Souhrn toho nejpodstatnějšího ve světě filmových pláten
Obsah dílu
Host:
- Adolf Zika, režisér – film Burácení
Reportáže:
- Filmový workshop s Radimem Špačkem
- Natáčení filmu Gangster Ka
- Zahraniční a tuzemské filmové premiéry
00:00:16 Dobrý den, zveme vás do světa filmu.
00:00:20 Do českých kin míří film Burácení.
00:00:22 Drama je celovečerním hraným debutem režiséra Adolfa Ziky.
00:00:25 Ten bude naším hostem.
00:00:27 V Praze proběhl 2. ročník workshopu Cinemaspot,
00:00:30 který se snaží propojovat mladé filmaře s těmi zkušenými.
00:00:33 Byli jsme se tam podívat.
00:00:37 Gangster Ka, film inspirovaný životem Radovana Krejčíře
00:00:40 natáčí režisér Jan Pachl. V hlavní roli Hynek Čermák.
00:00:43 Předlouhou byla kniha Padrino Krejčíř
00:00:46 od novináře Jaroslava Kmenty.
00:00:49 Filmy o podsvětí budou dohromady dva.
00:00:51 První se odehrává v České republice,
00:00:54 druhý v zahraničí. Do kin oba vstoupí příští rok na podzim.
00:00:58 -Jo, tak teď tomu rozumím,
-Značky nechcete teda.
00:01:02 Dnes točíme motiv pohřbu jednoho z mafiánů,
00:01:05 který se v průběhu času stal konfidentem policie,
00:01:08 a proto dopadl, jak dopadl.
00:01:11 Je to jeden z prvních obrazů filmu a je to obraz,
00:01:15 ve kterém se exponují všechny hlavní postavy.
00:01:18 Kdo dnes umřel? Je to úvodní scéna.
00:01:20 To vám vlastně nemůžu říct, tím bych odhalil spoustu věcí.
00:01:25 To je strašný, já jsem říkal,
00:01:28 že se mnou dělat rozhovor teď, když dělám tuhle roli,
00:01:30 že to je takový hloupý, protože mně se z toho blbě vystupuje.
00:01:33 Já vám toho moc neřeknu, já budu zapírat a zapírat.
00:01:36 -Tak mi řekněte, kdo jste.
-Já jsem káčko, Radim Kraviec.
00:01:42 Což je takový podnikatel,
00:01:45 otec od rodiny, obchodník, sympaťák.
00:01:48 Sympaťák, jo? Je vám sympatický?
00:01:51 Radim? Jo, je to sympaťák určitě.
00:01:54 Nakolik je to Krejčíř?
00:01:57 Krejčíře neznám, to nevím, o čem mluvíte.
00:02:00 Tiše všude! Zkouška a akce!
00:02:03 Já ztvárňuju člověka, který se s tím moc nepáře.
00:02:08 Jsou tam docela zajímavé scény, mordy, mordy velký,
00:02:11 dokonce já jsem ten, který zapříčinil ten pohřeb.
00:02:14 Přijeďte mi sem s mercedesem Miloty,
00:02:17 ten bude na akci odsud vyrážet, bude ho řídit Jirka!
00:02:23 Já hraju postavu Miloty.
00:02:28 To je člověk,
00:02:30 který byl inspirován jednou z "hvězd" podsvětí,
00:02:33 ale jak se jmenoval, to nesmím prozradit.
00:02:36 Víte, to je svět, který mi je úplně cizí.
00:02:39 Připravit stát o miliardy tímhle brutálním způsobem,
00:02:41 to je jako zahrávat si s ohněm, protože já si nedovedu představit,
00:02:45 že když ti lidi vědí, že je mezi nimi konkurenční boj,
00:02:47 kde vítězství je smrt toho druhého,
00:02:50 tak nechápu dost dobře, jak můžou spát, žít,
00:02:53 jak můžou chodit na kafe,
00:02:55 jak můžou chodit po Karlově mostě, na Petřín.
00:02:58 Prostě hrůza.
00:03:03 Mě fascinuje to, jak se z obyčejného člověka,
00:03:06 řekněme přidrzlého obchodníka s čímsi, stane mafián číslo jedna,
00:03:09 který plní titulní stránky světových novin.
00:03:12 Tohle téma je stále aktuální.
00:03:16 My jsme využili akorát nějaké stávající kauzy,
00:03:19 které už existují, a myslím si, že spousta lidí chce vidět,
00:03:22 jakým způsobem fingovala a možná ještě funguje naše společnost.
00:03:26 -A otevřou mi dveře?
-Otevřou. -Mně to přijde lepší.
00:03:31 Zpracováváme kauzu kolem Čepra.
00:03:35 Samozřejmě my máme umělecké zpracování celé té kauzy,
00:03:38 takže to není publicistika.
00:03:41 -Vy jste policajt?
-Jako v životě?-Ve filmu.
00:03:44 Ve filmu, no. Kriminálka. Kriminalista.
00:03:47 Oni si mě nejdřív budou chtít asi uplatit,
00:03:50 pak mě asi budou chtít odstranit a nakonec zjistí,
00:03:53 že mi nejvíc ublíží, když mi hrábnou do rodiny.
00:03:56 Ten film je zároveň i o tom, co se děje pořád,
00:04:00 to je, že tihle lidi, které já hraju,
00:04:05 a zákony, které musím mít za sebou neustále,
00:04:08 tak v této zemi jsou tak krátcí,
00:04:11 že tito pánové jsou vždycky o deset kroků napřed.
00:04:14 A ten pánem, kterým je to inspirováno,
00:04:17 ten byl vždycky o dvacet kroků napřed, bohužel.
00:04:21 Myslím si, že jeto chytrý chlap, který ví, co dělá.
00:04:24 Málokterý takzvaný záporák si řekne,
00:04:27 tak a teď udělám něco zlého. Vždycky si myslí,
00:04:31 že dělá to nejlepší, co je potřeba udělat.
00:04:34 -Nevžil jste se do té role až moc?
-Ne, já myslím, že ne.
00:04:37 Takhle se pracuje na každé roli, když je kladná nebo záporná,
00:04:40 tak prostě se musíte snažit z toho udělat člověka.
00:04:43 My známe nějaký mediální obraz Krejčíře,
00:04:46 a my se teď snažíme vymyslet, jak to asi ve skutečnosti bylo.
00:04:49 Taky je to normální člověk.
00:05:07 Dobrodružná fantasy Hobit: Bitva pěti armád
00:05:10 koprodukce USA, Nový Zéland.
00:05:13 Snímek režiséra Petera Jacksona podle Tolkienovy předlohy
00:05:16 uzavírá epické dobrodružství Bilbo Pytlíka, Thorina Pavézy
00:05:19 a skupiny trpaslíků. Když se jim v boji proti draku Šmakovi
00:05:22 podařilo dobýt zpět svou vlast,
00:05:24 nechtěně vypustili do světa smrtící sílu.
00:05:27 S tím, jak se stahují mračna stupňujícího se konfliktu,
00:05:30 jsou trpaslíci, elfové a lidé postaveni před volbu,
00:05:33 zda se sjednotí nebo budou zničeni.
00:05:36 Budoucnost Středozemě visí na vlásku
00:05:39 a v epické bitvě pěti armád
00:05:41 bojuje Bilbo o život svůj i svých přátel.
00:05:48 Francouzský životopisný snímek Příběh Marie.
00:05:51 Marie Heurtinová se narodila nevidomá a neslyšící
00:05:54 a ani ve čtrnácti letech není schopná komunikovat s okolím.
00:05:57 Její otec je skromný řemeslník, svou dceru miluje
00:06:00 a navzdory doporučení lékaře, který jej přesvědčoval,
00:06:03 že je slabomyslná, nedokáže Marii dát do ústavu pro choromyslné.
00:06:07 Ze zoufalství nakonec odveze Marii do ústavu Larnay u Poitiers,
00:06:10 kde se Marie s pomocí řádových sester
00:06:13 nakonec dokáže plnohodnotně začlenit do normálního života.
00:06:16 Tento malý zázrak se odehrál ve Francii na konci 19. století.
00:06:26 Na čem ti záleží nejvíc?
00:06:29 Prachy? Ženský?
00:06:33 A český film noir Zdeňka Viktory Raluca.
00:06:36 Bývalý polda si některé věci ze své minulosti
00:06:39 rozhodně nechce připomínat. Ale připomenou mu je jiní.
00:06:42 Pracuje jako soukromý detektiv, spí se svojí sekretářkou,
00:06:44 sleduje lidi za peníze. Až do chvíle,
00:06:47 než se mu do života připlete Raluca a otočí mu ho o 180 stupňů.
00:06:51 Je to náhoda, osud, nebo na něj někdo nastražil past?
00:06:54 Začnou se totiž dít věci, které by ho ani ve snu nenapadly.
00:06:59 Pojďme se ještě vrátit k Hobitovi.
00:07:02 Poslední díl americké trilogie už vstoupil i do našich kin.
00:07:05 Světová premiéra se uskutečnila v Londýně
00:07:08 za přítomnosti hereckých hvězd. Připomeňme si ji.
00:07:11 Celkem 15 let věnoval Peter Jackson
00:07:14 knihám Johna Ronalda Reuela Tolkiena.
00:07:17 Přestože se tvrdilo, že jeho dílo je nezfilmovatelné,
00:07:20 světová premiéra závěrečné trilogie Hobita mluvila za vše.
00:07:23 Tisíce fanoušků v kostýmech svých oblíbených postav
00:07:26 se přišli podívat na tým,
00:07:28 kterému se podařilo dát Středozemi na filmové plátno.
00:07:47 Přestože dobrodružství Hobita
00:07:50 se počtem Oscarových sošek nevyrovná Pánu prstenů,
00:07:53 zatím vítězil v návštěvnosti.
00:07:56 Jako předchozí filmy se i tento natáčel na Novém Zélandě.
00:07:59 Po Bitvě pěti armád,
00:08:01 kde Bilbo bojuje o život svůj a svých přátel,
00:08:04 si Peter Jackson zaslouží odpočinek.
00:08:22 Hlavní postavu Hobita, Bilba Pytlíka,
00:08:25 hraje britský herec Martin Freemen.
00:08:27 V Hobitovi se objevila i řada herců z filmového Pána prstenů,
00:08:31 například Orlando Bloom jako elf Legolas
00:08:34 nebo Eliah Wood jako Frodo Pytlík.
00:08:59 Hobit: Bitva pěti armád právě běží v českých kinech,
00:09:03 a to ve 2D a 3D verzi.
00:09:09 V Praze proběhl 2. ročník workshopu Cinemaspot,
00:09:13 který se snaží propojovat mladé filmaře s těmi zkušenými.
00:09:16 Letos workshop vedl režisér Radim Špaček.
00:09:20 Přihlásit se můžou jenom celé filmařské týmy,
00:09:23 samotného kursu se jich zúčastní pět.
00:09:26 Může se přihlásit každý.
00:09:28 Probíhá to tak, že se vybírá na základě přihlášky,
00:09:31 kde se všechny týmy musí nějakým způsobem představit.
00:09:37 Není to cílené úplně na filmové amatéry.
00:09:40 Vlastně vybíráme i podle zkušeností týmů, protože bychom chtěli,
00:09:43 aby i výsledné filmy kvalitativně odpovídaly.
00:09:47 Je to výzva.
00:09:51 Zkusit si vytvořit malý jednoduchý námět,
00:09:55 aby se to stihlo. Je to víc scenáristická než jiná výzva.
00:09:59 Nejdůležitější je to,
00:10:04 že si to mladí filmaři můžou zkusit na vlastní kůži,
00:10:07 vůbec ten proces vymýšlení a natáčení filmu.
00:10:10 Nezdá se mi, že by dělali nějaké zásadní chyby.
00:10:14 Spíš si myslím, vzpomínám na svoje mladá léta,
00:10:17 tak je mi to sympatické, až jim skoro závidím.
00:10:20 Abychom nějakým způsobem dali možnost veřejnosti
00:10:24 si z toho něco vzít, tak pořádáme vždycky
00:10:29 ve čtvrtek večer masterclass na dané téma
00:10:32 a v pátek začíná samotný workshop,
00:10:35 kdy se host sejde s týmy, prodiskutuje s nimi scénáře,
00:10:38 na které oni mají přibližně tři týdny, na sepsání.
00:10:41 V sobotu začínají točit,
00:10:45 v neděli se budou konzultovat offliny nebo hrubé střihy
00:10:48 a večer bude veřejné promítání.
00:10:53 To si myslím, že je teda hodně málo času,
00:10:56 ale na druhou stranu umělec se pozná v omezení,
00:10:59 takže si myslím, že bude i zajímavé srovnání,
00:11:01 jak se s tím kdo popral.
00:11:05 Na natáčení je nejmíň času, na scénář bylo času trošku víc,
00:11:08 takže jsme ho mohli ladit.
00:11:11 Teď točíme, jsme samozřejmě klasicky ve skluzu,
00:11:14 ale máme pocit, že děláme dobrou věc.
00:11:17 Já jsem hlavně řešil včera to, že jsme rozebírali scénáře,
00:11:20 myslím, že docela podrobně,
00:11:22 a to, že obejdu a pozdravím ty štáby při natáčení,
00:11:25 to už moc těch rad asi nevymyslím,
00:11:28 leda kdyby třeba chtěli, abych jim tak zahrál,
00:11:30 tak bych možná mohl pomoct,
00:11:33 jinak spíš je to taková kontrola, aby se neflákali.
00:11:38 Ten výsledek není jen ten samotný film,
00:11:41 ale pro ten tým je to zkušenost,
00:11:43 vůbec to konzultovat s nějakým profesionálem.
00:11:46 Všechny soutěžní filmy se na závěr promítly v pražském kině Ponrepo,
00:11:50 kde porota složená z filmových profesionálů vybrala ten nejlepší.
00:11:53 Vítězný snímek bude uveden na řehlídce krátkých filmů iShorts.
00:11:56 Ty koutky povol, povol!
00:11:59 Povol ty koutky, jsi smutná, tak musíš být smutná.
00:12:02 Ale já nejsem smutná.
00:12:04 Ježíšmarijá, zač mě trestáš!
00:12:07 Jedním z významných hostů
00:12:10 letošního Festivalu francouzského filmu
00:12:13 byl režisér Benoît Jacquot,
00:12:16 který v Praze představil svůj nejnovější snímek Tři srdce.
00:12:19 Na plátnech českých kin se film objeví v únoru.
00:12:22 Benoît Jacquot je plodný tvůrce.
00:12:25 Během své dosavadní kariéry natočil 21 celovečerních filmů,
00:12:28 nespočet televizních dokumentů
00:12:30 věnovaných osobnostem uměleckého světa
00:12:33 a věnuje se třeba i operním adaptacím.
00:12:48 Snímek Tři srdce jsou příběhem muže,
00:12:51 který náhodně potká ženu v malém francouzském městečku,
00:12:54 které vůbec nezná, v noci, když je sám a ztracený.
00:12:57 Najednou se objeví ona
00:13:00 a okamžitě mezi nimi proběhne něco velmi silného a vášnivého.
00:13:03 Jde, jak se říká, o lásku na první pohled.
00:13:10 Nebyl by to můj film, kdyby se to trochu nezvrhlo,
00:13:14 ve finále v dosti tragický příběh.
00:13:21 Například v tomto snímku, Tři srdce,
00:13:24 jsem chtěl natočit film, kde bude ústřední osobou muž.
00:13:27 Je to skvělý herec,
00:13:30 ve Francii velmi populární, Benoit Poelvoorde.
00:13:35 Je obklopen třemi ženami,
00:13:38 dvěma sestrami a jejich matkou.
00:13:42 Hrají je Catherine Deneuve,
00:13:45 Charlotte Gainsbourg a Chiara Mastroianni.
00:13:49 S Catherine Deneuve už jsem dělal jeden film,
00:13:52 v němž hrála hlavní roli
00:13:55 a i po natáčení jsme zůstali výborní přátelé,
00:13:58 takže ta na nabídku v mém posledním snímku kývla hned.
00:14:03 Ale herečka, na kterou jsem hlavně myslel
00:14:06 a kvůli které celý film možná vůbec vznikl,
00:14:09 protože jsem toužil s ní pracovat, byla Charlotte Gainsbourg.
00:14:18 Ve Francii je celá řada skvostných hereček,
00:14:22 přesto myslím na konkrétní osoby už u psaní scénáře.
00:14:25 Dělám jim film na tělo.
00:14:28 Když myslím na film,
00:14:30 ještě předtím možná myslím na konkrétní herečku,
00:14:33 se kterou bych chtěl spolupracovat.
00:14:36 Už se mi stalo, že jsem točil
00:14:39 i trochu odlehčenější a zábavnější snímky,
00:14:42 ale pravdou je, že jsem spíše dramatičtější typ.
00:14:45 Určitě to má svoje důvody.
00:14:47 To by asi chtělo nějakou moji analýzu.
00:14:50 Ale já to snad raději ani nechci vědět!
00:14:55 Jako divák mám raději vážné filmy,
00:14:58 snímky, které se zabývají emocemi, intimitou, jsou silné.
00:15:04 Mám rád, když se mě to téma dotýká,
00:15:07 když film dokáže mobilizovat moje vlastní emoce,
00:15:10 takže se vlastně snažím točit filmy,
00:15:13 které bych já sám rád viděl v kině.
00:15:17 Vrátím-li se ještě k obsazení v řadě filmů, co už mám za sebou,
00:15:21 točil jsem se spoustou výborných francouzských hereček.
00:15:28 A mezi nimi byla Charlotte jediná,
00:15:30 se kterou jsem do té doby nikdy nepracoval.
00:15:35 Teď když to mám za sebou, asi můžu úplně přestat točit.
00:15:38 Nebo začít s jednotlivými herečkami znovu.
00:15:41 Nebo začít točit podobně s muži.
00:15:44 To bych mohl, ale to mě upřímně zajímá mnohem míň.
00:15:55 Celovečerní hraný film Burácení
00:15:58 je drama založené na pravdivé události.
00:16:00 Vypráví příběh o sebeobraně proti násilníkovi,
00:16:03 obraně a pomoci blízkému člověku v nouzi.
00:16:06 Nechme se uvést do atmosféry filmu.
00:16:09 Tady je všechno proti nám, úplně všechno.
00:16:12 Počkej, co výpovědi? Matka Jurkovičová, Valerie.
00:16:17 Kdo může být větší svědek než Valerie a její máma?
00:16:24 Valerie je mrtvá.
00:17:01 Ty zvíře.
00:17:04 Tak přece jenom ses vrátil.
00:17:08 Naším hostem je režisér, scenárista a producent Adolf Zika.
00:17:11 Dobrý den.
00:17:13 Natočil jste dokumentární film o Janu Saudkovi,
00:17:16 původně jste byl fotograf, pohyboval jste se v reklamě.
00:17:19 Co vás přimělo k tomu, sedm let psát scénář
00:17:22 a natočit ještě celovečerní hraný film?
00:17:25 Já bych chtěl říct, že pořád jsem fotograf.
00:17:28 A záměrně dávám fotograf na první místo,
00:17:33 až pak režisér, případně producent,
00:17:36 protože on je to takový alibismus malinko,
00:17:38 protože já chci zůstat fotograf, tam jsem dosáhl nějakého vrcholu,
00:17:41 a když budu fušovat do řemesla filmařského,
00:17:44 tak tam pořád budu zajíček, začátečník,
00:17:47 takže to nechci dělat tak úplně profesionálně.
00:17:50 Ale co mě k tomu přimělo...
00:17:53 V podstatě od začátku mé kariéry jsem cítil,
00:17:56 že ty obrázky potřebují k tomu ještě hudbu,
00:17:58 protože já jsem posedlý muzikant, kytarista,
00:18:01 potřebuju hudbu mít všude,
00:18:04 takže jsem začal dělat kdysi videa, pak reklamní spoty,
00:18:06 kterých mám přes stovku,
00:18:09 pak jsem dělal tři celovečerní dokumentární filmy
00:18:12 a tady to nebylo, že bych si vyvzdoroval celovečerní film,
00:18:15 ale ten příběh jsem potkal,
00:18:18 tak jsem si řekl, že bych to mohl zkusit.
00:18:20 Co se pro vás mění? Jste vizuální umělec.
00:18:23 Jak se mění to, když fotíte
00:18:25 a když obraz musí mít vyprávěcí hodnotu, pohybuje se,
00:18:28 střihy do něj vkráčejí...
00:18:31 Tak za prvé já jsem s tím měl obrovskou zkušenost,
00:18:34 protože od roku 1999 točím reklamy vlastně,
00:18:36 takže to pro mě nebyl nový obor, ale co se týče práce s herci,
00:18:39 tak se zas až tolik toho nemění, protože jsem na to byl zvyklý,
00:18:42 ale co se mění nejvíc, je to,
00:18:45 že po těch dokumentech nebo knihách, krátkých filmech,
00:18:47 tak musím zodpovědně prohlásit,
00:18:50 že celovečerní hraný film je nejtěžší disciplína,
00:18:53 jakou jsem já v životě potkal.
00:18:56 A myslím, že je to těžší,
00:18:58 než když jsem byl mistr republiky v judu.
00:19:01 Zvolil jste velmi netradiční způsob propagace toho filmu.
00:19:04 Protože už jsme mohli vidět dva předfilmy nebo tři předfilmy,
00:19:07 předtím, než 18. prosince půjde snímek Burácení do kin,
00:19:10 jak jste na to přišel?
00:19:13 Je to nějaká reklamní strategie ze zahraničí, nebo vás nápad?
00:19:16 Ne, ne, nikde jsem to neviděl a skoro jsem si jistý,
00:19:19 že za rok za dva už to budou slavní režiséři dělat běžně.
00:19:22 Na mě se pochopitelně zapomene, což je v pořádku,
00:19:25 ale je to proto, nebo dělám celou dobu,
00:19:28 když pozoruju s úctou filmový svět,
00:19:31 tak jenom slyším, jak je všechno špatně,
00:19:33 jak se do kina nechodí a vlastně jenom negativní věci.
00:19:37 A já jsem si říkal, co vymyslet, abych šel trošku naproti
00:19:39 i tomu bručounovi, českému divákovi,
00:19:42 protože se mi nechce tomu věřit a priori,
00:19:45 že je špatný nebo že je všechno špatné.
00:19:48 My jsme natočili z vězení třicet minut.
00:19:51 To vězení bylo součástí celého filmu,
00:19:54 byl to týden natáčení, bylo to i dost drahé,
00:19:57 a vlastně film měl dvě hodiny a já jsem stál před rozhodnutím,
00:20:00 udělat z něj 95minutový film zhlédnutelný,
00:20:03 a najednou to vězení na mě tak koukalo
00:20:06 a já jsem musel udělat úplně zásadní řez,
00:20:09 a najednou mi to cvaklo a řekl jsem,
00:20:12 vždyť to vězení popisuje, co se mu děje, ale nesouvisí s dějem.
00:20:15 Tak jsem ho vyndal, rozstříhal jsem ho na tři díly
00:20:18 a vlastně jsem ho divákům dal, ať se seznámí s motivací.
00:20:21 Ale když ho neuvidí, tak se nic neděje.
00:20:24 -To znamená, že vím do kina přijdou už poučení diváci.-Tak.
00:20:27 Oni e chvíli, kdy ho uvidí, v prvních minutách,
00:20:30 tak už vědí, jak se cítí, což je strašně zvláštní.
00:20:33 A dalo by se to krásně dělat s každým filmem.
00:20:36 A co ti nepoučení, kteří si to dopředu nepustí?
00:20:39 Tak to nevadí, vůbec to nevadí, protože to nijak neovlivní děj,
00:20:42 takže musí akorát víc zapojit vlastní fantazii.
00:20:45 Jak byste charakterizoval příběh, který vyprávíte?
00:20:47 Je jasné, že jste se nechal inspirovat skutečnými událostmi.
00:20:50 První, co člověka napadne, když vidí všechny ty předfilmy,
00:20:53 že jste se nechal inspirovat
00:20:56 příběhem sochaře Pavla Opočenského.
00:20:59 Já záměrně nikdy neříkám konkrétní jména,
00:21:02 protože si myslím, že to není úplně podstatné
00:21:05 a že by to byla jakoby klička, abych se něčeho chytil a tak dál,
00:21:08 to nejsem ze sportu zvyklý, protože jdu do boje rovnou.
00:21:11 Pavel Opočenský, ať by o tom věděl,
00:21:14 tak tam je pochopitelně zastoupený,
00:21:16 ale až na druhém místě, protože hlavní příběh je o člověku,
00:21:19 kterého nikdo nezná, to není nijak známý pán,
00:21:22 nicméně má v sobě povahu, kterou já obdivuju,
00:21:25 myslím si, že ji mám asi taky,
00:21:27 nebo lidi z motorkářského světa ji mají taky,
00:21:30 a náš hlavní herec, Tomáš Hájíček, je úplně přesně.
00:21:33 Takže se jedná o hrdinu, kterému se stal ten příběh,
00:21:36 Pavel Opočenský, který měl část toho příběhu
00:21:39 velice podobnou a dalo se to naklíčit,
00:21:42 a hlavní hrdina Tomáš Hájíček hraje svým způsobem sám sebe,
00:21:45 protože on takovouhle povahu má.
00:21:48 Máte velmi neobyčejné herecké obsazení.
00:21:51 Pokud pominu Vicu Kerekes,
00:21:54 která je teď velká hvězda a opravdu hraje skvěle,
00:21:57 tak třeba pro mě jste vrátil na plátna kin Mikyho Křena,
00:22:00 kterého jsem snad od Samotářů neviděla, za což děkuji,
00:22:03 i když od vás dostal roli policajta.
00:22:06 A důležité je říct, že asistentem režie byl Kryštof Michal,
00:22:09 který dělal asistenta režie i tenkrát tomu filmu.
00:22:12 -Davidu Ondříčkovi.
-A výborně.
00:22:15 Další třeba Richard Müller, jak vás napadlo ho obsadit?
00:22:18 V podstatě Tomáš Hájíček je ve své subkultuře
00:22:21 už na vrcholu absolutně, tam je strašně známý.
00:22:24 To je nesmírně zajímavé, že když neprojde českým bulvárem,
00:22:27 tak v mainstreamu je úplně neznámý.
00:22:30 A já jsem tak k tomu přistoupil a řekl jsem,
00:22:33 obklopím ho jednou hvězdou za druhou,
00:22:36 a co je na tom filmu zajímavé, že nikdo z těch lidí,
00:22:39 ať to je Chantal Poullain nebo Vladimír Javorský
00:22:42 nebo Richard Müller nebo Jakub Kohák,
00:22:45 je jich tam spousta a nikdo z nich, Bydžovská Zuzana,
00:22:48 se tam neobjeví podruhé.
00:22:51 Všichni tam jsou jen jednou a on je vlastně všechny potká.
00:22:54 Ale nikdo se nevrátí do děje.
00:22:57 Takže já jsem vlastně mu dal několik zastávek
00:22:59 a dal jsem mu to nejlepší, co jsem tady mohl vybrat.
00:23:02 Pan Javorský když dotočil, tak po první scéně říkal,
00:23:05 příteli, budete s ním mít problém. Ten člověk je tak přirozený,
00:23:08 že to pro některé herce bude velká perlička.
00:23:11 -Byla?
-Byla. On je nesmírně přirozený.
00:23:13 Myslím, že to má v sobě. Mluví jinak.
00:23:16 A pro některé lidi to může být... Mluví normálně.
00:23:19 A v kontrastu hereckého mluvení to občas působí zvláštně.
00:23:22 Ale nechtěli jsme dělat žádné postsynchrony.
00:23:25 Chtěli jsme to nechat takhle přirozeně.
00:23:28 Teď k prostředí motorek, jak už jste říkal,
00:23:31 že sám s bratrem jste motorkáři.
00:23:34 Nějaká speciální zlatá motorka vznikla kvůli filmu. Důvod?
00:23:37 Ten důvod byl takový,
00:23:39 že v podstatě já jsem ten film chtěl posadit
00:23:42 do nějakého prostředí, abych věděl, pro koho ho dělám.
00:23:44 Nechtěl jsem dělat film a vlastně neznat ty lidi.
00:23:47 Takže jsem si chtěl vybrat nějaké publikum.
00:23:50 Já jsem ho mohl stejně tak posadit do zahradnické komunity, ale...
00:23:53 -Zahrádkářů je dost.
-Je jich hodně. I pejskařů.
00:23:56 Ale prostě tady se to víc hodilo.
00:23:59 To znamená, ten můj hlavní hrdina nebyl motorkář,
00:24:01 já jsem to jenom potřeboval někam posadit.
00:24:04 A tahle komunita se mi hodila nejvíc,
00:24:06 já ji znám, rozumím jí, znám ty lidi a vím, jakou mají povahu.
00:24:09 Jakou? Charakterizujte motorkáře.
00:24:12 Oni jsou nesmírně jemní, citliví a možná i romantičtí.
00:24:15 To svoje zranitelno obalují často tetováním, mají silné stroje,
00:24:18 ale většinou jsem mezi nimi našel, v 90 procentech,
00:24:21 strašně citlivé lidi.
00:24:24 Někde jsem četla, že ta motorka byla strašně drahá.
00:24:27 To nevím. Teď mi patří tedy, protože jsem byl tak hodný,
00:24:30 že jsem ji nezahrnul do rozpočtu filmu,
00:24:32 protože jsem tím nechtěl zatěžovat film.
00:24:35 -Tak jste ji koupil sám.
-Zůstala mi v garáži.
00:24:38 A trochu inspirace Bezstarostnou jízdou tam je?
00:24:41 Určitě, inspirace je tím, že tyhle filmy nejsou tak časté
00:24:44 a v Čechách žádný motorkářský film nebyl.
00:24:47 Ale on v podstatě ten příběh s motorkou vůbec nesouvisí.
00:24:50 To je psychologické drama, dá se říct,
00:24:52 které je třeba i o otčímech, o nevlastních otcích,
00:24:55 tam si každý najde svoje.
00:24:57 Když jsme měli testovací projekci,
00:25:00 tak jsem mluvil se čtyřmi lidmi, a to bylo fantastické.
00:25:03 Každý popsal ten film úplně jinak.
00:25:06 Ale opravdu jako že jiný příběh.
00:25:08 A já jsem jenom říkal jsem, tak asi jo. Možná že to je dobře.
00:25:11 A váš celkový závěr, proč si nenechat ujít tento film?
00:25:15 Možná to bude znít jako klišé,
00:25:17 ale myslím si, že není úplně typicky český ten film,
00:25:21 a to jednou věcí, že tam nemusíte...
00:25:23 Netýká se to revoluce, netýká se to sociálních věcí,
00:25:26 české povahy, českého specifického humoru.
00:25:29 Ten film mohl být v podstatě natočen kdekoli jinde.
00:25:32 A týká se to povahy nebo ohroženého lidského druhu,
00:25:35 který s myslím, že je v každé zemi.
00:25:38 Je to o lidech, kteří jsou odvážní,
00:25:42 kteří mají určitou hrdost a občas zakročí
00:25:45 a spravedlnost vezmou do vlastních rukou.
00:25:48 A bohužel na sebe musí vzít i cejch toho trestu.
00:25:51 Je tam fantastická kamera a velice zajímavá hudba,
00:25:53 která je kombinovaná od Richarda Müllera
00:25:56 po německo-americkou kapelu The Picturebooks.
00:25:59 Moc vám přeju, ať to vaše nadšení pro filmování
00:26:02 přejde i na vaše diváky.
00:26:04 Snímek Burácení, 18. prosince bude premiéra.
00:26:07 -Kinodistribuce bude 1.1.
-Dobře, děkujeme.-Také děkuji.
00:26:10 Přátelé, za týden se těším na viděnou.
00:26:16 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2014
Souhrn toho nejpodstatnějšího ve světě filmových pláten