Filmové premiéry; Hořící keř – Agnieszka Holland; Animovaný film Čtyřlístek ve službách krále; Ceny filmové kritiky; Český lev
Film 2013
Premiéra: Pátek 25. 1. 2013 na ČT200:00:15 Dobrý den, přátelé, zvu vás do světa filmu.
00:00:19 Na úvod přehled filmových událostí uplynulých dnů.
00:00:22 Ve středu měl slavnostní premiéru třídílný snímek Hořící keř
00:00:25 režisérky Agnieszky Hollandové,
00:00:28 drama o alarmujícím činu Jana Palacha,
00:00:31 který se v roce 1969 upálil
00:00:33 na protest proti okupaci Československa.
00:00:38 Chtěli jsme ukázat, jak složité to bylo,
00:00:41 jak snadno lidi mohou podlehnout tlaku režimu,
00:00:43 který je zbavuje zodpovědnosti
00:00:47 a který je zbavuje svobody,
00:00:50 a zároveň jak se stává,
00:00:53 že někteří jednotlivci jdou proti proudu
00:00:56 a nacházejí v sobě odvahu a hrdinství,
00:00:59 a jaká je cena, která se zaplatí za takovouhle odvahu.
00:01:06 Do kin se chystá animovaný rodinný film
00:01:08 Čtyřlístek ve službách krále.
00:01:11 Jeho premiéra se posouvá až na 28. únor.
00:01:14 Zkrat počítačů způsobil ztrátu části filmu.
00:01:16 Za chvíli detaily s režisérem Michalem Žabkou.
00:01:19 V sobotu večer Česká televize na 2. programu odvysílá
00:01:23 slavnostní večer vyhlášení
00:01:25 Cen české filmové kritiky za rok 2012.
00:01:28 Tituly, které se střetnou v kategorii Nejlepší film
00:01:31 a zároveň získaly nejvíce nominací,
00:01:33 budou snímky Čtyři slunce a Ve stínu.
00:01:36 A v přípravách je nominační večer udílení cen Český lev 2012.
00:01:40 Nabídne ohlédnutí za uplynulými filmovými lety.
00:01:45 Nominační večer bude uvádět zkušený moderátor
00:01:47 Českých nominačních lvů, což je Jakub Žáček.
00:01:50 Letos jsme k němu dali Simonu Babčákovou.
00:01:53 Určitě se objeví Ester Kočičková a řada dalších českých herců,
00:01:56 kteří budou předávat jednotlivé ceny.
00:01:59 Celý nominační večer jsme postavili na Chaplinech,
00:02:02 svým způsobem i němém filmu,
00:02:05 a na nominačním večeru chceme vzdát hold celé kinematografii,
00:02:09 i když se budeme ohlížet zejména za loňským ročníkem.
00:02:12 A na ten hlavní večer jsme si připravili
00:02:15 rekapitulaci dvaceti let Českého lva s Honzou Budařem.
00:02:18 Rekordní počet filmových premiér se odehrává v Utahu v USA,
00:02:21 kde probíhá festival nezávislého filmu Sundance.
00:02:25 V roce 1976 ho spoluzaložil herec a režisér Robert Redford.
00:02:28 Podle filmových kritiků je letos nejvíce očekávaným filmem
00:02:31 autobiografický snímek o Stevu Jobsovi.
00:03:16 -Na Václaváku se před chvílí upálil student. -Proč?
00:03:19 Třídílný televizní film inspirovaný
00:03:22 skutečnými událostmi i reálnými postavami
00:03:25 vypráví o alarmujícím činu Jana Palacha,
00:03:28 o osudech jeho blízkých a počátcích normalizace
00:03:30 v Československu po okupaci v srpnu 1968.
00:03:33 Příběh začíná Palachovým sebeupálením v lednu 1969
00:03:36 a líčením rozjitřené atmosféry v tehdejší společnosti.
00:03:40 Události se dramatizují po skandálním nařčení
00:03:42 od poslance Viléma Nového, který Palachovo sebeobětování
00:03:45 zlehčoval prohlášením o studeném ohni.
00:03:48 Hlavní postavou vyprávění je advokátka Dagmar Burešová,
00:03:51 která jménem Palachových příbuzných
00:03:54 podala žalobu na ochranu osobnosti.
00:03:57 Ve filmu ji hraje Tatiana Pauhofová.
00:04:02 Film Lincoln popisuje období
00:04:05 posledních čtyř měsíců života největšího amerického prezidenta.
00:04:08 Odhaluje nejriskantnější a nejodvážnější rozhodnutí
00:04:11 amerického vůdce v době,
00:04:14 kdy se vyostřuje otázka otroctví a zemí zmítá válka.
00:04:17 Odjakživa jsem chtěl vyprávět Lincolnův příběh.
00:04:20 je jednou z nejvíce strhujících postav historie i mého života,
00:04:23 říká režisér Steven Spielberg.
00:04:30 Oblíbený příběh Charlese Dickense ožívá na filmovém plátně.
00:04:33 Jedenáctiletý Pip je sirotek z chudých poměrů.
00:04:36 Aby si vydělal na živobytí,
00:04:38 začne pracovat u velmi bohaté dámy.
00:04:41 Ta má 12letou chráněnku, která Pipem pro jeho původ pohrdá.
00:04:44 O deset let později se na chlapce usměje štěstí,
00:04:47 když mu neznámý dobrodinec odkáže velké množství peněz.
00:04:50 Jako bohatý a perspektivní gentleman
00:04:53 se znovu začne ucházet o svou dětskou lásku,
00:04:56 ale pravda o jeho dobrodinci a záhadně získaném bohatství
00:04:59 může zničit vše, na čem mu záleží.
00:05:08 Tvůrci filmů Něco na té Mary je a Blbý a blbější vytvořili další,
00:05:12 podle slov distributora hustou komedii.
00:05:15 Koho zajímá, jak to největší hollywoodské hvězdy
00:05:17 umí rozjet v šílené komedii, měl by se do kina vypravit.
00:05:20 Kate Winsletová, Hugh Jackman,
00:05:23 Halle Berry, Naomi Watts, Richard Gere,
00:05:26 to je film Mládeži nepřístupno.
00:05:33 V bazénu luxusního sídla plave mrtvola.
00:05:35 Než se jejího příběhu zmocní tisk,
00:05:38 rozhodne se sama vyprávět svůj příběh.
00:05:41 Tak začíná legendární drama Sunset boulevard,
00:05:43 jeden z nejlepších filmů režiséra Billyho Wildera.
00:05:46 Líčí touhu bývalé hvězdy němého filmu po comebacku.
00:05:49 Jízlivě přesný portrét filmařského zákulisí získal tři Oscary.
00:05:52 Příběh končí jednou z nejslavnějších scén
00:05:55 v dějinách kinematografie.
00:05:58 Filmová hvězda považuje policii za filmový štáb
00:06:01 a zpravodajské kamery za filmové.
00:06:04 V poslední chvíli tak prožívá svůj velký comeback.
00:06:07 K jedné premiéře teď ještě podrobněji.
00:06:10 Hořící keř, drama o alarmujícím činu Jana Palacha,
00:06:12 který se v roce 1969 upálil
00:06:15 na protest proti okupaci Československa.
00:06:18 S režisérkou Agnieszkou Hollandovou
00:06:20 natáčel kolega Petr Koubek.
00:06:23 O Palachovi jste mluvila jako o srdcové záležitosti.
00:06:26 Teď je celá záležitost na plátně. Jak jste spokojena?
00:06:29 Já jsem dost spokojena, ale uvidíme, jak budou diváci.
00:06:32 To je napětí, všichni jsme z toho trochu nervózní.
00:06:35 Ale myslím, že to je čestné, pokud jde o obsah,
00:06:39 jak ta doba je popsaná, i to, jak jsme to udělali.
00:06:45 Co pro vás bylo nejdůležitější, aby v tom filmu bylo?
00:06:48 Co jste tam chtěla mít?
00:06:51 Pravdu nějakou.
00:06:54 Nějaký lidský rozměr těchto událostí,
00:06:58 aby to byl obraz doby, ale hlavně obraz lidí,
00:07:02 s kterými se může ztotožnit dnešní mladý divák.
00:07:08 Ty události jsou dodnes pro některé lidi
00:07:11 ambivalentní, rozporuplné. Chtěla jste ukázat svůj pohled?
00:07:14 Nebo jste chtěla oscilovat mezi názory?
00:07:21 Ne. Tam je sice několik názorů,
00:07:24 ale není to ambivalentní z toho hlediska,
00:07:28 že nepochybuji o hrdinském rozměru Palachova činu.
00:07:33 To, co je složitější, je,
00:07:36 jaká je cena, která se za takový čin platí,
00:07:40 a to v soukromé úrovni jeho nejbližších,
00:07:44 ale také společenské a politické.
00:07:46 Chtěli jsme ukázat, jak složité to bylo,
00:07:49 jak snadno lidi mohou podlehnout tlaku režimu,
00:07:54 který je zbavuje odpovědnosti
00:07:58 a který je zbavuje svobody,
00:08:02 a zároveň jak se stává,
00:08:05 že někteří jednotlivci jsou proti proudu
00:08:09 a nacházejí v sobě odvahu a hrdinství,
00:08:12 a jaká je cena, která se platí za takovou odvahu.
00:08:17 Ale zároveň chceme říct, že to je složité.
00:08:23 Ani ve filmu není jednoznačné hodnocení,
00:08:27 takový prokurátorský přístup,
00:08:31 že toto je správné a tohle je špatné.
00:08:38 Myslím, že divák se musí sám orientovat v té složité mapě.
00:08:46 Vy jste pamětnicí oněch událostí.
00:08:48 Scenárista Štěpán Hulík je naopak nezažil.
00:08:51 -Jak se vám spolupracovalo?
-Velmi dobře.
00:08:54 Když jsem si přečetla scénář,
00:08:56 nevěděla jsem, že Štěpán je tak mladý.
00:08:59 Myslela jsem, že je to nějaký můj vrstevník,
00:09:02 kterého si nepamatuji, které jsem neznala,
00:09:05 takže když jsem ho pak uviděla i mladé producenty,
00:09:08 když přijeli za mnou, abychom si o tom popovídali,
00:09:10 tak jsem byla překvapena.
00:09:13 Ale i povzbuzena, protože se mi zdá,
00:09:16 že právě ta mezigenerační záležitost tohoto filmu
00:09:20 dává tomu současnou i autentickou polohu.
00:09:27 Já myslím, že oni potřebovali mě
00:09:29 a já jsem potřebovala je,
00:09:32 abychom našli správný způsob vyprávění.
00:09:35 Znamená to tedy, že opravdu probíhala spolupráce?
00:09:39 Nebo jste autoritativní režisér, který říká, chci tam mít tohle?
00:09:43 Nene, to byla spolupráce, pochopitelně.
00:09:46 Když dělám něčí scénář,
00:09:48 tak se ho snažím respektovat maximálně.
00:09:51 Spolupracovali jsme trochu na scénáři,
00:09:54 trochu se předělával během příprav,
00:09:57 ale zásadně se neměnil.
00:10:00 To byly víceméně drobnosti, určité detaily.
00:10:03 Scénář existoval, než jsem do něho zasáhla.
00:10:07 A můj eventuální zásah nebo spolupráce
00:10:10 se týkala dvaceti nebo patnácti procent,
00:10:14 ale v každém případě je to Štěpánův scénář.
00:10:19 Já jsem ten scénář přijala jako velmi zajímavý hlas,
00:10:23 s kterým se mohu ztotožnit,
00:10:26 a snažila jsem se to natočit tak, abych byla scénáři věrná.
00:10:31 Do kin se chystá animovaný rodinný film
00:10:34 Čtyřlístek ve službách krále.
00:10:37 Jeho premiéra se posouvá na 28. únor, protože shořel server
00:10:40 a zkrat dalších počítačů způsobil ztrátu části filmu.
00:10:43 I tak se ale teď nechme uvést do atmosféry
00:10:46 velmi očekávaného animovaného filmu.
00:10:51 Páni!
00:10:54 Kluci, to je hrobka českých králů!
00:11:00 -Kelly tě zradil.
-Dám ho zavřít!
00:11:03 Všichni jsou ti přednější, králi Rudolfe. Budeš litovat!
00:11:08 Nadešla naše chvíle, mistře Kelly.
00:11:11 -Postarám se, aby byl vládcem této země. -A co máme dělat?
00:11:15 -Získat kámen mudrců dřív než Kelly. -To je nemožné.
00:11:20 A tak nezbývalo než vzít krále Rudolfa II. domů do Třeskoprsk.
00:11:24 Vítám vás u nás, pane.
00:11:27 -Já jsem Fifi.
-Bobík. -Pinďa!
00:11:30 Naším hostem je režisér filmu Michal Žabka, dobrý den.
00:11:34 Začněme tedy tou katastrofou. Kolik minut filmu vám shořelo?
00:11:39 Shořelo asi 18 minut filmu,
00:11:42 pak jsme se snažili tuto ztrátu dohnat,
00:11:45 ale pořád nakonec chybělo asi pět minut.
00:11:50 Poté jsme přemluvili producenta Miloše Šmídmajera,
00:11:53 aby v této podobě film do kin nepouštěl, aby se to posunulo.
00:11:59 -Tak jste zaplakali...
-Zaplakali.
00:12:02 Ale my fanoušci Čtyřlístku se budeme těšit dál.
00:12:05 Do jaké doby přivádí diváky film Čtyřlístek ve službách krále?
00:12:09 Je to doba Rudolfa II.
00:12:14 Čtyřlístek se dostane do tohoto období díky tomu,
00:12:18 že král Rudolf touží po kameni mudrců
00:12:21 a snaží se ho získat v naší době.
00:12:25 Ale potom souhra všech okolností je všechny odvane do 16. století.
00:12:30 Když jste dostal nabídku režírovat Čtyřlístek,
00:12:32 nevím, jestli jste ho v dětství měl rád, ale je to fenomén,
00:12:36 co vám prolétlo hlavou, nějaká vzpomínka, moment,
00:12:39 že jste si říkal, že jsem to měl jako dítě a teď to budu točit?
00:12:43 Těch momentů bylo hrozně moc. Já jsem to jako dítě miloval.
00:12:46 Sbíral jsem Čtyřlístky, měl jsem je všechny,
00:12:49 vydrželo mi to asi do třinácti let.
00:12:52 A ve chvíli, kdy jsem tuto nabídku dostal od producentů,
00:12:55 tak se mi to celé přehrálo
00:12:58 a vlastně jsem si začal znovu pročítat ty staré sešity
00:13:01 a oživovat si příběhy, které jsem četl jako dítě.
00:13:05 Co bylo na začátku když jste film začali tvořit?
00:13:08 Měli jste scénář, sešli jste se s animátory?
00:13:10 Někde jsem četla, že jste začali tvořit charakteristiku postav?
00:13:13 Jak to funguje? Co to je?
00:13:16 Charaktery byly dané už od pana Němečka,
00:13:19 který 25 let nebo...
00:13:25 Ještě víc, kolik? Čtyřicet...
00:13:27 Nebudeme to počítat.
00:13:30 Přes 40 let pan Němeček kreslí tyhle figury
00:13:34 a ty charaktery jsou trošku dané,
00:13:38 že Bobík je takový silák, Fifinka je zase hospodyňka...
00:13:42 A jak vy to ladíte?
00:13:44 Ladíme to tak, že se pohyby musí ty figury vyjadřovat,
00:13:48 i když nemluví, to znamená,
00:13:51 že Pinďa je trochu ztřeštěný, má pohyby trhavější,
00:13:55 Bobík zase naopak je pomalejší,
00:13:58 je to silák, spíš je takový hromotluk.
00:14:01 Je vidět, že jste figurky moc neměnili,
00:14:05 ale na druhou stranu mají zase větší hlavičky.
00:14:08 Nevadilo to autorovi?
00:14:11 My jsme to s panem Němečkem všechno konzultovali.
00:14:14 Byl u toho, když se figurky modelovaly,
00:14:18 schvaloval je několikrát,
00:14:20 a myslím, že mu to nevadilo, takhle se mu líbily.
00:14:23 Myslím, že vycházejí z toho, jak je maloval v 70. letech.
00:14:27 Četla jsem v nějakém předchozím rozhovoru, že máte fáze,
00:14:31 kdy režírujete jako tvůrci hraného filmu,
00:14:34 že si ty scénky předehráváte.
00:14:38 Popište mi ten důvod.
00:14:40 Ten důvod je, když je ta situace hodně složitá
00:14:44 a animátor by se v ní mohl zamotat
00:14:48 nebo by to mohl zahrát, že by to bylo třeba nepřirozené,
00:14:52 tak animátoři si vypomáhají,
00:14:54 sejdou se podle toho, kolik postav je v záběru,
00:14:58 a zahrají si tu scénu. Většinou to bývá u rvaček
00:15:01 nebo u nějakých honiček nebo dramatických scén.
00:15:04 Většinou to bývá u scén, kde je postav víc v záběru.
00:15:07 Kolik lidí celkem pracovalo na filmu?
00:15:09 Kolem čtyřiceti lidí, z toho polovina byla ze zahraničí.
00:15:14 Jak to funguje, každý má svou postavičku,
00:15:17 kterou si sleduje celou dobu, nebo spíš scény točíte postupně?
00:15:20 To jsme původně chtěli,
00:15:23 aby si každý animoval svou postavičku,
00:15:26 ale z časových důvodů to nebylo možné,
00:15:29 takže nakonec jsme postavičky rozdělili,
00:15:32 takže jeden animátor animoval víc postav.
00:15:34 V čem spočívá vaše režie?
00:15:37 Musím vysvětlit animátorům
00:15:39 nebo předehrát situaci, která tam probíhá.
00:15:43 Většinou jim připravuji se střihačem a storyboardisty,
00:15:46 připravíme jim už záběry, jak by vypadaly,
00:15:49 ale bez animace, to znamená, že se nasnímá storyboard,
00:15:53 pak se podle toho udělají základní kompozice,
00:15:57 a animátor už přesně vidí, jak se hýbe kamera v záběru,
00:16:01 jak je to zabrané, kolik je tam postav,
00:16:04 a už jenom se specializuje na tu hru.
00:16:07 V Česku jsou pořád ještě tvůrci,
00:16:10 kteří preferují klasickou animaci kreslenou.
00:16:13 Vy jste zvolili počítač.
00:16:15 Bylo to jenom z finančních důvodů?
00:16:18 Finanční důvody tam hrály velkou roli.
00:16:21 Ale zároveň jsme chtěli,
00:16:23 aby film působil moderně a současně.
00:16:26 Jaká byla největší úskalí?
00:16:29 Vytváření postaviček, nějakého prostředí?
00:16:31 Je to hlavně u postaviček,
00:16:34 protože vypadají pokaždé trochu jinak v těch sešitech,
00:16:38 takže sjednotit jejich vzhled.
00:16:42 A když potom hrají, tak při otočkách vypadají tak,
00:16:45 jak je třeba diváci nikdy neviděli,
00:16:48 takže jsme museli řešit i tento problém.
00:16:51 Už jsme říkali, že první číslo vyšlo v roce 1969.
00:16:54 Připomněli jste si i ta první čísla?
00:16:57 Mění se výtvarná podoba Čtyřlístku?
00:17:00 -Proměňovaly se v průběhu času ty figurky? -Proměňovaly se hodně.
00:17:03 Tím, jak jsem si to osvěžil, tak jsem viděl,
00:17:06 že v prvních číslech ty figurky vypadaly jinak
00:17:09 než třeba v současnosti.
00:17:11 Jak se cítíte měsíc před premiérou?
00:17:14 Velká očekávání, je to spíš radost, nebo napětí?
00:17:17 Je to obojí, radost i napětí,
00:17:20 protože já vlastně jsem většinu filmu viděl.
00:17:23 Vím, že vypadá báječně,
00:17:26 ale samozřejmě jsou to trochu nervy,
00:17:28 protože nevím, jak to přijmou diváci.
00:17:31 Máte nějaké zkušební publikum?
00:17:34 Třeba děti přijdou se podívat? Aspoň na část filmu?
00:17:37 Samozřejmě, většina mých kolegů, já tedy mám miminko malé,
00:17:40 ale většina kolegů má už odrostlejší děti,
00:17:43 které to komentují, a dali jsme i na jejich názor.
00:17:46 -Komentovaly to spíše v dobrém.
-Ano.
00:17:48 Já se těším také moc,
00:17:51 před 28. únorem se určitě ještě potkáme,
00:17:54 abychom připomněli, že Čtyřlístek míří do kin.
00:17:56 Opustíme Třeskoprsky a míříme do Utahu.
00:17:59 Celosvětovou premiéru na letošním festivalu v Sundance
00:18:02 bude mít 103 snímků.
00:18:05 Poprvé tu bude k vidění film Kill Your Darlings
00:18:08 s Danielem Radcliffem v hlavní roli
00:18:11 nebo horor Stoker jihokorejského režiséra Park Chan-wook,
00:18:14 poprvé v angličtině.
00:18:16 Daniel Radcliffe, známý hlavně ze ságy Harry Potter,
00:18:19 se v novém filmu představí jako básník Allen Ginsberg.
00:18:22 Po jeho boku je Michael C. Hall, který se proslavil postavou
00:18:25 policejního vyšetřovatele ze stejnojmenného seriálu Dexter.
00:18:39 Film se odehrává na Kolumbijské univerzitě,
00:18:42 vrací se do období Ginsbergova dospívání
00:18:45 a zachycuje seznámení s Jackem Keruakem.
00:18:48 Režie se ujal zatím neznámý John Krokidas.
00:18:51 Jihokorejský režisér kultovního snímku Old Boy
00:18:54 nebo upířího hororu Žízeň představuje nový film Stoker.
00:18:57 V hlavních rolích Dermot Mulroney, Mia Wasikowska a Nicol Kidmanová.
00:19:18 Film vypráví o záhadném úmrtí,
00:19:21 podivné návštěvě a introvertní dívce.
00:19:23 Rodinné drama je inspirováno
00:19:26 filmem Alfreda Hitchcocka Ani stín podezření.
00:19:29 Přesto je postava dívky často zmiňována v souvislosti
00:19:32 s kultovním americkým hororem Carrie.
00:19:35 Máme ještě pozvání na sobotní večer na ČT2,
00:19:38 na slavnostní udílení Cen české filmové kritiky.
00:19:41 Pozveme vás s filmovým kritikem a publicistou Vojtěchem Ryndou.
00:19:45 Začneme obecně, jaký význam mají tyto ceny?
00:19:49 Po předchozích dvou ročnících máte dojem,
00:19:52 že filmaři dostávají rádi ceny i od filmových kritiků?
00:19:56 Filmaři určitě dostávají rádi ceny od filmových kritiků.
00:19:59 Pokud mohu neskromně soudit,
00:20:02 tak by si jich možná mohli vážit víc než od Akademie,
00:20:07 protože jedním z impulsů založení Cen české filmové kritiky,
00:20:09 jeden z těch důvodů byl v tom, že jsme měli pocit,
00:20:13 že lidé, kteří udělují České lvy, ten film nevidí.
00:20:17 Byl skandální rok, kdy vzniklo víc než třicet filmů,
00:20:21 byly tam fantastické debuty, třeba Dvojka, Zoufalci,
00:20:26 a bylo úplně neuvěřitelné, že prošly radarem Akademie.
00:20:33 Pokud mohu být neskromný,
00:20:36 tak doufám, že filmaři rádi dostávají ceny od kritiků.
00:20:39 Nejsou tam nějaké osobní averze,
00:20:41 že si umíte představit,
00:20:44 že by filmový kritik předával cenu nějakému tvůrci,
00:20:47 kterého zrovna několik let předtím "setřel",
00:20:50 tak proto si umělci nechávají předávat ceny také od umělců?
00:20:53 No, já myslím, že když je to právě z nepřátelského tábora,
00:20:56 za který nás asi filmaři leckdy považují,
00:20:59 tak je to možná o to lepší ocenění.
00:21:02 A pokud zase můžu mluvit za kritiky,
00:21:04 tak my to neděláme rádi,
00:21:07 když něco "spláchneme" do záchodu.
00:21:10 Není nic lepšího než moci pochválit dobrý film.
00:21:13 Nejvíc nominací mají filmy
00:21:16 Čtyři slunce Bohdana Slámy a Ve stínu Davida Ondříčka.
00:21:19 Podívejme se na ukázky, toto jsou Čtyři slunce,
00:21:21 ale ještě obecněji se zeptám,
00:21:24 letos vzniklo 30 celovečerních filmů, 15 dokumentů.
00:21:27 -Jaký byl filmařský rok 2012?
-Strašně slabý.
00:21:34 Nominované filmy jsou opravdu jednoocí králové mezi slepými.
00:21:39 Zní to špatně, ale opravdu v silnějších letech
00:21:42 by ty filmy na tolik nominací nedosáhly.
00:21:46 I když je samozřejmě super,
00:21:48 že vzniká tolik dokumentů a dostávají se do kin,
00:21:52 tak zase, což by před pěti šesti lety bylo skoro nemyslitelné,
00:21:55 tak dobrá polovina těch filmů jsou televizní formáty.
00:21:59 To není nic špatného, ale na velké plátno nepatří.
00:22:04 Na druhou stranu Ve stínu Davida Ondříčka,
00:22:07 to je film, který asi na velké plátno patří.
00:22:11 Váš komentář k tomuto filmu?
00:22:14 Je to film, který trošku podklesává
00:22:17 pod tíhou vlastních ambicí.
00:22:19 Je skvělé, že byl natočen.
00:22:22 Čím víc filmů vznikne o tak problematické době,
00:22:25 jako byla padesátá léta, tím lépe.
00:22:28 Vizuálně a po technické stránce je naprosto dokonalý,
00:22:31 evokace doby fantastická.
00:22:34 Jenom si myslím, že tam je trošku problém ve scénáři,
00:22:37 který chce říct moc věcí najednou,
00:22:40 a až urputně se snaží o morální přesah,
00:22:43 který tomu filmu ale až tolik nevychází.
00:22:46 Herecky je skvělý, vizuálně parádní.
00:22:49 V hlavní roli Ivan Trojan.
00:22:52 Mají filmoví kritici Ivana Trojana tak v lásce
00:22:54 jako diváci a akademici?
00:22:57 Ivan Trojan je sběratelem všech možných filmových cen.
00:23:00 S kým je v nominaci na cenu za nejlepší mužský herecký výkon?
00:23:03 Je tam Miroslav Krobot za film Okresní přebor,
00:23:07 a to mně spíš připomeňte vy.
00:23:10 Také si to teď nevybavuji,
00:23:13 jen mě zajímá, jestli si myslíte,
00:23:16 že Ivan Trojan vyhraje také u filmových kritiků,
00:23:18 protože je sběratelem filmových cen.
00:23:21 Možná to hraje trošku proti němu teď,
00:23:24 i když já ho mám rád,
00:23:27 a teď třeba aktuálně v sérii HBO Hořící keř je skvělý,
00:23:30 tak začíná trošku hrát na stejnou notu.
00:23:33 Možná by mu trošku prospělo
00:23:35 zkusit něco jiného nebo nějak jinak.
00:23:38 Ale jinak myslím, že filmoví kritici ho rádi mají.
00:23:42 K ženským hereckým výkonům roku 2012,
00:23:44 nebudeme probírat jednotlivé nominace,
00:23:47 ale pro vás třeba nejsilnější výkon herecký?
00:23:50 To je jedna z věcí, které mě hodně potěšily,
00:23:53 v Hřebejkově filmu Odpad Město Smrt
00:23:56 naprosto exceluje Gabriela Míčová.
00:23:58 To je objev, to je výkon, to je zářící hvězda.
00:24:01 Musíme ještě zmínit Objev roku, to jsou velmi zajímavé objevy,
00:24:04 Olmo Omerzu, David Vondráček, Iveta Grófová.
00:24:07 David Vondráček, to už je muž ve středních letech,
00:24:11 objev roku, ale zaslouží si to za Lásku v hrobě.
00:24:14 Zaslouží si to určitě, a to jsem zapomněl říct,
00:24:17 že i když jsem trochu brblal nad dokumenty,
00:24:20 že jich je moc a že do kina všechny nepatří,
00:24:23 tak pro mě některé dokumenty,
00:24:26 Soukromý vesmír Heleny Třeštíkové
00:24:29 nebo Láska v hrobě, jsou silnější než filmy hrané.
00:24:32 A Láska v hrobě,
00:24:35 což je časosběrný dokument o dvojici bezdomovců,
00:24:38 kteří přežívají v otřesných podmínkách na hřbitově,
00:24:41 je to trošku škoda, že kategorie Objev roku přišla až takhle pozdě,
00:24:44 ale je to naprosto zasloužená věc.
00:24:47 Vojta Rynda, uvidíme se v sobotu v Arše, díky za rozhovor.
00:24:50 Závěrem přidejme informace o Ceně Český lev 2012.
00:24:54 Na shledanou.
00:24:56 Českého lva za nejlepší film...
00:25:00 Než tato věta zazní, musí se nejdříve rozhodnout o nominacích.
00:25:03 Nejlepší české filmy roku 2012 vyberou členové poroty 2. února.
00:25:06 Celý nominační večer jsme postavili na Chaplinech
00:25:11 a svým způsobem němém filmu
00:25:14 a na nominačním večeru chceme vzdát hold
00:25:17 celé světové kinematografii.
00:25:20 Moderátory letošních nominací na České lvy
00:25:23 budou herci Simona Babčáková a Jakub Žáček.
00:25:26 Trošku se od Chaplina, od jeho velikosti odrazíme.
00:25:29 Ale blíž to prozrazovat nebudeme.
00:25:31 Nějaké oslí můstky k Chaplinovi mít budeme.
00:25:34 Předávání Českých lvů bude letos uvádět herec Jan Budař.
00:25:36 Jeho pojetí jubilejního ročníku
00:25:39 naznačují už přípravy znělky a upoutávky.
00:25:42 Český lev slaví 20 let letos, takže jsme se rozhodli,
00:25:45 že i znělka a celý ceremoniál se ponese v tomto duchu.
00:25:48 Moderátor vystřídá 20 převleků podle různých českých filmů,
00:25:52 které na Českých lvech bodovaly.
00:25:55 Přímý přenos bude živě 2. března od 20 hodin na ČT1.
00:26:04 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2013