Režisér Robert Sedláček; Zvířata ve filmu; Festival Severský film
Obsah dílu
Režisér Robert Sedláček – České století
Zvířata ve filmu – jak se cvičí koně pro filmové účely
Festival Severský film
00:00:03 FILM 2013
00:00:16 Dobrý den, přijměte pozvání do světa filmu.
00:00:18 Novinky v našich kinech, dění na filmových placech
00:00:21 i pozvání na filmové přehlídky, to vše v dnešním Filmu 2013.
00:00:25 České století, to je dramatická série,
00:00:27 která chce rozkrývat tabu klíčových událostí
00:00:30 našich moderních dějin.
00:00:31 Pozveme vás na Veliké bourání, první díl
00:00:33 tohoto velmi očekávaného cyklu, který uvede České televize
00:00:37 v neděli večer.
00:00:39 Podíváme se, jak se připravují na herecké výkony zvířata.
00:00:42 Psi, dravci, koně, ti si prý filmování velmi užívají.
00:00:48 Už počtvrté se v českých a moravských kinech představí
00:00:52 to nejlepší ze severské kinematografie,
00:00:54 Severský filmový podzim je tady.
00:01:07 Festival uvede 20 filmů z Dánska, Švédska a Finska.
00:01:11 Severské filmy jsou takové více ze života,
00:01:15 klidně skončí špatně, komedie nejsou moc laskavé,
00:01:19 spíše černé.
00:01:20 Letos jsou to v podstatě napůl komedie, napůl dramata,
00:01:27 asi nám z toho vypadla detektivka, což je takový žánr,
00:01:31 který se od severu čeká.
00:01:33 Téměř všechny filmy až na jednu výjimku
00:01:36 vznikly po roce 2000.
00:01:38 Filmů z roku 2012 tam máme možná pět, šest, je tam také několik
00:01:43 filmových debutů, ať už norský film Do tmy nebo finský Třikrát Simo.
00:01:51 Diváci se tak kromě mladých filmů můžou těšit i například
00:01:54 na adaptace románů Josteina Gaardera
00:01:57 Dívka s pomeranči nebo Jako v zrcadle, jen v hádance
00:02:00 nebo klasickou komedii ze 60. let Baronka z benzínové pumpy.
00:02:04 Mezi takové hity by mohl patřit film Kontiki, což je film
00:02:09 natočený na motivy známého příběhu Thora Heyerdala.
00:02:14 A byl v letošním roce nominovaný na Oscara za zahraniční film.
00:02:20 Zatím to vypadá, že se diváci hodně těší na Výpadky proudu,
00:02:25 což je film o vlivu moderních technologií na náš život.
00:02:30 Severské filmy se v českých kinech neobjevují často,
00:02:33 a tak festival nechal diváky vybrat,
00:02:35 který film by chtěli vidět znovu.
00:02:37 Hodně nás překvapilo, že tu anketu tak zválcovala
00:02:42 Adamova jablka, což je takový kultovní snímek.
00:02:46 A že měl 4x více hlasů než 2. film, který se v té anketě umístil.
00:02:51 Filmy budou jako každý rok vybavené titulky pro neslyšící
00:02:55 a odstartují v pražském kině Lucerna 28. 10.
00:02:58 Pak vyrazí do dalších 13 měst po Čechách i Moravě,
00:03:02 kde je budete moct vidět až do 20. listopadu.
00:03:06 Pravidelný festival krátkých filmů si pro fanoušky kraťasů
00:03:09 připravil dušičkovou specialitu, Pásmo krátkých hororů,
00:03:13 Monster kabaret.
00:03:15 Festival už podruhé provede tím nejlepším,
00:03:17 co se v poslední době ve světě animovaných
00:03:20 i hraných hororových kraťasů urodilo.
00:03:23 Vzhledem k tomu, že iShorts hororoví se minule povedli,
00:03:27 letos jsme si řekli, že je zorganizujeme znovu,
00:03:30 vybrali jsme jiné filmy než minulý rok.
00:03:33 Je tam od každého hororového žánru něco, zombie horory, slashery,
00:03:37 zároveň jsou tam filmy, které pracují s tím žánrem
00:03:40 jako takovým, a letos je novinka, budou tam dokonce dva
00:03:44 čeští zástupci.
00:03:46 Vzhledem k tomu, že je to na Haloweena,
00:03:48 mohou lidé přijít v kostýmech, a když přijdou v kostýmech,
00:03:52 tak budou mít zvýhodněný vstup.
00:03:54 Filmy můžete vidět 31. října v pražském kině Oko,
00:03:57 ale také v Brně, Ostravě, Zlíně, Olomouci, Hradci Králové,
00:04:00 Bratislavě, Hradci Králové a Jablonci nad Nisou.
00:04:03 V dnešním Filmu se podíváme, jak se připravují
00:04:06 na herecké výkony zvířata.
00:04:07 Psi, dravci, koně.
00:04:09 Byli jsme se podívat na ranči u Johany Spáčilové,
00:04:12 která se svým manželem a přáteli připravuje zvířata pro filmování.
00:04:15 Třeba kůň Romeo si filmování velmi užívá.
00:04:18 Tenhle koníček je ve výcviku konkrétně už asi 7 let,
00:04:22 takže toho umí hodně a hlavně má výbornou povahu,
00:04:24 což je základ pro práci filmového koně.
00:04:27 A je ochoten naučit se i takové ty cviky pro koně ne úplně přirozené.
00:04:32 Takže dokáže třeba zahrát i zlého koně,
00:04:34 ale zároveň dokáže být i výborným partnerem i pro herce
00:04:38 v náročných scénách.
00:04:40 Takže v kolika letech vy třeba Romea dostanete nebo si ho koupíte,
00:04:44 už od hříběte ho začnete cvičit, aby z něj byl kůň pro film?
00:04:49 S Romeem se začalo hodně pozdě, Romea jsem dostala do rukou
00:04:53 v jeho 12 letech, teď je mu 20.
00:04:56 A byl to celkem koníček problémový, bývalý majitel ho prodával proto,
00:05:02 že nebyl schopen zvládnout jeho temperament.
00:05:06 Ale takovou systematickou prací, když pochopil, co po něm chceme
00:05:11 a že je potom ta hvězda, tak ho ta práce začala bavit.
00:05:14 A teď, když jsou lidi, kamery, fotoaparáty, podívejte,
00:05:19 jak se tváří do kamery, takže opravdu se dá říci,
00:05:22 že tenhle koníček má tu práci rád.
00:05:24 Na co se specializujete?
00:05:26 My se specializujeme hlavně na práci koní pod hercem,
00:05:30 tedy aby byl koníček klidný a opravdu kdokoli,
00:05:33 absolutní nejezdec, aby toho koně dokázal ovládnout v jakékoli scéně,
00:05:38 jak si pan režisér vymyslí.
00:05:40 A potom takové ty speciální scény, že hraje zlého,
00:05:44 kope po někom, sedí u stolu, leží, přes něj padají vojáci
00:05:48 a takové ty náročnější věci.
00:05:50 Právě proto, že těch koní máme málo, tak se o ně docela bojím,
00:05:55 takže si vybírám už ty projekty, kam ti koně půjdou.
00:05:59 Dlouhou dobu spolupracujeme s agenturou Filmka Ladislava Lahody.
00:06:04 A nejtěžší práce, kterou jsme dělali, byl film 1612,
00:06:08 kde Romeo hrál jednorožce, a jednalo se o práci ve volnosti,
00:06:13 kde ten kůň byl úplně volně v ateliéru, kde bylo jezírko,
00:06:17 stromy, skály samozřejmě polystyrenové, a on musel
00:06:20 jen na naše povely se pohybovat samostatně.
00:06:23 Máme dravce, resp. teď už je nemáme tady, ale spolupracujeme
00:06:27 se sokolnickou společností.
00:06:29 Dříve jsme měli dravce i tady, ale to už člověk nevěděl,
00:06:32 co dřív dělat.
00:06:34 Máme mouchy.
00:06:35 Ty zatím nacvičené nejsou. No, otři se o mě.
00:06:39 Takže v tuto chvíli máme k dispozici asi osm dravců,
00:06:43 kteří nám spolupracují i s koňmi, děláme s nimi hodně živá show
00:06:47 a vystoupení.
00:06:48 A používáme je i na filmy, orly, sokoly a různá káňata
00:06:53 právě ve spolupráci s koňmi.
00:06:56 Když třeba hlavní hrdina je nějaký chán, má svého sokola,
00:07:00 tak aby mohl sedět na koni a bezpečně s tím sokolem pracovat.
00:07:03 Tak teď tedy zkusím přivolat Sovíka, jestli sem přiletí.
00:07:14 A teď mi řekněte, jak to to zvíře baví,
00:07:17 když má takovéhle laiky na hřbetě a možná je mu to i nepříjemné.
00:07:22 Docela ho to baví, protože je určitě příjemnější
00:07:26 na hřbetě mít herce, u kterého je jistota, že nic dělat nebude,
00:07:30 že bude tak jen stát nebo pomalu chodit, než kaskadéra,
00:07:33 s kterým ví, že musí do akce.
00:07:38 Tohle je Akičita, už je to taky starší dáma, je jí 17 let.
00:07:43 A teď už je víceméně v důchodu, protože měla problémy s klouby,
00:07:48 ale používá se na speciální scény, ve kterých na ní nikdo nejezdí.
00:07:52 A protože zamlada byla docela zlá kobylka, tak jsme toho nešvaru
00:07:58 využili a naučili jsme ji to cíleně, takže umí na povel kousat, kopat
00:08:04 a hrát zlého koně.
00:08:06 Takže si nejdříve ukážeme to kopnutí.
00:08:10 Hop, hop.
00:08:13 Tohle, to s nimi připravuji asi půl roku.
00:08:16 Nejdříve je jedna fáze, že musíte mít alespoň jedno zvíře,
00:08:20 aby to sneslo, takže nejdříve se naučí koník takhle ležet.
00:08:24 Ono je pro něj v podstatě těžší ležet takhle jako pes,
00:08:28 než když ho položíte úplně.
00:08:30 A když snesl, že se po něm tak jako patlá,
00:08:34 tak pak jsme postupně přibližovali psa, samozřejmě i ten pes se bojí,
00:08:38 protože ten kůň je obrovský, taky se stane,
00:08:41 že třeba ho nohou zasáhne, že ho praští,
00:08:44 takže se musí strašně opatrně, obzvláště ještě s tím dalmatinem.
00:08:48 A teď já jsem cvičitelka. Dáš mi pac?
00:08:51 -Jak tady sedí ten kůň, ty jo.
-Cvičitelka ze mě určitě nebude.
00:08:59 Ale koně jste posadila dobře.
00:09:13 Danny Trejo, Jessica Alba, Mel Gibson, Charlie Sheen
00:09:16 nebo třeba Lady Gaga.
00:09:18 S 84 % na Československé filmové databázi se Machete pouští do mise,
00:09:22 kterou by nezvládl žádný jiný smrtelník.
00:09:24 Bývalý federální agent je pověřen americkým prezidentem
00:09:28 najít výstředního milionáře a obchodníka se zbraněmi,
00:09:31 který plánuje vypustit smrtící raketu.
00:09:33 A to jeho jedinou zbraní je mačeta.
00:09:35 Akční krimi thriller z americko-ruské koprodukce.
00:09:46 Tahle putyka stojící v ospalém městečku Newton Haven
00:09:49 je zajímavá snad jen tím, že má být cílem
00:09:51 velmi odvážného pivního maratónu pětice kamarádů.
00:09:54 Ti se ho pokusili "doběhnout" už před lety,
00:09:56 ale tehdy na ně bylo tempo 12 piv - 12 hospod - 1 noc
00:10:00 příliš zběsilé.
00:10:01 Po 10 letech se vrací na místo činu,
00:10:03 jenže tentokrát bojují i o vlastní krky.
00:10:05 Akční sci-fi komedie z Velké Británie U konce světa.
00:10:15 Nazif se živí sběrem železa ze skládek.
00:10:17 Jeho žena Senada se doma stará o dvě děti.
00:10:19 Třetí je na cestě.
00:10:20 Jenže Senada potratí, a protože nemá zdravotní pojištění,
00:10:24 odmítnou ji lékaři operovat, dokud nezaplatí 500 eur.
00:10:27 Ale kde je vzít?
00:10:28 Drama Epizoda ze života sběrače železa z koprodukce
00:10:31 Bosna a Hercegovina, Francie a Slovinsko.
00:10:37 Rok 1941 ve francouzském internačním táboře,
00:10:40 jehož chovanci jsou většinou političtí vězni a zločinci.
00:10:44 Když bojovníci odporu, členové komunistické strany,
00:10:47 zavraždí německého důstojníka, Hitler nařídí,
00:10:50 aby bylo 150 francouzských vězňů popraveno.
00:10:53 Jedním z nich je i 17letý Guy Môquet,
00:10:55 jehož smrt se stala symbolem francouzské revolty
00:10:58 proti německé okupaci.
00:11:06 A další válečné francouzské drama. Rok 1943 a Francie okupovaná Němci.
00:11:11 Mniška Luce pracuje v nemocnici v městečku Périgord
00:11:14 jako zdravotní sestra.
00:11:16 Její život se obrátí vzhůru nohama, když potká mladého
00:11:19 vojenského kněze, který v těžkých válečných časech
00:11:22 pochybuje o smyslu víry.
00:11:23 Film o věčné otázce, zdali je pozemská láska silnější
00:11:26 a trvalejší než láska k Bohu.
00:11:31 Battle of the Year je pro tanečníky breakdance
00:11:34 něco jako olympiáda.
00:11:35 Žádná americká skupina ji nevyhrála už 15 let.
00:11:38 A tak se losangeleský hiphopový magnát
00:11:40 a bývalý b-boy rozhodne, že je na čase vrátit USA na vrchol.
00:11:44 Najme kdysi schopného trenéra, aby sestavil hvězdný tým
00:11:47 a za pouhé tři měsíce dal dohromady 12 talentovaných tanečníků,
00:11:50 kteří to dotáhnou až k vysněnému titulu.
00:11:52 Bůh Thor opět na filmovém plátně.
00:11:54 Tentokrát bude bojovat o mír v celém vesmíru.
00:11:57 Světová premiéra se uskutečnila v Londýně.
00:12:00 Matthew McConaughey, Jared Leto a Jennifer Garner
00:12:02 představili v Beverly Hills svůj nový film Dallas Buyers club.
00:12:06 Ve filmu se vrací do 80. let, kdy se svět seznamoval s virem HIV.
00:12:10 Hlavní postava se snaží s tímto onemocněním bojovat,
00:12:14 a přestože mu lékaři mnoho šancí nedávají,
00:12:16 svoji bitvu nevzdává.
00:12:18 Pro ztvárnění mužských rolí museli jejich představitelé
00:12:21 rapidně snížit svoji váhu.
00:12:31 Film je inspirovaný skutečným příběhem elektrikáře z Texasu.
00:12:35 Pomocí neschválených léků z černého trhu se snaží prodloužit
00:12:39 jak svůj, tak i život jiných nakažených.
00:12:43 Režie se ujal nepříliš známý, ale oblíbený Kanaďan
00:12:46 Jean-Marc Vallée.
00:12:47 Přízeň filmových fanoušků si získal hlavně
00:12:50 za historický snímek Královna Viktorie
00:12:53 nebo za rodinné drama Dar od Boha.
00:12:55 Česká premiéra není zatím ohlášená.
00:13:02 Je to bůh, ale také rebel. Jeho hlavní zbraní je kladivo.
00:13:05 Do kin přichází už potřetí bůh hromu Thor.
00:13:08 A aby se zasadil o mír v celém vesmíru,
00:13:11 bude se muset vydat na nebezpečnou cestu.
00:13:13 Jeho postava se zrodila v severské mytologii,
00:13:16 ale je zároveň i členem elitní líhně superhrdinů,
00:13:20 komiksového gigantu Marvel.
00:13:21 Hlavní roli ztvárnil jako i v předchozích filmech
00:13:25 Chris Hemswort.
00:13:32 I přes nepřízeň počasí se na světové premiéře
00:13:35 fanoušci marvelovských komiksů sešli v hojném počtu.
00:13:39 Zatímco prvního filmu se ujal slavný specialista
00:13:42 na Shakespeara Kenneth Branagh, tentokrát producenti vybírali
00:13:45 z jiného soudku.
00:13:47 Režie se chopil významný americký seriálový producent
00:13:50 a scénárista Alan Taylor.
00:14:11 Alan Taylor stál za takovými seriály
00:14:13 jako Sex ve městě, Řím nebo Hra o trůny.
00:14:16 Jeho celovečerní film bude mít českou premiéru
00:14:19 7. listopadu.
00:14:22 České století, to je dramatická sérii,
00:14:24 která chce rozkrývat tabu klíčových událostí
00:14:27 našich moderních dějin.
00:14:28 Pozveme vás teď na nedělní večer k obrazovkám ČT1.
00:14:31 Veliké bourání, tak se jmenuje první díl
00:14:34 tohoto velmi očekávaného cyklu České televize.
00:14:36 Jít proti Rakousku nám poroučí náš rozum.
00:14:40 -Hezky řečeno.
-Je to pravda.
00:14:43 Není, nemůžete se vzdát státu tak, jako když si člověk zuje boty.
00:14:47 Mám rád království, ve kterém jsem se narodil.
00:14:49 Čechy jsou moje užší vlast, ale mám také vlast širší,
00:14:52 a tou je habsburská monarchie.
00:14:54 -Jak je možné, že vy ne?
-Moje království tady bylo vždycky.
00:14:57 Vaše monarchie přišla a zase může odejít.
00:14:59 To jsou ty vaše věčné teorie o tom, kdo byl v Čechách dřív,
00:15:03 jestli Češi nebo Němci, jestli slepice nebo vejce.
00:15:05 To nejsou teorie, já cítím, že je to moje království.
00:15:13 Hostem Filmu 2013 je režisér Českého století Robert Sedláček.
00:15:16 -Dobrý den.
-Dobrý den.
00:15:18 Roberte, dá se nějak shrnout, co je řekněme hlavní esencí
00:15:21 každého toho dílu Českého století?
00:15:23 Je to třeba boj o moc?
00:15:26 No, boj o moc, někdy ryze boj o zachování vlastní tváře.
00:15:33 A pak teprve nastupuje nějaký boj o moc.
00:15:37 Většina těch okamžiků od roku 1918 až do roku 1992
00:15:42 moc triumfalistické nejsou.
00:15:45 To jsou hlavně porážky a i ústupky a mapa porážek a ústupků,
00:15:51 které my, malí Češi a Slováci jsme museli dělat
00:15:56 v průběhu svých dějin velkým Němcům, Rusům, mocnostem,
00:16:01 a jak jsme to unesli v přítomnosti té dané a jak si kdo zachoval tvář
00:16:08 a s jakými pohnutkami kdo do toho boje, do těch bojových okamžiků
00:16:14 beze zbraní, protože se odehrávají v uzavřených místnostech, vstupoval.
00:16:20 Z hlediska výtvarného, jak to bylo právě možná omezující,
00:16:24 to, že se to odehrává v místnostech, jsou to obvykle
00:16:28 dva, tři lidé, kteří spolu hovoří.
00:16:30 Jak jste se s tím vyrovnávali z obrazového hlediska?
00:16:35 Omezení to je zdánlivé.
00:16:37 Nevzpomínám si na poslední velikou bitvu, kterou by Češi a Slováci
00:16:42 obrátili kolo dějin.
00:16:44 Realisticky, československé záležitosti odehrávaly se
00:16:50 v jednacích síních, často těch vedlejších.
00:16:54 Ale to neznamenalo, že jejich účastníkům nešlo o život.
00:16:59 Takže z hlediska režiséra to drama tam je, i když máte 1000 bojovníků
00:17:05 a já vím, že tyto operetní scény mají diváci rádi,
00:17:10 jakkoli se dobovým bitvám tyto věci podobají málokdy,
00:17:15 je to spíše divadlo, jak si my představujeme,
00:17:19 že takto válka kdysi vypadala, tak to režijní na každé bitvě,
00:17:23 i té velké, je střet dvou tváří.
00:17:26 Všimněte si, jak se tam lámou ty meče, výbuchy, létají kusy těl,
00:17:31 to všechno patří k té operetě, ale pak to režijní je,
00:17:35 jak se tváří dva hrdinové těsně před tím,
00:17:37 než někdo někoho zabije.
00:17:39 Takže my máme ty scény vypreparované vzhledem k tomu,
00:17:42 jak realisticky se československé dějiny utvářely,
00:17:45 v jakých souvislostech a v jakých místech máme tyto dvě tváře
00:17:49 velmi dobře protočené a zahrané, než jeden skolí druhého.
00:17:53 Akorát v pozadí nechřestí ty meče a neotřásá se podpůrnými
00:17:57 animačními prostředky svět.
00:18:00 Pro mě je to drama jako hrom, i bez těch operetně bojových scén.
00:18:06 Každý z nás má nějaké povědomí o těch historických událostech,
00:18:10 o kterých vy vyprávíte.
00:18:12 Je to spíše výhoda nebo nevýhoda?
00:18:14 Právě proto, že o tom každý něco ví,
00:18:16 a teď uvidíme vaši interpretaci.
00:18:18 Je to výhoda, proto tak těžké téma bude mít, doufejme, nějakou odezvu
00:18:24 v lidech, víte?
00:18:26 O mně je známo už léta, jak se děsím, když se za mě
00:18:30 někdo řadí, když se ohlídnu a vidím hromadu pravdařů,
00:18:33 kteří říkají: "Ano, ano, Sedláček," tak ti nepochopili nic.
00:18:37 Pro mě je zajímavější, když se střetávají
00:18:40 s tou látkou samotnou, když s ní polemizují.
00:18:43 A právě proto jsme vytáhli ty nejbolestivější okamžiky
00:18:46 a poměrně sugestivně jsme je natočili, držíce se při tom
00:18:50 historických faktů, s armádou poradců v pozadí,
00:18:54 kteří se mezi sebou nemohli shodnout.
00:18:56 A odvedli jsme kus poctivé práce, která divákovi ukáže
00:19:00 dramatickou situaci z roku 38, 48, 68.
00:19:04 Ať se divák sám rozhodne.
00:19:06 Žádné trumfy jsme si nenechali v rukou, všechno na stůl.
00:19:10 A to je právě ta zrada, ony si ty věci často protiřečí.
00:19:14 I ty paměti jednotlivých účastníků mluví proti sobě.
00:19:18 Takže jsme to psychologicky zamalovali, vymalovali,
00:19:21 ty postavy jsou živé, proto budou diváky rozčilovat,
00:19:25 ale zároveň neříkají hloupé věci.
00:19:27 I zločinci v našich filmech říkají důležité věci.
00:19:31 A vnímavý divák má před sebou materiál, který by ho mohl
00:19:35 velmi zevnitř rozjitřit, zajímá-li se o historii a o to,
00:19:39 proč jsme na tom dnes tak, jak jsme.
00:19:41 Vy už jste dříve řekl: "Mně stačí, když se mi podaří
00:19:45 zachytit pár křehkých okamžiků, kdy ti silní byli slabí a ti,
00:19:49 kterým se nevěřilo, prokázali naráz nečekanou odvahu."
00:19:52 Řekněte mi třeba jednu dvě scény, kdy víte svým vnitřním hlasem,
00:19:56 že tady se to 100% povedlo, ať se na to zaměřím.
00:19:59 No...
00:20:03 Tak Beneš, sporná figura Beneš, který do historie odchází
00:20:07 vysmíván demokraty i komunisty.
00:20:10 Ten má řadu momentů, kdy na sebe bere vědomí těžké odpovědnosti
00:20:16 i hanby, s jakýsi vizí přežití národa se ctí, budoucího.
00:20:21 Já to teď už říci můžu, já prostě fandím Benešovi,
00:20:27 této nešťastné figuře, tomuto smutnému klaunovi
00:20:33 lavírujícímu na provaze, se kterým všichni třesou,
00:20:37 domácí i zahraniční.
00:20:39 A on to nějak ustál, a my máme dnes demokracii,
00:20:43 můžeme si tady povídat, co si myslíme o Rusech i Němcích,
00:20:48 zcela svobodně, dokonce i o našich místodržících,
00:20:51 které jsme si zvolili.
00:20:53 A Hradčany stojí, nemáme je rozbombardované.
00:20:58 Díky Benešovi. Přitom do dějin aktuálně odešel jako slabý politik,
00:21:05 který zklamal.
00:21:07 A umřel na to taky, utrápil se tím.
00:21:10 Vy jste točil ty konkrétní historické okamžiky,
00:21:14 skutečně neopakovatelné.
00:21:15 A z hlediska uměleckého i osobního, protože máte rád historii,
00:21:19 znáte ji, studujete ji, víte o ní mnohé,
00:21:22 jak silný zážitek to pro vás byl, že jste se k tomu
00:21:25 takto blízko dostal, že jste vytvořil ty osobnosti.
00:21:28 Tvořit osobnosti, to je důležité, to je správně řečeno.
00:21:32 My nerekonstruujeme ty osobnosti a moc dobře to víme.
00:21:36 Rekonstruujeme jisté historické okamžiky a připomínáme
00:21:39 co nejvěrohodněji situace, které zatočily naše směřování jinam,
00:21:44 ale ty hlavní postavy vytváříme a vytváříme je na základě toho,
00:21:48 co jsme o nich slyšeli, jak je známe ze záznamů,
00:21:53 co jsme si o nich přečetli.
00:21:56 A to je to nejdobrodružnější.
00:22:00 To samozřejmě není jen moje práce, tím se zabývají výtvarníci,
00:22:05 kostýmní výtvarník, ale také architekt,
00:22:08 protože je důležité, co krále obklopuje, co hlavního hrdinu,
00:22:12 jaké předměty používá a na jaké křeslo si sedne
00:22:16 a co má doma, protože je tam hodně záběrů ze soukromí.
00:22:20 To byla asi ta nej, když už jsem věděl, že textu věřím a že sedí,
00:22:24 tak potom to byla nejvzrušivější část všeho, vytvořit ty postavy,
00:22:28 že vám vznikne něco, s čím můžete jít na veřejnost
00:22:32 a uvěřitelně se to tváří jako Havel, jakkoli je to odraz něčeho.
00:22:36 Ale dá se říci, že třeba složitější bylo modelovat
00:22:40 právě ty současné osobnosti, které si každý pamatuje,
00:22:43 než ty historicky vzdálené?
00:22:45 Ne, bylo to úplně stejné.
00:22:49 Jako naráz, když před vámi ožije Masaryk, když si Huba poprvé
00:22:54 sundal klobouk, měl ty brýle, já jsem ho poprvé viděl bez vlasů
00:22:58 a ty oči uhlíkové na mě takhle koukaly, tak jsem se rozesmál
00:23:02 a říkal jsem: "To snad není možný," a v tu chvíli byl Masaryk
00:23:08 skutečnější než Masaryk, protože já Masaryka už nikdy nepotkám,
00:23:14 ale pro mě, když se řekne Masaryk, nejdřív mi v podvědomí naskočí
00:23:18 ten Martin Huba.
00:23:19 To je, když obsadíte herce správně, že Masaryk byl,
00:23:23 fyzicky bude zapomenut.
00:23:25 Kéž by se to tak podařilo u jiných figur.
00:23:28 Když přišel Marek Daniel minulý týden na plac a řekl,
00:23:33 ani to nemůžu říct, hrozně se nadřel, do něj vstoupil Havel.
00:23:38 Zařval: "Kašpaři!" A s křikem jsem utekl z placu.
00:23:42 Tak to na mě zapůsobilo, že jsem to musel shodit.
00:23:46 Vytváříme je znovu, prostě je vytváříme.
00:23:49 A možná budou skutečnější, než když tu byli.
00:23:54 Jak spravedliví jste byli se scénáristou Pavlem Kosatíkem
00:23:58 k těm historickým osobnostem našich dějin,
00:24:01 samozřejmě je to objektivní nějaký pohled,
00:24:04 ale určitě některé z nich máte raději.
00:24:07 Tak to nemůžu říct.
00:24:12 To není soutěž královny krásy, ten nebo ta je hezčí.
00:24:17 Ta spolupráce s každým, oni vědí moc dobře, co po nich chci,
00:24:23 že to není nedělní škola, to natáčení.
00:24:26 Já jsem velmi tvrdý ve svých požadavcích a mám jasno, co chci.
00:24:30 A vlastně mi nejvíc ulevují, že nemusím používat řekněme
00:24:33 silovou rovinu komunikace.
00:24:35 Ale když třeba máte raději osobnost, třeba jste zmínil Havla,
00:24:39 neměl jste třeba tendenci např. podsouvat Pavlu Kosatíkovi,
00:24:42 aby tam nebyly nějaké záporné věci?
00:24:44 V tomto to myslím, že někoho mám radši, tak ho chci,
00:24:48 možná podvědomě, ukázat lépe.
00:24:50 Já mám rád lidi, kteří si protiřečí.
00:24:52 -Všechny.
-Ne, všechny ne.
00:24:55 Já nemám rád dokonalé lidi, protože dokonalí lidé jsou prolhaní.
00:24:58 My jsme složeni z více a ve chvíli, kdy je poznám,
00:25:02 každého musím potkat z více stran.
00:25:05 Na jedno setkání si s někým dám ruku a s někým si říkám skvělé vtipy
00:25:10 a zažil jsem skvělé odpoledne, tak je to pro mě
00:25:14 jenom dobře prožité odpoledne, ale vůbec si to nepletu s tím,
00:25:18 že to byl krásný člověk, ne, ne, zrovna se hezky choval.
00:25:21 A ten film je o tom, prozkoumat člověka ze všech stran.
00:25:25 A Havel nebo Gottwald v určitém okamžiku mají mnohé společné,
00:25:29 jinak by to nebyli lidi.
00:25:31 Tím spíš, že je život vytáhl na úroveň, kde se musíte chovat
00:25:35 velmi racionálně, velmi vypočítavě.
00:25:38 A i sebemenší gesto je zároveň velké gesto, vy to víte,
00:25:43 pracujete s tím, manipulujete i sám se sebou.
00:25:47 Ne, ne, Havel i Gottwald mají mnoho společného,
00:25:51 když režírujete tu postavu, nikoli historicky.
00:25:54 České století v České televizi, 1. díl, Veliké bourání
00:25:57 v neděli 27. 10.
00:25:59 Roberte, děkuji, že jste přišel, držím palce, ať se daří i natáčení
00:26:03 dalších dílů, moc se na všechno těším, ať se vám daří, díky.
00:26:06 Vy se furt jenom těšíte, to je krásné.
00:26:08 -Na vás se těší. Na shledanou.
-Díky.
00:26:10 Na vás se také těším, přátelé, zase za týden
00:26:12 ve Filmu 2013 na shledanou.
00:26:16 Skryté titulky: Tomáš Seidl Česká televize, 2013
Režisér Robert Sedláček; Zvířata ve filmu; Festival Severský film
Režisér Robert Sedláček – České století
Zvířata ve filmu – jak se cvičí koně pro filmové účely
Festival Severský film