Sochání z rýže, vyfukování páry v úhledných kroužcích, superbrčko a kouzla se šatními ramínky. Australský cyklus
00:00:19 Česká televize uvádí
00:00:22 VĚDA JE ZÁBAVA
00:00:25 Dnes si z ramínka na šaty vyrobíme bezva lampion.
00:00:29 Při hře na schovávanou vyzrajeme na kamarádku pomocí stříbrné koule.
00:00:33 Z kousku drátu vykouzlíme výkonnou vrtuli.
00:00:36 Nebo z kousku papíru parádní vrtulník.
00:00:42 Z lepkavé rýže se dají zhotovit senzační stolní ozdoby.
00:00:47 Zjistíme, proč z padajícího kelímku nevytéká tekutina.
00:00:52 Z válce se dají vyfukovat dokonalé kroužky prachu.
00:00:57 Tak, Dano, sleduj!
00:01:01 To jsem zvědavá,
00:01:03 jak si s vyfukováním kroužků poradí Natálie a Lily.
00:01:06 Na to si musíš chvíli počkat, protože nejprve se podíváme,
00:01:10 jak se z velké šlamastyky dostane Nikita.
00:01:13 Už se těším, až se babička s dědečkem vrátí z dovolené.
00:01:17 To si vždycky dáváme jehněčí.
00:01:20 To mi připomnělo babiččiny bylinky!
00:01:23 Měli jsme jí zalévat truhlík s rozmarýnem.
00:01:29 Jémine, koukej! Je zvadlý!
00:01:33 Dostala jsem nápad.
00:01:35 Uděláme si keřík s umělým rozmarýnem.
00:01:39 Pomocí tužky a provázku nakreslíme celou hromadu kružnic.
00:01:46 Tužku přivážete k provázku,
00:01:48 ten přidržujete prstem a kolem něj kreslíte kružnice.
00:01:56 Potom změníme kružnice na jiný tvar,
00:01:59 a to jednoduchým fíglem.
00:02:02 Však uvidíte!
00:02:11 Chceme si dát baštu z mořských plodů.
00:02:15 Ale dnes tady nemají prostřeno zrovna slavnostně! Co třeba kytka?
00:02:21 Ne, Peterem to ani nehnulo.
00:02:27 To je nápad!
00:02:29 Formičky ve tvaru mořských živočichů! Ale co do nich dáme?
00:02:35 Zkusíme třeba lepkavou rýži.
00:02:39 Ještě teplou ji napěchujeme do formiček.
00:02:44 Když jsou formičky plné, musíme počkat, až rýže vystydne.
00:02:50 Teď ta rýžová mořská zvířátka vyklopíme z formičky.
00:02:54 Vypadají senzačně! Ještě je malinko přibarvíme.
00:03:07 A máme perfektní stolní dekoraci k večeři z mořských plodů!
00:03:12 Lepkavá rýže má vysoký obsah amylopektinu, což je druh škrobu.
00:03:18 Tím, jak chladne, váže molekuly rýže a zrníčka k sobě přilnou.
00:03:22 Lepkavá rýže je tak přilnavá,
00:03:25 že ji využili dokonce jako maltu při stavbě Velké čínské zdi!
00:03:33 Už se mi sbíhají sliny. Večeři s mořskými plody rádi oželíme.
00:03:38 Už ji přece máme!
00:03:41 No tohle! Stolní ozdoby z lepkavé rýže!
00:03:44 To ano.
00:03:46 Ale teď se podíváme,
00:03:48 jak Nikitě a Danielovi podaří uniknout z pěkně ošemetné situace.
00:03:54 Vyrábíme umělé rozmarýnové keříky,
00:03:57 kterými chceme nahradit ty pravé, co jsme zapomněli zalévat.
00:04:02 Na kružnicích jsme vyznačili šest bodů ve stejné vzdálenosti.
00:04:07 Pomocí pravítka teď spojíme všech šest bodů uvnitř kružnice.
00:04:14 Vidíte? Šestiúhelník. Teď si je vystřihneme.
00:04:19 Potřebujeme jich hodně, v různých velikostech.
00:04:28 Střed opatrně propíchneme špejlí.
00:04:33 Na ni nasoukáme šestihranné tvary.
00:04:36 Největší vespod, potom stále menší až nahoru, a máme keřík.
00:04:42 Povedly se, že? Teď je zasadíme.
00:04:48 Babička si ničeho nevšimne.
00:04:53 Ty keříky vypadají skvěle,
00:04:55 protože šestiúhelník má pravidelný tvar.
00:05:01 Před 2500 let jeden řecký matematik přišel na to,
00:05:05 že šestiúhelník se dá sestrojit jen pomocí kružítka, přesně tak,
00:05:10 jak se to povedlo Nikitě s Danielem.
00:05:14 A co kdybychom to zkusili s pětiúhelníkem?
00:05:17 Počkej, hned jsem zpátky.
00:05:26 Start!
00:05:32 Páni! To byl povedený let!
00:05:35 Pojď sem! Dáme si závod!
00:05:41 Nejprve si nakreslíš takovýhle obdélník.
00:05:44 Tečkovanou čárou vyznač místa, kde papír přehneš.
00:05:49 Stejně vyznač poloosu obdélníku.
00:05:52 Pak nakresli tečkovanou čáru v jednom konci.
00:05:59 Můj model se trochu liší, ale Matthew to zatím neví.
00:06:03 Teď ho vystřihneme. Stříháme jen podél plných čar.
00:06:12 Teď papír přehneme podél tečkovaných čar.
00:06:18 Potom ho přehneme na konci.
00:06:22 Posledním krokem je přehnout křídla,
00:06:25 aby celý model měl tvar T.
00:06:28 To je ono. Jsme připraveni ke startu.
00:06:30 Můj vrtulník má vrtule zakřivené, tvůj rovné.
00:06:36 Začni ty.
00:06:40 Napoprvé to nebylo marné, ale sleduj tohle!
00:06:44 Jo, to je jasný vítěz.
00:06:47 Zakřivené lopatky na mém vrtulníku
00:06:49 udržovaly výšku mnohem líp než ty rovné.
00:06:52 Můj vrtulník lítal líp při každém dalším pokusu.
00:06:58 Louisův vrtulník měl trochu neférovou výhodu.
00:07:02 Zakřivené vrtule totiž kladou nižší aerodynamický odpor,
00:07:05 proto se točí rychleji.
00:07:07 Vrtulník tak lépe udržuje výšku a snáší se plynuleji k zemi.
00:07:13 Jak tak koukám, Matthew na to jde od lesa!
00:07:16 Myslí si, že ty ostré zuby rozsekají můj vrtulník na maděru!
00:07:20 Musím svůj vítězný vrtulník zachránit!
00:07:30 Ty vrtulníky padají opravdu velmi elegantně!
00:07:33 Ale abys neupadla i ty, Dano!
00:07:37 Když už mluvíme o padání, podívejte se na tohle.
00:07:41 Mary má narozeniny. Tak to s ní slavíme.
00:07:46 Je tady spousta prima bašty a limonád.
00:07:52 To snad ne!
00:07:54 Tom má v kelímku díru! Ale ten kelímek se nám bude hodit.
00:08:00 Když kelímek takhle zvednu a držím, z dírky vytéká limonáda.
00:08:05 Ale koukejte, co se stane, když kelímek upustím.
00:08:14 Pouštím!
00:08:20 Když kelímek padal, limonáda přestala vytékat.
00:08:24 Dokud Adrien držel kelímek v ruce, vyrovnával svou silou
00:08:28 zemskou přitažlivost, která na něj působila.
00:08:31 Síla zemské přitažlivosti působila
00:08:34 ale i na tekutinu a vytlačovala ji dírkou z kelímku.
00:08:37 Kdyz Adrien kelímek pustil, z dírky nic nevytékalo,
00:08:41 protože zemská přitažlivost působila stejnou silou na kelímek
00:08:43 i na tekutinu v něm.
00:08:46 Zdá se, že nám došla limča.
00:08:49 Asi jsme to měli zkoušet spíš s vodou!
00:08:57 S Lily se pokoušíme vydechovat kroužky páry. Ale nejde nám to.
00:09:03 Vypouštíme jen velká mračna. Ale kroužky se dají udělat i jinak.
00:09:13 Chce to válec z lepenky, dva větší balónky,
00:09:16 nůžky a lepicí pásku.
00:09:21 Nejprve balónkům odstřihneme hrdlo.
00:09:25 Potom ho převlíknu přes jeden konec trubice.
00:09:30 To samé přes druhý konec.
00:09:34 Balónek přilepíme na válec lepicí páskou
00:09:37 a otvor vzduchotěsně uzavřeme.
00:09:40 Nejprve na jednom, potom na druhém konci.
00:09:43 Jeden balónek proděravíme.
00:09:46 Tak, a máme pevně uzavřenou komůrku, něco jako bubínek,
00:09:49 na jednom konci proděravěný.
00:09:54 A teď pára. Zkusíme tělový zásyp.
00:10:01 Nasypeme ho do díry.
00:10:04 Tak, protřepeme, a válec položíme.
00:10:10 Koukej, co se stane, když prsty stlačím balónek.
00:10:16 Jo! Z druhého konce se vyfukují kroužky prachu.
00:10:26 Když Natálie tlačí na napnutý balónek,
00:10:29 vzduchové částice ve válci se dají do pohybu,
00:10:32 rozvíří prášek a vzduch uniká spolu s prachovými částicemi
00:10:36 otvorem na opačné straně válce.
00:10:40 Když narazí na odpor vnějšího nehybného vzduchu,
00:10:43 vyfukovaný vzduch se seskupuje do tvaru víru.
00:10:49 Která z nás má silnější foukačku. Svedeme bitvu o nejhezčí kroužky!
00:10:58 Panečku!
00:10:59 Tarun trénuje na bitvu o nejhezčí kroužek.
00:11:03 My se mezitím podíváme,
00:11:05 jak si Nikita s Danielem vedou v bitvě o nejhezčí tvar.
00:11:11 Vyrobili jsme rozmarýnové keříky ze šestihranných papírků.
00:11:17 Ale keříky jsou nuda.
00:11:20 Objevila jsem kartón s pěti hranami,
00:11:23 a myslím, že se z něj dá vyrobit hrací míč.
00:11:28 První pětihran obkreslíme ještě pětkrát.
00:11:33 Vypadá to jako květina s pěti korunními plátky!
00:11:40 Tak, Danieli, ty udělej další kytku.
00:11:50 Perfektní!
00:11:52 Teď ty dvě kytky slepíme lepicí páskou.
00:11:56 Jeden korunní plátek k druhému.
00:12:01 Potom přehneme okraje a slepíme je.
00:12:09 Míč z pětihranných kousků papíru.
00:12:16 Pětihranný tvar se nazývá pětiúhelník neboli pentagon.
00:12:20 Když nakreslíte 12 stejně velkých pětiúhelníků,
00:12:23 můžete je složit do tzv. mnohostěnu,
00:12:26 který vypadá jako bezva míč na hraní.
00:12:32 Kdo by řekl, že geometrie je taková zábava?
00:12:37 To snad ne! Míč porazil babiččiny krásné keříky!
00:12:45 Myslíš, že jí uděláme radost míčem?
00:12:53 Moje babička je Italka a umí uvařit senzační těstoviny.
00:12:59 Spolu se Samem jí pomáháme. Už se nemůžu dočkat.
00:13:05 Máme špagety, které mají tvar válce,
00:13:08 a linginy, které jsou ploché jako pásek.
00:13:11 Já nejradši lámu těstoviny na kousky.
00:13:16 Nudle se lámou snáz, ale Samovi to nějak nejde na rozum.
00:13:20 Tvrdí, že všechny těstoviny mají stejnou sílu.
00:13:23 Asi bych ho měl vyvést z omylu.
00:13:26 Ve velkém těstovinovém klání
00:13:29 podrobíme špagety i nudle zatěžkávací zkoušce.
00:13:43 Proč tady Laura pobíhá s tím starým větrníkem?
00:13:48 Stejně ten větrník nemá šanci roztočit.
00:13:54 Je celý polámaný.
00:13:56 Teď jí předvedu, jak to umím roztočit já.
00:13:59 Stačí popadnout nějaké harampádí z tatínkovy kůlny.
00:14:04 To by mělo stačit. Jdeme, Lauro!
00:14:07 Nejprve vezmu drát a kus ho odmotám.
00:14:11 Stačí asi 60 cm. Odstřihni ho.
00:14:17 Teď ho přehnu v půli,
00:14:20 udělám smyčku a omotám ho kolem tužky.
00:14:22 Pevně drž!
00:14:26 Teď asi v půli udělám pár kliček, stačí tři.
00:14:29 Pak si z lepenky vystřihneme vrtuli.
00:14:37 Díky smyčce nesklouzne z drátu. Bezva!
00:14:42 Tak, chceš vidět tenhle drátěný větrník v akci?
00:14:46 Stačí když budu tužkou přejíždět sem a tam přes kličky v drátě.
00:14:55 Když se tužka tře o kličky,
00:14:59 drát se rozvibruje v krouživém pohybu.
00:15:02 Ten se soustřeďuje do konce drátu, což roztáčí vrtuli.
00:15:13 Pomalu, Lauro! Trochu jemněji!
00:15:17 Jejda! Laura ji vystřelila až za plot!
00:15:24 Vypadá to, že si musíme udělat nový větrník.
00:15:29 Hop! A větrník je na marné kousky!
00:15:32 A počkej až uvidíš na marné kousky nalámané těstoviny!
00:15:36 Ale otázka je, které se zlomí dřív.
00:15:39 Chci Samovi ukázat, že špagety vydrží víc než linginy.
00:15:44 Přijímáš výzvu na těstovinové klání?
00:15:47 Nejprve vyzkoušíme linginy.
00:15:49 Udělám z nich most, žužu bonbony poslouží jako podpěry.
00:15:58 Tohle bude příčka, která ponese celou váhu.
00:16:02 Uprostřed mostu pověsím košík.
00:16:07 O síle linginů se přesvědčíme tak,
00:16:10 že do košíku budeme postupně klást mince.
00:16:14 To je čtvrtá. Příčka se začíná prohýbat.
00:16:18 8,9... 13 mincí!
00:16:22 Most se zhroutil.
00:16:26 Abychom zlomili linginu, bylo zapotřebí 13 mincí.
00:16:32 Tíhou mincí se plochá těstovina prohnula.
00:16:37 Když se v košíku ocitla 13. mince, praskla.
00:16:44 Vydržela zátěž tolika mincí.
00:16:48 Nevím, jestli bude špageta silnější.
00:16:51 Jenže ke klání jsem Sama vyzval já,
00:16:54 tak to musím dotáhnout do konce.
00:17:02 Musím vymyslet, jak bych zabila čas.
00:17:07 Napadá mě, jestli bych se napila, i kdyby bylo brčko dvakrát delší.
00:17:13 Jdu to zkusit.
00:17:16 Přilepím jedno brčko k druhému.
00:17:21 Teď nasaju, jako nic.
00:17:28 Zkusíme to se třemi brčky.
00:17:33 Na tohle bych potřebovala supervysoké podpatky.
00:17:37 Anebo můžu změnit polohu.
00:17:42 Tři brčka jsou hračka.
00:17:44 Ale síla sání musí přece mít svou hranici!
00:17:47 Budu přidávat brčka, dokud to nezjistím.
00:17:52 S pěti to už jde ztuha. Co když přidám ještě dvě?
00:17:57 Dokážu se napít i se sedmi brčky.
00:18:01 Tak to zkusím s osmi.
00:18:05 Hluboký nádech, a nic!
00:18:10 Konec!
00:18:11 Už to nevytáhnu!
00:18:13 Brčkem, vysáváme vzduch,
00:18:15 čímž v horní části brčka vytváříme vakuum.
00:18:18 Tlak okolního vzduchu působící na tekutinu
00:18:20 ji vytlačuje nahoru a vyplňuje vakuum.
00:18:27 Ale jak Poppy přidávala další brčka,
00:18:30 nakonec dosáhla bodu, kdy tekutina ztěžkla natolik,
00:18:33 že vzduch ji už nedokázal vytlačit nahoru.
00:18:38 Vyplýtvala jsem všechna brčka.
00:18:41 Radši je vrátím, než přijdou kámošky.
00:18:44 Pár použitých brček ještě nikomu neublížilo, že?
00:18:49 Ano, souhlasím s Poppy. Koneckonců, co s použitými brčky?
00:18:53 Jasně. Ale počkej, až uvidíš, co udělá Zack s vánočními ozdobami.
00:19:02 Hrajeme si s Amy na schovku.
00:19:06 Kam se jí schovám teď? Sem. Vydrž!
00:19:13 Tady je to lepší.
00:19:18 Samá voda!
00:19:22 Ach, to ne! Už zas mě našla!
00:19:25 Je lepší než policejní pes! Na ni fakticky nemám!
00:19:31 Fajn, Amy odpočívá.
00:19:33 Aspoň mám chvilku čas něco vykoumat, jak na ni vyzrát.
00:19:38 Proberu vánoční ozdoby.
00:19:41 Stačí, když připevním tenhle drát k pravítku.
00:19:45 Pověsím to sem, a čáry máry fuk!
00:19:50 Jako bych měl oči i vzadu!
00:19:53 Takhle ji můžu sledovat na každém kroku.
00:19:57 Teď je řada na tobě.
00:20:00 Já se otočím ke zdi a napočítám do deseti.
00:20:05 Aha! Chytrá skrýš, Amy! Ale tentokrát tě mám na mušce.
00:20:10 Už jdu!
00:20:13 Vánoční koule je tzv. konvexní neboli vypouklé zrcadlo.
00:20:18 Zan v ní vidí celou místnost za sebou,
00:20:21 protože když světelné paprsky dopadnou na povrch
00:20:24 vypouklého zrcadla, lámou se a zhušťují.
00:20:28 To znamená, že Zackovy oči mají 180stupňový rozhled
00:20:33 místo obvyklých 60 stupňů.
00:20:36 Mám tě! Cože? To snad není pravda! Tak jo, vylez!
00:20:42 Amy přechytračí mě i moje potrhlé vynálezy.
00:20:54 Musím vyštrachat pár lampionů na zítřejší školní průvod.
00:20:59 Taková pohroma! Jsou k ničemu! Musíme si vyrobit vlastní.
00:21:05 Už taky vím, jak na to.
00:21:09 Ty pomačkané lampiony můžeme vyhodit. Uděláme si ještě lepší.
00:21:17 Zdrojem světla bude tahle baterka.
00:21:21 Máme taky lepicí pásku, nůžky,
00:21:24 drátěná ramínka na šaty a barevný krepový papír.
00:21:29 Nejprve musíme pořádně roztáhnout ramínka.
00:21:33 No tak, Angusi, pořádně zaber! Teď je slepíme.
00:21:43 To bude rám lampionu. Teď ho obalíme papírem.
00:21:51 Kterou barvu si vybereme? Žlutou? Ta je hezká.
00:21:55 Natáhneme ho přes rám,
00:21:58 pevně, ale neutáhnout moc, aby se papír neroztrhl.
00:22:05 To vypadá senzačně!
00:22:08 Teď ho otoč dnem vzhůru, ať si na to hezky posvítíme.
00:22:14 Svítící baterku přilepím k drátu.
00:22:19 Bezva lampion!
00:22:21 Ale pořádně se rozsvítí, až uděláme tohle.
00:22:24 Zhasni! Fantazie! Můj lampion osvěcuje celý pokoj.
00:22:32 Žárovka vysílá světlo stejné intenzity všemi směry,
00:22:36 podobně jako slunce.
00:22:38 Ale když žárovku v baterce přikryjeme žlutým krepovým papírem,
00:22:41 světlo se rozptýlí a zjemní a vytváří zlatavou záři.
00:22:47 Naše lampiony budou hvězdami zítřejšího průvodu.
00:22:51 Tak tomu říkám osvícený nápad.
00:22:56 To ano, nebo taky rozsvícený nápad. Aha, to byl vtip, že?
00:23:02 Ale pojďme se podívat,
00:23:05 který druh těstovin si vedl líp v slavném klání Dylana a Samuela.
00:23:09 Zjistili jsme, že jediná lingina vydrží zátěž 13 mincí.
00:23:15 Sam postavil most ze špaget. Uvidíme, jestli je silnější.
00:23:22 Same, začni nakládat.
00:23:24 11,12...
00:23:30 Začíná se pořádně prohýbat.
00:23:32 14.
00:23:35 Už překonala rekord linginy. A pořád drží.
00:23:39 17,18,19...
00:23:43 Už se každou chvíli zlomí.
00:23:47 Špagetka udržela 19 mincí. Lingina jich unesla jen 13.
00:23:52 Takže vítězí špageta.
00:23:59 I když mají oba druhy těstovin stejný objem,
00:24:02 špagety byly silnější,
00:24:04 protože kulatý tvar se řadí k nejsilnějším v přírodě.
00:24:10 Tlak břemena na kulatou strukturu je rozložený rovnoměrně
00:24:13 na rozdíl od oválného tvaru, kde je soustředěný do jednoho bodu.
00:24:18 Těstovinové klání proto vyhrály Dylanovy špagety.
00:24:25 Stavbou mostů mi pořádně vyhládlo.
00:24:28 Ty bonbóny mě trošku zasytí, než bude večeře.
00:24:33 Sladká chuť vítězství!
00:24:36 A to byla ta nejlepší oslava konce velkého těstovinového klání.
00:24:40 A taky skvělá oslava konce dnešního pořadu.
00:24:44 Musíme končit. Tak ahoj příště!
00:24:57 Skryté titulky Tomáš Pechoušek
00:24:59 Česká televize 2008
Komu se minule líbila volná sochařská tvorba ze želé a těstovin, jistě si dnes vyzkouší další úžasný nápad – sošku z rýže a mušlí. Sestrojíme vrtulník a zkusíme vydechovat páru v kroužcích. Popotáhneme ze superbrčka, koukneme se do stoosmdesátinásobného zrcadla a komu by to ještě bylo málo, může si s ramínkovými maniaky sestrojit lucernu.