Souhrn toho nejpodstatnějšího ve světě filmových pláten
Obsah dílu
Host:
- Jiří Strach, režisér – film Osmy získal cenu v Berlíně
Reportáže:
- Film Život podle Václava Havla
- Tuzemské a zahraniční premiéry
00:00:16 Dobrý den, přátelé, vítejte ve světě filmu.
00:00:19 Začněme skvělou zprávou.
00:00:21 Film Osmy z produkce České televize získal
00:00:24 nejprestižnější evropskou televizní cenu, Prix Europe 2014.
00:00:27 Naším hostem bude režisér tohoto snímku Jiří Strach.
00:00:31 Máme pozvání na největší queer akci v České republice.
00:00:35 Filmový festival Mezipatra.
00:00:37 Probíhá v Praze, míří do Brna a dalších českých měst.
00:00:41 O Václavu Havlovi byly natočeny stovky hodin materiálu,
00:00:44 přesto biografický film
00:00:47 zachycující jeho celoživotní příběh dosud chyběl.
00:00:49 Teď s ním přichází režisérka Andrea Sedláčková.
00:00:52 Havla představuje jako intelektuálního rebela,
00:00:55 milovníka žen a života.
00:00:58 A také obdivovatele undergroundu a rockerů.
00:01:00 Portrét vznikl jako vůbec první mezinárodní koprodukce
00:01:03 České televize a francouzsko-
-německé televize Arte.
00:01:06 Ta uvede jeho premiéru 16. listopadu.
00:01:09 Současně se premiéra uskuteční i v pražském kině Lucerna.
00:01:12 Česká televize uvede snímek Život podle Václava Havla
00:01:15 1. ledna na ČT2.
00:01:18 Představuji vám Václava Havla.
00:01:21 Synka z buržoazní rodiny,
00:01:23 dramatika, esejistu, bohéma a milovníka žen,
00:01:26 disidenta a politického vězně.
00:01:28 Já jsem od začátku věděla,
00:01:33 že Václav Havel je největším hrdinou mého života,
00:01:36 takže jsem věděla, že ten film bude udělaný touto optikou,
00:01:39 že to je člověk, kterého si vážím,
00:01:41 který si myslím, že byl naprosto zásadní pro naši zemi,
00:01:44 že to je největší osobnost poválečné historie
00:01:47 Československa a České republiky,
00:01:49 ale chtěla jsem ho představit
00:01:52 především jako člověka z masa a kostí,
00:01:55 který také chyboval,
00:01:57 takže si myslím, že ve filmu jsou i chvíle, které ukazují,
00:02:00 že ne vždycky se třeba zachoval tak hrdinsky, jak by si přál,
00:02:03 že toho potom litoval a že v soukromém životě
00:02:06 to neměl třeba vždycky tak úplně srovnané buržoazně,
00:02:09 jak by si lidé někteří rádi představovali.
00:02:12 Já jsem měla představu o Václavu Havlovi,
00:02:15 že to byl takový stydlivý muž,
00:02:17 který se dostal vždycky k těm věcem jakoby náhodou
00:02:22 a který se nechával unášet v mé představě
00:02:26 historickými okolnostmi. Ale opak je pravdou.
00:02:29 Zjistila jsem, že Václav Havel byl od dětství vůdce,
00:02:33 že od dětství měl touhu slučovat lidi, organizovat je,
00:02:37 dělat různé spolky, společenství, sympozia, zakládat skupiny,
00:02:41 měl už od patnácti skupinu,
00:02:44 která hovořila o politice, ekonomii a filozofii,
00:02:48 a vlastně jsem viděla, že vždy on byl tím hlavním hybatelem
00:02:52 v té jakési chvíli historické. Tak to bylo pro mě překvapivé.
00:02:56 Já jsem začínala dělat dokumentární filmy,
00:02:59 natočila jsem na konci 90. let
00:03:02 asi 6 hodinových dokumentárních filmů,
00:03:05 tak už to naštěstí pro mě nebyla nová profese.
00:03:08 A byla jsem hrozně ráda,
00:03:11 že jsem se mohla k dokumentárnímu filmu vrátit,
00:03:13 protože to je něco úplně jiného než hraný film.
00:03:16 My jsme se snažili spočítat,
00:03:18 kolik jsem viděla materiálů, došli jsme k číslu 600 hodin,
00:03:22 možná to bylo větší, možná menší, já bych řekla, že možná i větší.
00:03:25 Já jsem měla to štěstí, že jsem mohla mít,
00:03:29 jak už jsem se zmiňovala, materiály,
00:03:32 které přicházely ze zahraničí,
00:03:34 měla jsem materiály ze spousty soukromých archivů,
00:03:37 které se mi otevřely,
00:03:40 protože lidé měli důvěru v tento projekt,
00:03:43 které předtím třeba nikdy nikomu nepůjčili,
00:03:46 měla jsem mnoho materiálů, hrubých prací z natáčení,
00:03:49 které s Václavem Havlem byly,
00:03:51 ale třeba z těch filmů byl výstup desetiminutový,
00:03:54 a já jsem měla třeba 15hodinový základní materiál,
00:03:57 měla jsem materiály z Originálního videojournalu,
00:04:00 což jsou stovky a stovky hodin, které nikdy nikdo nezpracoval,
00:04:03 takže já bych řekla, že ve filmu je velké procento věcí,
00:04:07 které český divák nikdy nespatřil.
00:04:10 Já jsem, musím také říct, přečetla
00:04:13 mnoho a mnoho knih o Václavu Havlovi
00:04:18 a mnoho stránek, stovek stránek,
00:04:21 z archivu Státní bezpečnosti o Václavu Havlovi
00:04:24 a vlastně ten film jsem psala během toho, co jsme ho stříhali.
00:04:28 Takže já bych ten film sama nikdy nemohla stříhat.
00:04:31 Stříhal ho Boris Machetka,
00:04:33 který tam udělal obrovský kus práce.
00:04:36 Já nerada stříhám sama svoje filmy,
00:04:39 protože si myslím, že je vždycky dobré,
00:04:42 když jsou ve střižně dva lidi, kteří spolu komunikují,
00:04:44 ale tady u toho by to bylo absolutně nemožné,
00:04:47 protože já jsem opravdu měla spoustu práce i jinde,
00:04:50 kdy jsem ještě zpracovávala archivy.
00:04:53 To, že to byla první velká koprodukce
00:04:56 nebo první historická koprodukce mezi Českou televizí a Arte,
00:04:59 bylo pro ten film naprosto zásadní,
00:05:01 protože jsme tím měli prostředky finanční,
00:05:04 které zatím nikdo na takovýhle film neměl,
00:05:07 protož ten film může být tak bohatý obrazově,
00:05:09 protože všechny archivní materiály stojí spoustu peněz,
00:05:12 a také tím pádem my jsme měli přístup k zahraničním materiálům,
00:05:15 které stojí ještě daleko více a nikdo je nikdy nevyhledával.
00:05:18 Já jsem byla vybrána proto, že žiju ve Francii,
00:05:21 tudíž můj pohled po těch 25 letech, kdy tam žiji,
00:05:23 je přece jenom trošku asi jiný než člověka, který žije tady.
00:05:26 A myslím si, že zahraniční divák objeví
00:05:29 úplně nového Václava Havla,
00:05:32 protože oni mají vlastně jenom takovou základní představu,
00:05:35 že to byl spisovatel, disident, divadelní autor, prezident,
00:05:38 ale nejde to dál, takže já jsem hrozně ráda,
00:05:42 že ho mohu představit takhle komplexně.
00:05:47 Zatím máme velmi dobré ohlasy, o film už je zájem,
00:05:51 nákupy do cizích televizí a na různé festivaly.
00:05:56 Pokud jde o Havla,
00:05:59 my si myslíme, že spíš je třeba víc mlčet k té otázce.
00:06:05 Poněvadž Havla oni si vybrali jako toho praporečníka.
00:06:09 A čím víc my ho budeme mlít
00:06:13 a čím víc my ho budeme pronásledovat,
00:06:16 tak tím větším hrdinou on bude.
00:06:26 Mysteriózní dobrodružná sci-fi Interstellar
00:06:30 koprodukce USA ― Velká Británie v režii Christophera Nolana.
00:06:33 Když se náš čas na Zemi chýlí ke konci,
00:06:35 je skupina výzkumníků pověřena
00:06:38 nejdůležitějším posláním v lidských dějinách:
00:06:41 cestou za hranice naší galaxie, při které má za úkol najít
00:06:43 mezi hvězdami pro lidstvo nový domov.
00:06:49 Akční severská krimi Boj sněžného pluhu s mafií.
00:06:52 Nils se se svým sněžným pluhem prohání zasněženými cestami
00:06:55 v okolí chladného norského městečka.
00:06:58 Proráží cesty pro své spoluobčany,
00:07:00 což považuje za velmi zodpovědnou práci,
00:07:03 kterou ostatní dokáží náležitě ocenit.
00:07:06 Jednoho dne je dokonce jmenován Občanem roku,
00:07:09 ale zároveň se v ten den dozví o úmrtí svého syna.
00:07:12 Předávkování drogami není pro Nilse důvěryhodným vysvětlením,
00:07:14 a tak vezme spravedlnost do vlastních rukou.
00:07:17 Snímek se dostal do hlavní soutěže
00:07:19 Mezinárodního filmového festivalu v Berlíně,
00:07:22 kde byl nominován na Zlatého medvěda za rok 2014.
00:07:26 Britská tragikomedie Frank. Snímek sleduje nadšeného,
00:07:29 ale netalentovaného muzikanta,
00:07:32 který se ve snaze vymanit z prostředí maloměsta
00:07:35 připojí k alternativní hudební skupině
00:07:37 ovládané excentrickým, a citově labilním Frankem,
00:07:40 hudebním géniem, který se skrývá za obrovskou papírovou hlavou.
00:07:44 Hravý snímek je volně inspirován
00:07:46 osudem kultovního hudebníka Franka Sidebottoma.
00:07:52 Do kin tento týden vstupuje i několik dokumentů,
00:07:55 které se představily
00:07:57 na Mezinárodním festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě.
00:08:00 Snímek Jáma v režii Jiřího Stejskala
00:08:03 představuje Natašu, žijící na sídlišti v centru Kyjeva.
00:08:06 Pod jednou střechou tu bydlí se svými dvěma muži,
00:08:08 čtyřmi dětmi a stádem neposedných koz a prasat.
00:08:11 Její rozpadlá farma,
00:08:14 kde se kozy prohánějí mezi mnohaposchoďovými paneláky,
00:08:17 je místem pro zkoušku svobody jednotlivce na současné Ukrajině.
00:08:23 Lovu zdar! Jaroslava Kratochvíla.
00:08:25 Dokumentární esej představuje svéráznou trojici mužů,
00:08:28 kterou spojuje vášeň pro lov.
00:08:30 Myslivost pojímá každý z nich po svém
00:08:33 a diváka vábí na exotickou safari,
00:08:36 parohatou sbírku trofejí nebo na posed v lese.
00:08:38 Zamyšlení nad motivy člověka ― lovce,
00:08:41 který bohorovně rozhoduje o životě a smrti.
00:08:44 Pirátské sítě režisérů Davida Čálka a Jakuba Zahradníčka.
00:08:47 Co se stane, když se štáb filmařů vydá k somálským břehům
00:08:50 natočit dokument o fenoménu pirátství?
00:08:53 Místo autentických rozhovorů
00:08:56 se dokumentaristé zaplétají do lží a klamů,
00:08:58 které pro ně přichystali místní informátoři,
00:09:01 "osvědčení" zahraničními novináři.
00:09:04 Adopce: Konkurz na rodiče.
00:09:07 Co dělá rodinu rodinou? Propletené geny, nebo láska?
00:09:10 Dokument Alice Nellis v tom má jasno.
00:09:12 Ukazuje, že adoptivní proces s byrokratickými komplikacemi,
00:09:15 nároky na pár v očekávání a návaly prudkých emocí
00:09:18 si v ničem nezadá se skutečným těhotenstvím.
00:09:21 A podle poroty nejlepší český dokument
00:09:24 letošního jihlavského festivalu
00:09:26 K oblakům vzhlížíme režiséra Martina Duška.
00:09:29 Pach spálených pneumatik, semišové potahy a řev motoru,
00:09:32 to je Ráďův svět. V kulisách severních Čech,
00:09:34 upadlého regionu s vysokou nezaměstnaností,
00:09:37 je snímek obrazem jedné vyřazené generace mladých lidí.
00:09:40 Po 20 letech se vrací na plátna kin Blbý a blbější.
00:09:43 Loyd a Harry, dva kamarádi na život a na smrt.
00:09:46 A čeká je zase bláznivá cesta napříč Amerikou.
00:09:48 Dva spolubydlící, chlupaté auto a kufr s miliony dolarů.
00:09:51 Tato zápletka rozesmála diváky po celém světě.
00:09:54 Blbý a blbější, film z roku 1994,
00:09:56 byl debutem režisérského bratrského dua Farrellyových
00:10:00 a ohromná komediální příležitost
00:10:02 pro Jima Carreyho a Jeffa Danielse.
00:10:05 V Los Angeles se herci ve svých rolích opět ukázali,
00:10:08 a to na premiéře volného pokračování,
00:10:11 Návrat Blbýho a blbějšího.
00:10:13 A jak bylo vidět, fanoušci se nemohli dočkat.
00:10:35 S hlavními postavami se sekáváme v nemocnici pro duševně choré,
00:10:39 kde po rozchodu s Mary pobývá Loyd.
00:10:42 Ten se z nenaplněné lásky dostal do duševního kómatu.
00:11:12 Bratři Farrellyovi se ale těch 20 let neflákali,
00:11:15 natočili romantické komedie jako Něco na té Mary je,
00:11:18 Bratři jak se patří, Týden bez závazků.
00:11:21 Jim Carrey a Jeff Daniels se znovu setkali až v tomto filmu.
00:11:43 Česká premiéra je ohlášena na 27. listopadu.
00:11:47 V Praze začala Mezipatra, tedy queer filmový festival.
00:11:51 Až do 17. listopadu promítne v Lucerně 73 snímků
00:11:54 na téma sexuální a genderové identity,
00:11:57 většinu z nich v české premiéře.
00:12:00 V hlavní soutěži se letos utká 10 titulů.
00:12:02 A svého favorita budou vybírat i diváci.
00:12:05 Z Prahy zamíří Mezipatra do Brna a dalších českých měst.
00:12:13 Letos máme programový slogan "Dokud nás smrt nerozdělí"
00:12:17 a ukazujeme filmy o láskách prvních, fatálních,
00:12:21 celoživotních, o ztrátách partnera
00:12:27 nebo o tom, co se stane, když se zamilujete do špatné osoby.
00:12:30 Na pražský festival přijíždějí i autoři dokumentu
00:12:32 Putinovy děti 404,
00:12:35 filmového svědectví o životě mladých lidí,
00:12:38 kteří v Rusku vzdorují zákazu šíření homosexuality.
00:12:40 Číslo 404 v názvu odkazuje k takové té slavné chybě,
00:12:43 když není stránka nalezena,
00:12:47 odkazuje to vlastně k neviditelnosti
00:12:50 gayů a leseb v současném Rusku.
00:12:52 Na rozdíl od jiných států na světě
00:12:55 není homosexualita v Rusku trestná,
00:12:58 ale trestné je zveřejňování informací.
00:13:01 V Rusku mají s uvedením filmu jeho autoři problémy.
00:13:03 Na festivalu ve Vladivostoku kontrolovala policie občanky
00:13:06 účastníků festivalu a byli tam i nezletilí pod 18 let,
00:13:09 a festival měl s tím velký problém.
00:13:12 Vlastně tohle ruská policie běžně dělá,
00:13:15 že nasazuje i provokatéry nebo tajné policisty
00:13:18 na akce určené pro gaye a lesby,
00:13:20 aby takhle zdiskreditovala ty organizace.
00:13:23 Přijíždí i režisérka tohoto filmu
00:13:25 a legenda queer kinematografie Monika Treut.
00:13:28 Na festivalu návštěvníci uvidí v premiéře
00:13:31 i vítězný snímek rotterdamského filmového festivalu
00:13:34 Něco se musí zlomit, film o hledání identity.
00:13:37 Uvádíme brazilského kandidáta na Oscara,
00:13:39 švýcarského kandidáta na Oscara,
00:13:42 takže ty filmy jsou opravdu zajímavé a kvalitní.
00:13:44 Festival vznikl před 15 lety, tehdy ještě Duha nad Brnem,
00:13:47 jako malinkatá akce
00:13:50 a tím impulsem byl absolutní nedostatek
00:13:53 gay a lesbických filmů.
00:13:55 I teď vlastně, s výjimkou Mezipater,
00:13:58 nemáte jako divák běžně možnost vidět tyhle filmy.
00:14:02 A i to, že na nás chodí 10 tisíc diváků,
00:14:05 myslím znamená, že lidé ty filmy vidět chtějí.
00:14:08 Připraveny jsou i diskuse a debaty.
00:14:10 Ne náhodou bude jedna z nich o upírech.
00:14:13 Dáváme i upírský film Hlad,
00:14:17 s Catherine Deneuve a Susan Sarandon,
00:14:20 film, který festival uzavře.
00:14:22 -Proto jste si sedl mezi ně?
-Přesně tak.
00:14:24 Po pražské části se Mezipatra přesunou do Brna.
00:14:27 Ozvěny pak budou i v Olomouci a v Hradci Králové.
00:14:33 Film Osmy z produkce České televize
00:14:36 získal nejprestižnější evropskou televizní cenu,
00:14:39 Prix Europe 2014.
00:14:41 Do letošních nominací bylo
00:14:44 650 přihlášených snímků a pořadů z 35 zemí.
00:14:47 O čem film Osmy vypráví?
00:14:49 Píše se rok 1980. A hlavní hrdina příběhu se bojí zubaře.
00:14:52 A proto se před návštěvou ordinace opije.
00:14:55 K lékaři ovšem nedorazí a navíc omylem podepíše Chartu 77.
00:14:58 Nechme se uvést do atmosféry snímku Osmy.
00:15:02 -Já jsem spokojený.
-Vážně?
00:15:05 -A nechce váš Ota zpátky na gymnázium? -Možná.
00:15:11 Vaše žena bude muset opustit polikliniku.
00:15:14 Hana Pálková se kvůli vám rozvádí.
00:15:17 A to s tím dítětem, to pro vás taky nebude žádná výhra.
00:15:22 Ale jak říkám, kdybyste chtěl, můžeme všechno smazat.
00:15:26 Dejte nám dvě piva, prosím.
00:15:31 -Jak smazat?
-No úplně smazat.
00:15:35 Vy nám jenom občas řeknete, co je mezi chartisty nového.
00:15:41 -Já nic nevím.
-Ale no tak, každý něco ví.
00:15:47 A každý den nás překvapuje novými informacemi.
00:15:53 Jo, to máte pravdu.
00:15:56 No vidíte, takhle se mi líbíte. Tak povídejte.
00:16:03 Hostem Filmu je režisér Osmy Jiří Strach. Vítej, dobrý den.
00:16:06 Jaký je to pocit?
00:16:09 Máš nejkrásnější, nejlepší evropský film roku.
00:16:12 Je to pocit samozřejmě hezký,
00:16:15 protože já jsem nikdy nic pořádně nevyhrál,
00:16:18 tak po těch 20 letech práce je to první významná cena.
00:16:21 Ale mám z toho skutečně radost,
00:16:24 protože Prix Europe je dnes vnímána
00:16:28 skutečně jako nejprestižnější evropská záležitost
00:16:31 a soška s těmi rohy,
00:16:34 kterou převzal ředitel brněnského studia Honza Souček
00:16:37 na předávání v Berlíně,
00:16:39 je skutečně takovým evropským televizním Oscarem.
00:16:43 Navíc ta velmi silná konkurence.
00:16:46 Tam proti nám stály projekty BBC, ARD,
00:16:49 různých západních televizí,
00:16:52 které vznikají v diametrálně jiných rozpočtech.
00:16:55 Tam byl jeden projekt, který měl rozpočet 11 milionů liber.
00:16:58 To znamená trumfnout toto s našimi sedmi miliony korunami
00:17:03 a natočit takový malý velký film,
00:17:06 přijdu si jako běžec ze zadních řad,
00:17:10 jako outsider, na kterého by nikdo nesázel,
00:17:13 a on přesto v cílové rovince vítězí.
00:17:16 Samozřejmě velmi gratuluji.
00:17:18 Co s kolegy, Markem Epsteinem, scenáristou,
00:17:21 Ivanem Trojanem, hlavním hrdinou snímku,
00:17:24 už jste oslavili, poseděli? Už jste si poplácali po zádech?
00:17:27 Na to ještě pořádně nebyl čas.
00:17:29 Ono to zrovna vyšlo tak náhodou, že jsme zrovna...,
00:17:32 Marek Epstein s jeho Luckou, u nás byli na večeři
00:17:35 a já už jsem měl takové signály, že to pravděpodobně vyhrajeme,
00:17:38 takže jsem tam opřel notebook, kde to na streamu běželo,
00:17:42 a teď jsme čekali, jestli to vyhrajeme nebo ne,
00:17:46 Marek byl takový skeptický, říkal, kdybychom to vyhrát měli,
00:17:49 tak by nás do toho Berlína pravděpodobně pozvali,
00:17:52 a pak zahlásili, že Osmy jsou vítězem kategorie TV fiction,
00:17:56 tak jsme samozřejmě z toho měli velkou radost
00:18:00 a našli jsme ještě jednu láhev vína navíc.
00:18:03 Pojďme teď k samotnému příběhu, k natáčení.
00:18:06 Kdy ses při natáčení ocitl opravdu v atmosféře,
00:18:09 kdy na tebe znovu dýchla doba totality?
00:18:13 Přiznám se, že během natáčení zase až tolik ne.
00:18:19 Žijeme ve svobodné době, můžeme filmovat, jak chceme
00:18:22 a co chceme bez nějakých politických zadání,
00:18:26 tvůrčí svoboda, zvlášť v České televizi, skutečně je, takže...
00:18:30 Ale musím ti říct, kdy teď na mě ta doba dýchla.
00:18:34 Já jsem Osmy před 14 dny promítal v Moskvě.
00:18:38 V Domkinu, to je velký sál,
00:18:41 tam když vstupuješ, tak na fasádě je bronzová deska,
00:18:45 všude Vladimir Iljič Lenin v roce tom a tom,
00:18:52 vejdeš do sálu, kde skutečně bolševik to vytvářel,
00:18:55 celý ten režim, a v momentě, kdy se tam rozehraje na plné pecky,
00:19:00 na plné reproduktory to "Kupředu levá"
00:19:05 a ty jsi v té Moskvě,
00:19:08 kde Vladimir Iljič to tam všechno režíroval,
00:19:11 tak tam teda skutečně ten režim na mě dýchl.
00:19:14 Ten příběh je zdánlivě komický,
00:19:17 na druhou stranu samozřejmě mě pořád mrazilo,
00:19:20 měla jsem stažený žaludek,
00:19:23 protože člověk v sobě pořád má takový ten strach,
00:19:25 jako když se přecházejí hranice,
00:19:28 nikdo nic po mně nechce, ale pořád ten pocit v sobě mám.
00:19:31 Jak je těžké udržet tuhle hranici právě při natáčení,
00:19:34 aby na jednu stranu tam bylo vtipno,
00:19:37 na druhou stranu aby člověk cítil tu tíhu doby?
00:19:40 Ano, on to vždycky vytváří nejvíc ten scénář.
00:19:43 Já jako režisér tomu můžu vytvořit ten kolorit, to jeviště.
00:19:46 Ale tady ta doba je vlastně přítomná v tom textu samotném,
00:19:50 ta tíha v tom, co hlavní hrdina všechno zažívá,
00:19:54 že zdobit to, šperkovat to rekvizitami,
00:19:57 obklopovat to nějakými atributy té doby nebylo tolik potřeba.
00:20:01 A já si myslím, že ten film tím možná jakoby vítězí,
00:20:05 že se neopírá o tu vnějškovost, o pozadí,
00:20:08 ale jde po obsahu, jde po smyslu těch věcí.
00:20:15 Ta tíha je možná nejvíc v té duši,
00:20:18 a proto to na tebe působí, jak říkáš.
00:20:21 Jak pečlivý režisér jsi? Co všechno víš před natáčením?
00:20:24 Máš pečlivě rozkreslenou každou scénu,
00:20:27 víš přesně, odkud kam kdo půjde, co se kde bude dít?
00:20:30 Nebo je velký prostor ještě na place, jak to doladit?
00:20:33 Samozřejmě v momentě,
00:20:35 kdy mám v hlavní roli Ivana Trojana,
00:20:38 tak si nemůžu dovolit, ani nechci,
00:20:40 všechno přesně určovat, co jak bude,
00:20:43 protože Ivan Trojan
00:20:45 a jeho tvůrčí spolupráce se mnou jako režisérem je velká
00:20:49 a já bych byl hlupák, kdybych se o ni připravil,
00:20:52 to znamená, já si často vytěžím z jeho invence, z jeho nápadů,
00:20:56 některé použiju, některé nikoli,
00:20:59 a ty pak na place zaranžuji do nějaké scény,
00:21:02 o které už zhruba tuším, kdo kde bude a proč
00:21:05 a jaký rytmus té scény má být, kde je její pointa a tak dále.
00:21:09 Takže to nechávám trošku v tom otevřeném režijním systému,
00:21:13 nechci se příliš uzavírat,
00:21:16 protože jak říkám, byl bych hlupák,
00:21:19 protože bych se připravoval o skvělé nápady spolupracovníků.
00:21:22 Skoro to vypadá, že si vybíráš herce,
00:21:25 kdy nemusíš říkat, co je potřeba.
00:21:28 No na druhou stranu někdy taky to je potřeba,
00:21:31 protože ty tvůrčí nápady mají někdy široký rozkmit.
00:21:37 A abychom ten film, od toho tam jsem jako režisér,
00:21:40 abych ho udržel v nějakých mantinelech, v nějakých kolejích,
00:21:43 tak jet jako režisér je také trošku potřeba.
00:21:47 Jaké má ale třeba Ivan Trojan požadavky na roli?
00:21:50 Jsou třeba role, postavy, které on v životě nezahraje?
00:21:53 Jako že nechce.
00:21:56 No, přiznám se, že jsme ještě nenarazili na roli,
00:21:59 nebo já jsem ještě nenabídl Ivanovi takovou roli,
00:22:02 kterou by mi vrátil.
00:22:06 Ten největší požadavek je,
00:22:09 abychom byli před natáčením co nejvíc na jedné lodi v tom,
00:22:12 že rozumíme, co hrajeme, že rozumíme té podstatě oba dva.
00:22:15 Takže vedeme velké diskuse předtím nad scénářem
00:22:18 a říkáme si, jestli zleva nebo zprava, seshora, zezdola
00:22:21 a kudy k tomu nejlépe,
00:22:24 protože taky samozřejmě Ivan v posledních letech
00:22:27 toho odehrál poměrně hodně a nechce sám sebe zacyklit
00:22:31 do jednoho Ivana Trojana nebo nějaké jedné polohy,
00:22:34 takže vždycky hledáme, čím ta figura je nová,
00:22:37 čím je zajímavá a čím bude přínosná
00:22:40 a v tomto případě i zábavná pro diváka.
00:22:43 On mi třeba říkal, když natáčel film Ve stínu s Davidem Ondříčkem,
00:22:46 že za žádnou cenu nechtěl, aby ten detektiv byl členem KSČ.
00:22:49 Tak to jsou třeba asi jeho hranice,
00:22:52 kdy říkal, že komunistu nikdy hrát nebude.
00:22:55 Máš ty třeba takové striktní téma
00:22:57 nebo nějakou věc, kterou ty bys třeba netočil?
00:23:01 Já ještě navážu teď k tomu Ivanovi.
00:23:03 Vzpomínám si, že tady jsme řešili ten podpis Charty v opilosti,
00:23:07 skutečně ten člověk je na šrot, když to podepisuje.
00:23:10 A teď jsme řešili, bylo-li to možné v té době,
00:23:12 nebylo-li to možné,
00:23:15 jestli to náhodou někoho z chartistů,
00:23:18 kterých si samozřejmě vážíme,
00:23:20 jestli to nebude někoho zesměšňovat,
00:23:23 tak tohle jsme s Ivanem hodně řešili.
00:23:26 Film uvádí Česká televize 14. prosince od 20 hodin na ČT1.
00:23:29 Ještě jako pozvání, byť je to dost daleko,
00:23:32 které další herce jsi obsadil?
00:23:35 Je tam Zuzana Stivínová v krásné roli Ivanovy manželky.
00:23:38 Pro mě je to možná takové druhé skryté téma toho filmu,
00:23:42 že to není jenom o překonávání strachu z bolševika,
00:23:46 ale je to ještě o tom, že my chlapi jsme průšviháři,
00:23:50 chodíme světem a předvádíme se v ješitnosti a tak,
00:23:53 a vždycky když někde nějaký průser dokončíme,
00:23:56 tak pak se ještě rádi vracíme domů,
00:24:00 a kdybychom neměli vedle sebe ty silné baby,
00:24:03 ten ženskou lásku a chápavost,
00:24:07 tak bychom vlastně v životě ničeho nedosáhli,
00:24:11 takže ten příběh je pro mě možná víc o Zuzaně Stivínové
00:24:15 a o její postavě než o celém Ivanu Trojanovi.
00:24:19 To bylo pozvání na film Osmy.
00:24:21 Samozřejmě také gratulace ke krásné ceně.
00:24:24 Teď co připravuješ? Blíží se Vánoce,
00:24:27 k našim Vánocům doma patří jednak Tři oříšky pro Popelku,
00:24:30 jednak tvoje pohádka Anděl Páně,
00:24:33 bez toho si už Vánoce neumíme představit,
00:24:36 co další pohádky?
00:24:39 Teď chystám na příští rok pohádku
00:24:41 podle scénáře kupodivu Marka Epsteina,
00:24:45 bude se jmenovat Věneček, budeme ji točit příští léto,
00:24:48 to znamená, měla by doplnit vánoční vysílání roku 2015.
00:24:54 Scénář je pěkný, zábavný, je to v duchu šťastného smolaře.
00:25:02 A protože Honza Svěrák udělal velká čísla s Třemi bratry,
00:25:07 tak najednou všichni producenti zjistili, že česká pohádka
00:25:11 není ještě tak úplně marný žánr zralý do popelnice.
00:25:18 Čili jsme reinkarnovali scénář Dlouhý, Široký a Bystrozraký,
00:25:22 který s Markem Epsteinem máme už dlouho připravený
00:25:26 a zkusíme ho třeba v roce 2016 pustit do realizace.
00:25:30 Problém je, aby se Dlouhý krásně prodlužoval,
00:25:34 Široký krásně rozšiřoval a tak,
00:25:37 tak k tomu jsou potřeba trikové technologie,
00:25:40 které nejsou nejlevnější,
00:25:43 to znamená vyzývám zrovna kohokoli, kdo má zrovna peníze
00:25:46 a chtěl by přispět české pohádce,
00:25:49 ať pustí pár milionů ze svého nadbytku.
00:25:51 Já jsem ráda, že k té výzvě jsme mohli přispět i my.
00:25:54 Děkuji moc, že jsi přišel,
00:25:57 ať se ti dál takhle krásně daří jako s filmem Osmy.
00:26:00 Přátelé, na shledanou, těším se na viděnou zase za týden.
00:26:05 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2014
Souhrn toho nejpodstatnějšího ve světě filmových pláten