Snímek Od Fica do Fica; Premiéra prvního dílu trilogie Hobit; Newyorská premiéra muzikálu Bídníci; Poslední odcházení Václava Havla
Film 2012
Premiéra: Sobota 15. 12. 2012 na ČT2400:00:16 Dobrý den!
00:00:18 Zpravodajská ČT24 pokračuje informacemi ze světa filmu.
00:00:21 Do české a slovenské online distribuce vstoupil film,
00:00:24 který vyvolal na Slovensku rozruch,
00:00:26 snímek režisérky Zuzany Piussi Od Fica do Fica.
00:00:29 K vidění je zdarma na dafilms.cz. do neděle 16 prosince.
00:00:51 Tisíce fanoušků viděly českou premiéru 1. dílu trilogie Hobit
00:00:55 z prostředí románu britského spisovatele Tolkiena.
00:00:58 Na plátnech kin se znovu můžeme setkat s čarodějem Gandalfem,
00:01:01 hobitem Frodem a hlavně Bilbo Pytlíkem.
00:01:07 Film je takový, jak všichni očekávali.
00:01:10 Předpovídalo se, že vzhledem k tomu,
00:01:12 že vychází z nepoměrně kratší knihy,
00:01:15 než byla původní trilogie Pán prstenů,
00:01:17 že bude trochu rozvleklý, trošku zbytečně detailistický,
00:01:20 že nebude mít tak strhující tempo,
00:01:23 jak měla původní trilogie Petera Jacksona,
00:01:26 to se přesně potvrdilo,
00:01:28 nicméně pořád je to na dnešní poměry filmové fantasy
00:01:31 neobyčejně výpravná, místy poetická podívaná.
00:01:34 Za účasti všech hvězd filmu proběhla v New Yorku
00:01:37 premiéra muzikálu Bídníci.
00:01:40 Román od Viktora Huga sklízel úspěch
00:01:42 jak v knižní podobě, tak na divadelních prknech.
00:01:45 O filmovou verzi se postaral oscarový režisér Tom Hooper.
00:01:48 V úterý 18. prosince uplyne rok od smrti Václava Havla.
00:01:51 Česká televize ten den uvádí v premiéře dokument
00:01:54 Poslední odcházení Václava Havla.
00:01:58 Byl hluboce věřící, přitom, což je velice důležité,
00:02:02 byl člověkem, který opravdu se modlil,
00:02:06 protože modlitba je meditace, pozvednutí mysli k Bohu,
00:02:09 a to můžeme nejen vyčíst z jeho díla,
00:02:13 ale to jsme všichni mohli pozorovat v jeho životě.
00:02:16 Nová pohádka České televize pro vánoční čas
00:02:19 má název Šťastný smolař.
00:02:21 V premiéře na ČT 1 25. prosince ve 20 hodin.
00:02:24 Hvězdně obsazená, hvězdně natočená.
00:02:27 Milá a vtipná. Nalákáme vás ukázkou.
00:02:30 Tak poslouchej, buď si ji vezmeš, nebo zavolám rychtáře.
00:02:35 Můžeš si vybrat! Jednou jsi mi holku zneuctil...
00:02:38 Byla tam tma.
00:02:45 -Jsem nemohl tušit, že je tak strašně... -Co?
00:02:48 -Tak strašně... No taková.
-Nech toho.
00:02:51 Po pravdě řečeno já myslím, že ani není vaše.
00:02:54 -Co to meleš?
-A vůbec, ona za mnou přišla.
00:02:58 Takhle ses mi odvděčil?
00:03:01 Že jsem ti nabídl střechu nad hlavou?
00:03:03 Poslouchej, buď svatba, nebo šatlava.
00:03:10 Hosty filmu jsou režisér Jiří Strach a herec Ivan Trojan.
00:03:14 V ukázce jsme viděli,
00:03:16 jak se nepříliš rád chcete oženit se Simonou Babčákovou.
00:03:20 Nevím, jestli to je záměrná podoba nebo náhodná,
00:03:24 Simona má být taková Marfuša?
00:03:28 Po pravdě jsme na to ani nemysleli,
00:03:31 když jsme to chystali nebo natáčeli.
00:03:35 My jsme jenom chtěli,
00:03:38 aby krásná Simona Babčáková byla jednou ošklivá.
00:03:40 Myslím, že to je její první role, kdy hraje ošklivou.
00:03:43 -Ano.
-Pokud si dobře vzpomínám.
00:03:46 A dost nesympatickou.
00:03:49 Ale je to malá role,
00:03:51 a myslím, že Simona to krásně ozdobí v tom filmu.
00:03:54 To bezesporu. Pojďme k tomu, jak se vám točí pohádka,
00:03:57 když už obě víte, že je očekávaná.
00:04:00 Anděl Páně, to byla skvělá pohádka, všichni se na ni těšili,
00:04:03 všichni si ji pořídili na DVD, děti ji milují,
00:04:06 teď už to bylo vstupování do stejné řeky.
00:04:09 My jsme od toho nic neočekávali.
00:04:12 Tím jsme se vysvobodili z toho očekávání,
00:04:18 a nakonec jsme byli, aspoň já, mile překvapeni,
00:04:21 už když jsem viděl hrubý sestřih, že to funguje,
00:04:24 a že to má podle mého názoru všechny aspekty dobré pohádky
00:04:27 a že ta pohádka je srovnatelná s Andělem Páně.
00:04:31 To znamená v čem? V humoru, v tom nadhledu,
00:04:34 v tom, že má linii jak pro děti, tak pro dospělé?
00:04:37 Já myslím, že pravda a láska musí zvítězit nad lží a nenávistí,
00:04:42 to je základ pohádky, to tam je.
00:04:45 A pokud je to povýšeno ještě humorem a určitým nadhledem,
00:04:49 pokud je tam kameraman, jako je Martin Šec,
00:04:53 že to má filmové aspekty,
00:04:57 a paní Konečná když dělá kostýmy,
00:05:01 tak nemluvě o tom, že taky Marek Epstein...
00:05:06 myslím si, že tato čtveřice Martin Šec, Marek Epstein,
00:05:10 Jirka a třeba i já nebo Jirka Dvořák,
00:05:14 že nám to funguje, a zatím dobře.
00:05:17 Je tam taková zvláštní společná chemie,
00:05:20 kterou jsme si na Andělovi Páně vyzkoušeli.
00:05:23 A ta podobnost je taky, že trošku točíme na sněhu,
00:05:26 ale Ivan to správně řekl,
00:05:29 že vlastně my jsme od toho nic neočekávali,
00:05:32 šli jsme do toho nezatíženi nějakým pocitem favoritů.
00:05:35 Ono je to podobné jako u sportu.
00:05:38 Když je člověk příliš přemotivován,
00:05:41 tak to většinou špatně dopadne.
00:05:44 Takže jsme do toho vstoupili s takovou lehkostí
00:05:46 a ono se nám povedlo udržet ji celou natáčecí dobu
00:05:49 a v tom filmu se ta laskavost a hravost,
00:05:52 ta vzájemnost, kterou tam spolu máme,
00:05:55 ta se v tom vždycky odrazí.
00:05:58 Kdybyste měl představit roli, kterou jste dostal od Jirky.
00:06:01 Já už jsem to říkala, než jsme si sem sedli,
00:06:03 že z vás neudělal příliš přitažlivého muže,
00:06:06 což možná udělal schválně, nám ženám ke vzteku.
00:06:09 Co je zač ten cesťák, co je to za existenci, ten Kdokoli?
00:06:12 Já bych si dovolil trošku oponovat,
00:06:14 protože když se na sebe dívám,
00:06:16 tak mám pocit, že to je takový chlap,
00:06:19 třeba na rozdíl od Anděla Páně že jsem se přiblížil svému věku
00:06:23 a za nic se neskrývám, takže mně se ten chlap líbí, jo?
00:06:26 Nevím, co holky, co s tím bude, to nevím.
00:06:29 Myslím, že to je taková diagnóza.
00:06:32 U nás v rodině jedno z mých dětí myslím, že na to má náběh,
00:06:36 jmenuje se to notorický lhář,
00:06:39 takže on je tímhle postižený.
00:06:42 Zároveň v něm je určité tajemství,
00:06:46 že on sám neví, kdo je, nevědí to ani diváci,
00:06:49 ani partneři okolo něj, kdo je, proto si také říká Kdokoli.
00:06:56 Aa na konci sám sebe pozná, je odhalen,
00:07:01 a to si myslím, že ho to jakoby ještě povýší,
00:07:06 zlidští, zrozměrní tu postavu.
00:07:11 Jezdíte tam na motorce.
00:07:14 Já určitě nedocením, jestli to byl nějaký vzácný kousek.
00:07:17 Dobře to jezdilo, nebo s tím byly problémy?
00:07:22 Vzácný kousek řekni ty a já řeknu ty problémy.
00:07:25 Vzácný kousek to nebyl,
00:07:27 nemáme na to v podmínkách České televize,
00:07:30 půjčovat si vzácné kousky a platit za ně pojištění.
00:07:33 Divačky jako já by to stejně nedocenily.
00:07:36 Je to rekvizita vyrobená v duchu těch původních, starých,
00:07:40 úplně prvních motorek.
00:07:45 Takže jak se na tom jezdilo, Ivane? Já na tom nejezdil.
00:07:49 Já bych řekl, že pro tu pohádku,
00:07:53 když to uvidíte, tak si možná řeknete, do pohádky motorka?
00:07:56 Ale ti kluci, kteří ji stavěli, to udělali moc dobře.
00:08:01 Teď vidíme kulisy, které jste vytvořili, krásné.
00:08:05 Tím, že byla postavena, nebyla tak zcela vyvážená,
00:08:09 takže se mi často stávalo,
00:08:13 že jsme padali pořád na jednu stranu.
00:08:16 Pozorný divák si všimne,
00:08:18 že se přece jen nakláníme na tu druhou stranu.
00:08:21 Kluci tam dali slabší motor,
00:08:24 takže když jsme měli vyjet do kopce nebo se rozjet někde,
00:08:27 nebo byl někde kořen, měli jsme s tím trošku problémy.
00:08:31 Kde ses nechal inspirovat, přes kulisy objet celý svět?
00:08:34 Napadla mě Frída.
00:08:38 Tahle kreslená pasáž, kterou teď měli diváci šanci vidět,
00:08:41 je určitou poctou panu režiséru Zemanovi.
00:08:44 Já bych jen doplnil,
00:08:47 že finální podoba vznikala v průběhu natáčení,
00:08:52 a že Jirka nelenil stejně jako u Anděla Páně,
00:08:56 jak jsme chodili po těch horách,
00:09:00 tak vždycky když nám zbyl nějaký čas,
00:09:02 tak nás poslal do nějaké krajiny, kamera byla kilometr dál
00:09:06 a my jsme tam s Jirkou Dvořákem chodili v metrových závějích,
00:09:09 tak tady byl stejný princip, že Jirka nás, když byla chvilka,
00:09:13 tak jsme sedli do motorky
00:09:16 a jezdili jsme krajinou všude možně.
00:09:19 Takhle nás trápil, protože bylo horko.
00:09:21 Je fakt, že ta role, jak ji Marek Epstein napsal,
00:09:24 i ta motorka konec konců záměrně se naklánějící,
00:09:28 to jsou všechno věci,
00:09:30 které umožňují Ivanovi vytvořit komediální roli,
00:09:33 která věřím, že na diváky bude fungovat.
00:09:37 Jak vznikají ty vtípky?
00:09:40 Už ve scénáři je, že pojedou na loďce,
00:09:42 loďka se potopí, nebo ty to vidíš a říkáš, musím je namočit,
00:09:45 protože zrovna můj sedmiletý syn se tomuhle smál,
00:09:48 asi je to jízlivé dítě, ale smál se tomu úplně nejvíc.
00:09:51 Tak třeba jak tenhle gag vznikl?
00:09:54 A potom vy tam ještě voláte s tím plaváním něco.
00:09:56 Jak se dělá plavání.
00:09:59 Já se snažím točit i z určité úcty k autorům, co to napsali,
00:10:02 v tomto případě k Markovi Epsteinovi,
00:10:07 skutečně tak, jak je scénář napsán,
00:10:09 protože na případné změny máme čas předtím, než se na plac postavíme.
00:10:12 Já nejsem takový ten režisér, který přijde na plac,
00:10:15 a jak bychom to dnes natočili, tenhle dialog je blbý,
00:10:18 co tam škrtneme, co tam místo toho řekneme jiného vtipného.
00:10:21 Já už rád jedu podle plánu,
00:10:25 když je scénář dobrý a kvalitní,
00:10:28 jako v tomto případě byl, tak není moc co řešit.
00:10:31 Jestli tam potom něco přidáváme, tak to jsou druhoplánové vtípky,
00:10:35 taková ta interakce,
00:10:38 taková ta nonverbální hra nebo jak to nazvat,
00:10:42 tak s tím si myslím, poměrně užíváme, s tím si hrajeme,
00:10:45 ale právě proto, že se můžeme opřít o ten přesně daný text,
00:10:49 o vtipné dialogy, které už jsou v tom textu.
00:10:52 Na druhou stranu jsi známý také tím,
00:10:54 že i jako režisér si hodně přepisuješ dialogy,
00:10:57 když nejsi spokojený.
00:11:00 A také jsem v některém z předchozích rozhovorů četla,
00:11:02 že jsi říkal, že z Anděla Páně vypadlo hodně vtipů.
00:11:05 A to mě úplně překvapilo.
00:11:08 Kdo ti řekne, že tam má být méně vtipů?
00:11:11 Že se to nevejde časově?
00:11:13 Tam byla trošku tehdy nedůvěra k tomu konceptu.
00:11:16 On málokdo věřil tomu,
00:11:19 že skutečně Anděl Páně v nebeském humoru zaboduje,
00:11:22 takže narážky na teologii, kterých tam bylo víc,
00:11:25 v televizní dramaturgii malinko jim bylo nedůvěřováno
00:11:29 a byly lehce seškrtávány.
00:11:31 Pak se tedy ukázalo, že tohle je právě základ toho humoru,
00:11:36 to, co funguje.
00:11:41 A jak zněla ta otázka? Kdo vymýšlí ty vtípky?
00:11:45 Ne, zajímalo mě, když se stane,
00:11:47 že ten vtip z toho vypadne. to jsi odpověděl.
00:11:50 To se stane tímto způsobem. Může se to tak stát.
00:11:53 Ještě jste zabrousil k vašim dětem.
00:11:56 Když vás vidí mladší chlapci v roli třeba Anděla,
00:11:59 vědí, že jste to vy? Poznají vás? Jak se jim to líbí?
00:12:05 Ten osmiměsíční ví ještě prd.
00:12:08 -Ten nepozná ještě ani tatínka.
-Ne, to už tatínka poznává, to jo.
00:12:14 Ale ten tříletý, ten je bystrý, pohotový,
00:12:17 ale netrápím ho otázkou,
00:12:20 jestli si spojuje, že to je film a teď jsem to já, nebo...
00:12:28 Ale vnímá to, pozná mě i po hlase, má mě docela přečteného.
00:12:32 On si dokonce na YouTube už sám umí najít odkazy,
00:12:36 které tam jsou na mě,
00:12:39 a já tam v Trapném večeru Dejvického divadla
00:12:43 zpívám písničku jednu, a on se ji naučil.
00:12:47 Nebo je schopný přehrát
00:12:50 bělehradskou penaltu Antonína Panenky,
00:12:53 kdy jsem pro Bohemku dělal klip, aby se zachránil stadion,
00:12:56 a on je schopen to přesně říct i s těmi pauzami,
00:12:59 které Karol Polák tehdy měl. A přetlumočí to.
00:13:03 Takže herecký následovník evidentně.
00:13:06 On už i ten druhý se k tomu hlásí,
00:13:08 vzhledem k tomu prospěchu, jde v mých šlépějích.
00:13:11 Pojďme zpátky po hádce Šťastný smolař.
00:13:14 Jaké chyby nastaly a jaké chyby obecně mohou nastat,
00:13:18 když se tvoří pohádka?
00:13:20 Je to velmi specifický žánr, ale jsou nějaké zásadní věci,
00:13:24 co v pohádce nemá být, protože tím se nepodaří?
00:13:29 To je... Chtít recept na pohádku, na dobrou pohádku...
00:13:33 Kdybychom ho znali, asi bychom každý rok nekoukali pořád dokola
00:13:37 na Pyšnou princeznu a na Popelku.
00:13:40 Já jsem směřovala třeba k tomu, že by měla být přehledná,
00:13:43 že když je příliš komplikovaná, možná dítě se v tom nezorientuje.
00:13:46 Ano, to je jedna z ingrediencí,
00:13:49 která do návodu, jak vytvořit dobrou pohádku, jistě patří,
00:13:54 ale myslím si, že i pohádka musí mít
00:13:56 v tom kouzelném pohádkovém světě jistá pravidla,
00:14:00 že tvůrci nesmějí s těmi kouzly nakládat tak,
00:14:02 jak se jim zrovna zamane,
00:14:05 ale ono to k tomu velmi svádí, je to lákavé,
00:14:08 takže vytvořit pohádková pravidla, podle kterých se jede,
00:14:12 to sevření, to "hřiště" pohádkové, to je asi jedna...
00:14:16 A samozřejmě udržet tomu nějakou poetiku,
00:14:19 nějaký humor, nějakou nadsázku,
00:14:23 to jsou ingredience receptu, ale kdyby skutečně existoval,
00:14:26 mohli bychom si vygooglovat přesný recept, jak ji natočit,
00:14:31 tak bychom ji asi všichni...
00:14:34 To syn možná najde někdy později.
00:14:37 Ivane, jaký máte za sebou rok? Narodil se vám čtvrtý synáček,
00:14:40 vynikající snímek jste natočili s Davidem Ondříčkem,
00:14:43 skvělou pohádku s Jirkou Strachem, shrňte to.
00:14:46 Bylo těch věcí víc, které mě zaujaly.
00:14:52 Pro HBO jsme natočili s Agnieszkou Holland
00:14:55 velmi zajímavý triptych, který je o palachiádě,
00:14:58 o období po upálení Jana Palacha, Hořící keř se to jmenuje,
00:15:03 vynikající scénář a zkušenost
00:15:07 v podstatě s hollywoodskou režisérkou byla k nezaplacení.
00:15:10 A myslím si, že to je rozhodně film,
00:15:14 na který stejně jako Ve stínu
00:15:17 by se měli naši spoluobčané podívat
00:15:21 a přehodnotit některé věci, třeba když přijdou k volbám,
00:15:25 takže toho si nesmírně vážím.
00:15:29 A teď pro Českou televizi dělá Robert Sedláček
00:15:32 cyklus České století
00:15:36 a jsou to takové uzlové body v našich dějinách za těch 100 let.
00:15:44 A v jednom tom díle já také hraju
00:15:47 a myslím si, že to je pro Českou televizi veřejnoprávní
00:15:51 také to správné, co má mít.
00:15:54 A Ivane, pojedeš si pro toho Oscara? Za film Ve stínu.
00:15:58 -Už jsi domluvený s Davidem?
-To předbíháš, to se nemá.
00:16:01 Ještě bych chtěl říct, že pro Roberta Sedláčka píše
00:16:04 Pavel Kosatík, vynikající historik.
00:16:07 Obloukem zpátky k pohádce, tvoje pozvání na 25. prosince
00:16:10 na ČT1 ve 20 hodin, Šťastný smolař.
00:16:15 Asi jednou jednoduchou větou, kdo má rád Anděla Páně,
00:16:18 tomu se pravděpodobně bude líbit i Šťastný smolař.
00:16:21 Nevím, jak lépe pozvat.
00:16:24 Děkuji, že jste si udělali čas, přeji vám hezké Vánoce.
00:16:28 -Ať se vám daří v novém roce.
-Nápodobně, díky. -Na shledanou.
00:16:45 Očekávané pozvání do Středozemě 60 let před Pánem prstenů,
00:16:49 to je první díl trilogie filmových adaptací Hobita.
00:16:52 Tato část sleduje cestu hlavní postavy Bilbo Pytlíka,
00:16:55 který se částečně proti své vůli ocitne na dobrodružné výpravě.
00:16:59 Cesta do divočiny vede přes tajemné země,
00:17:02 kde se to hemží zlobry, skřety a kouzelníky.
00:17:05 Cílem výpravy je Osamělá hora.
00:17:07 Cestou Bilbo potká Gluma, kdo mu navždy změní život.
00:17:10 A také získá do svého vlastnictví Glumův prsten "miláška".
00:17:14 Zlatý prsten je spojen s osudem celé Středozemě tak,
00:17:17 jak Bilbo nemůže zatím ani tušit.
00:17:20 Kvůli rozsahu natáčení filmu Hobit
00:17:23 byl tvůrčí tým rozdělen na dva štáby.
00:17:26 Ten hlavní vedl Peter Jackson a druhý Andy Serkis.
00:17:28 Každý den záběry natočené druhým štábem
00:17:31 posílali autoři přes satelit Peteru Jacksonovi.
00:17:33 Hlavní štáb měl více než 500 osob.
00:17:36 Stejně jako při natáčení Pána prstenů
00:17:38 vyrostl v lokalitě kolem novozélandské vesnice
00:17:41 Hobitín, z něhož je teď turistická atrakce.
00:17:43 Druhé pokračování Hobita má přijít do kin za rok
00:17:46 a závěr trilogie v dubnu 2014.
00:17:54 Nový film Petera Jacksona aspiruje
00:17:56 na filmovou událost roku, alespoň podle fanoušků.
00:17:59 Půlnoční premiérová představení
00:18:02 se v mnohých sálech vyprodala během několika minut.
00:18:04 A to předprodej lístků začal i s měsíčním předstihem.
00:18:07 Do českých kin se dostal dlouho očekávaný film Hobit
00:18:10 s podtitulem Neočekávaná cesta.
00:18:12 Premiéra se odehrála krátce po půlnoci a v kinech bylo plno.
00:18:16 Na tříhodinovou projekci se mnozí příznivci
00:18:19 Tolkienova bájného světa vydali v tematických převlecích.
00:18:23 Snímek natočil režisér Peter Jackson na Novém Zélandu
00:18:26 podle románu britského spisovatele Tolkiena.
00:18:29 Předchozí adaptace jeho díla Pán prstenů vyvolala
00:18:32 jak u filmových kritiků, tak fanoušků nadšení.
00:18:35 Podle prvních reakcí to zatím vypadá,
00:18:37 že nový film tak opěvován nebude.
00:18:40 Pokud si vzpomenu na rok 2001,
00:18:43 když jsem viděl Společenstvo prstenů,
00:18:47 tak tam ta očekávání byla mnohem výš,
00:18:49 film v člověku probudil touhou vědět, co bude dál.
00:18:52 Hobit je spíš takové opatrné preludium,
00:18:55 kdy to člověk dokouká a řekne si,
00:18:58 to bylo docela příjemné, zbytečně dlouhé fantasy.
00:19:00 Ve filmu se objeví nové i známé tváře.
00:19:03 Hlavní postava Bilbo Pytlík byla svěřena Martinu Freemanovi.
00:19:07 Hlavní postavu Bilbo Pytlíka
00:19:10 se podařilo vystihnout v její váhavosti,
00:19:14 zároveň v takové trošku legrační lenosti,
00:19:17 ale zároveň statečnosti, která se u něj probouzí.
00:19:20 Jediný problém té postavy je,
00:19:23 že se občas trošku z toho filmu vytrácí,
00:19:26 protože těch postav je tam hrozně moc,
00:19:29 máme tam 13 trpaslíků, čaroděje Gandalfa, Bilbo Pytlíka,
00:19:32 občas jako kdyby to byl Hobit bez Hobita se zdá.
00:19:35 Podle domácích i zahraničních reakcí
00:19:38 je film kus poctivě odvedené práce,
00:19:41 s bohatými trikovými scénami, ale s trochu pomalejším dějem.
00:19:44 Filmová verze jednoho z nejlepších muzikálů všech dob,
00:19:47 Les Miserábles, Bídníci,
00:19:50 a Tom Cruise v další akční roli. Více v zahraničních premiérách.
00:19:53 Přes 30 let putuje v různých jazykových verzích celým světem.
00:19:56 Muzikál Bídníci si odbyl světovou premiéru už v roce 1980 v Paříži
00:20:00 a teď se dočkal i filmového zpracování.
00:20:03 Režie se ujal Tom Hooper a v hlavních rolích se představí
00:20:06 například Hugh Jackman Anne Hathawayová.
00:20:21 Hooperovi se dávají další šance na Oscara.
00:20:25 Toho posledního dostal za historický film Králova řeč.
00:20:28 Předzvěstí dobře odvedeného díla může být 11 nominací
00:20:31 na ceny Americké asociace filmových kritiků.
00:20:34 I pěvecké výkony herců jsou hodnoceny pozitivně,
00:20:37 přestože je režisér nechal zpívat naživo,
00:20:40 aby film působil více autenticky.
00:21:02 V českých kinech bude film k vidění od 3. ledna 2013.
00:21:16 Milovníci spisovatele Lee Childa se dočkali zfilmování jeho románu
00:21:20 o vyšetřovateli Jacku Reacherovi.
00:21:23 V knize je hlavní postava popsána jako dvoumetrová hora svalů.
00:21:26 O to větší překvapení bylo, že se této role ujal Tom Cruise.
00:21:30 Na premiéře v Londýně tedy musel čelit otázkám právě na toto téma.
00:22:06 Bývalý vojenský vyšetřovatel se objevuje jen u případů,
00:22:09 které potvrzují, že spravedlnost je slepá.
00:22:12 Režisér Christopher McQuarrie zatím moc filmů nenatočil,
00:22:15 ale je autorem mnoha dobrých scénářů.
00:22:18 Za scénář k filmu Obvyklí podezřelí získal Oscara.
00:22:21 Thriller o nekompromisním vyšetřovateli
00:22:24 bude mít v Česku premiéru 27. prosince.
00:22:29 V úterý 18. prosince uplyne rok od smrti Václava Havla.
00:22:33 Česká televize ten den uvádí v premiéře dokument
00:22:35 Poslední odcházení Václava Havla.
00:22:38 Vznikl v tvůrčí producentské skupině Aleny Müllerové
00:22:41 a jeho režisérka Monika Le Faye je teď hostem Filmu.
00:22:44 Když jste se dozvěděla,
00:22:47 jak jsem se dočetla prostřednictvím sociálních sítí,
00:22:50 že odešel Václav Havel,
00:22:53 tak jste věděla, že půjdete natáčet,
00:22:55 že to je ta chvíle, kdy musíte s kamerou do ulice?
00:22:58 -Asi tak za hodinu.
-Co rozhodlo?
00:23:01 Já jsem ještě shodou okolností
00:23:03 v pátek byla u něj v kanceláři ve Voršilské ulici,
00:23:06 kam jsem mu donesla knížku Pocta Magorovi,
00:23:09 kde on mi napsal nebo poslal příspěvek,
00:23:12 a to byl poslední jeho příspěvek do nějaké knihy.
00:23:14 A my jsme vlastně ještě řešili,
00:23:17 jestli půjde na vernisáž do DOX, to bylo v pátek večer,
00:23:20 a já jsem se v neděli dopoledne dozvěděla, že zemřel.
00:23:23 Takže pro mě to byl obrovský šok, který jsem chvilku zpracovávala,
00:23:26 ale potom jsem se nad tím zamyslela,
00:23:29 tak pro filmaře nejpřirozenější je točit.
00:23:32 Očekávala jste to, co se poté dělo?
00:23:34 -Tedy tak silnou reakci lidí?
-Vůbec.
00:23:37 Jaké nejzásadnější momenty,
00:23:40 které ještě třeba dnes ve vás doznívají,
00:23:42 jste měla příležitost natočit? A uvidíme je také v dokumentu?
00:23:45 Strašně dojemné je pozorovat ty lidi,
00:23:48 vlny lidí, masy lidí, mraky lidí,
00:23:51 kteří chodí po ulicích a nepředbíhají se, nestrkají se,
00:23:54 nemluví, nepíšou SMS, jsou vidět, že jsou dojatí,
00:23:57 to myslím, že připomnělo 17. listopad,
00:24:00 a další věc, která mě dojímala, že jsme točili hodně lidi,
00:24:03 kteří se scházejí na zádušní mši, a pozorovali jsme jejich obličeje.
00:24:06 A ti lidé vlastně nevěděli, že je točíme.
00:24:08 Takže tam byli lidi z kanceláře,
00:24:11 byla tam psycholožka Jitka Vodňanská,
00:24:14 Tomáš Halík. Karel Schwarzenberg, Jáchym Topol,
00:24:16 a vlastně tím, že nevěděli, že je točíme,
00:24:19 brečeli, polykali slzy, a v tom filmu je hodně záběrů,
00:24:22 kde pozorujeme jenom tváře, které jsou úplně vypovídající.
00:24:25 Časový rámec toho filmu je ale mnohem delší
00:24:28 než jen týden od úmrtí po pohřeb.
00:24:31 -Kolik materiálu jste natočila?
-Hodně, několik dnů.
00:24:34 Natáčela jste ještě letos v listopadu na Hrádečku.
00:24:38 Jaká sešlost lidí tam byla?
00:24:41 Sešli se tam čtyři lidi,
00:24:44 kteří byli prezidentu Havlovi v poslední době nejblíže,
00:24:47 nebo jedni z těch, kteří mu byli nejblíže,
00:24:50 paní Reichlová z jeho kanceláře, osobní doktor Bouzek,
00:24:53 Jirka Rejthar, který se mu staral o jídlo,
00:24:56 a sestra Veritas, která byla v momentě jeho smrti u něj.
00:24:59 Ale my jsme pak ještě dotáčeli s kardinálem Dukou,
00:25:02 který s ním byl zavřený,
00:25:04 s Antonínem Maněnou, který byl šéfem jeho ochranky.
00:25:08 Točili jsme i v lednu konec kanceláře.
00:25:10 Všechno možné, co se týkalo Václava Havla, jsme se snažili točit.
00:25:14 Vy jste měla k Václavu Havlovi i osobní vztah,
00:25:16 to znamená, že to pro vás muselo být dvojnásob těžké.
00:25:19 Jak probíhal výběr ve střižně? Já bych u toho plakala.
00:25:23 To jsme proplakali všichni.
00:25:26 Já jsem vycházela z toho,
00:25:28 že bych chtěla, aby se mu ten film líbil.
00:25:31 Mně nabylo sebevědomí,
00:25:34 protože on mi jednou pochválil nějaký dokument,
00:25:37 strašně pěkně o něm mluvil se mnou a rozebíral ho,
00:25:40 tak jsem si říkala, že tím, že to pochválil,
00:25:43 že by bylo možné, že by se mu to třeba i líbilo,
00:25:47 že vlastně mám odvahu se do toho pustit.
00:25:49 A výběr lidí, kteří jsou v tom filmu, včetně hudby,
00:25:52 to jsou lidi, které měl Václav Havel rád a kteří měli rádi jeho.
00:25:56 Vyhýbali jsme se tomu, dávat tam nějaké mediální obličeje
00:25:58 nebo někoho jenom proto, že je známý,
00:26:01 ale vybírali jsme lidi, kteří mu byli nejblíže.
00:26:04 Poslední odcházení Václava Havla 18. prosince.
00:26:07 Děkuji, že jste nás pozvala, já se dívat určitě budu.
00:26:10 Dnešní Film končí, přátelé, na shledanou za týden.
00:26:16 Skryté titulky Blažena Stráníková Česká televize 2012