Novinky, informace a přehled výsledků ze světového i domácího rallye sportu
Rallye magazín
Premiéra: Čtvrtek 18. 4. 2013 na ČT sport00:00:32 Hezký den, vítejte u dubnového vydání Rally magazínu!
00:00:35 Sezona se pomalu, ale jistě rozjíždí
00:00:37 a celkem podle očekávání je její start doprovázen
00:00:40 ještě důkladnější přípravou, než tomu bývalo doposud.
00:00:44 O tom bude naše první reportáž.
00:00:49 V té další zavítáme na Vrchovinu, kde se konal úvodní podnik
00:00:53 Timeseal mistrovství České republiky ve sprintrally
00:00:56 a kde byla kromě jiného ještě stále pořádná zima.
00:00:59 Vyjma posádek se před sezonou školili také pořadatelé
00:01:03 a tentokrát to bylo velice důkladné školení,
00:01:06 spojené s praktickými ukázkami.
00:01:09 A na závěr vás čeká Portugalská rally,
00:01:12 tak se hezky bavte!
00:01:17 Loňská sezona byla pro český rallysport
00:01:20 bezesporu jednou z nejsmolnějších v historii,
00:01:23 to samozřejmě všichni dobře vědí.
00:01:25 Právě proto se přípravy na letošní rok
00:01:27 více než kdy jindy zaměřily na bezpečnost,
00:01:30 a to jak posádek, tak především diváků.
00:01:32 Jisté změny doznaly i sportovní řády,
00:01:35 a pokud chce nyní soutěžní jezdec usednout za volant
00:01:38 silného a výkonného auta, musí splnit několik podmínek.
00:01:42 Ti, co už mají takzvaně splněno,
00:01:44 se před nedávnem zúčastnili nového projektu,
00:01:46 pořádaného Federací automobilového sportu
00:01:49 a promotérem české rallye, společností Mediasport.
00:01:52 Ten nesl příznačné jméno Rally kemp. A o co tu šlo?
00:01:56 V teoretické části, která proběhla dnes,
00:01:59 se začalo zdravou výživou a fyzickou připraveností,
00:02:02 což je fenomén dnešních předních posádek,
00:02:05 a je to velmi důležité.
00:02:06 Vybrali jsme si lektora jednoho z nejpovolanějších,
00:02:10 což je pan Jiřík, fyzioterapeut
00:02:12 a přední odborník například pro Škodu Motorsport,
00:02:15 ale i řadu dalších týmů nejen v oblasti motoristického sportu,
00:02:19 takže kluci se dozvěděli, jak se správně stravovat,
00:02:22 kdy so mají jíst, jaké to má účinky,
00:02:24 jaké to má vlivy, pozitiva, negativa,
00:02:26 a samozřejmě potom se přešlo i na fyzickou připravenost,
00:02:30 která probíhá následně i v odpolední části v praxi.
00:02:33 Po panu Jiříkovi následoval pan Patera,
00:02:36 všeobecně známá osobnost a naprostý profesionál
00:02:39 v oblasti teorie jízdy a přípravy, co a jak v autě funguje.
00:02:44 Čili tomu jsme věnovali zbytek dopolední části.
00:02:47 V té odpolední následoval rozpis,
00:02:50 což bylo okénko spíš pro spolujezdce,
00:02:53 ale nebyl to jenom rozpis, byla to například i logistika,
00:02:57 koordinace celého týmu.
00:02:59 Další část odpoledne byla věnována pneumatikám,
00:03:02 relativně důležitý prvek při jízdních vlastnostech vozu,
00:03:05 kde se kluci dozvěděli, jak se pneumatiky mají nařezat,
00:03:09 upravit tlaky a rak dále.
00:03:11 Teoretická část prvního dne Rally kempu
00:03:14 končila opět dvojkombinací.
00:03:17 Pan Patera a dnes největší rallyový odborník,
00:03:20 který reálně usedá ještě i za volant,
00:03:23 Roman Kresta, a společně znovu jsme se vrátili k nastavování aut
00:03:28 a prošli jsme si jednotlivé komponenty
00:03:31 a Roman Kresta detailně vysvětloval,
00:03:33 co který komponent ve voze dělá, jaký má vliv
00:03:37 a hlavně při jeho změně jaké nastane chování vozu.
00:03:43 Na Rally kemp v Poděbradech následující den plynule navázala
00:03:46 testovací rychlostní zkouška v Žiželicích.
00:03:49 Na krátkém a přehledném úseku byl nejrychlejší Jaromír Tomaštík
00:03:53 s krásným Subaru Impreza WRC,
00:03:55 ale rozhodně se zde neztratili ani účastníci Rally kempu,
00:03:59 tedy Robert Kořístka, Josef Zimmermann a Martin Búš,
00:04:02 tedy všichni tři bývalí úspěšní dvoukolkáři,
00:04:05 kteří letos míří do bojů s absolutní domácí špičkou.
00:04:12 Robert Kořístka s Michalem Drozdem loni vybojovali
00:04:15 s vozem Suzuki Ignis S1600 titul v klasifikaci dvoukolek
00:04:19 v rallysprintovém šampionátu,
00:04:21 ale letos přesedají do Lanceru EVO IX.
00:04:23 Nás zajímalo, jak se této posádce líbil předchozí Rally kemp.
00:04:27 S Rally kempem jsem spokojený.
00:04:30 Dozvěděl jsem se spoustu věcí od Romana Kresty,
00:04:33 od Filipa Schovánka, který nám hodně s rozpisem poradil,
00:04:37 zjednodušit rozpis, abychom toho neměli moc,
00:04:40 spoustu rad, jak ovládat auto,
00:04:43 jak v krizových situacích auto zvládat.
00:04:45 Myslím, že kemp hodně pomůže, fakt jsem spokojený.
00:04:49 Souhlasíte tedy s tím, že přechod na takto silné auto vyžaduje
00:04:53 i spoustu jiných nároků na posádku, na jezdce.
00:04:56 Není to jenom o tom, přesednout z auta do auta a jet,
00:04:59 ale celkově to pozměnit?
00:05:02 Je. Zjistil jsem, že hlavně na fyzičce pracovat,
00:05:05 moc jsme se tomu nevěnovali,
00:05:07 neměli jsme možnosti zkusit, jak ostatní se připravují,
00:05:11 až po Rally kempu jsme zjistili, jak se chystat.
00:05:14 A určitě je to potřeba,
00:05:17 víc dělat se sebou něco, než člověk přesedne do auta.
00:05:21 Je to fakt už rychlé auto.
00:05:25 Kromě Roberta Kořístky bylo na tratích loňského šampionátu
00:05:29 hodně vidět také Josefa Zimmermanna.
00:05:31 Ten závodil s vozem Renault Clio R3
00:05:34 a právě s Kořístkou sváděl po celý rok pěkné souboje.
00:05:40 Nyní Zimmermann přesedá do Subaru
00:05:42 a také on byl účastníkem Rally kempu.
00:05:46 Já to hodnotím velice kladně.
00:05:50 Dozvěděli jsme se tady hodně moc věcí,
00:05:53 na které bychom sami přicházeli třeba nejméně celou jednu sezonu.
00:05:57 Takhle nám, ať je to Roman Kresta nebo další lidi, pan Patera,
00:06:00 z jezdecké školy nám řekli plno užitečných věcí,
00:06:04 s kterými se musíme popasovat, snažit se je vstřebat
00:06:08 a něco z toho si zapamatovat.
00:06:10 Není to jenom o závodění, to Rally kemp také ukázal,
00:06:14 je to i o zdravé výživě, je to o přístupu k tomu sportu.
00:06:18 Je to přece jenom sport,
00:06:20 a to fyzicky i psychicky hodně náročný.
00:06:22 Souhlasíte, že zvlášť ve čtyřkolce už je potřeba ty věci dělat?
00:06:26 Já si myslím, že to tak je. Fyzička je hrozně důležitá,
00:06:30 ať je to ve zvládání psychiky a všeho,
00:06:33 tak i pohyby v autě, přetížení a všechno,
00:06:36 je potřeba mít dobrou fyzičku, aby se člověk cítil dobře.
00:06:40 A dodržovat návyky stravovací.
00:06:43 Když to člověk bude dělat pořád a připravovat se sportem,
00:06:47 tak si myslím, že to bude určitě hodně znát.
00:06:52 S vozem Škoda Fabia R2 jsme loni ve velkém českém mistráku vídali
00:06:56 rodinnou posádku Búšových.
00:06:58 Letos tuto dvojici uvidíme s vozem Subaru Impreza Sti.
00:07:02 Martin Búš je velice mladý jezdec
00:07:04 a jeho kariéra je teprve na začátku,
00:07:06 i proto si rallycamp ani on nenechal ujít.
00:07:13 Mně se to hodně líbilo, bylo to super.
00:07:15 Co se týče všech programů,
00:07:17 bylo zajímavé, jak pan Patera vyprávěl o jízdě na okruhu,
00:07:21 nebo pan Jiřík, fyzioterapeut,
00:07:23 o stravě, o fyzičce, hodně zajímavé.
00:07:28 Viděl jsem tady také Romana Krestu,
00:07:30 a to nejen na kempu, ale i tady v Žiželicích,
00:07:33 tak asi lepšího učitele a rádce než Romana Krestu, to asi nejde.
00:07:37 Já si myslím, že určitě.
00:07:40 Poradil nám, co se týče nastavení auta.
00:07:42 V podstatě my jsme úplní začátečníci,
00:07:45 takže je tam hodně práce.
00:07:47 Nevím, jestli to s námi měl úplně jednoduché.
00:07:50 K trati žiželické testovací rychlostní zkoušky
00:07:53 vyrazilo množství fanoušků,
00:07:55 kteří na vlastní kůži poznali jisté a především logické restrikce,
00:07:59 pochopitelně s ohledem na jejich bezpečnost.
00:08:03 Posádka Martin a Josef Búšovi
00:08:05 si odbývala svou premiéru v silné čtyřkolce
00:08:07 a je třeba říci, že to nebylo vůbec špatné.
00:08:26 I z těchto záběrů je dobře vidět,
00:08:28 že se nejednalo o technicky nijak náročný úsek,
00:08:31 ale to je u testovací rychlostní zkoušky záměr.
00:08:36 Jde o to zvyknout si na rychlost,
00:08:38 oživit si po zimní přestávce potřebné návyky,
00:08:41 prostě dát si takovou rozcvičku.
00:08:49 V tomto ohledu je žiželická testovací rychlostní zkouška
00:08:53 jednoznačně přínosem, a tak není divu,
00:08:55 že napřesrok mají pořadatelé v plánu už pátý ročník.
00:09:12 Teď jsme ale sledovali první ostré kilometry
00:09:15 v Lanceru EVO IX Roberta Kořístky a Michala Drozda.
00:09:29 Kořístka patřil v Žiželicích k těm nejrychlejším,
00:09:33 a to byl určitě velice slibný začátek mezi velkými kluky.
00:09:42 O první mistrovské body
00:09:44 v letošním Timeseal mistrovství ČR ve sprintrally
00:09:47 přijeli soutěžáci zabojovat na Vrchovinu
00:09:50 a už z těchto obrázků je velice dobře vidět,
00:09:53 o jak skutečně zimní rallye se jednalo.
00:10:00 Osmidílný seriál jednodenních soutěží
00:10:03 je v České republice velice oblíbený,
00:10:05 a to jak fanoušky, tak posádkami,
00:10:08 i když stále ještě zimní počasí spoustu z nich odradilo.
00:10:15 Účast na poslední chvíli odřekl loňský vítěz Tomáš Kostka
00:10:18 a na startu se neobjevil ani Roman Odložilík,
00:10:21 nicméně Rally Vrchovina roku 2013
00:10:24 tím nijak zásadně ovlivněna nebyla.
00:10:31 Vše odstartovalo jako vždy na náměstí ve Slavonicích,
00:10:34 které pár dnů předtím zasypala vydatná porce sněhu.
00:10:37 Přestože většina této nadílky rychle roztála,
00:10:40 v lesích a místech chráněných stínem sněhový povrch zůstával.
00:10:53 I proto museli zdejší pořadatelé jeden měřený úsek zrušit,
00:10:57 což ve výsledku znamenalo minus dvě rychlostní zkoušky.
00:11:03 Dohromady se tedy jelo sedm rychlostních zkoušek,
00:11:06 ale i ty nakonec stály za to,
00:11:08 protože v noci z pátku na sobotu drobně pršelo
00:11:11 a na asfaltových úsecích se zrána vytvořilo silné náledí.
00:11:20 Velmi záhy první sprint roku skončil pro Jaromíra Tomaštíka,
00:11:24 který takto uklidil do příkopu svou Imprezu WRC.
00:11:28 Kdosi z fanoušků nazval letošní Rally Vrchovinu malým Monte Carlem
00:11:32 a je třeba říci, že to bylo hodně trefné.
00:11:37 Kombinace sněhu, ledu, mokrého i namrzlého asfaltu,
00:11:40 prostě jako v horách okolo Valance nebo nad Monakem.
00:12:00 Na zrádné podmínky mnozí doplatili.
00:12:02 Byl mezi nimi také Martin Březík,
00:12:05 který se svým Mitsubishi uvízl v závěji a bylo po nadějích.
00:12:09 Mnohem hůř však dopadlo Subaru Impreza Sti
00:12:11 Zdeňka Zdráhaly a Markéty Rýdlové.
00:12:14 Tato smíšená posádka totiž ve třetí rychlostní zkoušce
00:12:17 dost tvrdě havarovala, což je lépe vidět z této kamery.
00:12:24 Nikomu se ale naštěstí nic nestalo.
00:12:28 Ve velice dobrém světle se ukázal Martin Vopatřil,
00:12:32 který loni odjel pár soutěží se Škodou Fabia R2.
00:12:35 Se stejným vozem byl na startu i tentokrát
00:12:38 a po kvalitním výkonu uzavřel desítku konečné klasifikace.
00:12:43 Deváté místo patří Robertu Adolfovi,
00:12:46 který zažil přetěžký debut s vozem Škoda Fabia S2000.
00:12:49 Rally Vrchovina byla velice zrádná
00:12:52 a Adolf především nechtěl ublížit zapůjčenému autu.
00:12:55 Tomu odpovídalo i jeho nasazení.
00:13:01 Krásný sport na Vrchovině předváděli
00:13:03 Petr Šimurda s Milanem Dlouhým.
00:13:05 Dvojice startující se stařičkou Škodovkou 130 LR
00:13:08 opět všechny hlavně udivovala.
00:13:38 Petr Šimurda nakonec doslova doletěl do cíle
00:13:41 na neuvěřitelném osmém místě absolutně
00:13:43 a jasně vyhrál hodnocení PČR.
00:13:48 Tohle už je Mitsubishi Lancer EVO IX Jaroslava Pešla,
00:13:52 který se letos objevil ve zcela nových barvách.
00:13:55 Jaroslav Pešl v loňském posledním sprintu ve Vsetíně havaroval,
00:13:59 takže si tentokrát dával pozor a bylo z toho sedmé místo.
00:14:05 Až vinou penalizace na závěr
00:14:07 se na šestou příčku propadl Vojtěch Štajf,
00:14:10 který zde zkoušel spolupráci
00:14:12 s navigátorem Františkem Rajnohou.
00:14:14 Štajf jel nakonec velice pěkně, což ho před Šumavou může těšit.
00:14:23 Pátou příčku na Vrchovině obsadil Lumír Firla,
00:14:26 pilot Lanceru EVO IX, kterému rozpis četl Zdeněk Jůrka.
00:14:32 Firla se z těžkými podmínkami vypořádal se ctí
00:14:35 a odvezl si odsud cenné body.
00:15:00 Bývalý okruhový jezdec větší chybu neudělal
00:15:03 a v cíli mohl slavit velmi slušný výsledek.
00:15:06 Mezi produkčními vozy to byla čtvrtá příčka,
00:15:09 protože před Firlou skončil Miroslav Plíhal,
00:15:11 který závodí se Škodou Octavia WRC.
00:15:26 Plíhal s navigátorem Jiřím Strossem
00:15:28 byli nakonec jedinou posádkou s vozem WRC,
00:15:31 která Rally Vrchovina dokončila.
00:15:33 Že z toho bylo čtvrté místo absolutně
00:15:36 a vítězství ve třídě 13, to bylo příjemné překvapení.
00:15:43 Teď už nás čekají medailisté a začínáme Robertem Kořístkou.
00:16:10 Úřadující rallysprintový mistr dvoukolek
00:16:12 zažil neskutečný debut s velkým autem
00:16:15 a s tímto Mitsubishi se rval dokonce o příčku nejvyšší.
00:16:18 Na tu nakonec nedosáhl,
00:16:20 ale to jen vinou 40tivteřinové penalizace.
00:16:22 Přesto je bronz posádky Kořistka - Drozd
00:16:25 překvapivě dobrým výsledkem.
00:16:27 Ze stejné obce jako Robert Kořistka
00:16:29 pochází také Miroslav Jakeš.
00:16:43 Jakeš je i přes svůj mladý věk už velice zkušeným soutěžákem
00:16:47 a dokázal to zde druhým místem.
00:16:51 Vítězství nakonec slavila polská posádka
00:16:54 Mariusz Malyszczycki a Jacek Rathe,
00:16:56 kteří v malém českém mistráku debutovali
00:16:59 a s vozem Mitsubishi Lancer EVO IX rovnou vyhráli.
00:17:05 Malyszczycki si pořídil českou licenci,
00:17:08 čímž dal jasně najevo, že v rallysprintovém mistrovství
00:17:11 bude usilovat o celkové umístění v tabulce.
00:17:14 Rally Vrchovina tedy vyhrála zahraniční dvojice
00:17:17 a odstartovala tak poměrně nečekaně
00:17:20 novou sezonu rallysprintů.
00:17:24 První trojka konečné klasifikace se vešla prakticky do půl minuty,
00:17:28 a potvrdilo se, že české rallysprinty jsou hodně napínavé.
00:17:32 Kompletní stupně vítězů obsadili piloti vozů Mitsubishi.
00:17:41 Rally Vrchovina byla prvním podnikem
00:17:44 z letošních celkových osmi a byla to soutěž velice zajímavá.
00:17:48 Z boje o nejcennější posty vypadlo opravdu hodně adeptů
00:17:51 a prostor tak dostali jiní, kteří se své šance náležitě chopili.
00:17:57 To, že se na Vrchovině závodilo na sněhu a ledu,
00:18:00 dodalo úvodnímu klání sezony docela pěkný náboj
00:18:03 a v neposlední řadě je fajn,
00:18:05 že se během závodů nikomu nic nestalo.
00:18:09 Příští sprint se pojede na konci dubna v Lužických horách
00:18:13 a seznam přihlášených posádek slibuje další zajímavou podívanou.
00:18:18 Pokud tedy o posledním dubnovém víkendu vyrazíte
00:18:21 směr Hrádek nad Nisou, neměli byste litovat.
00:18:34 Za účasti předsedy Svazu rally Pavla Schovánka
00:18:37 i mnohých jiných zástupců české rallye
00:18:40 se minulou neděli konalo školení
00:18:42 pořadatelů automobilových soutěží.
00:18:44 Místem konání této bezesporu přínosné akce
00:18:47 byl známý testovací areál v Bělé pod Bezdězem,
00:18:50 kde se kromě teorie ukazovala i neméně důležitá praxe.
00:18:55 Více už nám poví Radovan Novák z Federace automobilového sportu.
00:19:01 My jsme si uvědomili,
00:19:05 že systém školení, který jsme měli,
00:19:07 byl veskrze teoretický.
00:19:10 Pustit pořadatele a další činovníky do nějaké místnosti,
00:19:13 kde jim tři hodiny vykládáte pořádek
00:19:17 a bezpečnostní pravidla, není to pravé ořechové.
00:19:23 Proto bychom to chtěli od příštího roku změnit,
00:19:26 a toto je takový pilotní projekt,
00:19:28 kam jsme pozvali vedoucí rychlostních zkoušek
00:19:31 a bezpečáky z první poloviny sezony,
00:19:34 to znamená do Bohemie včetně,
00:19:37 a mimo toho, že se jim tady ukázaly
00:19:40 přímo modelové situace na obrazovkách,
00:19:42 hlavní náplň je v tom, že se jim to v praxi ukáže,
00:19:46 jak se má páskovat, jak se mají dělat přechody,
00:19:49 která zábrana je postavena dobře, která je postavena špatně,
00:19:54 čili aby viděli ten reálný život.
00:19:56 Ne aby viděli na obrazovce někde nějaké bezpečnostní
00:20:00 nebo sportovní předpisy, které si můžou přečíst.
00:20:08 Účast mě překvapila, protože tady je opravdu hodně lidí.
00:20:12 Mě to také překvapilo. My jsme pozvali všechny rallye,
00:20:16 jak jsem říkal, do Bohemia včetně,
00:20:20 z první poloviny sezony, a kromě Kostelce nad Orlicí
00:20:24 přijeli všichni pořadatelé a v dost velkém počtu,
00:20:28 takže já jsem pozitivně naladěn z tohoto prvního.
00:20:36 Uděláme druhý Rally kemp pro druhou polovinu sezony,
00:20:40 někde na Moravě, protože tam je potom Barum, Jeseníky, Vyškov.
00:20:47 Takže doufám, že účast tam bude naprosto srovnatelná.
00:20:51 Velký mistrák v Čechách teprve začne,
00:20:53 i když už se jela Jänner rally,
00:20:56 nicméně odstartoval nedávno malý mistrák,
00:20:59 takže první soutěž v Čechách máme za sebou.
00:21:02 Jak jste ji viděl vy osobně?
00:21:05 Vrchovinu poznamenalo počasí,
00:21:08 proto se také některé posádky odhlásily,
00:21:12 některé posádky na sněhu dost plavaly,
00:21:16 ale z hlediska bezpečnosti si myslím, že to bylo v pohodě,
00:21:21 že dokonce Česká televize tam byla celý jeden den,
00:21:25 natáčela za toho záběry,
00:21:29 z kterých bylo vidět, že pořadatelé se snažili.
00:21:34 Já si myslím, že nominováním těch dvou
00:21:38 permanentních bezpečnostních delegátů
00:21:41 se úroveň jak malých, tak velkých podstatně zvýší.
00:21:48 My jako Federace automobilového sportu
00:21:51 jsme vydali k tomu nějaké zásady.
00:21:54 My pořadatelům hradíme náklady
00:21:57 na bezpečnostní činovníky před rallye,
00:22:00 čili je to pomoc i pro pořadatele,
00:22:03 že ten bezpečák tam může přijet třeba třikrát, když je potřeba,
00:22:08 ladí to s nimi, pořadatele to nic nestojí.
00:22:11 Přejme si, aby to tak pokračovalo celou sezonu.
00:22:18 Školení pořadatelů se konalo těsně před šumavskou rally,
00:22:21 která se jede už tento pátek a sobotu,
00:22:24 tak si společně pojďme držet palce,
00:22:26 aby i velký český mistrák na našem území
00:22:29 vykročil do nové sezony tou správnou nohou.
00:22:32 Úsilí mnoha lidí, které vynakládají s cílem
00:22:35 ještě více zajistit bezpečnost rallye, je opravdu veliké.
00:22:44 A teď už slibované mistrovství světa.
00:22:47 To pokračovalo svým čtvrtým podnikem
00:22:49 a tentokrát se závodilo v Portugalsku.
00:22:55 Portugalská rally je ve světovém šampionátu už dlouhá léta
00:22:58 a její úzké, a přesto velice rychlé tratě jsou pověstné.
00:23:05 Stejně jako v minulých letech
00:23:07 i letos se tato soutěž jela v regionu Algarve,
00:23:10 kde se nachází město Faro,
00:23:12 a jak známo tato oblast na jihu Portugalska
00:23:15 je nejvyhledávanější turistickou lokalitou.
00:23:18 Včetně Portugalské rally
00:23:20 zbývalo v letošní sezoně odjet přesně deset soutěží
00:23:23 a už ty tři předchozí leccos naznačily.
00:23:26 Znovu nesmírně rychlý byl Nor Mads Ostberg,
00:23:29 ale svou snahu už na začátku přehnal
00:23:31 a skončil na střeše pod mezí.
00:23:34 Ostberg byl v tu chvíli na čele soutěže.
00:23:37 To samé se přihodilo Danimu Sordovi.
00:23:39 Také on jel parádně, jenže situaci neustál
00:23:42 a na začátku druhé etapy urazil u svého Citroënu zadní kolo.
00:23:47 Jak Sordo, tak Ostberg pokračovali v soutěži i poté,
00:23:51 ale jen v rámci superrally, s velkou časovou penalizací.
00:24:16 A zatímco Sordo dojel na nebodovaném 12. místě,
00:24:19 Mads Ostberg to dotáhl až na konečnou osmou příčku.
00:24:22 Přitom se mu povedlo vyhrát čtyři rychlostní zkoušky,
00:24:26 čímž znovu potvrdil svou rychlost.
00:24:32 Potřetí v letošní sezoně na sedmé místo dosáhli naši,
00:24:35 Martin Prokop s Michalem Ernstem,
00:24:38 posádka Fordu Fiesta WRC.
00:24:42 Martin Prokop jede společně s Polákem Koščuškem
00:24:45 na jiných pneumatikách než zbylá konkurence,
00:24:48 a tato skutečnost naši posádku rozhodně nezrychluje.
00:24:54 Za daných okolností je tedy sedmá příčka dalším cenným výsledkem
00:24:58 a Prokopovi po čtyřech soutěžích mistrovství světa
00:25:02 patří zasloužená osmá pozice v tabulce.
00:25:11 Teprve podruhé se letos na světové scéně představil
00:25:14 Katařan Nasser Al-Attyiah a znovu to nebylo vůbec špatné.
00:25:18 Pilot továrního Fordu Fiesta WRC, navigovaný Italem Bernachinnim,
00:25:23 se totiž podruhé za sebou prezentoval pátým místem
00:25:26 a jen tyto dvě soutěže mu stačily k tomu,
00:25:29 aby vyrovnal své bodové konto s Martinem Prokopem.
00:25:37 Nasser Al-Attyiah až doteď nezávodil mezi elitou WRC,
00:25:40 ale jak je vidět, je i zde schopen dosahovat kvalitních výsledků,
00:25:44 podobně jako v bývalých sériích PWRC a SWRC
00:25:47 nebo třeba v Dakarské rally.
00:25:55 Bramborovou medaili
00:25:57 si z Portugalska odvezl ruský pilot Jevgenij Novikov.
00:26:14 Novikov nebyl spokojen se svou jízdou,
00:26:17 nicméně 4. místo je jeho dosud nejlepším výsledkem v sezoně.
00:26:22 Ani tentokrát se nerval o vítězství.
00:26:25 Řeč je o čtyřnásobném vicemistru světa
00:26:28 Finovi Mikko Hirvonenovi.
00:26:30 Tovární pilot Citroënu bojoval s krajanem Latvalou o stříbro,
00:26:34 a to se mu nakonec podařilo získat,
00:26:37 nicméně stalo se to až po technických problémech
00:26:40 jeho rivala a bývalého týmového kolegy.
00:26:43 Jari-Matti Latvala podal v Portugalsku
00:26:45 dosud nejlepší výkon za volantem nového Volkswagenu Polo WRC
00:26:49 a nebýt zmíněných potíží, bylo by z toho druhé místo.
00:27:00 I s bronzem však byl tento pilot v cíli spokojený.
00:27:05 Jen čtyři odjeté světové soutěže stačily Sebastienu Ogierovi,
00:27:09 aby si na čele tabulky vytvořil náskok více než 50 bodů
00:27:13 na nejbližšího pronásledovatele.
00:27:16 Posádka týmu Volkswagen ve složení Ogier - Ingrassia
00:27:20 totiž v první soutěži roku byla druhá
00:27:22 a od té doby nezaznamenala jiný výsledek, než je vítězství.
00:27:36 Ogierův hattrick je tak jasným znamením,
00:27:39 kdo letos zřejmě bude slavit titul mistra světa.
00:27:44 Sezona je sice jen ve své třetině, nicméně Ogierův náskok
00:27:48 a hlavně převaha na trati jsou více než markantní.
00:27:51 V následující Argentinské rally
00:27:53 by se měl ale znovu objevit Sebastien Loeb,
00:27:56 tak uvidíme, co se bude dít. To bude až za necelé tři týdny.
00:28:03 Nás může těšit vyrovnanost výkonů Martina Prokopa,
00:28:07 který letos dojel třikrát sedmý a jednou devátý.
00:28:12 Tým Volkswagen v čele se Sebastienem Ogierem
00:28:15 vstoupil na světovou rallyovou scénu ve velkém stylu,
00:28:19 a když navíc z tohoto kolotoče vypadl Sebastien Loeb,
00:28:22 vypadá to na jednoznačnou záležitost.
00:28:25 Nejlépe o tom vypovídá pohled na tuto tabulku.
00:28:32 Ogier kromě tří vítězství vybojoval třikrát
00:28:35 i všechny body z power stage, a tak má po čtyřech závodech
00:28:39 náskok 54 bodů na druhého Hirvonena.
00:28:42 A jak už bylo řečeno, stejné bodové konto mají
00:28:45 Nasser Al-Attyiah a Martin Prokop.
00:28:48 Sebastien Ogier vyhrál svou první světovou rallye
00:28:51 právě tady v Portugalsku,
00:28:53 a to v roce 2010 s vozem Citroën C4 WRC.
00:28:56 Roku 2011 se mu povedlo toto vítězství obhájit
00:28:59 a třetí portugalský triumf přidal Ogier letos.
00:29:03 Na jeho kontě je celkem 10 vítězství,
00:29:06 z toho tři z Portugalska.
00:29:09 To je z dubnového vydání Rallye magazínu všechno.
00:29:12 Další půlhodinka ze světa automobilových soutěží
00:29:15 bude následovat zase za čtyři týdny.
00:29:17 Do té doby však uvidíte
00:29:19 několik speciálních vydání Rallye magazínu.
00:29:22 To první bude už za týden,
00:29:24 protože na programu je šumavská rallye.
00:29:27 Takže brzy na shledanou!
00:29:30 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2013