Jedna z nejzajímavějších postav české kultury 20. a 30. let minulého století. ### Režie M. Dvořáček
00:00:20 Výstava František Drtikol, fotograf, malíř, mystik,
00:00:24 kterou uspořádala galerie Rudolfinum, ve spolupráci
00:00:29 s uměleckoprůmyslovým muzeem v Praze, představuje
00:00:32 veřejnosti poprvé po velmi dlouhé době podstatný průřez jeho dílem.
00:00:41 Jméno Františka Drtikola
00:00:43 bývá obvykle spojováno pouze s fotografií.
00:00:48 Zapomíná se při tom, že Drtikol byl ovšem především
00:00:52 mystik a myslitel, který pracoval v nejrůznějších médiích.
00:01:00 V kresbě, v malbě i v grafice.
00:01:05 Tato výstava zahrnuje nejpodstatnější kapitoly
00:01:09 Drtikolova díla a naznačuje, jakým způsobem se vyvíjelo
00:01:17 Drtikolovo myšlení. Od nejstarších děl z počátku 10.let,
00:01:23 kdy již tehdy krystalizovala některá témata, která později
00:01:29 rozvíjel až do konce své dráhy ve 40.letech v obrazech.
00:01:49 První kapitola výstavy, nazvaná Ukřižování,
00:01:52 poukazuje k výchozímu bodu Drtikolova hledání.
00:01:56 Tím bylo v našem prostředí zcela samozřejmě křesťanství.
00:02:00 Snaha intenzivně prožít hlavně novozákonní zvěst,
00:02:03 vyústil v exaltovanou sebeprojekci, v postavu Krista.
00:02:08 V dopise z roku 1914 Drtikol píše:
00:02:12 Tak chtěl bych umřít. Jak Kristus. Rozpjat, přibit na kříži.
00:02:20 Drtikol se obrací k vypjaté formě mysticismu v duchu
00:02:23 dobového symbolistního myšlení.
00:02:26 Událost kříže tematizuje v nejrůznějších polohách.
00:02:58 Také tématu Salome se Drtikol věnoval v úzké vazbě s dobovou
00:03:03 duchovní atmosférou 10.let.
00:03:06 Jeho zájem však přesahoval až do 20.let.
00:03:09 Do doby, kdy vedl v Praze svůj proslulý fotografický ateliér.
00:03:14 Vedle zakázkové portrétní fotografie vznikaly právě
00:03:18 v tomto období jeho nejslavnější fotografie ženských aktů,
00:03:22 které jsou z Drtikolova díla nejznámější.
00:03:25 Drtikolův zájem o ženské tělo neulpíval pouze na povrchu,
00:03:29 ale byl vždy prostředkem k vyjádření hlubších obsahů.
00:03:55 Podobně je tomu i u třetí kapitoly, nazvané Vanitas.
00:04:00 Téma marnosti poukazu ke smrtelnosti člověka
00:04:03 a neodvratnosti jeho konce nesouvisí u Drtikola
00:04:06 jen s křesťanstvím. Již od 10. let se u něj probouzí
00:04:10 zájem o další nauky. Jako byla anthroposovie,taoismus,buddhismus.
00:04:16 A Tibetská kniha mrtvých,kterou mimo jiné přeložil do češtiny
00:04:21 Drtikol ve svém hledání začíná jakoby od konce.
00:04:25 Od poznání konečných mezí.
00:04:27 Aby si později mohl otevřít svou vlastní cestu k absolutnu.
00:04:42 Téma "Cesty“ se objevuje v Drtikolově díle velmi záhy.
00:04:46 A na ní poutník, kráčející ke svému cíli.
00:04:50 Jako symbolika uzrávání.
00:04:52 Ve svých 50 letech, téměř v závěru své fotografické kariéry,
00:04:57 se Drtikol zobrazil v autoportrétu jako nahý poutník,
00:05:01 opírající se o hůl s devíti články, které symbolizují devět bran,
00:05:06 kterými je potřeba projít za poznáním.
00:05:10 Sérií raných děl z 10.let Drtikol předznamenává svou duchovní pouť,
00:05:15 na niž později vykročil.
00:06:09 Pátá kapitola,nazvaná "Matka Země“, je velmi obsáhlá.
00:06:14 Téma prostupuje celou Drtikolovu tvorbu,
00:06:17 zřetelně dokládá jeho tvůrčí invenci
00:06:19 ve všech oborech, jimž se věnoval.
00:06:22 V malbě, kresbách, pastelech, grafikách
00:06:24 a samozřejmě i ve fotografii.
00:06:28 Již v raných kresbách z 10.let se objevují motivy,
00:06:31 k nimž se později vracel ve fotografii.
00:06:34 Některé náměty jeho pastelů se opakují v grafikách
00:06:38 a po mnoha letech se vynořují i v obrazech.
00:06:42 V pozdním díle se téma vrací v abstrahované podobě,
00:06:45 různě se prolíná a transformuje. Drtikol přes všechny
00:06:49 stylové proměny zůstává v zásadě věrný výchozím
00:06:52 impulzům symbolistní atmosféry, která ho svou otevřeností
00:06:56 k přesahu formovala a nasměrovala na jeho další cestu.
00:09:02 Název šesté kapitoly, Meditace - vzývání,
00:09:05 poukazuje k důležitému momentu. V roce 1924 začíná Drtikol
00:09:11 usilovně pracovat na svém vnitřním zdokonalování pomocí meditace
00:09:16 a koncentračních cvičení. Aby později prožil hluboké mystéria
00:09:20 Duchovní růst, okamžiky probouzení se zřetelně odrazily v jeho tvorbě.
00:09:27 Ztišená lidská bytost. Uzavřená vnějšímu světu
00:09:30 se vypíná mnohdy v extatickém gestu směrem vzhůru, ke světlu, k Bohu,
00:09:37 k absolutnu, k osvobození.
00:10:21 Osvobozená duše a její různé aspekty
00:10:24 jsou jedním z důležitých Drtikolových námětů.
00:10:27 Sedmá kapitola, nazvaná Svět duše,
00:10:30 syntetizuje část výsledků Drtikolovy duchovní cesty.
00:10:35 Symbolické, odhmotněné bytosti vyzařují božské světlo.
00:10:40 Což vypovídá o poznání jiného stavu vědomí jejich tvůrce.
00:10:56 Předposlední kapitola má název "Odpoutání“.
00:11:00 Drtikol, jako jeden z prvních u nás, dospěl k započetí dialogu
00:11:04 mezi křesťanstvím a buddhismem.
00:11:07 Na podkladě praktické osobní zkušenosti.
00:11:10 Prvotní setkání s evangeliem u něj oplodnilo později poznávání
00:11:14 dalších duchovních směrů.
00:11:17 Tato zkušenost se odráží v éterických postavách,
00:11:20 vrhajících se za světlem a symbolizujících odpoutání se
00:11:24 od hmoty s jasně vyjádřenou touhou po absolutnu.
00:11:52 Domnívám se, že František Drtikol je jedním z nejvýznamnějších umělců
00:11:56 20.století u nás a to ještě v jeho první polovině.
00:12:02 Je to velmi slavný fotograf,
00:12:04 který se proslavil u nás, ale i v zahraničí.
00:12:07 A který vytvořil kromě toho i dílo, které je nesmírně obsažné
00:12:11 svými myšlenkami, filosofií,
00:12:14 svou tendencí ukazovat na mystické náměty.
00:12:21 A toto dílo je skutečně fenoménem naší výtvarné kultury.
00:12:40 Poslední kapitolou, nazvanou "Světlo“,
00:12:43 vrcholí Drtikolova tvorba. V jeho zápiscích můžeme,
00:12:47 mimo jiné, číst: když vidíte světlo,to velké světlo,
00:12:52 to není to pravé. To je dvojnost.
00:12:58 Teprve, když vidíte stejnoměrný jas, takový přísvit,
00:13:02 kterým je vše ozářeno, bez stínů. To je to pravé.
00:13:09 Poznáváte nakonec, že sami jste tím světlem,
00:13:13 které vše osvětluje.
00:13:19 Skryté titulky Martina Vrbská
00:13:20 .
František Drtikol je znám především jako fotograf. Kurátoři výstavy Anna Fárová, Stanislav Doležal a Petr Nedoma na základě náročné badatelské práce vytvořili pozoruhodnou expozici, která objevným způsobem představuje poprvé veřejnosti nejen Drtikolovu fotografii, ale i malbu, kresbu a grafiku. Základním tématem byla snaha postihnout duchovní vývoj této mimořádné osobnosti.