Jejich cesta je nesnadná, ale setkání s hudbou dává životu nevidomých či silně zrakově postižených studentů nečekaný rozměr. ### Připravili I. Arsenjev a M. Janek

Litujeme, ale video není dostupné
Litujeme, ale video není dostupné

Být nevidomým je handicap. Být talentovaným hudebníkem je dar. Člověk s takto komplikovanou životní „výbavou“ je srážen neměnností svého postižení i povznášen bohatstvím nadání. Ve stínu těchto dvou určujících daností se odehrává většina dějů jeho života. Režisér mezinárodně úspěšného dokumentu Nespatřené Miroslav Janek bude v tomto filmu opět bez sentimentu a lacině vyvolaných senzací ukazovat význam hudby pro nevidomou mládež z konzervatoře a přidružené ladičské školy Jana Deyla. Film je intimním dialogem s několika výraznými nevidomými osobnostmi, studenty. V rámci těchto setkání se Janek pokusil proniknout hlouběji do jejich vztahu k hudbě a soužití s ní. Tím vlastně do jejich osudů, psychiky a nejprivátnějšího světa. Privátním světem se rozumí především jejich životní příběhy, osudy, pocity, myšlenky, vztahy, touhy, tedy jejich lidské zázemí. To rozhodně není černobílé ani sladkobolné, a je v něm mnohem více vtipu, odvahy, schopností a dovedností, než je v obecném povědomí. Pronikat do těchto složitých vazeb se dařilo co nejotevřenějším rozhovorem. Verbálním, ale i hudebním, při němž promlouvá druhé, často zajímavější já.

Film dokumentuje i zájmy a činnosti svých hrdinů, při nichž své postižení překonávají, podléhají mu, nebo s ním prostě existují. Většina z hrdinů filmu prožívá jakési zlomové období, kdy si uvědomuje nezbytnost osamostatnění se od všestranné péče a bezpečí, poskytovaných dosud školou, internátem, rodinou. Dozrávají v dospělé, profesionálně vybavené osobnosti a chtějí alespoň částečně obstát i mimo gheto podobně postižených. Tedy dokázat žít co nejvíc rovnocenně mezi vidoucími. To znamená zmáhat nekonečné množství překážek, průběžně si „osahávat“ svět, který jim nic neusnadní, který na ně nemá čas ani trpělivost. Jen např. být přijat na hudební fakultu AMU je i pro nejtalentovanější nevidomé v podstatě nemožné. Touto cestou pak vyslovuje cosi obecně platného a mnohdy neznámého či nečekaného. Tito lidé totiž s velkou vnitřní silou překonávají obtíže a bariéry vidoucím zcela utajené. Film neupadá do sentimentu, jež provází obrázek slepého muzikanta už od nepaměti. Jako každý zbanalizovaný výjev je i on velmi pohodlný k přijetí, ale není pravdivý.