Oceněný dokument na MFF Telč 2007 o tom, jak současnou společnost vnímají a reflektují „angažovaní“ umělci. ### Připravili: D. Kořínek, F. Diáz a J. Šimáček
00:00:09 HUDBA
00:00:34 Můžeme!
00:00:39 Jirko ahoj.
00:00:44 Budeme za chvilku na té hlavní ploše uprostřed.
00:00:48 Naproti ministerstvu vnitra.
00:00:53 Jirko ahoj. Čau.
00:00:55 Jsem moc rád, že se vidíme tady. Budeme se bavit o politice a umění.
00:01:00 Myslím si, že ta Letná je pro to úplně ideální.
00:01:02 HUDBA
00:01:28 Jirko, máme zajímavé období, je po roce 1989, není jasně viditelný
00:01:33 nepřítel, proti kterému je možné bojovat v umění nebo na ulicích.
00:01:39 Máme konzumní společnost. Jak cítíš jaká je teď role aktivistů?
00:01:45 My začínáme sledovat některé kroky z 90. let v umění na západě.
00:01:52 Tam institucionální kritika byla důležitou složkou politického
00:01:58 angažovaného umění. U nás až teď začíná být vidět struktura moci.
00:02:04 Stará struktura moci sice zmizela, ale přesunula se někam jinam.
00:02:09 Je třeba najít místa, ke kterým je třeba být kritický. A najít témata,
00:02:14 která jsou dnes politicky a sociálně relevantní.
00:02:18 A otázka politického umění dnes a v 90. letech v evropském kontextu
00:02:25 byla otázkou,že umění ztratilo relevanci a významnost.
00:02:30 HUDBA
00:02:43 Tohle je série fotografií. Součástí bylo i video, kdy jsme reagovali
00:02:49 na skandál, kdy byly nalezeny fotky z mučení v Abu Ghraib.
00:02:57 Tak jsme nafotili sérii, kde jsme se obsadili do rolí mučených.
00:03:06 Tedy šlo o to, že jsme nechtěli sami hrát ty americké vojáky.
00:03:09 Vždycky jsme to byli my, kdo měl na hlavách ty černý pytle.
00:03:12 A americký vojáky hráli naši kamarádi.
00:03:15 HUDBA
00:03:26 Tu hru jsme natáčeli na AVU v noci ve sklepě. Tlačil na nás vrátný,
00:03:31 protože chtěl zamknout školu.My jsme tam natáčeli tohle video, byli
00:03:37 jsme tam nahý a udělali jsme na konci takovou tu hromadu vězňů.
00:03:41 Takže to nebylo úplně košer. Vrátný z toho mohl být vyděšený.Bylo to
00:03:48 docela nepříjemný pro mně osobně. Musel jsem se nahý válet po zemi.
00:03:54 Richard není herec, to je důležitý. Byly tam slečny,bylo to nepříjemný.
00:04:02 HUDBA
00:04:14 Když jsem před sebou viděl klečet Richarda s pytlem na hlavě, tak
00:04:18 jsem si říkal, co to tady děláme. Nejsme taky úchylové,že si na to
00:04:23 jenom hrajeme? Bylo to určitě trošku perverzní.
00:04:27 HUDBA
00:04:39 Připadá mi, že tady politické umění neexistuje. Je tu umění, které má
00:04:43 zvýznamnit některé umělce. Obrací na ně pozornost společnosti.
00:04:48 Ale to já za politické umění nepovažuji. Kálení v Národní
00:04:52 galerii, či opatrné potápění obrazů do přehrady, které se vzápětí
00:04:57 vytahují zpátky. Nebo obarvení vlajky na šedo, aby člověk
00:05:04 neriskoval,že bude potrestán, považuji za alibismus.
00:05:08 Panové, zanechejte svého jednání, nebo budete předvedeni.
00:05:20 Už se to skoro stalo.
00:05:24 Jenom jednoho bereme? Už je ta vlajka šedivá?
00:05:27 Umělec je ten, který dělá problémy. Já se s tím dokážu ztotožnit dobře.
00:05:33 Který nenaplňuje to zadání, jak by se očekávalo, že bude naplněno.
00:05:39 Politika představuje určitou hrozbu pro umělce tím, že politik řekne:
00:05:48 My reprezentujeme veřejný zájem, společnost a její mravy.
00:05:53 A vy umělci nám ty mravy kazíte. To je samozřejmě důležitá funkce.
00:05:58 Znejišťovat, zpochybňovat zavedené zdánlivě neotřesitelné symboly
00:06:06 a slovník politiky. To je důležitá funkce moderního umění.
00:06:12 Je to strategie u nás docela vzácná a provozuje ji skupina Rafanů.
00:06:18 Totiž celá jejich činnost připomíná velmi silně skupiny totalitární.
00:06:27 Který mají jakýsi super ego, kolektivní vědomí, vystupují
00:06:34 uniformovaně a přednášejí teze, který mají být všeobecně platný.
00:06:41 A ten jejich způsob je vlastně ne ironizace politické moci.
00:06:48 Té jiné strategii v dnešní době používané balkánskými umělci,
00:06:54 např. skupinou Irvin, a tomu se říká super ztotožnění.
00:06:59 Cílem sdružení byla budoucnost, jejíž kvalitou je lidství.
00:07:02 Bylo to na výstavu, kde jsme se stylizovali do role skinheads.
00:07:08 Měli jsme potetovaný ruce a holohlaví a vydekorovaný jesenkou
00:07:15 coby zástupnej symbol spermatu.
00:07:18 HUDBA
00:07:22 To super ztotožnění bylo rozdílný. Od skinheads jsme přejímali jen
00:07:27 vnější znaky. Dejme tomu s fašisty, nebo různými totalitárními hnutími
00:07:32 nás pojilo používání uniforem a prezentování pouze jakoby
00:07:42 demokraticky vnitřně dosaženého konsenzu uvnitř skupiny.
00:07:47 Ale u některých akcí jsme toto ztotožnění pouze pomocí vnějších
00:07:53 znaků považovali za nedostatečný. Jednalo se hlavně o téma komunismu,
00:07:58 kdy jsme pociťovali, že tady je třeba jít dál a ztotožnit se úplně.
00:08:04 Tak jsme vlastně vstoupili do komunistický strany.
00:08:07 Tam to ztotožnění bylo maximální, i když myšlenkové jsme někde jinde.
00:08:14 Ale i to bylo někde setřený, když jsme vystupovali sami za sebe.
00:08:18 Třeba jsme rozdávali komunistický letáky, všichni nás považovali
00:08:22 za komunisty, a člověk se dostal do izolace, kdy všemi nenáviděn
00:08:28 nacházel ostrůvky spřízněných duší mezi ostatními komunisty.
00:08:36 Nám taky šlo o to,že když se mluví o tom komunismu a my jsme ho zažili
00:08:39 jenom jako děti,tak je důležitý, aby to nebylo napadnutelný:
00:08:42 Neprožili jste to a mluvíte o tom. Tak jsme chtěli zjistit, čím to je
00:08:48 že v dnešní době byli komunisti 3. a získávali nějakou popularitu.
00:08:51 Navíc to bylo strašně nasnadě zvenčí řešit komunismus.
00:08:56 To skončilo nutně kritikou. Takže to smočení se v tom bylo důležitý,
00:09:04 protože jsem se zbavili určitých klišé a našli jsme jinačí řeč a
00:09:09 jinačí věci které byli zajímavější.
00:09:11 A myslím, že se změnila i výsledná forma s kterou jsme pracovali,
00:09:15 protože ze začátku jsme měli nějaký ambice něco udělat a na konci už to
00:09:19 bylo třeba výpovědí těch členů.
00:09:21 Že jsme měnili postupně i pohled na tu výstavu jak bude vypadat.
00:09:26 HUDBA
00:09:31 Ta dlouhá doba člověka nahlodá, člověk nad tím musí přemýšlet,
00:09:36 třeba já osobné jsem měl strach, aby mě nezajelo auto.
00:09:39 Nechci zemřít jako komunista...
00:09:44 HUDBA
00:09:50 Celej ten antikomunismus považujeme za strašně průhlednej, lacinej..
00:09:56 Vlastně populismus.
00:09:58 Který je jenom strašák,ale je ve skutečnosti absurdní.
00:10:05 Proboha svatého, co můžou dneska komunisti tady? Uchvátit znovu moc?
00:10:10 To je přece nesmysl.
00:10:12 A funguje to dobře. Velmi dobře a to ví i ti politici.
00:10:14 Oni to samozřejmě používají cíleně. Používají to jako nástroj.
00:10:18 Kdykoliv s nimi jednám, tak s ním bezostyšně domlouvají věci.
00:10:23 Kdybychom si dnes mohli vybrat z dnešních parlamentních stran,
00:10:26 tak by nám nejblíž byla Strana Zelených, ale představa, že jsme je
00:10:30 volili a oni se po volbách spojí s pravicovou velkostranou, kterou
00:10:37 považujeme za největší zlo tady, tak ti zradili, sotva začali.
00:10:44 Zradili veškerý principy, který hlásali.
00:10:49 Tvrdit, že zelení jsou pravicová strana je pro nás absurdní.
00:10:52 Myslím si, že se tomu smějí lidi v zahraničí i tady v Čechách.
00:10:57 HUDBA
00:10:59 Já jsem doma vyrůstal v takový zajímavý situaci.
00:11:02 Táta je revolucionář, musel z Argentiny utéct do Evropy,
00:11:06 protože ho pronásledoval vojenský režim. A celý život jsem sledoval
00:11:12 jak dokumentuje různý revoluční hnutí v jižní Americe.
00:11:17 Doma jsme třeba o Vánocích měli vánoční stromek kde viseli
00:11:22 Che Guevara, Fidel a různí revolucionáři.
00:11:26 A v podstatě, když v dnešní době po roku 1989 o tom mluvím,
00:11:29 tak jsem pro spoustu lidí divný, jsem spojovaný s komunisty..
00:11:34 Mně by zajímal tvůj názor. Vyrůstal jsi v Americe a máš i svůj rozum.
00:11:39 Ano, já taky mám jiné oči než ostatní lidi, kteří bydleli tady.
00:11:46 Úplně stejná situace je tady, někteří republikáni, v Americe
00:11:52 i Reagan, mají takový legendární názory podle historie.
00:12:00 A tady lidi znají jeden směr, boj proti komunismu nebo totalismu
00:12:11 a neviděli ty nelegální věci a brutálnosti, které podpořil Reagan
00:12:19 a jeho administrativa v Jižní Americe, Nikaragui a Guatemale.
00:12:23 Mě překvapil rozdíl, co znamenají pravičáci a levičáci v USA a tady.
00:12:35 To bylo prvním překvapením.
00:12:39 Nejvíc pro mladé umělce a mladý lidi naší generace.
00:12:44 HUDBA
00:12:52 V demokratických společnostech dochází k napětí, protože na jedné
00:12:57 straně politik říká:já reprezentuji celou společnost,národ, lid..
00:13:03 Na druhé straně víme, že moderní umělec, jak říkal Heinrich Heine,
00:13:10 je zrcadlem světa. Takže vlastně i ten umělec nějakým způsobem chce
00:13:14 uchopit ten celek a činí to zcela nezávisle, svobodně a skrze nějaký
00:13:22 velmi individuální projev.
00:13:25 HUDBA
00:13:40 Rozhodně to nebylo tak jak si o tom lidi vykládali, že to bylo
00:13:47 na zakázku V. Havla, což nebylo. I když je V.Havel identifikovatelný
00:13:53 i přes to srdce za svým podpisem, který začal dělat asi od roku 1989,
00:13:59 ve spojení se sametovou revolucí. To že tam byl Václav Havel, to je
00:14:05 jako bonus pro mně. Určitě v tuto chvíli by to neprošlo normálním
00:14:10 způsobem, protože na hradě sedí jiný člověk s jiným myšlením,
00:14:16 není tak umělecky kreativní a nepřemýšlí v těchto konsekvencích.
00:14:21 HUDBA
00:14:46 I Karel Taige tehdy pochopil, že alespoň....(v pozadí)
00:14:50 Do galerie chodí žalostně málo lidí, navíc jsou ty lidi z našeho
00:14:54 pohledu poměrně uvědomělí, ovšem ne všichni, ale už jsme se setkali
00:15:00 s kritikou ve smyslu proč to tady ukazujete, když to stejně víme,
00:15:04 že Bush je kokot..nám řeknou.
00:15:08 SMÍCH
00:15:16 Nám ani primárně nejde o to měnit názory umělecké scény, na výstavy
00:15:21 a vernisáže chodí jenom umělci, kunsthistorici a občas novináři.
00:15:28 A mohou to zveřejnit v novinách a tak se to dostane i k veřejnosti.
00:15:35 HUDBA
00:15:44 Mě trochu překvapí, když mladí umělci někdy podpoří
00:15:52 konzervativní strany, které málo podporují kulturní akce.
00:16:03 Mě překvapilo, že je to tady konservativnější než v Americe.
00:16:11 Když vidíš, že všechny i nejostřejší akce jsou znovu
00:16:17 schvalovány institucemi a vystaveny jako čisté umění a jsou bohatě
00:16:20 podporovány, takže se zneutralizují a jejich ostří se otupí. Když je
00:16:26 situace, kde se blízko sebe, do velkých koalic znovu dostalo
00:16:31 umění, sponzoři a moc, která aby umění zneškodnila, tak ho vystaví.
00:16:41 A jak se v takové situaci chovat? Ty se musíš bránit tomu, aby tvé
00:16:46 umění zmrtvělo a stalo stylem. Aby se stalo jenom ozdobou.
00:16:53 Ty musíš asi neustále měnit strategie a pozice. Ta krátkodobost
00:17:00 akcí, které se vzápětí přesunou někam jinam, to je věc, která je
00:17:04 těžko postižitelná a umožní ti udržet si odstup od struktur,
00:17:11 které by tě mohli použít. Je třeba využít i institucí.
00:17:16 HUDBA
00:17:19 Jak je pro vás důležité se prezentovat v galerii, která je
00:17:21 nebo není veřejným prostorem? Sympatizujete s anarchizmem?
00:17:28 Co je pro vás oblast umění, jestli se pořád považujete za umělce?
00:17:34 Určitě se považujeme za umělce, ale galerie využíváme. Využíváme
00:17:39 jakékoli prostory, které nám je umožněné použít. Galerie jenom
00:17:44 využíváme k tomu aby jsme mohli prezentovat svoje vlastní názory.
00:17:47 A jestli si vzpomínáš, tak jsme měli diskuzi o tom, co je horší,
00:17:51 jestli využívat státní systém nebo se podílet na soukromém systému.
00:18:03 Tam je taky spousta prostoru pro kritiku. Co je horší, pracovat
00:18:08 v nadnárodní společnosti nebo ve státním podniku. Tam si nevybereš.
00:18:13 Guma Guar, tam už je to trošku zajímavější pro nás, protože oni se
00:18:18 zabývají víc aktivismem a přesahují určitým způsobem umění.
00:18:24 Zároveň je zvláštní, přestože mají odstředivé tendence z umění,
00:18:31 tak se stále pohybují v jeho poli, v galeriích a deklarují tu svoji
00:18:36 tvorbu skrze médiové umění.
00:18:40 HUDBA
00:18:43 Evidentně se stává politické umění módním. Například případ polské
00:18:49 výstavy. Byla to jakási šmíra, hrající si na politickou výstavu,
00:18:54 ale ve skutečnosti, když někdo udělá angažovanou věc, troufnu si
00:18:58 říct, že jsme byli jediní, kdo tam dělal čerstvě...Většina věcí byla
00:19:02 konzervativních a vlastně se vůbec nevztahovala k současným problémům.
00:19:06 Tak to byl v tu chvíli problém. Jedno z témat bylo také ukazování
00:19:10 hraničních poloh umění, co až můžeme vystavit, takhle to psali
00:19:14 v katalogu. My když jsme přivezli, z našeho pohledu ani ne zas tak
00:19:18 provokativní věc, protože česká situace je trošku odlišná, tak
00:19:24 kurátorky se začali bát,ale ty se nám povedlo přemluvit. Pak se ale
00:19:30 objevil ředitel galerie, člověk v našem věku a choval se jako
00:19:36 zbabělý kariérista, který se bojí o to teplé místečko. Došlo k tomu, že
00:19:42 jsme ho donutili to tam vystavit, protože oni nechtěli. My jsme jim
00:19:49 říkali, pokud se chce sama ta galerii censurovat, tak je na nich,
00:19:57 ale my se sami autocensurovat nebudeme. Takže bez problému
00:20:05 výstavu opustíme, nebudeme na ní nic vystavovat. To zas se jim
00:20:08 nelíbilo,protože jim bylo jasné, že to bude jejich censura. Takže nás
00:20:14 nakonec nechali vystavit všechno. My jsem opustili galerii druhý den
00:20:20 po vernisáži, náhodou jsme se tam za 10 minut vrátili pro zapomenutý
00:20:24 telefon a papež už byl sundaný.
00:20:28 HUDBA
00:20:36 Projekt Converse se jmenuje tak, jak se jmenuje, protože my jsme
00:20:42 připravili fiktivní výrobky západních firem, které jsou jakoby
00:20:47 konvertovány k islámu. Takže my děláme takovou fikci. Ona někdy to
00:20:54 už fikce není,už ty firmy taky jakoby předbíhají i naši činnost.
00:21:01 Ale my se snažíme představit využívání značek jako možnost
00:21:08 porozumění mezi východním islámským a západním křesťanským světem.
00:21:14 HUDBA
00:21:24 Je zajímavé,že vždycky každý proces má nějaké inkubační stádium. A my
00:21:32 když jsme to vymysleli, tak už jsme se tím hodně bavili, přišlo nám to
00:21:36 perverzní. Objevily se už firmy, které se začaly takhle chovat,
00:21:41 takže ta fikce je někdy velice blízko tomu jak člověk uvažuje.
00:21:49 Představuji vám Petra Motyčku, Antonína Koppa ze skupiny Pode Bal.
00:21:55 Já jsem Michal Šiml a zároveň vám představuji projekt Converse.
00:22:01 Na Converse je zajímaé, že vlastně objekty, které se vytvářejí, svůj
00:22:06 smysl získávají právě tím, jak si je člověk představuje. Jak mohou
00:22:10 fungovat v realitě. A ta představa je možná. A to, co mně baví osobně,
00:22:16 je když něco ze skutečného světa může fungovat i jako umění.
00:22:23 Že člověk neví, jestli to je myšleno vážně, nebo je to umění.
00:22:28 A zároveň tak v umění když jsou věci, které člověk neví, jestli to
00:22:32 náhodou není skutečnost. A tady to balancuje tak akorát na hraně. Může
00:22:36 se stát, že tohle bude realita. Takže to je předpověď budoucnosti.
00:22:41 Burka NikeConverse, povšimněte si, velice výrazné značky,ale zároveň
00:22:47 tento výrobek plně respektuje anatomii nositele i jeho návyky.
00:22:59 Převede kulturní návyky lokálních zákazníků na společný jmenovatel
00:23:05 se západními konzumenty, čímž přispěje ke světové stabilitě
00:23:12 a míru. Děkujeme vám za pozornost.
00:23:17 Socha Jágra vznikla v době, kdy v Praze a Ostravě probíhalo
00:23:24 Mistrovství světa, nebo Evropy? Světa, že jo. Tehdy do Jágra celý
00:23:35 národ vkládal obrovské naděje. Tak my jsme si tak trošku vystřelili
00:23:40 z Čechů a udělali jsme předpověď.
00:23:44 Důležitý je, tahle výstava se jmenovala Májová proroctví.
00:23:46 Tehdy v květnu bylo to mistrovství a naše proroctví spočívalo v tom,
00:23:51 že jsme prorokovali, že prohrajeme. Náhodou vernisáž té sochy proběhla
00:23:58 v den, kdy jsme hráli semifinále s USA a ještě během té vernisáže
00:24:04 jsem vypadli. Takže socha Jágra fungovala jako obří voodoo figurka.
00:24:11 Pod Jágrem byla umístěna televize, která byla obrazovkou směrem dolů
00:24:15 a z ní vyhrávala česká hymna, která byla trošku zkreslená a byly tam
00:24:21 dané úplně jiné zvuky. Hrála tak, že to bylo i špatně slyšet, takže
00:24:29 si Jágr podkopl tu televizi. Což je taky symbol toho hokeje, že nejde
00:24:36 jen o hokej, ale zase jde o media. To není úplně stranou toho našeho
00:24:44 zájmu, proto se tam objevila ta televize.
00:24:48 Křik: hop hop ukažte svůj malíček kdo neskáče není Čech.
00:24:58 Guma Guar, nejmladší skupina, která se tím zabývá, ta je na tom ještě
00:25:03 jinak než Pode Bal, nebo Rafani. Tam je vědomé přiznání toho, že
00:25:09 nechtějí dělat umění a být vnímáni z pozice umění a chtějí jakoby
00:25:17 anarchisticky a viditelně zvýraznit postoj ke světu. Použijí zcizené
00:25:26 věci, z internetu, televize a zacházejí s tím velmi svobodně.
00:25:32 Ale zároveň je to pro ně nebezpečí, že se dostanou do polohy, kdy to
00:25:36 může použít každý.A ta záměna už tam v tu chvíli začíná haprovat.
00:25:44 HUDBA
00:25:50 Popírání estetiky je zbytečné. Ale chápu, že někdo si přeje, aby jeho
00:25:55 dílo nezapadalo do estetických parametrů svého okolí a své doby.
00:26:01 A volí nějakou jinou formu. To je regulérní tradiční postoj.
00:26:06 Celé 20. století se tímto způsobem vymezuje a nejen 20. století.
00:26:14 Myslím si, že takové gesto je dnes zbytečné a opět se vrátím k tomu,
00:26:19 co jsem řekl, že krása,tzn. jemnost je dnes možná větší deviza a větší
00:26:30 avantgarda než jakákoliv brutální avantgardní gesta.
00:26:36 HUDBA
00:26:50 Vy jste si rezervovali nebo dopředu předplatili určitou část
00:26:59 Václavského náměstí pro svoje demonstrace?
00:27:03 Tak to se neplatí, je to veřejný prostor, který se zarezervuje.
00:27:13 Není to ani zábor, je to jenom z důvodu, aby se nesešly na stejným
00:27:21 místě dvě organizace, které by tam proti sobě mohli brojit nebo by
00:27:26 mohlo dojít k nějakému konfliktu. Princip akce je jednoduchý.
00:27:30 Dejme tomu symbolický místo, což pod sochou Svatého Václava je,
00:27:36 občané se tam shlukovali ve významných okamžicích tohoto státu
00:27:43 a vždycky se tam odehrávaly dějiny. Toto symbolické místo, kde mnoho
00:27:52 demonstrantů dodává důležitosti svým pohnutkám lokací demonstrací,
00:28:01 a tak ho znepřístupňují pro běžný politický život a snaží se ho
00:28:09 maximálně uzurpovat pro nic. Byla to demonstrace ničeho a byla
00:28:16 důležitá ta negace, kdy hodnota něčeho vyvstává tak, že se popře.
00:28:25 HUDBA
00:28:38 Já si myslím, že u nás procházíme fázemi, kterými prošlo umění
00:28:46 na západě, není to přejímání, ale je to jakoby nutnost projít si
00:28:51 všechna témata a uvědomit si novou strukturu moci a reagovat na ni.
00:28:58 No a souvislost z toho umění, které bylo společenskou službou,kde musíš
00:29:03 ustoupit, kde pracuješ v kolektivu, nejde o uměleckou individualitu,
00:29:07 tam je kolektivní individualita,tak souvislosti mají to, čemu se říká
00:29:12 informační umění. Pro to máme řadu příkladů. Toto umění umí využít
00:29:18 propagandistických prostředků. Toho co se používá v reklamě, to je
00:29:25 propagace, masírování pomocí médií a ti umělci, kteří s tím pracují
00:29:32 dělají jakousi anti informaci. Podvratnou informaci. Současně to
00:29:40 Zajímavě kombinuje i skupina Pode Bal. Kombinuje aktivistickou akci
00:29:46 ve volném prostoru i s galerijním vystavením pohoršujících věcí.
00:29:54 Ale za tím je obrovská analýza lidí a jejich spolupráce a politická
00:29:58 identita jako třeba v minulosti Malík Urvi ve Špálově galerii.
00:30:03 HUDBA
00:30:22 Když jsme dělali výstavu Malík Urvi a těsně před vernisáží nám přišla
00:30:28 celá kompletně, i to co vyšlo ve Votobii o Kavanovi, Kato příběh
00:30:34 opravdového člověka..Tak to nám přišlo faxem, těsně před vernisáží,
00:30:41 nevíme od koho vůbec vlastně ...
00:30:44 HUDBA
00:30:46 Ten projekt Malík Urvi, o kterým mluvil Petr, tam jsme pracovali
00:30:53 jednoduchým způsobem, protože jsme vzali veřejně přístupné zprávy
00:30:58 o minulosti politiků a vlastně jsme je hodili do jiného kontextu.
00:31:03 Vystavili jsme je v galerii a shromáždili jsme je dohromady.
00:31:07 Takže to v té galerii začalo žít úplně jiným životem, protože ty
00:31:11 informace ti lidé mohli znát, to nebyly tajné ale dostupné věci.
00:31:17 Taková další skládka, které jsme využili. A novou jsme udělali v té
00:31:21 galerii.Jakási restrukturalizace toho odpadu, který už existoval,
00:31:31 tam jsme nepřišli s ničím novým. Je důležité, proč to žije novým
00:31:35 životem v galerii, protože jsme shlukli informace ale i obrazy.
00:31:40 Vy když zprávy vidíte v novinách, tak jsou seřazeny časově sériově.
00:31:47 Tu si přečtete politikovi,v dalším čísle o jiném, třeba herci atd.
00:31:55 A v galerii, když vezmete všechny obrazy a dáte je na jedno místo
00:32:01 a uděláte z toho instalaci, tak to působí úplně jinak. Najednou vidíte
00:32:08 všechny tváře vedle sebe a to je jeden z těch účinků. Na tu výstavu
00:32:12 chodilo asi 500 lidí denně.Jistě je otázka, do jaké míry tomu pomohla
00:32:18 média. Na druhou stranu funguje to, čemu se říká šuškanda. Že si to
00:32:23 prostě lidi řeknou. To fungovalo daleko víc. Je něco, o čem se právě
00:32:29 nedozvíš skrz média, tak je to víc přitažlivé než to, o čem se píše.
00:32:35 A pro nás jsou média zdroj, který považujeme za realitu, určitý
00:32:42 prostor a používáme ho podle jeho vlastních pravidel atd.
00:32:48 Ale musím říct, že vůbec tento prostor nepotřebujeme.
00:32:52 HUDBA
00:33:16 To byl projekt, o kterým jsme začal přemýšlet už na universitě. Viděl
00:33:26 jsem spoustu fotek velké metalové kapely, měli na koncertu celou zeď
00:33:40 reproduktorů, to se mi moc líbilo. Když Bushova vláda v Americe začala
00:33:49 plánovat druhou válku v Iráku, začal jsem přemýšlet, když bydlím
00:33:57 v Evropě, jaký má vliv Americký president na světovou situaci.
00:34:04 Přemýšlel jsem pořád o těch reproduktorech, spojoval jsem si
00:34:09 presidenta s tím znakem. Vyšíval jsem to na látku na ty reproduktory
00:34:18 a vyráběl jsem ty reproduktory sám na míru do galerie. Mám pocit, že
00:34:24 lidi mají víc emociální reakce na hudbu než umění. Když slyšíš píseň
00:34:32 z 80. let, přemýšlíš, kde jsi to poprvé slyšel, reaguješ emociálně.
00:34:39 Lidi brečí na koncertech ale nikdy u výtvarného umění. Ta písnička je
00:34:48 od Black Sabbath, Iron men..Je to podobný vojenským letadlům. Ty
00:34:56 kytary a zvuk jsou hodně podobné nějaké válečné akci.
00:35:04 Když lidi poznají tu písničku a budou vědět, že má název Iron men,
00:35:11 myslím, že je to dobrý pro ten koncert i na presidenta USA. Když
00:35:17 máš reproduktory, všichni to musí slyšet. To není mikrofon a to není
00:35:23 židle se stoly. Je to reproduktor, dělá jednosměrný zvuk.
00:35:29 A nemůžeš bojovat proti tomu.
00:35:33 HUDBA
00:35:42 Moderní umělec je výjimečný tím a liší se od předchozích dob tím,
00:35:48 že on je svobodný. Od moderního umění se očekává cosi původního,
00:35:54 specifického, nějakým způsobem nového. Naproti tomu politika
00:35:58 pracuje se svými zavedenými pojmy, symboly, propagandou a ideologií.
00:36:05 Z toho potom vznikají třecí plochy a možnosti jak korumpovat umělce.
00:36:13 Na druhou stranu se umělec může vymezit vůči politice a provozovat
00:36:20 to, čemu se říká politické nebo angažované umění.
00:36:25 HUDBA
00:36:40 My jsme si je najali na obvyklém místě, kde se scházejí,kde si pro
00:36:45 ně chodí předáci a berou si z nich ty nejstatnější, tak jsme si taky
00:36:56 vybrali jednoho statného a ten druhý byl myslím Slovák, že?
00:37:00 Slovák no, Dušan. Takže nebyli oba dva Ukrajinci. Jednalo o to,že jsme
00:37:06 si s nimi dohodli, že postaví v galerii zeď do výšky lavičky,
00:37:15 jakési bariéry, která zatarasila částečně vchod do galerie. Oni
00:37:24 postavili tu bariéru symbolicky a my jsme ji potom ještě navíc
00:37:27 opatřili nahoře střepy. Nedalo se na to sednout, bylo to nebezpečný.
00:37:34 To je popis té akce. Nakonec jsme jim předali peníze a připili si
00:37:38 s nimi vodkou. Takový přátelský akt. Bylo také důležité, že ta zeď
00:37:43 měla symbolizovat přístup k těm Ukrajincům a levným pracovním
00:37:47 silám, protože měla účel a ten byl popřený. Najednou byla na obtíž,
00:37:55 tak jak jsou Ukrajinci využívaní. Na jednu stranu jsou tolerovaní a
00:38:00 na druhou stranu jsou na obtíž. Takže je důležitý, že ta zeď šla
00:38:04 přes celou galerii, člověk ji musel obcházet a byl potřený i princip
00:38:10 toho, že se na ní nedá nějak sedět nebo ji využít.
00:38:13 HUDBA
00:38:19 Jedno z témat, kterým se zabýváme, je nedůvěra k médiím. Ironizujeme a
00:38:27 trošku si hrajeme na média a často produkujeme nepravé informace,
00:38:34 abychom poukázali na to, že nemůžeš věřit tomu,co ti média předkládají.
00:38:42 HUDBA
00:39:05 Tady je vystřižený krátký kousek z delšího videa, které bylo jakýmsi
00:39:12 manuálem pro arabské teroristy pro případ, že by chtěli udělat
00:39:17 v Bratislavě bombový útok. Natáčeli místa, která by se nejlépe
00:39:25 hodila k bombovému útoku, Americké velvyslanectví, letiště, nádraží
00:39:32 a pak jsme je opatřili arabským komentářem, který byl ale ve
00:39:35 skutečnosti z arabské pohádky o panence Marii.
00:39:38 ARABSKÝ KOMENTÁŘ
00:39:47 Nám šlo o to, že už jen zvuk té arabštiny evokuje zlo, které mají
00:39:53 lidi kvůli médiím, ten strach z arabštiny jako z něčeho, co
00:39:59 symbolizuje terorismus a násilí.
00:40:03 ARABSKÝ KOMENTÁŘ
00:40:16 Často pracujeme s náhodou a nesehnali jsme nikoho, kdo umí
00:40:20 arabsky, kdo by to opatřil hodinovým komentářem, to by bylo
00:40:23 dlouhý. Sehnali jsme od kamaráda arabisty tuhle pohádku arabskou
00:40:29 a tu jsme tam dali. My by jsme ji tam nedali, kdyby se nám tam
00:40:34 nehodila, tím že je to příběh z křestanské mytologie.
00:40:41 ARABSKÝ KOMENTÁŘ
00:40:54 Možná, že jsem tradicionelní, ale já bych se teď v této nestabilní
00:41:01 společnosti přimlouval za přinesení a vnímání něčeho krásného ve smyslu
00:41:11 jemného, humánního a bez zbytečných velkých gest. Připadá mi, že velká
00:41:17 gesta přinášejí velký zmar a jsou projevem násilí a v tomto světě je
00:41:27 násilí moc.Takže by bylo lépe, kdyby umění ho nepřinášelo.
00:41:32 HUDBA
00:41:42 Dnes není čas na nějaké velké změny a revoluce, ale ten systém je tak
00:41:49 dokonalý, že by bylo asi naivní si tady představovat ty....
00:41:55 My se snažíme upozorňovat na ty věci, aby si lidé toho všimli.
00:42:00 Vyřešit je, to už není v naší kompetenci. Spousta lidí nesleduje
00:42:05 zprávy a mají zúžený názor na věci co se týče Iráku nebo Izraele. Sem
00:42:11 se dostává jen ten zúžený výběr informací, které se ještě hodí.
00:42:16 HUDBA
00:42:19 Umění má své limity a musíme si je uvědomovat. Ty limity neznamenají,
00:42:26 že to je okleštění a svoboda projevu je tím omezena, to v žádném
00:42:31 případě ne. Myslím si, že ten vnitřní impuls k tomu, abych si
00:42:37 uvědomoval, že jsem svobodný, znamená, že se můžu vyjadřovat tak,
00:42:40 jak chci, je svým způsobem stejně kontrolován vzděláním, výchovou
00:42:46 a představou o tom, co je možné a co ne.
00:42:51 HUDBA
00:43:05 Tak připravujeme výstavu a ten projekt se jmenuje Tajná zpráva.
00:43:11 Je to vlastně první část cyklu Nová intimita.
00:43:19 No a v zásadě hledáme určitý stopy, jako jsou třeba informační stopy.
00:43:26 Což je třeba tohle. Někdo to tu nechal, nevíme proč, ale o to jde.
00:43:32 Tady na smetišti jde spíš o ty spojky vztahů a těch informací,
00:43:41 které jsme nalezli.
00:43:44 Těm informacím a tajné zprávy než se vyrobily a daly dohromady, tak
00:43:55 na tom pracovalo množství lidí. Měli nějaký účel, my nezkoumáme
00:43:57 jaký, ale je jasné, že to dalo hodně práce a teď to je v různých
00:44:00 sejfech a na skládkách. My se nad tím zamýšlíme jako nad průmyslovým
00:44:05 odpadem stejně jako se zamýšlíme i nad informačním odpadem.
00:44:10 HUDBA
00:44:21 Zajímavé je, že ty tajné zprávy jsou psané s ohledem na média. Když
00:44:26 člověk studuje tu zprávu tak vidí, tu strukturu. Tam jsou věci, které
00:44:30 nejsou dokázané. Svým tónem předpokládá, sugeruje interpretaci.
00:44:38 Takže třeba v té zprávě o Bendlovi, se kterou my teď pracujeme, tak tam
00:44:44 je toho strašně moc.
00:44:46 HUDBA
00:45:02 KŘIK: MÁME HOLÝ RUCE, MÁME HOLÝ RUCE. UKAŽ MI ČÍSLO! GESTAPO!
00:45:20 V České republice se technařům povedlo donutit policii a politiky,
00:45:24 aby je respektovali. Mluvili jsme s Francouzi na Czech-techu. Ti byli
00:45:30 nadšení, gratulovali nám, že žijeme v tak demokratické zemi, že u nich
00:45:35 by nic takového nešlo. Hlavní myšlenkou techna není, že musí být
00:45:44 v opozici vůči policii a státu, ale že je alternativním způsob zábavy.
00:45:51 A to se nezměnilo, jen si ta scéna vydobyla prostor. Zaplatily to
00:45:58 stovky lidí na loňském Czech-techu vlastní krví a schylovalo se
00:46:04 k tomu, že bude přijat absurdní zákon, který chtěli okopírovat
00:46:08 z francouzského zákonodárství. A povedlo se vlastně dík těmhle
00:46:13 velkým demonstracím, že to dopadlo tak jak to dopadlo.
00:46:17 HUDBA
00:47:02 Tohle video je součástí trilogie, na které jsme pracovali 3 roky.
00:47:08 Po Czech-techu 2003,2004 i 2005 jsme vždy vytvořili 2-minutové
00:47:16 video. Princip spočíval v tom, že jsme stáhli z internetu dostupné
00:47:20 fotografie, které dokumentovaly Czech-tech a z těch jsme vystříhali
00:47:25 v počítači hlavy účastníků. Každý rok jsme došli k 2500 portrétům.
00:47:36 HUDBA
00:47:41 Každé políčko toho videa, je zaplněné jiným obličejem.
00:47:48 HUDBA
00:47:57 Funguje to zároveň i jako policejní kartotéka.
00:48:01 Ale policii jsme to nepředali.
00:48:04 Sice má Česko v názvu, ale jak říkal náš kamarád, který byl poprvé
00:48:11 na Czech-techu a byl nadšený, říká: Tohle je Evropská Unie. Sjedou se
00:48:16 lidi z celé Evropy a na zcela demokratické bázi se tam baví.
00:48:27 HUDBA
00:49:04 Je třeba si zachovat nezávislost, využít prostředky a být nezávislý.
00:49:11 Brutálně vyjádřeno vezmi peníze a běž.
00:49:15 HUDBA
00:49:24 Smysl akce začíná výpůjčkou v Národní galerii. Obraz, který
00:49:29 nebyl nikdy vystaven a je tam nějakých 30 let v depozitáři a to
00:49:36 hození ze Ždákovského mostu má souvislosti s historií mostu. Co se
00:49:42 tady odehrálo všichni víme. Chtě nechtě je v tom namočen kurátor
00:49:45 galerie, který o tom ani neví. A my, aby jsme zodpovědnost vzali na
00:49:50 sebe, se jdeme udat na policii.
00:49:58 S kurátorem výstavy jsme se nakonec dohodli tak, že on to ohlásí a my
00:50:05 tady počkáme na vyjádření policie, jestli si nás pozvou nebo nepozvou
00:50:08 a budeme to řešit dál. Každopádně se nevyvlékáme ze zodpovědnosti.
00:50:12 HUDBA
00:50:16 Já si myslím, že ten problém má dvojí podobu. Já jsem zastáncem
00:50:21 kritických pohledů ve výtvarným umění. Myslím si, že skupina Rafani
00:50:27 se k tomu postavili, je to jejich postoj, který nějakým způsobem
00:50:34 normálně akceptuji, ale došlo k určitému poškození, tzn. má to
00:50:41 i materiální podobu a ta se musí vyřešit s Národní galerií.
00:50:53 Já jsem si uvědomoval historickou konotaci, stejně jako kluci, ale
00:50:59 spíš jsem se soustředil na tu akci samotnou, aby to proběhlo tak, jak
00:51:03 jsme si předsevzali, abychom to dílo skutečně znepřístupnili.
00:51:13 Ten obraz, který jsme tady ponořili nebyl nijak zásadní. Vybírali jsme
00:51:20 ho z 5 nebo 6 vylosovaných a byly datované do 70, 80 let. Doba
00:51:30 normalizace, pro nás možná nevýznamný dílo.
00:51:33 Já bych tomu rozuměl, že ten obraz roztřískají a poškodí, že riskují
00:51:38 sami sebe a půjdou za to do vězení. Nic takového. To je opravdu takový
00:51:44 salonní princip, který mi připadá blíž zbabělosti než kultivovanosti.
00:51:55 To já nehodnotím, jestli to je správný nebo špatný, je to jejich
00:51:58 postoj, oni to musí obhájit. Že s tím projektem jsem spojený, to
00:52:03 nebylo košer v tom smyslu, že mi to neřekli dopředu. Je to můj problém,
00:52:09 jak se k tomu dále postavím, ale musím vyřešit právní stránku věci.
00:52:21 My to dáme třeba za 20 minut, ale..
00:52:28 Pojď to chytit..
00:52:31 My se snažíme vzít nějaký problém, který je rozporný a má dvě strany
00:52:37 a ten se snažíme zvýraznit. A ta provokace je, že to překračuje
00:52:43 určité konvence, ale to není jen pro to překročení, ale proto že,
00:52:51 za tím vidíme nějaký hlubší smysl.
00:52:55 No tak mám tady protokol potvrzený o přijetí oznámení. Popis toho, jak
00:53:02 se to skutečně stalo. Bylo mi sděleno, že jelikož se skutek stal
00:53:09 někde u Orlické přehrady, tak to předávají Příbrami, policii v místě
00:53:17 toho tzv. přestupku, který se stal. Takže oni to budou asi dělat
00:53:25 V Praze na té adrese a zavolají si vás.
00:53:30 Jaký byli vlastně?
00:53:33 Normálně to sepsal a hotovo. Všechno.
00:53:38 TEKOUCÍ VODA
00:53:47 Dokonáno jest. Tak pakuj.
00:53:52 Tak jo, super. Tak jo, hotovo.
00:53:59 Já jsem samozřejmě pana poručíka pozval na vernisáž. Jestli to chce
00:54:06 teda vidět. Ten dokument toho aktu, toho potopení obrazu je zaznamenán
00:54:14 na té výstavě a bude prezentován jako vaše umělecká akce nebo video.
00:54:22 Ještě by nám to zabavili jako předmět doličný.
00:54:28 HUDBA
00:54:34 Skryté titulky Martina Vrbská
00:54:39 .
Pojem artivismus vznikl spojením slov art (umění) a aktivismus. Dokument České televize se věnuje práci několika současných českých umělců a skupin, pro jejichž práci je charakteristický artivistický přístup ke světu – tedy kritický, angažovaný a aktivní. Českému divákovi se tedy snaží představit jeho základní obrysy a vysvětluje motivace tvůrců. Hlavními hrdiny jsou například skupiny Podebal, Rafani, Guma Guar nebo Jiří David.