Historie dobývání vzdušného prostoru. Dokumentární cyklus BBC
00:00:24 Česká televize uvádí britský dokumentární cyklus
00:00:28 STOLETÍ LÉTÁNÍ
00:00:48 PŘÍBĚH VÍTĚZSTVÍ ČLOVĚKA ČLOVĚKA NAD VZDUCHEM
00:01:10 VELKÁ PODÍVANÁ
00:01:21 -V dubnu 1997 oslavilo vojenské letectvo Spojených států
00:01:25 padesáté výročí svého vzniku velkolepou leteckou přehlídkou,
00:01:29 jež se uskutečnila na Nelissově letecké základně ve státě Nevada.
00:01:50 Na této přehlídce byly samozřejmě předváděny
00:01:53 především bojové letouny současného vojenského letectva.
00:01:57 Mezi jinými neviditelný strategický bombardér B-2 Stealth.
00:02:06 Nadšení diváků vzbudil rovněž víceúčelový bitevní letoun
00:02:09 General Dynamics F-16 Fighting Falcon.
00:02:30 Úderný bitevník určený k vybojování vzdušné převahy
00:02:33 McDonnell Douglas F-15.
00:02:44 Či veterán studené války,
00:02:47 špionážní letoun Lockheed SR-71 Blackbird.
00:03:05 Nad davy diváků zahřměl také mohutný strategický bombardér Boeing B-52.
00:03:17 Kromě nejmodernějších amerických vojenských letounů
00:03:20 tu byly také veteráni 2. světové války
00:03:23 jako třeba P-47 Thunderbolt.
00:03:29 P-51 Mustang.
00:03:42 A další z opor vojenského letectva Spojených Států:
00:03:46 P-38 Lightning.
00:03:54 Objevili se tady také americké těžké bombardéry
00:03:57 B-24 Liberator
00:04:05 a B-17 Flying Fortress.
00:04:19 Všem nám připomenuly bezmezné hrdinství těch,
00:04:23 kteří se v nich vydávali za 2. světové války
00:04:26 nad území nepřítele.
00:04:33 A tady je Lockheed C69 Constellation v civilních barvách.
00:04:38 Připomíná hrdinství všech posádek,
00:04:41 které s ním létaly přes hory z Indie do Číny
00:04:44 se zásobami pro spojenecká vojska bojující proti Japoncům.
00:04:48 Mohli jste tady vidět i mnohem starší stroje jako DH-4 Liberty,
00:04:53 kterým bylo symbolicky připomenuto období armádní letecké služby,
00:04:57 která létala ve dvacátých letech ve službách Pošty USA.
00:05:02 Anebo britský S.E.5 z let 1914-18,
00:05:06 na kterém kdysi ve Francii létali někteří američtí vojenští piloti.
00:05:11 A pokud by to všechno nadšenému publiku nemělo stačit,
00:05:14 došlo nakonec také k vystoupení hned několika akrobatických týmů
00:05:18 pocházejících z celé řady zemí.
00:05:54 Letecká přehlídka uspořádaná k příležitosti 50. výročí
00:05:58 vzniku vojenského letectva Spojených států,
00:06:01 uprostřed okouzlující scénerie s řetězcem hor v pozadí,
00:06:05 měla veliký úspěch.
00:06:25 Podobná představení se ostatně pořádala
00:06:28 prakticky od počátku motorového létání.
00:06:32 Tak už od prvních roků historie letectví
00:06:35 měli i obyčejní lidé možnost obdivovat nové dobrodružství,
00:06:39 kterým se stalo létání na prapodivných strojích.
00:06:46 V období po první světové válce
00:06:49 odrážely letecké přehlídky věrně dobovou atmosféru.
00:06:52 Vojenské letectvo se jako samostatná zbraň
00:06:55 zrodilo docela nedávno.
00:06:58 Během válečných let 1914 až 18.
00:07:00 A tak se pokoušelo uhájit si napříště plnou nezávislost
00:07:04 na pozemní armádě a námořnictvu.
00:07:07 Platilo to jak o britském Royal Air Force,
00:07:10 stejně jako o italském vojenském letectvu.
00:07:13 Využívalo k tomu mimo jiné letecké přehlídky,
00:07:16 jimiž se pokoušelo u veřejnosti podporovat respekt k leteckým silám
00:07:20 a přesvědčit ji o nutnosti vlastní nezávislosti.
00:07:24 Mezi vůbec nejproslulejší patřila
00:07:26 tradiční přehlídka britského vojenského letectva Air Pageant,
00:07:30 která se v meziválečném období konala každoročně v Hendonu
00:07:34 na předměstí Londýna.
00:07:38 Tato společenská událost,
00:07:41 při níž se předváděla síla a letecké umění RAF,
00:07:44 byla brzy natolik populární,
00:07:47 že se stala neopomenutelnou událostí Londýna.
00:07:50 Asi stejně, jako kupříkladu Royal Ascot, Henley Regatta
00:07:54 či jiné význačné sportovní události.
00:07:57 Vojenské letectvo, tady například Americká letecká služba,
00:08:00 která se pak v roce 1926 proměnila ve vojenské letectvo USA,
00:08:04 využívalo cíleně letecké přehlídky v boji za uchování své nezávislosti.
00:08:09 Nicméně dvacátá léta byla především ve znamení jazzu
00:08:13 a mladí lidé se pokoušeli odhodit všechna doposud vžitá pravidla
00:08:16 a snažili se tak přehlušit vzpomínku na krvavá jatka válečných let 14-18.
00:08:24 Rychlost a nebezpečí měly ukojit jejich touhu po vzrušení.
00:08:30 Honba za vzrušením se samozřejmě nevyhnula ani letectví,
00:08:35 kde nalezla publikum stále lačné nových překvapení.
00:08:47 Tenhle francouzský odvážlivec v červenci 1919
00:08:51 proletěl Vítězným obloukem v Paříži, aby prý tak oslavil podepsání míru.
00:08:59 V Americe se z téhle bláznivé módy stala dokonce forma podnikání.
00:09:03 Odvážní piloti objížděli celou zem a soutěžili,
00:09:06 kdo z nich předvede divákům ten nejšílenější kousek.
00:09:17 Kdo se zdravým rozumem by se odvážil například takovéhoto kousku?
00:09:32 -Ale tohle přece vůbec nebylo na programu!
00:09:35 Podívejte se na to letadlo!
00:09:42 -A tak se součástí leteckých show stala i akrobacie na křídlech.
00:10:22 Akrobacie na křídle byla natolik populární,
00:10:25 že vrcholem filmového muzikálu z roku 1933
00:10:28 "Flying Down To Rio" s Fredem Astairem a Ginger Rogers
00:10:32 se stal slavný vzdušný akrobatický balet.
00:10:40 Mnohé z takových výstupů dokážou diváka uchvátit dodnes.
00:10:48 -Stojí na křídle v rychlosti 250 km/h!
00:10:51 Kruci co ten člověk ale provádí! Jenom se podívejte, co provádí!
00:10:56 A točí se ještě jednou! A ještě jeden přemet!
00:11:05 -Takovýto kousek vám může připadat jako čiré šílenství,
00:11:08 ale ve skutečnosti je to výsledek dokonale zvládnutého řízení letadla.
00:11:38 Závody letadel byly mezi válkami další velice populární zábavou.
00:11:53 Zprávy ze soutěží,
00:11:55 jako byla americká Bendix Trophy nebo britský King's Cup,
00:11:58 plnily titulní stránky deníků.
00:12:01 Naproti tomu byly i letecké přehlídky,
00:12:03 které měly zcela jiný, zlověstný ráz.
00:12:06 Meziválečná léta totiž byla také ve znamení přehlídek,
00:12:09 které sloužily především politické propagandě.
00:12:13 Například italský diktátor Benito Mussolini
00:12:16 se úplně zamiloval do demonstrování své letecké síly.
00:12:33 Adolf Hitler v roce 1935 světu předvedl
00:12:36 svoji doposud ve skrytu budovanou Luftwaffe.
00:12:39 Mračna vojenských letadel
00:12:42 měla vyslat dobře srozumitelné varování všem sousedním státům,
00:12:46 aby snad nechtěly křížit jeho plány vybudovat z Německa světovou velmoc.
00:12:58 Rovněž Josef Stalin využíval rudé letectvo k tomu,
00:13:02 aby viditelně demonstroval moc komunismu.
00:13:13 Tyto manifestace síly na mohutných leteckých přehlídkách
00:13:17 konaných v Tušinu u Moskvy
00:13:20 byly zaměřeny jednak vůči druhým zemím,
00:13:22 jednak měly působit na samotný ruský lid.
00:13:31 Zatím ovšem ukázky bombardování jen naplňovaly diváky úžasem.
00:13:35 Ale už za několik málo roků
00:13:37 měly milióny lidí na vlastní kůži pocítit,
00:13:40 co to znamená stát se cílem náletu.
00:13:49 Po roce 1945 se hlavní světové letecké přehlídky
00:13:52 proměnily v prvé řadě ve výkladní skříň výrobců letadel.
00:13:56 Zvláště typické to bylo pro západní Evropu,
00:13:59 kde se po válečném zpustošení přední evropské firmy
00:14:02 horečně snažily získat znovu prostor na zámořských trzích.
00:14:06 Hned na první poválečné letecké přehlídce ve Farnborough
00:14:11 byla představena široká paleta britských letounů.
00:14:27 Prostor zde dostaly i ukořistěné německé letouny,
00:14:30 včetně proudových typů Heinkel He 162 Salamander
00:14:39 a Messerschmitt Me 262.
00:14:49 Také současných mezinárodních leteckých přehlídek
00:14:52 se výrobci účastní hlavně proto, aby podpořili prodej svých letadel.
00:14:56 Pilot má přitom na obloze pouze omezený prostor,
00:14:59 který musí využít tak,
00:15:01 aby svůj letoun předvedl v co nejlepším světle.
00:15:05 Kanadský pilot letounu F-18 vysvětluje svůj předváděcí program:
00:15:08 -Při přemetu cestou vzhůru vyletím ze smyčky v náběhovém úhlu,
00:15:12 řekněme takových 10 nebo 12
00:15:15 abych se k vrcholu smyčky dostal ve výšce asi 100 metrů nad zemí,
00:15:18 odkud mohu zkontrolovat situaci
00:15:21 a dokončit svoji figuru ve výšce někde mezi 80 a 120 metry.
00:15:25 Potom pokračuji esovitým manévrem, kterým se dostanu zpátky,
00:15:29 abych mohl udělat obrátku ve čtverci.
00:15:32 Tohle je, jak si alespoň myslím, asi nejefektnější prvek mojí ukázky.
00:15:40 -V roce 1989 s koncem studené války vzbudilo na západě velký rozruch,
00:15:45 když Rusové poprvé veřejně předvedli
00:15:48 svoje nejmodernější vojenské stroje jako třeba MiG 29.
00:15:57 Dalším předváděným strojem byl Suchoj Su-27,
00:16:00 jehož obdivuhodný trik "sklouznutí po ocase"
00:16:04 zaslouženě vzbudil mimořádné uznání.
00:16:22 Piloti se při mezinárodní show snaží předvést svůj stroj,
00:16:26 ať už se jedná o proudová letadla, helikoptéry či dopravní letouny,
00:16:30 na hranici jejich možností.
00:16:47 Obvykle stroje proto pilotují tovární zkušební letci,
00:16:51 protože právě oni nejlépe znají všechny jejich letové vlastnosti.
00:17:01 Občas se ovšem i tak přihodí, že se něco nevydaří.
00:17:04 V roce 1952 na letecké přehlídce ve Farnborough John Derry,
00:17:08 první Brit, který překonal rychlost zvuku,
00:17:11 předváděl druhý prototyp dvoumotorového proudového letounu
00:17:15 de Havilland DH.110 se zdvojeným ocasním kormidlem.
00:17:19 Před davy nadšených diváků
00:17:21 tu takřka po celý týden létal zcela bez problémů.
00:17:24 6. září však Derry musel sednout do jiného prototypu,
00:17:28 poněvadž na jeho původním stroji bylo potřeba provést běžnou údržbu.
00:17:32 Také tento let probíhal zpočátku naprosto normálně.
00:17:47 Derry pak se svým strojem předváděl let ve velmi nízké výšce,
00:17:51 avšak když se obracel k hlavní tribuně,
00:17:53 zavadil křídlem o zem a jeho stroj se vzápětí rozlomil.
00:17:57 O život přišel nejen Derry a jeho pomocník v kabině,
00:18:00 ale zahynulo také 226 diváků.
00:18:03 Spousta dalších lidí byla zraněna.
00:18:05 Mnozí si ani po převozu do nemocnice nebyli schopni vzpomenout,
00:18:10 co se to vlastně stalo.
00:18:13 Více štěstí měl v roce 1989 při letecké přehlídce ve Farnborough
00:18:18 ruský pilot Anatolij Kvočur.
00:18:21 Pravý motor jeho MiGu 29 vysadil,
00:18:23 ale jemu se ještě poštěstilo katapultovat,
00:18:26 sotva 2 sekundy předtím, než se letoun roztříštil o zem.
00:18:30 V roce 1984 se ve Farnborough
00:18:33 dostal do vážných potíží tento de Havilland Canada Buffalo.
00:18:42 Oheň, který letadlo zachvátil, naštěstí rychle uhasl
00:18:45 a posádce se podařilo z letadla uniknout.
00:18:48 Přesto se jednalo o nanejvýš dramatickou demonstraci,
00:18:52 že konstrukce tohoto letounu je skutečně velice robustní.
00:18:57 Na leteckých přehlídkách
00:18:59 můžeme pozorovat mimořádně zkušené piloty,
00:19:02 jejichž letecké kousky u nás pak vzbuzují mrazení v zádech.
00:19:08 Na speciálně konstruovaných letounech,
00:19:11 jako je třeba americká řada Pitts Special,
00:19:14 předvádějí kousky, které téměř nikdo jiný nedokáže.
00:19:21 Podobně proslulá byla série českých Zlínů.
00:19:25 Zlín 50 koncem 70. roků a počátkem let 80.
00:19:28 ve světové letecké akrobacii doslova dominoval.
00:19:42 Počátky letecké akrobacie,
00:19:44 stejně jako počátky leteckých přehlídek,
00:19:48 lze vystopovat dávno před rokem 1914,
00:19:50 protože piloti odjakživa toužili předvést možnosti svých strojů.
00:20:03 Za 1. světové války se pak zvládnutí akrobatických prvků
00:20:07 stalo životně důležitým předpokladem pro bojovou hodnotu pilota.
00:20:10 A tedy i pro jeho šanci přežít.
00:20:13 Tady nám svoje schopnosti demonstruje
00:20:17 americké akrobatické eso, Eddie Rickenbacker.
00:20:29 Během 20. roků se letecká akrobacie stala hlavní složkou
00:20:32 leteckých přehlídek.
00:20:35 -Fieseler na levici, německé válečné eso,
00:20:38 spolu s Francouzem Détroyat.
00:20:41 Němec startuje jako první.
00:20:50 Stáčí se do výkrutu tak závratného,
00:20:52 že shromážděné davy skoro uvěří, že nad letounem ztratil kontrolu.
00:20:56 Nyní jsme tím více zvědavi, co předvede Francouz.
00:20:59 Détroyat byl za války ještě chlapec.
00:21:02 Dnes je pokládán za nejlepšího leteckého akrobata na kontinentu.
00:21:06 Uvidíme tedy.
00:21:27 -Dodnes platí za standardní akrobatické figury:
00:21:31 Looping neboli přemet.
00:21:35 Překrut dopředu.
00:21:38 Přetažení.
00:21:42 Výkrut.
00:21:46 A vývrtka.
00:21:50 Piloti později vlastně jen vymýšleli
00:21:53 jejich stále náročnější a efektnější varianty.
00:22:33 Letecká akrobacie se nakrátko stala dokonce olympijským sportem.
00:22:37 Bylo to v Berlíně roku 1936
00:22:39 a reprezentant hostitelské země získal zlatou olympijskou medaili.
00:22:49 V současné době špičkový letci akrobaté soutěží každý druhý rok
00:22:53 na světovém akrobatickém šampionátu, který se začal pořádat v roce 1960.
00:23:18 Piloti jsou při svém vystoupení omezeni myšleným kvádrem v prostoru.
00:23:23 Jeho základna leží 100 metrů nad zemí
00:23:26 a má rozměr 1000 x 1000 metrů. Sahá do výšky 900 m.
00:23:33 Jestliže se soutěžící dostane mimo tento prostor,
00:23:37 obdrží trestné body.
00:23:47 Na světovém šampionátu létají soutěžící
00:23:50 ve třech samostatných programech.
00:23:53 První program obsahuje 14 povinných figur.
00:24:15 Dalším je program, který si navrhují sami soutěžící tak,
00:24:19 aby co nejlépe demonstrovali svoje akrobatické mistrovství.
00:24:40 A na konec mají soutěžící předvést
00:24:43 12 figur ze seznamu sestaveného mezinárodní akrobatickou asociací.
00:25:00 Bodové posouzení vychází z preciznosti a dokonalosti
00:25:03 provedení každé jednotlivé akrobatické figury
00:25:07 a v úvahu se bere i stupeň obtížnosti.
00:25:10 Hodnocení je natolik přísné, že dosáhnout maximálního počtu 10 bodů
00:25:14 je prakticky nemožné.
00:25:28 Šampionát je tvrdou zkouškou jak strojů tak i pilotů,
00:25:32 protože letouny běžně dosahují rychlosti až 400 km/h.
00:25:36 A na tělo pilota působí přetížení osmi G
00:25:39 neboli osminásobku zemské přitažlivosti.
00:25:56 Ještě mnohom působivější než sólová akrobacie
00:25:59 se záhy stala akrobatická vystoupení celých leteckých formací.
00:26:03 Ta totiž poskytují mnohem více vzrušujících zážitků.
00:26:18 Létaní ve formaci se rozvíjelo už v letech 1914-18 jako prostředek,
00:26:23 jak efektivně řídit celé skupiny letounů
00:26:26 a současně poskytnout pilotům možnost, aby chránili jeden druhého.
00:26:30 Po 1. světové válce se skupinová akrobacie rychle rozvinula
00:26:34 v jakousi uměleckou formu letectví.
00:26:37 Avšak zároveň si zachovala svoji roli
00:26:40 jako nástroje zdokonalování schopností bojových pilotů.
00:26:44 Možnosti skupinové akrobacie se značně rozšířily poté,
00:26:48 co bylo zavedeno radiové spojení mezi letouny.
00:27:19 Občas samozřejmě docházelo i k nehodám,
00:27:22 jako třeba při této přehlídce amerického námořnictva
00:27:26 s jeho torpédovými letouny typu Douglas Devastator.
00:27:43 Po 2.světové válce se pro skupinovou leteckou akrobacii
00:27:47 začala používat i proudová letadla, jako třeba britský Gloster Meteor.
00:27:59 V současnosti má řada leteckých sil svoje vlastní přehlídkové týmy.
00:28:04 U amerického vojenského letectva je to třeba skupina Thunderbirds.
00:28:11 Blue Angels létají v barvách amerického válečného námořnictva.
00:28:30 Britské královské vojenské letectvo má zase svoje Red Arrows.
00:28:54 Existuje také celá řada civilních akrobatických týmů.
00:29:17 Akrobacii ve formacích dokážou také vrtulníky.
00:29:43 Jeden z nejelegantnějších programů
00:29:47 předvádějí motorové kluzáky typu Fournier RF-4.
00:30:16 V týmové akrobacii existuje pro jednotlivé společné figury
00:30:20 zcela specifická terminologie.
00:30:35 Tak například toto je Apollo.
00:30:39 Delta.
00:30:44 Half Swan neboli "poloviční labuť".
00:30:50 Bowl Glass, "pohár".
00:30:56 Concorde.
00:31:03 A King's Cross, "královský kříž".
00:31:09 Další z diváky obdivovaných figur předvádějí Thunderbirds.
00:31:13 Jsou to Diamond Pass, "Diamantový přechod"
00:31:17 a Review, "přehlídka".
00:31:20 Sail 360 a Half Cuban.
00:31:57 Bonton Roll.
00:32:10 Calypso Pass.
00:32:24 A konečně High Bomb Birds.
00:32:52 Týmy stráví nácvikem každé figury řadu týdnů.
00:32:58 -Teď si to zkusíme poprvé.
00:33:00 Protože máme mezi sebou tři nové lidi,
00:33:03 co to předtím nikdy nedělali,
00:33:05 tak pamatujte, že tentokrát se na nás nikdo nekouká.
00:33:09 Není to běžná show a jestli někdo udělá nějakou tu chybičku,
00:33:14 tak by nám to nemělo pokazit celý zbytek.
00:33:18 Nečekejte prostě, že to hned bude dokonalé.
00:33:46 -Mezi piloty týmů, v tomto případě Red Arrows,
00:33:49 kteří létají na akrobatických letounech Hook,
00:33:53 musí především panovat absolutní důvěra
00:33:56 každého ke všem ostatním.
00:34:01 Nikdo si nemůže dovolit polevit v pozornosti
00:34:04 třeba jen na jediný zlomek sekundy.
00:34:19 Každý člen týmu musí svůj stroj vést naprosto precizně.
00:34:43 Akrobatický tým nasazuje k figuře.
00:35:05 Stejně, jako je to u spousty jiných věcí,
00:35:08 i tady opakování dělá mistra.
00:35:32 Ať už akrobatický tým nacvičuje svoje vystoupení jakkoli důkladně,
00:35:37 vždycky zde zůstává hrozba chybného odhadu.
00:35:40 Italskému týmu Frecce Tricolori se to přihodilo při přehlídce
00:35:44 na letecké základně NATO v německém Ramsteinu v srpnu 1988.
00:35:52 Připravili si úžasné vystoupení.
00:35:55 Zpočátku všechno probíhalo naprosto perfektně.
00:36:03 Tým se rozdělil na dvě skupiny a vedoucího pilota formace,
00:36:07 který letěl sólo.
00:36:11 Dvě skupiny se měly nad hlavami diváků čelně minout.
00:36:17 Vedoucí pilot měl v tom samém okamžiku,
00:36:21 kdy se křižující skupiny minou, protnout jejich dráhu v pravém úhlu.
00:36:30 Při neštěstí zahynuli tři členové týmu.
00:36:33 A také třicet diváků, mnoho dalších bylo zraněno.
00:36:45 Piloti akrobatických týmů si jsou vědomi rizika, které podstupují.
00:36:49 Nezbývá jim však,
00:36:51 než důvěřovat ve vlastní schopnosti a ve schopnosti všech ostatních.
00:36:56 Roli tu hraje i jejich hrdost na to, že tvoří elitní skupinu letců.
00:37:00 To zaručuje, že budou i nadále svým uměním
00:37:03 fascinovat diváky po celém světě.
00:37:20 Jinou velkou atrakcí při leteckých přehlídkách
00:37:23 bývají ukázky letounů veteránů.
00:37:26 Obvzláště, když jsou schopny letu.
00:37:51 Pro britské diváky snad není nic více vzrušujícího,
00:37:55 než pohled na historické letouny Královského vojenského letectva,
00:37:59 které symbolizují jeho nezapomenutelnou úlohu
00:38:03 v bojích o Británii za 2. světové války.
00:38:08 Prvním z nich je zde bombardér Avro Lancaster.
00:38:24 Dalšími jsou tito dva hrdinové bitvy o Británii
00:38:28 Hawker Hurricane
00:38:36 a Supermarine Spitfire,
00:38:38 které zde vidíme spolu se svým o 50 let mladším následníkem
00:38:42 Panavia Tornado.
00:38:52 Je tady k vidění celá rozsáhlá plejáda britských letounů,
00:38:55 které podávají přehled prvních 40 let létání
00:38:59 na strojích těžších než vzduch.
00:39:01 Tuto sbírku založil
00:39:04 jeden z předních britských automobilových závodníků 30. let,
00:39:08 který se pak také naučil létat.
00:39:17 Byl jím Richard Shuttleworth, vítěz British Grand Prix,
00:39:21 který pak v řadách RAF zahynul v roce 1940.
00:39:27 Shuttleworthova sbírka dnes čítá přes 40 letounů,
00:39:30 jak civilních tak i vojenských.
00:39:33 Většina z nich je stále schopná letu.
00:39:36 Nejstarším je Blériot XI z r. 1909, který je velice podobný letounu,
00:39:41 na němž francouzský letec Louis Blériot ve stejném roce
00:39:44 uskutečnil svůj první slavný let přes kanál La Manche.
00:40:02 Historie létání nám zde doslova ožívá před očima.
00:40:13 Pak je tu několik klasických letounů z válečného období 1914-18.
00:40:18 Včetně dvou replik slavných německých letounů:
00:40:22 jednoplošníku Fokker Eindecker z roku 1915
00:40:27 a trojplošníku Fokker Dreidecker z roku 1917.
00:40:38 Dobře reprezentována jsou rovněž 20. a 30. léta.
00:40:55 Americkou obdobou Shuttleworthovi sbírky
00:40:58 je Confederate Air Force,
00:41:01 která má dokonce několik místních odnoží
00:41:04 a disponuje velkým počtem historických letadel.
00:41:08 Confederate Air Force pořádá v USA řadu leteckých přehlídek.
00:41:22 Kromě rozsáhlé sbírky letounů z 2. světové války
00:41:26 disponuje také letadly z dalších období
00:41:29 včetně ruského MiGu 15
00:41:34 a North American F-86 Sabre.
00:41:39 Simulované souboje mezi těmito dvěma typy
00:41:42 oživují vzpomínky na korejskou válku,
00:41:45 během které se proudové letouny poprvé střetly ve vzdušném souboji.
00:42:03 Jiným divácky vděčným tématem Confederate Air Force
00:42:06 je předvádění japonského útoku na Pearl Harbor 7. prosince 1941.
00:43:02 Confederate Air Force disponují kompletní sbírkou
00:43:06 amerických bombardérů z 2. světové války,
00:43:09 které připomínají strategické letecké ofenzívy
00:43:12 v bojích proti Německu a Japonsku.
00:43:26 Že tyto historické letouny dodnes létají,
00:43:29 je výsledkem mnoha let namáhavé a obětavé práce.
00:44:05 Obnova historického letounu většinou začíná okamžikem,
00:44:10 kdy letečtí nadšenci zjistí existenci neznámého vraku.
00:44:14 V tomto případě se jedná o Hurricane sestřelený během bitvy o Anglii
00:44:18 poblíž pobřeží v roce 1940.
00:44:21 Podobné objevy mohou být i velice dojemné.
00:44:24 V roce 1996 rolník v čínské provincii Sing-Jan
00:44:28 na jihozápadě země narazil nečekaně v horách
00:44:31 na vrak amerického letounu B-24 Liberator.
00:44:37 Bombardér nejspíše patřil ke 12. letecké armádě USA,
00:44:41 která za války operovala v prostoru mezi Čínou, Barmou a Indií.
00:44:45 Rolník objevil i tělesné pozůstatky členů posádky
00:44:49 a tak na místo letěl tým úřadu USA, který pátra po nezvěstných vojácích,
00:44:53 aby případ blíže prošetřil.
00:45:02 Členové osádky byli nakonec identifikováni
00:45:06 a mohli být důstojně pohřbeni po více než 50 letech,
00:45:09 během kterých byli stále vedení jako pohřešovaní.
00:45:16 Podařilo se to nejen vzhledem
00:45:19 k až k překvapivě dobře dochovaným součástem vybavení letounu,
00:45:23 ale především zásluhou identifikačních štítků,
00:45:26 které měli členové osádky u sebe.
00:45:31 Jeden z nejzajímavějších nálezů se odehrál
00:45:34 ve skotském jezeře Lochness, domově mýtické obudy.
00:45:38 S použitím podvodní kamery pátrači lokalizovali vrak
00:45:42 bombardéru Vickers Wellington pocházející také z 2.světové války.
00:45:50 Ze snímku vraku bylo možno okamžitě rozpoznat,
00:45:53 o jaký letoun se jedná,
00:45:55 podle unikátní příhradové konstrukce trupu letounu,
00:45:59 která byla velmi odolné.
00:46:04 Vyproštění letounu ze dna hlubokého jezera nebylo snadné.
00:46:14 Je skoro neuvěřitelé,
00:46:17 že se jej nakonec podařilo vytáhnout takřka neporušený.
00:46:44 Jeho reflektory dokonce stále fungovaly.
00:46:49 Munice kulometu byla v perfektním stavu.
00:47:00 Přestože bombardér Vickers Wellington patřil
00:47:03 především v první fázy války k předním oporám RAF,
00:47:07 žádný z nich se nezachoval ve stavu schopném letu,
00:47:10 což tento nález činilo ještě významnějším.
00:47:13 Tady byl zase nalezen hydroplán Kingfisher,
00:47:16 který sloužil za 2.světové války
00:47:19 jako oči mnoha válečným lodím Spojených států.
00:47:22 Práce na rekonstrukci letounu bývá doslova úmorná.
00:47:25 Mnohdy si to dokonce vyžádá i pomoc těch,
00:47:28 kteří se původně podíleli na výrobě letadla.
00:47:32 Ale radost, když vidíte,
00:47:34 jak znovu ožívá dokonale rekonstruovaný letoun,
00:47:38 tady se jedná o bombardér Blenheim ze 2.světové války,
00:47:42 dokáže bohatě vynahradit všechny měsíce a roky tvrdé práce.
00:47:55 Ale i jen udržování letounu v takovém stavu,
00:47:58 aby byl schopen létat, vyžaduje spoustu práce.
00:48:09 Ti, kteří se této práci věnují,
00:48:12 ji však bez výjimky považují za skutečnou radost.
00:48:27 O to větší to pak bývá tragédie,
00:48:30 jestliže je pak některý z těchto zachráněných letounů
00:48:33 zničen při nehodě na letecké přehlídce,
00:48:37 jako kupříkladu tento střední bombardér A-26 Invader.
00:48:41 O ztracených lidských životech raději pomlčíme.
00:48:54 Rekonstruované letouny nebo jejich repliky
00:48:58 představují doslova živoucí historii letectví.
00:49:04 Některé z nich, jako zde kupříkladu replika letounu bří Wrightů Flyer,
00:49:09 se kterým v roce 1903 uskutečnili první let na stroji těžším vzduchu,
00:49:14 je fascinující připomínkou těch nejslavnějších okamžiků
00:49:17 historie letectví.
00:49:20 V tomto případě nám navíc pomáhá přesně pochopit,
00:49:23 jak vlastně Orville a Wilbur Wrightové dokázali zvládat
00:49:27 záludnosti řízeného letu.
00:49:30 Hned vedle anglo-francouzského supersonicu Concorde
00:49:34 stojí model letounu The Spirit of Saint Louis,
00:49:38 kterým se nám připomíná první přelet Atlantiku Charlesem Lindberghem
00:49:42 v květnu 1927.
00:49:48 Jiná replika Vickers Wimmy zase připomíná dva jiné slavné lety.
00:49:52 Jedním z nich je první let přes Atlantik
00:49:55 uskutečněný Brity Alcockem a Braunem.
00:49:58 Druhým je první let bratří Smithových z Anglie do Austrálie,
00:50:03 který tento letoun znovu absolvoval v roce 1994.
00:50:18 Je zřejmé, že tato atraktivní stránka létání
00:50:21 může mít bezpočet forem
00:50:24 a že svoje diváky naplňuje stejným nadšením
00:50:27 jako naše dědečky na počátku 20. století.
00:50:38 Letecké dny proto stále zůstávají oslavou
00:50:41 jednoho z největších úspěchů lidstva a technického pokroku.
00:50:54 Vrcholem každé letecké přehlídky
00:50:57 však nepochybně zůstane skupinová akrobacie,
00:51:00 poněvadž právě při ní lze snad nejsilněji vnímat kouzlo létání.
00:51:21 Dramaturg: Dušan Jurčík
00:51:23 Překlad: Karel Mařík
00:51:26 Odborná spolupráce: Marcel Green
00:51:31 Produkce: Marcela Tůmová a Daniel Růžička
00:51:36 Režie: Tomáš Jančařík
00:51:40 Skryté titulky: Vladislav Unger Česká televize, 2014
V dubnu 1997 oslavilo Vojenské letectvo Spojených států 50. výročí svého vzniku velkolepou leteckou přehlídkou, jež se uskutečnila na Nellisově letecké základně ve státě Nevada. Na této přehlídce byly samozřejmě předváděny především bojové letouny současného vojenského letectva – mezi nimi „neviditelný“ strategický bombardér Stealth (čti Stels). Pozornost diváků vzbudil rovněž víceúčelový bitevní letoun General Dynamics F-16 Fighting Falcon. Úderný bitevník určený k vybojování vzdušné převahy McDonnell Douglas F-15, nebo veterán studené války, špionážní letoun Lockheed SR-71 Blackbird.