Magazín pro zájemce o natáčení filmových a video pořadů. ### Režie M. Kučera
00:00:23 Tak vidíte! Takhle to dopadlo,
00:00:26 když jsem se vám chtěl pochlubit svými záběry z dovolené...
00:00:31 Videokazeta se přetrhne málokdy.
00:00:33 Tenoučké filmy se trhaly, a bohužel trhají zcela pravidelně.
00:00:39 Teď musíme čekat 2 minuty, než nám lepidlo zaschne.
00:00:45 Mezitím se můžete podívat na to,
00:00:48 co si máte vzít, až pojedete na dovolenou.
00:00:56 Pořídil jsem si videokameru, odjíždím na dovolenou.
00:00:59 Co všechno si mám vzít s sebou?
00:01:02 V 1. řadě je třeba kameru chránit. před povětrnostními vlivy.
00:01:09 Videokamera je drahé zařízení a lehko může dojít k poškození.
00:01:16 1 z nejdůležitějších věcí při přípravě na dovolenou
00:01:20 je obstarat si kvalitní videobrašnu.
00:01:25 Tato taška je polstrovaná.
00:01:28 V případě nárazu nemůže dojít k jejímu poškození.
00:01:31 Taška je nepromokavá, z odolného materiálu.
00:01:36 Co je speciální pro videobrašny: má ve vnitřku přepážky..
00:01:45 Koupíte si tašku a podle velkosti kamery
00:01:49 si vytvoříte vnitřní prostor pro vaši kameru.
00:01:54 Zkusíme to...
00:02:00 Zdroj energie je v tomto případě nabíjecí akumulátor,
00:02:06 Doporučujeme vzít s sebou minimálně 1 náhradní akumulátor,
00:02:11 protože zdroj nebývá vždy okamžitě k dispozici,
00:02:15 a je škoda, aby u neopakovatelného záběru došel akumulátor...
00:02:21 Minimálně 1 náhradní akumulátor...
00:02:27 K nabíjení slouží nabíječky videoakumulátorů.
00:02:32 Zase jsou to speciální zařízení.
00:02:35 Předností těchto nabíječek je, že akumulátor vybíjí,
00:02:41 když akumulátor není zcela vybitý,
00:02:44 tak před nabíjením dojde k vybití na přesně stanovenou hodnotu.
00:02:48 Teď tu vidím ještě zvláštnost: a to je speciální světlo.
00:02:52 Nasazuje se přímo na kameru nahoru.
00:02:56 Zkusíme to schválně takhle...
00:03:00 Přídavné světlo k videokameře
00:03:02 slouží hlavně k zvýraznění detailů při záběrech na tvář,
00:03:08 když točíme proti světlu, proti oknu.
00:03:12 Automatika videokamery vyhodnotí,
00:03:14 že ta scéna je prosvětlená, ale přitom tvář bude ve stínu.
00:03:18 Takže světlo je velice vhodné při záběrech proti světlu.
00:03:23 Stativy jsou skládací, lehké,
00:03:28 mají pohyblivou hlavu.
00:03:31 Jak náklon, tak i tzv. švenkování do stran,
00:03:36 a tzv. fluidní efekt, tzn., že hlava je tlumená při pohybu,
00:03:41 aby nedocházelo k trhavému pohybu.
00:03:45 A rada na závěr: tašku vždy pečlivě zavírejte!
00:03:49 A hlavně dávejte pozor, aby vám ji někdo neukradl!
00:03:59 Kamery na úzký film doznaly za pár desetiletí řadu proměn.
00:04:05 Z hraček pro zábavu se vyvinuly v technicky dokonalé mechanismy.
00:04:10 Vybavením, možnostmi často předčily i profesionální přístroje.
00:04:15 Měly jen 1 problém:
00:04:18 jejich obsluha byla z dnešního pohledu velice náročná.
00:04:28 Po návratu z dovolené zažíval pak kameraman-amatér často zklamání.
00:04:33 Reklama sice zdůrazňovala snadnost ovládání,
00:04:37 ale filmování zůstalo náročným koníčkem.
00:04:40 Většina výrobců se pokoušela obsluhu zjednodušit.
00:04:45 Hlavní problém pro celé generace fotografů a filmařů
00:04:49 bylo správné určení expozice.
00:04:52 Kamery začaly vybavovat selenovým článkem citlivým na světlo.
00:04:57 V hledáčku jste pak viděli ručičku, která vám ukazovala,
00:05:01 zda je správně obraz exponován.
00:05:04 Podle ní jste pak clonu ručně nastavili.
00:05:12 2. generace přístrojů už uměla clonu řídit automaticky.
00:05:17 Starší kamery bývaly vybaveny objektivy na otočné hlavici.
00:05:23 U nových typů nahrazoval sadu objektivů 1 objektiv
00:05:27 s proměnnou ohniskovou vzdáleností: transfokátor, neboli zoom.
00:05:31 Jeho ovládání bylo postupně vylepšováno
00:05:35 od ručního posunu k motorickému.
00:05:38 Kamery se též zbavily pérových strojů.
00:05:42 Elektrický pohon byl samozřejmostí.
00:05:45 Achillovou patou přístrojů pro laiky
00:05:47 zůstala manipulace s filmovým materiálem.
00:05:51 Přes snahu výrobců zjednodušit zakládání filmu
00:05:54 se pásek v ozubených válečcích stejně často trhal.
00:05:58 Též hrozilo nebezpečí osvětlení filmu.
00:06:02 Tyto problémy vyřešil až zcela nový kazetový systém Super 8.
00:06:08 O něm si povíme příště.
00:06:15 Kdysi prodávali jen 1 filmové lepidlo.
00:06:19 Pak se objevilo nové, samozřejmě 3x dražší.
00:06:22 Na dotaz proč, hledala prodavačka v nějakých materiálech,
00:06:27 někam telefonovala a pak mi slavnostně oznámila,
00:06:31 že nové lepidlo lépe lepí.
00:06:34 Samozřejmě to nebyla pravda.
00:06:37 Lepilo hůře, navíc příšerně páchne, což naštěstí nemůžete posoudit.
00:06:43 Nebudu zdržovat a pozvu vás na setkání s naším dnešním hostem.
00:06:52 Jaroslave, jak jsi se dostal k amatérskému filmování?
00:06:57 Kdy tě poprvé napadlo vzít do ruky kameru a něco si natočit?
00:07:01 Přiměl mě k tomu kolega z divadelní fakulty, Viktor Maurer,
00:07:07 když mi za symbolický peníz prodal tuto vzácnou kameru.
00:07:16 Ta má takovýto hledák, který se ještě posunuje.
00:07:20 Začal jsem díky jemu točit.
00:07:25 Hodilo se mi to, když se mi narodila dcera.
00:07:29 Ale v záběrech jsem dělal školácké chyby.
00:07:35 Musel jsem si z půjčovny půjčit promítačku, tu jsem neměl.
00:07:40 To byl svátek, když jsme si promítali tyto dokumenty.
00:07:44 Tohle je malinká Martina, asi 3letá.
00:07:48 Natočil jsem toho spoustu. Asi by to chtělo nůžky a vystříhat něco...
00:07:54 No, to už je v zimě...
00:07:57 To jsem se pokoušel udělat takovou blbost.
00:08:00 Natočil jsem Martinu, jak jede na sáňkách.
00:08:03 Pak jsem na ty sáňky sedl a dělal její subjektivní pohled.
00:08:11 Vzal jsem si kameru i na natáčení "Farářova konce".
00:08:16 Takže ve volných chvílích
00:08:20 jsem nasbíral nějaké ty záběry...
00:08:24 Libíček...
00:08:30 Vítek Hrubín, Bróďa, Jana Brejchová,
00:08:35 Evald Schorm...
00:08:40 V roce 1969 jsem točil "Skřivánky na niti"
00:08:47 s panem režisérem Menzlem.
00:08:50 Také jsem si vzal s sebou kameru, tuto historickou.
00:08:54 Točili jsme na šrotišti. Stavba nám udělala takové naše zázemí.
00:09:01 Měli jsme tam takovou chatičku, kde bylo buffet.
00:09:07 Tam jsme kolem toho vegetovali ve volných chvílích.
00:09:12 Tak jsem měl někdy záběry snad až moc intimní.
00:09:17 Třeba svítilo sluníčko, tak se tam dámy opalovaly.
00:09:22 Třeba je tam Naďa Urbánková, která se tam opalovala.
00:09:27 Drze jsem s kamerou chodil mezi nimi.
00:09:31 Tady stříhají Vaška Neckáře.
00:09:35 Jegorov odpočívá...
00:09:41 Karel Hovorka...
00:09:44 Jitka Zelenohorská...
00:09:47 Tady je Naďa Urbánková.
00:09:55 A tady jsem dělal takové ty choulostivé záběry.
00:09:59 To je Naďa...
00:10:02 Tady je pan režisér Menzel. V té době měl plnovous.
00:10:10 Tady jsem někomu půjčil kameru,
00:10:13 že jsem tam v záběru i já. Tady vidíš? Vpravo dole.
00:10:16 -Ano, ano!
-Jako bachař!
00:10:21 Tak to byli "Skřivánci na niti".
00:10:24 Farářův konec, tak i kousíček ze Skřivánků na niti,
00:10:29 tak to jsem si mohl připomenout jen amatérsky,
00:10:33 protože ty filmy byly zakázané.
00:10:40 Na závěr našeho setkání jsem měl pro Jaroslava malé překvapení:
00:10:45 V rodinném archivu jsem nalezl 15minutový záznam,
00:10:49 který natočil počátkem 80. let pro Vinohradské divadlo můj táta.
00:10:54 Já jsem mu trošku pomáhal.
00:10:57 Jde o záběry z Brna z přátelského utkání,
00:11:01 kterého se zúčastnili herci i herečky Divadla na Vinohradech.
00:11:32 Možná, že se vám zdá, že takový rodinný cestopis z dovolené,
00:11:38 je záležitost jednoduchá, ba přímo banální.
00:11:41 Nemáte vždycky pravdu.
00:11:44 I taková zdánlivá banalita může být problematická.
00:11:48 Vše by mělo mít začátek, střed a konec.
00:11:56 Nejhorší okamžik pro videoamatéra nastává,
00:11:59 když si na podzim shromáždí své kazety,
00:12:03 dá je do videa, pustí a zjistí,
00:12:07 že to, co pracně na dovolené natočil, je k nekoukání,
00:12:11 protože to je dlouhé, ušvenkované, ukropené.
00:12:15 Není to to, co chtěl přivézt.
00:12:18 Pokud někdo jede na dovolenou, musí si rozmyslet, co bude točit.
00:12:23 A pečlivě, protože na dovolené se dá natočit buď rodinný film,
00:12:29 tzn. jak my, já, maminka, naše děti jsme prožívali dovolenou u moře,
00:12:35 nebo natočit cestopis a potom se na to připravit.
00:12:39 Cestopis o místech, kde jsme byli. Rodina může být hlavním hrdinou.
00:12:44 Nebo tam nemusí vůbec vystupovat. Bude to jen cestopis.
00:13:00 Doporučuji doma najít literaturu o městě, kam jedeme.
00:13:04 Vždy na to nějaká kniha je.
00:13:08 Koupit si Baedekera, průvodce, zjistit, co je tam zajímavého.
00:13:13 Především udělat to nejdůležitější: obhlídku.
00:13:17 Projít to město bez kamery, mít ji třeba s sebou, ale netočit!
00:13:22 Dívat se svýma očima.
00:13:25 Zjistit, co se mi líbí, co ne, co na mne působí, co prociťuji,
00:13:30 kde je duch města. A pak teprve mohu začít točit.
00:13:37 Nejlepší je, jak já říkám, malý dvoreček.
00:13:41 Vybrat z těch 14 dnů 1, maximálně 2 a natočit si něco.
00:13:46 Třeba je v tom městě největší vodní skluzavka na světě.
00:13:52 60 m loopingů a končí to v tom báječném bazénu!
00:13:56 Natočit, jak jsem byli v tom bazénu. To jediné. Je tam delfinárium.
00:14:02 Tak jak Pepíček, nebo Mařenka byli v delfináriu
00:14:05 a směli si sáhnout na delfína.
00:14:08 To jediné je to zajímavé. A pak 13, nebo 12 dnů užívat dovolenou
00:14:15 a na kameru ani nesáhnout!
00:14:19 Není jednoduché natáčet na dovolené.
00:14:22 Dokáže-li amatér natočit svůj vlastní pohled na dovolenou,
00:14:28 udělá-li dobré řemeslo a hlavně dobře sestřihá, opatří hudbou,
00:14:33 slušným komentářem, dá to do dobře označené krabičky,
00:14:38 zařadí do své videotéky,
00:14:41 pak je jednoduché za dlouhých zimních večerů si sednou ke krbu
00:14:45 a pustit si ty okamžiky, kdy jsme byli u moře a měli se báječně.
00:14:50 A můžeme se těšit na další dovolenou!
00:15:07 Víno, které dostalo jméno podle města,
00:15:11 které dnes proslavuje na všech kontinentech.
00:15:14 Místa, která nedokázali dobýt slavní portugalští mořeplavci,
00:15:19 jsou nyní zaplavována neméně slavným portským vínem.
00:15:35 Porto, někdy též zvané Oporto,
00:15:38 leží v severní části Portugalska na ústí řeky Douro.
00:15:43 Je to nejvýznačnější přístav země
00:15:47 a po Lisabonu také 2. největší město.
00:15:50 Historie portského vína sahá až do 11. st., kdy hrabě Henri Burgundský
00:15:57 přivezl do Portugalska francouzskou révu Pinot Noir.
00:16:02 Ta je asi předchůdcem vinné révy, ze které se dodnes portské vyrábí.
00:16:07 Výrobní proces je v Portugalsku dokonce součástí zákona.
00:16:14 Pravé portské smí dozrávat jen ve větraných sklepích
00:16:18 ve Vila Nova de Gaia,
00:16:21 což je souputník Porta, ležící na protilehlém břehu řeky Doura.
00:16:28 V minulosti sem bylo dováženo ve člunech s plochým dnem
00:16:34 tzv. "parcos rabellos",
00:16:37 z nichž poslední naložený dojel roku 1956.
00:16:43 Víno je stáčeno do speciálních lahví,
00:16:47 které mají silnější a tmavší sklo, než klasické vinné lahve.
00:16:52 Každá lahev musí být navíc kvůli autenticitě
00:16:56 označena etiketou Instituto do Vinho do Porto.
00:17:02 Portské víno se nalévá především jako aperitiv, zejména bílé.
00:17:07 Také po jídle na podporu trávení.
00:17:11 Najdeme je na stolech všech národů. Dobrou chuť!
00:17:38 Říká se, že ve vzpomínkách zůstává jen to pěkné,
00:17:42 že na špatné věci rádi zapomínáme.
00:17:45 Přispíváme tím i našimi alby a videozáznamy.
00:17:48 Úsměvavou dětskou tvář na Jadranu si natočíme rádi,
00:17:52 uplakaného syna s pětkou v žákovské mít nemusíme. Je to tak dobře.
00:17:57 Tragické osudy, velká neštěstí
00:18:00 ponechme profesionálním filmařům, vyžívají se v nich až dost.
00:18:05 Nyní slibovaná ukázka z mé dovolené!
00:18:09 Doufám, že to bude v pořádku...
00:18:17 A jéje...!
00:18:20 Tak se nám to zase rozlepilo.
00:18:24 Museli bychom čekat další 2 minuty a to už nemáme čas.
00:18:27 Tak snad v příštích dílech. Zatím na shledanou!