Vzpomínka na skvělého muzikanta, pedagoga a vpravdě renesančního člověka Richarda Kroczka st. O životních a hudebních setkáních s ním vyprávějí a jeho skladby hrají Buty, J. Spálený, J. Koubková, J. Streichel, B. Urbánek, R. Březina, H. Buštíková, J. Černý a další. ### Připravili: P. Löffelmann, M. Dohnal, P. Hoznauer a M. Rek
00:00:12 Když se řekne Richard Kroczek, je to, jako když se řekne Ostrava.
00:00:15 Když se řekne Ostrava, tak to je Richard Kroczek.
00:00:17 On měl obrovský cit pro harmonii, velkou zásobárnu harmonických
00:00:25 znalostí a zkušeností, schopnost ohromně ve vteřině reagovat.
00:00:38 Richard Kroczek je písmák, polyhistor a člověk,
00:00:43 který umí zapalovat jiné lidi.
00:00:46 To by byl politik!
00:01:28 Dobrý večer.
00:01:31 Já vám přeji hezký večer, vítám vás v Parníku,
00:01:33 vítám všechny své kolegy muzikanty,
00:01:36 vítám ty, kteří se přišli podívat na večer, který je věnován
00:01:40 našemu kamarádovi, který už není mezi námi,
00:01:43 ale který zanechal hlubokou stopu v našich srdcích.
00:01:45 Udělá nám velkou radost si na něj zavzpomínat.
00:01:49 Na dnešní večer přijalo pozvání mnoho mých kolegů, kamarádů,
00:01:53 ale především bych chtěl přivítat člověka, který skoro nikdy nechyběl
00:01:57 na koncertu Richarda Kroczka.
00:02:00 Tím člověkem je jeho manželka - paní Anička Kroczková.
00:03:20 Touto krásnou cestou od Waldemara k Českému rozhlasu, asi 60 metrů,
00:03:26 chodil tatínek každý den na frekvence.
00:03:29 K tomu pařil klobouk a jeho taštička, kterou velmi miloval,
00:03:34 protože se tam přesně vešla partitura.
00:03:37 Tak se chodíval "trápit" do rozhlasu, někdy bavit.
00:03:45 OR byl ostravský rozhlasový orchestr, kde se vyráběla hudba
00:03:50 na minuty - každý rok se muselo vyrobit cca 1200 minut.
00:03:56 Chodilo se do práce jako všude jinde.
00:04:00 Nejhorší to měli kytaristé, takže i Richard,
00:04:05 protože ti hráli ve všem. Dechaři měli občas volno.
00:04:11 Richard zde nahrál určitě tisíce skladeb - s mnoha známými lidmi.
00:05:42 On byl zaměstnán jako sólový kytarista.
00:05:45 My jsme vždy nahrávaly základy, ty se nahromadily, a on na to pak
00:05:51 dodělával playbacky.
00:05:54 Jednou jsme skončili asi v 6 hodin a řekli mu, že jdeme k Waldovi,
00:05:58 tak aby to natočil.
00:06:01 On se tady trápil, bylo mu asi líto, že my jdeme na pivo
00:06:05 a on tu musí hrát, tak tady vyryl tento nápis:
00:06:07 ZDE TRPĚL ČLOVĚK KROCZEK
00:07:24 Richard Kroczek byl muzikant od "Pánaboha" a bohém.
00:07:29 Samozřejmě, že se stalo, že přišel pozdě, což se tady netrpělo.
00:07:34 My jsme za to platili pokuty - korunu za minutu.
00:07:38 On tehdy řekl dirigentovi - panu Staňkovi:
00:07:41 "Šéfe, já jsem musel neodkladně navštívit hrob svého psa
00:07:45 a ujel mi autobus."
00:07:47 Byl výborný muzikant, temperamentní, hrál vždy jak o život.
00:07:54 Měl fantazii, nerad hrál z not.
00:08:01 Když hrál z not, tak bylo cítit, že to není jeho projev.
00:08:06 Orchestr byl založen dost na improvizaci,
00:08:10 takže Richard byl přesně ten člověk, který sem patřil,
00:08:13 který dovedl do prázdných taktů okamžitě něco zahrát.
00:08:58 Kdykoliv jsem měl nějakou kapelu, tak tam byl vždy Richard -
00:09:01 Volk Band, BS Band...
00:09:06 Nechal mě hrát, jen do toho preludoval.
00:09:15 Nikdy jsme nezkoušeli.
00:09:18 Za 23 let, co jsme spolu hráli, jsme zkoušeli jen 3krát!
00:09:26 To bylo o citu.
00:09:30 ZPĚV
00:09:32 Včera mi zdrhla žena.
00:09:36 Dneska mě opustil můj pes.
00:09:46 Včera mi zdrhla žena.
00:09:50 Dneska mě opustil můj pes.
00:10:01 Tak sakra, lidi, co mám dělat?
00:10:07 Od teďka žiju bez.
00:10:51 Ovlivňoval mě v muzice hodně.
00:10:54 Dodnes tím trpím, mám z toho mindráky.
00:10:58 Já jsem to bral tak, že mám rád bluesmany - Robert Johnson...
00:11:04 I když jsem teď dostal knihu Robert Johnson - písně, noty,
00:11:10 tak tam blues má v notách napsáno 17 taktů, 13, 11...
00:11:16 Nikdo se nad tím nepozastavil, že Robert Johnson...
00:11:20 Richard ale říkal, že blues má mít formu, ta má být sudé číslo,
00:11:25 takže 6, 8, 12 taktů...
00:11:30 My jsme se hádali, ale přesto jsem to dělal do sudých počtů.
00:11:34 Dodnes z toho mám mindráky, protože hraji citem,
00:11:38 pak to spočítám, a když tam je pouze 11 taktů, tak tam honem
00:11:42 ten 12. někam napíši, protože si v tu chvíli vzpomenu na Kroczka.
00:11:48 ZPĚV
00:12:01 Dlouho jsem měl jenom tebe rád,
00:12:05 dlouho jsem měl jenom tebe rád,
00:12:11 jsi hezká holka, tělo akorát.
00:12:16 Otři slzu nostalgie, dej si panáka,
00:12:21 otři slzu nostalgie, dej si panáka,
00:12:26 na světě je kromě zlata taky Alpaka.
00:12:42 Richard Kroczek byl velmi zvídavý, pořád žasl, vymýšlel věci -
00:12:48 nejen v muzice.
00:12:50 Dokázal ve chvíli, kdy jsme se znali jen půl hodiny,
00:12:54 mi vyložit nový princip spalovacího motoru, který sám vymyslel.
00:12:59 Dále vymyslel nový jazyk a spoustu jiných věcí.
00:13:04 Vyprávěl, jak vyřezal housle.
00:13:07 Potom střihem se dostanu k němu domů do Poruby,
00:13:10 kde pokračuji v rozhovoru, šel se vyčůrat a v ruce měl pořád housle
00:13:14 a na sobě trenýrky z praporu. To nemělo chybu.
00:13:18 Stále hořel, nebyl vlažný.
00:13:20 To, co řekl, ať to byl sevětší nesmysl, tak to člověk bral,
00:13:24 protože buď to mělo myšlenku nebo poezii, nikdy to nebyly kecy.
00:13:28 On byl jako vzducholoď z obrazu Kamila Lhotáka,
00:13:32 která vždy letí za určitou věcí.
00:16:54 Byl pořad Návštěvy - muzikanti, hrálo se den a noc,
00:16:59 byly různé pařby...
00:17:01 Jako 15letý jsem vzal hrnce a už jsem s nimi hrál.
00:17:05 Byl tam tehdy Honza Spálený...
00:17:09 Nikdy jsem se s ním nenudil.
00:17:13 Seděli jsme hodně hodin u nich na chalupě, která myslím potom
00:17:18 vyhořela.
00:17:20 Bylo to stavení se sklepením - "alchymistickými dílnami".
00:17:25 My jsme seděli, měli jsme s sebou základní proviant - pár pstruhů,
00:17:29 které nachytal malý Richard, pár pětilitrovek ovocného vína...
00:17:37 Když jsme všechno snědli a vypili a pořád si ještě povídali a hráli,
00:17:41 tak to končilo tím, že jsme vypili víno z malin,
00:17:44 které ještě nebylo víno, a bylo nám hrozně špatně.
00:17:49 Pak konečně ten několikadenní večírek skončil.
00:20:27 Já jsem o Richardu Kroczkovi několikrát psal,
00:20:30 mnohokrát jsme se setkali.
00:20:32 Celé to začalo Bukanýry.
00:20:38 Recenzoval jsem několik jejich singlů a okamžitě mě zaujalo,
00:20:43 že kapela hraje pod své možnosti.
00:20:47 Oni nasadili ty krásné melodie národních písní na rytmické kopyto,
00:20:55 a pak už to jelo.
00:21:06 UKÁZKA
00:21:16 Jak vznikla kapela Bukanýři?
00:21:19 Měli potíže s texty, pořád jim je zakazovali,
00:21:23 do něčeho je tlačili...
00:21:25 Tehdy měl folklór zelenou, tak jim na krajské agentuře
00:21:29 doporučili, aby udělali české a moravské folklórní písničky,
00:21:33 aby jim dali rockový kabát...
00:21:38 Oni to nebrali moc vážně, ale přesto se jim to začalo líbit,
00:21:42 našli v tom cestu, a tak to vzniklo.
00:21:46 Právě to vědomé překročení hranic žánru umožňuje dnešním kapelám,
00:21:54 jako je Čechomor, Zuzka Lapčíková, překračovat ty hranice.
00:22:01 Tehdy to byl revoluční čin.
00:22:04 Táta mě brával na koncerty Bukanýrů,
00:22:09 Viděl jsem to, zažil jsem to a pamatuji si, že byly velké
00:22:12 mejdany u nás doma a stále měnili nějaké zpěváky a zpěvačky.
00:24:26 On byl hlavně kantor.
00:24:30 Vždy spíše poradil, on učil strašně rád.
00:24:37 On si k sobě domů pozval snad všechny kytaristy z Ostravy,
00:24:44 které znám, na ulici Polskou, Andulka něco uvařila
00:24:51 a hrálo se u Richarda doma v obýváku.
00:24:58 Tak on nenápadně vyučoval.
00:25:05 Tak se to nedělá. Pusť mě!
00:25:09 Ty mě sereš!
00:25:10 Hrajeme pořád totéž!
00:25:20 Ukaž mi Gdur.
00:25:24 No jo, ty to máš špatně, babo jedna.
00:25:27 Když něco nevyjde, tak se zasměj!
00:28:08 Potom jsem měl příležitost ho vidět i slyšet s Pepou Streichlem,
00:28:15 Honzou Spáleným... To vše se mi líbilo.
00:28:19 Největší dojem na mne udělal, když hrál s Dežem Ursinim.
00:28:24 My vám teď zahrajeme písničku, která není přímo Richardova -
00:28:30 napsal ji Dežo Ursini s Ivanem Štrpkou - Tisíc izieb.
00:29:56 Dežo Ursini byla velmi významná kapitola v životě mého táty.
00:30:01 Táta ho velmi miloval, považoval ho za nejlepšího hudebníka,
00:30:05 se kterým se kdy setkal.
00:30:07 Dežo ho navštěvoval, navštěvoval i Ostravu, pracoval pro Krátký film.
00:30:13 Přes práci se setkali i s mým tátou.
00:30:16 Muzikantsky si rozuměli a Dežo tátu zval na téměř všechny své desky.
00:30:39 UKÁZKA
00:33:29 Na Richarda mám krásnou vzpomínku, která se datuje počátkem 80. let,
00:33:33 kdy jsme měli kapelu Jazzová laboratoř,
00:33:36 kterou jsme založili s Jardou Šimíčkem.
00:33:40 Jako mladí kluci, amatéři, jsme se vydali do Studénky,
00:33:44 že si zahrajeme na slavném jazzovém koncertu,
00:33:47 které se zde pořádaly a byly velkou tradicí.
00:33:50 Hráli tam už profesionálové, pro nás tehdy nedostižní muzikanti:
00:33:53 Vláďa Figar, Jirka Urbánek a také Richard Kroczek.
00:33:56 Dohráli a my jsme se cpali na pódium, že si půjdeme zahrát.
00:34:00 Měli jsme ale strach, protože jsme byli velmi mladí a nezkušení.
00:34:03 Richard za námi přišel a zeptal se, co budeme hrát?
00:34:06 My jsme mu to řekli a Richard s námi začal bez problému hrát.
00:34:11 Pro nás to byla "modla", znali jsme ho z dětství a z koncertů.
00:34:15 V tu chvíli jsme si připadali, že jsme v jazzovém nebi.
00:34:20 Byli jsme rádi, že jsme konečně vedle profesionálního hudebníka,
00:34:23 tam, kde jsme vždy chtěli být.
00:37:05 On byl zvláštní, on byl vynálezce.
00:37:08 My jsme si z něj dělali srandu, ale on vynalezl všelijaké krabičky
00:37:13 k elektrickým kytarám...
00:37:16 On byl první, který to tu dělal.
00:37:19 Bylo to sice amatérsky udělané, mělo to nedostatky,
00:37:22 ale funkci to splnilo - hrálo to!
00:37:28 Výkresů jsem viděl dost, a dokonce na zájezdech se mi někdy snažil
00:37:34 vysvětlit princip výbušného motoru jinak!
00:37:38 To mě fascinovalo, ale nikdy jsem to nepochopil.
00:37:41 V podstatě mi vysvětlil, že jen proto, že nemá na poplatky
00:37:47 za autorská práva, tak není miliardář.
00:37:53 Nechal jste si to patentovat?
00:37:54 Ještě ne, ale mám prvotní doklad. Já si tak hraji.
00:37:59 Táta měl k vynálezům blízko, protože měl technické vzdělání -
00:38:04 vystudoval průmyslovku, celý život byla jeho koníčkem fyzika,
00:38:09 hodně četl, proto si vyráběl i nástroje, rádia...
00:38:14 Vyrobil si i rádio a poslouchal Svobodnou Evropu, tehdy zakázanou,
00:38:20 měl sluchátka, pořád ladil a nutil mě, abych si poslechl,
00:38:24 jak to je na zápdě.
00:38:27 Vyráběl si úplně všechno, měl k tomu blízko - celý život.
00:38:30 Maminka nadávala, všude byl nepořádek, on pořád něco brousil,
00:38:33 leštil... Měl krásný život.
00:38:38 Toto je například magické oko.
00:38:42 Nikdo dnes už neví, co to je...
00:38:44 Richard byl úžasný kutil, vždy hrál na nějaký svůj domácí aparát,
00:38:49 zesilovač, bednu...
00:38:51 Jednou jsme měli koncert a na konci zkoušky, před začátkem,
00:38:57 mu začal jeho aparát kouřit a přestal hrát!
00:39:02 Richard řekl, že ví, co to bude, tak začal vyndavat vnitřek aparátu
00:39:09 a za 10 minut s pájkou v ruce to všechno opravil a zase to hrálo.
00:39:23 Divil jsem se, jak se v tom může vyznat!
00:44:40 Byl to renesanční člověk, který se snažil pochopit spoustu věcí,
00:44:44 nejen v hudbě, ale i v životě.
00:44:47 Ale především to byl otevřený, upřímný a bezzábranový člověk.
00:44:53 Když byla situace depresivní a věci se nedařily,
00:44:56 tak on ten, kdo z toho vykročil a ostatní z toho vytáhl.
00:45:01 Měl v sobě světlo, světlo lidí, kteří mají rádi holky, víno, muziku.
00:45:07 Uměl dávat ženám najevo, že se mu líbí. To je dar.
00:45:17 Byl to správný démon, správný duch, který se tady pořád vznáší.
00:45:23 Věřím, že je mu v tom nebeském "báru" moc dobře,
00:45:26 že se na nás dívá, jak to tady vedeme,
00:45:30 a že je tam v dobré společnosti - s Figarem, Kovalčíkem,
00:45:35 mým prvním kapelníkem Luďkem Hulanem nebo Karlem Velebným.
00:45:39 Určitě si s Evou Olmerovou dávají do nosu a kouří cigárka...
00:46:20 Skryté titulky: Marie Marek, Česká televize, 2005
Když se řekne Richard Kroczek, je to, jako když se řekne Ostrava. Když se řekne Ostrava, tak to je Richard Kroczek. On měl obrovský cit pro harmonii, velkou zásobárnu harmonických znalostí a zkušeností, schopnost ohromně ve vteřině reagovat. Richard Kroczek je písmák, polyhistor a člověk, který umí zapalovat jiné lidi.