Nemáte projekční plátno? Zkuste smeták. Nemáte křídu? Zkuste vaječné skořápky. Nevěříte? Podívejte se na další epizodu australského cyklu
00:00:20 Česká televize uvádí VĚDA JE ZÁBAVA
00:00:25 Dnes se dozvíte, jak porazit kamarády
00:00:28 v nafukování balónku uvnitř láhve,
00:00:30 jak předělat obyčejnou mrkev na úžasnou pumpu,
00:00:33 jak s tubou lepidla vytvořit krásný západ slunce,
00:00:37 jak pomocí hydroponie vypěstovat vlastní krmení pro králíka,
00:00:42 jak místo projekčního plátna použít násadu na smeták,
00:00:45 jak vyrobit vlastní křídu na kreslení z vaječných skořápek.
00:00:49 A jak naučit plastovou rybičku plavat nahoru a dolů.
00:00:55 Podívej, tohle opravdu funguje. Vypadá to, jako že tančí.
00:01:00 To mi připomíná Tomovu a Hayleiynu diskopárty!
00:01:06 Tom a já pořádáme pro kamarády diskotéku.
00:01:08 Naše garáž je už pěkně připravená.
00:01:12 Ještě nám schází ta tvoje super diskosvětla.
00:01:17 Tak sem s nimi. Cože, tys na ně zapomněl?
00:01:21 Ale bez nich to nebude žádná pořádná diskotéka.
00:01:26 Ale jak koukám na tenhle talíř, něco mne napadá.
00:01:29 Vyrobíme si světla sami! Tak se podíváme, co tu máme...
00:01:36 Držák na baterky. A nějaké svítící diody.
00:01:41 Z toho se už dá udělat pořádná světelná show!
00:01:49 Lily má nového domácího mazlíčka. Máš hlad, Flopsy?
00:01:54 Tady máš něco na zub. Nechceš?
00:01:58 Co kdybych sehnal nějaké opravdové krmení pro králíky - třeba salát?
00:02:05 Cože? Žádný už nemáme?
00:02:08 A co takhle založit si vlastní malou salátovou farmu?
00:02:12 Máma nám vyřízla v téhle plastové lahvi dva otvory.
00:02:16 Lily teď ustřihne dva kousky z obalu na vajíčka.
00:02:21 Potom ve špičkách udělá malé otvory.
00:02:23 Já si trochu pohraju s nafukovacím balónkem.
00:02:27 Odstřihnu špičku,
00:02:29 udělám v ní malou dírku a natáhnu ji přes hrdlo láhve.
00:02:34 Dírkou protáhneme plastovou trubičku.
00:02:41 Rostliny budeme pěstovat místo v zemi přímo ve vodě.
00:02:48 Proto do ní přisypeme tohle speciální hnojivo.
00:02:51 Jedna lžička...
00:02:53 A ještě jedna, zamíchat a vlijeme do láhve.
00:03:01 Teď použijeme kousky obalu na vajíčka
00:03:04 a zasadíme do nich mladý salát.
00:03:09 Kořeny musí dosáhnout až do vody! Dobře!
00:03:13 Nesmíme zapomenout, že naše rostlinky potřebují vzduch.
00:03:18 Nejlépe nám pomůže stará pumpa z akvária.
00:03:22 Doufejme, že nám salát dobře poroste.
00:03:28 Naše salátová farma funguje.
00:03:30 Teď už nám čerstvý salát pro Flopsy nikdy nedojde!
00:03:36 Zacova malá hydroponická farma funguje bez půdy,
00:03:40 protože rostliny si svými kořeny berou živiny přímo z vody.
00:03:44 Pumpa z akvária jim dodává vzduch.
00:03:48 Takhle se salátu dobře daří a navíc nám jej neokoušou slimáci!
00:03:54 Flopsy čerstvý salát moc chutná. A víte co?
00:03:57 My si ho dáme k obědu taky.
00:04:01 Ta hydroponie, že je to úžasný vynález?
00:04:04 To tedy je. A počkejte na další: diskosvětla Toma a Hayley.
00:04:10 Pořádáme diskotéku a nemáme žádná pořádná světla.
00:04:16 Ale s těmito LED diodami si poradíme.
00:04:19 Nejdříve vystřihneme malé kolečko z alobalu.
00:04:24 A taky potřebujeme o trochu větší kroužek.
00:04:28 Naneseme lepidlo.
00:04:30 Prostředkem papírového tácku protáhneme červený drátek.
00:04:35 Drátkem propíchneme i kolečko z alobalu a přilepíme je k talíři.
00:04:42 Prima!
00:04:43 Teď drátek přichytíme lepící páskou tak,
00:04:46 aby se dotýkal alobalu pod ním.
00:04:49 Potom přilepíme druhý drátek, tentokrát černý,
00:04:52 ke kraji talíře a překryjeme jej alobalovým kroužkem.
00:04:59 Tak, všechno je přilepené.
00:05:02 Teď musíme připevnit samotná světýlka.
00:05:06 Vezmu LED diodu a drátky ohnu tak, aby dobře seděla na talíři.
00:05:11 Musíme ji přilepit tak,
00:05:13 aby se jeden drátek dotýkal kolečka a druhý směřoval ke kroužku.
00:05:17 Postupně přilepíme diody po celém obvodu talíře.
00:05:22 Ještě zdroj energie.
00:05:25 Na spodní stranu talíře připevníme baterky.
00:05:30 Naše disko světlo je skoro hotové.
00:05:35 Tahle kulička obalená alobalem bude v našem světle vodit elektřinu.
00:05:39 Fajn!
00:05:47 Půjdeme skákat panáka.
00:05:49 Ale ne! Všechny čáry zmizely.
00:05:52 Déšť přes noc smyl všechnu křídu. Uděláme nového.
00:06:00 To je schválnost! Už nemáme žádnou křídu. Co teď?
00:06:04 Už to mám.
00:06:06 Jak koukám na tyhle zbylé skořápky, něco mne napadlo.
00:06:11 Vyrobíme si ze skořápek vlastní křídu.
00:06:16 Vysuším skořápky papírovou utěrkou.
00:06:19 Louis rozemele skořápky na jemný prášek.
00:06:26 Už to skoro máš... Ještě trochu!
00:06:31 To by stačilo.
00:06:33 Přidáme dvě lžičky mouky a dvě lžičky bílku.
00:06:38 To aby křída držela pěkně pohromadě.
00:06:42 A ještě přidáme červené potravinářské barvivo.
00:06:47 Máme z toho takové těstíčko.
00:06:50 Uválím je do válečků a zabalím do papírové utěrky.
00:06:56 Necháme je vysušit a snad pak budeme mít vlastní křídu.
00:07:05 Vypadá dobře, ale musíme ji vyzkoušet na hřišti.
00:07:13 Kreslí krásně! A my můžeme zase skákat panáka!
00:07:20 Křída maluje dobře,
00:07:23 protože hlavní složkou skořápek je uhličitan vápenatý.
00:07:25 To je tentýž bílý materiál,
00:07:29 jaký můžeme najít ve vápenci, mramoru, mušlích a ve školní křídě.
00:07:35 Bezva! Měli bychom vzít tu novou křídu a namalovat obřího panáka!
00:07:42 Myslím, že Louis pro ni našel jiné využití.
00:07:46 Já si radši pořádně zaskáču, než zase začne pršet.
00:07:51 Dana má tuhle hru taky moc ráda.
00:07:54 To máš pravdu! Teď jen doufám, aby Alexandře zase nepršelo.
00:07:58 Může se vždycky schovat na půdu, tak jako Poppy a Angus.
00:08:05 Podívejte, co jsme našli! Taková starožitnost!
00:08:10 Myslím, že je to projektor diapozitivů.
00:08:13 Tak zkusíme, jestli to funguje.
00:08:19 Dáme jeden sem, tohle zasuneme a je to.
00:08:24 To není moc dobré.
00:08:26 Potřebovali bychom něco bílého, na co budeme promítat.
00:08:29 Už vím, třeba bílé prostěradlo.
00:08:33 Ne! Nemůžu žádné najít.
00:08:42 Ale s touhle násadou od mopu by to mohlo jít taky.
00:08:47 Já budu stát tady, ty založíš obrázek a uvidíme.
00:08:51 Funguje to? No, jak koukám na Anguse, tak určitě jo!
00:08:58 Teď budeš mávat násadou ty a já se budu koukat.
00:09:03 Vypadá to, jako by ten obrázek visel jen tak ve vzduchu.
00:09:07 Ta násada je určitě kouzelnická hůlka.
00:09:11 To není žádné kouzlo.
00:09:13 Obrázek je vidět díky něčemu,
00:09:16 čemu se říká zraková setrvačnost nebo také doznívání obrazu.
00:09:19 Jak světlo dopadá na násadu, vytváří část obrázku.
00:09:24 A jak se tyč hýbe, vidíme jich víc.
00:09:27 Náš mozek si je zapamatuje a složí do celistvého obrazu.
00:09:35 Dej tam další, Angusi.
00:09:39 Čemu se směješ? To jsem já!
00:09:42 Některé věci by se radši ukazovat neměly.
00:09:51 Je čas na svačinu.
00:09:56 Ale aby to nebyla nuda, co si tak trochu zasoutěžit?
00:10:00 Když se ti podaří potopit tuhle rybičku na dno láhve
00:10:03 a nechat ji zase vyplavat nahoru, můžeš sníst všechno.
00:10:07 Ale jestli se ti to nepovede a mně ano,
00:10:10 je celá svačina moje. Platí?
00:10:14 Dává rybičku do láhve
00:10:16 teď láhev naklání, a zkouší tak pohnout s rybičkou.
00:10:21 Tohle fungovat nebude. Nějaký jiný chytrý nápad? Ne?
00:10:26 Teď ti ukážu, jak se to dělá.
00:10:31 Stačí jenom láhev zmáčknout, a podívej! Rybička se potápí.
00:10:36 Chceš vidět, jak se zase vynoří? Jen pustím láhev a plave k hladině.
00:10:41 A já si jdu pro sladkosti!
00:10:47 Minin trik je možný díky malé bublince vzduchu uvnitř rybičky.
00:10:53 Ta způsobuje, že se rybička ve vodě vznáší.
00:10:56 Když ale Mina zmáčkne láhev, bublinka se zmáčkne taky.
00:11:01 Jak se zmenšuje,
00:11:03 rybička se přestává vznášet a začíná se potápět.
00:11:06 Když potom Mina uvolní stisk,
00:11:09 bublinka se zvětší a rybička vyplave k hladině.
00:11:11 Ryby používají stejným způsobem vzduch v tzv. plynovém měchýři.
00:11:16 Při potopení ho stlačí a při vynoření ho zase uvolní.
00:11:23 Už na to taky přišel!
00:11:26 Myslím, že se můžu za odměnu podělit o jeden vdolek.
00:11:30 A vyhráli jsme oba!
00:11:33 Dobrá práce, Mino.
00:11:35 Když už mluvíš o vítězstvích,
00:11:38 myslím, že Hayley a Tom za chvíli zvítězí nad svými diskosvětly.
00:11:43 Pracujeme na našem diskotalíři s LED diodami -
00:11:47 bude to vypadat výborně. Zbývá nám už jen poslední krok.
00:11:52 Tom zabalí kuličku do alobalu.
00:11:56 Skvěle, jdeme na to!
00:12:00 Hodím kuličku do drážky a uvidíme, jak bude naše světlo vypadat.
00:12:06 Když se diody dotkne kulička, rozsvítí se. Zhasni, Tome!
00:12:11 Tak tomu říkám světelná show.
00:12:16 Hayley využila svoje znalosti elektřiny.
00:12:20 Hliník, ze kterého je alobal vyroben,
00:12:23 je dobrý vodič elektrického proudu.
00:12:25 Když se kulička obalená alobalem kutálí kolem talíře,
00:12:29 dotýká se LED diod, uzavírá okruh, a tím je rozsvěcí.
00:12:37 Naše diskotéka je už skoro připravená.
00:12:41 A jéje! Tom je tak zaujatý mým diskotalířem,
00:12:45 že úplně zapomněl tancovat.
00:12:47 Potřebuje něco, co ho hodí zase do té správné disko nálady.
00:12:56 Chceme zjistit, kdo z nás dvou hraje lépe badminton.
00:12:59 Jenže fouká vítr. S košíčkem to pěkně mává.
00:13:05 Kdybychom věděli, z jakého směru vítr fouká,
00:13:08 mohli bychom najít nějaké lepší závětří.
00:13:12 Takhle nic nezjistím.
00:13:14 Musíme přijít na lepší způsob, jak zjistit směr větru. Pojď!
00:13:21 Tohle bude větrný rukáv.
00:13:24 Z kartónu jsem vyrobila válec a teď do něj dělám dírky.
00:13:28 Harry nastřihuje papír na proužky.
00:13:31 Vypadá to trochu jako havajská sukně.
00:13:35 Slepíme konce k sobě a máme větrný rukáv.
00:13:38 Abychom ho mohli použít, provléknu tudy provázek,
00:13:41 zavážu uzel a připevním druhý konec provázku k téhle tyči.
00:13:47 Teď uvidíme, jestli to funguje.
00:13:51 Upevníme tyč mezi cihly a už to jede!
00:13:55 To znamená, že vítr jde z téhle strany.
00:13:59 Ale víme, jak rychle fouká?
00:14:02 Na to budeme potřebovat jiný přístroj.
00:14:17 Chudák Leroy. V tom bazénu nic nechytí.
00:14:21 Vypadá to, že přišel čas pro mou slavnou umělou rybu.
00:14:27 Nejdříve vystřihnu půlkruh z tohohle plastového víčka.
00:14:33 Teď tady vystřihnu malé véčko.
00:14:37 Vezmu lepicí pásku a přilepím to na spodek krabičky od filmu.
00:14:43 Přidám ještě kousek pásky, ať to drží pohromadě.
00:14:48 Teď tady uděláme dírku, kterou povede vlasec.
00:14:55 Chtělo by to ještě šupiny.
00:14:59 Na to se bude hodit tenhle lesklý kousek papíru.
00:15:04 Nalepím ho tedy na krabičku. A přidáme oči.
00:15:08 A moje rybička je připravena k ponoru!
00:15:11 Ještě ji přivázat na konec vlasce,
00:15:13 otevřít krabičku a nabrat dovnitř trochu vody jako zátěž.
00:15:18 Teď ji hoď do bazénu!
00:15:22 Plave! Super!
00:15:24 Začni pěkně plynule navíjet a uvidíme.
00:15:30 Bezva! Naše rybička se potápí a vrtí, úplně jako by byla živá.
00:15:37 A tak Leroy konečně něco ulovil!
00:15:41 Rybáři často používají umělé rybičky,
00:15:44 na které lákají opravdové ryby.
00:15:48 Stejně jako ta Dylanova mají vpředu jazýček,
00:15:51 aby ve vodě vypadaly opravdověji.
00:15:54 Ten klade při navíjení odpor, díky kterému se rybička ponoří.
00:15:58 A to, že se třese, je způsobeno vzduchem uvnitř krabičky,
00:16:03 který ji nadnáší, a tvarem jazýčku.
00:16:08 A jéje, vlasec praskl!
00:16:11 Aspoň teď máme opravdovou rybářskou historku o tom,
00:16:14 jak nám uplavala kořist.
00:16:20 Chudák Leroy. Vím úplně přesně, jak se cítí.
00:16:23 Alespoň že Chelsea a Harry mají při svém měření větru úspěch.
00:16:29 Větrný rukáv nám ukáže, odkud vítr fouká,
00:16:31 ale ne jak rychle fouká.
00:16:34 A tak musíme něčím změřit rychlost větru.
00:16:38 Nejdřív nám musí táta sešroubovat tyhle dvě tyčky.
00:16:45 Bezva, točí se to.
00:16:47 Teď dáme na konec každé tyčky kousek plastelíny.
00:16:53 Přidělám jeden plastový kelímek sem a na ostatní konce také po jednom.
00:17:00 Fajn.
00:17:02 Nakonec označíme jeden z kelímků červenou tečkou,
00:17:05 abychom ho pak lépe viděli.
00:17:09 Proč? To uvidíte, až s tím budeme venku!
00:17:14 Už se nemůžu dočkat, až uvidím náš přístroj v akci!
00:17:23 Dědečkova loď v láhvi je úžasná. Remy si myslí, že je to jen trik.
00:17:28 Ale dědeček říká, že opravdu dovnitř vplula tím úzkým hrdlem.
00:17:33 Ukážu Remy jiný trik s láhví, který je taky dost dobrý.
00:17:39 Tenhle balónek se mi hodí.
00:17:42 A taky budu potřebovat tuhle propisku.
00:17:45 Ale ne celou, jen její vnější část.
00:17:48 Remy, vezmi tuhle láhev a balónek
00:17:52 a uvidíme, jestli se ti ho povede nafouknout uvnitř lahve.
00:18:00 Moc mu to nejde. Nakonec to vzdal!
00:18:07 A teď řešení. Strčím část propisky do hrdla.
00:18:13 A teď foukej!
00:18:15 A máme balónek v lahvi!
00:18:20 Co je, Remy?
00:18:21 Říká, že ta trubička je rozbitá a že jí stejně nepotřebuje. Ukaž!
00:18:29 Myslím, že je v pořádku. Nic s ní není.
00:18:37 Remymu se bez ní nikdy nemůže podařit
00:18:41 nafouknout balónek uvnitř lahve.
00:18:44 To není možné! Úplně mi zkazil celý trik!
00:18:49 Remy přišel na to, v čem Alexin trik spočívá.
00:18:53 První pokus nevyšel, protože pokud chcete do láhve
00:18:57 nahnat vzduch, musíte také nějaký vypustit.
00:19:00 To ale nešlo, protože balónek, který Remy nafukoval,
00:19:03 ucpal celé hrdlo.
00:19:05 A jak to má být?
00:19:08 Oba způsoby, jak balónek nafouknout,
00:19:10 nechávají někudy vzduch z láhve uniknout - buď trubičkou,
00:19:14 nebo Remyho tajnou dírkou ve dně.
00:19:20 Teď už to chápu. Udělal v láhvi malou dírku.
00:19:30 Ta je pěkná! Vidím tě, Tarune! Ani to nezkoušej!
00:19:34 Třídit fotografie není vůbec žádná legrace. Jen se zeptej Adriena.
00:19:43 Snažím se uspořádat fotografie do alba.
00:19:47 Miluji západy slunce. Ty barvy jsou prostě nádherné.
00:19:54 I všechny ostatní západy slunce mají stejné barvy.
00:20:02 Jak je možné,
00:20:05 že obloha může být modrá, červená, anebo něco mezi tím?
00:20:09 Možná bych mohl zkusit skrz něco svítit,
00:20:11 abych na to přišel.
00:20:14 Tahle trubička s lepidlem by k tomu mohla být dobrá.
00:20:20 Vezmu baterku, zapnu ji a budu svítit po délce trubičky.
00:20:25 Ano! Barvy v trubičce jsou jako ty při západu slunce!
00:20:30 Světlo se mění od modrého přes bělavé až k oranžovému.
00:20:39 Adrienův nápad je opravdu dobrý.
00:20:42 Vidíme, co se děje, když světlo putuje skrze zemskou atmosféru.
00:20:45 Představte si, že baterka je slunce a lepidlo je atmosféra.
00:20:50 Čím je vrstva atmosféry větší,
00:20:53 tím více se barva světla mění od modré k červené.
00:20:57 Takže když máme slunce v poledne přímo nad hlavou,
00:21:00 jeho světlo musí projít menší vrstvou atmosféry než později,
00:21:04 kdy nesvítí přímo a kdy vidíme západ slunce.
00:21:11 Tak to je vše. Všechny fotky jsou v albu.
00:21:14 A ještě zbývá hodně volných stránek.
00:21:19 Asi bych měl jít vyfotit ještě pár západů slunce, co říkáte?
00:21:32 Neznám nic lepšího,
00:21:34 než je čerstvá mrkev přímo z naší zahrádky.
00:21:37 Než ji doneseme mámě, měli bychom ji radši umýt od hlíny.
00:21:45 Ale Jodie není z mrkve zdaleka tak nadšená.
00:21:48 Ta pumpa mi něco připomíná.
00:21:51 Ukážu jí, že mrkev umí také pumpovat vodu!
00:21:54 Pojď!
00:21:58 Tak tohle je naše pokusná mrkev.
00:22:01 Máma do ní vydlabala důlek, do kterého můžeme zasunout brčko.
00:22:05 Pak do mrkve zapícháme párátka.
00:22:12 Teď do džbánku vody naliju zelené potravinářské barvivo.
00:22:16 A ještě trochu.
00:22:19 A teď dej nahoru tu mrkev!
00:22:24 Necháme ji tak přes noc a ráno uvidíme,
00:22:27 jestli náš vynález funguje.
00:22:30 Tak do práce, kamarádko!
00:22:36 Vidíte! Voda prošla mrkví až do brčka.
00:22:40 Neříkal jsem, že je mrkev super?
00:22:45 Pěkná ukázka, mrkev je opravdu jako malá pumpa na vodu.
00:22:50 Saje vodu ze země,
00:22:54 nasákne ji do kořenů a pumpuje ji až do listů.
00:22:57 Jev, díky kterému to tak funguje, se jmenuje osmóza.
00:23:00 Tak mrkev přijímá živiny a roste.
00:23:04 Myslím, že bude moc dobrá, i když tu byla celou noc.
00:23:10 Jodie asi nikdy nebude mít ráda mrkev tak jako já.
00:23:15 Ano, souhlasím s Mattem. Já také!
00:23:18 Než sníme mrkve, podívejte se,
00:23:21 jak to jde Chelsea a Harrymu s měřicím přístrojem.
00:23:26 Náš větroměr se točí opravdu pěkně.
00:23:29 Ale my chceme znát rychlost větru přesně.
00:23:32 Nechám Harryho spočítat, kolikrát se vrtule otočí,
00:23:35 a já změřím čas na stopkách.
00:23:40 Tři, dva, jedna, teď!
00:23:43 Harrymu z toho musí jít hlava kolem!
00:23:47 Myslím, že už se v tom musí ztrácet.
00:23:50 Není ti špatně? Dobře, stop! To byla jedna minuta.
00:23:54 Kolikrát jsi viděl tu červenou tečku?
00:23:57 140krát? Otáčí se to pěkně rychle!
00:24:01 Až moc, když chceme hrát badminton.
00:24:05 Meteorologové by z tohoto měření zjistili přesnou rychlost větru.
00:24:09 Odborníci na počasí totiž používají
00:24:12 k měření rychlosti větru podobné přístroje - anemometry.
00:24:20 Větrné rukávy jsou zase užitečné k určení směru větru.
00:24:24 Protože mají tvar kornoutu, otáčejí se tam, kam fouká vítr.
00:24:32 Vítr už nefouká. To je dobře!
00:24:35 Vezmi raketu, Harry, a jdeme dohrát utkání!
00:24:40 Dobrá práce! A myslím to vážně! Není nad pěkný badmintonový zápas.
00:24:44 A když nemůžete vyhrát... Spojte se! Ahoj příště!
00:25:03 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:25:04 Česká televize 2008
Kdyby vám někdo řekl, že si promítal film na násadu od smetáku, nezaťukali byste si na hlavu? A přece je to možné. Násadu je ovšem třeba před promítačkou rozhýbat, všechno ostatní obstará optika. Zajímavá je také výroba křídy. Jejím základem jsou totiž rozdrcené vaječné skořápky. Jste-li milovníky třpytu diskoték a zároveň kutilové, bude se vám hodit návod na výrobu diskosvětel. Také vám prozradíme jednoduchý návod na založení malé farmy na salát pro domácí miláčky.