Filmy Jakuba Vágnera; Festival bulharských filmů; Nejlepší film Austrálie; FF Sundance: drama „Jobs“ a dokument o Julianovi Assangovi; Dokument „Drahý Mandelo“ ; NORDFEST; Dokument Pevnost; Ceny filmové kritiky rozdány; Filmové premiéry
Film 2013
Premiéra: Pátek 1. 2. 2013 na ČT2![Film ČT24](http://img.ceskatelevize.cz/ivysilani/programmes/photos/crop/10095526463.jpg?1443531668)
00:00:15 Dobrý den přátelé, zvu vás do světa filmu.
00:00:19 Na úvod přehled filmových událostí uplynulých dnů.
00:00:23 Velký úspěch dokumentů,
00:00:25 na kterých se podílela Česká televize.
00:00:28 Deset filmů Jakuba Vágnera koupil Discovery Channel.
00:00:31 Jde o dobrodružné cestopisné výpravy za rybami,
00:00:34 které v povědomí domorodců jsou spíš monstrem či legendou.
00:00:37 Jakub Vágner bude hostem dnešního Filmu.
00:00:39 6. února začíná Festival bulharských filmů.
00:00:42 Jediný filmový přehled, který si dává za cíl představit u nás
00:00:45 nejnovější a nejkvalitnější filmy
00:00:48 současné bulharské kinematografie.
00:00:51 Pro českého diváka jsou ty filmy docela atraktivní tím,
00:00:54 že dokážeme najít hodně paralel právě v té společnosti,
00:00:57 vzhledem k tomu, že obě země jsou postkomunistické.
00:01:00 Nejúspěšnějším australským filmem roku
00:01:04 je hudební drama The Sapphires.
00:01:07 Snímek je založen na skutečném příběhu.
00:01:09 Vypráví o čtveřici domorodých Australanek,
00:01:12 které odjedou do Vietnamu zpívat pro vojáky na frontě.
00:01:14 Prestižní filmový festival Sundance
00:01:17 letos představil dva zajímavé autobiografické snímky.
00:01:20 Životopisné drama Jobs
00:01:22 o tehdejším výkonném řediteli společnosti Apple
00:01:25 a dokument o Julianu Assangovi a aféře WikiLeaks.
00:01:28 Internetový aktivista se proti filmu ostře ohradil.
00:01:43 Filmaři z Jihoafrické republiky natočili dokumentární film
00:01:47 určený bývalému prezidentovi Nelsonovi Mandelovi,
00:01:50 jednomu z hlavních bojovníků proti apartheidu.
00:01:54 Film Drahý Mandelo je příběh
00:01:56 o zklamání z nenaplněného slibu prezidenta,
00:01:59 že zaručí všem obyvatelům slumů bydlení v opravdových domech.
00:02:37 V pražském kině Evald začíná 7. února 7. ročník
00:02:40 filmové přehlídky severských filmů Nordfest.
00:02:43 Představuje současnou skandinávskou kinematografii.
00:02:49 Nordfest je název festivalu severských filmů.
00:02:52 Diváci se mohou těšit na současnou produkci
00:02:55 ze skandinávských zemí,
00:02:58 to znamená Dánsko, Island, Švédsko, Finsko a Norsko.
00:03:00 Do český kin míří dokument Pevnost.
00:03:03 Zavede diváky do Podněstří, miniaturní republiky
00:03:06 na hranicích Moldavska a Ukrajiny.
00:03:09 Nikým neuznaný stát je jedním z posledních ostrůvků
00:03:12 ruského vlivu v Evropě.
00:03:15 Prvotní fascinace tím, že je místo poměrně blízko nás,
00:03:20 o kterém nemáme žádné informace,
00:03:23 byla spouštěcím momentem, kdy jsme si řekli,
00:03:26 že má smysl nějakým způsobem zmapovat tohle místo.
00:03:29 Minulý víkend se předávaly Ceny české filmové kritiky.
00:03:31 Připomeňme si výsledky.
00:03:34 V sobotu 26. ledna rozhodli čeští filmoví publicisté
00:03:37 v pražském Divadle Archa o nejlepším snímku roku 2012.
00:03:40 Mezi 30 filmy zvítězil kriminální příběh Ve stínu Davida Ondříčka.
00:03:45 Získal celkem pět cen, nejen za nejlepší film a režii,
00:03:49 ale také za nejlepší kameru pro Adama Sikoru,
00:03:52 původní hudbu pro Jana P. Muchova a Michala Novinského
00:03:55 a mužský herecký výkon v hlavní roli pro Ivana Trojana.
00:03:59 Tento film slučuje žánr thrilleru,
00:04:04 který je opravdu napínavý a zajímavý pro diváky,
00:04:07 a současně je to film, který se vrací do minulosti,
00:04:10 a je to film o morální odpovědnosti a o tom,
00:04:13 jakým způsobem se může projevovat každodenní hrdinství.
00:04:17 Druhým nejúspěšnějším filmovým počinem večera
00:04:20 bylo drama Čtyři slunce režiséra Bohdana Slámy.
00:04:23 Snímek si nakonec odnesl dvě vítězství,
00:04:26 za nejlepší scénář pro Bohdana Slámu
00:04:28 a nejlepší ženský výkon ve vedlejší roli
00:04:31 pro Kláru Melíškovou.
00:04:34 Jsem moc ráda, mám z toho radost.
00:04:37 Děkuju všem, kteří spolupracovali na Čtyřech sluncích,
00:04:40 Bohdanovi Slámovi hlavně.
00:04:42 Druhý největší počet nominací, pět, měla filmová komedie
00:04:45 Okresní přebor Jana Prušinovského,
00:04:48 vycházející ze stejnojmenného seriálu,
00:04:50 s přidaným podtitulem Poslední zápas Pepíka Hnátka.
00:04:53 Ta uspěla díky Ondřeji Vetchému, který zvítězil v kategorii
00:04:56 nejlepší mužský výkon ve vedlejší roli.
00:04:59 -Kdo ho zabil?
-Já po něm jenom vystřelil.
00:05:03 Cenu RWE pro Objev roku
00:05:06 získal slovinský režisér, absolvent FAMU Olmo Omerzu.
00:05:09 Kritici ocenili jeho práci na filmu Příliš mladá noc,
00:05:12 který vypráví o předčasném setkání s láskou a sexualitou.
00:05:19 Děkuju filmovým kritikům, vážím si toho.
00:05:22 Jsem rád, že můžu natáčet v Čechách,
00:05:24 a doufám, že budu moct i nadále.
00:05:27 Cenu pro herečku v hlavní roli převzala Gabriela Míčová
00:05:30 za ztvárnění prostitutky Romi
00:05:32 ve filmové adaptaci inscenace Odpad Město Smrt
00:05:35 dnes již neexistujícího Pražského komorního divadla,
00:05:38 režírované Janem Hřebejkem.
00:05:41 V kategorii nejlepší dokumentární film
00:05:43 vyhrála lovestory z prostředí hřbitova Láska v hrobě
00:05:46 režiséra Davida Vondráčka.
00:05:48 Jeho filmový debut sleduje bezdomoveckou dvojici,
00:05:51 která našla domov na opuštěném hřbitově v Praze-Strašnicích.
00:05:55 Z těch cen, co jsem dostal, si toho vážím asi nejvíc,
00:05:58 taky vlastně toho, že část kritiků začala psát o tom filmu,
00:06:01 protože on měl potíže s distribucí díky tomu,
00:06:04 jak vznikal trochu undergroundově,
00:06:07 bez státní podpory, tak trochu na koleni, punkově,
00:06:10 takže kritici už o něm psali v době,
00:06:12 když byl na menšinových festivalech, a to mu pomohlo.
00:06:15 Nominace v Ceny české filmové kritiky neproměnily například
00:06:18 psychologické drama Posel Vladimíra Michálka
00:06:21 a příběh o romské dívce Dorotě Až do města Aš
00:06:24 režisérky Ivety Grófové.
00:06:34 Píše se rok 1949 a v Los Angeles vládne nelítostnou rukou
00:06:38 gangster a brooklynský rodák Mickey Cohen.
00:06:41 Řídí většinu nelegálních aktivit ve městě,
00:06:44 obchod s drogami a zbraněmi, prostituci či nelegální sázení.
00:06:47 O jeho ochranu se starají nejen jeho kumpáni,
00:06:50 ale také podplacená policie.
00:06:53 Výjimku by snad mohla představovat tajná jednotka,
00:06:56 která se dá dohromady s cílem ničit Cohenův svět.
00:06:58 V hlavní roli Sean Penn.
00:07:05 Silný příběh filmu Nic nás nerozdělí
00:07:08 je založen na skutečné události jedné rodiny,
00:07:11 která v roce 2004 přežila úder ničivé vlny tsunami.
00:07:14 Obrovská masa vody se valí na hotelový komplex,
00:07:17 smete vše, co jí přijde do cesty, a rozdělí i prchající rodinu.
00:07:21 Ačkoli všichni členové rodiny přežijí, vyhráno nemají,
00:07:24 protože najít jeden druhého uprostřed pekla je skoro nemožné.
00:07:28 Pravdivý příběh odvahy, lásky a neotřesitelné víry v sebe sama.
00:07:42 Adam je obyčejný kluk žijící v neobyčejné realitě.
00:07:45 Vede skromný život
00:07:47 a stále myslí na dívku, kterou kdysi potkal.
00:07:50 Eva však pochází ze zcela jiného světa, ze světa naruby,
00:07:53 který je nad tím Adamovým, ale mimo jeho dosah.
00:07:56 Jednoho dne zahlédne Adam dospělou Evu v televizi
00:08:00 a už ho nic nezastaví, aby ji získal zpět, zákon ani věda.
00:08:03 Jakou šanci má láska,
00:08:05 která propojuje svět nahoře a dole?
00:08:13 V životě nelítostného lichváře
00:08:15 dochází k zásadnímu zvratu v okamžiku,
00:08:18 kdy se objeví žena, která tvrdí, že je jeho matka.
00:08:20 Z jejich setkání vzklíčí vztah,
00:08:23 který, ač se pohybuje mezi niternou empatií
00:08:26 a vzájemným krutým zraňováním, směřuje k prapodivné harmonii.
00:08:30 Režisér Kim Ki-duk opět nabízí nelítostně upřímný pohled
00:08:33 na podstatu lidských vztahů
00:08:35 a současně přináší vyhrocenou metaforu kapitalismu.
00:08:38 Film získal Zlatého lva na festivalu v Benátkách.
00:08:45 Poslední dny summitu G8 roku 2008 plné krve a násilí.
00:08:49 Ve škole v Janově v Itálii,
00:08:51 která byla ustanovena jako společenské fórum pro novináře,
00:08:54 se dobře baví spousta mladých lidí,
00:08:57 navzdory násilným střetům s policií včerejšího dne.
00:09:00 Tak jako v předchozích letech narazily i zde protesty
00:09:03 proti globalizaci na policejní těžkooděnce.
00:09:06 Nic však nevarovalo mladé lidi před tím, co následovalo.
00:09:09 Krátce po půlnoci vtrhla do školy policie
00:09:12 a brutálně napadla ty, kteří tam nocovali.
00:09:15 Skutečná událost vyprávěná z různých úhlů pohledu.
00:09:25 Festival bulharských filmů 2013,
00:09:28 to je jediný filmový přehled, který si dává za cíl
00:09:31 představit u nás nejnovější a nejkvalitnější produkty
00:09:34 současné bulharské kinematografie.
00:09:36 Vybrané filmy jsou z posledních několika let,
00:09:39 nicméně snímek Velká manipulace
00:09:41 bude mít na festivalu světovou premiéru.
00:09:51 Letos jsme se rozhodli jen pro hrané a dokumentární filmy.
00:09:54 Máme tři hrané snímky a čtyři dokumentární.
00:09:57 Každý film kromě jednoho si představí
00:09:59 režiséři nebo producenti. Přijede i pár herců.
00:10:10 Film Cizinec, lehčí komedie, příjemná,
00:10:14 kde si zahrál menší roli i Christopher Lambert.
00:10:21 Další akčnější komedie, která už má promyšlenější zápletku
00:10:25 a vztahuje se k současnosti,
00:10:29 ke korupci v politice, policie, úředníci a tak dále,
00:10:33 ale podává to vtipnou, sebeironickou formou.
00:10:39 Máme světovou premiéru jednoho dokumentu,
00:10:43 který byl dokončen až letos v lednu.
00:10:46 Je to film, který získal pracovní název Velká manipulace,
00:10:50 my jsme ho doplnili později pod název Přechod
00:10:54 aneb Co se s námi stalo.
00:10:58 Zaměřuje se hlavně na přechod od roku 1989,
00:11:01 na politickou scénu a současnou podobu společnosti,
00:11:05 která prošla v Bulharsku těžkou krizí v 90. letech.
00:11:10 Česká kinematografie se tomu už tolik nevěnuje,
00:11:13 ani ta dokumentární, právě komunismu a tomu přechodu,
00:11:17 nicméně v Bulharsku teprve před pár lety k tomu dospěli.
00:11:25 V Bulharsku byl teprve před pár lety přijat zákon
00:11:28 na státní podporu filmů.
00:11:32 Je to devět snímků hraných, v dokumentárních o něco méně.
00:11:38 Závěrečný den festivalu Sundance
00:11:41 byl ve znamení premiéry filmu o Stevu Jobsovi.
00:11:44 Spoluzakladatele počítačové firmy Apple
00:11:46 ztvárnil herec Ashton Kutcher,
00:11:49 známý například ze seriálu Dva a půl chlapa.
00:11:51 První z životopisných snímků o Stevu Jobsovi
00:11:54 natočil Joshua Michael Stern,
00:11:57 režisér filmů Správná volba nebo Tam, kde jsem nikdy nebyl.
00:12:00 Ve filmu Jobs zachytil posledních třicet let
00:12:03 bývalého šéfa Applu.
00:12:05 Dílo o technologickém vizionáři provázejí rozporuplné reakce.
00:12:08 Přímo negativně se vyjádřil Steve Wozniak,
00:12:11 jeden ze zakladatelů Applu.
00:12:14 Podle něj se děj diametrálně liší od skutečnosti.
00:13:00 Nedávno zesnulý zakladatel Applu proměnil svět osobních počítačů,
00:13:03 mobilních telefonů, hudby, filmu i designu.
00:13:07 I dva roky po jeho smrti stále ovlivňuje byznys i společnost.
00:13:30 Film půjde v Americe do kin až na jaře,
00:13:32 česká premiéra zatím není stanovena.
00:13:44 Jakub Vágner, dobrodruh, extrémní cestovatel a rybář.
00:13:49 Držitel mnoha světových rekordů
00:13:52 a všeobecně uznávaný odborník na lov rybích gigantů.
00:13:56 Vyráží na nebezpečné expedice do exotických krajů planety,
00:14:00 aby posunul hranice rybolovu na další úroveň.
00:14:05 Cestoval, dobrodruh, rybář Jakub Vágner je naším hostem.
00:14:08 Dobrý den. Velká gratulace, Jakube,
00:14:11 nejen k vašim úlovkům, ale také k tomu,
00:14:14 že Discovery Channel koupil několik vašich dílů o lovení ryb.
00:14:20 Jak k tomu došlo? Náhodou? Nebo jste cíleně o to usiloval?
00:14:25 Já moc na náhody nevěřím, ale na usilování také ne,
00:14:31 protože v dobách, kdy jsem se snažil,
00:14:33 abych třeba spolupracoval s Discovery Channel,
00:14:36 tak jsem se snažil tak, že ten žebřík měl asi 50 metrů.
00:14:40 Ale moc mi to nepomohlo.
00:14:43 Pak to přišlo samo. Teď přišlo Discovery.
00:14:46 Já jsem se vždycky řídil tím,
00:14:48 že člověk má makat, co nejvíc to jde,
00:14:51 jít si za svým cílem, a některé se splní, jiné ne.
00:14:54 Ale jsem rád, že se tento splnil.
00:14:57 Energii už jste vyslal,
00:14:59 to znamená, že se to v nějaký moment vrátilo, to je jasné.
00:15:02 Dívala jsem se na několik vašich filmů,
00:15:05 abych si připomněla to nadšení a úspěchy, které máte.
00:15:07 V jaké řeči se radujete z těch úlovků?
00:15:10 Uvědomujete si, že třeba musíte v angličtině,
00:15:13 protože to je pro National Goegraphic,
00:15:16 nebo v češtině, protože to je pro Českou televizi?
00:15:19 Já tohle nevnímám.
00:15:22 Pro mě je čeština stejná jako angličtina a dokážu přepínat.
00:15:25 Samozřejmě občas se mi stává, že na Čechy mluvím anglicky
00:15:28 a na Angličany nebo Američany mluvím česky.
00:15:31 Tak to samozřejmě je, že se člověk vžije do role,
00:15:34 a je to jeho přirozenost. Ale já to neřeším.
00:15:37 Kolikrát i při natáčení pro zahraniční televize
00:15:40 tam uteče slovíčko, a pak mi volají Češi žijící po celém světě,
00:15:44 ve Spojených státech a říkají,
00:15:48 jsme rádi, že tam zazněla i ta čeština.
00:15:51 Jak zásadní význam pro vás má setkávání s domorodými kmeny?
00:15:54 Asi bez domorodců byste nedosáhl toho, čeho tam dosahujete,
00:15:59 nicméně co se od nich navíc ještě učíte?
00:16:01 Kromě toho, že jsou vám jistě skvělými průvodci?
00:16:04 Některé domorodé kmeny paradoxně nejsou vůbec rybáři,
00:16:08 některé mezi rybáře patří.
00:16:11 Pomoc je tam spíš ve znalosti toho prostředí,
00:16:15 protože jsou to lidi, kteří tam žijí po generace,
00:16:18 a dokáží tam nejen žít,
00:16:21 ale i přežít v nejdrsnějších místech naší planety.
00:16:24 Ta místa pro organismus lidí ze střední Evropy
00:16:27 nejsou vůbec vhodná. Ale bez nich by to nešlo.
00:16:34 A myslím, že jsem se od nich naučil nejvíc určitý druh pokory.
00:16:40 Nějaká trpělivost?
00:16:43 Myslím si, že trpělivost je zvláštní slovo, které oni neznají.
00:16:47 Oni žijí ze dne na den, žijí společně s přírodou,
00:16:51 a co jim příroda přinese, to jim přinese,
00:16:54 co jim dá, to jim dá, takže trpělivost...
00:16:57 Já vlastně nevím, jestli oni ten pojem vůbec znají.
00:17:00 Zajímalo by mě, když se pohybujete
00:17:02 po těch neprobádaných místech naší planety,
00:17:05 kolik je míst, kde nejste k dostižení na mobilním telefonu?
00:17:08 Skutečně se to zužuje?
00:17:11 Jsou ještě taková místa, že nejste dostupný?
00:17:14 Zužuje se to, protože kolikrát přijedeme někam,
00:17:17 hlavně třeba v Africe, kde bych odpřisáhl,
00:17:22 že tam nebude fungovat ani satelitní telefon,
00:17:25 ale kdesi uprostřed ničeho je plný signál, člověk se dovolá,
00:17:30 a to jsou okamžiky, kdy mi je spíš smutno,
00:17:33 než že bych z toho měl radost,
00:17:37 takže když pořád existuje místo,
00:17:39 kde i satelitní telefon má problémy,
00:17:42 tak to jsou pro mě ty nejkrásnější okamžiky,
00:17:46 protože si říkám, přece jen civilizace ve 21. století
00:17:49 ještě nezasáhla úplně všude.
00:17:52 Jsou vaše výpravy do detailů promyšlené?
00:17:55 Víte kromě toho, jakou jdete lovit rybu,
00:17:58 také všechny detaily?
00:18:00 Nebo je to jen do určité míry možné promyslet
00:18:03 a potom už jedete, co přinese ten který okamžik?
00:18:06 Já si myslím, že cestoval, který nejezdí na turistické výlety,
00:18:10 kdy ho vyvezou džípem tři hodiny někam do pralesa
00:18:13 a pak na stromě ukážou dvě položivé opičky,
00:18:16 tak kdyby tvrdil, že jeho expedice jsou do detailů promyšlené,
00:18:19 tak bude hodně kecat,
00:18:21 protože můžeme se snažit jakkoli to vymyslet,
00:18:25 ale pohybujeme se v prostředí,
00:18:28 kde zdržení jeden, dva, tři dny není vůbec žádný problém.
00:18:35 Různá onemocnění, různé další problémy,
00:18:38 takže já říkám, že člověk míní a příroda mění.
00:18:43 Pojďme k filmařské stránce vašich cest.
00:18:46 Jezdíte víceméně stále s jedním kameramanem, Jiřím Středou?
00:18:50 Kameramanů mám několik,
00:18:53 protože Jirka ve svých letech už mně občas říká,
00:18:56 najdi si někoho mladšího,
00:18:59 já s tebou nebudu trajdat po všech čertech,
00:19:02 takže teď mám tři kameramany,
00:19:05 je to Jirka Středa, Dan Vagenknecht
00:19:08 a Pepa Mazurek, což je takové to zdravé jádro,
00:19:11 to jsou všechno špičkoví kameramani,
00:19:15 kteří když točí Američané filmy, tak s nimi spolupracují,
00:19:19 mají obrovské zkušenosti
00:19:21 a hlavně nejsou to jen profíci ve filmové branži, ale i srdcaři,
00:19:25 protože když se musí 14 dní ležet v bahně,
00:19:28 tak budou 14 dní ležet v bahně.
00:19:30 Jak natáčení probíhá přímo na místě?
00:19:33 Je všechno na kameramanovi? Je zároveň i režisér?
00:19:36 Nebo vy říkáte tohle natoč, tenhle záběr?
00:19:40 Měníte záběry, opakujete záběry? Jak to funguje?
00:19:46 Je to zvláštní, protože to není studiové natáčení,
00:19:49 není to hraný film.
00:19:52 Je to všechno dost spontánní.
00:19:55 A kolikrát zasahuje do obrazové sekce i zvukař,
00:19:59 a to když kameramanovi zvukař udělá, tak je zle,
00:20:03 oni vždycky říkají "drž se té tramvaje",
00:20:06 a pokračujeme dál.
00:20:09 Ale my pracujeme jako tým. víc hlav víc ví,
00:20:12 i když nejsem rád, když těch hlav je víc než pět,
00:20:15 protože pak je to i logistický problém,
00:20:18 ale pomáháme si navzájem.
00:20:21 Vy jako hlavní osobnost filmu kazíte záběry? Točíte to znova?
00:20:24 Když tam vyprávíte o těch rybách, skutečně máte obrovské znalosti,
00:20:28 ale stane se, že se to musí přetočit?
00:20:31 Jasně, hlavně když mě někdo z nich naštve, tak to kazím.
00:20:35 Taky se občas stane, že jim řeknu, trhni si nohou,
00:20:38 dejte mi pět minut, abych to rozdýchal.
00:20:41 Samozřejmě dochází ke stresovým situacím,
00:20:44 ale musím říct, že už jsme natolik sehraní,
00:20:47 že když je nějaký problém, nikdy nevznikne ponorka,
00:20:49 že si to vyříkáme z očí do očí,
00:20:52 občas padne hrubší slovo, ale jsme všichni splachovací.
00:20:56 Už jsme toho spolu zažili tolik
00:20:58 a z tolika expedic jsme se málem nevrátili,
00:21:01 že nás jen tak něco nerozhází.
00:21:04 Máte vždy dvě lodě, aby záběry byly zdálky, zblízka, detaily.
00:21:08 Kolik materiálu třeba natočíte? Je to třeba poměr 1 : 10, 1 : 5?
00:21:15 To jsou odborné otázky, je vidět, že jsme na správné filmové půdě.
00:21:20 Snažíme, když je možnost, mít dvě lodě.
00:21:23 Ne vždycky je to možné,
00:21:26 takže kolikrát jsme točili doopravdy ze šílených věcí.
00:21:31 Pamatuju na Dana Vagenknechta,
00:21:34 který dokonce na divoké řece točil z velkého kufru,
00:21:37 kdy se kolem lodi nechával snášet na velkém kufru,
00:21:40 to jsou takové veliké kufry na vybavení.
00:21:44 V čem točíme, tak většinou je to 1 : 10 minimálně,
00:21:48 protože ta prostředí jsou nádherná.
00:21:55 Tam kdekoli zapnete kameru a na cokoli namíříte,
00:21:58 tak v těchto krajích to jsou unikáty.
00:22:03 Jste potom přítomen i střihu?
00:22:05 Nebo máte režiséra, kterému to ponecháte,
00:22:08 střihače, aby on to potom zpracoval,
00:22:11 protože má jiný úhel pohledu?
00:22:13 My jsme nastolili takový druh spolupráce,
00:22:16 kdy já jsem režisérem na místě
00:22:19 a pak Jakub Vomáčka je režisérem ve střižně,
00:22:22 ale navzájem se informujeme.
00:22:25 Než jedu na expedici, tak si spolu sedneme,
00:22:28 dáme si nějaký cíl, řekneme si,
00:22:31 kde bychom chtěli něco vylepšit, posílit, vyměnit záběry,
00:22:34 a následně když se vrátíme, tak si opět sedneme
00:22:37 a probíhají různé fáze střihu, až se dopracujeme k té poslední.
00:22:43 Za malou chvíli odlétáte opět do Amazonie.
00:22:46 Já vám přeji hodně štěstí,
00:22:48 ať se vám podaří, co chcete točit.
00:22:51 Děkuji vám, že jste si udělal čas, a gratuluji k vašim úspěchům.
00:22:55 Já děkuji za poznání a ať vám berou.
00:22:58 -Díky, šťastnou cestu.
-Děkuji.
00:23:00 Z dnešního Filmu to je vše.
00:23:03 Na závěr máme ještě pozvání na Nordfest. Na shledanou.
00:23:19 Letos přehlídce Nordfest dominují psychologická dramata.
00:23:27 Ty může reprezentovat film Hon
00:23:29 od Thomase Vinterberga, oceněný v Cannes.
00:23:32 Na druhé straně je žánrově poměrně pestrá,
00:23:35 takže kromě psychologických dramat nebo dramat obecně
00:23:38 se můžou dívat těšit i na komedie,
00:23:40 například norská komedie Happy, happy!
00:23:46 Na loňském Nordfestu dominovaly norské filmy
00:23:52 a bylo vidět, že v rámci toho,
00:23:55 jak je to malá země mezi skandinávskými státy,
00:23:57 takže se skutečně filmařům dařilo.
00:24:00 Letos je to zase trochu jinak,
00:24:03 opět se vrátila dominance dánskému filmu,
00:24:06 asi 60 % z celkového programu tvoří současné dánské filmy.
00:24:09 Všechny byly oceněny na prestižních festivalech.
00:24:13 Dánští filmaři specificky se zajímají o Prahu jako lokaci,
00:24:17 takže v Praze se natáčela například Královská aféra,
00:24:21 natáčel zde i režisér Ole Christian Madsen
00:24:24 svůj film Setkání v Praze,
00:24:27 který se sice neobjevil v české distribuci,
00:24:30 nicméně jeho následující film SuperClásico
00:24:33 mohou diváci vidět právě v průběhu Nordfestu.
00:24:39 Nejaktuálnější novinkou je,
00:24:43 že v Praze natáčel v srpnu a září Bard Breien,
00:24:46 nevím, jestli zrovna jeho jméno někomu něco řekne,
00:24:49 ale když řeknu film, který natočil jako svůj debut, tak zcela určitě.
00:24:52 Je to režisér filmu Kurz negativního myšlení,
00:24:55 který tady natáčel svůj film Detektiv Down,
00:24:59 který po dokončení v Norsku
00:25:01 budou moci diváci vidět i v českých kinech.
00:25:05 Letos máme i přednášky, nejsou to pouze filmy.
00:25:08 První se jmenuje Cesta na sever a ta se zajímá o to,
00:25:12 jak čeští cestovatelé viděli Finsko na začátku 20. století.
00:25:22 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2013