Francouzský dokumentární cyklus o významných uměleckých výstavách.
00:00:02 Česká televize
00:00:03 Tvůrčí skupina Karla Dvořáka
00:00:05 uvádí dokumentární cyklus
00:00:07 VELKÉ VÝSTAVY
00:00:22 "Jean Antoine Watteau"
00:00:28 Jean Antoine Watteau se narodil v roce 1684 ve Valenciennes.
00:00:35 Tato výstava se konala
00:00:36 u příležitosti oslav výročí malířova narození.
00:00:40 Byla první výstavou, na níž se shromáždilo
00:00:42 takové množství klíčových děl umělce, který zemřel mlád,
00:00:46 v pouhých 37 letech.
00:00:49 Obrazy byly svezeny z muzeí a sbírek celého světa.
00:00:53 Je umělcem opředeným tajemstvím.
00:00:56 Přes četná písemná svědectví dosud neznáme přesná fakta o jeho životě
00:01:00 a nerozumíme beze zbytku jeho dílu.
00:01:03 O obdivovatele neměl nikdy nouzi a ovlivnil i další umělce,
00:01:06 nejen malíře 19. a 20. století.
00:01:09 Působil na svět divadla, módy, slavností a dnes i filmu.
00:01:14 "Harlekýn, vládce luny"
00:01:16 Obraz je možné zařadit zcela přesně,
00:01:19 neboť v roce 1707 se hrála na jarmarku Saint Laurent
00:01:22 komedie Nolanta de Fatouville.
00:01:26 V jedné scéně Harlekýn balamutí otce Kolombíny,
00:01:29 aby získal její ruku.
00:01:31 Dílo nebylo jednoznačně připisováno Watteauovi.
00:01:34 Za autora býval považován umělcův učitel, Claude Gillot,
00:01:38 pod jehož rukou vznikly přípravné kresby.
00:01:41 Mezzetinova tvář ale již ohlašuje nám známého Watteaua.
00:01:51 Tyto dva obrazy, malované na dřevo,
00:01:54 jsou vzácnou ukázkou dekorativní malby
00:01:56 určené pro výzdobu pařížských obydlí.
00:01:59 Watteaův učitel, štukatér Claude Audran,
00:02:03 který pečoval o obrazy v pařížském Palais du Luxembourg,
00:02:08 zasvětil svého žáka do této techniky
00:02:10 a umožnil mu studium Rubensova cyklu "Život Marie Medicejské".
00:02:14 Nyní je ve sbírkách Louvru.
00:02:17 "Faun"
00:02:19 "Pochlebník"
00:02:21 Tato díla byla součástí cyklu osmi "arabesek",
00:02:25 které zdobily pařížský palác markýze de Nointel,
00:02:28 v ulici de Poitiers číslo 12, poblíž muzea d Orsay.
00:02:34 Watteau ztvárnil i několik válečných výjevů,
00:02:37 jako "Předsunutý tábor",
00:02:39 který má ve svých sbírkách moskevské Puškinovo muzeum.
00:02:43 Žil v pohnuté době.
00:02:45 V roce 1709 se odehrála
00:02:47 krvavá bitva u Malplaquet poblíž Valenciennes.
00:02:51 Watteau zamýšlel ukázat divákovi všední vojenský život.
00:02:54 Ukázat, jak žijí muži s ženami, dětmi.
00:02:57 Vidíme zde i kotlík nad ohněm. Monotónní šeď obyčejných dní.
00:03:01 Pohled na válku je hluboký, válka postrádá heroismus.
00:03:05 Takové ztvárnění vyjadřuje beze zbytku Watteaův rozchod s dobou,
00:03:09 v níž žil.
00:03:13 Na obraze "Odpočinek" nám představuje v levé partii plátna
00:03:17 válku s přívětivou tváří, válku v krajkách.
00:03:21 Pravá část je realističtější
00:03:23 a ukazuje její nevlídnou krutou podobu.
00:03:34 Plátno "Ostrov Kythéra",
00:03:37 namaloval Watteau v prvních letech svého pobytu v Paříži.
00:03:41 Kompozice je mírně teatrální. Je těžko zařaditelná.
00:03:45 Kam ji umístit?
00:03:46 Na divadelní scénu? Nebo pod širé nebe?
00:03:50 V tomto díle se ozývá tón, který se naplno rozezní
00:03:54 v jednom z mistrovských děl, v "Odjezdu na Kythéru",
00:03:58 který uvidíme později.
00:04:00 Inspiroval se divadelní hrou Florenta Dancourta
00:04:03 "Tři sestřenice".
00:04:08 Další obraz se přímo váže
00:04:10 k jedné významné události Watteauovy kariéry -
00:04:13 jeho přijetí do Akademie.
00:04:16 Ani v tomto případě si nejsme jisti, zda se ocitáme v divadle
00:04:20 nebo zda postavy vystrojené na maškarní
00:04:23 jsou někde pod širým nebem.
00:04:25 Watteau nám dává prostor, abychom si scénu vyložili po svém.
00:04:28 Do mistrně modelované ruky umísťuje masku,
00:04:31 a tak nás vtahuje ještě hlouběji do děje.
00:04:35 Obraz, dýchající atmosférou padajícího soumraku,
00:04:39 patří k prvním výrazným úspěchům mladého malíře.
00:04:43 "Svůdce"
00:04:44 Toto drobné dílko malované na měděné desce
00:04:47 nese název mědirytiny vytvořené v roce 1720 pro Jeana de Jullienne,
00:04:53 jenž byl velmi blízkým Watteauovým přítelem.
00:04:56 Záhy po malířově smrti
00:04:58 nechal vytvořit lepty jeho stěžejních prací.
00:05:01 Tento obraz se jmenuje "Záletnice".
00:05:04 Tyto dvě serenády
00:05:06 jsou prostoupeny hudbou, divadlem a galantními slavnostmi.
00:05:13 "Diana v lázních" se nachází ve sbírkách Louvre od roku 1977.
00:05:19 I ona byla vytvořena pro de Jullienna.
00:05:22 Patří k prvním Watteauovým aktům.
00:05:25 Zdá se, že ji maloval podle živého modelu.
00:05:28 Watteau však vycházel rovněž z díla Louise de Boullongne z roku 1707 -
00:05:33 "Diana a její družky".
00:05:37 Watteau učinil z aktu mytologickou figuru,
00:05:40 Dianu s toulcem.
00:05:42 Zaujmou perleťové tóny pokožky bohyně lovu
00:05:46 a zvláště pak kouzelný obličej,
00:05:48 jemuž dodávají křehký vzhled nedbale se vlnící kadeře.
00:05:52 Není snad Watteau předzvěstí Renoira?
00:05:59 Tato kompozice s církevním námětem pochází z petrohradské Ermitáže.
00:06:04 "Svatá rodina"
00:06:06 U malíře známého především obrazy galantních slavností
00:06:09 je tento syžet opravdu překvapivý.
00:06:13 Watteau se v něm inspiroval dílem Anthonyse van Dycka,
00:06:17 avšak originálním způsobem pracoval s výraznější obrysovou křivkou.
00:06:21 Půvab dodává obrazu i poetická holubice,
00:06:24 která něžně ozobává palec malého Ježíška.
00:06:28 Přednes je volný,
00:06:30 zcela jiný než klasická díla zobrazující tento námět.
00:06:34 "Ceres aneb léto"
00:06:36 Původně obraz zdobil jídelnu bohatého finančníka Pierra Crozata
00:06:42 v paláci v Richelieuově ulici.
00:06:45 Byl součástí cyklu s motivy čtyřech ročních období.
00:06:51 Tři z nich jsou ztraceny.
00:06:53 Jejich podoba se však dochovala na rytinách.
00:06:56 Opět byly zhotoveny pro de Jullienna.
00:06:59 Povšimněme si této mladé ženy
00:07:02 se zlatavými vlasy, melancholické a zasněné.
00:07:06 Krásný je obličej bohyně Ceres s šibalským pohledem a korunou
00:07:10 spletenou z obilných klasů, chrp a vlčích máků.
00:07:13 Obraz je jedinečný.
00:07:20 Obraz muže se svištěm upoutá jednoduchostí a odvahou.
00:07:25 Má nejednoznačnou symboliku. Svišť, vztyčený hoboj.
00:07:30 Tisíce obyvatel Savojska opouštěly za časů Watteauových rodný kraj
00:07:34 a mířily do velkých evropských měst.
00:07:37 Vydělávaly si tam na živobytí a provozovaly drobná řemesla.
00:07:44 Kresby obyvatel Savojska vytvořil Watteau v počátcích
00:07:48 své tvůrčí dráhy, v roce 1708, 1712,
00:07:52 ale výrazné linie vypracované rudkou a uhlem i trefný realismus
00:07:57 z nich činí vyzrálé práce.
00:08:01 Podobně jako obyvatelé Savojska,
00:08:04 i tento starý poutník je nakreslen s vlídností, v té době nevídanou.
00:08:09 Obraz
00:08:10 "Jupiter a Antiopé" či "Nymfa a Satyr"
00:08:13 přešel do sbírek Louvru v roce 1869 zakoupením sbírky La Caze.
00:08:18 Obraz není v nejlepším stavu.
00:08:21 Větší část plátna musela být přemalována.
00:08:28 Obdiv si zaslouží,
00:08:30 snad ještě více než tvář Satyra sklánějícího se nad Antiopé,
00:08:34 tělo nymfy.
00:08:35 Je zachyceno ve velmi neobvyklé póze.
00:08:38 Paže je volně svěšená a skrývá část jednoho ňadra.
00:08:41 Poloha je inspirována jedním sochařským dílem.
00:08:46 Zastavme se u tváře spící Antiopé,
00:08:48 která se zdá blízká i vzdálená zároveň.
00:08:52 Malíř se představil jako vyzrálý tvůrce.
00:08:54 Prokázal velké mistrovství při tvorbě inkarnátu i světla
00:08:58 dopadajícího na dívčinu pokožku.
00:09:05 Tato studie z Louvru patří k nejkrásnějším z Watteauovy dílny.
00:09:10 Jako by z ní vycházelo tlumené světlo.
00:09:16 "Toaleta" nebyla nikdy reprodukována v barvách.
00:09:19 Nebyla ani vystavena, snad kvůli dobovým konvencím.
00:09:24 Tehdy byla považována za nemravnou a pobuřující.
00:09:32 Žánrová scéna, tentokrát bez dvojsmyslných narážek,
00:09:36 na níž obdivujeme hru světel a rafinovanost.
00:09:40 Na této zdařilé kresbě vidíme klečící služebnou.
00:09:44 List pochází pravděpodobně z roku 1715.
00:09:51 "Francouzská komedie"
00:09:53 Povšimněme si zvláštní sochy boha šílenství, Moma,
00:09:57 který vládne celému výjevu.
00:10:00 Na tváři mu pohrává tajuplný úsměv,
00:10:03 jenž dodává figuře zvláštní a nadpřirozený vzhled.
00:10:10 Malíř vedle sebe staví jako obvykle divadlo, hudbu, tanec a víno.
00:10:15 Dvě hlavní postavy uprostřed kompozice si přiťukávají.
00:10:22 Obraz zakoupil Friedrich II. Veliký, pruský král,
00:10:26 jako ostatně skoro všechna Watteauova plátna,
00:10:29 která jsou v berlínském muzeu.
00:10:36 "Škarohlídka"
00:10:38 Jaký rozhovor se asi odvíjí mezi touto ženou v černém a mladíkem?
00:10:43 Každý si může představit, co chce.
00:10:46 Watteau dal divákovi velkou volnost.
00:10:49 Proto vzniklo tolik interpretací
00:10:53 a je skutečně těžké postihnout podstatu jeho pláten.
00:10:57 "Dvě sestřenice"
00:11:00 Květiny jsou symboly a v 17. století znamenala
00:11:04 darovaná a přijatá růže stvrzení "opětované lásky".
00:11:10 Druhá žena, která stojí zády k divákovi, je tajemná.
00:11:14 Ze svého těla nám ukazuje pouze šíji
00:11:17 a tím dodává dílu osobitost a kouzlo.
00:11:20 Watteau věnoval ženské šíji více pozornosti než jiní malíři.
00:11:25 Tato část těla vyjadřuje mnohdy lépe než tvář city hrdinky výjevu.
00:11:32 Při malování obrazů pomáhaly Watteauovi jeho studie
00:11:36 provedené rudkou, uhlem a bílou křídou na šedohnědý papír.
00:11:45 "Ladění nástroje při koncertu"
00:11:48 Obraz patří k prvním rozměrným malířovým kompozicím.
00:11:52 Vrátí se k němu v dalším obraze z Londýna.
00:11:56 Víme, že některá muzea nepůjčují obrazy ze svých sbírek.
00:12:01 Námětem plátna není pouze hudba.
00:12:03 Vztahy mezi postavami jsou rázu milostného.
00:12:07 Dívenky v prvním plánu pochopitelně do příběhu,
00:12:10 který nám vypráví obraz, nepatří.
00:12:17 Mezzetin je symbolem zamilovaného lokaje Commedie dell arte.
00:12:22 Watteau jej namaloval před svou cestou do Londýna,
00:12:25 kolem roku 1719.
00:12:27 Zaujme širokou barevnou škálou.
00:12:31 Tvář je patetická, vnímavá.
00:12:34 Je zvláštní, neboť Watteau se obvykle nazaměřoval na city
00:12:37 tlumočené výrazem lidských tváří.
00:12:45 "Radovánky bálu"
00:12:50 Obraz patří k Watteauovým mnohofigurálním kompozicím.
00:12:54 Zasadil sem největší množství postav.
00:12:57 Napočítali jsme jich 65 a dále čtyři psy.
00:13:02 Architektura je odkazem na dílo
00:13:04 Salomona de Brosse, na Palais du Luxembourg.
00:13:11 Virtuozita, s níž včlenil na plátno takové množství figur
00:13:16 a přitom zachoval dojem prostoru, je skutečně mimořádná.
00:13:21 "Pastýři"
00:13:23 Obraz pochází z Berlína.
00:13:25 Dlouho býval pokládán za pastorelu
00:13:28 a lze jej vykládat rozličnými způsoby.
00:13:31 Provazová houpačka poletující sem a tam
00:13:33 symbolizuje ženskou přelétavost.
00:13:36 Pastýř až hrubě nadbíhá své společnici, která už už podléhá.
00:13:41 Tanečníci pak symbolizují milenecký soulad.
00:13:45 Podivný dudák udává takt, zatímco u osamělého muže postává pes,
00:13:50 který dává tušit, že v obraze jsou různá erotická poselství.
00:13:58 Dochovala se první verze "Pastýřů",
00:14:01 která se nalézá v Musée Condé v Chantilly.
00:14:06 "Lekce lásky"
00:14:11 Obraz je zvláštní především jedinečnou ideou
00:14:14 umístit do kompozice, zcela vpravo, sochu.
00:14:17 Nevíme, zda je vlastně tato dlouhovlasá dívka sochou,
00:14:21 nebo živým modelem.
00:14:26 I zde cítíme dvojznačnost,
00:14:28 která je vlastní Watteauově umění a je všudypřítomná.
00:14:35 "Setkání v parku"
00:14:38 Obraz patří k nejslavnějším malířovým dílům.
00:14:41 Je to studie krajiny ponořené do podzimního světla.
00:14:46 Watteau rozmísťuje páry harmonicky do prostoru a zve diváka,
00:14:50 aby se zúčastnil milé sešlosti.
00:15:01 "Faux pas"
00:15:03 Mladá žena klopýtla.
00:15:06 Netušíme, zda ji její společník zachytil, nebo do ní naopak strčil.
00:15:11 I zde je výklad nejednoznačný.
00:15:13 Váháme, zda je společník ohleduplný přítel či násilník.
00:15:17 Zda jde o odmítnutí či účastenství.
00:15:25 Zde vidíme dva obrazy malované na dřevo.
00:15:28 "Lhostejný"
00:15:30 "Barchet"
00:15:32 I ony přešly do Louvru v roce 1869 s La Cazeovou sbírkou.
00:15:38 Obraz "Lhostejný" byl ukraden v roce 1939.
00:15:42 Člověk, který si jej "vypůjčil", ho ale sám vrátil v srpnu téhož roku.
00:15:48 Toto dobrodružství jen přispělo k věhlasu tohoto díla.
00:15:58 "Barchet" je namalován ve stejných tónech zelené.
00:16:02 Zpodobuje dívku s velkým drnkacím strunným nástrojem,
00:16:07 italskou teorbou.
00:16:09 V dáli zapadá slunce.
00:16:12 "Kouzelný ostrov"
00:16:14 Watteau značně ovlivnil anglické malíře.
00:16:18 Mezi jinými Turnera,
00:16:20 který tento obraz velmi obdivoval a zhotovil jeho kopii.
00:16:24 Malíř zdůraznil tajuplný ráz ostrova, jeho neskutečnou tvář.
00:16:30 Pro postavy i diváka znamená synonymum úniku.
00:16:39 Zde je slavný obraz "Odjezd na Kythéru",
00:16:42 kterým se představil v roce 1717,
00:16:45 když se ucházel o členství v Akademii věd a umění.
00:16:49 U příležitosti výstavy byl obraz očištěn.
00:16:53 V této podobě jej před více než 2,5 stoletími
00:16:57 Watteau prezentoval svým kolegům z Akademie, kteří vymysleli název,
00:17:01 jenž autor "galantních slavností" nedodal.
00:17:06 Předpokládalo se, že jde o "nalodění" na Kythéru,
00:17:09 tedy o šťastné vyplutí.
00:17:11 Ale proč je na obraze zvěčněna socha Venuše,
00:17:14 která má být na ostrově Kythéra?
00:17:19 Jeden anglický badatel pozměnil výklad obrazu.
00:17:23 Milenci byli na ostrově a jsou smutní, že odplouvají,
00:17:27 že plují jinam.
00:17:29 Atmosféra díla se tak zcela mění.
00:17:32 Teď lépe rozumíme
00:17:34 melancholickému výrazu mladé ženy s mírně natočenou hlavou.
00:17:42 I Kythéra je dílem nejednoznačným.
00:17:46 Watteau nám opět ponechává volnost. Obraz si můžeme vykládat po svém.
00:17:52 Obraz z Berlína, který je v pruských sbírkách od 18. století,
00:17:57 má název rytiny ze sbírky Jeana de Jullienne
00:18:01 "Nalodění na Kythéru".
00:18:04 Obraz je "Odjezdu" podobný i nepodobný.
00:18:08 Působí dojmem dokončenosti. Nalezneme zde více "lásek".
00:18:13 Loďku vystřídala plachetnice.
00:18:16 Watteau přikládá větší význam soše bohyně Venuše.
00:18:24 Nepřemaloval své plátno, pouze je doplnil a učinil čitelnějším.
00:18:30 V "Odjezdu" Watteau zastřel smysl a chtěl vnutit jistou ideu.
00:18:34 Zde vypráví.
00:18:42 Je zajímavé porovnat oba obrazy a vybrat si tu svůdnější verzi.
00:18:54 "Paridův soud"
00:18:56 je obrazem malého formátu, malovaným na dřevě.
00:19:00 I on je z La Cazeovy sbírky.
00:19:03 Watteau zde vytvořil překrásný akt, viděný zezadu.
00:19:07 Pojednal jej s vtipem.
00:19:12 Zvěčnil zde rozhněvanou Minervu schovanou za štítem.
00:19:16 Juno na obloze, doprovázená pávem, pronásleduje svou sokyni, Venuši.
00:19:23 Scéně přihlíží Merkur.
00:19:26 U nohou pastýře Parida spočívá pes, inspirovaný dílem
00:19:31 "Korunovace Marie Medicejské" od Paula Rubense.
00:19:40 "Italská komedie"
00:19:45 Postavami jsou -
00:19:46 Sylvia, Pierrot, Harlekýn, Scapin, Mezzetin, Pantalon a Scaramouche.
00:19:54 Je to jediné malířovo nokturno, v němž se objevuje měsíc.
00:19:59 Zvláštní, právě on symbolizoval pro Paula Verlaina Watteaův svět.
00:20:05 I zde se umělec projevuje jako obdivovatel herců.
00:20:11 V "Poklidné lásce" rozestavil několik milenců
00:20:15 do krajiny prozářené sluncem a zároveň stíhané bouřkou.
00:20:19 Obraz se dochoval v perfektním stavu.
00:20:28 Pár natočený zády k divákovi
00:20:30 nalezneme v několika malířových kompozicích.
00:20:34 Zde vidíme zdařilou přípravnou kresbu rudkou,
00:20:38 bílou křídou a uhlem na šedohnědý papír.
00:20:45 Watteau byl zručným kreslířem.
00:20:48 Jeho mistrovství je patrné i z těchto několika skic.
00:20:54 "Podobizna vznešeného muže"
00:20:57 Tento obraz nepřipisují odborníci Watteauovi zcela jednoznačně.
00:21:01 Malíř vymodeloval překrásné ruce, nervózní, neklidné,
00:21:06 tak je malovával jen Watteau.
00:21:11 Totožnost portrétovaného není známa.
00:21:13 Má nepřítomný zadumaný výraz. Je to skvostný portrét,
00:21:18 liší se od soudobých podobizen Largillierových či Rigaudových.
00:21:27 "Francouzští herci"
00:21:30 Tak byla pojmenována rytina ze sbírky Julliennovy.
00:21:34 Obraz nelze vyložit beze zbytku.
00:21:36 Interpretace historiků umění si vzájemně odporují.
00:21:42 Zastavme se u mramorové dlažby, u klasické architektury.
00:21:50 Watteau možná zamýšlel parodovat francouzské herce.
00:21:53 Především se ale pokusil namalovat "divadlo", které měl tak rád.
00:22:02 "Italští herci"
00:22:05 Obraz je na jedné straně slavný a na straně druhé neznámý.
00:22:09 Jeho styl zapovídá považovat jej
00:22:13 za protějšek obrazu, který jsme právě viděli.
00:22:17 Pierrota obklopují všechny postavy komedie a divadla
00:22:20 francouzského i italského.
00:22:23 Je zajímavý i obdivuhodnými detaily.
00:22:26 Šípkovou růží na schodech.
00:22:30 Dítětem, které si hraje s květinami.
00:22:34 A některými tvářemi, například párku milenců.
00:22:39 Mimořádné plátno namaloval pro doktora Meada,
00:22:42 vyhlášeného anglického specialistu,
00:22:45 u něhož si Watteau léčil v roce 1719 tuberkulózu.
00:22:52 Obraz "Iris aneb tanec"
00:22:54 byl zřejmě namalován za malířova pobytu v Londýně.
00:22:58 Víme totiž, že dívčiny šaty jsou ušité z anglického hedvábí
00:23:02 utkaného v roce 1718.
00:23:07 Iris už není holčička, ale není ani dospělá.
00:23:11 V této podobě ji zachytil Watteau.
00:23:21 "Sedící hoch hrající na flétnu",
00:23:24 je obdivuhodnou graciézní kresbou, která vznikla kolem roku 1719.
00:23:37 "Vývěsní štít Gersaintova obchodu"
00:23:41 Watteauova choroba se za pobytu v Anglii zhoršila.
00:23:45 Tehdy, jak se traduje, namaloval za pouhý týden pro svého přítele,
00:23:50 obchodníka Gersainta, který měl krámek na mostě Pont-Notre-Dame,
00:23:55 vývěsní štít.
00:23:56 Rozměrné plátno má formát
00:23:58 jeden metr šedesát centimetrů na tři metry.
00:24:01 Je to vrcholné umělcovo dílo.
00:24:04 Jedinečný obraz v dějinách umění.
00:24:07 Řadí se k dílům "Šlechtična, společnice královny" od Velasqueze
00:24:11 či ke Courbetovu "Ateliéru".
00:24:13 Detaily jsou propracovány.
00:24:19 Ani zde nechybí pes chňapající po blechách.
00:24:23 Motiv z plátna mistra Rubense.
00:24:28 Veřejný posluha právě balí do bedny portrét Ludvíka XIV.,
00:24:32 plátno malíře Hyacintha Rigauda.
00:24:36 Je narážkou na konec vlády Krále Slunce o pět let dříve,
00:24:39 v roce 1715.
00:24:41 Tato studie základních linií
00:24:44 je z přelomu podzimu a zimy 1720 - 1721.
00:24:50 Obraz "Vývěsní štít",
00:24:53 byl v 18. století rozdělen na dvě části.
00:24:56 Vyluštit obraz není jednoduché.
00:24:59 Je alegorií ubíhajícího života a potažmo života Watteauova,
00:25:02 který se uzavře o několik měsíců později, 18. července 1721.
00:25:14 Na závěr jsme si ponechali obraz "Pierrot" nebo také "Gilles".
00:25:21 V 18. století byl obraz prakticky neznámý.
00:25:28 Gilles, pošetilec, neodpovídá postavě, kterou má představovat.
00:25:34 Není to Pierrot, snad jde o nějakého přítele herce.
00:25:41 To samé platí i pro ostatní postavy,
00:25:43 jejichž chování si neumíme přesně vyložit.
00:25:48 Jednoznačný výklad nemáme ani pro pohled osla upřený na diváka.
00:25:55 Volánový límec opisuje druhý půlkruh okolo Pierrotovy tváře
00:25:59 se zasněným a melancholickým výrazem.
00:26:02 Smutně na nás hledí.
00:26:04 Pokládá otázku a vzbuzuje v nás
00:26:06 nepopsatelné emoce, probuzené malířem.
00:26:56 Vyrobila tvůrčí skupina Karla Dvořáka
00:26:59 Čeká televize 1999