Neslyšící posluchači JAMU. ### Režie J. Bařinka
00:00:29 Dáváme pozor.
00:00:31 Dnes nás přišla navštívit paní učitelka a pan učitel
00:00:37 a budou vám povídat pohádku o perníkové chaloupce.
00:01:26 Od dětství jsem se potkával se sluchově postiženými lidmi,
00:01:31 protože jsme měli neslyšící sousedku,
00:01:36 za kterou jezdili její přátelé.
00:01:41 Vždycky tam stáli na dvoře a povídali si.
00:01:45 Když se setmělo, tak bylo po povídání,
00:01:48 protože už na sebe neviděli.
00:01:50 Viděl jsem, že je to jiný svět, kterému jsem nerozuměl.
00:01:54 A dodnes mu asi nerozumím,
00:01:58 ale on to asi slyšící v plném rozsahu nezvládne.
00:02:04 Ale přesto si myslím,
00:02:06 že je třeba hledat nějaké ty cesty k sobě navzájem.
00:02:14 Co, Lado, čekáš od života?
00:02:21 Na začátku jsem si představovala,
00:02:24 že budu pěstovat výchovnou dramatiku pro neslyšící.
00:02:28 Chtěla bych hrát divadlo, ale ještě nevím, co bude dál.
00:02:32 Nechci to zakřiknout.
00:02:34 Tak, pojďte.
00:02:37 Teď to probíhá 4. rok.
00:02:39 Je to tak, že přišel rodič neslyšící holčičky,
00:02:45 shodou okolností jeho činnost, zájem o neslyšící postupovaly tak,
00:02:50 že rezignoval na svoje zaměstnání,
00:02:53 začal dělat výzkum koachálních implantátů,
00:02:57 a to, jak vlastně pracoval pro neslyšící,
00:02:59 ho vedlo k tomu,
00:03:01 že je dnes předsedou vládního výboru,...
00:03:02 ...pro zdravotně postižené.
00:03:03 Je to ing. Jaroslav Hrubý.
00:03:07 Pak to byl pan Kajkostelník,
00:03:09 se kterým jsme kdysi dělali amatérsky pantomimu.
00:03:11 To byl ten prvotní nápad.
00:03:13 Jsou lidé, kteří tomu zpočátku nevěřili,
00:03:16 a teď, když vidí výsledky, setkávají se se studenty,
00:03:20 tak začali svoje názory měnit.
00:03:24 Samozřejmě, člověk si uvědomuje, že už nejsme úplně na začátku.
00:03:30 Asi kdybychom hledali nějaké rozdíly,
00:03:33 tak je to to, že už nejsme tak osamoceni,
00:03:37 jako na tom začátku,
00:03:39 že se ta dramatika neslyšících dostala do mínění celé společnosti,
00:03:43 že se běžně učí.
00:03:48 Za tu dobu, co tu působíme,
00:03:50 byl přijat zákon o znakové řeči,
00:03:52 to bych ráda zdůraznila.
00:03:54 Naši absolventi už jsou i našimi kolegy,
00:03:58 protože se stali pedagogy u neslyšících dětí
00:04:02 nebo se podařilo založit profesionální divadlo,
00:04:06 divadlo "Neslyším".
00:04:08 To je taky taková velká radost,
00:04:10 protože je málo divadel, profesionálních,
00:04:14 která jsou profesionální pro neslyšící.
00:04:24 Toto je Peppo Rigo,
00:04:26 ten už učí v Bratislavě na vysoké škole,
00:04:29 Romanka v Kremnici,
00:04:34 Handelová učí v Německu, tam se provdala a učí německé děti.
00:04:42 Ta učí v Prešově, učí hudební výchovu a tance,
00:04:47 takže je to skvělé uplatnění.
00:04:54 A Alenka, ta je členem divadla "Neslyším",
00:04:57 výborná, svého času na mateřské.
00:05:03 A to je paní ředitelka divadla "Neslyším".
00:05:10 To je naše Beátka.
00:05:25 Myslíte, že s tím, co zde získáte, můžete...?
00:05:30 Samozřejmě byla o tom taková debata,
00:05:33 co by chtěli v budoucnu.
00:05:53 Když jsem skončil školu, r. 1997,
00:05:56 tak jsem se rozmýšlel a chtěl jsem hrát divadlo.
00:05:59 Chtěl jsem hrát divadlo.
00:06:01 Bylo to ale velice těžké.
00:06:06 A potom mi ředitelka zdejší školy nabídla práci asistenta.
00:06:11 A proč asistenta?
00:06:14 To vzniklo ohledně znakového jazyka,
00:06:17 kdy potřebovali nějaký "originál", mě,
00:06:24 tak jsem začal pracovat jako asistent
00:06:27 a pracuju tady 7 let.
00:06:30 A díky paní ředitelce Silovské získalo práci 5 - 6 neslyšících,
00:06:37 na téhle škole, cože je ojedinělé v republice.
00:06:41 To byl úspěch.
00:06:43 A rodiče těch dětí jsou, zdá se, spokojeni.
00:06:48 Dětem to prospívá, protože učitel je vzor.
00:06:56 Já bych chtěla říct, že já mám největší strach z toho,
00:07:01 co mám sama v hlavě.
00:07:04 Chtěla bych se uplatnit po studiu na této škole,
00:07:09 aby to mělo nějaké pokračování.
00:07:18 Splnila jsem si sen, přičichla jsem k divadlu,
00:07:21 hráli jsme, bylo to prostě krásné.
00:07:25 A ráda na to vzpomínám.
00:07:29 V současné době jsme na mateřské dovolené,
00:07:31 vychováváme své děti,
00:07:34 no a kdy se vrátíme?
00:07:36 Snad brzo.
00:07:46 Ta možnost pracpovního uplatnění nebyl takový problém,
00:07:47 protože člověk si vždycky najde práci,
00:07:51 pokud ty možnosti jsou.
00:08:00 Vážím si toho, že jsem potkal Lucku,
00:08:01 že máme spolu děti,
00:08:03 protože jsem šťastný,
00:08:06 ale to povolání taky hodně prožívám.
00:08:23 Jsou určité individuality, o kterých mohu s jistotou říci,
00:08:28 že budou chtít v divadelní práci pokračovat.
00:08:32 A budou mít k tomu možnost.
00:08:36 A pak je tu protipól, u kterých vím,
00:08:39 že k divadlu netíhnou vůbec, že se zaměřují na práci s dětmi,
00:08:43 a pak je něco mezi tím,
00:08:45 kdy to nedokážeme odhadnout,
00:08:49 jestli vydrží rok v divadle nebo jestli budou pracovat s dětmi
00:08:53 nebo v úplně jiném oboru.
00:08:59 My jsme měli takový krásný zážitek,
00:09:02 nedávno k nám přijeli absolventi ze Slovenska
00:09:05 a říkali nám, že nám velmi děkují,
00:09:08 že díky tomu, že absolvovali školu v Brně,
00:09:11 absolvovali divadelní disciplíny,
00:09:17 tak mají mnohem větší sebevědomí
00:09:20 a jsou schopni bojovat sami za sebe,
00:09:23 založili si speciální sdružení, které nazvali "Myslím"
00:09:28 a snaží se prosazovat myšlenku,
00:09:35 že neslyšící jsou schopni spolupracovat,...
00:09:39 ...se slyšícími odborníky
00:09:46 a jsou schopni tvůrčí a samostatné práce.
00:09:54 Já jsem chtěl taky studovat a zároveň fungovat jako vzor,
00:09:59 prostě ukázat dětem,
00:10:01 že i sluchově postižení se můžou někam dostat
00:10:04 a že můžou dělat i jiné věci.
00:10:09 Skupina sluchově postižených učitelů u nás pracuje,...
00:10:11 ...jako asistenti slyšících pedagogů
00:10:13 nebo jako samostatní učitelé ve třídách.
00:10:16 Vidím v tom veliký přínos pro naši školu,
00:10:18 respektive pro děti sluchově postižené,
00:10:20 protože se pro děti vytváří přirozené komunikační prostředí,
00:10:24 kde vedle sebe pracují a žijí lidé slyšící i neslyšící
00:10:29 a jsou ostatním kolegům velmi dobrými partnery,
00:10:32 a je to sourodá skupina lidí,
00:10:35 kteří spolu dobře spolupracují
00:10:37 a mají stejný vztah ke sluchově postiženým dětem.
00:10:47 Když jsem byl požádán, abych sem nastoupil,
00:10:50 tak to byl odedávna můj sen.
00:10:53 Byl jsem zvvyklý pracovat u neslyšících,
00:10:58 díky mému otci,
00:11:01 protože oba dva moji rodiče byli neslyšící.
00:11:07 Nikdy jsem si jako dítě neuvědomil, že moji rodiče neslyší.
00:11:17 U nás nacházejí studenti 2 formy uplatnění,
00:11:24 a to je divadlo a škola.
00:11:26 I to divadlo má své místo.
00:11:29 Když odtud odcházejí a někdo se třeba bojí...
00:11:32 No tak se prostě nesmí bát,
00:11:34 neboť odtud odchází tak vybaven,
00:11:36 že se opravdu může postavit na své nohy
00:11:38 a začít být rovnocenným partnerem, ba i lepším,
00:11:42 pro tuhletu práci.
00:11:48 Skryté titulky: Hana Svanovská
00:11:54 .