Dobývání vzdušného prostoru. Dokumentární cyklus BBC
00:00:23 Česká televize uvádí britský dokumentární cyklus
00:00:28 STOLETÍ LÉTÁNÍ
00:00:49 PŘÍBĚH VÍTĚZSTVÍ ČLOVĚKA NAD VZDUCHEM
00:01:09 HISTORIE VRTULNÍKU
00:01:22 Vrtulník je pozoruhodný svou všestranností.
00:01:30 Jeho schopnost létat téměř všude a vykonávat řadu úkolů
00:01:35 přispěla k zásadnímu převratu v letectví.
00:01:40 Letadlo s rotujícím křídlem
00:01:44 je důležitou součástí výzbroje dnešních armád.
00:01:47 Přičemž lehké vrtulníky jsou svou schopností
00:01:51 doslova kopírovat terén neocenitelné pro průzkum.
00:02:05 O něco větší užitkové helikoptéry slouží pro nejrůznější účely,
00:02:10 počínaje evakuací raněných,
00:02:13 až po plnění úlohy vzdušných velitelských stanovišť.
00:02:17 Podle velikosti po nich následují dopravní vrtulníky,
00:02:21 které přemisťují vojáky a zásoby po celé oblasti bojů.
00:02:29 Těžké létající jeřáby
00:02:32 jsou dnes páteří aeromobilních vojenských sil.
00:02:38 Důvodem je zejména
00:02:41 jejich schopnost přepravovat těžké zbraně a výzbroj.
00:02:51 A konečně existují tyto hrůzu nahánějící útočné vrtulníky.
00:03:00 Jejich mohutnou palebnou sílu
00:03:03 lze v rozhodujících okamžicích rychle využít.
00:03:09 Ve velké míře používá vrtulníky
00:03:13 také válečné námořnictvo mnoha zemí.
00:03:20 Zásoby a mužstvo lze rychle přepravovat
00:03:23 z jedné válečné lodi na druhou. Námořní vrtulníky hrají
00:03:28 v moderních operacích na moři i na souši důležitou roli,
00:03:32 protože rychle přepraví vojáky na břeh do oblasti boje.
00:04:02 Hrají také klíčovou úlohu v boji proti ponorkám.
00:04:14 V civilním světě je použití vrtulníků ještě rozmanitější.
00:04:29 Využívají se při záchraně lidí z lodí,
00:04:32 které se ocitly v nesnázích.
00:04:45 Vrtulníky jsou zdatnými pomocníky při hašení požárů.
00:04:55 Zachránily už také nespočet lidí z hořícího pekla mrakodrapu.
00:05:16 Policejní síly na celém světě je používají
00:05:20 pro sledování silničního provozu
00:05:24 a jako prostředek, jak prosadit dodržování předpisů.
00:05:37 Chovatelé dobytka je používají při nahánění stád,
00:05:42 protože 1 vrtulník zastane práci mnoha honáků.
00:05:49 Zemědělcům usnadňují postřik rozlehlých ploch.
00:06:00 Jejich všestrannosti využívají také stavaři.
00:06:14 Ve stále větší míře fungují vrtulníky i jako aerotaxi.
00:06:22 A přitom byl vývoj vrtulníku do podoby, jak jej známe dnes,
00:06:26 jedním z nejnáročnějších
00:06:28 technických problémů a úkolů leteckého průmyslu.
00:06:33 Jako první přišel s myšlenkou vrtulníku
00:06:36 italský vševěd 16. století Leonardo da Vinci,
00:06:40 možná 1 z nejchytřejších lidí, kteří kdy žili.
00:06:43 Navrhl vzduchový šroub vyrobený z plátna vyztuženého škrobem.
00:06:48 Tato konstrukce už splňovala základní princip vrtulníku,
00:06:51 podle něhož rotor poskytuje stroji tah i vztlak.
00:06:55 O 2 století později Angličan sir George Cayley
00:06:59 postavil stroj ve tvaru člunu
00:07:02 s charakteristickými rysy vrtulníku,
00:07:05 včetně 2 párů proti sobě rotujících vrtulí.
00:07:08 Zkonstruoval také létající dělostřelecké pozorovatelny.
00:07:12 Cayleyho snem bylo, že jeho stroje: Budou schopné přistát
00:07:15 na kterémkoli místě, kde je pro ne dostatek prostoru,
00:07:18 a znovu se z toho místa vznést do vzduchu.
00:07:21 Zůstanou ve vzduchu viset na jednom místě,
00:07:24 či téměř viset, když to bude potřeba.
00:07:27 Ale Cayleymu a jeho kolegům konstruktérům
00:07:30 chyběl vhodný pohon, aby mohli své sny uskutečnit.
00:07:36 Ten se objevil teprve v roce 1903,
00:07:39 kdy uskutečnili své první lety bratři Wrightové.
00:07:43 I tehdy ovšem čekal konstruktéry vrtulníků obtížný zápas.
00:07:51 Listy rotoru vrtulníku fungují jako křídlo letounu.
00:07:56 List má takový tvar, že vzduch nad ním
00:07:59 proudí větší rychlostí než pod ním.
00:08:03 Zvýší-li se úhel, vzroste i tento rozdíl
00:08:06 v rychlosti a tlaku a dochází ke vztlaku.
00:08:09 Úhel dráhy, či kruhu, opisovaného listy rotoru, určuje směr letu.
00:08:16 Když je kruh tvořený pohybujícím se rotorem horizontální,
00:08:20 vrtulník docílí vertikálního vztlaku,
00:08:24 přičemž listy jsou otočeny šikmo vzhůru.
00:08:27 Pro let směrem vpřed je kruh
00:08:30 tvořený pohybujícím se rotorem nakloněn dolů.
00:08:34 Pro let směrem vzad je nastaven obráceně.
00:08:38 U vrtulníků s 1 hlavním rotorem je naprostou nezbytností
00:08:41 ocasní rotor. Když totiž motor roztočí listy nosného rotoru,
00:08:46 vzniká odstředivá síla, působící proti směru otáčení.
00:08:49 Díky ní se trup vrtulníku začne otáčet opačným směrem.
00:08:53 Ocasní rotor vyrovnává tento točivý moment
00:08:56 a udržuje tak trup stroje ve stabilní poloze.
00:09:00 Tento problém je u vrtulníků s více rotory vyřešen tím,
00:09:03 že se otáčejí v opačném směru.
00:09:08 Trvalo však nějaký čas, než si první konstruktéři vrtulníků
00:09:12 tyto principy plně uvědomili,
00:09:15 a tak se tento francouzský stroj sotva odlepil od země.
00:09:20 Následujícího roku si tento Breguet-Richet,
00:09:23 další francouzský stroj, vedl o něco lépe,
00:09:26 ale ukázal se jako nestabilní a havaroval.
00:09:32 V roce 1910 postavil 2 vrtulníky 21letý Rus Igor Sikorsky,
00:09:37 tehdy začínající letecký konstruktér.
00:09:40 Nepodařilo se jim vzlétnout,
00:09:44 ale Sikorsky to zkusí znovu o téměř 40 let později.
00:09:49 Jiní konstruktéři vrtulníků se pokoušeli o překvapivé přístupy,
00:09:54 ale čekaly je obdobné nezdary a stejná zklamání.
00:10:03 Vývoje helikoptéry se znovu rozběhl teprve po 1. světové válce.
00:10:09 Ve Francii pracoval strojní inženýr Etienne Oehmichen
00:10:14 na řadě vrtulníků,
00:10:17 z nichž 1 překonal v roce 1924 vzdálenost zhruba 350 metrů.
00:10:25 Americká armáda projevila jen krátce trvající zájem
00:10:29 o stroj opatřený 4 rotory, který se podobal Oehmichenovu vrtulníku,
00:10:34 ale postavil jej ruský emigrant jménem De Bothezat.
00:10:38 Stroj se však ukázal jako velice neobratný.
00:10:53 Jiný Američan, Henry Berliner,
00:10:56 se dokázal vznést se svým vrtulníkem v roce 1923.
00:11:00 Ale jeho stroj byl příliš nestabilní,
00:11:03 než aby se dal prakticky využít.
00:11:06 Jedním z těch, jejich konstrukce vypadala slibně,
00:11:10 byl Španěl markýz Pateras de Pescara.
00:11:13 Jeho stroj opatřený 16 nosnými plochami se 22. ledna v Paříži
00:11:17 skutečně vznášel nad zemí plnou minutu.
00:11:20 O 2 roky později postavil další stroj,
00:11:24 který překonal směrem vpřed vzdálenost téměř 800 metrů.
00:11:28 Ale snaha udržet jej ve vzduchu byla často úporným zápasem.
00:11:36 Jiní se však se svým letounem ani neodlepili od země.
00:11:46 Další Španěl, Juan de la Cierva,
00:11:49 měl to štěstí, že pocházel z bohaté rodiny
00:11:53 a nebyl tedy na výsledcích svých experimentů existenčně závislý.
00:11:57 Vyvinul nový typ létajícího stroje,
00:11:59 který nebyl ani letounem s ryze rotujícím křídlem,
00:12:02 ani ryzím strojem s pevným křídlem.
00:12:05 Jeho autogyru, neboli vírník, poháněla vpřed vrtule.
00:12:09 Proud vzduchu roztočil nad strojem rotor,
00:12:12 který se postaral o potřebný vztlak.
00:12:15 Listy rotoru, které tedy neměly žádný vlastní pohon,
00:12:18 umožňovaly letounu velice krátký start a měkké přistání.
00:12:22 Sám De la Cierva byl přátelský, přívětivý a skromný muž.
00:12:26 Svým šarmem a důmyslností svých konstrukčních řešení
00:12:29 záhy přilákal pozornost v Evropě i ve Spojených státech.
00:12:34 Tak se vírníků prodalo a v licenci vyrobilo velké množství.
00:12:43 Nakonec začal De la Cierva jako první používat zařízení,
00:12:47 které umožňovalo pilotovi naklápět kruh opisovaný listy rotoru.
00:12:52 Výsledkem bylo, že rychlost letu vpřed bylo možné zvýšit
00:12:56 až na více než 160 km v hodině, ovšem vznášet se na místě
00:13:00 jako vrtulník, to vírník nikdy nedokázal.
00:13:03 V 1. polovině 30. let se objevily první skutečně funkční vrtulníky.
00:13:08 Ve Francii se opět prosadil Louis Breguet,
00:13:11 který patřil na počátku 20. století mezi první průkopníky.
00:13:15 Používal proti sobě se otáčející sady listů
00:13:18 a postavil řadu stále úspěšnějších modelů.
00:13:29 Nejpozoruhodnější krok vpřed však učinilo,
00:13:33 tak jako i v jiných oblastech, hitlerovské Německo.
00:13:38 Stroj Antona Flettnera, model 185 z roku 1936,
00:13:43 používal k vyrovnání točivého momentu hlavního rotoru
00:13:48 2 malé vrtule na jakýchsi vysunutých konzolách.
00:14:02 Větší senzaci vzbudil Focke Achgelis Fa 61,
00:14:06 který se objevil téhož roku. Byl to stroj s dvojitým rotorem
00:14:10 a s vrtulí vpředu, která se užívala pouze pro chlazení motoru.
00:14:17 V roce 1937 vytvořil Fa 61 celou řadu světových rekordů,
00:14:22 včetně dosažení rychlosti 121,6 km v hodině.
00:14:32 Slavná německá zkušební pilotka Hanna Reitschová jej předváděla
00:14:37 před zcela zaplněným hledištěm v berlínské sportovní hale.
00:14:42 Návštěvníci byli upozorněni, aby si pevně drželi klobouky
00:14:46 a ostatní lehké předměty, který by mohly být nebezpečné
00:14:49 jak pro letoun, tak pro ně samé. Když jsem se vznesla do vzduchu,
00:14:53 pohled na tisíce lidí dole na zemi, kteří upřeně hleděli vzhůru,
00:14:56 a přitom pevně svírali ten či onen předmět, byl docela komický.
00:15:03 Ve Spojených státech se ke konstrukci vrtulníků
00:15:07 znovu vrátil Igor Sikorsky, který odešel po revoluci z Ruska.
00:15:11 Podařilo se mu vybudovat vlastní továrnu, která se proslavila
00:15:14 svými létajícími čluny s dlouhým doletem.
00:15:22 V roce 1939 přišel Sikorsky se svým strojem VS-300.
00:15:27 Ten byl jedinečný tím, že byl prvním vrtulníkem,
00:15:31 který měl 1 hlavní rotor
00:15:34 a malý ocasní rotor vyrovnával jeho točivý moment.
00:15:39 Ani VS-300 se ale nevyhnul dětským nemocem.
00:15:43 Prezident společnosti United Aicraft poznamenal,
00:15:46 že létá dobře do stran a pozpátku, ale že ho neviděl letět dopředu.
00:15:50 Sikorsky odpověděl:Pane prezidente, to je pouze malý technický problém,
00:15:56 který se nám ještě nepodařilo vyřešit.
00:16:00 Sikorsky jej samozřejmě vyřešil. V roce 1942 se tento vrtulník
00:16:06 začal vyrábět pro americkou armádu pod označením Sikorsky R-4.
00:16:11 Byl to první vrtulník zavedený do hromadné výroby,
00:16:16 ale čekal jej svět, v němž zuřila válka.
00:16:20 Sikorského R-4 využívala v první řadě
00:16:24 americká pobřežní stráž pro záchranné akce na moři.
00:16:28 Tedy pro účely, ve kterých vrtulník hraje hlavní roli dodnes.
00:16:42 6 strojů R-4 bylo také zařazeno
00:16:46 do výsadkové přepadové diverzní jednotky č.1
00:16:49 plukovníka Phila Cochrana,
00:16:51 která podporovala oddíly generála Wingatea,
00:16:55 operující hluboko za japonskými liniemi v barmské džungli.
00:17:00 Britové zkoušeli vírníky pro plnění různých vojenských
00:17:04 a námořních úkolů. Při startu využívali katapult,
00:17:08 takže stroje mohly odstartovat téměř kolmo.
00:17:19 V roce 1944 britské Královské válečné námořnictvo
00:17:24 nakoupilo také několik strojů R-4, aby je vyzkoušelo
00:17:27 jako průzkumný prostředek a jako zbraň proti ponorkám.
00:17:32 Při využití vrtulníků ve válce
00:17:35 však projevili největší vynalézavost Němci.
00:17:38 V roce 1939 absolvoval stroj Fl 265 Antona Flettnera
00:17:43 testy s lehkým křižníkem. Flettner si rovněž uvědomoval,
00:17:47 jako cenu má vrtulník při záchranných operacích na moři,
00:17:51 zvláště pak při záchraně osádek sestřelených letounů.
00:18:13 O 2 roky později postavil Flettner Fl 282 Kolibri, neboli Kolibřík,
00:18:18 který se ukázal jako neobyčejně všestranný a univerzální stroj.
00:18:29 Kolibřík, tak jako jeho předchůdce,
00:18:32 předvedl, že dokáže dobře spolupracovat s loděmi.
00:18:50 Byl také používán pro pozemní průzkum na východní frontě,
00:18:54 kde jeho piloti rozvíjeli techniku kopírování terénu
00:18:58 či letu těsně nad zemí, aby je nepřítel nezpozoroval.
00:19:08 Flettnerovi soupeři, profesor Focke a Gerd Achgelis,
00:19:12 postavili první dopravní vrtulník na světě AG 223.
00:19:17 Ten mohl také přepravovat zavěšený náklad,
00:19:21 ale nikdy se nezačal vyrábět.
00:19:31 Nejdůmyslnější německé konstrukční řešení
00:19:35 také pocházelo z díky Focke-Achgelis.
00:19:38 Byl jím malinký skládací Fa 330 Bachstelze,
00:19:42 který byl zkonstruován jako prostředek
00:19:45 umožňující ponorkám vzdušný průzkum.
00:19:52 Umožňoval ponorkám vidět až za obzor.
00:20:01 Po skončení úkolu se Bachstelze složil do nevelké bedny.
00:20:20 Jiným vynalézavým projektem byl Doblhoff WNF 342.
00:20:26 Byl to první vrtulník, který dokázal využít
00:20:29 k pohonu listů rotoru vzduchové trysky, umístěné na jejich konci.
00:20:34 Výhodou tohoto systému je, že rotor nepřenáší na trup točivý moment,
00:20:38 který jej roztáčí do protisměru.
00:20:41 Němci však nikdy nevyráběli vrtulníky ve větším množství,
00:20:45 protože o tento typ letadla nebyl příliš velký zájem.
00:20:48 Navíc spojenecké bombardování v posledních letech války
00:20:52 zničilo většinu výrobních závodů.
00:21:01 V Americe sice Igor Sikorsky nespal na vavřínech
00:21:04 svého vysoce úspěšného modelu R-4,
00:21:08 ale do roku 1945 mu už vyrostli vážní soupeři.
00:21:12 Jedním z nich byl i Arthur Young. Postavil řadu modelů vrtulníků.
00:21:21 K jejich řízení během letu
00:21:24 používal elektrické dálkové ovládání.
00:21:31 Tyto lety byly natolik úspěšné, že v roce 1941
00:21:35 společnost Bell Aircraft souhlasila s tím,
00:21:39 že bude financovat stavbu prototypu ve skutečné velikosti.
00:21:43 Jednou z unikátních stránek Youngovy konstrukce
00:21:46 byla rotorová hlava, opatřená stabilizátorem.
00:21:50 Ten funguje jako gyroskop a zabraňuje tak nechtěnému
00:21:54 naklánění trupu a kruhu, opisovaného listy rotoru.
00:21:58 Později se stala charakteristickým rysem všech vrtulníků značky Bell.
00:22:04 Arthur Young postavil svůj prototyp
00:22:07 v jedné garáži v Buffalu ve státě New York
00:22:11 s pomocí několika kolegů, kteří mu pomáhali s jeho modely.
00:22:19 Z této garáže vytlačili stroj, nazvaný Model 30 koncem roku 1942.
00:22:26 Začaly letové zkoušky upoutaného stroje, ale neprobíhaly hladce.
00:22:36 Pilot, který se nepřipoutal bezpečnostní pásem, měl štěstí,
00:22:41 že vyvázl jen se zlomenou rukou a těžkým otřesem mozku.
00:22:49 Pokud se týká Modelu 30, bylo nutné jej postavit znovu.
00:22:56 Přesto se však během léta 1943
00:23:00 Arthur Young dočkal za svou tvrdou práci odměny.
00:23:06 Nástupce Modelu 30, Model 47 Sioux, který poprvé vzlétl v roce 1945,
00:23:12 se stal jednou z velkých a slavných kapitol
00:23:16 vývoje vrtulníků a létá dodnes.
00:23:26 Dalším americkým soupeřem Sikorského byl Frank N.Piasecki.
00:23:31 Spolu s několika přáteli postavil v roce 1943
00:23:35 experimentální jednomístný PV-2.
00:23:47 Sám Piasecki byl prvním pilotem, který od úřadu pro civilní letectví
00:23:52 získal pilotní oprávnění pro vrtulníky.
00:23:58 Zájem projevilo americké válečné námořnictvo
00:24:02 a pověřilo Piaseckiho, aby zkonstruoval a postavil
00:24:05 dopravní a záchranný vrtulník. Stal se jím stroj PV-3,
00:24:09 díky svému tvaru všeobecně známý jako "Létající banán".
00:24:13 Byl to vůbec největší vrtulník své doby.
00:24:21 Piasecki se poté zaměřil na dopravní vrtulníky
00:24:25 a výsledkem byla řada menších Retrieverů, kterých se vyrobilo
00:24:29 více než 400 pro americkou armádu a armády jiných států.
00:24:39 V Británii byl prvním vrtulníkem skutečné domácí provenience
00:24:43 Air Horse, který byl neobvyklý tím, že jeho 3 rotory poháněly 1 motor.
00:24:56 Při zkušebním letu bohužel havaroval,
00:24:59 oba piloti přitom zahynuli, a tím celý projekt skončil.
00:25:08 Společnost Cierva, která jej postavila,
00:25:11 však v té době vyvíjela ještě lehký vrtulník,
00:25:15 který nakonec začal létat v britské armádě pod označením Saro Skeeter.
00:25:20 V roce 1946 pořádali Rusové nedaleko Moskvy letecký den.
00:25:25 Na této přehlídce byl přítomen i Stalin
00:25:29 a mezi vystavenými letouny byl 1 vrtulník, Omega 2 MG,
00:25:34 který byl vyvíjen od roku 1940. Teprve příštího roku však
00:25:39 Sovětský svaz zřídil konstrukční kancelář pro vývoj vrtulníků
00:25:43 pod vedením Michaila Leontjeviče Mila.
00:25:47 Jeho první stroj GM 1 vzlétl v roce 1948
00:25:51 a pod označením Mi-1 se stal vzorem a předlohou
00:25:55 pro dlouhou řadu výkonných vrtulníků nesoucích jméno Mil.
00:26:00 V roce 1950 tedy vrtulníky vyráběla a vyvíjela řada zení,
00:26:04 ale naprosto dominantním výrobcem byly Spojené státy.
00:26:09 Nyní měl vrtulník podstoupit svou první skutečnou zkoušku ve válce.
00:26:17 V červnu 1950 vypukla válka v Koreji.
00:26:20 Do konfliktu byly vtaženy
00:26:22 jak ozbrojené síly OSN v čele s Američany, tak komunistické Číny.
00:26:28 Zpočátku zuřily boje na jih od 38. rovnoběžky,
00:26:32 která odděluje Jižní a Severní Koreu.
00:26:35 Potom se rozšířily na sever, až se nakonec po 9 měsících
00:26:39 zklidnily a změnily v převážně poziční válku
00:26:42 podél linie vyznačující hranici.
00:26:45 Velkou část korejského území tvoří divoce rozeklaný terén
00:26:49 a tamní silniční síť nebyla počátkem 50. let nijak hustá.
00:26:53 Odsun těžce raněných z fronty byl proto velmi vážný problém.
00:26:58 Právě v těchto podmínkách se dočkal vrtulník uznání,
00:27:01 když evakuoval raněné z přední linie do vojenské polní nemocnice
00:27:06 Mobile Army Surgical Hospital, neboli MASH, kde jim bylo možné
00:27:10 poskytnout lékařskou péči potřebnou k záchraně života.
00:27:15 MASH se stal názvem jedné z nejúspěšnějších
00:27:18 televizních komedií všech dob. Úvodní záběry vrtulníků,
00:27:22 přilétajících do této vojenské polní nemocnice, víc než dostatečně
00:27:26 vypovídaly o tom, jak rozhodující a důležitou roli hrály.
00:27:30 V televizním seriálu však ti, kdo pomáhali vykládat nosítka,
00:27:34 vypadali poněkud atraktivněji. Bell Sioux byl jednou
00:27:38 z hlavních opor při odsunu raněných a převozu padlých.
00:27:50 Nosítka v něm byla umístěna po obou stranách kabiny
00:27:54 a opatřena kryty, aby ranění byli chráněni před větrem.
00:28:05 Mnoho vojáků vděčí za svůj život právě schopnosti vrtulníků Sioux
00:28:10 přistát a vznést se do vzduchu téměř kdekoli.
00:28:18 Také Sikorsky měl v Koreji své zastoupení, hlavně díky stroji S-55
00:28:23 s radiálním motorem o výkonu 600 koňských sil.
00:28:27 Jeho aerodynamický tvar byl významným krokem vpřed.
00:28:39 S-55 nedokázal přistát na tak stísněných místech jako menší Bell,
00:28:45 ale mohl uvnitř kabiny přepravovat 6 nosítek.
00:28:55 Jeho všestrannost byla taková,
00:28:58 že se úspěšně prodával po celém světě.
00:29:07 Sikorsky postupně vyrobil téměř 1300 strojů S-55.
00:29:24 Vrtulník S-55 sehrál svou roli
00:29:27 i ve zdlouhavých jednáních o příměří,
00:29:31 která nakonec v červenci 1953 ukončila boje v Koreji.
00:29:42 Také Britové bojující v Malajsii
00:29:45 proti komunistickým teroristickým bandám přišli na to,
00:29:49 že vrtulníky jsou v džungli velmi užitečné.
00:29:53 Kromě svého vlastního vrtulníku Bristol Sycamore,
00:29:56 používali k zásobování svých hlídek a jejich přesuny v džungli
00:30:00 starší stroje Sikorsky S-51,
00:30:03 licenčně vyráběné pod označením Dragonfly.
00:30:19 V polovině 50. let si také civilní sektor postupně uvědomil,
00:30:24 co všechno vrtulník nabízí.
00:30:28 Zemědělci jej používali pro postřik plodin.
00:30:32 Ukázal se jako skvělý pomocník dokonce i při sklizni ořechů.
00:30:43 Ropný průmysl nasazoval vrtulníky při průzkumných
00:30:47 a zeměměřických pracích i při kontrolách potrubí.
00:31:05 V Británii zahájila letecká společnost British Europian Airways
00:31:10 komerční přepravu cestujících vrtulníky z Londýna do přístavů
00:31:14 Liverpool a Southampton, kde se naloďovali na zaoceánské parníky.
00:31:19 Tento podnik však neměl dlouhého trvání,
00:31:23 protože letecká přeprava postupně osobní zaoceánské lodě vytlačila.
00:31:29 V Americe se helikoptéry považovaly spíše za jakési aerotaxi,
00:31:34 přepravující lidi z letišť na okraji do centra měst.
00:31:47 Někteří lidé dokonce snili o tom,
00:31:50 že by vrtulník mohl začít konkurovat automobilu,
00:31:54 a tak se stavěly a zkoušely jednoduché jednomístné stroje.
00:32:04 Také americká armáda se začala zajímat
00:32:08 o koncepci jednomístného stroje s otáčivým křídlem.
00:32:20 I když se s ním létalo relativně snadno a jednoduše,
00:32:23 byl to drahý způsob,
00:32:26 jak přepravovat na bojišti jednoho muže z místa na místo.
00:32:32 Jinou konstrukcí se vyznačoval Heer Flying,
00:32:37 který používal pro vztlak a pohon ventilátor.
00:32:43 Existovala také řada skládacích vrtulníků,
00:32:47 poháněných pulsními tryskami, upevněnými na koncích listů rotoru.
00:32:51 Ale modely, jako je tento Little Henry,
00:32:55 nikdy nedospěly dál než do stádia prototypu.
00:33:01 Na opačném pólu byla předmětem zájmu schopnost vrtulníku zvednout
00:33:06 a přepravit větší zátěž, než kolik činí jeho vlastní hmotnost.
00:33:11 Letecká továrna multimilionáře Howarda Hughese
00:33:14 postavila experimentální vrtulník
00:33:17 pro zvedání a přepravu těžkých nákladů XH-17.
00:33:21 Tento stroj poháněný turbovrtulovým motorem vzlétl poprvé v roce 1952.
00:33:26 Ale ač dokázal unést impozantní náklad,
00:33:30 závažnou nevýhodou byl jeho akční rádius pouhých 65 kilometrů.
00:33:39 Tato koncepce však byla dále rozvíjena
00:33:42 a výsledkem byl stroj Sikorsky Skycrane.
00:33:46 Ten dokázal přepravit 20 tun na vzdálenost téměř 320 kilometrů.
00:33:53 Také Rusové uskutečnili stejnou myšlenku svým vrtulníkem Mil Mi-10.
00:34:02 Na konci 50. a počátku 60. let sváděli Francouzi boje v Alžírsku
00:34:07 s tamním osvobozeneckým hnutím.
00:34:16 Bojovníky za svobodu bylo vzhledem k nepřístupnosti a náročnosti
00:34:21 terénu ve vnitrozemí těžké najít. Využít momentu překvapení
00:34:24 bylo téměř nemožné. Francouzi proto začali používat dopravní vrtulníky,
00:34:29 zejména Piaseckiho Létající banán.
00:34:33 Společnost, která tento vrtulník vyráběla, se nyní nazývala Vertol
00:34:37 a stala se v roce 1960 přidruženou společností obří Boeing Company.
00:34:44 Využívali také strojů Sikorsky S-55.
00:34:50 Francouzské vrtulníkové výsadky byly velmi úspěšné,
00:34:55 proto se o ně začaly zajímat i jiné země, zvlášť Spojené státy.
00:35:00 Také americká námořní pěchota
00:35:03 už považovala vrtulník za užitečný prostředek
00:35:06 pro přepravu vojáků z lodi na břeh při invazních operacích.
00:35:25 Zájem projevila i americká armáda a vytvořila zvláštní jednotku,
00:35:31 11. vzdušně-údernou výsadkovou brigádu
00:35:35 s cílem ověřit možnosti vrtulníkových výsadků.
00:35:39 Její hlavní výzbrojí se stal Bell UH-1 Iroqois, neboli Irokéz,
00:35:44 univerzální vrtulník, všeobecně známý jako Huey.
00:35:49 11.vzdušně-výsadková úderná brigáda zdokonalila techniku přesunování
00:35:54 velkého počtu vojáků na bojišti z místa na místo.
00:36:03 V té době se psal začátek 60. let a Amerika byla stále víc zatahována
00:36:08 do konfliktu v jihovýchodní Asii,
00:36:11 kde podporovala Jižní Vietnam proti komunistickému Severu.
00:36:16 Nejprve vyslala vojenské poradce a dodala první zbraně.
00:36:20 Pak v březnu 1965 se ve Vietnamu vylodily
00:36:24 první americké pozemní síly, americká námořní pěchota.
00:36:28 Další hromadění vojenských sil už probíhalo velmi rychle.
00:36:33 V roce 1965 si Američané uvědomili, že vrtulník může hrát
00:36:37 ve vietnamském terénu, často pokrytém džunglí, klíčovou roli.
00:36:42 Zkoušky americké armády s vrtulníkovými výsadky
00:36:45 dopadly dobře a v roce 1964 pronesl Robert McNamara,
00:36:50 tehdejší ministr obrany, veřejný projev.
00:36:54 Dnes jsem pověřil armádu vytvořením nové aeromobilní divize.
00:36:59 Tím vzroste naše schopnost čelit veškerým hrozbám.
00:37:03 Díky této divizi stojí naše armáda na prahu zcela nového přístupu
00:37:08 k vedení pozemních bojů.
00:37:12 Pro tuto úlohu byla vybrána 1. jezdecká divize
00:37:16 a přinesla si s sebou tradiční furiantství, včetně šavlí a mečů
00:37:20 z oněch starých dob, kdy ještě sedlala koně.
00:37:25 Tato divize byla brzy nasazena ve Vietnamu.
00:37:29 Zahájila rozsáhlé aeromobilní operace proti komunistickým oddílům
00:37:34 operujícím v jižním Vietnamu. Záměrem bylo určit oblasti,
00:37:39 kde se usídlil Vietkong, a pak v nich rychle s využitím vrtulníků
00:37:44 rozmístit jednotky, které je pročesají a vyčistí.
00:38:01 Při přesném zjišťování míst, kde se nacházejí komunističtí vojáci
00:38:06 prokazoval neocenitelné služby lehký vrtulník Hughes OH-6 Cayuse,
00:38:11 kterému jeho piloti přezdívali Loach - Sekavec.
00:38:17 Letouny s pevným křídlem sice mohly částečně umlčet
00:38:21 palbu severovietnamských oddílů, ale síly vysazované z vrtulníků
00:38:25 potřebovaly dokonalejší palebnou podporu.
00:38:28 Pokusy s vyzbrojováním vrtulníků se uskutečnily už dříve,
00:38:32 na počátku 50. let. Na bocích vrtulníku Bell 47
00:38:36 byly připevněny kulomety, které se ovládaly z kabiny pomocí šňůr.
00:38:40 Od této myšlenky se však později upustilo.
00:38:45 Nyní bylo rozhodnuto vyzbrojit stroje Huey kulomety a raketami.
00:38:50 Ty měly vrtulníkům umožnit mohutnou a silnou palbu.
00:39:05 Ve chvíli, kdy se helikoptéry blížily k přistávací zóně,
00:39:09 měla přimět severovietnamské vojáky zůstat v úkrytu.
00:39:24 Vrtulníky nyní také mohly krýt výsadkáře palbou i v době,
00:39:29 kdy seskakovali na zem a byli nejzranitelnější.
00:39:37 Přesto bylo nutné, aby dokázali zajistit ještě přesnější
00:39:41 a účinnější palebné krytí.
00:39:46 Odpovědí byl Bell 209 Huey-C, první útočný vrtulník na světě.
00:39:55 Palebná síla vrtulníku HueyCobra, vyvinutého během pouhých 6 měsíců,
00:40:00 byla strašlivá. Byl vyzbrojen malým vícehlavňovým kanónem,
00:40:05 granátometem a nesl také rakety zavěšené za krátká pevná křídla.
00:40:10 Stroj HueyCobra si rychle získal respekt vietnamských bojovníků.
00:40:16 Vojáci pohybující se na zemi mohli rychle přivolat
00:40:20 hlídkující stroje HueyCobra, aby se vypořádali
00:40:23 s kritickými místy a ohnisky odporu.
00:40:29 Vietkong si přesto neustále osvojoval čím dál chytřejší
00:40:34 a rafinovanější způsoby, jak se vypořádat s útoky ze vzduchu.
00:40:44 Lákal vrtulníkové síly do pastí.
00:41:02 Američané se pak ocitli přišpendleni k zemi,
00:41:06 bez možnosti pohybu.
00:41:09 V těchto případech často ani palebná síla vrtulníků HueyCobra
00:41:14 a letadel s pevným křídlem nedokázala donutit
00:41:17 vietnamské vojáky, aby uvolnili své sevření.
00:41:25 Právě v těchto situacích si vysloužily ostruhy
00:41:28 osádky vrtulníků Huey. Nalétáváním do žhavé přistávací zóny
00:41:33 pod nepřátelskou palbou, nejen že zajišťovaly přísun posil,
00:41:38 ale zachránily také život mnoha raněných.
00:41:54 Ve Vietnamu létaly rovněž těžší vrtulníky, včetně stroje Skycrane.
00:42:04 Poslední z řady Piaseckových konstrukčních řešení,
00:42:09 Boeing Vertel CH-47 Chinook,
00:42:12 se brzy osvědčil jako všestranný a univerzální dříč.
00:42:27 Mezitím probíhal i vývoj helikoptéry Sikorsky CH-53
00:42:32 pro americkou námořní pěchotu s obdobnými úkoly.
00:42:39 Byl tu také HH-3E Jolly Green Giant "Veselý zelený obr",
00:42:44 který byl jednou z verzí stroje Sikorsky S-61.
00:42:49 Své jméno si ve Vietnamu vydobyl jako vrtulník zachraňující piloty,
00:42:53 sestřelené hluboko nad nepřátelským územím i při evakuaci raněných.
00:43:01 Není pochyb o tom, že vrtulník měl ve Vietnamu dominantní postavení
00:43:05 a je symbolické, že sehrál i hlavní roli
00:43:08 v poslední americké akci v tomto konfliktu.
00:43:12 Koncem dubna 1975 vstoupily do Saigonu,
00:43:16 hlavního města Jižního Vietnamu, severovietnamské síly.
00:43:26 Mezi jihovietnamskými odpůrci komunistů a zbývajícím americkým
00:43:31 personálem vypukla panika, že se jim už nepodaří uniknout.
00:43:36 Vrtulníky zajišťovaly kyvadlovou dopravu z amerického velvyslanectví
00:43:40 na letadlovou loď, kotvící na moři.
00:43:45 Mnohé vrtulníky pak byly ponechány svému osudu jako jednoznačný symbol
00:43:50 všech omylů, ke kterým ve Vietnamu došlo.
00:43:54 Vývoj vojenského vrtulníku se tím však nezastavil.
00:44:01 Vietnam ukázal, že vrtulník je nepostradatelnou
00:44:05 a neodmyslitelnou vojenskou zbraní.
00:44:08 Koncepci tohoto způsobu boje převzaly i další země.
00:44:12 Státy Varšavské smlouvy ji začlenily do nové taktiky,
00:44:16 rozvinuté v 70. letech, a sice taktiky operační manévrové skupiny,
00:44:21 která měla být hlavní údernou silou
00:44:24 velké ofenzívy proti západní Evropě.
00:44:27 Vrtulníkové síly měly pomoci zajistit klíčové body,
00:44:30 například mosty, a vyřadit z provozu komunikační centra
00:44:34 i místa, kde byly rozmístěny taktické jaderné zbraně.
00:44:38 Ovšem nejdramatičtější a nejvelkolepější vrtulníková
00:44:42 operace se odehrála v roce 1991 za války v Perském zálivu.
00:44:47 Spojenci vypracovali plán,
00:44:50 jehož cílem bylo vytlačit Iráčany z Kuvajtu.
00:44:53 První operace dostala na starost
00:44:56 americká 101. vzdušně-výsadková divize.
00:45:00 Její vrtulníky měly zřídit tzv. stanoviště pro vyzbrojováni
00:45:04 a doplňování paliva, neboli FARP a odtud provést další výpad vpřed
00:45:08 s cílem zaútočit na irácké komunikační a zásobovací trasy.
00:45:17 400 vrtulníků v čele s mohutně vyzbrojenými bitevními vrtulníky
00:45:22 Hughes Apache, které nahradily stroje HueyCobra,
00:45:26 přepravilo 2000 mužů této divize spolu s 50 vozidly a děly
00:45:30 80 kilometrů na území Iráku, s cílem zřídit stanoviště FARP.
00:45:57 Jakmile tyto jednotky splnily svůj úkol,
00:46:00 3000 mužů bylo letecky přepraveno o dalších 130 km vpřed,
00:46:04 aby zřídili další základnu.
00:46:21 Pak byly zahájeny údery proti iráckým silám
00:46:25 v další velkolepé názorné ukázce síly útočných vrtulníků.
00:46:35 Také Rusové vyvíjeli útočný vrtulník Mil Mi-24,
00:46:39 známý na západě pod jménem Hind. Ten byl jednou z hlavních zbraní
00:46:44 používaných v 80. letech
00:46:47 při sovětských operacích v Afghánistánu.
00:46:50 S myšlenkou využít vrtulník k boji proti tankům však přišli
00:46:54 v 60. letech Francouzi. Vyzbrojili jej protitankovými střelami,
00:46:59 které měly jak patřičný akční rádius, tak vysokou přesnost.
00:47:08 V 70. letech se objevily úvahy,
00:47:11 že díky protitankovému vrtulníku zvoní tanku hrana.
00:47:18 Nakonec se vrtulník stal
00:47:21 jen další položkou v protitankové zbrojnici.
00:47:24 Ovšem díky své schopnosti rychle zasáhnout,
00:47:27 je to zbraň obzvláště užitečná v případě překvapivého útoku.
00:47:33 Také námořní vrtulníky se používaly ve stále větší míře.
00:47:37 Každá větší válečná loď byla jedním z nich vyzbrojena.
00:47:49 Helikoptéry se staly i důležitou protiponorkovou zbraní.
00:47:53 K vystopování své kořisti shazují do vody sonarové bóje
00:47:58 a pak ji ničí torpédy.
00:48:08 Také při obojživelných výsadkových operacích
00:48:13 byly vrtulníky nasazovány ve stále větším měřítku.
00:48:17 Rovněž spektrum využívání vrtulníků v civilním sektoru
00:48:21 se stále rychle rozšiřovalo.
00:48:24 Začínalo je používat čím dál větší množství policejních sborů.
00:48:31 Vrtulník také často zachraňuje život lidem na moři.
00:48:53 Vytahuje do bezpečí ohrožené obyvatele z hořících věžáků
00:48:58 a pomáhá také požáry zdolávat.
00:49:12 Helikoptéry, vybavené zařízením pro akutní lékařskou pomoc,
00:49:16 bleskurychle přepravují pacienty,
00:49:19 kteří se vážně zraní při dopravních a jiných nehodách.
00:49:26 Přinášejí rovněž pomoc lidem a zvířatům uvězněným záplavami,
00:49:30 či jinými živelnými katastrofami.
00:49:42 Vrtulníky také pomáhají zásobovat uprchlíky,
00:49:46 které válka vyhnala daleko z jejich domovů.
00:49:56 Jsou hlavním dopravním prostředkem,
00:49:59 který zajišťuje spojení mezi ropnými plošinami a pevninou.
00:50:08 V 80. letech se objevil vůbec největší vrtulník všech dob,
00:50:12 ruský Mi-26.
00:50:15 Přepraví 22 tun užitečného nákladu a pojme 60 cestujících.
00:50:28 Další pokrok v konstrukci vrtulníku přináší technologie, zvaná NOTAR,
00:50:33 která využívá k vyrovnávání točivého momentu
00:50:37 místo ocasního rotoru stlačený vzduch.
00:50:40 Vrtulník je díky tomu nejen mnohem lépe ovladatelný,
00:50:44 ale výrazně se tím snižuje i jeho hlučnost.
00:50:47 Další velmi zajímavou koncepcí je Bell Boeing B-22 Osprey,
00:50:52 jehož sklopné rotory nabízejí nesmírné možnosti
00:50:55 pro vojenské i civilní využití, protože umožňují tomuto stroji
00:50:59 po kolmém startu létat jako konvenční letadlo.
00:51:03 Vrtulník urazil za posledních 60 let dlouhou cestu.
00:51:07 A dnes se s ním setkáváme téměř na každém kroku.
00:51:10 Kdo ví, kam až v budoucnosti dospěje.
00:51:35 Skryté titulky: I. Trávníčková, Česká televize 2009
Vrtulník je pozoruhodný svou všestranností. Jeho schopnost létat téměř všude a vykonávat celou řadu různých úkolů přispěla k zásadnímu převratu v letectví. Letadlo s rotujícím křídlem je velmi důležitou součástí výzbroje dnešních armád, přičemž lehké vrtulníky jsou svou schopností doslova kopírovat terén neocenitelné pro průzkum. O něco větší užitkové helikoptéry slouží pro nejrůznější účely, počínaje evakuací raněných až po plnění úlohy vzdušných velitelských stanovišť. Podle velikosti po nich následují dopravní vrtulníky, těžké létající jeřáby a bojové vrtulníky.