsi restart kariéry,
00:18:38 a to samé se dá říct i o Citroënu.
00:18:41 Tento výrobce sice závodil v 80. letech
00:18:44 v šampionátu supertouring,
00:18:47 ale jinak je na okruhu víceméně nováčkem.
00:18:49 Mezi WTCC a rallye
00:18:52 je podle představitelů Citroënu asi takový rozdíl,
00:18:54 jako mezi stovkou a maratonem.
00:18:58 Na druhou stranu začínat od nuly byla částečně výhoda,
00:19:01 protože tým dělal všechno nově, nemusel nic upravovat
00:19:04 a pokroky přicházely nesmírně rychle.
00:19:08 Nejzkušenějším pilotem Citroënu je určitě Yvan Müller.
00:19:11 Právě on asi nejvíc promlouval do vývoje speciálu pro WTCC.
00:19:16 Tovární tým má celkem 4 piloty
00:19:18 a dalším z nich je Argentinec José Maria Lopez.
00:19:21 Čtveřici uzavírá Číňan Ma Qinq Hua.
00:19:35 Je však jasné, že největšími hvězdami týmu
00:19:38 budou domácí Loeb a Müller.
00:19:40 Zejména tento francouzský okruhář totiž vybojoval tituly mistra světa
00:19:43 jak za volantem Seatu, tak i v sedačce Chevrolettu,
00:19:46 a má tedy zkušeností na rozdávání.
00:19:50 A své cenné rady skutečně čtyřnásobný mistr světa rozdával,
00:19:53 a to nejen konstruktérům při vývoji auta,
00:19:56 ale také Sebastienu Loebovi.
00:19:58 Jak francouzský bývalý soutěžák říkal,
00:20:01 srovnání s nejlepšími bývá sice někdy obtížné,
00:20:03 ale pomáhá odhalit chyby a napravit je.
00:20:08 A že rozdílů je spousta, jak proti WRC, tak proti vozu GT.
00:20:13 V cestovním autě se musí víc brzdit
00:20:16 a také je třeba udržet si rychlost při průjezdu zatáčkou.
00:20:19 Při prvním testu byla prý jízda v cestovním voze až nepříjemná,
00:20:22 Loeb si ale v průběhu času zvykl
00:20:25 a vůz je prý nakonec i méně nedotáčivý, než čekal.
00:20:32 Co by naopak mohlo hrát ve prospěch Francouze,
00:20:35 je šetření pneumatik. Ve WTCC je třeba hlavně pošetřit ty přední,
00:20:39 ale vzhledem k tomu, že správné použití pneumatik
00:20:42 je jeden z nezbytných předpokladů pro úspěch v rally,
00:20:45 bude mít v tomhle Seb pravděpodobně výhodu.
00:20:50 A proč se Citroën rozhodl zapojit do šampionátu WTCC?
00:20:54 Podle ředitele Citroënu Fréderika Banzeta je motosport
00:20:57 výkladní skříní automobilek
00:20:59 a po osmileté dominanci v šampionátu konstruktérů
00:21:02 a devíti titulech Sebastiena Loeba byl čas posunout se někam dál.
00:21:07 A jak už dnes víme,
00:21:09 Sebastien Loeb má na kontě své první dílčí vítězství,
00:21:11 což se mu podařilo v marocké Marakéši,
00:21:14 v prvním závodě sezony.
00:21:20 Značka Citroën tedy své aktivity přesouvá do okruhového sportu,
00:21:24 nicméně i nadále zůstává ve světové rallye.
00:21:29 V nejprestižnějším šampionátu planety
00:21:32 už jsou momentálně odjety čtyři soutěže z třinácti
00:21:35 a zatím naposledy se závodilo v Portugalsku.
00:21:42 Kolotoč světového mistrovství se tak přesunul z Mexika
00:21:46 na jihozápadní cíp Evropy
00:21:48 a na všechny účastníky čekala další,
00:21:50 v pořadí druhá šotolinová soutěž sezony.
00:21:56 Portugalská rally se v posledních letech jezdí
00:21:59 pravidelně na jihu země, v regionu Algarve
00:22:02 a hlavním centrem soutěže je rok co rok město Faro.
00:22:05 Letos se zde závodilo dohromady na 16 rychlostních zkouškách
00:22:08 o celkové délce 330 kilometrů.
00:22:14 Tentokrát se třemi vozy se zde představil
00:22:17 korejský nováček na scéně, tovární tým Hyundai Motorsport,
00:22:20 a tím, kdo přibyl na seznamu startujících,
00:22:22 byl Španěl Dani Sordo.
00:22:26 Letošní ročník Portugalské rally byl v řeči soutěžáků
00:22:29 poměrně velkou vybíjenou
00:22:31 a tu začal už v 1. etapě mladý Brit Elfyn Evans.
00:22:34 Ten takto divoce opustil trať už zkraje soutěže.
00:22:39 Jak se ale brzy ukázalo, Evans nebyl zdaleka jediným,
00:22:41 kdo měl takovéto problémy.
00:22:44 Další chyby se totiž už v pátek dopustil Polák Robert Kubica,
00:22:47 který se svým Fordem Fiesta WRC takto zablokoval trať.
00:22:54 Kubica pokračoval i druhý den v rámci Rallye 2,
00:22:57 ale ani v této etapě se drobné chyby nevyvaroval
00:23:00 a takto nešťastně vyjel znovu mimo trať.
00:23:05 Při následné snaze dostat se zpět pak bývalá hvězda Formule 1
00:23:08 zničila spojku, a to byl její konec v Portugalské rally.
00:23:13 Chybovali však i zkušenější piloti,
00:23:16 například Jari-Matti Latvala.
00:23:19 Sympatický Fin si touto ránou velmi zkomplikoval život,
00:23:23 protože tím přišel o kontakt s čelem tabulky.
00:23:27 Bohužel další, už třetí výlet mimo trať
00:23:30 v řadě za sebou má Brit Kris Meeke.
00:23:33 Pilot továrního Citroënu vstoupil do sezony
00:23:36 skvělým třetím místem v Monte Carlu,
00:23:39 ale od té doby dělá chybu za chybou.
00:23:41 V Portugalsku vyletěl z tratě na stejném místě
00:23:44 jako Elfyn Evans,
00:23:46 jen to bylo ve druhém průjezdu tou samou rychlostní zkouškou.
00:23:50 Skvělými časy a tím pádem stejně dobrou průběžnou pozicí
00:23:53 se ve čtvrté soutěži roku prezentoval Estonec Ott Tanak.
00:23:56 Jenže to vše trvalo jen do desáté erzety.
00:24:05 Tanak havaroval ve stejném místě, jako před léty Jari-Matti Latvala,
00:24:08 pouze s tím rozdílem,
00:24:11 že jeho vůz zůstal na trati, kterou navíc zablokoval.
00:24:14 Nešťastníkem Portugalské rally byl bezesporu
00:24:17 španělský pilot Dani Sordo.
00:24:20 Ten na tom byl nejlépe z trojice jezdců s vozy Hyundai
00:24:23 a po dvou dnech naprosto bezpečně hájil pěkné čtvrté místo.
00:24:27 Jenomže už na přejezdu na první erzetu
00:24:29 závěrečné krátké etapy praskla u i20 poloosa
00:24:32 a Sordo s Martím museli smolně odstoupit.
00:24:35 Každopádně si však Dani Sordo řekl o další angažmá.
00:24:38 Hodně nabitá byla v Portugalsku startovní listina kategorie WRC2,
00:24:42 ve které nakonec jen těsně zvítězil známý Katařan Nasser Al-Atyiah.
00:24:46 Ten pilotoval Ford Fiesta RRC,
00:24:49 se kterým porazil druhého Fina Jariho Ketomu
00:24:51 o pouhých 11,6 vteřin.
00:24:54 Ketoma s Lindströmem jeli také s Fiestou,
00:24:57 ale s nejnovější verzí R5.
00:25:00 A s tím samým autem si v Portugalsku pro bronz dojela
00:25:03 švédsko-norská dvojice Pontus Tidemand a Ola Floene.
00:25:07 Svůj závod zde jely také juniorské posádky
00:25:10 a Česká republika zde měla zastoupení
00:25:13 ve dvojici Jan Černý a Pavel Kohout,
00:25:15 kteří byli klasifikováni jako sedmí.
00:25:18 Tohle jsou vítězové WRC2, Al-Atyiah s Bernachinim.
00:25:23 Nepříliš povedenou soutěž má za sebou Juho Hänninen.
00:25:26 Pilot Hyundai dělal z přemíry snahy spoustu chyb
00:25:29 a do cíle dojel až jako osmý.
00:25:43 Juho Hänninen měl za korejský tým startovat i v Argentině,
00:25:46 ale nakonec ho nahradí Dani Sordo, což také něco značí.
00:25:53 I vinou technické závady na závěr
00:25:56 sedmou příčku v Portugalské rally obsadili Belgičané
00:25:59 Thierry Neuville a Nicolas Gilsoul.
00:26:02 Osm bodů za cenné 6. místo
00:26:05 si odvezli naši Martin Prokop s Janem Tománkem.
00:26:22 Výsledek je to určitě dobrý,
00:26:25 ale Martin Prokop nebyl moc spokojený se svou rychlostí.
00:26:28 Na ty nejlepší totiž tentokrát ztrácel poměrně dost.
00:26:34 V Portugalsku příjemně překvapil Nor Henning Solberg,
00:26:37 který už nepatří mezi pravidelné účastníky mistrovství světa.
00:26:43 To mu však nezabránilo v tom,
00:26:46 že s vozem Ford Fiesta WRC a spolujezdkyní Ilkou Minorovou
00:26:49 dosáhl na velmi slušné páté místo.
00:26:52 Podle dostupných zpráv jsme Henninga Solberga
00:26:55 neviděli letos naposledy, což je dobrá zpráva.
00:26:59 Zkušený matador na tom byl chvíli i lépe,
00:27:02 ale nakonec ho za svá záda odsunul
00:27:05 jeho mladý krajan Andreas Mikkelsen.
00:27:07 Pilot Volkswagenu Polo WRC dal čtvrtým místem zapomenout
00:27:11 na nevydařenou Mexickou rally, kde dvakrát boural.
00:27:15 A další Nor, pilot továrního Citroënu, Mads Ostberg.
00:27:18 Ten podal velice vyrovnaný výkon, za který byl v cíli oceněn bronzem.
00:27:25 Tím, kdo se v Portugalsku konečně chytil,
00:27:27 je Fin Mikko Hirvonen.
00:27:30 Tomu se totiž úvod sezony vůbec nevyvedl,
00:27:32 když ho hned dvakrát zradila technika.
00:27:35 Tentokrát však finskou posádku Hirvonen - Lehtinen
00:27:38 nic zlého nepotkalo, a tak si s Fordem Fiesta WRC
00:27:41 dojela pro body za místo druhé.
00:27:46 Nikoho potom nijak zásadně nepřekvapilo,
00:27:49 když se vítězem Portugalské rally stal Francouz Sebastien Ogier.
00:27:53 Tento pilot vybojoval v Portugalsku
00:27:55 své vůbec první vítězství v kariéře,
00:27:58 a počítáme-li letošní triumf, vyhrál tuto soutěž už počtvrté.
00:28:06 Ogier s Ingrassiou a s vozem Volkswagen Polo WRC
00:28:09 sice nejbližší konkurenci neujeli o parník,
00:28:12 nicméně vítězství to bylo přesvědčivé a zasloužené.
00:28:19 Portugalská rally patří mezi Ogierovy nejoblíbenější soutěže
00:28:23 a letos se to znovu potvrdilo.
00:28:29 Vidíte, že druhý Mikko Hirvonen na vítězného Ogiera ztratil
00:28:32 necelé tři čtvrtě minuty
00:28:35 a ani třetí Mads Ostberg nebyl na hony vzdálen.
00:28:41 Portugalské vítězství nejenže udrželo Sebastiena Ogiera
00:28:44 na čele tabulky, ale také jej letos poprvé poslalo do velkého trháku.
00:28:50 Vždyť na druhého Jariho-Mattiho Latvalu
00:28:53 má Ogier náskok už 29 bodů.
00:29:00 A tímto konstatováním dnešní vydání Rallye magazínu končí.
00:29:03 Letošní soutěžácká sezona nabírá obrátky,
00:29:06 takže i příště bude Rally magazín jistojistě nabitý.
00:29:11 Za čtyři týdny tedy na shledanou!
00:30:02 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2014