O soužití lidí a psů (2006). Režie O. Schmidt
Tématem pořadu je vztah člověka a psa v České republice – v zemi milionů vášnivých pejskařů.
00:00:31 Vítá vás váš létající Otakáro Maria Schmidt
00:00:36 a náš Mufík. Náš Padající květináč
00:00:41 na vaše obrazovky, problémy na naši hlavu
00:00:44 a my vám je vrátíme do okýnka - obrazovka.
00:00:47 Dnešní díl bude o tom, že život se psem není pod psa.
00:00:55 To jsme si vypůjčili od Konráda Lorenze,
00:00:58 nositele Nobelovy ceny, Mufe, a zároveň zakladatele etologie.
00:01:01 Nebo-li vědy zkoumající chování živých tvorů.
00:01:03 A my vás nebudeme unavovat, proč je tomu,
00:01:08 že jsme největším národem pejskařů na světě.
00:01:10 Nebudeme vás obtěžovat ani problémy s tím spojenými,
00:01:13 ale ... Mufíčku, my ti trošku ulomíme.
00:01:17 My se budeme zaobírat jenom a jenom tím,
00:01:20 jak to udělat, aby život se psem nebyl pod psa.
00:01:24 Aby jsme dovedli spolu komunikovat,
00:01:27 aby jsme se spolu oba dva hezky napapánkovali.
00:01:31 Takže to je náš vzkaz.
00:01:33 Malý inteligentní průvodce po psím soužití s člověkem.
00:01:39 O tom bude náš díl. Mňam, mňam, mňam...
00:01:42 Mňam, mňam, ano, správně.
00:01:45 Už nechce, tak to je moje.
00:01:49 Pejsku, co na mě tak mlsně koukáš?
00:02:00 Pojď sem! Pojď blíž, ať nedostaneš
00:02:02 na tom sluníčku úpal.
00:02:05 Psi jsou schopni vidět duchy a tedy i ohlašovat vytím smrt.
00:02:09 V antice byl pes zasvěcen noční bohyní Hekaté.
00:02:12 Hlídačem brány do podsvětí je Kerberós - trojhlavý pes,
00:02:16 symbolizující rozhraní mezi tímto a oním světem.
00:02:19 U církevních otců jsou psi olizující rány symbolem kazatelů,
00:02:24 kteří svými jazyky působí na duše hříšníků.
00:02:27 Léčivé psí sliny využíval i Asklépios -
00:02:30 antický bůh lékařství.
00:02:32 Řád svatého Dominika, dominikáni, domini canes
00:02:36 jsou v překladu boží psi. Sirius zářivý je podle bájí
00:02:41 lovecký pes Orionův, jenž byl vsazen na nebe
00:02:43 jako nejjasnější hvězda zvaná u básníků též Pes,
00:02:46 latinsky canis. Je to velmi jasná stálice
00:02:50 v souhvězdí Velkého psa, jejíž objevení na nebi
00:02:52 je u básníků zlověstným znamením úmorných veder, tzv. psí dny,
00:02:57 latinsky - dies kanikulares, rusky - kanikuly,
00:03:00 prázdniny, psí prázdniny. V západním křesťanském světě
00:03:04 vznikla legenda o tom, jak se proměnila psí hlava
00:03:07 svatého Kryštofa při tom, když nesl Krista přes řeku.
00:03:11 Lehni!
00:03:13 Pokud je pes bez úplné výchovy, obtěžuje okolí.
00:03:16 Postupně se vytrácí pozitivní emoce vůči zvířeti
00:03:19 a to je pak zrcadlem těchto emocí.
00:03:22 To končí nesnášenlivostí mezi psem a jeho okolím.
00:03:25 Výcvik by neměl být nutností, ale oboustrannou zábavou.
00:03:29 Lehni!
00:03:31 Prosím vás pěkně, kdybyste chtěli vidět
00:03:35 nějaký třeba psí krváky, tak to se vám tady nepoštěstí,
00:03:38 protože my vám neukážeme ani psa baskervillského.
00:03:41 Nedočkáte se ani toho, že by jsme vám vyprávěli,
00:03:44 nebo dokonce ukázali, historku, jak dva kokršpanělé
00:03:47 roztrhali babičku, svoji majitelku.
00:03:49 Nebo voříšci, že někoho napadli a pokousali.
00:03:53 Tak to tady v psí škole paní Gábiny Pavlíčkové
00:03:57 to vám neukážeme. My vám tady ukážeme jiný kousky.
00:04:00 Nás by zajímalo, prosím vás pěkně,
00:04:03 jak si takového správného psa vybrat, aby to nebyl tyran.
00:04:08 Zároveň, aby někdo na něm nezkoušel svý komplexy,
00:04:12 aby z něj neudělal bleskosvod, svůj emoční svod atd.
00:04:19 Co by jste nám k tomu řekla?
00:04:23 Člověk by nejdříve, než si vybere toho svého pejska,
00:04:25 plemeno, měl zvážit co pro to všechno udělat
00:04:29 a přizpůsobit si výběr toho plemene, jaký člověk je.
00:04:34 Pokud je člověk klidný, nemá rád dlouhé procházky,
00:04:37 tak si vybrat klidnější plemeno, se kterým tak často
00:04:40 na procházky nemusí.
00:04:43 Pokud má ... člověk je temperamentní, rád sportuje,
00:04:46 tak určitě nějaké plemeno, které potřebuje pohyb.
00:04:49 Má rádo pohyb a tvrdím jedno, že člověk by si měl začít...
00:04:55 ať je to jezevčík, kokršpaněl, ovčák, doga,
00:04:58 aby každý pejsek měl základy poslušnosti.
00:05:01 Tím, že pejsek je ovladatelný, neobtěžuje své okolí,
00:05:05 je rovnocenný společník společnosti.
00:05:10 Tzn. dalo by se říci, že když je pes bez výchovy,
00:05:14 tak obtěžuje své okolí? Měl by mít nějakou výchovu?
00:05:17 -Určitě.
-Takovou adekvátní
00:05:18 k jeho velikosti nebo k jeho povaze, že jo?
00:05:21 Jdem! Jdem!
00:05:22 S výchovou by měl člověk začít odmalička, od štěněte,
00:05:26 od úzkého věku, aby štěňátko vědělo, co je to:
00:05:28 Fuj! Nesmíš! Základy přivolání.
00:05:31 Potom podle různého plemene, kde je potřeba učit
00:05:34 složitější věci. A aby se opravdu pejsek naučil
00:05:37 těm základům, tak 3, 4 měsíce. Mé krédo je:
00:05:43 Jakého psa si uděláš, takového máš.
00:05:46 Pes je obrazem svého pána.
00:05:48 Víte, že se to s tím psím napadením dost přehání?
00:05:52 Protože psí napadení, to je možnost
00:05:55 asi tak 10krát menší, než že by jste zemřeli
00:05:59 po píchnutí vosou nebo včelou. To je neuvěřitelný.
00:06:03 Nebo 1500krát menší možnost, než že vás srazí auto na ulici.
00:06:12 Puňto! Puňto!
00:06:14 Proč autistické dítě reaguje na psa,
00:06:16 ale nikoli na jiného člověka? Proč mluví hluchý člověk
00:06:20 se zvířetem, ale nikoli s jiným člověkem?
00:06:23 Proč starší člověk celá léta uzavřený jen do sebe
00:06:26 reaguje na psa, ale nikoli na pečovatele,
00:06:28 kteří se s ním pokoušejí komunikovat?
00:06:33 Archetypickým jádrem lidského vztahu ke psům
00:06:35 je naše instinktivní náboženská potřeba spříznění s přírodou.
00:06:39 Vždy, když udeříme psa a on nás láskyplně olízne,
00:06:42 vězme, že jsme součástí jednoho z nejstarších
00:06:45 léčebných rituálů, které lidstvo zná.
00:06:54 V současné době se nacházíme v Domově důchodců na Kociánce.
00:07:00 Máme tady připravenou jednu zahradní akci, tzv. grilování.
00:07:07 Máme tady canisterapeutickou skupinu s naším
00:07:12 canisterapeutickým psem. A všichni se na to
00:07:15 strašně moc těšili. Hlavně náš miláček Lordíček.
00:07:22 V našem zařízení provádíme canisterapii 2 roky
00:07:26 a opravdu sledujeme příznivé účinky jak na klienta,
00:07:31 tak na prostředí, ale i na personál.
00:07:35 Velmi příjemně ovlivňuje sociální klima v našem ústavu.
00:07:40 Zklidňuje prostředí a dokonce je málo kdy známo,
00:07:47 že krevní tlak snižuje tím, že zklidňuje.
00:07:54 Canisterapie má společenský účel, tzn. že zkvalitňuje
00:08:00 životní prostředí klientů a potom terapeutický účel.
00:08:05 To děláme většinou my. Nebo tady paní canisterapeutka
00:08:11 procvičuje jemné i hrubé motorické funkce.
00:08:15 Procvičuje hybnost a taky působí ke zlepšení
00:08:24 sociálního klimatu v našem ústavu.
00:08:27 -To je canisterapie.
-Výborný to je.
00:08:29 Výborná canisterapie je jíst buřta.
00:08:32 S tím já nesouhlasím.
00:08:34 Jíst buřta se psem, to je nejlepší canisterapie.
00:08:41 Obrna se léčí zvířátky, to je známé.
00:08:47 Hlavně to znali Mongolové a Tataři s koňmi.
00:08:52 Vození na koni se dělalo vůlí, nikoli násilím.
00:08:58 Náš canisterapeutický pejsek Lord nám pomáhá při adaptačním procesu
00:09:03 tady s klienty. Mnozí přijdou ze svého domácího prostředí
00:09:11 a musí si přivyknout u nás na svůj nový domov.
00:09:15 Mnohdy je s nimi těžší komunikace. Třeba měli doma zvířátko,
00:09:17 které museli opustit a Lord se jim snaží
00:09:22 tento vztah nahradit. Když je s nimi těžší komunikace,
00:09:27 tak my s nimi komunikujeme prostřednictvím Lorda,
00:09:31 protože ten klient začne rozmlouvat se svým psem
00:09:34 a potom následovně pomocí jemných otázek
00:09:38 začínáme rozmlouvat my s klientem.
00:09:42 A ten den vám tady dobře utíká, že?
00:09:44 Ještě že tu dílnu máme. Tady nám tak krásně uteče čas
00:09:48 a odreagujete se.
00:09:53 Puňto, řekni paničce: Neřvi, babo,
00:09:57 nebo na tebe štěknu a bude!
00:10:01 Běž!
00:10:04 Úplně ze všeho nejradši mám žonglování ve 3 ráno.
00:10:11 Jste tam? Neusnuli jste? Je dost pozdě, to jo.
00:10:16 Dost pozdě je náš pořad. Nicméně teď je skoro poledne
00:10:21 a já tady mám doktora, kandidáte věd, matematika
00:10:25 Ivana Studničku, ale hlavně pejskaře. Pojď!
00:10:29 Tady jsem si na to vzal chytrou knížku,
00:10:31 jak svatý František kázal zvířatům.
00:10:34 Moji milí bratři psi, pojďte sem ke mně,
00:10:36 abychom společně zanotovali píseň Bohu,
00:10:38 který vás stvořil. Vyjte a štěkejte!
00:10:40 Vrťte ocasem na boží ostrov!
00:10:43 HRAJE NA PIANO, PEJSEK "ZPÍVÁ"
00:10:58 Seděly žáby v kaluži, hleděly vzhůru k nebi.
00:11:02 Starý žabák - učeň - otvíral tvrdé leby.
00:11:08 Jen bychom rádi věděli, vrch hlavy poulí zraky,
00:11:13 jsou-li tam stvoři jako my, jsou-li tam žáby taky?
00:11:19 A taky hafani, že Mufíku? Ty víš určitě a je ti jasné,
00:11:25 že svět stvořil Velký pes.
00:11:30 Hudební sluch... Nevím co s tebou?!
00:11:34 Ty už jsi neschopný, kdysi jsi býval umělecky založený,
00:11:39 šikovný, kreativní hafan.
00:11:44 Teď už žiješ z rutiny.
00:12:06 Mě by zajímal vztah člověka a psa,
00:12:10 ale teď ve vztahu k fyzickému zdraví.
00:12:14 Tzn. když někdo má nějaký fyzický problém,
00:12:17 myslím hlavně alergii.
00:12:19 Pokud mám alergika, nepořizuju si zvíře do bytu.
00:12:23 Samozřejmě pes je velkým přínosem pro všechny možné další nemoci.
00:12:31 Ovšem s alergií se příliš neslučuje.
00:12:33 Další věc je, a to je složitější, když si pořídím pejska
00:12:36 a postupně tím soužitím se psem na toho pejska
00:12:39 tu alergii získám. Já osobně nejsem zastáncem
00:12:42 vůbec toho, když je jakási alergická
00:12:45 dispozice v rodinách, aby si ta rodina pořizovala
00:12:48 do bytu psa. Jiná situace je, když mají rodinný dům.
00:12:51 Pořídí si psa s tím, že může být venku.
00:12:53 V tomto problém vůbec není, ale v bytě problém může nastat.
00:12:58 Psům musíte rozumět. Mnoho lidí si pořizuje psy proto,
00:13:02 že si myslí, že si přizpůsobí psa sobě.
00:13:05 Není to pravda! Musíte přijmout,
00:13:08 že vy se přizpůsobíte do jisté míry psovi.
00:13:11 -Že to je vzájemné.
-Teprve, když vy se naučíte
00:13:14 psovi rozumět, můžete ho přizpůsobit sám sobě.
00:13:17 Můžete si psa vycvičit a můžete si z něho udělat
00:13:19 skutečného přítele. V opačném případě
00:13:21 se ze psa stává přítěž, v horším případě tyran
00:13:24 a v tom nejhorším případě zabiják.
00:13:29 A chcípni! Chcípni!
00:13:32 Neměli bychom nikdy zapomenout, že pes je v canisterapii
00:13:35 hlavně prostředníkem, a taky lékem.
00:13:39 Tak se canisterapeutek na ZŠ ve Vyškově zeptáme:
00:13:43 Nemá dítě tendenci pohrdat vrstevníky,
00:13:45 kteří se jejich psa bojí? Neslouží pes
00:13:48 jako mocenský nástroj v dětském kolektivu?
00:13:51 Tmelí naopak pes vztahy s kamarády?
00:13:55 Každý, kdo má doma pejska, tak si canisterapii
00:13:58 může dělat sám. Canisterapie je cílená terapie.
00:14:06 Takže ten pejsek musí mít složené canisterapeutické zkoušky,
00:14:08 musí mít zkušeného psovoda, kynologa.
00:14:11 A samozřejmě je ideální, pokud spolupracujeme
00:14:13 s ostatními odborníky - jako speciální pedagog,
00:14:15 fyzioterapeut, psycholog - aby doplnili znalosti,
00:14:19 které samozřejmě každý člověk nemůže obsáhnout.
00:14:24 Je to cílená terapie, ten pejsek působí
00:14:26 jako bezvadný prostředník na navazování kontaktu,
00:14:29 ať jsou to děti nebo senioři.
00:14:31 Je to jako prevence nežádoucích sociálních jevů.
00:14:41 Vaše krédo, proč to dělat, nebo proč si psa pořídit?
00:14:46 Pejsek je samozřejmě bezvadný společník v 1. případě.
00:14:50 Samozřejmě hlazení pejska navozuje větší produkování
00:14:54 hormonu endorfinu. Ten samozřejmě navozuje dobrou náladu.
00:14:58 Klíčem ke svazku člověka a psa je možná instinktivní
00:15:02 lidská potřeba obsáhnout i jiný než jen lidský svět.
00:15:06 Člověk do zvířecího mazlíčka promítá část "Já"
00:15:09 a péče o tohoto mazlíčka představuje pokus o péči,
00:15:12 o vlastní "Já". Přehnaná identifikace však
00:15:14 může ze psa udělat obětního beránka.
00:15:18 Lidé dosahují uspokojení svého "Já" tím,
00:15:20 že na psa přenášejí urážky, které musejí mlčky snášet
00:15:24 od ostatních.
00:15:26 Káráním psa lze tlumit potenciální nebezpečný zármutek,
00:15:29 ale tato náhrada může také při ztrátě schopnosti
00:15:32 přizpůsobit se realitě života končit zneužíváním zvířete.
00:15:36 V 2. extrému může sentimentalita způsobená nerozlišováním rozdílu
00:15:40 mezi člověkem a psem vést k absurdnímu zacházení
00:15:43 se zvířaty, což vystihuje výrok jedné pacientky:
00:15:47 Mám tak moc ráda pralinky, že je musí milovat i můj pes!
00:15:51 -Nekal vodu!
-Odvez mě do Benátek, chlapče!
00:15:54 Domestikované zvíře, zejména pes,
00:15:57 je pro civilizovaného člověka tím,
00:16:00 čím bylo pro primitivního člověka totemové zvíře.
00:16:04 Pes představuje ochránce, talisman proti strachu ze smrti,
00:16:07 který poprvé zažíváme jako úzkost z odloučení.
00:16:12 Pes může sloužit jako spojovací článek
00:16:14 mezi námi a světem kolem nás. O takovém pocitu jednoty
00:16:17 mluvil Jung, jako o prožitku unus mundus -
00:16:20 jednoty reality jednoho světa.
00:16:23 Puňto nečum! Odplav! Odplav!
00:16:33 SMĚJÍ SE
00:16:36 -To je velkej pes, že jo?
-Hm... určitě.
00:16:38 -Není na mě moc velkej?
-Řekla bych, že je.
00:16:41 -Že jo?
-Hm...
00:16:42 To je právě to, co jsem se vás chtěl zeptat,
00:16:44 protože mně někdy přijde, že mám doma různý psy -
00:16:49 malinký i větší než je tenhle ten.
00:16:53 Teď právě nevím, kterýho správně zvolit,
00:16:55 když jdu ven, kterýho si s sebou vzít.
00:16:58 Vy máte více psů?
00:16:59 -No jistě, takovejch plyšovejch.
-Jo, plyšových?
00:17:02 Často velkýho psa volí lidé s agresivními sklony, musím říct.
00:17:08 Lidé s nevyrovnanou impulsivitou, se sníženou frustrační tolerancí.
00:17:17 Ten pes se často stává obětním beránkem,
00:17:20 na kterém si vylévají svoje agrese a zlostné afekty.
00:17:24 Nebezpečný může být i opačný extrém
00:17:27 u lidí úzkostných, závislých, kdy přehnaná identifikace
00:17:31 s tím zvířetem vede k tomu, že se k němu chovají absurdně.
00:17:36 -Že ho oblékají do šatů.
-To mně se líbí.
00:17:41 Tak jsou rasy, které jsou k tomu předurčeny,
00:17:44 společenští psíci, tam je to něco trošku jiného.
00:17:50 -Vy jste psychiatrička.
-Hm...
00:17:52 My jsme byli inspirováni oba dva skoro náhodou by se dalo říct,
00:17:56 ale náhody neexistujou. Od toho máme kamarády,
00:17:58 kteří nám opatřují stejný knížky, touhle knížkou,
00:18:03 která je velmi inspirativní. Co jste si z toho odnesla?
00:18:10 Pes má spoustu symbolických významů.
00:18:14 Podle Junga je přímo synonymem substance proměny
00:18:18 pro svůj symbolický kontext.
00:18:22 Je to především živá bytost, která se rodí, žije, ničí,
00:18:29 prožívá svoje sexuální vztahy, podléhá nemocem, umírá
00:18:34 a zprostředkovává nám tím kontakt s přírodou.
00:18:38 Předává nám moudrost té přírody. Dokonce si troufám říct,
00:18:43 že nás pes trošičku slučuje s faktem smrti.
00:18:48 Mě tam dokonce zaujala jedna myšlenka,
00:18:51 která se zaobírá tím, že kdyby jsme tady měli šimpanze
00:18:54 -místo psa, tak by nám šimpanz...
-Tolik nerozuměl.
00:18:57 ...tolik nerozuměl, a ani my jemu.
00:19:00 My na vlkovi, psovi více rozpoznáme to, co on chce.
00:19:05 Podle jeho chování, pohybů. To je zajímavý.
00:19:09 Ano. Ta schopnost rozumět lidským komunikačním prostředkům
00:19:13 je u psů vrozená.
00:19:16 Samozřejmě tím stěžejním bodem, kde může nejvíce pomoci,
00:19:20 jsou různé úzkostné neurotické poruchy,
00:19:23 posttraumatické stresové poruchy. U dětí pomáhá řadit se lépe
00:19:28 mezi vrstevníky, protože je zbavuje sociální úzkosti.
00:19:34 Vůbec život se psem podporuje sebejistotu.
00:19:38 U těch dětí určitě, protože se učí pečovat
00:19:40 o to zvíře a učí se také toleranci k nedostatkům.
00:19:45 Tím, že dítě je schopno tolerovat psa
00:19:47 se všemi jeho nedokonalostmi, tak se učí být tolerantní
00:19:51 i ke svým chybám.
00:19:55 Pes se může pro něho stát zrcadlem,
00:19:58 ve kterém se vidí být přijímáno a milováno pro to, jaké je,
00:20:02 a ne pro to, jaké by mělo být. To je přijetí úplné.
00:20:11 To je plémě hadí. Kdo je hladí, toho zradí.
00:20:20 Kdo je souží, po tom touží. Ty to umíš! Ty to víš!
00:20:26 U dospělých je zase strašně důležité,
00:20:29 že ten pes v nich uvolňuje nějaké napětí.
00:20:32 Bylo prokázáno, že lidé, kteří hladí psy,
00:20:35 že se u nich snižuje tepová frekvence, krevní tlak.
00:20:43 Třeba to je docela zajímavý a to bylo právě uvedeno
00:20:47 v té knížce: Nejdůležitějším sociálním faktorem pro přežití
00:20:52 u lidí propuštěných z nemocnice po různých srdečních onemocněních
00:20:55 je právě přítomnost psího mazlíčka doma.
00:20:59 Taky, co je zajímavé, že muži hladí psy stejně často
00:21:02 jako ženy, protože je to v západní kultuře
00:21:04 přijatelný způsob, jak dávat najevo svoje
00:21:08 citové rozpoložení.
00:21:10 Pes je naším talismanem, který nás chrání
00:21:13 před strachem ze smrti. A ta se projevuje
00:21:16 nejdříve jako úzkost z odloučení.
00:21:20 V případě neštěstí jsou bulteriéři nejhouževnatějšími zachránci.
00:21:25 Ale nutno dodat, holčičku by prý s bulteriérem
00:21:28 samotnou doma nenechali.
00:21:31 Nežijeme-li v rozporu se svými instinkty,
00:21:34 např. se svými erotickými sklony, pak nás pes ve snu poslouchá.
00:21:39 V opačném případě nás pes vyhledá a jak se to děje
00:21:42 zejména ve snech žen, klade nám svou hlavu
00:21:44 prosebně na klín.
00:21:46 Odmítáme-li přijmout animální stránku své povahy,
00:21:49 bez níž bychom nebyli schopni života,
00:21:51 pak psi v našich snech mají většinou temné zabarvení
00:21:54 a zlé, potlačenou vášní, svítící oči.
00:21:58 Stojí-li nám v cestě, neodvažujeme se projít,
00:22:00 protože bychom se mohli střetnout s rozběsněným zvířetem
00:22:03 v sobě samých. Pes, který nám připomíná
00:22:05 naši vlastní animální existenci zachrání často velmi
00:22:08 cenné hodnoty z našeho nevědomí.
00:22:14 Mezi psy a smrtí existuje zřetelné spojení.
00:22:17 Nebyl to jen strach z vlčí smečky, ale dlouhodobé asociace
00:22:21 prostupující tolika kulturami a nesčetnými generacemi,
00:22:25 až vzniklo archetypické spojení zaklíněné v samotných
00:22:29 kořenových strukturách lidské duše.
00:22:32 Ve starověkém Egyptě byl Anúbis, bůh se šakalí hlavou,
00:22:36 pánem mumifikace. Tedy práce s mrtvým tělem,
00:22:38 která měla zajistit nesmrtelnost duše, jež ho obývala.
00:22:43 Pán Bůh musel mít zvláštní důvody, když našemu věrnému
00:22:46 zvířecímu příteli - psovi - vyměřil pětinu našeho života.
00:22:52 Tak se možná můžeme zamyslet, jestli to má cenu
00:22:57 dát svoje srdce někomu, kdo se svoji stařeckou slabostí
00:23:02 a smrtí nepřežije naše vlastní dětství.
00:23:05 Teď jsme zase parafrázovali Konráda Lorenze jako na začátku
00:23:09 a já si při té příležitosti vzpomínám, že jsem v dětství
00:23:13 velmi těžce prožíval smrt svýho pejska.
00:23:19 Zrovna tak jsem prožíval strašně silně v Rychlých šípech -
00:23:24 seriálu našeho dětství - když zemřel pes Bublina.
00:23:29 Zároveň si říkám, že nedávno byla válka,
00:23:32 kde hromady lidských mrtvol byly pohřbeny nepohřbeny,
00:23:40 tak jestli to někdy s tou psí adorací nepřeháníme.
00:23:44 Já se domnívám, že naše země je vyspělá země
00:23:49 a že jak lidé, tak i jejich věrní miláčci
00:23:54 by si zasloužili důstojný a etický odchod z tohoto světa.
00:23:59 Vy jste říkal, že taky existujou přece jenom,
00:24:03 až legračně, humorně a pitoreskně to vypadá:
00:24:06 psí obýváčky, psí televize.
00:24:10 Je to skutečně tak. Pejsek mívá svůj pokoj,
00:24:14 má svoji postýlku, a dokonce svoji televizi.
00:24:16 Konkrétní případ: Je to u bezdětných manželů,
00:24:20 že to svoje zvířátko mají jako svoje dítě
00:24:23 a to rozloučení bývá o to horší.
00:24:25 Tzn. třeba, když se pán dívá na: Učte se vařit,
00:24:32 paní sleduje seriál, tak pes sleduje hokej? Nebo jak?
00:24:36 -Tak dalece jsem se nevyptával.
-Co by pes mohl sledovat?
00:24:41 Ten pejsek, co jsme se ptali, tak se díval na kreslené seriály,
00:24:45 pohádky a co mu zůstalo v jeho psí dušičce to nevím,
00:24:51 ale na televizi se díval.
00:24:57 Často chodí k nám celá rodina i s pejsky, kteří jsou pozůstalí.
00:25:04 Pejsci mohou k nám, do naší obřadní síně
00:25:08 a rozloučí se se svým zemřelým tátou nebo sourozencem.
00:25:14 Lidé nám ukazují fotky, jak zvířátka spí s dětmi
00:25:21 v jednom kotci, v rámci jejich chovatelských
00:25:25 a kynologických aktivit. Čili často přichází
00:25:29 kompletní rodina i s pejsky, kteří zůstali.
00:25:35 ZNÍ HUDBA
00:25:44 Puntíčku!
00:25:55 VYJE
00:26:02 V posledním velkém německém mýtu objeví Faust v Mefistovi,
00:26:06 jenž byl oním jádrem pudla, svůj stín a tím se ocitne
00:26:10 ve psí ... doslova na huntě. Německy: auf dem Hund.
00:26:14 Což je obvykle počátek bolestného procesu
00:26:16 integrace temných, pudových stránek lidské povahy.
00:26:20 Tak viděli jste sami, život se psem není pod psa.
00:26:25 Náš malý průvodce je u konce.
00:26:27 Náš malý inteligentní průvodce je u konce.
00:26:30 A abyste věděli, že já jsem byl taky vlček,
00:26:34 ne přímo pes, ale vlček.
00:26:36 Skoro 40 let stará průkazka do Skautů.
00:26:41 To bylo těšně před tím, než se člověk stal skautem,
00:26:43 tak se stal vlčetem a náš vedoucí byl vlk Akela
00:26:46 z Mauglího. To napsal Kipling. To bylo tak krásně romantický.
00:26:51 Prosím vás pěkně, abyste věděli,
00:26:53 že se s vámi loučí váš létající Otakáro Maria Schmidt,
00:26:57 náš Padající květináč na naši hlavu
00:27:00 a vám vaše problémy vracíme zpátky na vaše obrazovky,
00:27:05 do vašich okýnek.
00:27:08 Loučí se s vámi taky náš létající Muf.
00:27:36 Skryté titulky: Alena Kmentová.
00:27:37 .
O soužití lidí a psů (2006). Režie O. Schmidt
Tématem pořadu je vztah člověka a psa v České republice – v zemi milionů vášnivých pejskařů.