Novinky, informace a přehled výsledků ze světového i domácího rallye sportu
Rallye magazín
Premiéra: Čtvrtek 5. 9. 2013 na ČT sport00:00:04 RALLY MAGAZÍN
00:00:32 Krásný den, čtyři týdny utekly jako voda a je tu další vydání
00:00:35 Rally magazínu, u jehož sledování Vás vítáme.
00:00:40 Rallyové dění uplynulého měsíce odstartujeme v západních Čechách,
00:00:44 kde pokračoval tzv. malý český mistrák,
00:00:46 a to známou Rally Agropa.
00:00:48 O body se ale závodilo také u našich západních sousedů
00:00:52 v Německu a samozřejmě, že ani reportáž z 9. soutěže MS
00:00:55 dnes nebude chybět.
00:00:57 Každoročním vrcholem domácí sezony je Barum Czech rally Zlín
00:01:01 a i tuto soutěž už máme za sebou a v Rally magazínu
00:01:04 se za ní krátce ohlédneme.
00:01:06 Tak se hezky bavte!
00:01:16 Další podnik letošního Timeseal MČR ve sprintrally
00:01:20 představovala známá EPLcond Rally Agropa, to znamená,
00:01:23 že soutěžáky přivítalo město Horažďovice.
00:01:31 70 ostrých kilometrů musely posádky absolvovat
00:01:34 v sedmi rychlostních zkouškách, a jelikož zde nedošlo
00:01:38 k žádné zásadní obměně tratí, měli tady jistou výhodu
00:01:41 ti zkušení, mezi něž se řadil například Roman Odložilík.
00:01:44 Lídr průběžného pořadí patřil po právu
00:01:47 k největším favoritům, protože tuto rally v minulosti
00:01:50 už dvakrát vyhrál.
00:01:52 Hodně se ale čekalo také od Jana Sýkory, který do Pačejova
00:01:55 přivezl opravenou Fiestu R5 a závodů se zúčastnil
00:01:59 také tovární tým škodovky.
00:02:06 Barvy mladoboleslavského týmu zde hájil mladý Fin Esapekka Lappi.
00:02:14 Vedoucí muž tabulky absolutního pořadí,
00:02:16 Roman Odložilík, ale zažil svou první havárii
00:02:19 v letošním ročníku rallysprintového mistrovství republiky.
00:02:23 Pilot extovárního Citroënu Xsara WRC chyboval
00:02:26 už ve druhé RZ a hodně si tak zkomplikoval cestu
00:02:29 za dosud nezískaným titulem.
00:02:36 Třicet, brzda, pravá 3 minus středem.
00:02:40 -Ajaj!
-Bacha.
00:02:48 Podobný osud pak potkal také posádku této Škody Octavia WRC,
00:02:52 ve složení Miroslav Plíhal a Jiří Stross.
00:02:57 I v tomto případě byl na vině jezdec, který svůj vůz neudržel
00:03:01 na trati a v šesté, tedy předposlední RZ, havaroval.
00:03:04 Také pro Plíhala to byl vůbec první výpadek
00:03:07 v letošní sezoně.
00:03:10 Především v ranních RZ se v Pačejově děly věci
00:03:13 a svůj podíl na tom mělo střídání vlhkých a suchých úseků.
00:03:17 To dělalo mnoho pilotům problémy a byl mezi nimi i Robert Kořístka.
00:03:34 Pilot Lanceru EVO IX ale všechny své krizovky ustál
00:03:37 a nakonec uzavřel první desítku absolutního pořadí.
00:03:45 Tohle už je Škoda Fabia S2000 dvojice Robert Adolf a Petr Gross,
00:03:49 která skončila jako osmá.
00:03:53 Adolf do tzv. top ten už několikrát pronikl
00:03:55 a v tabulce také usiluje o post mezi prvními deseti.
00:03:59 Ve své třídě byl tentokrát třetí.
00:04:02 A to samé se povedlo také Jaroslavu Pešlovi.
00:04:05 Ten ale závodí s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX,
00:04:08 a to spadá do třídy 3.
00:04:10 Pešl s Peškem vybojovali právě v tomto hodnocení bronz
00:04:13 a celkově byli klasifikováni jako sedmí.
00:04:15 O jednu příčku před Jaroslavem Pešlem
00:04:18 skončil v konečném zúčtování Vladimír Barvík.
00:04:21 Také on závodí s Lancerem EVO IX a už poněkolikáté
00:04:24 ho velmi pozlobil interkom, který posádce Barvík Gabrhelík
00:04:27 znovu nefungoval tak, jak měl.
00:04:29 Tohle už jsou ale Karel Trněný a Václav Pritzl,
00:04:32 kteří se v Pačejově představili jak jinak než se Škodou Fabia WRC.
00:04:36 Trněný dokázal tuto rally vyhrát, to bylo v roce 2007 a letos,
00:04:40 tedy po šesti letech, tady vybojoval bronz.
00:04:45 Třetí místo to bylo v rámci MČR a v absolutním pořadí
00:04:48 byl Trněný v cíli jako pátý.
00:04:51 Na čtvrtou příčku klesli až v poslední RZ Miroslav Jakeš
00:04:54 s Jaroslavem Novákem, ale to tuto posádku ve finále
00:04:57 ani moc nemrzelo.
00:05:07 Vidíte však, že jednou měl mladý pilot i hodně namále,
00:05:10 nicméně tabulka MČR má po Agropě nového vedoucího jezdce,
00:05:14 a tím je právě Miroslav Jakeš.
00:05:18 Do českého šampionátu nesmí bodovat Němec Matthias Kahle,
00:05:22 ale tento pilot k nám jezdí často a všichni za to jsou
00:05:25 samozřejmě rádi.
00:05:26 Tentokrát Kahle přivezl Škodu Fabia WRC
00:05:29 a s tímto pěkným autem vybojoval v poslední RZ pohár
00:05:32 za třetí místo.
00:05:34 Jan Sýkora, Martina Škardová a Ford Fiesta R5, to je posádka,
00:05:37 která v Rally Agropa byla druhá, ale bodů si připsala
00:05:40 maximální možný počet, protože ani vítěz soutěže
00:05:43 se do našeho mistráku nezapočítával.
00:05:49 Jan Sýkora během soutěže zažil jeden trochu dramatičtější moment,
00:05:53 ale vše zvládl a udržel se tím ve hře o titul.
00:05:57 Letošní Agropu vyhrál Fin Esapekka Lappi.
00:06:00 Pro něj to byl teprve čtvrtý start na asfaltu, a že má tento mladík
00:06:04 veliký talent, to se opravdu ukázalo.
00:06:06 I když i on měl jednu krizovku, kterou se štěstím ustál.
00:06:22 Chvilku nato ale pilot tovární fabie zaujal vedoucí příčku
00:06:25 a tu až do cíle tohoto rallysprintu neopustil.
00:06:30 Jeden z velkých talentů současnosti nakonec vyhrál s náskokem
00:06:33 bezmála 50 vteřin.
00:06:35 Spokojený však z Horažďovic odjížděl také Jan Sýkora
00:06:38 a radost měl i další pilot.
00:06:41 I s výrazně slabším autem totiž stále figuruje v popředí
00:06:45 výsledkových listin Miroslav Jakeš, a ten se navíc po této soutěži
00:06:49 dostal do čela tabulky celého mistráku.
00:06:57 V okolí Horažďovic ale nebojovaly o body jen posádky soudobých aut.
00:07:01 Jela se zde totiž také soutěž MČR historických vozidel.
00:07:11 V letošní sezoně se na tratích rychlostních zkoušek
00:07:14 objevuje hned několik novinek a všichni nově příchozí
00:07:17 se rovnou zařadili na špici absolutního pořadí historiků.
00:07:28 Na start se postavilo celkem 24 posádek a cílovou rampu
00:07:31 nakonec spatřilo 19 z nich.
00:07:37 První pětku uzavřeli Jiří Šubrt s Janem Jonákem,
00:07:39 posádka této škodovky 130 LR.
00:07:45 Šubrt kromě páté příčky vybojoval i stříbro ve své třídě D1
00:07:48 a v tomto hodnocení byl nejrychlejší Jiří Hladík.
00:07:54 Ten jel se Suzuki Swift GTi a společně s Martinem Hejhalem
00:07:58 obsadil celkové čtvrté místo.
00:08:00 Posádky historických aut jely svou letošní čtvrtou soutěž
00:08:04 a ve třech z nich dokázal na stupně vítězů vystoupat
00:08:07 Jiří Navrátil.
00:08:12 Posádka Fordu Sierra Cosworth, kterou kromě Navrátila
00:08:15 tvoří Vít Kouřil, byla v Pačejově klasifikována
00:08:18 jako třetí.
00:08:21 Stejná pozice pak Jiřímu Navrátilovi patří také v tabulce
00:08:24 průběžného pořadí republikového mistrovství.
00:08:28 O jednu příčku lépe je na tom další Jiří, který pilotuje
00:08:32 pro jistotu další Sierru Cosworth ve startovním poli.
00:08:38 V tomto případě se však jedná o Jiřího Káňu,
00:08:40 bývalého spolujezdce, který letos představil svůj vůz
00:08:43 coby žhavou novinku.
00:08:45 Káňu naviguje Martina Kalistová a tato posádka vybojovala
00:08:48 v Horažďovicích druhou příčku s velkým přehledem.
00:08:52 S ještě větší jistotou pak soutěž historiků ovládl pilot
00:08:56 tohoto Subaru Legacy RS, Jiří Kalista.
00:09:00 Posádka Kalista - Šofr si do cíle přivezla náskok
00:09:03 více než jedné minuty a 20 vteřin a ve své první sezoně
00:09:07 nadále vládne všem domácím historikům.
00:09:09 Nově příchozí Kalista a Káňa tak společně s Jiřím Navrátilem
00:09:13 hodně oživili tento šampionát.
00:09:17 V Rally Agropa ale nezávodily jen posádky soudobých
00:09:21 a historických aut.
00:09:22 Jela se zde totiž také další soutěž Poháru ČR
00:09:25 a pro účastníky tohoto šampionátu to byl už sedmý podnik sezony.
00:09:29 Ze 26 převzatých posádek soutěž dokončilo 21 dvojic
00:09:33 a bronzovou medaili s touto Hondou Civic Vti
00:09:36 tady vybojovali Tomáš Macháček s Jiřím Nedbalem.
00:09:43 Jen necelé čtyři vteřiny za Macháčkem skončil čtvrtý
00:09:46 Zbyněk Hrabec.
00:09:47 Tohle je ale druhá posádka absolutního pořadí,
00:09:50 vždy velmi rychlí Petr Šimurda s Milanem Dlouhým.
00:09:53 Červená škodovka 130 LR této posádky patří
00:09:56 mezi nejoblíbenější vozy ve startovním poli,
00:09:59 a to samozřejmě díky atraktivnímu jezdeckému stylu Petra Šimurdy.
00:10:05 Ten už letos dvě soutěže dokázal vyhrát a v průběžném pořadí
00:10:08 Poháru ČR mu patří druhá příčka.
00:10:11 Jen o 9,5 bodu před Šimurdou je v tabulce Jiří Kašpar,
00:10:14 závodící s touto Škodou Octavia.
00:10:16 Posádka Jiří Kašpar a Daniel Kabourek
00:10:19 vyhrála stejně jako Šimurda s Dlouhým už dvě soutěže,
00:10:22 a tato pačejovská byla jednou z nich.
00:10:25 Kašpar nadělil v této rally Šimurdovi bezmála jednu minutu
00:10:29 a díky tomu se v průběžném pořadí poháru dostal těsně do vedení.
00:10:32 Souboj o celkové vítězství bude v poháru ČR
00:10:35 ještě hodně zajímavý.
00:10:40 Timeseal MČR ve sprintrally má před sebou už jen dva podniky,
00:10:44 a to Rally Jeseníky a Rally Vsetín.
00:10:46 Bitva o titul v absolutním pořadí se navíc čím dál tím víc zamotává,
00:10:50 takže se rozhodně máme na co těšit.
00:10:55 Roman Odložilík, Jan Sýkora a nebo Miroslav Jakeš,
00:10:58 mezi těmito piloty ještě zdaleka není rozhodnuto
00:11:01 a Rally Agropa tuto hádanku nijak nevyluštila.
00:11:17 Z domácí scény teď míříme rovnou na tu světovou,
00:11:20 protože v tomto šampionátu je odjetých už devět podniků
00:11:23 z celkových 13.
00:11:30 Po šotolinové Finské rally byla na programu zrádná
00:11:33 asfaltová Německá rally.
00:11:45 Tato soutěž se v rámci MS jela už podvanácté.
00:11:52 Přetěžká rally se pravidelně jezdí nedaleko hranic s Francií,
00:11:55 což mimo jiné dokládá i zdejší známá vinařská oblast,
00:11:59 a mezi vinicemi prakticky celou jednu dekádu vládl
00:12:01 jeden jediný pilot.
00:12:06 Celkem 10x a z toho 9x v řadě za sebou zde totiž dominoval
00:12:09 Francouz Sebastien Loeb.
00:12:11 Jeho šňůra vítězství odstartovala už v roce 2002
00:12:14 a poražen byl až v ročníku 2011.
00:12:19 Tehdy se před něj vinou defektu pneumatiky dostal jeho velký rival
00:12:23 Sebastien Ogier.
00:12:29 Součástí světového šampionátu jsou celá léta
00:12:32 tzv. doplňující seriály, a ty současné nesou označení
00:12:35 WRC2 a WRC3.
00:12:37 My se dnes podíváme za Německou rally také s ohledem
00:12:40 na kategorii WRC2, ve které závodí posádky
00:12:43 s méně výkonnými speciály.
00:12:46 Pravidelným účastníkem tohoto seriálu je letos Polák
00:12:49 Robert Kubica, ale také mladý a talentovaný Brit Elfyn Evans,
00:12:53 a právě mezi těmito dvěma borci to v Německu vřelo.
00:12:59 Jen z povzdálí pak bitvu těchto dvou soutěžáků
00:13:02 sledoval domácí Sepp Wiegand, který závodí se Škodou Fabia S2000.
00:13:08 A že je Německá rally opravdu zrádnou soutěží,
00:13:11 o tom se předposlední srpnový víkend mnozí přesvědčili.
00:13:16 Skončit tady v jedné z vinic, to není nijak neobvyklý jev.
00:13:22 Robert Kubica je hvězdou světového motoristického sportu
00:13:25 a ještě před pár lety patřil k největším talentům Formule 1,
00:13:29 jenže pak přišla těžká havárie při rally a s ní
00:13:32 i ošklivé zranění ruky.
00:13:34 Kubica se ale nevzdal a právě v rally absolvuje
00:13:37 svůj návrat do nejvyšších pater světového motorsportu
00:13:40 a je třeba říci, že talent opravdu má.
00:13:44 Po prvním dni Německé rally Kubica s Baranem
00:13:47 vedli průběžné pořadí deváté soutěže roku
00:13:50 a museli jet stále naplno, protože jen kousek za nimi
00:13:53 byli velice rychlí Britové s vozem Ford Fiesta R5.
00:13:56 Elfyn Evans a Daniel Barrit nepřestávají příjemně překvapovat,
00:14:00 a v Německu se na tom nic nezměnilo.
00:14:02 Evans držel Kubicu neustále pod tlakem
00:14:04 a ve druhé etapě se k němu ještě víc přiblížil.
00:14:11 Naopak jezdecké chyby se dopustil domácí Sepp Wiegand,
00:14:15 který poškodil zavěšení levého zadního kola
00:14:17 a ze sobotní etapy musel odstoupit.
00:14:20 Na třetí místo se tak posunul další pilot Fabie S2000,
00:14:23 Novozélanďan Haydon Paddon.
00:14:27 Wiegand klesl na páté místo, ale zdaleka nejzajímavější
00:14:30 byla bitva o vítězství a vidíte, že první dva borce
00:14:34 dělilo po dvou dnech závodění jen necelých osm vteřin.
00:14:38 V nedělní etapě byly na programu už jen dvě rychlostní zkoušky
00:14:42 a už v té první z nich nasadil vysoké tempo Robert Kubica.
00:14:48 Poodskočil tak Evansovi o dalších pár vteřinek,
00:14:51 a ten už tuto ztrátu v závěrečné RZ zlikvidovat nedokázal.
00:14:54 I přesto ale Elfyn Evans znovu potěšil britské fanoušky,
00:14:58 kteří v něm vidí nástupce Colina McRaee.
00:15:02 Bronzový post v neděli v poklidu uhlídal Haydon Paddon
00:15:06 a nakonec ještě o jednu příčku výš poskočil Sepp Wiegand.
00:15:11 Ten si tak odvezl body za místo čtvrté.
00:15:15 Německou rally v katogorii WRC2 však zaslouženě vyhráli Poláci
00:15:18 Robert Kubica a Macek Baran s vozem Citroën DS3 RRC.
00:15:25 Ztráta necelých 13 vteřin je však v tak dlouhé soutěži
00:15:28 vážně zanedbatelná a byli jsme tedy svědky
00:15:31 opravdu těsné bitvy.
00:15:36 Teď už ale to hlavní, tedy kategorie WRC.
00:15:38 Další hodně zbytečné chyby se dopustil Rus Jevgenij Novikov.
00:15:46 Tuto část rozpisu jakoby Novikov od Ilky Minorové vůbec nevnímal
00:15:50 a v důsledku toho se jeho Fiesta WRC poroučela mimo trať.
00:16:00 To vše se přihodilo už po 5 km úplně první RZ
00:16:03 a Novikovovo trápení tedy pokračuje dál.
00:16:08 Jezdecké chyby se ale v Německu dopustil také lídr tabulky,
00:16:11 Sebastien Ogier s Volkswagenem Polo WRC.
00:16:29 Ogier sice vyhrál první dvě zkoušky,
00:16:31 ale v té třetí chyboval.
00:16:58 A ještě jednou z pohledu posádky Ogier - Ingrassia.
00:17:06 Ogier byl ve zrádné zatáčce přes horizont příliš rychlý
00:17:10 a po nárazu levým předním kolem do obrubníku došlo k poškození
00:17:13 jeho vozu.
00:17:15 To se samozřejmě okamžitě projevilo na jízdních vlastnostech
00:17:19 Ogierova pola a bylo jasné, že tohle nemůže mít
00:17:22 dlouhého trvání.
00:17:25 Vítěz pěti letošních soutěží se dopustil teprve druhé chyby
00:17:29 v této sezoně, ale tentokrát to byla chyba mnohem větší,
00:17:32 protože rezultovala v odstoupení z páteční etapy.
00:17:47 Otěže tak v Německé rally převzal Ogierův týmový kolega,
00:17:50 Fin Jari Matti Latvala.
00:17:52 V tu dobu už měl domácí tým VW motorsport ve hře
00:17:55 jen jedinou posádku, ale ani té nebylo souzeno
00:17:58 rally vyhrát.
00:18:15 Jari Matti Latvala chyboval zkraje odpolední sekce ve druhé etapě,
00:18:19 a to v momentě, kdy měl na čele už docela slušný náskok.
00:18:23 U jeho soutěžního vozu se ulomilo zavěšení pravého zadního kola,
00:18:27 a i když Latvala stejně jako předtím Ogier
00:18:30 pokračoval ještě chvíli dál, žádný zázrak se nekonal
00:18:33 a i finský pilot německého týmu musel odstoupit.
00:18:39 Až do Německé rally tovární tým Volkswagen motorsport
00:18:42 dominoval světovému šampionátu, ale jako na potvoru
00:18:45 domácí soutěž této ambiciózní a zatím veleúspěšné partě nevyšla.
00:18:52 Renomé si kromě toho mohl vylepšit Jari Matti Latvala,
00:18:56 ale ten tuto velkou šanci také promarnil.
00:18:59 Latvala nakonec v rámci superally soutěž dokončil jako sedmý.
00:19:04 Devátou příčku v Německu obsadil Nor Mads Ostberg
00:19:07 a na tomto nepříliš povzbudivém výsledku měla největší podíl
00:19:11 jezdecká chyba pilota fordu, kterou vyrobil stejně jako Latvala
00:19:14 v sobotní etapě.
00:19:29 Mads Ostberg tedy ani v deváté soutěži roku
00:19:31 moc nezazářil.
00:19:35 Ostberg začínal sezonu jako jednička týmu M-Sport,
00:19:38 ale jeho roli už dávno převzal někdo jiný.
00:19:42 Tohle už je ale naše dvojice ve složení Martin Prokop
00:19:45 a Michal Ernst, kteří na letošní Německou rally budou vzpomínat
00:19:49 jen v dobrém.
00:19:50 Posádka privátního týmu Jipocar racing
00:19:53 totiž v deváté soutěži sezony obsadila cenné čtvrté místo.
00:20:00 Martin Prokop patří v MS k těm nejspolehlivějším jezdcům
00:20:04 a nebýt technické závady v předchozí Finské rally,
00:20:07 byl by už jediným, kdo bodoval všude.
00:20:16 Bramborová medaile z Německa je ale skvělým výsledkem
00:20:19 naší posádky a Martina Prokopa zvlášť.
00:20:22 Ten totiž navázal na loňskou Argentinskou rally,
00:20:25 ve které dosáhl na to samé umístění.
00:20:28 To bylo ale ještě se Zdeňkem Hrůzou na sedadle spolujezdce.
00:20:31 Loni Prokopovi jeho Fiesta WRC v Německu totálně shořela,
00:20:35 ale letos si zde vše vynahradil.
00:20:41 Velice obezřetně k letošní Německé rally přistoupil Fin
00:20:45 Mikko Hirvonen a vyplatilo se, protože tovární pilot citroënu
00:20:48 si vyjel body za cenné třetí místo.
00:20:53 A to je jeho druhý nejlepší výsledek
00:20:56 v zatím hodně nevydařené sezoně.
00:20:58 Naopak zatím nejlepší rok ve své krátké kariéře zažívá
00:21:01 mladý Belgičan Thierry Neuville.
00:21:03 Právě on převzal roli jedničky týmu M-Sport a nejlépe za něj hovoří
00:21:07 výsledky.
00:21:08 V Německu Neuville bojoval dokonce o své první vítězství.
00:21:29 Neuville se zde dopustil jedné jediné chyby,
00:21:33 ale tu s velkou porcí štěstí přežil, a i když nevyhrál,
00:21:36 dokončil soutěž na skvělém druhém místě.
00:21:39 Malcolm Wilson a jeho tým měl sice v tu chvíli málem
00:21:42 skupinový infarkt, ale protože se Neuvillův výlet
00:21:45 mimo trať obešel bez výraznějšího poškození,
00:21:47 nakonec všechno dobře dopadlo.
00:21:52 Thierry Neuville usiloval o vítězství a bojoval především
00:21:56 se španělským pilotem citroënu, Danim Sordem.
00:22:00 Tento zkušený borec jel už svou 107. soutěž v kariéře
00:22:03 a teprve poprvé mohl slavit premiérové vítězství.
00:22:20 Dani Sordo a Carlos Del Barrio odjeli v Německu výborný závod,
00:22:24 nedopustili se žádných výraznějších chyb
00:22:26 a naprosto po zásluze vyhráli.
00:22:29 Jedním z prvních gratulantů byl otec Daniho Sorda,
00:22:32 který měl z tohoto triumfu snad ještě větší radost
00:22:36 než jeho syn.
00:22:41 Sordo nakonec vyhrál s téměř minutovým náskokem,
00:22:44 ale až do předposlední RZ to byla neskutečně těsná bitva,
00:22:47 o což se kromě Sorda zasloužil Thierry Neuville.
00:22:53 Na čele tabulky jezdců se po Německé rally
00:22:56 nic moc nezměnilo a to přesto, že lídr průběžného pořadí
00:23:00 Sebastien Ogier inkasoval pouze tři body
00:23:02 za vyhranou power stage.
00:23:04 Ogier i nadále kraluje zbytku světa a přes hranici sta bodů
00:23:07 se dokázal přehoupnout zatím jen Thierry Neuville.
00:23:12 Mezi konstruktéry stále vede tým Volkswagen, ale druhý Citroën
00:23:16 se mu po Německé rally přiblížil.
00:23:19 Na stupních vítězů byly totiž v této soutěži hned dvě posádky
00:23:23 francouzského továrního týmu, zatímco tým VW
00:23:26 na domácí půdě neuspěl.
00:23:28 Kolotoč MS se z Německa přesouvá na druhou stranu zeměkoule,
00:23:32 konkrétně do Austrálie, kde na všechny čeká
00:23:35 už desátá soutěž kalendáře.
00:23:40 Ta devátá, tedy Německá rally, letos opravdu stála za to
00:23:43 a kromě jiného dopadla dobře i z českého pohledu.
00:24:02 Už nějaký ten pátek platí, že největší domácí
00:24:05 automobilovou soutěží je Barum Czech Rally Zlín,
00:24:08 podnik, který rok co rok přitáhne pozornost
00:24:11 statisíců fanoušků.
00:24:12 I v letošním roce byla zlínská soutěž
00:24:15 součástí mezinárodního šampionátu a po několika úspěšných letech
00:24:19 trvání seriálu IRC sem zavítalo znovuzrozené ME,
00:24:23 které se s IRC, dá se říci, sloučilo.
00:24:27 Ani nová rallyová Evropa to však nemá jednoduché a problém,
00:24:31 který ji provází, se bohužel nevyhnul ani naší barumce.
00:24:34 Tím problémem byla ne zrovna silná účast zahraničních posádek,
00:24:38 tedy potíž, se kterou se zatím potýkali snad všichni
00:24:41 dosavadní pořadatelé ME.
00:24:44 Na startu letošního ročníku ale nechyběl vedoucí muž
00:24:47 letošního šampionátu, náš Jan Kopecký,
00:24:49 který byl pochopitelně v roli největšího favorita.
00:24:54 Jan Kopecký s Pavlem Dreslerem už letos dokázali vyhrát 4x
00:24:58 a tady na Zlínsku se navíc mohli spolehnout
00:25:00 na velikou podporu domácích fanoušků.
00:25:04 S napětím se potom čekalo, jak se bude dařit loni třetímu
00:25:07 Tomáši Kostkovi, který do Zlína přivezl
00:25:10 stále hodně nový Ford Fiesta R5.
00:25:14 Kostka s Houštěm měli cíl, a tím bylo dokončení barumky
00:25:17 do pátého místa, což by asi nebyl neřešitelný problém,
00:25:20 jenže to by nesměla protestovat jejich technika.
00:25:25 Tomáše Kostku zradil přední diferenciál
00:25:27 u jeho nové Fiesty R5 a vždy rychlý pilot
00:25:30 musel bohužel odstoupit už v první etapě.
00:25:34 Ten samý osud pak první den potkal také Fina Esapekku Lappiho,
00:25:38 který však havaroval a poškodil při tom bezpečnostní ochranný rám
00:25:42 u své fabie.
00:25:43 Po dost dlouhé době usedl za volant soutěžního auta další domácí borec,
00:25:47 Pavel Valoušek, a bylo to za volant druhé Fiesty R5 ve startovním poli.
00:25:52 S tímto autem jel poprvé v životě, stejně tak
00:25:55 jako s Martinou Škardovou na místě spolujezdce,
00:25:57 a v první etapě ho hodně přibrzdil defekt pneumatiky
00:26:01 a nefunkční posilovač řízení.
00:26:03 Nedělní etapa už ale byla diametrálně jiná
00:26:06 a Valoušek nakonec obsadil místo osmé.
00:26:09 V neděli dokonce dvě RZ vyhrál.
00:26:12 O pouhou půlvteřinu rychlejší v součtu obou dnů
00:26:15 byl další domácí jezdec, Jaroslav Orsák.
00:26:17 Pilot Mitsubishi Lancer EVO IX R4 jede letos poprvé kompletní ME
00:26:22 a v něm se mu daří více než dobře.
00:26:24 Zvláště pak po Barum rally, po které se ujal vedení
00:26:27 v tzv. Production cupu.
00:26:30 Skvělé šesté místo absolutně a jasné vítězství ve své třídě,
00:26:34 tak zazářil v letošní Barumce Miroslav Jakeš,
00:26:37 navigovaný Igorem Norkem.
00:26:39 Vinou defektu ve druhé etapě na lepší než na páté místo
00:26:42 nedosáhli Roman Kresta s Petrem Grossem,
00:26:44 kteří před startem oznámili, že je to jejich poslední
00:26:47 Barum rally.
00:26:49 Tak si to užij, máš to naposled.
00:26:57 Pokud jste ale pozorně poslouchali Petra Grosse,
00:27:00 je konec aktivní kariéry Romana Kresty
00:27:02 ještě možná otevřenou záležitostí.
00:27:05 Až pátá příčka v letošní Barumce přece jen Krestovi
00:27:08 velkou radost udělat nemohla.
00:27:12 Naopak spokojený ze Zlínska odjížděl Němec Sepp Wiegand,
00:27:15 který svůj první start v barvách továrního týmu
00:27:18 Škoda Motorsport proměnil ve čtvrté místo.
00:27:23 Nejúspěšnější Barum rally v kariéře zažili také domácí Jaromír Tarabus
00:27:27 s Danielem Trunkátem, posádka další Fabie S2000
00:27:30 ve startovním poli.
00:27:34 Tarabus dosáhl na bronz, a to přesto, že měl jeden defekt
00:27:37 a také jednu minutovou penalizaci, a vzhledem k tomu je jeho výsledek
00:27:41 ještě cennější.
00:27:44 Samých dobrých výsledků letos dosahuje plzeňská dvojice
00:27:47 Václav Pech a Petr Uhel.
00:27:54 Posádka vozu Mini S2000 ještě v této sezoně nesestoupila
00:27:58 ze stupňů vítězů a od druhé soutěže roku
00:28:00 vede průběžné pořadí šampionátu.
00:28:06 Na tom se nic nezměnilo ani po barumce,
00:28:09 i když Pechův náskok je opět o něco menší, než byl.
00:28:12 Václav Pech podal na tratích letošní Barum rally výborný výkon,
00:28:16 který však stačil jen na druhé místo.
00:28:18 Jméno nového českého mistra se tak s jistotou dozvíme
00:28:21 až po poslední Příbramské rally, protože do hry o titul
00:28:24 se díky jasnému a zaslouženému vítězství vrátil Jan Kopecký.
00:28:32 Pilot továrního týmu Škoda Motorsport
00:28:34 podal v Barum rally přímo profesorský výkon,
00:28:37 vyhrál všechny RZ první etapy a ve zbytku soutěže
00:28:39 svou vedoucí příčku už jen kontroloval.
00:28:45 Jan Kopecký vyhrál slavnou barumku potřetí v kariéře
00:28:48 a jeho spolujezdci Pavlu Dreslerovi se to letos podařilo poprvé.
00:28:54 Letošní 43. ročník této soutěže tedy znovu ovládla posádka
00:28:57 továrního týmu škodovky, což se opakovalo už popáté v řadě
00:29:01 za sebou.
00:29:03 Tři z těchto triumfů má potom v uvozovkách řečeno
00:29:06 na svědomí Jan Kopecký, který se do historie této rally
00:29:09 už teď dokázal zapsat velmi tučným písmem.
00:29:12 A jak vidíte, nejtěsnější rozdíl byl v cíli mezi sedmým
00:29:16 Jaroslavem Orsákem a osmým Pavlem Valouškem.
00:29:20 Z Barum czech rally Zlín uvidíte na programu ČT sport
00:29:23 souhrnnou 40minutovou reportáž, a to ještě dnes večer,
00:29:26 tak se nezapomeňte dívat.
00:29:28 S Rally magazínem na shledanou za čtyři týdny.
00:29:33 Skryté titulky: Tomáš Seidl Česká televize, 2013