Historie dobývání vzdušného prostoru. Dokumentární cyklus BBC
00:00:24 Česká televize uvádí britský dokumentární cyklus
00:00:28 STOLETÍ LÉTÁNÍ
00:00:49 PŘÍBĚH VÍTĚZSTVÍ ČLOVĚKA NAD VZDUCHEM
00:01:09 OBLOHA V DOBĚ STUDENÉ VÁLKY 1945 - 1989
00:01:36 Po roce 1945 určovala podobu světové politiky více než 40 let
00:01:42 konfrontace mezi 2 mocenskými bloky,
00:01:46 v čele se Spojenými státy a Sovětským svazem.
00:01:50 Jedním z jejích nehrozivějších a nejmocnějších symbolů
00:01:54 byl bombardér s jadernými pumami.
00:01:57 V průběhu 1. fáze studené války to byla dominantní zbraň.
00:02:06 Obě strany udržovaly velké flotily nukleárních bombardérů
00:02:11 na vysoké úrovni bojové pohotovosti.
00:02:26 Neustále také navzájem sondovaly
00:02:29 systémy protivzdušné obrany protivníka,
00:02:32 aby v nich objevily slabá místa.
00:02:46 Koncem 50. let se k jaderným bombardérům přidaly
00:02:49 mezikontinentální balistické střely,
00:02:52 odpalované zpočátku ze země.
00:03:01 Pak se objevily balistické nukleární ponorky.
00:03:07 A tak se zrodila jaderná triáda. Ta měla dalekosáhlé důsledky,
00:03:12 které přetrvaly až do samého konce studené války.
00:03:20 Kromě jaderné hrozby stále trvalo
00:03:23 nebezpečí bleskového útoku konvenčními zbraněmi.
00:03:28 Zejména západní Evropa se obávala Sovětského svazu a jeho satelitů.
00:03:32 Právě pro její ochranu byla původně založena Severoatlantická aliance.
00:03:42 Také zde mělo na obou stranách sehrát hlavní roli letectvo.
00:03:51 Bylo nutné získat nadvládu ve vzduchu nad bojištěm.
00:04:03 Letectvo také mohlo významně přispět k vítězství na zemi
00:04:07 poskytováním přímé podpory pozemním vojskům.
00:04:36 Význam letectva byl během studené války tak veliký,
00:04:41 že bylo hlavním aspektem závodů ve zbrojení.
00:04:50 Rozvoj strategie na obou stranách ve velké míře ovlivňoval
00:04:55 konstrukci letadel a taktiku vzdušného boje.
00:05:20 Když v květnu 1945 2. světová válka v Evropě skončila,
00:05:25 zavládl alespoň na Západě jistý optimismus,
00:05:29 že by vítězové mohli vedle sebe žít ve vzájemné shodě.
00:05:48 Západní spojenci, zvlášť Američané,
00:05:51 se proto rychle zbavovali svého válečného arzenálu.
00:05:55 Doslova tisíce letadel z dob války byly dány do šrotu.
00:06:01 Nebo ponechány svému osudu,
00:06:04 aby rezavěly na jakýchsi leteckých skládkách v poušti.
00:06:09 Na druhé straně Sovětský svaz se rozhodl
00:06:12 svůj obrovský válečný vojenský potenciál nesnižovat.
00:06:25 Ve Washingtonu to však za významnou hrozbu nepovažovali.
00:06:29 Spojené státy totiž jako jediné
00:06:32 vlastnily nejničivější ze všech zbraní 2. světové války.
00:06:40 Jadernou bombu.
00:06:56 Především z tohoto důvodu bylo v březnu 1946 vytvořeno
00:07:00 Velitelství amerických strategických vzdušných sil,
00:07:04 známé jako SAC, které mělo zajistit jaderné odstrašující prostředky.
00:07:09 Zpočátku disponovalo Velitelství strategických vzdušných sil
00:07:14 pouze 270 letadly, z nichž půlku tvořily bombardéry B-29.
00:07:19 Stejné letouny svrhly v závěru války atomové bomby na Japonsko.
00:07:25 Zakládací listina strategického velitelství stanovila,
00:07:29 že jeho úkolem je: Připravit se na provádění
00:07:32 ofenzivních operací na velkou vzdálenost v jakékoli části světa,
00:07:37 buď samostatně, nebo v součinnosti s pozemními a námořními silami.
00:07:41 Provádět průzkum na maximální vzdálenost na zemi či na moři,
00:07:45 buď samostatně, nebo v součinnosti s pozemními a námořními silami.
00:07:50 Připravit bojové jednotky schopné provádět intenzivní a trvalou
00:07:54 bojovou činnost s využitím nejnovějších zbraní.
00:08:01 Letectvo Spojených států nakonec získalo
00:08:04 zcela nezávislé postavení na námořnictvu a pozemních silách.
00:08:09 Prezident Harry S. Truman podepsal v červenci 1947
00:08:12 nový Zákon o národní bezpečnosti.
00:08:16 První krize, které letectvo Spojených států čelilo,
00:08:19 a vlastně také první krize studené války,
00:08:23 měla ale s bombardéry jen málo společného.
00:08:31 Vztahy mezi západními spojenci a Sovětským svazem
00:08:35 se od r. 1945 postupně zhoršovaly a nikde to nebylo tak patrné,
00:08:39 jako v bývalém německém hlavním městě Berlíně.
00:08:43 Toto město leželo hluboko v sovětské okupační zóně,
00:08:47 ale samo bylo rozděleno na 4 zóny,
00:08:49 americkou, britskou, francouzskou a sovětskou.
00:08:53 Stalina přítomnost západních spojenců v tomto městě popuzovala
00:08:58 a chtěl, aby z něj odešli.
00:09:01 24. června 1948 Sověti náhle uzavřeli veškerý přístup
00:09:07 ze Západního Německa do Berlína. po silnici, železnici i po vodě.
00:09:12 Obyvatelé Západního Berlína byli na tomto spojení se světem
00:09:15 zcela závislí, od potravin až po uhlí.
00:09:19 Hrozilo jim pomalé vyhladovění.
00:09:26 Západní spojenci se svými ztenčenými ozbrojenými silami
00:09:30 si nemohli dovolit vstoupit kvůli Berlínu do války.
00:09:34 Rozhodli se tedy Berlín zásobovat vzduchem.
00:09:38 Během 2 dnů od uvalení blokády se rozběhla operace Vittles.
00:09:55 Letecký most řídil generál Curtis LeMay,
00:09:59 vrchní velitel amerického letectva v Evropě.
00:10:06 Proslavil se svými schopnostmi už v letech 1939 - 45,
00:10:10 nejdříve u 8. letecké armády operující z Velké Británie
00:10:15 a poté v Tichomoří.
00:10:21 Právě LeMay přišel s myšlenkou náletů v nízké letové hladině,
00:10:25 které tak zpustošily Japonsko na jaře 1945.
00:10:32 Nyní měl před sebou stejně těžký úkol,
00:10:35 jako byly ty předchozí.
00:10:40 Ze Západního Německa do Berlína vedly 3 oficiálně uznané
00:10:45 letecké koridory: z Hamburku, z Wunstorfu a z Wiesbadenu.
00:10:51 Pro všechny své humanitární lety měli Američané, Britové a Francouzi
00:10:56 pouze tyto 3 koridory,
00:10:59 přesto byl letecký most velice účinný.
00:11:03 Do Berlína se denně uskutečnilo až 13 tisíc letů.
00:11:13 Letadla dopravovala do obleženého města vše,
00:11:16 co Berlíňané k přežití potřebovali.
00:11:23 Byla to skutečně spása z nebes.
00:11:42 Při vykládání letadel pomáhaly velké pracovní skupiny Berlíňanů.
00:11:52 Letadla měla na pobyt na zemi mnohdy méně než hodinu,
00:11:57 protože musela rychle uvolnit přistávací dráhu.
00:12:01 Sověti nevěřili, že letecký most bude možné dlouhodbě udržovat
00:12:06 a spokojili se s tím, že občas proletěli podél vzdušných koridorů
00:12:10 do Berlína a výhružně se mihli těsně nad letadly spojenců.
00:12:17 Poručík Gail S. Halvorsen, pilot letounu C-54 Skymaster
00:12:21 z Garlandu ve státě Utah, byl zosobněním ducha statečnosti
00:12:26 a nadšení posádek zajištujících letecký most.
00:12:30 Všiml si zástupu dětí, které se každý den shromažďovaly
00:12:34 kolem letiště Tempelhof a sledovaly přilétající a odlétající letadla.
00:12:40 Halvorsen jim začal shazovat
00:12:43 cukroví zavěšené na padáčcích z kapesníků.
00:12:47 Vždy, když se blížil k letišti, zamával křídly.
00:12:51 Brzy mu berlínské děti začaly říkat "Bonbon Bär"
00:12:54 nebo také "Schokoladen-Flieger" "Čokoládový letec".
00:12:59 Po 40 letech se na berlínském letišti Tempelhof uskutečnila
00:13:03 na paměť leteckého mostu slavnostní vzpomínková akce
00:13:07 a přehlídka historických strojů.
00:13:10 I "Čokoládový letec" se na ni do Berlína vrátil.
00:13:14 Pokud bych měl uvést 1 konkrétní pocit,
00:13:17 pocit na který zvlášť vzpomínám, pak to bylo vědomi,
00:13:21 že ve dne v noci létáme společně s bývalým nepřítelem.
00:13:25 S těmi, které jsme se snažili zničit
00:13:28 a kteří chtěli zničit nás. Nyní jsme společně jako přátelé
00:13:32 usilovali o jejich svobodu. Skutečnými hrdiny berlínského
00:13:36 leteckého mostu jsou, myslím, samotní Berlíňané.
00:13:46 V květnu 1949 si Sověti nakonec uvědomili,
00:13:50 že letecký most může být udržován donekonečna
00:13:55 a znovu otevřeli spojení s Berlínem po zemi a po vodě.
00:13:59 První krize studené války skončila.
00:14:08 Západ začal znovu zbrojit
00:14:11 a v dubnu 1949 vytvořil Severoatlantickou alianci,
00:14:15 North Atlantic Treaty Organisation.
00:14:22 Členskými státy NATO byla řada západoevropských zemí.
00:14:27 Dalšími členy byly Spojené státy, Kanada a Island.
00:14:35 Později se připojilo Řecko, Turecko,
00:14:39 Západní Německo a Španělsko.
00:14:43 Také Moskva vytvořila z východoevropských států
00:14:47 Varšavskou smlouvu.
00:14:50 V srpnu 1949 však Sověti odpálili svou první jadernou nálož.
00:14:54 Americký monopol na jaderné zbraně byl zlomen
00:14:58 a začaly opravdové závody ve zbrojení.
00:15:02 O 3 roky později, v listopadu 1952, uskutečnili Američané
00:15:06 na korálovém ostrově Enewetak 1. úspěšnou zkoušku vodíkové bomby.
00:15:13 Svou ničivou silou mnohonásobně převyšovala jadernou bombu.
00:15:26 Ani ne za rok dosáhli Sověti téhož cíle.
00:15:33 Velitelství amerických strategických vzdušných sil
00:15:37 nyní mělo pro obranu svobodného světa ještě větší význam.
00:15:41 Stačilo však na svůj úkol?
00:15:44 Generál Curtis LeMay, hlavní organizátor
00:15:47 berlínského leteckého mostu, byl v roce 1949 jmenován velitelem
00:15:52 amerických strategických vzdušných sil.
00:15:55 Přišel s pověstí nesmlouvavého velitele,
00:15:58 který se rozhodl pozvednout jejich bojeschopnost.
00:16:08 Svou osobností LeMay na své podřízené rychle zapůsobil.
00:16:12 Naše cíle musíme splnit v nejkratší možné době,
00:16:16 přičemž pro nás jediným rozdílem mezi mírem a válkou je místo,
00:16:20 kam svrhneme své bomby.
00:16:23 LeMay zavedl přísný a tvrdý plán výcviku, kdy posádky bombardérů
00:16:28 prováděly četné cvičné útoky na americká města.
00:16:35 Velitelství strategických vzdušných sil však potřebovalo bombardéry,
00:16:40 které by dokázaly létat ke svým cílům samy.
00:16:43 Natolik rychle a vysoko, aby je neohrožovaly stíhací letouny.
00:16:48 Bombardéry B-29 s pístovými motory a jejich nástupci,
00:16:52 Convair B-36 s motory umístěnými vzadu na křídlech
00:16:56 a Boeing B-50, byly příliš pomalé.
00:17:01 Jako prozatímní opatření
00:17:04 se do bombardéru B-36 začaly montovat proudové motory.
00:17:10 V roce 1950 byl do výzbroje zařazen Boeing B-47 Stratojet.
00:17:16 Dosahoval maximální rychlosti 960 kilometrů v hodině.
00:17:21 Velitelství strategických vzdušných sil mělo nyní k dispozici
00:17:26 bojeschopný a vysoce účinný strategický nukleární bombardér.
00:17:36 Britové následovali jejich příkladu
00:17:40 svými 3 typy bombardérů s křídly do písmene V,
00:17:43 mezi něž patřil Handley Page Victor.
00:17:52 Nejrevolučnějším letounem z této trojice byl Avro Vulcan
00:17:57 s trojúhelníkovým křídlem ve tvaru písmene Delta.
00:18:01 Jeho účelem bylo snížit čelní odpor,
00:18:04 a tím zlepšit výkon a letové vlastnosti letounu.
00:18:12 Koncepci delta-křídla však nejvíc ovlivnil
00:18:15 americký konstruktér Jack Northrop.
00:18:21 Výsledkem Northropova dlouhodobého zájmu o takzvaná létající křídla,
00:18:27 se stal v roce 1945 průzkumný bombardér B-35,
00:18:31 poháněný pístovým motorem.
00:18:36 Tento letoun byl pak pod označením YB-49 přestavěn na proudový pohon
00:18:41 a vyznačoval se nevšední elegancí.
00:18:46 Počátkem května 1945 však americké letectvo,
00:18:51 které se už zaměřilo na Boeing B-47,
00:18:54 tento projekt kvůli rozpočtu zrušilo.
00:18:57 Také Sověti vyvíjeli jaderné bombardéry.
00:19:01 Jejich prvním poválečným strategickým letounem se stal
00:19:06 Tupolev Tu-4, který byl téměř přesnou kopií amerického B-29.
00:19:10 V polovině 50. let se objevily sovětské proudové bombardéry.
00:19:15 Prvním byl turbovrtulový Tupolev Tu-95,
00:19:18 v armádách zemí NATO označovaný krycím názvem "Bear - Medvěd".
00:19:23 Dalším byl proudový letoun Mjasiščev M-4, alias "Bison".
00:19:28 Sovětské jaderné bombardéry
00:19:31 však nebyly v pravém slova smyslu strategické.
00:19:34 Mohly sice bez problémů doletět nad západní Evropu,
00:19:37 ale mezikontinentální let do Spojených států
00:19:40 byl už nad jejich síly.
00:19:42 Nebyl totiž uzpůsobeny k doplňování paliva ve vzduchu.
00:19:45 Naproti tomu americké letectvo
00:19:48 používalo doplňování paliva ve vzduchu už zcela běžně.
00:19:52 Díky tomu mohl v březnu 1949 Boeing B-50,
00:19:57 pojmenovaný Lucky Lady II, jako vůbec první letadlo
00:20:00 obletět bez mezipřistání celý svět
00:20:03 a urazit vzdálenost 40000 kilometrů.
00:20:13 Nevýhoda na straně Sovětů se ještě zvětšila, když se v roce 1955 začal
00:20:18 v arzenálu Velitelství strategických vzdušných sil
00:20:22 objevovat nový a ještě výkonnější bombardér
00:20:26 Boeing B-52 Stratofortress.
00:20:32 B-52 byl pak ve výzbroji letectva více než 40 let.
00:20:40 4. října 1957 však Sověti ohromili svět
00:20:44 vypuštěním první umělé družice na oběžnou dráhu kolem Země.
00:20:54 Pro většinu lidí byla znamením, že nastává úsvit kosmického věku,
00:20:58 ale u vojenských stratégů vyvolala mnohem chmurnější představu.
00:21:04 Jestliže Sověti dosáhli kosmického prostoru,
00:21:07 pak to znamená, že mají k dispozici silnou a výkonnou raketu.
00:21:12 Taková řízená střela by dokázala doletět až do Severní Ameriky
00:21:16 a pokud by byla vyzbrojena jadernou hlavicí,
00:21:19 mohla by způsobit obrovskou zkázu.
00:21:23 Američané si rovněž uvědomili, že vzhledem k nesmírnému pokroku
00:21:26 ve vývoji radiolokátorů během posledních 10 let,
00:21:30 by řízené střely odpalované ze země mohly také sestřelovat letadla.
00:21:36 Padlo proto rozhodnutí následovat Rusy a založit strategii
00:21:40 amerických odstrašujících jaderných prostředků
00:21:44 na mezikontinentálních balistických střelách.
00:21:47 A tak byly v roce 1958 rozmístěny první rakety Atlas.
00:21:51 O rok později byly ve Velké Británii rozmístěny
00:21:55 rakety středního doletu Thor. Jejich obsluhu kromě Američanů
00:21:59 zajišťovalo i britské Královské letectvo.
00:22:07 Curtis LeMay a jeho nástupce v čele velitelství strategických
00:22:12 vzdušných sil generál Thomas Power, však byli přesvědčeni,
00:22:16 že bombardéry s lidskou posádkou mohou hrát důležitou roli
00:22:20 i v tomto novém prostředí.
00:22:23 Zpočátku měla třetina bombardérů stálou 15minutovou pohotovost,
00:22:27 takže se mohly vznést do vzduchu dříve,
00:22:31 než jejich základny zasáhnou balistické rakety.
00:22:42 Velitelství strategických vzdušných sil také vyvinulo
00:22:45 novou taktiku bombardování z malých výšek.
00:22:49 Spočívala v tom, že bombardér poletí nízko až k cíli,
00:22:53 aby snížil na minimum riziko, že jej zachytí radiolokátory.
00:22:58 Blízko cíle začne letoun strmě stoupat a vypustí bombu.
00:23:02 Ta ještě chvíli poletí spolu s ním vzhůru,
00:23:05 než se otočí k zemi, kde potom exploduje.
00:23:08 Pilot mezitím přejde do střemhlavého klesání
00:23:11 a zamíří zpět na základnu.
00:23:14 Další možností bylo využít jaderné řízené střely
00:23:18 odpalované z bezpečné vzdálenosti.
00:23:21 Bombardéry B-52 byly proto vyzbrojeny střelami Hound Dog,
00:23:25 které měly dolet téměř 1100 km
00:23:28 a dosahovaly dvojnásobné rychlosti zvuku.
00:23:31 LeMay a Power také zahájili vývoj nového bombardéru.
00:23:35 Byl postaven a testován prototyp B-70 Valkyrie.
00:23:41 Koncepce tohoto letounu vycházela z přesvědčení,
00:23:45 že pokud poletí dostatečně vysoko a rychle,
00:23:49 dokáže se vyhnout prostředkům sovětské protivzdušné obrany.
00:23:53 Bombardér Valkyrie mohl dosáhnout rychlosti 3 machů,
00:23:58 ale byl tak drahý, že se nikdy nezačal sériově vyrábět.
00:24:04 Velitelství strategických vzdušných sil
00:24:07 však přesto nadzvukový bombardér získalo.
00:24:11 V roce 1961 byl do výzbroje zařazen B-58 Hustler.
00:24:15 Letoun B-58 mohl létat rychlostí 2 machů,
00:24:19 ale chyběl mu dolet a nosnost stejně velkého užitečného nákladu,
00:24:24 jako měl bombardér B-52.
00:24:27 Možnosti jaderné strategie se dále rozšířily v roce 1959,
00:24:31 kdy byl na vodu spuštěn George Washington, první ponorka
00:24:35 vyzbrojená mezikontinentálními balistickými střelami Polaris.
00:24:45 Tím získala Amerika jadernou triádu skládající se z balistických
00:24:50 řízených střel odpalovaných z ponorek,
00:24:53 balistických řízených střel odpalovaných ze země
00:24:57 a z jaderných bombardérů s lidskou posádkou.
00:25:01 Sovětský svaz se nemohl zaměřit na všechny tyto 3 cíle najednou.
00:25:05 Spojené státy proto nyní byly schopny zasadit odvetný úder.
00:25:09 Arzenál mezikontinentálních balistických střel
00:25:12 Velitelství strategických vzdušných sil,
00:25:16 se v průběhu 60. let rozrostl ze 180 na téměř 900 kusů,
00:25:20 zatímco počet letadel v jeho výzbroji
00:25:23 se z maximálního stavu 3000 strojů na počátku tohoto desetiletí
00:25:28 snížil o polovinu.
00:25:38 Příchod věku řízených střel stále více podněcoval
00:25:42 závody v jaderném zbrojení a vytvářel čím dál děsivější
00:25:46 perspektivu jaderné války.
00:25:52 Ve studené válce ale nešlo pouze o jaderné odstrašování,
00:25:56 přestože zatlačovalo do pozadí vše ostatní.
00:26:00 Vojenské letectvo na obou stranách plnilo také mnoho dalších rolí.
00:26:17 Jeden z prvních zvláštních úkolů letectva v období studené války
00:26:21 byl vyvolán potřebou čelit hrozbě jaderných bombardérů.
00:26:29 Zpočátku, kdy byly bombardéry vybaveny pouze pístovými motory,
00:26:34 dokázaly je proudové stíhačky relativně snadno zastavit,
00:26:38 jak ukazuje tato simulovaná bitva mezi americkými bombardéry B-29
00:26:43 a britskými stíhacími letouny Meteor.
00:27:04 Když ale byly počátkem 50. let
00:27:07 do výzbroje zařazeny proudové bombardéry,
00:27:11 které létaly výše a rychleji, nebylo to už tak snadné.
00:27:15 Aby bylo možné tyto bombardéry zastavit,
00:27:18 byl vyvinut nový stíhací letoun. Přepadový stíhač určený k boji
00:27:22 s rychlými letouny nepřítele musel dokázat okamžitě odstartovat
00:27:26 a stoupat vysokou rychlostí.
00:27:29 Convair Delta Dagger byl prvním americkým strojem tohoto typu.
00:27:34 Mohl stoupat rychlostí 3900 metrů za minutu a dosahoval rychlosti
00:27:39 téměř 1300 kilometrů v hodině.
00:27:42 Tyto nové stíhací letouny byly vyzbrojeny
00:27:45 střelami vzduch-vzduch, které byly dvojího typu.
00:27:50 Tím prvním byly řízené střely naváděné pomocí
00:27:54 infračerveného senzoru v přední části rakety
00:27:58 na tepelné záření výfukových plynů zaměřovaného letadla.
00:28:05 Druhým typem byla radarem navádění střela,
00:28:09 řízená za letu paprskem zaměřeným na cíl.
00:28:18 K tomu, aby tento letoun rychle odstartoval ze země
00:28:22 a zastavil blížící se bombardéry dříve, než budou moci udeřit,
00:28:27 byl zapotřebí pozemní radar.
00:28:38 K ochraně svého vzdušného prostoru
00:28:41 budovaly obě strany rozsáhlé radarové sítě.
00:28:47 Očekávalo se, že sovětské bombardéry
00:28:50 se budou přibližovat ke vzdušnému prostoru NATO v naději,
00:28:54 že je radary zachytí až na poslední chvíli.
00:28:57 Radiolokační stanice proto neustále prohledávaly oblohu.
00:29:01 Jejich radary skutečně nikdy nespaly.
00:29:04 Jakmile by zjistily, že se blíží bombardéry,
00:29:08 stíhací letouny by rychle odstartovaly a pozemní stanice
00:29:12 by je naváděla směrem k jejich kořisti, až do okamžiku,
00:29:16 kdy ji zachytí na svých vlastních radarech.
00:29:19 Stále ještě ze vzdálenosti mnoha kilometrů by pak odpálily
00:29:23 své řízené střely a vrátily se na základnu.
00:29:26 Ale tradiční stíhačka byla právě tak důležitá,
00:29:29 jako tento nový přepadový stíhací letoun.
00:29:32 2. světová válka ukázala, že vítězství na zemi
00:29:35 do velké míry závisí na získání převahy ve vzduchu.
00:29:50 To mohly dokázat pouze stíhačky.
00:29:54 Během korejské války Američané ke svému údivu zjistili,
00:29:59 že sovětský MiG-15 je lepší než všechny západní proudové letouny,
00:30:03 s výjimkou stíhačky North American F-86 Sabre.
00:30:07 I ten však byl po některých stránkách horší než MiG.
00:30:12 Za to, že letouny Sabre byly v boji obvykle úspěšné,
00:30:16 vděčily většímu umění pilotů.
00:30:19 Většina amerických letců bojovala už ve 2. světové válce.
00:30:23 Zjevným ponaučením, které z Koreje vyplynulo, bylo to,
00:30:27 že pro výkon a fungování stíhacích letounů je stále ještě rozhodující
00:30:31 jejich rychlost a manévrovací schopnosti.
00:30:35 Tak byla 50. léta svědkem dramatického zlepšení právě tady.
00:30:40 Prvním americkým stíhacím nadzvukovým letounem byl
00:30:44 North American F-100 Super Sabre.
00:30:49 Vzlétl poprvé v květnu 1953 těsně před koncem války v Koreji.
00:31:01 Sověti odpověděli stíhacím letounem MiG-19.
00:31:05 V zemích NATO se pro něj užíval název "Farmer - Sedlák".
00:31:12 Západoevropské země také vyráběly nadzvukové stíhačky.
00:31:17 Britský Hawker Hunter vzlétl dokonce už v červenci 1951.
00:31:22 Stal se posléze jedním z letounů, které tvořily páteř
00:31:26 britského Královského letectva a šel dobře na odbyt v zámoří.
00:31:30 Francouzi přišli se strojem Dassault Super Mystere,
00:31:34 který byl potom ve výzbroji honduraského letectva
00:31:37 ještě koncem 80. let.
00:31:41 Byl také zaveden nový typ letecké kombinézy,
00:31:45 přetlakový anti-G oblek, který měl pilotům pomoci vyrovnat se
00:31:49 s přetížením při obtížných manévrech ve vysoké rychlosti.
00:31:54 Kolem roku 1960 byla do výzbroje zařazována další generace stíhaček
00:31:59 schopných létat 2 x rychleji než zvuk.
00:32:02 Dobrým příkladem je sovětský stíhací letoun MiG-21,
00:32:06 v kódu NATO označovaný názvem Fishbed, který v roce 1959 vytvořil
00:32:11 světový rychlostní rekord ve vzduchu 2342 km v hodině.
00:32:16 Podobně jako jiné stíhačky, určené k boji proti bombardérům
00:32:20 a přepadovým stíhacím strojům, byly i tyto letouny
00:32:24 nyní vyzbrojeny řízenými střelami. Ale zatímco Sověti ponechali
00:32:28 ve výzbroji svých letadel kanón a kulomety, Američané vsadili
00:32:32 výhradně na řízené střely zvýšeného doletu.
00:32:36 Někteří dokonce usoudili,
00:32:39 že už skončila doba leteckého boje stíhaček.
00:32:43 První příležitost vyzkoušet tuto novou vzdušnou zbraň v boji
00:32:47 se naskytla ve Vietnamu. Zpočátku zde byly nasazeny
00:32:51 2místné bitevní letouny F-4 Phantom a F-105 Thunderchief.
00:32:56 Byly vyzbrojeny řízenými střelami Sparrow,
00:32:59 naváděnými radarovým paprskem.
00:33:02 A střelami Sidewinder, naváděnými tepelnými čidly.
00:33:10 Americké letadla čelila severovietnamským stíhačkám
00:33:14 MiG-17 a MiG-21, vyzbrojeným kanónem
00:33:18 i sovětskými řízenými střelami vzduch-vzduch Atol.
00:33:23 Posádky amerických letadel záhy zjistily,
00:33:26 že jejich střely trpí závažnými nedostatky.
00:33:30 Například hlavní nevýhodou radarem naváděných střel Sparrow bylo to,
00:33:35 že jakmile se radar zaměřil na cíl, nedokázal současně zaměřovat
00:33:39 další hrozby, čímž letoun zůstával nechráněn před překvapivým útokem.
00:33:45 Americké řízené střely byly navíc konstrukčně uzpůsobeny tak,
00:33:50 aby ničily letouny letící přímo a horizontálně.
00:33:54 A nikoli MiGy se skvělými manévrovacími schopnostmi.
00:33:58 Řízené střely naváděné paprskem měly ještě další nevýhodu.
00:34:02 Jakmile letoun zaměřil svůj cíl a pilot odpálil střelu,
00:34:07 potřebovala k tomu, aby zareagovala na paprsek
00:34:10 a odjistila bojovou hlavici přibližně 800 metrů.
00:34:14 Každý MiG, který se přiblížil na tuto, či ještě kratší vzdálenost,
00:34:18 byl zcela v bezpečí a mohl beztrestně střílet.
00:34:22 Zjištění, že střela vzduch-vzduch nedokázala plně nahradit
00:34:26 konvenční kanón se potvrdilo v roce 1967
00:34:29 během arabsko-izraelské války.
00:34:37 Izraelští piloti dosáhli podle svého tvrzení
00:34:41 ve vzdušných soubojích 50 vítězství,
00:34:44 ale za každé z nich vděčili kanónům a nikoli řízeným střelám,
00:34:48 přestože jimi izraelské letouny byly vyzbrojeny.
00:34:53 Tato válka rovněž vyvolala další znepokojení.
00:34:57 Hned první den zahájilo izraelské letectvo preventivní údery
00:35:01 na arabská letiště.
00:35:22 To umožnilo Izraelcům dosáhnout vzdušné nadvlády
00:35:26 během několika málo hodin. Co kdyby armády Varšavské smlouvy
00:35:32 uskutečnily podobné preventivní údery na letiště armád NATO?
00:35:39 Hrozbu preventivního útoku na své letecké základny
00:35:43 považovalo NATO za velmi reálnou. Jednou z možností bylo
00:35:47 ponechat letouny v protiatomových leteckých krytech,
00:35:52 kde by byly chráněny před bombardováním.
00:35:55 Všechny hlavní vzdušné síly začaly tyto kryty budovat ve velkém.
00:36:11 Tím však nebyl vyřešen problém, že budou vyřazeny z provozu
00:36:15 startovací a přistávací plochy, který Sověti obešli tím,
00:36:19 že své letouny konstruovali tak, aby mohli startovat a přistávat
00:36:24 na nezpevněných drahách nouzových letišť.
00:36:32 Jiným možným řešením byl letoun s kolmým či krátkým startem.
00:36:37 V 50. letech se začala touto koncepcí zabývat celá řada zemí
00:36:42 pro komerční i vojenské účely.
00:36:48 Jedním z mnoha prototypů, které skutečně létaly,
00:36:52 byl americký Lockheed XFV-1.
00:36:57 Dalším byl nevšedně vyhlížející Flying Bedstead,
00:37:02 který zkoušela britská továrna na letecké motory Rolls-Royce.
00:37:08 Celkem úspěšný prototyp vyzkoušeli i Němci.
00:37:13 V polovině 60. let však většina leteckých továren ztratila
00:37:17 o další vývoj zájem, protože jejich stíhací verze
00:37:21 nebylo možné zkonstruovat jako nadzvukové.
00:37:24 Jeden z projektů letadel s kolmým či krátkým startem
00:37:28 však přece jen přinesl výsledek, letoun Hawker Harrier.
00:37:35 Ten je opatřen proudovými tryskami, které se natáčejí v úhlu 90 stupňů.
00:37:42 Britské Královské letectvo rozmístilo v Německu koncem 60. let
00:37:46 Harriery jako letouny blízké letecké podpory
00:37:50 a taktické průzkumné letouny.
00:37:57 Jediným zahraničním kupcem byla americká námořní pěchota.
00:38:10 Vzdušná podpora pozemních sil v Evropě nabyla většího významu
00:38:14 ve chvíli, kdy se strategie NATO
00:38:17 odklonila od koncepce okamžité jaderné odvety,
00:38:20 následující po útoku pozemních sil armád Varšavské smlouvy,
00:38:24 ke strategii spoléhající ve stále větší míře na konvenční zbraně,
00:38:29 včetně letectva.
00:38:32 Letadla mohou podporovat pozemní síly 2 způsoby.
00:38:37 Blízká letecká podpora představuje útok na cíle v pásmu
00:38:40 probíhajících pozemních bojů. K tomu se nehodí nadzvukový letoun,
00:38:46 protože většinu pozemních cílů, jako jsou například tanky,
00:38:51 dokáže jen velmi obtížně lokalizovat.
00:38:55 Koncem 70. let proto Američané zavedli do výzbroje
00:38:58 Firechild-Republic A-10 Thunderbalt.
00:39:03 Letoun A-10, kterému jeho piloti začali něžně říkat "Warthog-Kanec",
00:39:08 nese impozantní množství zbraní a střeliva,
00:39:11 včetně 7hlavňového 30 mm kanónu. Je také chráněn silným pancířem
00:39:17 a má výborné manévrovací schopnosti.
00:39:22 Další podpůrnou rolí pozemních operací je bombardování týlu.
00:39:27 Útoky na pozemní cíle za oblastí bojů mají přerušit
00:39:31 přesunování záloh a zásobování.
00:39:35 Pro tyto úkoly používali zpočátku obě strany bombardéry
00:39:39 a příkladem v armádách NATO byl anglický letoun Electric Canberra.
00:39:50 Sověti ve velké míře používali Iljušin Il-28,
00:39:54 ale díky stále lepším prostředkům protivzdušné obrany
00:39:59 byl tento bombardér zranitelný. Proto byly do výzbroje letectva
00:40:04 zařazovány bitevní letouny, jako je tento F-104 Starfighter.
00:40:08 Ten byl dostatečně rychlý,
00:40:10 aby se vyhnul prostředkům protivzdušné obrany,
00:40:14 ale pokud se ocitl v úzkých, mohl si sám prorazit cestu k cíli.
00:40:19 Starfighter létal později v letectvu mnoha zemí NATO.
00:40:27 Byl tu také anglo-francouzský letoun Sepecat Jaguar,
00:40:32 který byl nasazen k bojovým útvarům armád NATO počátkem 70. let.
00:40:37 Tento letoun nesl na palubě přes 9 tun bomb a střel
00:40:41 a dosahoval rychlosti 1,6 machu.
00:40:45 Ještě rychlejší byl sovětský Su-22 se západním označením Fitter,
00:40:51 který dokázal létat 2x rychleji než zvuk.
00:40:55 Během studené války se však také objevilo letadlo,
00:40:59 které mohlo tajně proniknout do hloubky nepřátelského území.
00:41:04 První z těchto speciálních špionážních letadel vyvíjel
00:41:08 ve velké tajnosti v továrně Skunk Works společnosti Lockheed
00:41:13 v kalifornském Burbanku šéfkonstruktér Kelly Johnson.
00:41:17 Měl za úkol postavit letoun, který by létal v takových výškách,
00:41:22 aby nebylo možné zjistit nad územím Sovětského svazu jeho přítomnost.
00:41:29 Výsledkem jeho práce byl letoun U-2, který mohl létat
00:41:34 až ve výšce 21000 metrů. Aby pokryli co největší část
00:41:39 území Sovětského svazu, byly letouny U-2 rozmístěny v Turecku.
00:41:43 Létaly také z Pákistánu a právě tady v květnu 1960
00:41:48 dostal 1 z letounů U-2 rozkaz přeletět sovětské území
00:41:53 z jihu na sever a nakonec přistát v severním Norsku.
00:41:57 Jeho pilot Francis Gary Powers neměl ani ponětí o tom,
00:42:01 jak obrovský rozruch jeho let způsobí.
00:42:05 Letoun U-2 odstartoval z letecké základny v Péšaváru v Pákistánu
00:42:10 podle plánu 1. května 1960.
00:42:15 Francis Powers letěl cestovní rychlostí ve výšce 20000 metrů
00:42:20 a brzy se ocitl hluboko v sovětském vzdušném prostoru.
00:42:25 Aniž by o tom věděl, byl jeho U-2 na zemi lokalizován.
00:42:30 Zatímco bezstarostně pokračoval v letu,
00:42:33 byly na jeho letoun odpáleny střely země-vzduch.
00:42:44 Operátoři sovětských radiolokátorů viděli,
00:42:48 jak jim U-2 řítící se k zemi mizí z obrazovek poté,
00:42:52 co se Powersovi podařilo úspěšně seskočit padákem.
00:42:57 Sověti rychle objevili trosky Powersova letounu
00:43:01 a co bylo důležitější, také jeho kameru a film.
00:43:05 Za velké zájmu veřejnosti a k rozpakům americké vlády
00:43:10 byl v Moskvě postaven před soud. Lety letadel U-2
00:43:13 nad Sovětským svazem byly zastaveny.
00:43:17 O 2 roky později však letoun U-2 sehrál klíčovou roli
00:43:20 během kubánské raketové krize v roce 1962.
00:43:27 Právě fotografie jím pořízené potvrdily,
00:43:31 že Sověti rozmisťují řízené střely Americe za humny.
00:43:36 Powersův případ nicméně potvrdil, že hrozba střel země-vzduch,
00:43:41 známých pod zkratkou SM, stále roste.
00:43:45 Mnoho letadel ztracených nad severním Vietnamem
00:43:50 padlo za oběť právě této zbrani.
00:43:58 Navíc se do výzbroje začaly zavádět ruční střely země-vzduch,
00:44:04 jako například americké střely Stinger.
00:44:08 Ty mohly být velmi účinné proti strojům
00:44:11 nalétávajícím v malých výškách. Existovaly také vysoce účinné
00:44:16 mobilní pancéřovaní protiletecké dělostřelecké systémy,
00:44:20 jakým byl například sovětský ZSU 23-4.
00:44:25 Základem těchto systémů byl radiolokátor,
00:44:29 a jedním ze způsobů, jak se mu vyhnout,
00:44:32 bylo létat ve velmi malých výškách.
00:44:36 Aby to dokázaly i proudové letouny dosahující vysoké rychlosti,
00:44:40 byl zaveden palubní radar sledující terén.
00:44:46 Tento problém se však dal obejít ještě dalším způsobem,
00:44:50 který byl vyvíjen v továrně Skunk Works společnosti Lockheed.
00:44:57 V roce 1959 dostala tato společnost za úkol vyvinout nový špionážní
00:45:02 letoun, který by byl obtížněji zachytitelný radarem než U-2.
00:45:10 Výsledkem byl SR-71 Blackbird.
00:45:21 Tento letoun, dosahující rychlosti 3x vyšší než zvuk
00:45:24 a schopný létat ve výškách nad 24000 metrů,
00:45:28 svým futuristickým tvarem pouze v černé barvě
00:45:32 znamenal začátek nové technologie, letounu Stealth.
00:45:36 Úspěšný vývoj letounu Blackbird povzbudil Lockheed k tomu,
00:45:41 aby tajně dále rozvíjela technologii Stealth.
00:45:45 Výsledkem se stal přesný noční útočný letoun F-117 A.
00:45:54 I když tento letoun, nazývaný Nighthawk, vzlétl poprvé v r.1981,
00:45:59 byl široké veřejnosti představen až o 7 let později.
00:46:04 Jeho plášť byl zkonstruován tak, aby pohlcoval záření,
00:46:09 a letoun má takový tvar, který rozptyluje radarové paprsky
00:46:12 a odráží je mimo zdroj záření. V době, kdy byl Nighthawk zařazen
00:46:17 do výzbroje, studená válka se prakticky chýlila ke konci.
00:46:21 Měl se však za dramatických okolností osvědčit v roce 1991
00:46:26 během války v Perském zálivu. Konstruktéři se snažili zlepšit
00:46:31 výkon a letové vlastnosti bojových letadel také jinak.
00:46:35 Mezi to patřilo zavádění měnitelné geometrie křídla za letu.
00:46:48 Jedním z prvních příkladů měnitelné geometrie křídla
00:46:52 byl sovětský MiG-23. Západní rozvědky jej poprvé
00:46:56 zpozorovaly v roce 1972 a daly mu název Flogger.
00:47:02 MiG-23 byl určen k boji s nadzvukovými jadernými bombardéry
00:47:06 létajícími ve velkých výškách. Avšak v době,
00:47:10 kdy byl zařazeny do výzbroje, začaly jaderné bombardéry používat
00:47:14 taktiku přibližování se k cíli v nízké letové hladině,
00:47:18 aby je nezachytily radiolokátory. MiG-23 byl nicméně impozantním
00:47:23 letounem, schopným se sklopeným křídlem dosahovat rychlosti 3 machů
00:47:28 Měnitelná geometrie byla také užita u letounu Panavia Tornado,
00:47:32 společného projektu Němců, Italů a Britů.
00:47:36 Byly postaveny 2 typy tohoto letadla.
00:47:40 Bitevní letoun určený k bombardování týlu nepřítele,
00:47:43 který byl zkonstruován pro lety v malých výškách,
00:47:47 a stíhací letoun určený k boji
00:47:49 proti nepřátelským stíhačkám a bombardérům.
00:47:53 Prvním letounem s měnitelnou geometrií křídel
00:47:56 zařazeným do výzbroje letectva v roce 1967 se však stal
00:48:00 americký F-111 Aardvark. Jednou z jeho hlavních funkcí
00:48:04 byla role taktického úderného bombardéru.
00:48:10 Letoun F-111 byl také používán jako jaderný bombardér.
00:48:15 Nedokázal však unést takový náklad bomb jako B-52,
00:48:20 který v 70. letech začínal pociťovat svůj věk.
00:48:27 Nahradit jej měl Rockwell B-1 s měnitelnou geometrií křídla,
00:48:32 který byl vyvinut během 70. let.
00:48:35 V té době byl tím nejmodernějším letounem.
00:48:45 Škrty v rozpočtu amerického resortu obrany si ale v roce 1979
00:48:50 vynutily zrušení projektu B-1. Tento bombardér byl nicméně
00:48:54 vzkříšen k novému životu, aby nesl novou zbraň,
00:48:58 střely s plochou dráhou letu. Je to přesná řízená střela,
00:49:03 kterou lze odpalovat z bezpečné vzdálenosti téměř 2400 km od cíle
00:49:08 a která nese buď jadernou, nebo konvenční bojovou hlavici.
00:49:12 Křižující střela létá ve velmi nízké letové hladině,
00:49:16 aby ji nezachytili radiolokátory, a může být odpálena ze vzduchu,
00:49:20 z moře nebo ze země. Nová střela tak představovala
00:49:24 velmi významné posílení jaderné triády a umožňovala
00:49:28 odpalování z letadel ve vzdušním prostoru spřátelené země.
00:49:32 Modifikovaný letoun B-1 byl zařazen do výzbroje amerického letectva
00:49:37 v roce 1985 pod označením B-1B Lancer.
00:49:41 Brzy vytvořil celou řadu světových rekordů v rychlosti,
00:49:44 v nosnosti užitečného nákladu a v doletu.
00:49:51 Na počátku 80. let však způsob, jak čelit útoku
00:49:55 armád Varšavské smlouvy na západní Evropu,
00:49:58 získal jinou podobu.
00:50:15 Hlavním architektem této změny byl generál Bernard Rogers,
00:50:20 vrchní velitel spojeneckých sil v Evropě.
00:50:24 Uvědomil si, že pokusy otupit takový útok snahou odrážet
00:50:27 postupně jednotlivé útočné vlny,
00:50:30 nemají pravděpodobně velkou naději na úspěch.
00:50:34 NATO by se spíš mělo soustředit na ničení sil druhého sledu,
00:50:38 a přitom by letectvo hrálo klíčovou roli.
00:50:49 Koncem roku 1989 se však komunismus ve východní Evropě
00:50:54 zhroutil sám do sebe. Hranice rozdělující Evropu padly.
00:51:00 Studená válka skončila.
00:51:05 Hrozba 3. světového konfliktu v tomto století
00:51:10 konečně téměř zanikla.
00:51:25 Skryté titulky: I. Trávníčková, Česká televize 2009
Po roce 1945 určovala po dobu více než čtyřiceti let světovou politiku konfrontace mezi dvěma mocenskými bloky v čele se Sovětským svazem a Spojenými státy. Jedním z jejich nejhrozivějších a nejmocnějších symbolů byl bombardér s jadernými pumami. V průběhu první fáze studené války to byla dominantní zbraň. Obě strany udržovaly velké flotily nukleárních bombardérů na vysoké úrovni bojové pohotovosti. Neustále také navzájem sondovaly systémy protivzdušné obrany protivníka, aby v nich objevily slabá místa.